• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمی غیر تخصصی (سری پنجم)

  • شروع کننده موضوع Pan
  • تاریخ شروع

کدام کتاب را برای کتابخوانی می‌پسندید؟

  • انقراض ششم | الیزابت کولبرت

    رای‌ها: 4 16.7%
  • شش قطعه آسان | ریچارد فاینمن

    رای‌ها: 9 37.5%
  • آینده ی ذهن | میچیو کاکو

    رای‌ها: 11 45.8%

  • رای‌دهندگان
    24
  • Poll closed .
  • شروع کننده موضوع
  • #1
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
با سلام! D:

خب همون طور که از اسم مشخصه این تاپیک مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمی غیر تخصصی سری پنجمه! دیگه وارد جزئیات روند تاپیک نمی‌خوام بشم چون هم بدیهیه و هم سری‌های قبلی توضیح داده شده و این تاپیک‌ها هم هستن که برین نگاه کنین فرآیند کارو: سری اول و دوم - سری سوم - سری چهارم

فقط این دوره یه تفاوت با دوره‌های قبل گذاشتم که اگر کسی میخواد کتابی معرفی کنه به جای پخ دادن به من خودش میتونه بیاد تو این تاپیک معرفی کنه با نوشتن یه خلاصه ازش به علاوه‌ی صفحه‌ی گودریدزش و راه‌های دسترسی بهش مثلا سایت خرید آنلاینش یا خرید ورژن الکترونیکیش. مثل این فرمت:
انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر | یووال نوح حراری
Sapiens: A Brief History of Humankind | Yuval Noah Harari
Goodreads

کتاب «انسان خردمند» روایتی تاریخی و علمی از پیدایش و تکامل انسان است. نویسنده با بررسی‌ زیست‌شناسی و تاریخیِ انسان صدهزار سال پیش تا انسان امروزی، درک ما را از انسان و بشریت افزایش می‌دهد. دکتر یووال نوح هراری، دانش‌آموخته دانشگاه آکسفورد و استاد تاریخ جهان دانشگاه اورشلیم است و این کتاب را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. انسان خردمند تاکنون به بیش از چهل زبانِ زنده دنیا ترجمه شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز است.

نویسنده در این کتاب سیر تحول زیستی و فکری انسان را به چهار بخش تقسیم می‌کند: انقلاب شناختی که انسان خودش و پیرامونش را شناخت. انقلاب کشاورزی که بین ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ سال پیش از میلاد رخ داد و انسان را یکجانشین کرد. بخش سوم در مورد وحدت بشر است، که نشان می‌دهد چطور به تدریج سازمان‌های سیاسی تحکیم یافتند و به سمت یک امپراتوری جهانی حرکت کردند. در بخش چهارم کتاب، به موضوع انقلاب علمی می‌پردازد و اینکه چگونه این تحول باعث شد انسان‌ها با نابودی بقیه گونه‌ها خود را به سلطه‌گران این دنیا تبدیل کنند.

و علاوه بر اینا خیلی خوب میشه اگر نظر خودتون که چرا این کتاب میتونه خوب باشه خوندنش یا چی بود که نظر شما رو بهش جلب کرد هم بذارین. بیشتر به این دلیل میخوام که خودتون بذارین وگرنه اگه حس میکنین نظر خاصی ندارین یا حتی تنبلیتون میشه به من پیام خصوصی بدین فقط اسمشو و من خودم اینارو میذارم.

اگر تعداد پیشنهادا زیاد باشه که بر اساس تعداد لایک بیشتر یه تعدادیشون به نظرسنجی گذاشته میشه و بعد کتاب منتخب نظرسنجی رو شروع می‌کنیم به خوندن. اگر هم کلا یه پیشنهادم نباشه من خودم روز آخر وقت پیشنهاد چندتا کتاب رو معرفی میکنم و نظرسنجی میذارم. تا آخر هفته‌ی دیگه میخوایم کتاب انتخاب شده باشه پس تا وسطای این هفته وقت هست برای پیشنهاد و معرفی کتاب و بعدش هم نظرسنجی گذاشته میشه. وسطای هفته مثلا دوشنبه یا سه‌شنبه. خیلی سخت گرفته نمیشه در زمانش.

دقت کنین که کتاب‌های پیشنهادیتون این دو شرط رو رعایت کنه. اگر اینا رعایت نشه حتی اگر لایک بالایی داشته باشه برای نظرسنجی انتخاب نمیشن: 1- غیر تخصصی باشه (مشخصه از اسم تاپیک) یعنی کسی که اطلاعات زیادی راجع به اون مبحث نداشته باشه هم بتونه بفهمه و شرکت کنه. 2- دسترسی بهش باشه یعنی ترجمه شده باشه و اگر کتاب الکترونیکشم باشه که چه بهتر.

+ دیدم تو مدیرگزینی گفته بودن کتابخوانی و چون تجربه ثابت کرده که این مدیرگزینیا خیلی طول میکشن و شاید اصلا تا آخر تابستونم تعیین نشن گفتم خودم براتون بذارم سنگین‌تره.:))
 

mohad_z

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,394
امتیاز
22,767
نام مرکز سمپاد
فرزانگان سه
شهر
طـــهـران
سال فارغ التحصیلی
95
رشته دانشگاه
زیست فناوری/ ژنتیک
سلام ما از پنج‌شنبه (احتمالا میوفته شنبه) با دوستانم می‌خواهیم کتاب "انقراض ششم" رو بخونیم.
(از نشر ققنوس قیمت ۴۹)
این کتاب فعلا ممنوع نشده، کتابیه که یوال نوح حراری ازش الهام گرفته و انسان خردمند رو نوشته.
با توجه به ممنوع شدن کتاب انسان خردمند و قیمت پایین‌ش گزینه خوبیه.

انسانی که باعث #انقراض موجودات روی کره زمین شده، در نهایت به چه سرنوشتی دچار می‌شود؟

کتاب #انقراض_ششم با بررسی پنج انقراض بزرگی که تاکنون در کره زمین رخ داده و بزرگترینشون انقراض دایناسورها بوده، به این سوال پاسخ می‌دهد.

گونه های مختلف انسان از گذشته تا به امروز به طور ناخواسته باعث تغییر در کره زمین و از بین رفتن موجودات زنده شدند.
در نتیجه از میان گونه های مختلف انسانی، #انسان_خردمند (هوشمند) باقی می‌ماند و بر کره زمین و سایر جانداران حکومت می‌کند و تغییراتی در کره زمین به وجود می‌آورد. بدین ترتیب دانشمندان پیش بینی می‌کنند که انقراض ششمی در راه است...


پ.ن: انسان خردمند نسخه کپی و افست بین ۷۰ الی ۱۲۰ هست.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
کتاب‌های پیشنهادی @NEURAE :

چگونه خدا مغز شما را تغییر می‌دهد؟ | آندرو نیوبرگ
How God Changes Your Brain: Breakthrough Findings from a Leading Neuroscientist | Andrew B. Newberg
Goodreads

وقتی از افراد می پرسیم: "خدا چگونه حسی است؟" واکنش ها اغلب شبیه هم هستند. برای مدت نسبتا طولانی مکث می کنند. این یک اتفاق معنا دار برای یک دانشمند علم اعصاب است؛ زیرا می بیند که فعالیت نورولوژیکی زیادی در بخش های مختلف مغز فرد در جریان است که او سعی می کند آن ها را به کلمات تبدیل کند.
در واقع برای مومنین خدا بیش از یک ایده است. خدا تجربه ی والایی است که از تعاریف الهیات بالاتر می رود.
پژوهشی درباره تاثیر ایمان به خدا در روح و اعصاب انسان با رویکردی علمی و پزشکی است. در این پژوهش سعی شده است، رابطه دین و مغز انسان مورد بحث قرار گرفته و نیاز انسان به خدا و نیایش با او تبیین گردیده و آثار ارتباط قلبی و ذهنی با حق تعالی بر روی سیستم عصبی انسان ها مورد کنکاش قرار گیرد.
نگارندگان تجربیات خویش و حاصل تحقیقات علمی خود را در زمینه تاثیر یاد خدا و زمزمه کردن با او بر آرامش جسم، روح و روان افراد و جنبه های معنوی این مساله را بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که افرادی که پیوسته با خدا گفتگو می کنند و به او اعتقاد دارند و در یک کلام رابطه ای مشفقانه با او ایجاد کرده اند از سلامت جسم و روان بیشتری برخوردار بوده و دارای تمدد اعصاب، هوشیاری و تمرکز بالاتر نسبت به دیگران هستند.
در پایان آنان اندیشه های شخصی خود را در مورد خدا و وجود او ابراز کرده اند.

منبع متن: ایران کتاب

دسترسی: این کتاب توسط نشر بخشایش چاپ شده و با قیمت 59 میتونین تهیه کنین. فروشگاه‌های آنلاین کمی گذاشتنش ولی هست. نسخه‌ی الکترونیکیش هم چندتا سایت گذاشتن به قیمت 13. به علاوه‌ی یه نسخه‌ی صوتی به قیمت 23.

کم‌عمق‌ها: اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟ | نیکلاس کار
The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains | Nicholas Carr
Goodreads

مدتی پیش گفتگویی با عدهای از دوستان پیش آمد، روی یکی از همین انجمن های مجازی، در باب این که چرا دیگر کسی چندان حوصله خواندن متن های بلند را ندارد؛ بخصوص وقتی روی کامپیوتر خوانده میشود. اگر متن اینترنتی باشد و باید آن را مستقیم روی وبلاگ یا وبسایتی خواند، وضع وخیم تر هم میشود. در ادبیات نوین هم گرایش به نگارش و مطالعه داستان کوتاه بسیار بیشتر از پیش شده است و حتی موج به نسبت جدیدی از نگارش داستان های بسیار کوتاه، که فلش استوری یا داستانک خوانده میشوند، پدید آمده و رواج یافته است. این داستانک ها غالبا اینترنتی هستند و در حد کمتر از یک یا دو صفحه چاپی خلاصه میشوند.
این گفتگو کنجکاوم کرد و بر آن شدم که عمیقتر به موضوع بپردازم. در ابتدا به نظرم رسید که شاید تنها در محیط هایی مانند شبکه های اجتماعی یا وبلاگ هایی که، به اصطلاح، پستهایی سریع و کوتاه زیر نوشته ها گذاشته میشود، وضع این طور است. اما مداقه در چند وبسایت تصادفی نظرم را تایید نکرد. به همین خاطر، مدتی را صرف بررسی بیشتر کردم و نگاهی موشکافانه تر به چندین وبسایت و وبلاگ از حوزه های متفاوت انداختم. در این دوره، شیوه مطالعه خودم را با دقت بیشتری زیر نظر گرفتم و نحوه نگارش توضیحات و بازخوردهایی را هم که زیر مطالب وبسایت ها و وبلاگ ها گذاشته میشد با توجه بیشتری خواندم.

منبع متن: انتشارات مازیار

دسترسی: مازیار و گمان چاپش کردن و پیدا کردن جفتشون در فروشگاه‌های آنلاین راحته. مازیار 25. گمان 51. و جفتشون نسخه‌ی الکترونیکی هم دارن. مازیار 10 و گمان 17. (در اسم کتاب نشر گمان کلمه‌ی "کم‌عمق‌ها" نیومده)

شش قطعه آسان: مبانی فیزیک به روایت ریچارد فاینمن | ریچارد فاینمن
Six Easy Pieces: Essentials of Physics By Its Most Brilliant Teacher | Richard P. Feynman
Goodreads

كتاب شش قطعه‌ي آسان با اين فكر پديد آمد كه خوب است شرحي از اصول بنيادي فيزيك به زباني غير تخصصي و به روايت ريچارد فاينمن در اختيار مخاطبان قرار گيرد. شش فصلي كه براي اين كتاب در نظر گرفته شده است، در واقع آسان‌ترين فصل‌هاي كتاب درسي مشهور و مهم «درس‌هاي فيزيك فاينمن» (چاپ اول 1963) هستند. كه هنوز هم به عنوان معروف‌ترين كتاب فاينمن قلمداد مي‌گردد. عامه‌ي خوانندگان شش قطعه‌ي آسان شانس آورده‌اند كه فاينمن زماني خواسته است بعضي موضوعات اصلي فيزيك را به صورتي عمدتاً كيفي و بدون استفاده از رياضيات صوري بيان كند.

به قسمت‌هايي از متن اين كتاب توجه فرماييد:
شاعران گفته‌اند كه علم، زيبايي ستارگان را ضايع مي‌كند. چون‌كه آنها را صرفاً كره‌هايي از اتم‌ها و مولكول‌هاي گاز مي‌داند. اما من هم مي‌توانم ستاره‌ها را در آسمان شب كوير ببينم و شكوه و زيبايي‌شان را حس كنم. مي‌توانم اين چرخ‌ و فلك را با چشم بزرگ تلكسوپ پالومار تماشا كنم و ببينم كه ستاره‌ها دارند از همديگر، از نقطه‌ي آغازي كه شايد زماني سرچشمه‌ي همگي‌اشان بوده است، دور مي‌شوند.
گمان نمي‌كنم جستجو براي فهميدن اين چيزها، لطمه‌اي به رمز و راز زيبايي اين چرخ و فلك بزند. راستي شاعران امروزي چرا حرفي از اين چيزها نمي‌زنند؟ چه‌ جور مردماني هستند اين شاعران كه اگر ژوپيتر خدايي در هيئت انسان باشد، چه شعرها برايش كه نمي‌سرايند، اما اگر در قالب كره‌ي عظيم چرخاني از متان و آمونياك باشد، سكوت اختيار مي‌كنند؟

منبع متن: بیگ بنگ

دسترسی: نشر هرمس. قیمتی که ازش تونستم پیدا کنم 14 برای چاپ سال 1396 بود الان کتاب برای تهیه‌ی مستقیم موجوده ولی از قیمت دقیقش مطمئن نیستم. تهیه‌ی آنلاینش کمتر پیدا میشه و نسخه‌ی الکترونیکی ازش پیدا نکردم.

چرا خدا هرگز نمی‌میرد: دانش مغز و بیولوژی باور | آندرو نیوبرگ
Why God Won't Go Away: Brain Science and the Biology of Belief | Andrew B. Newberg
Goodreads

چرا با وجود حضور گسترده‌ی علم و رسوخ در زندگی فردی و اجتماعی نوع بشر، باورهای مذهبی در فرهنگ‌ها واپس‌رانده نشده‌اند؟

اندرو نیوبرگ، عصب‌شناس آمریکایی، به همراه همکار فقیدش -که نیوبرگ گاه و بی‌گاه در کتاب به طرز دوستانه‌ای با نام کوچکش، اوگن، از او یاد می‌کند- رابطه‌ی میان تجربه‌ی مذهبی و کارکرد مغز را بررسی کرده‌اند.

کتابِ “چرا خدا هرگز نمی‌میرد” خوش‌خوان‌تر و ساده‌تر از چیزی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد، و علاوه بر این گزارش‌گر نیست، بلکه روایت‌گر است. حکم صادر نمی‌کند، بلکه فرضیه پیشنهاد می‌دهد. جالبیش این‌جاست که این کتاب عملاً درمورد هر چیزی است که به ذهنتان برسد؛ از توضیحات ساده‌ی نوروآناتومی و نوروفیزیولوژی بگیر، تا بررسی اسطوره و مناسک مذهبی، تکامل مغز و آگاهی، روان‌شناسی باور، عرفان و دانشِ ذهن.

منبع متن: دکتر مجازی

دسترسی: نشر هورمزد این کتاب رو چاپ کرده و مستقیما بشه از کتابفروشی‌ها تهیش کرد قیمتش ۱۰ ۱۲ حدودا. در بعضی فروشگاه‌های آنلاین پیدا میشه ولی نسخه‌ی الکترونیکی نداره.

+ قسمت دسترسی بیشتر برای اینه که یه ایده‌ای از قیمت و میزان راحتی تهیه‌شون داشته باشین. بعد از پیشنهادها و نظرسنجی که نهایتا یک کتاب انتخاب بشه تمام راه‌های دسترسی آنلاین (برای اونایی که مستقیما از کتابفروشی تهیه نمی‌کنند) دقیق با لینک گذاشته میشه و همچنین پی‌دی‌اف انگلیسی رایگان. (و حتی کتاب صوتی اگر باشه) و البته در صورت داشتن نسخه‌ی الکترونیکی مثل کاری که @NEURAE شروع کرد من خودم تهیه می‌کنم برای سایت تا هر کس خواست بتونه شرکت کنه.
 
آخرین ویرایش:
  • شروع کننده موضوع
  • #4
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
آینده ی ذهن | میچیو کاکو
The Future of the Mind | Michio Kaku
GoodReads

ما آدم‌ها، پیچیده‌ترین ماشین طبیعت را با خود حمل می‌کنیم، و آن چیزی نیست جز مغز، ساخته‌شده از صدها میلیارد نورون و ارتباطات بین آن‌ها. و در همانندی با کامپیوتر، این سخت‌افزار را نرم‌افزاری دارد که ذهن می‌نامیمش. همه‌ی دیدگاه‌ها، برداشت‌ها، و بینش‌های‌‌مان، از این «ترافزار» سرچشمه‌ می‌گیرد، و نیز خلق و خو، رفتار و روحیات‌مان.از نبوغ گرفته تا دیوانگی، این مغز است که ما را در این جهان به پیش می‌برد. بنابراین تردیدی وجود ندارد که مغز و کارکردهایش، به دلیل پیچیدگی ساختاری و عملکردی، از دیرباز ریشه در رازآلودگی داشته‌اند و شناخت آن‌ها دلشمغولی کمابیش هر کسی بوده که دستی بر آتش علم و دانش داشته است.

در کتاب حاضر، میچیو کاکو، فیزیکدان و نویسنده نام‌آشنا، از حیطه‌ی تخصصی خود بیرون آمده و ما را به گشت و گذاری در این سرزمین به نسبت ناشناخته می‌برد. خواننده، در کنار آشنایی با ساختار و سازوکار مغز، با تکنولوژی‌های مربوط روبه‌رو می‌شود و می‌فهمد که دانشمندان در این وادی چگونه پیش می‌روند و آخرین دستاوردها چیست؛ چگونه می‌توان به مدد این تجهیزات، بر ناتئوانی‌های جسمانی ناشی از بدکاری مغز چیره شد؛ آیا تله‌پاتی و روان‌جنبانی شدنی است؟

سپس کاکو ما را به گوشه‌های وهمناک مغز راهنمایی می‌کند و مغاک بیماری‌های روانی را نشانمان می‌دهد. آگاهی و خویشتن، که همواره مورد توجه بشریت بوده، در این کتاب تعریفی نو، از دید یک فییکدان پیدا می‌کند: نظریه‌ی فضازمانِ آگاهی. و نیز، موضوعی به نسبت بحث‌برانگیز پیش کشیده می‌شود که امروزه عامل کج‌فهمی‌های بسیار بوده است: ارتباط نظریه‌‌‌‌‌ی کوانتوم و آگاهی.«آینده‌ی ذهن» کتابی است خواندنی برای آنانی که مشتاق‌ دانستن رازهای مغز و ذهن هستند.

منبع: انتشارات مازیار

دسترسی: اگر اشتباه نکنم این کتاب توسط سه انتشاراتی فاطمی، ققنوس و مازیار ترجمه شده هزینش حدودا 30 40 تومنه و هم در فروشگاه‌های آنلاین هست هم نسخه‌ی الکترونیکیشون.

طرح بزرگ | استیون هاوکینگ، لئونارد ملودینو
The Grand Design | Stephen Hawking, Leonard Mlodinow
Goodreads

این کتاب به توضیح و تشریح برخی مفاهیم و نظریه‌های فیزیکی می‌پردازد که در زمان انتشار تاریخچه‌ی زمان، هنوز بسط نیافته بودند؛ برای مثال، این کتاب مکانیک کوانتومی را به زبانی شیوا و با استفاده از احتمال حرکات مختلف یک الکترون در یک اتاق توضیح می‌دهد و سپس، سخن از احتمال دست‌یابی به یک تئوری بزرگ به میان می‌آورد که می‌تواند مکانیک کوانتومی و تئوری نسبیت عام را ترکیب کند، و به سؤالات بشر درباره‌ی جهان و احتمال به وجود آمدنش از هیچ پاسخ دهد. فضای کلّی این کتاب، فلسفی‌تر از کتاب تاریخچه‌ی زمان است و بعضاً به طور مستقیم به این ایده می‌پردازد که وجود خدا برای توجیه انفجار بزرگ و شکل‌گیری جهان لازم نیست و قوانین فیزیکی و تصادف می‌توانند این وقایع را توجیه کنند.

منبع: Lorca در کتابخوانی اول (#توضیح_دزدی :‌)))

دسترسی: توسط چند انتشارات چاپ شده و هم نسخه‌ی الکترونیکش و هم نسخه‌ی صوتیش هست.

حیات چیست؟ شیمی چگونه می‌شود زیست‌شناسی | ادی پراس
what is Life? How Chemistry Becomes Biology | Addy Pross
Goodreads

ادی پراس، با فرمول‌بندی نوع تازه‌ای از پایداری در طبیعت، ریشه‌های شیمیایی نظریه‌ی داروین را به ما نشان می‌دهد، و مسیری نوآورانه را پیش روی‌مان می‌گذارد که پیونددهنده‌ی زیست‌شناسی به شیمی و فیزیک است. این پیوند بیان‌گر آن است که «نازیست‌زایی و فرگشت زیست‌شناختی چیزی نیستند جز یک فرایند». این نکته، پرتویی روشن‌گر و هیجان‌انگیز بر خاستگاه حیات می‌افکند و توضیح شیمیایی حیرت‌انگیزی را برای مشخصه‌های نامعمول حیات ارائه می‌کند.
این کتاب ارزشی بیش از خواندن دارد ذهن خوانندگان را در هم می‌ریزد و مسیری به سوی زایش ایده‌های خیره‌کننده‌ی بیش‌تر را هموار می‌سازد.

منبع: انتشارات مازیار

دسترسی: نشر مازیار. 20 تومن. فروشگاه‌های آنلاین دارنش ولی نسخه‌ی الکترونیکشو پیدا نکردم.

+ خب اینم خودم از سری‌های قبلی دزدیدم.:-" فردا می‌خوام نظرسنجی رو بذارم با همین 8 کتاب که هرچه سریعتر انتخاب بشه کتاب و شروع کنیم. اگر کتابی میخواین پیشنهاد بدین تا همین امشب بذارین یا به من خبر بدین. (گفتم 8 چون کتاب انسان خردمند رو سری پیش خوندیم و دوباره نمیذارمش)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
"فیزیک آینده" از میچیو کاکو رو کسی خونده؟ چطوره؟ :-?
این همینجوری سوال معمولی بود یا پیشنهاد برای نظرسنجی؟:-" (اگر همینجوری پرسیدین احتمالا پاک بشه بعدا برای نظم تاپیک حالا فعلا کسی جوابی داره میتونه بگه:)))

+ نظرسنجی گذاشته شد. انتخاب تا سه تاست. اون سه تایی که فکر می‌کنید اگر تو کتابخوانی باشند شرکت می‌کنید رو انتخاب کنید.
+ Goodreads انقراض ششم.
+ نظرسنجی صبح جمعه بسته میشه ولی اگر کتاب مشخص بشه پنجشنبه شب پست توضیحات و شروع رو میذارم. اگر بین دو یا سه تا برابر بشه هم یه نظرسنجی کوتاه یه روزه بین اونا میذارم.
+ سعی میکنم تا حد امکان تاپیک همیشه تو لیست آخرین ارسال‌ها باشه که همه ببینن.
+ چیز دیگه‌ای به ذهنم نمیرسه اگه چیزی جا مونده بگین.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
نظرسنجی رو کردم سه کتابی که بالاترین رای‌هارو داشتن و به هم امتیازاشون نزدیک بود. یا فردا صبح یا پس فردا صبح کتاب انتخاب میشه و راه‌های دسترسیشو میذارم و توضیحات کتابخوانی رو میدم.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
کتاب انتخابی:
آینده‌ی ذهن
میچیو کاکو
GoodReads
1599112767706.png

این کتاب توسط سه انتشاراتی مازیار، ققنوس و فاطمی چاپ شده. من دقیق نمیدونم کدوم بهتره و الان دسترسی به کتابفروشی ندارم که از فرد کاربلد بپرسم. کسی اگه اطلاعاتی داره میتونه پست بده و به بقیه بگه. من راه‌های خرید آنلاین هر سه تارو میذارم.

فاطمی: هزینه اصلی 36. دیجی‌کالا با 25 درصد تخفیف فعلا گذاشتتش یعنی 27 تومن. با تخفیف 32: 1 و 2 (خود سایت فاطمی). با تخفیف 33 اینجا. قیمت اصلی: 1 2 3 4. نسخه‌ی الکترونیکی براش پیدا نکردم.

ققنوس: هزینه چاپ جدیدش 41 ولی بعضی جاها ظاهرا چاپ قدیمیشو دارن چون قیمتاشون پایینتره. اینجا 21 ولی موجودیش مشخص نیست. اینجا 26. اینجا با تخفیف 32. با هزینه اصلی 41: 1 2 3 4. نسخه‌ی الکترونیکش در فیدیبو (29). کتاب صوتی 30 تومن در نوار.

مازیار: این کتاب چاپ جدید نداره پس خرید آنلاین براش پیدا نکردم. (به جز اینجا با هزینه 33 که عکس نداره سایتشم یه ذره مشکوکه به نظرم:-") هزینش 36 تومنه و مستقیما میشه خرید. و البته گیسوم هم که به قول خودش فروشگاه نیست و کتاب‌یابه با افزایش هزینه به 42 تومن میتونه براتون بفرسته. هم نسخه‌ی اکترونیکیش (14) و هم کتاب صوتیش (29) توی طاقچه هست.

انگلیسی: epub. پی‌دی‌افشو مستقیما پیدا نکردم ولی اگه epub نمیتونین باز کنین همون فایل رو به pdf هم تبدیل کردم و اینه.

+ اگر کتاب رو فارسی میخونید هم بد نیست یه نگاه کوچیکی به نسخه‌ی انگلیسیش بندازید حتی اگر زبانتون خیلی خوب نیست.

خب من دو نسخه‌ی الکترونیکی برای سایت تهیه کردم یکی در طاقچه و نشر مازیار و یکی در فیدیبو و نشر ققنوس.

اکانت طاقچه که @NEURAE برای سایت گذاشته و اکانت فیدیبو که خودم زدم و برای کتابایی که فقط تو فیدیبو هستند میشه استفاده بشه و با این مشخصات میتونین وارد هر دو بشین:
نام کاربری: [email protected]
رمز: sampad

فقط 3 نفر همزمان میتونن توی طاقچه باشن. پس وقتی کارتون تموم میشه حتما فراموش نکنید که خارج بشین از اکانت. فیدیبو رو دقیقا مطمئن نیستم ولی اگر اشتباه نکنم اونم همین 3 نفر میتونن واردش بشن. اونم خارج بشین وقتی خوندنتون برای اون روز و ساعت تموم میشه.

خب چندتا نکته:
+ کتابخوانی به این صورته که هفته‌ای یه میزانی رو مشخص میکنیم که بهش برسیم و راجع به اون قسمت کتاب حرف بزنیم ولی این فقط برای هماهنگ شدنه و هر وقت شما سوال و مشکل، نظر و پیشنهادی راجع به هر قسمت کتاب داشته باشین میتونین تو این تاپیک بپرسین و اگر کسی جوابشو بدونه میده. تاپیک از الان بازه و اگر سوالی برای تهیه و اینا هم دارین میتونین بپرسین و اطلاعاتی اگر راجع به ناشرهای مختلف یا هرچی دارین بدین. این کتاب آینده‌ی ذهن از سه بخش یا دفتر تشکیل شده که بخشا به مرور طولانی‌تر میشن. برای اینکه اونایی که میخوان مستقیما کتاب فیزیکی رو بگیرن و یا سفارش بدن بهشون برسه بتونن برسن تا آخرای هفته‌ی دیگه وقت میذاریم برای بخش اول که واقعا کوتاهه و نسبتا سریع میشه خوندش. (احتمالا هفته‌ی بعدش بخش دو و بعد بخش سه رو به دو هفته تقسیم میکنیم بستگی داره سرعت اکثرا چقدر باشه و نظرا چی باشه.)
+ از این حرفا که گروه تلگرام زده بشه و اینا نزنین. تجربه ثابت کرده گروه تلگرام چیز خاصی اضافه نمیکنه و هر حرف خاصی هم دارین میتونین همینجا بزنین. و اگر خیلی فکر میکنین گروه تلگرامی قراره فرقی براتون ایجاد بکنه. این گروه تلگرامی باشگاه کتابخوانیه که الان فعالیت خاصی توش نمیشه و میتونین از اون استفاده کنین برای حرف راجع به این کتاب.
+ تا دو سه روز اول این تاپیکو بالا میارم که اکثر افرادی که سایت میان بتونن ببیننش. بعدش میره تا هفته‌ی دیگه که تاپیک رو بالا میارم که راجع به بخش اول حرفی سخنی هست زده بشه.
+ مثل پیشنهاد @karen._. اگر استقبال باشه هر سه کتابی که الان تو نظرسنجیه رو به ترتیب رای میخونیم.
+ چیز دیگه‌ای به ذهنم نمیرسه. اگر مطلبی جا مونده بگید.

پس اگر در کتابخوانی شرکت میکنید تا آخر هفته‌ی آینده بخش اول: ذهن و خودآگاهی یا دفتر یکم: ذهن و آگاهی یا Book I: The Mind and Consciousness رو بخونید.
 

mohad_z

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,394
امتیاز
22,767
نام مرکز سمپاد
فرزانگان سه
شهر
طـــهـران
سال فارغ التحصیلی
95
رشته دانشگاه
زیست فناوری/ ژنتیک
انقراض ششمی‌ها به من پیام بدن بهشون لینک گروهمون که از شنبه شروع میشه بدم. :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
یه یادآوری آخر برای اینکه اگر کسی تاپیک رو ندیده ببینه.

+ یه چیزی: من الان نمیدونم که 1- کیا میخوان شرکت کنن و از بین اونا کدوماشون باید جایی برن یا سفارش بدن بهشون برسه و اگر اینطوره کی بهشون میرسه. و 2- الان هنوز وقت تابستون و خلوتی سرتونه یا کم کم درساتون شروع شده و خیلی فشرده نباشه وقت کتابخوانی بهتره.

اینارو میگم که چون اگر کسی نباشه که دیر کتاب به دستش برسه و سرش شلوغ باشه واقعا یک هفته برای بخش اول زیاده! اگر براتون فرقی میکنه الان با یه ماه دیگه میتونیم مثلا تا دوشنبه سه شنبه این بخش رو بخونیم تا شنبه و یکشنبه هفته بعد بخش دوم و تا آخر هفته بعد بخش سوم و کل کتاب رو تو دو هفته سر جمع بیاریم. ولی اگر الان به طور خاصی سرتون خلوت نیست و فرقی براتون نمیکنه که قبل پایان شهریور تموم کنیم میتونیم همینجوری آهسته و پیوسته بخونیم خیلیم خوبه.

در کل اینکه کسایی که میخوان شرکت کنن نظراتشونو راجع به این بگن خوبه. (مگر اینکه فقط خودم در کتابخوانی "گروهی" باشم:)))
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,292
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
من نسخه‌ی زبان اصلی‌اش رو می‌خوام بخونم و خب، برام کمی وقت‌گیره. اما در کل من با هر شرایطی می‌تونم اداپته بشم و برام فرقی نداره.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
خب وقت خوندن بخش اول یه ذره تمدید میشه. احتمالا تا وسط یا اگر اون موقع هم نشد آخر هفته. تو گروه تلگرام هم اینو پرسیدم اینجا هم میپرسم که چه سرعتی برای خودتون مناسب‌تره. چون مدرسه و درس‌ها شروع شده و فعالیت‌های دیگه هم در کنار این ممکنه بخواین انجام بدین (مثلا باشگاه کتابخوانی که یه کتاب رمان قراره انتخاب بشه برای شروع به خوندن) میتونیم سرعت آروم‌تر بذاریم. معمولا اون سرعت بالا که قبلا میذاشتن دلیلش این بود که میخواستن قبل اتمام تابستون و شروع مدارس تموم شه. الان یه ذره دیر شروع کردیم و دیگه از اون لحاظ فرقی نمیکنه. نظرتون چیه؟

+ من برای خودم در به در دنبال نسخه صوتی انگلیسی این کتاب بودم، امروز بالاخره بعد یه هفته پیدا کردم برای شما هم آپلود کردم که اگر کسی خواست استفاده کنه. این فایل m4b کل کتابه که 15 ساعته و 436 مگه. این فایلو به اپا و نرم‌افزارای مخصوص کتاب صوتی که بدین خودش به فصل‌های مختلف تقسیم میکنه و جای خوندتون رو سیو میکنه. ولی اگر از اینجور اپا استفاده نمیکنید هم، این زیپ mp3های هر فصل جدا از همه. کل کتاب رو به 17 فصل تقسیم کرده و و هر فصل از 30 دقیقه تا یک ساعت و خورده‌ای هست.
 
ارسال‌ها
74
امتیاز
273
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
شیراز
رشته دانشگاه
مهندسی نرم افزار
بچه‌ها من اینی که زیرش خط کشیدم رو نمیدونم چیه. میشه توضیح بدید؟
20200913_112647.jpg
این 1:0 یا بعدا که گفته 10:0 .
 
  • شروع کننده موضوع
  • #14
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
بچه‌ها من اینی که زیرش خط کشیدم رو نمیدونم چیه. میشه توضیح بدید؟
مشاهده پیوست 1471
این 1:0 یا بعدا که گفته 10:0 .
با زبون خودم اگه بخوام توضیح بدم: نویسنده در واقع اومده تو این قسمت از تعریف خودآگاهی که ارائه داده، دو قسمت برای خودآگاهی تعیین کرده. میزانی که یک چیز با جهان ارتباط داره و بازخوردهایی که از اون ارتباطش میگیره. این چیزها با بازخوردهای که از اطرافشون میگیرن یه مدل از جهان میسازن و بسته به میزان ارتباطی که دارن این جهان پیچیده‌تر میشه. حالا برای تعیین و تعریف کردن خودآگاهی هر ارگانیسم از این دو قسمت استفاده میکنیم: سطح یا تراز (level به زبان انگلیسی) برای تعیین مقدار ارتباط با جهان و هر بازخورد رو هم یک واحد خودآگاهی حساب میکنیم. مثلا سطح 0 چیزهایی هستند که حرکتی اصلا ندارند و یا خیلی کم دارند و فقط با یه سری بازخوردهای معدود یه مدل از محیطی که توش هستن میسازن. ترموستات که پایین‌ترین سطح خودآگاهی میدونتش فقط یک راه بازخورد داره و اونم مثلا یه فلزه که با تغییر دما اندازش تغییر میکنه و این اطلاعاتو بهش میده پس در سطح 0 قرار داره و یک واحد خودآگاهی داره که اینجوری میتونیم بنویسیمش: سطح 0: 1

یه مثال دیگه از سطح صفر هم گله که بازخوردهاش بیشتره ولی همچنان فقط از محیطش ارتباط میگیره و از اون مدل میسازه. مثلا ممکنه از 10 تا چیز بازخورد بگیره که در اون صورت میشه سطح 0: 10. (level 0: 10)

حالا فکر کنم اینا رو لازم نبود انقدر توضیح بدم فقط اینکه خودآگاهی هر ارگانیسم رو با یک سطح و با مقدار بازخوردها یا واحدهای خودآگاهی تعریف کرده یعنی هر ارگانیسمی میشه < تراز b :a > که a از 0 تا 3 هست (که ما سطح 3ایم) و b هم تعداد بازخوردها که یه عدد طبیعی باید باشه و محدودیتی نداره.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #15
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
خب بخش اولو تونستین تموم کنین؟ نظری سوالی چیزی داشتین؟ :-"

اگر تموم کردین این هفته دو فصل اول بخش دوم رو بخونین. (کلش زیاده)
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,292
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
خب بخش اولو تونستین تموم کنین؟ نظری سوالی چیزی داشتین؟ :-"

اگر تموم کردین این هفته دو فصل اول بخش دوم رو بخونین. (کلش زیاده)
من تموم کردم. اطلاعات اولیه بود و خوب و جامع هم توضیح داده بود.

من متوجه نشدم، نصف چپتر دو رو بخونیم برای این هفته پیش رو؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
من متوجه نشدم، نصف چپتر دو رو بخونیم برای این هفته پیش رو؟
آره بخش دوم خودش چهار فصل داره دو فصل اولشو بخونید. به انگلیسی اسمشون ایناست: Telepathy: A Penny for Your Thoughts و Telekinesis: Mind Controlling Matter. و در فارسی: تله‌پاتی: یک پاپاسی برای اندیشه‌هایتان و روان‌جنبانی: ماده در دستان ذهن.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #18
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,377
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
من اصلا حواسم نیست چرا هیچکس چیزی نمیگه؟:)) نمی‌دونم تا کجا خوندین قرار بود تا وسط این هفته نصف بخش دوم بخونیم حالا بخش دومو تموم کنین.
 
ارسال‌ها
74
امتیاز
273
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
شیراز
رشته دانشگاه
مهندسی نرم افزار
من اصلا وقت نکردم بخونم اما تو این هفته میرسونم خودمو به برنامه
 
بالا