ملاک تعیین خوب از بد

Amin rouhi

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
294
امتیاز
8,141
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی 1
شهر
ساری
سال فارغ التحصیلی
2021
سلام ...
" مبنای تشخیص درست و غلط چیه ؟ " این رو توی تاپیک پر دغدغه ترین سوال فلسفی شما دیدم .
شما چطور " خوب " رو از " بد " تمایز میدید ؟
به مکتب خاصی اعتقاد دارید که براتون ملاک تعیین کنه ؟
به وجدان تکیه می کنید ؟
به حسن نیت تکیه می کنید و الگو گیری بقیه ؟
هر کدوم چه معایب و مزایای ای دارند ؟
 

karen._.

کاربر حرفه‌ای
عضو مدیران انجمن
ارسال‌ها
463
امتیاز
3,316
نام مرکز سمپاد
2
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
اضافه میکنم
( از اونجایی که باز فک میکنم سوال من بوده )
اصلا مفهوم خوب رو چطور تعریف میکنید؟
بد رو چطور تعریف میکنید؟
با ذکر اینکه چقدر محیط عقایدی و اینا رو تفکرتون تاثیر داشته
 

sana.sa

کاربر فعال
کنکوری ۱۴۰۰
ارسال‌ها
60
امتیاز
571
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
1400
والا بسته به مکان و زمان و اون رخداد ممکنه به هر کدوم ازینایی که شما نام بردین متوسل شم .
 

karen._.

کاربر حرفه‌ای
عضو مدیران انجمن
ارسال‌ها
463
امتیاز
3,316
نام مرکز سمپاد
2
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
والا بسته به مکان و زمان و اون رخداد ممکنه به هر کدوم ازینایی که شما نام بردین متوسل شم .
نه ببینین یه معیار کلی همیشه از مفهوم خوب و بد وجود داره
تو ذهن هممون
 

armin_att

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
5,022
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهر ری
سال فارغ التحصیلی
1398
رشته دانشگاه
برق
از اون بحث هایی که صحبت کردن درباره ش خیلی سخته...
ذات خوب و بد بودن (درست و غلط) اون مفهوم و پدیده به خودی خود مشخصه ، فقط ما خبر نداریم. باید به یه مکتبی اطمینان کنیم که این جوابا رو بهمون بده
خب هیچ معیار کاملی رو نمی شناسم...

ولی معیاری که بر اساس منطق باشه قابل اعتماد تره برای من ( به نسبت دین و وحی )
 

ulduz

کاربر فعال
ارسال‌ها
49
امتیاز
303
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
shb
سال فارغ التحصیلی
1401
درسته معیار هایی کلی برای سنجش خوب و بد داریم و خب به نطرم الگوهایی که داریم و شاید از کودکی برامون نمادین شدن هستن که خوب و بد رو برامون تعریف و متمایز می کنن و خب ملاک خوب و بد بودن چیزی از نظر هر فرد متفاوته...
 

MmmSampadi

God of hard life
ارسال‌ها
412
امتیاز
1,319
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1406
بستگی داره در کل دو حالت کلی داره خوب یا بد برای ما خوب یا بد برایسایرین اطراف و چیز های کلی غیر از ما
چون یه طرف کار منفعت ماست یه طرف ارزش و حقوق های دیگران مثلا میگیم اگه اول کنکور شم برای من خوبه ولی برای رفیبت که دوم شده بده ولی این بدی نسبت به توئه
در کل به شرایط بستگی داره
 

karen._.

کاربر حرفه‌ای
عضو مدیران انجمن
ارسال‌ها
463
امتیاز
3,316
نام مرکز سمپاد
2
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
هبچ کدوم از جوابا اون چیزی نیست که بشه بهش گفت پاسخ سوال
من کل ا منظورم ذات تشخیص خوب از بد بود
 

Krypton

سوشیانت
ارسال‌ها
89
امتیاز
1,364
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ٢
شهر
مرودشت
سال فارغ التحصیلی
1402
بخش نسبتا عظیمی از این تعاریف به تربیت ما (nurture) بستگی داره و تا یه جایی مرز بین خوب و بد رو افراد با توجه به الگوهای رفتاری / شخصیتی که از نیاکان و نزدیکانشون [افرادی که باهاشون در تعامل هستند] ، آموختن؛ تشخیص می‌دن. پس به نظر من با توجه به تفاوتی که بین صفات اکتسابی،در افراد، هست؛ نمی‌شه انتظار داشت که معیارهامون کاملاً یکسان باشه.

+ اعتقادات مذهبی، تغییرات فکری، اجتماع، فرهنگ و... تو این موضوع تأثیر بسزایی دارن ( که باز میزان تأثیر پذیری افراد از هر گروه یا عامل مؤثر، متفاوته!)
 

karen._.

کاربر حرفه‌ای
عضو مدیران انجمن
ارسال‌ها
463
امتیاز
3,316
نام مرکز سمپاد
2
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
خوب دقیقا اینشکلیه یعنی بد و خوب تو ذهنمون همونه که مقتی ۴ ۵ ساله بودیم یاد گرفتیم
مگر اینکه بخوایم دربرابرش مقاومت کنیم و برا خودمون معیار های جدید به وجود بیاریم
 

Krypton

سوشیانت
ارسال‌ها
89
امتیاز
1,364
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ٢
شهر
مرودشت
سال فارغ التحصیلی
1402
دقیقا
بِیسش همونه، که به مرور زمان با ورود به بخش‌های وسیع‌تری از اجتماع دستخوش یکسری تغییر ‌می‌شه
 

zahra_a

کاربر حرفه‌ای
عضو کادر مدیریت
مدیر داخلی
ارسال‌ها
476
امتیاز
3,524
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اسفراین
سال فارغ التحصیلی
0
اینکه میگید ملاک خوب و بد بودن یک چیز شرایط هست رو من قبول ندارم شخصا.
بنظرم شرایط فقط یک چیزی رو برای شخص ما خوب یا بد جلوه میده.
مثلا تو قاتلی و برای اینکه اعدامت نکنن میگی من نکشتم، این دروغ گفتن شاید برای تو با توجه به شرایط سودمند و خوب باشه ولی دروغ نفسش بد و غیر انسانیه.

بنابراین شرایط فقط سود و ضرر ما از خوب یا بد بودن یه چیز رو تغییر میده. نه ذات خوب و بد بودن اون چیزها رو.
-------------------------------------------
من برای تشخیص خوب یا بد بودن یک چیز به وجدانم تکیه میکنم.
وجدان هرفرد طبق تربیت اون تعریف شده
من رو به عنوان یه بچه در نظر بگیر از همون
بچگی با اسلحه و آدم کشتن بزرگ شدم و طبق تربیت ادم کشتن رو نه تنها بد نمیدونم
بلکه خوبم میدونم

بله ملاکی نیست و اگر باشه همون شرایطه
سلام ...
" مبنای تشخیص درست و غلط چیه ؟ " این رو توی تاپیک پر دغدغه ترین سوال فلسفی شما دیدم .
شما چطور " خوب " رو از " بد " تمایز میدید ؟
به مکتب خاصی اعتقاد دارید که براتون ملاک تعیین کنه ؟
به وجدان تکیه می کنید ؟
به حسن نیت تکیه می کنید و الگو گیری بقیه ؟
هر کدوم چه معایب و مزایای ای دارند ؟
در خیلی از شرایط خیلی ناخودآگاه طبق الگوی گیری بقیه عمل میکنیم و حتی به خوب یا بد بودن مسئله از نظر وجدان و مکتب فکر نمی کنیم...
 
آخرین ویرایش:

hos-killer

یه عاقل دیوانه نما!!!
ارسال‌ها
44
امتیاز
172
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی1
شهر
تبریز
سال فارغ التحصیلی
1401
من خودم شخصا معتقدم ملاک تشخیص خوب از بد معیاره و نه چیز دیگه ولی حس میکنم این درست نیست چون بعضی چیزا توی تمام فرهنگ های دنیا خوب یا بد تلقی میشه اما بازم نمیدونم اگه کسی نظری داره بگه ممنون میشم
 

Sobhan81

⋰⋱⋰⋱⋰⋱
عضو مدیران انجمن
کنکوری ۱۴۰۰
ارسال‌ها
776
امتیاز
4,218
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
ساوه
سال فارغ التحصیلی
1400
اریک برن با فهمیدن اینکه شخصیت انسان از سه حالت «خودآگاه» تشکیل شده رفتارهای پیچیده بین انسان‌ها را قابل فهم کرد. هر حالت «خودآگاه» یک مجموعه کامل از احساسات و فکرها و رفتارهایی است که ما با استفاده از آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم. در واقع افراد در موقعیت‌های گوناگون رفتارهای مختلفی از خود بروز می‌دهند، و تحلیل ساختار شخصیت به معنی بررسی ساختار حالات شخصیت و رفتار انسان است که به صورت رفتاری و احساسی بروز می‌نماید. سه حالت «خودآگاه» والد و بالغ و کودک و فعل و انفعال بین آن‌ها پایهٔ نظریهٔ تحلیل رفتار متقابل را تشکیل می‌دهند. این مفهوم‌ها به خیلی از زمینه‌های مشاوره روان درمانی و تحصیل راه پیدا کرده‌اند.[۳]

والد (باورهای تقلید شده)
قسمتی از رفتارها، افکار و احساسات انسان است که به دلیل تقلید ناخودآگاه از کارهایی که پدر و مادر انجام می‌دادند یا برداشت ما از رفتار آن‌ها است. رفتارهای مانند نصیحت کردن، سرزنش کردن، حمایت کردن، انتقاد کردن از جمله رفتارهای بازتابی این بخش می‌باشد. والد از دو قسمت والد کنترل‌کننده (مثبت و منفی) و والد حمایتگر مهربان (مثبت و منفی) تشکیل شده‌است. حالتی است که نمایانگر رفتار فرد به همان صورتی است که پدر و مادرش رفتار می‌کردند. در سال‌های اولیه کودکی باید و نبایدهای زیادی از طرف والدین به کودکان تحمیل شده یا یاد داده می‌شود. این مجموعه عظیم از وقایع خارجی و تحمیلی غیرقابل سؤال در حالت من والد کودک ثبت می‌گردد و در آینده بخشی از شخصیت فرد را تشکیل می‌دهد. این بخش از شخصیت با دستورالعملهای زندگی و باید و نبایدهای آن، قانونمداری، مسئولیت پذیری و عادتها سر و کار دارد. وقتی فردی بدون توجه به احساسات و عواطف، یا بدون توجه به تعقل و منطق به امری مبادرت می‌کند یا صحبت می‌کند یا دیگران را مجبور به انجام چنین اموری می‌نماید از این بخش شخصیت خود استفاده می‌کند.[۴]

بالغ (ارزش‌ها)
بخشی از شخصیت است که رفتارهای «این مکانی-این زمانی» را شامل می‌شود. مثلاً ما در هنگام رانندگی، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنیم یعنی شرایط زمان و مکان را دریافت و بر اساس آن تصمیم به درست رانندگی کردن گرفته‌ایم. بالغ همان بخشی از افکار، رفتار و احساسات انسان است که شبیه پردازش کامپیوتری است و پاسخ ما به اتفاقات حال حاضر است. تقویت بالغ یکی از اهداف تحلیل رفتار متقابل است. ویژگی دیگر «بالغ» استفاده از تمام توانمندی‌های فرد برای حل مسائل است. بالغ را می‌توان همان نیروی در درون هر فردی می‌باشد که از آن تحت عنوان عقل و منطق یاد می‌شود.

کودک
قسمتی از رفتارها، افکار و احساسات انسان است که تکرار دوران کودکی است. در واقع این حالت نمادی از بعد شخصیت کودک در درون هر فرد می‌باشد که رفتارهای عجولانه و غیر منطقی از خود بروز می‌دهد. همچنین این بخش شخصیت خود از سه الگوی رفتاری متفاوت مهر طلب، آزارگر و قربانی تشکیل شده‌است. مثلاً کسی که نتیجه خوبی در کارش می‌گیرد با یک لبخند درخشان پاسخ می‌دهد. کودک به چند قسمت از قبیل طبیعی، منزوی، تربیت شده و پرخاشگر تقسیم می‌شود. کودک هرگز از لذت جویی سیر نمی‌شود – آینده را نمی‌بیند – خواسته اش را به تأخیر نمی‌اندازد. سرزندگی و هیجان، سیر کردن در تخیلات، لذت طلبی، لجبازی، دمدمی بودن، خلاقیت، کنجکاوی، علاقه به دانستن، اصرار به تجربه کردن و احساس کردن از جمله خصوصیات حالت من کودک است. این بخش از شخصیت فرد را وامی‌دارد که هر چیزی را شخصاً خودش تجربه کند. اصلاً خویشتن دار نیست و به عواقب احتمالی رفتارش توجهی ندارد. تمایلی به رعایت قیود اجتماعی، عرف، مذهب، قانون، تعقل و… ندارد.

منبع : ویکی‌پدیا - نظریه‌ی تحلیل رفتار متقابل اریک برن
 
بالا