• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

NEUREA - 9604 | نورا.

NEURAE

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
5,164
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
میاندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم‌پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دکترای حرفه‌ای پزشکی
سلام.
من این لیست رو تو یه فایل ورد برای خودم تهیه کرده بودم و اینجا کپی می‌کنم. و با گذشت زمان معرفی هم می‌کنم.
البته تعدادی کتاب تازه خریداری‌شده و تعدادی هم تو خوابگاه دارم که بعداً اونا رو هم اضافه می‌کنم.

کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌ام:
  1. وقتی نیچه گریست | اروین د یالوم
  2. آن هنگام که نفس هوا می‌شود | پال کالانیتی
  3. تسلی بخشی‌های فلسفه | آلن دوباتن
  4. رونوشت بدون اصل | نادر ابراهیمی
  5. غزلداستانهای سال بد | نادر ابراهیمی
  6. چهل نامه‌ی کوتاه به همسرم | نادر ابراهیمی
  7. خاطرات سفیر | نیلوفر شادمهری
  8. چرا خدا هرگز نمی‌میرد
  9. فلسفه علم | سمیر اکاشا
  10. اطاق آبی | سهراب سپهری
  11. در سینه‌ات نهنگی می‌تپد | عرفان نظرآهاری
  12. در باب حکمت زندگی | آرتور شوپنهاور
  13. کمی دیرتر | سیدمهدی شجاعی
  14. ناتور دشت | جی. دی. سلینجر
  15. عقاید یک دلقک | هاینریش بل
  16. او سلمان شد | سید ناصر هاشم‌زاده
  17. بیماری | هوی کرل
  18. شازده کوچولو | دوسنت اگزوپری
  19. مزایای منزوی بودن | استیون چباسکی
  20. بیا با جغدها درباره‌ی دیابت تحقیق کنیم | دیوید سداریس
  21. عشق روی پیاده رو | مصطفی مستور
  22. بهترین شکل ممکن | مصطفی مستور
  23. عشق و چیزهای دیگر | مصطفی مستور
  24. حکایت عشقی بی قاف بی شین بی نقطه | مصطفی مستور
  25. استخوان‌های خوک و دست‌های جذامی | مصطفی مستور
  26. کیمیاگر | پائولو کوئلیو
  27. چرند و پرند | علی‌اکبر دهخدا
  28. روی ماه خداوند را ببوس | مصطفی مستور
  29. نامه به کودکی که هرگز زاده نشد | اوریانا فالاچی
  30. تفکر نقادانه و خلاقانه | ریچارد پل و لیندا الدر
  31. مفهوم‌ها و ابزار‌های تفکر نقادانه | ریچارد پل و لیندا الدر
  32. عصایت را به میله‌های زندان بزن موسی | فرشته مرادی و حسن هوشمند
  33. مغلطه | جیمی وایت
  34. آشنایی با سوسیوبیولوژی بالینی | دکتر سعید شجاع شفتی
  35. حرکت | علی صفائی حائری
  36. تو می‌آیی | علی صفائی حائری
  37. اخبات | علی صفائی حائری
  38. روزهای فاطمه | علی صفائی حائری
  39. عارفانه | مصطفی چمران
  40. نیایش‌ها | مصطفی چمران
  41. انسان و مسئولیت | علی صفائی حائری
  42. سینوهه | میکا والتاری
  43. یک عاشقانه آرام | نادر ابراهیمی
  44. سقوط | آلبر کامو
  45. من گنجشک نیستم | مصطفی مستور
  46. آرش در قلمرو تردید | نادر ابراهیمی
  47. مکان‌های عمومی | نادر ابراهیمی
  48. در باب طبیعت انسان | آرتور شوپنهاور
  49. سیر عشق | آلن دوباتن
  50. هنر همیشه بر حق بودن | آرتور شوپنهاور
  51. روانکاوی خداناباوری: پژوهشی درباره خداناباوران غربی | اینیاس لپ
  52. روانکاوی و دین | اریک فروم
  53. چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم | ریچارد پل
  54. چرا به بیماری نیازمندیم | شارون معالم
  55. نامه‌های اسکروتیپ | سی. اس. لوئیس
  56. انگشتر حضرت سلیمان: نگاهی نو به رفتار حیوانات | کنراد لورنتس
  57. کمی دیرتر | سیدمهدی شجاعی
  58. ماهی سیاه کوچولو | صمد بهرنگی
  59. کآشوب | نفیسه مرشدزاده


کتاب‌هایی که کامل مطالعه نکرده‌ام:

  • الفبای فلسفه | نایجل واربرتون
  • آدم شدن چه مشکل | سیدحسین هوشی‌سادات
  • جهان‌بینی علمی | برتراند راسل
  • شورشیان آرمان‌خواه | مازیار بهروز
  • تولد پزشکی بالینی | میشل فوکو
  • استاد عشق | ایرج حسابی
  • پروفسور انیشتین عزیز
  • ایزدان هم | آیزاک آزیموف
  • در جست‌وجوی طبیعت | ادوارد ویلسون
  • قمارباز | فئودور دایوسکی
  • نامه‌های بلوغ | علی صفائی حائری
  • شاگردی یک ریاضی‌دان | آندره ویل
  • خاطرات یک جراح بزرگ آلمانی | ارهارد لوتز
  • خط روشن (گزیده کتاب الغدیر) | محمدحسین مشکوری
  • زن در آینه جمال و جلال | عبدالله جوادی آملی
  • تذکرة‌الاولیا | عطار نیشابوری
  • منطق‌الطیر | عطار نیشابوری
  • طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن | علی خامنه‌ای
  • اندیشیدن درباره مغز | مایکل اوشی
  • مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی | مرتضی مطهری
  • فقر احمق می‌کند | سندهیل مولاینیتن و الدار شفیر


کتاب‌های موجودی که هنوز مطالعه‌ نکرده‌ام:

  • اگزیستانسالیم و اصالت بشر | ژان‌ پل سارتر
  • جهان هولوگرافیک | مایکل تالبوت
  • طرحی از یک زندگی | دکتر پوران شریعت رضوی
  • جهان و تأملات فیلسوف | آرتور شوپنهاور
  • لذات فلسفه | ویل دورانت
  • جزء از کل | استیو تولتز
  • دموکراسی یا دموقراضه | سیدمهدی شجاعی
  • خدا بود و دیگر هیچ نبود | مصطفی چمران
  • خاک‌های نرم کوشک | سعید عاکف
  • جای خالی خاکریز | سعید عاکف
  • چه باید کرد | لئو تولستوی
  • زن و چالش‌های جامعه | امام موسی صدر
  • نای و نی | امام موسی صدر
  • زن و مسائل قضایی و سیاسی | مرتضی مطهری
  • نظام حقوق زن در اسلام | مرتضی مطهری
  • استاد مطهری و نقد مبانی فمنیسم | علی‌اصغر خندان
  • بررسی | علی صفائی حائری
  • روش نقد (جلد یک و دو) | علی صفائی حائری
  • اخلاق جنسی | مرتضی مطهری
  • زن و مرد | علی صفائی حائری
  • روش برداشت از قرآن | علی صفائی حائری
  • بهار رویش | علی صفائی حائری
  • زندگی پزشکی من | آندره سوبیران
  • نبرد من | آدولف هیتلر
  • سیره و سرگذشت امام موسی صدر (دوجلدی)
  • انسان خرمند | یووال نوح هراری
  • انسان خداگونه | یووال نوح هراری
  • سیری در نظریه پیچیدگی | ملانی میچل
  • شش قطعه آسان | ریچارد فاینمن
  • فلسفه خرافات | سید یحیی یثربی
  • چنین گفت زرتشت | فریدریش نیچه
  • منطق کاربردی | علی‌اصغر خندان
  • رست‌خیز | نفیسه مرشد‌زاده
  • زان‌تشنگان | نفیسه مرشدزاده
  • درآمدی بر مکاتب علم‌شناسی فلسفی | آلن اف. چالمرز
  • پری‌دخت | حامد عسکری
  • قرآن مجید، تکامل و خلقت انسان | یدالله سحابی
 
آخرین ویرایش:

NEURAE

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
5,164
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
میاندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم‌پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دکترای حرفه‌ای پزشکی


روانکاوی خداناباوری: پژوهشی پیرامون خداناباوران غربی | اینیاس لپ

کتاب «روانکاوی خداناباوری» به بررسی ریشه‌های روانی آتئیسم می‌پردازد.
نویسنده کتاب، اینیاس لپ، که بزرگ شده‌ی خانواده‌ای «آزاد اندیش» بوده و هیچگاه دغدغه‌ی مذهبی نداشته است، از ۱۷ سالگی وارد حزب کمونیسم شده و تا ۲۷ سالگی کمونیست بوده است. بعد از خروج از حزب، تحصیل در روانشناسی و روانکاوی را پیش گرفته و پس از آن به دین مسیحیت پیوسته و کاتولیک می‌شود.
نویسنده در متن کتاب تماماً بدون تعصب و سوگیری به شرح و توصیف حالات ذهنی و روانی افراد آتئیست -عمدتاً بیمارانش- پرداخته و خداناباوری آن‌ها را تشریح کرده است. در اندیشه نویسنده -احتمالاً به دلیل آزاداندیش بودن خودش تا قبل از ۲۷ سالگی- خداناباوری ارزش‌داوری نشده و تنها توصیف شده است که فضایی به دور از داوری و جبهه‌گیری را برای مخاطب فراهم می‌آورد.
بااینکه مطابق عنوان، کتاب به بررسی خداناباوری در دنیای غرب می‌پردازد، اما با مطالعه‌اش میتوان فهمید که همان عوامل روانی و اعتقادی موجب خداناباوری در بین جوانان ایرانی هم گشته است؛ با این تفاوت که در این جغرافیا روحانیان دین اسلام و شبهه‌های مطرح شده درباب این دین، هم‌ارز روحانیان و شبهات مسیحیت ۵۰ تا ۲۵۰ سال پیش در دنیای غرب میباشد.
ترجمه کتاب خیلی روان نیست و برای فهمیدن برخی جملات نیاز به مرور دوباره دارد؛ ولی با اینحال به نظرم برای افرادی که علاقه به مباحث روانشناسی و فلسفه دارند، ارزش مطالعه دارد. مطالعه این کتاب برای افراد آتئیست یا آگنوستیک نیز خالی از لطف نخواهد بود.

نوشته پشت جلد کتاب:
من با زندگی‌ای که دیگر تحت تاثیر یک آرمان به جنب و جوش در نمی‌آید، چه می‌توانستم بکنم. بارها از خود این پرسش را کردم که « به جای ان‌که زندگی بی‌معنایی را به مدت نامحدودی ادامه دهم، آیا بهتر نیست به آن پایان دهم » ولی احساس بیهودگی که در آن زمان به آن می‌اندیشیدم و به مرگ می‌انجامید، جاذبه‌ای قوی برایم نداشت. مرگ برای آرمان – در سنگرها یا در برابر جوخه‌ی اعدام – ارزشمند به نظر می‎‌رسید، اما زندگی بدون هدف همچون مرگ بدون هدف بی‌معنا بود.
 

NEURAE

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
5,164
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
میاندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم‌پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دکترای حرفه‌ای پزشکی


بیماری | هوی کرل

خانم هوی کرل که استاد دانشگاه در رشته‌ی فلسفه‌ هست، به خوبی ورزش می‌کند، به سلامتی خود اهمیت می‌دهد و از عوامل آسیب‌زا دوری می‌کند؛ اما بخت با او یار نبوده و در دهه‌ی ۳۰ زندگی خود دچار یکی از بیماری‌های نادر (لنفانژیولیومیوماتوزیس) می‌شود که ماهیتی مزمن و پیش‌رونده دارد و اگر بیمار پیوند ریه دریافت نکند منجر به مرگ وی خواهد شد. پزشکان وقتی درباره‌ی بیماری حرف می‌زنند و یا وقتی بیماری را تعریف می‌کنند تنها به به‌هم‌خوردگی فیزیولوژیک عملکرد بخشی از بدن اشاره می‌کنند و بیماری را به یک اختلال در مکانیسم‌های زیستی تقلیل می‌دهند، اما اهمیت نمی‌دهند این بیماری روی زندگی و احساسات فرد بیمار چه تأثیری دارد؟ پرستاری که در بخش فیزیوتراپی کار می‌کند یا پزشک رادیولوژیست بدون توجه به زندگی و ناتوانی پیش‌آمده برای بیمار، آن‌ها را آماده و ویزیت می‌کنند اما هیچ از دلهره‌ها و تشویش‌های بیمارانی که با آن‌ها کار می‌کنند خبر ندارند. انگار که بیمار تنها همان مکانیسم مختل فیزیولوژیک و بدون زندگی و احساس و عاطفه هست! این رویکرد (تجربه‌ی زیسته) اصطلاحاً پدیدارشناسی نامیده می‌شود و در این کتاب، خانم هوی کرل با رویکردی پدیدارشناختی بیماری خود را شرح می‌دهد، و از تغییرات، ناتوانی‌ها، احساس ناامیدی و ... سخن می‌گوید که به خاطر بیماری گرفتارشان شده و از «شی‌انگاری بیمار» انتقاد می‌کند. می‌توان گفت احساساتی که در این کتاب بیان شده نه تنها احساس یک بیمار مبتلا به LAM است بلکه این تجارب احساسی را هر فردی که دچار بیماری مزمن ناتوان‌کننده شده باشد درک خواهد کرد.
مطالعه کتاب را به دانشجویان گروه علوم پزشکی، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن (مثل افسردگی) و افرادی که در فلسفه‌ی پزشکی مطالعه دارند توصیه می‌کنم.
 

NEURAE

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,140
امتیاز
5,164
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
میاندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم‌پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دکترای حرفه‌ای پزشکی

آشناییی با سوسیوبیولوژی بالینی | سعید شجاع شفتی

سوسوسیوبیولوژی یه شاخه از دانش زیست‌شناسی است که تلاش دارد رفتارهای اجتماعی را با رویکرد زیستی-تکاملی توضیح دهد. این دانش با کارهای ادوارد ویلسون استاد دانشگاه هاروارد پایه‌گذاری شده است و انتقادات زیادی را به خصوص از جانب فمنیست‌ها دریافت کرده است؛ چرا که علت‌یابی رفتارهای مختلف بشری (نظیر تجاوز، چندهمسری مردان و ...) در بستر تکامل به معنی غریزی بودن آن رفتار است؛ اما این دانش به هیچ وجه نقش تربیت را در رفتار انکار نمی‌کند.
سوسیوبیولوژی بالینی نیز بخش پزشکی سوسیوبیولوژی است که تلاش دارد علل بیماری‌هایی که منشأ اجتماعی دارند، نظیر اضطراب، افسردگی و ... ، از بستر تکامل نگاه کند.
کتاب «سوسیوبیولوژی بالینی» اثر دکتر شجاع شفتی فرضیه‌ها و نظریه‌های تکاملی را که موجب بروز افسردگی در انسان می‌شود شرح داده است. نظریه‌هایی که به افسردگی به عنوان هشدار به اطرافیان بیمار درباره‌ی وضعیت روانی بیمار نگاه می‌کند و اظهار می‌دارد بروز افسردگی یعنی «حال من خوب نیست، به دادم برسید.»
مطالعه‌ی کتاب به علاقه‌مندان حوزه‌های زیست‌شناسی تکاملی، روان‌شناسی تکاملی و روانشناسی اجتماعی توصیه می‌شود.
 
بالا