• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

ایده های عکاسی در زمستان

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Maryam kh

کاربر فعال
ارسال‌ها
43
امتیاز
163
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1391
زمستان نیز مانند باقی فصول، زیبایی های خاص خودش را دارد. در این مطلب 10 ایده عکاسی در زمستان معرفی می شود.
Untitled-1-8.jpg


بسیاری از عکاسان، زمستان را فصل مناسبی برای گرفتن عکس‌های زیبا و به‌یادماندنی نمی‌دانند. آن‌ها فکر می‌کنند که این فصل، زمان استراحت خودشان و طبیعت است. این حرف تا حدودی درست است؛ ولی به این معنا نیست که دیگر هیچ سوژه یا ایده‌ای برای عکاسی وجود ندارد. درواقع عکاسی در زمستان به اندازه‌ عکاسی در فصل‌های دیگر هیجان‌انگیز است؛ فقط به کمی خلاقیت و زاویه‌دید شما و دوربین‌ بستگی دارد.

10 ایده‌ عکاسی در زمستان

1. عکاسی از اشیا در زمستان
winter-3.jpg

گاهی در زمستان دمای بیرون از خانه آنقدر کم می‌شود که ترجیح می‌دهیم در خانه بمانیم؛ این کاملاً طبیعی است. برای گرفتن یک عکس خوب لازم نیست همیشه در بیرون از خانه، به دنبال سوژه برای عکاسی باشیم؛ بلکه می‌توانیم با وسایلی که درون خانه هستند نیز تمرین عکاسی بکنیم و مهارت‌های عکاسی‌مان را بالا ببریم. برای این کار کافی‌ست که چند وسیله را روی میز به همراه یک پروژکتور و یک رفلکتور (Reflector) بگذاریم و عکاسی را شروع کنیم. برای بهتر‌ شدن کارتان می توانید از صفحه طلایی استفاده کنید که باعث ایجاد حس‌ گرمی در عکستان می‌شود.

اگر تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم با یک پرتقال و یک چراغ‌ مطالعه شروع کنید. می‌توانید چراغ را حرکت دهید و زاویه‌های مختلف آن را بررسی کنید. زمانی که توانستید درک بکنید که هایلایت‌ها و سایه‌ها چگونه بر حس عکس تأثیر می‌گذارند و آن را تغییر می‌دهند، آن وقت آماده‌اید که با وسایل دیگر کارتان را پیش‌ ببرید.

فنون کاربردی:

  • آرام و با طمأنینه کار را پیش‌ ببرید و حواستان به ثأثیر نور بر سوژه‌ مورد‌نظرتان باشد.
  • برای تنظیم کردن نور از صفحات نقره‌ای، طلایی، سفید و سیاه استفاده کنید.
  • در صورت نیاز به رفلکتور، می‌توانید از آینه استفاده کنید. آینه‌ها بازتاب‌ نوری خوبی دارند و در اکثر‌ مواقع هم نتیجه‌ کار رضایت‌بخش است.
2. عکاسی ماکرو از دانه‌ های برف
winter-1.jpg

عکس ماکرو توانایی‌هایتان را به چالش می‌کشد و وادارتان می‌کند تا نزدیکتر از حد‌ معمول به جهان نگاه کنید. تفاوت یک عکس ماکرو خوب و معمولی در توجه به جزئیات است؛ جزئیاتی که در حالت طبیعی آن‌ها را نادیده می‌گیریم، مانند ساختار اشیایی که هر‌ روز از کنارشان به راحتی می‌گذریم یا حشرات و گیاهانی که با چشم غیرمسلح به سختی دیده می‌شوند.

لنزهای مخصوص عکاسی ماکرو معمولاً بهترین نتیجه را در کمترین زمان و صرف کمترین انرژی می‌دهند، چون استفاده از آن‌ها بسیار راحت است؛ ولی این نوع لنزها معمولاً به طور قابل‌توجهی گران هستند. عکاسان به عنوان جایگزین این لنزها، از اکستنشن تیوب (Extension Tube) استفاده می‌کنند که هم به‌صرفه‌تر است و هم نتیجه‌ رضایت‌بخشی دارد. یکی‌دیگر از مزایای این حلقه‌ها این است که روی هر لنز‌ باکیفیتی قابل استفاده‌اند.
فنون کاربردی:

  • برای گرفتن عکس ماکرو لازم است که لنز ماکروی دوربین‌تان را بر بزرگنمایی 1:1 تنظیم کنید.
  • بهتر است برای جلوگیری از لرزش عکس‌تان از پایه کمک بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که محدوده‌ عکاسی برای عکس‌های ماکرو بسیار کم است و به علت فوکوس کردن در فاصله‌ کم، عکس دچار کاهش نور قابل‌توجهی می‌شود. در این شرایط بهتر است که از نور زیادی استفاده کنید.
3. عکاسی پرتره در زمستان در کنار پنجره
winterr.jpg

مهم نیست که چه موقع از سال باشد؛ همیشه نور‌ ورودی از پنجره، بهترین و طبیعی‌ترین نور برای عکاسی بوده و همچنان نیز هست. می‌توانید سوژه‌ مورد‌نظرتان را کنار پنجره طوری که ¾ از آن در مقابل نور باشد قرار دهید و عکسبرداری را شروع کنید. نتیجه‌ این مدل از عکس‌ها، دراماتیک با حسی از سرما خواهد‌ بود. همچنین می‌توانید از نور زمستانی استفاده کنید و عکس‌های پرتره‌ خودتان را بیرون از خانه بگیرید. در این صورت عکس‌هایتان روشن همراه با حس‌ سرما خواهد بود.

فنون کاربردی:

  • مکان‌تان را از زاویه‌های مختلف پنجره عوض کنید تا حالت‌های مختلف سوژه‌تان را در مقابل نور تغییر دهید.
  • می‌توانید از ورقه‌های کاغذی یا پرده‌های توری مانند برای پراکنده کردن نور استفاده کنید.


4. عکاسی از منظره برفی
winter-5.jpg

بدون‌شک یکی‌ دیگر از زیبایی‌های فصل زمستان، دیدن طبیعت پوشیده از برف است. انگار که طبیعت با تغییر هر فصلش به ما یادآوری می کند که ما نیز تغییر کردیم، بزرگ شده‌ایم و تجربه‌های مختلف را پشت‌ سر‌ گذاشتیم. این احساس زمانی به اوج‌ خودش می‌رسد که شما در جنگل ساعت 7 صبح بعد از یک بارش برف‌ تازه قدم بزنید؛ حتی اگر عکس‌های حرفه‌ای نگیرید (که احتمالش کم است)، به صورت روحی بازسازی می‌شوید.

فنون کاربردی:

  • اگر می‌خواهید عکس‌تان خوب شود، همان‌ اول در آن قدم نزنید. درست است که ردپا در برف می‌تواند ایده‌ قشنگی برای عکاسی باشد، ولی بعد از انجام این کار دیگر آن برف‌ تازه و دست‌نخورده را نخواهید داشت.
  • می‌توانید بعد از گرفتن عکس، با‌ استفاده از گزینه وایت زینیت (White Vignette)، سفیدی برف را بیشتر کنید تا عکستان زیباتر شود.
5. عکاسی از غروب خورشید در زمستان

winter-8.jpg

در روزهای برفی که بارش برف خفیف است، زیبایی طلوع و غروب خورشید دوچندان می‌شود. برای عکسبرداری از این منظره‌ زیبا لازم است نکاتی را به‌ خاطر داشته باشیم.
فنون کاربردی:

  • وایت‌بالانس دوربین را از حالت خودکار خارج کنید و آن را روی ابری یا سایه تنظیم کنید تا کمی حس گرما به عکس‌تان بدهد.
  • برای تنظیمات قبل از طلوع خورشید، ایزو (ISO) را روی 100 با کمترین حدی که دوربین‌تان می‌تواند داشته باشد بگذارید.


6. عکاسی از چراغ‌ های شهر در زمستان
winter-10.jpg

اگر ساعات‌ طلایی را از دست دادید ناراحت نباشید؛ همیشه می‌توانید از چراغ‌ها برای روشن کردن عکس‌تان استفاده کنید و خبر خوب اینکه می‌توانید این چراغ‌ها را به تعداد زیاد درون شهر پیدا کنید. چراغ‌های شهری بسیار زیبا هستند؛ مخصوصاً در طی فصل زمستان. زیبایی مناظر شهر پوشیده شده از برف زمانی دوچندان می‌شود که برف نیز شروع به بارش کند.

فنون کاربردی:

  • هنگام عکسبرداری از شهر در شب، بهتر است که از فوکوس خودکار استفاده نکنید؛ زیرا در پیدا کردن مکان مشخصی برای فوکوس کردن دچار مشکل می‌شوید.
  • به جای فوکوس خودکار از فوکوس منوال استفاده کنید؛ به خصوص زمانی که چندین سوژه با فاصله‌های مختلف دارید.


7. عکاسی از بارش برف
winter-17.jpg

همه‌ ما می‌دانیم که زمستان بدون برف معنایی ندارد و ساعات اولیه‌ بارش، زیباترین لحظه‌ای است که یک دانه‌ برف می تواند داشته باشد. عکس از بارش برف نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید با آن مهارت‌هایتان را ارتقا دهید. در نظر داشته باشد که بارش برف از آنچه که تصور می‌کنید سریع‌تر است؛ پس لازم است که شاتر دوربین‌تان بالای 500 th بر ثانیه باشد. برای شروع 1250 th بر ثانیه نیز خوب است. در صورت مناسب نبودن سرعت شاتر بعد از گرفتن عکس، دانه‌های برف به صورت تار و مه‌گونه ظاهر می‌شوند.

فنون کاربردی:

  • حتما از شاتر بالا و مناسب استفاده کنید.
  • برای گرفتن عکس، روزهای ابری را به جای روزهای آفتابی و روشن انتخاب کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دوربین‌تان، از فیلتر UV یا شفاف (برای محافظت لنز از رطوبت و دمای پایین) و کیف دوربین یا کاور مناسب برای این کار استفاده کنید.
  • از دستکش مناسب و کمپرس داغ برای دستانتان استفاده کنید و یا به عبارت دیگر خودتان را گرم نگه دارید تا لرزش دستتان به حداقل برسد.


8. با وایت‌ بالانس بازی کنید
winter-18.jpg

در بعضی از عکس‌های زمستانی، ته‌رنگ آبی یا طوسی به‌چشم می‌خورد. این به خاطر تنظیم نبودن وایت‌بالانس و اکسپوژر یا همان نوردهی است. به‌طور‌طبیعی چشمان‌ ما قادر است 100 میلیون رنگ از طیف‌ نوری را ببیند و آن را با محیط‌ اطراف تطبیق دهد. متأسفانه در دوربین چنین امکانی وجود ندارد و به همین‌ دلیل است که در برخی از عکس‌های زمستانی، ته‌رنگ آبی یا طوسی دیده‌ می‌شود. این امر برای عکس‌های دیگر ته‌رنگ زرد و آبی است.
برای تنظیم کردن وایت‌بالانس جهت گرفتن عکس‌های برفی و زمستانی، لازم است که اوور‌اکسپوز (OVEREXPOSE) کنید. ممکن است با خودتان بگویید که چطور چنین چیزی ممکن است؟ در این صورت عکس‌ها خیلی روشن می‌شوند! باید بگویم که اینطور نیست؛ تنظیمات دوربین به صورت خودکار همیشه روشنایی را در حد وسط نگه می‌دارد و اگر می‌خواهید که رنگ برفتان سفید دیده‌ شود، لازم است که روشنایی را تا حدی که 1 الی 2 درجه مانده به انتها بالا ببرید.

فنون کاربردی:

  • همیشه به‌ یاد داشته‌ باشید که در روزهای برفی، تنظیمات ابری (Cloudy) یا روشنایی +1 الی +2، تغییرات بزرگی را در عکس‌هایتان ایجاد می‌کنند.


9. عکاسی از طوفان‌ های زمستانی
زمستان همراه با طوفان‌های ناخواسته است. اگر کنار برکه یا دریا زندگی می‌کنید، موقعیت منحصربه‌فرد و خوبی دارید که از قدرت و زیبایی این طوفان‌ها عکسبرداری کنید.

فنون کاربردی:

  • قانون «اول امنیت بعد کار» را به‌ یاد داشته باشید.
  • حالت ذخیره‌ عکستان را به RAW تغییر دهید؛ به این ترتیب می‌توانید در آینده، ادیت‌های بیشتری روی عکستان انجام دهید.
  • اگر می‌خواهید امواج آب همراه با ابرها و مه را با جزئیات بیندازید، از سرعت شاتر پایین استفاده کنید.
  • همچنین اگر می‌خواهید برخورد دراماتیک موج با سطوح را بگیرید، سرعت شاتر خود را بالا ببرید.
10. از نور زمستانی استفاده کنید
winter-19.jpg

در زمستان به دلیل کوتاه بودن روز، ساعات کمی در شبانه‌روز نور خورشید دیده می شود و ممکن است به نظر بیاید که میزان و زمان این نور نامناسب است. جواب این است که می‌تواند اینطور نباشد؛ اگر ساعات‌ طلایی را بدانید و مطابق با آن عکس‌هایتان را بگیرید، عکس‌هایی فوق‌العاده با پس‌زمینه برفی خواهید داشت.
فنون کاربردی:

  • ساعات‌ طلایی در هر مکانی متفاوت است و بستگی به طول و عرض جغرافیایی منطقه دارد؛ ولی معمولاً ساعات اولیه طلوع و غروب خورشید را ساعات‌ طلایی می‌گویند.
  • از آنجایی که ساعات‌ طلایی فقط چند ساعت به طول می‌انجامد، بهتر است که برنامه‌ریزی دقیقی شامل مکان، زمان و سوژه‌ مورد‌نظرتان داشته باشید تا بتوانید سر‌ زمان مقرر، عکس‌تان را بگیرید.
در این مطلب با ایده‌هایی برای عکاسی در زمستان آشنا شدیم. شما تابحال کدام یک از این عکس‌ها را امتحان کرده‌اید؟
 

ایلیا

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,799
امتیاز
15,064
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
مدال المپیاد
تلاشی بیهوده در المپیاد زیست شناسی!
دانشگاه
هنر تهران
رشته دانشگاه
عکاسی
چرا کپی پیست عزیز جان؟
 
بالا