• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

چرا آرایش می‌کنیم؟ ؛)

N@R

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
203
امتیاز
1,585
نام مرکز سمپاد
فرزانگان♥♥♥
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
پزشکی
این پست رو بعد از بررسی چند تا سایت و چند تا مقاله نوشتم و نظر شخصی نیست.

به طور کلی دو تا دلیل اساسی برای آرایش کردن وجود داره، آرایش انسان رو سالم تر و جوون تر نشون میده ، که همین نشون میده که فرد میتونه باروری داشته باشه، شاید بشه گفت این بنیادی ترین دلیل برای آرایش کردن هست.( بنیادی منظورم این نیست که هر کسی آرایش میکنه میخواد بگه قادر به بارور شدن هست، منظورم ریشه ی تکاملی - تاریخی بود)

به علاوه کنتراست رنگ ها توی صورت اغلب نمادی از سلامتیه و صورت هر چقدر که رنگ پریده تر باشه و کنتراست رنگی اجزاش کمتر باشه به طور کلی مریض تر دیده میشه بر اساس دیفالت ذهنی!(مقالات این قسمت رو خیلی باز کرده بودند و دوست داشتم من هم توضیحاتش رو)

به طور کلی صورت هیچ وقت متقارن نیست، حتی بین اجزای اساسی صورت هم اغلب تفاوت وجود داره ، ولی در ذهن انسان هر چقدر صورتی متقارن تر باشه، اون چهره جذاب تر و سالم تر به نظر میرسه، به همین دلیل هست که استفاده کردن از کرم هایی که پوست رو صاف و یکدست نشون میدن و یا کشیدن خط چشم هایی که دقیقا یک مدل هستند خیلی روی زیباتر دیده شدن تاثیر میذارن.

آرایش چشم که اغلب برای بزرگتر دیده شدن چشم ها استفاده میشه، و به چشم ها گیرایی بیشتری میده و به طور طبیعی هم اطراف چشم های خانوم ها کنتراست رنگی بیشتری داره و خانوم هایی که از آرایش چشم استفاده می‌کنند جوون تر از سنشون دیده میشن یا در سن خودشون جذاب تر به نظر می‌رسن.

همینطور لب های قرمز بیشترین جذابیت رو برای آقایون داره و توی کلاب ها هم اغلب آقایون جذب خانوم هایی با لب های قرمز میشن( باقی رژ لب ها مثلا قهوه ای یا صورتی و...تاثیر به سزایی ندارند)

( آقا من یک چیزی بگم ! بین پرندگان و یک سری از گونه های پستانداران گرایش به خوردن میوه های قرمز و یا مشکی بیشتر هست، که گویا به خاطر این بوده که این میوه ها اغلب رسیده تر بودند و بیشترین ارزش غذایی رو داشتند و راحت تر هم می‌شده بخوریشون گویا! این رنگ ها برای انسان هم رنگ های سکسی گفته میشه! حالا این اصلا به بحث ربطی نداشت ولی همینطوری قبلا خونده بودم گفتم بگم!!) :))

رژگونه که باز هم موجب کنتراست رنگی بیشتر صورت میشه و اغلب یک مقدار از رنگ قرمز رو هم درون خودش داره که هر دوی اینها موجب جذابیت بیشتر میشن .( توی مقاله رفرنس داده بود به یک مقاله دیگه به اسم رنگ قرمز و سکس!)

به طور کلی کرم های سفید کننده کانسیلر و... همه موجب میشن که پوست صورت صاف دیده بشه و پوست صاف و یک دست و متقارن در ذهن انسانی رو تداعی میکنه که دچار بیماری خاصی نیست و پوشوندن خط ها هم موجب میشه که سن کمتر بشه، در نتیجه این مورد هم موجب میشه که سن کمتر به نظر برسه و انسان سالم تر دیده بشه.

,
  • Elliot, A. J., & Niesta, D. (2008). Romantic red: Red enhances men's attraction to women.
    Journal of Personality and Social Psychology,

    95(5), 1150-1164.​
  • Fink, B., Grammer, K., & Thornhill, R. (2001). Human (Homo sapiens) facial attractiveness in relation to skin texture and color.
    Journal of Comparative Psychology,

    115(1), 92-99.​
  • Guéguen, N. (2012). Does red lipstick really attract men? An evaluation in a bar.
    International Journal of Psychological Studies,

    4, 206-209​
  • Jones, D., Brace, C. L., Jankowiak, W., Laland, K. N., Musselman, L. E., Langlois, J. H., ... & Symons, D. (1995). Sexual selection, physical attractiveness, and facial neoteny: cross-cultural evidence and implications [and comments and reply].
    Current Anthropology,

    723-748.​
  • Mulhern, R., Fieldman, G., Hussey, T., Lévêque, J. L., & Pineau, P. (2003). Do cosmetics enhance female Caucasian facial attractiveness?.
    International Journal of Cosmetic Science

    , 25, 199-205.​


حالا در آخر چند تا چیز دیگه هم بگم!

اولا که آرایش چیزی مخصوص دختران ایرانی نیست ،لطفا این دیدگاه که فقط توی ایران آرایش هست رو فراموش کنید، توی مقاله هایی که من خونده بودم میگفت نزدیک به 40-50% خانوم‌ها توی آمریکا حاضر نیستند بدون آرایش خونه رو ترک کنند!

و آرایش و عمل های زیبایی فکر میکنم در هیچ مکانی از دنیا به اندازه ی شرق آسیا جدی گرفته نمیشه، و مثلا در کشور کره عمل های زیبایی بسیار خطرناک انجام میشه صرفا برای زیباتر شدن!

این قسمت بالا رو برای این گفتم که بگم آرایش فقط برای ایرانی ها نیست!

و اینکه یک قسمت دیگه هم اومده بود گفته بود چرا به همه ی این دلایلی که گفتم آرایش بین آقایون خیلی پرطرفدار نیست و انجام نمیشه!
دلایل زیر هم برای این سوال گفتند

1- آقایون خیلی محدودیت سنی برای باروری ندارند. و با افزایش سن صرفا حجم منی و تحرکش کم میشه.
2-کنتراست رنگی صورت آقایون اغلب با ریش ته ریش و سبیل تامین میشه
3- آقایونی با بدنی قوی و ورزشی و یا ثروتمند بیشترین جذابیت رو برای خانوم ها دارند! در نتیجه باشگاه رفتن و عضله سازی یا خرید لباس ها و ماشین های گرون که خیلی هم بین آقایون طرفدار داره شاید به همین دلیل باشه!

و باز هم بگم چیزهایی که بالاتر نوشتم نظر شخصی نیست و سعی کردم خلاصه ای از مقالات و برداشت های خودم رو بگم. و سعی کردم بی طرف باشم.

:)
امیدوارم که مفید باشه.
دقیقا همینه! این خیلی کامل بود! ((:

در کل همه ی انسان ها علاقه دارن به ایده‌آل ذهنی خودشون برسن؛ از نظر ظاهری، هوشی، وضعیت مالی و ...
همه دوست دارن بهترین باشن یا حداقل در مسیر بهتر شدن حرکت کنن. آرایش کردن هم یه راهکار بسیار ساده و تقلبی برای بهتر شدن از نظر ظاهریه! (:

اگه بخوایم ربطش بدیم به جلب توجه جنسی، خب همه ی اون موارد بالا رو هم شامل میشه! چون برای آقایون هم ثروت زیاد و هوش بالا ویژگی های جنسی مثبت محسوب میشن (از نظر تکاملی مهم‌ترین ملاک های زنا برای انتخاب مرد همین دو تان). این یعنی مردی که سخت تلاش میکنه تا حقوق بیشتری داشته باشه، به بقیه خانوما چراغ سبز نشون میده؟ نه! "در زمینه جنسی"، این مرد داره تلاش میکنه تا دستش باز تر باشه؛ یعنی شرایط بهتری داشته باشه تا بتونه جفت ایده‌آل تری برای خودش انتخاب کنه!
و البته ارتقای شخص فقط در زمینه جنسی موثر نیست، در سایر زمینه های زندگیش هم تاثیرگذاره؛ مثلا ثروتش باعث میشه رفاه بیشتری داشته باشه و سالم تر زندگی کنه.

معادل ثروت در مردا، زیبایی در زناست! یه زن برای اینکه زیبا باشه، علاوه بر داشتن ژن خوب باید زحمت بکشه؛ مثلا غذای سالم بخوره تا پوستش خوب بمونه. حالا به جای اینکه به خودش زحمت بده و از غذاهای چرب و خوشمزه اش بگذره، میاد کرم پودر میزنه تا جوش های صورتشو بپوشونه! (:
 
ارسال‌ها
376
امتیاز
4,978
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فــرزانگان ۳
شهر
طــهـران
سال فارغ التحصیلی
1395
دانشگاه
علوم پزشکی البرز
رشته دانشگاه
پزشکی
مسئله همینه..
چرا یه دختر تو جامعه ایران به این نتیجه رسیده که نباید با جوش صورتش ظاهر بشه و حتما باید کانسیلر بزنه؟یا چرا به این نتیجه رسیده نباید با گودی زیر چشمش حتی یه روز دانشگاه بره؟
چرا صورت براش انقد تو اولویت قرار گرفته در حالی که در تمامی کشور های اروپایی و امریکایی شما میبینین که خیلی راحت خانم ها با کک و مک و جوش و سیاهی زیر چشم تو جامعه حاضرن..با موهایی که به ساده ترین شکل جمع شده یا بازه..
قطعا این بحث تهش بازم به حجاب اجباری میرسه بدون شک..


حقیقتش من شاید دیگه نتونم بیام تو این تاپیک و بحث کنم ولی واقعا دوست دارم این حرفی که زدم جواب داده بشه..
چرا با جوش صورت و گودی زیر چشم تا این حد بی اعتماد به نفس میشن دخترا؟

فعلا جواب این تاپیکُ به صورت کلی نمیدم، فقط این حرف برای من جالب بود.
چرا روی مسئله آرايش به طور خاص انقدر فوکوس کردید؟ به عبارت بهتر، برای شما چه فرقی هست بين جوش و لک صورت، لباس کهنه و چروک، رفتار زشت و زننده و یا بوی بد تن و دهن؟ این ها همه عیب محسوب میشن، نوعی نقص. اصلا اساس تکامل بر این هست که عیب ها برطرف بشن، و جاندار هرچه بیشتر دارای فاکتور های خوب برای بقای خودش و بقای نسلش بشه. آرايش در حد معمول و پوشوندن عیب ها و یه رنگ و رویی به صورت دادن همون برطرف کردن عیب هاست. اگر میگید نه، خب پس چرا شما لباس های کهنه و کثیف نمیپوشید؟ یا حتی چرا تا حد امکان سعی میکنید زیباترین لباس ها رو بپوشید؟ [ چنان چه داریم : و نه این لباس زیباست نشان آدمیت!] چرا سعی میکنید در برخورد با آدم ها رفتار های بدتونُ کمتر بروز بدید؟ و هزار و یک مورد دیگه! تمامی اینها به یک سمت هستند، رفع عیب ها جهت حضور و ظهور بهتر برای ارتباطات و زندگی بهتر! و میزان بسیار زیادیش برمیگرده به تکامل. شما با آرايش زیباتر و دارای فاکتورهای جسمی و جنسی بهتر و بیشتری به چشم میاید. در نتیجه حسی معادل اعتماد به نفس در شما القا میشه. حتی عمل های زیبایی بدن هم به همین دلیلن. برای مثال یک نسبت خاصی از اندازه ی کمر به لگن، به صورت تکاملی گزینش بهتری داشته چرا که نشون تحمل باروری بهتر و زنانگی بیشتر بوده!
در نتیجه همواره آرايش بوده و نه فقط الان. و در نهایت هم یک قسمت نه چندان کوچیک از آرايش ها و عمل های بیش از حد امروزی برمیگرده به تبلیغات ها که اون دیگه تکلیفش مشخصه.
 

tiberium

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,057
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی سمنان
شهر
سمنان
سال فارغ التحصیلی
1389
مدال المپیاد
المپیاد کامپیوتر
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی فن آوری اطلاعات
بچه ها از چیز به اون واضحی چرا حرفای عجیب میزنید؟ کسی نگفته چراغ سبز. کسی نگفته چون اون ارایش می کنه یعنی حقشه هرچی شد. ولی بیان شده که ارایش برای جلب توجه هست. اصلا منظور اینکه یکی جذابتر باشه یعنی چی؟؟
مشکل اینجاست که این مساله رو بد میدونید پس انکار می کنید. یه چیز طبیعیه به نظرم و بد نیست. برا مردا هم‌ هست. بیشتر کار کردن مرد رو با مثلا پاشنه بلند پوشیدن یکی میدونید؟ شاید بعضی چیزاش مشترک باشه ولی پاشنه بلند پوشیدن برای پول بیشتره؟ ( البته میتونه باشه و بسیار بسیار هم پیش میاد که برای ارتقای شغلی و ... از این ابزار ها استفاده بشه )
 

Nerd_Girl

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
137
امتیاز
1,600
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
_
سال فارغ التحصیلی
95
نمیدونم چرا فکر میکنم آرایش کردن یه جور دروغ گفتنه
مثلا وقتی صورتم پر جوشه و چند تا جای جوش هم هست بخوام اونا رو با آرایش کردن بپوشونم حس میکنم دارم به اونایی که صورتم رو میبینن میگم که صورتم خیلی صافه و هیچ جوشی نداره من خیلی زیبام در حالی که اینطور نیست و دروغه
دوست دارم صورتم واقعا صاف باشه برا همین ترجیح میدم به جای آرایش کردن تغذیه امو درست کنم یا از ماسکای صورت استفاده کنم
از اینکه رژ لب بزنم هم خوشم نمیاد چون اینم یه جور دروغ گفتنه به جای رژ از بالم لب استفاده میکنم
من حتی وقتی لباس خونگیم کمی کثیف یا چروک شده باشه از روی اون لباس بیرون بپوشم باز هم همین حس رو دارم در مورد عمل زیبایی بینی هم همین طوره
شاید یه جور وسواسه که میخوام همه چی اصل باشه و چیزی که فیکه رو دوست ندارم و آرایش نمیکنم
 
آخرین ویرایش:

N@R

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
203
امتیاز
1,585
نام مرکز سمپاد
فرزانگان♥♥♥
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
پزشکی
بیشتر کار کردن مرد رو با مثلا پاشنه بلند پوشیدن یکی میدونید؟ شاید بعضی چیزاش مشترک باشه ولی پاشنه بلند پوشیدن برای پول بیشتره؟ ( البته میتونه باشه و بسیار بسیار هم پیش میاد که برای ارتقای شغلی و ... از این ابزار ها استفاده بشه )
یه آقایی سخت کار میکنه تا بالاخره بتونه لکسوس بخره. آیا با یه ماشین ساده تر کارش راه نمیفتاد؟ از نظر همه ی زنا و مخصوصا زنای روسپی یه همچین مردی جذابیت جنسی داره. پس یعنی این مرد داره جلب توجه میکنه! در ظاهر شاید با آرایش خیلی متفاوت باشه ولی باطن ماجرا تقریبا همونه.(در زمینه جلب توجه)
البته مثال بهتر جلب توجه آقایون در زمینه سخنوریه! مرد هایی که شیرین زبونی میکنن دقیقا معادل زن هایی هستن که آرایش میکنن! چون با مهارت بالای سخنوری‌شون کورتکس مغزشون رو به نمایش میذارن(اعلام میکنن که من کورتکس خوشگلی دارم)! هرچند شاید خیلی باهوش هم نباشن، اما زن این توانایی رو به خاطر هوش طرف میبینه. و یکی از اولویت های زنا، کورتکس یا هوش طرف مقابله!
پس آقایونی که زبون بازن و یا دست به قلمشون خوبه و شعر میگن، دارن خانومای اطرافشونو اغفال میکنن!

پ.ن: تو یه کتابی نوشته بود مردا وقتی تو گروه های مختلط قرار میگیرن، حرف های جدی بیشتری میزنن (مثلا راجع به سیاست و مسائل علمی)، ولی در گروه های خودشون بیشتر حرفای بی اهمیت میگن! ((: در صورتی که در زنا این اختلاف وجود نداره (یا حداقل فاحش نیست)! واضحا این مسئله تاثیر فن بیان رو بر جلب جنس مخالف نشون میده.
 

afsoon.s

.؛.
ارسال‌ها
293
امتیاز
2,569
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
----
سال فارغ التحصیلی
1396
دانشگاه
ایران
رشته دانشگاه
تربیت بدنی
آرایش زیاد خب جذاب نیست
ولی مقدار مناسبش به چهره آدم روح میده
واسه روحیه هم خوبه،من به شخصه هر وقت
بی حوصله ام آرایش که میکنم شارژ میشم!
ولی راستش واسه جنس مخالف تا حالا آرایش نکردم،کلا واسم مهم نبوده که جلوی یه پسر آرایش کنم و اینا.همه رو به یه چشم میبینم.
 
ارسال‌ها
685
امتیاز
21,215
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
من اینو قبول دارم ارایش ممکنه به آدم روحیه بده.
اما بنظرم این که ارایش روحیه بده ، میتونه یکمی تحت تاثیر این باشه که ارایش در عصر حاضر ملاک زیباییه. ( ینی چی میشه که توی تنهایی و وقتی کسی نیست شما برای افزایش روحیه میری رژ میزنی و خوشحالتر میشی؟ ته ذهنت برگرفته ازینه که لب قرمز اساسا خوشگلتره و خب اگه توی جامعه ای بودیم که لب سبز زیبا بود احتمالا رنگ سبز به شما روحیه میداد. ) و فکر میکنم اولین نفری که در طول تاریخ آرایش کرده ، یه دلیل دیگه ای داشته ؛ چونکه اونموقع ملاک زیبایی نبوده. دوست دارم اونو بدونم . یه دلیل تکاملی تر و موجه تر از روحیه دادن. ولی خب احتمالا آخرش برگرده به همون جفت گیری و برتری و اینا که مذکر رو جذب کنه و اینا : ))
ولی خب من خیلی غمگین و کسل میشم وقتی اخر همه ی بحثای تکاملی برسه به این جمله.
احتمالا فرآیندای پیچیده تری توی مغز هست.
 

MSA

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
299
امتیاز
8,814
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
تلگرام
چه تاپیک خوبی حسین. وقتی داشتم سوالا رو میخوندم قشنگ تصویر و صدای مجری برنامه پرگار توی ذهنم بود. منتظر بودم آخرش مهمونا رو معرفی کنی : )) و چه کامنتای بدی شانا. به دخترهای جامعه مون کمک کنیم... چی فکر کردی با خودت؟ : ))

رفع اسپم: بگذریم از این که خود فرآیند آرایش کردن خیلی زیبا و جذابه، ولی به صورت کلی من فکر میکنم همیشه ترکیبی از دریافت احساس خوب درونی و فیدبک مثبت بیرونی میتونه انگیزه ی آراستگی باشه.

برای مثال، در مورد خودم متوجه شدم که حتا وقتی توی خونه هستم و کسی پیشم نیست، پوشیدن بعضی لباسای راحتی رو به بعضیای دیگه ترجیح میدم. این یعنی این که حتا وقتی "دیگری" حضور نداره، آدم دلش میخواد مرتب و خوش‌گل و تمیز باشه. اینکه انگیزه این تمایل به آراستگی (حتا توی تنهایی) چیه، رو من دقیق نمیدونم. ولی حدس میزنم که برگرده به احساس عزت نفسی که دریافت میکنیم از این که: "من توی تنهایی خودمم مرتبم و اینطوری نیست که فقط وقتی توی جمعم به خودم برسم... من درونن آراستگی رو دوست دارم و اینجوری نیست که جلوی بقیه ظاهرسازی کنم". یعنی یه جورایی و با یک واسطه، انگیزه درونیمون برای مرتب بودن هم، به میگرده به همون فیدبک بیرونی.

به بخشی از این انگیزه مون به مرتب بودن هم برمیگرده به همین که دلمون میخواد بقیه دوستمون داشته باشن و پذیرفته بشیم. که به نظرم کاملن انسانیه و برعکس بعضی ذهنیت هایی که ریشه توی خودآزاری آدما داره، حق هر آدمیه که درونن این رو بخواد که دوست داشته بشه.
 

Nerd_Girl

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
137
امتیاز
1,600
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
_
سال فارغ التحصیلی
95

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,812
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
من کلی فکر کردم ب پست پریوش .
خب منطقی بود و توی حیوونهای دیگه هم همینه .
صرفن نظرم در ادامه تایید پست اون اینه ک شاید این هدف از ارایش کردنه و اینکه من نوعی ترجیح میدم لباس قشنگ بپوشم یا چهرمو بشاش تر نشون بدم با خودم فک نمیکنم ک هدف جلب توجه جنس مخالفم باشه و ی کار غریزیه ینی این دوست داشتن زیبا بودن غریزیه در جهت جلب توجه جنس مخالف اما ن با این فکر .
:-?
 
ارسال‌ها
812
امتیاز
10,277
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین ۱
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1397
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژی
خوب بالا رفتن سن هم یکی از دلایل من ۱۹ سالمه ولی خوب هیچکس باورش نمیشه البته من خودم ارایش نمیکنم ولی میپرسم ازدوستام اینو میگن یا یکم معنی باحالی داره دیگه مثلا ببینین خوب خیلیا عاشق که میشن نامزدی واینا ارایش میکنن:-" خوب این خیلی ناراحت کنندس از نظر فمنیستی چون که به خاطر یه نفر قیافتو عوض میکنی بعد اگه ولت کنه خوب میشکنی حسابی حتی در مواردی که افراد زیاد ارایش میککنند شنیدم گفتن از ترس اینکه دوس پسرش ولش کنه خوب گریه ادم درمیاد بعضیا ها هم که کلا قافشون همونه که با ارایشه <D=:)) کسایی که زیاد ارایش نمیکنند مثلا در حد رژ وکرم وسایه ملایم به خاطر مرتب بودنه وبه نوعی احترام به ببیننده اس ;)) دوست منم که سه لایه کرم میزنه جوش هاشو بپوشونه =)) وخوب یه تفکر بامزه دوختلونه هم وجود داره که شاید امروز ان شاهزاده بیاید شاید وایا ؟؟‌؟؟بله دیگه اینام هس
 

Noo$hin

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
351
امتیاز
2,462
نام مرکز سمپاد
فرزانگان سه
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
علوم پزشکی تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
تلگرام
اینستاگرام
هر کسی دوست داره به خودش برسه و کاری رو انجام بده که احساس رضایت کنه و هرکسی با کارای مختلفی به این رضایت میرسه...
یکی با آرایش کردن به خودش میرسه، یکی هم مثل من هم ترجیح میده وقتی رو که باید زودتر بلند شه و آرایش کنه رو بگیره بخوابه تا سرحالتر باشه و این راضیش میکنه...
اما باز شده وقتی که تنهای تنهام یه رژ که میزنم حتی بدون نگاه کردن به آینه هم حس خوبی بهم میده...
از یه طرف بچه هم بودم دو ساعت میشستم و آرایش کردن همسایه مون رو تماشا میکردم... وقتی یه کاری برات جذاب باشه احتمالش زیاده که انجام بدیمش...برا دختربچه ها هم کارایی که خانم ها انجام میدن کلا جالبه و این تو بازی هاشون مشهوده_مثلا خاله بازی:) _ بزرگ میشن هم مثل بقیه رفتار های مختص به جنس و استریوتایپ دوست دارن اونو انجام بدن...(کشوری مثل کره از قدیم بعضی از مردانشون آرایش میکردند و الان هم هست...پس به نظرم به همون استریوتایپ هر جامعه ای برمیگره تا جنس)
 

زار

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
467
امتیاز
5,168
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
0
خوب من ن سواد و مطالعه آنچنانی دراین مورد دارم ن بلدم فلسفی حرف بزنم اما اگ بخوام صرفا نظر خودمو بگم خوب من مرتب بودن مث پوشیدن لباسای موجه رو دوست دارمو لازم میدونم...راجع ب کسایی ک آرایش میکنن نظری ندارم.خوب شاید علاقه دارن و من اینو اونقدر هم بد نمیبینمش(البت ن در حد خیلی فجیع و زننده ک امروزه کمم نیست متاسفانه)اما شخصا فکر میکنم آدما ب همون حالت طبیعیه مرتبشون زیبا و دلنشینن و واقعن نیاز آنچنانی ب آرایش ندارن...میدونین من فکر میکنم واقعا ظاهر تا ی حدی نشون دهنده باطنه و قرار نیست هرچی ازبیرون رنگی تره درون زیبایی هم داشته باشه!
تا جایی ک من میدونم میزان استفاده از لوازم آرایش تو ایران کم نیست و بنظرم این نشان دهنده کمبود اعتماد ب نفسه ک محیط اطراف مهم ترین عاملشه،میبینیم ک تقریبا همه واسه بیرون رفتن ی چیز واجب میدوننش آرایشو...ی چیز دیگه هم اینکه مسلما این فرهنگ آرایش مال ما نیست و اکثرا لوازمش هم وارد میش،گاهی بعضی ها ی مدلی از آرایش یا حتی لباس پوشیدنو انتخاب میکنن ک اصن معنیشو نمیدونن چون معنیش مال ماها نیست و واسه سرزمین هاییه ک ابداعش کردن
سه سال بعد نوشت:
هنوزم مطالعه ای انجام ندادم پس جواب آماری ای واسه سوال چرا آرایش میکنیم ندارم ولی نظر خودم اینه که واسه خیلیا کاریه که حس بهتری بهشون میده. من لاک زدنو خیلی دوست دارم و این به این معنی نیست که فکر میکنم ناخونام بدون لاک بی ریختن D: یا مثلا سایه های euphoria طور به نظرم خیلی جذابن و تنها مانع سر راهم واسه انجام دادنشون ایرانه :)
پتانسیل نابود شدن توسط کامنت های دیگران( یا حتی کامنت هایی که دیگران درواقع اصلا بهشون فکرم نمیکنن و مغز من خودش تولیدشون میکنه و تا مدتها درگیرشون میشه) راجع به هر زاویه ای از زندگیم در من خیلی زیاده و اعتماد به نفس خیلی پایینی دارم. کاور نکردن جوشا و گودی زیر چشم، دوری از اینستا،عمل نکردن بینی و تبلیغات ضد عمل بینی بین دوستام:)) و خیلی چیزای دیگه روش من واسه کم کم رسیدن به اون "حالا دیگه خود بدون فیلترمو دوست دارم"ه. که تو دنیایی که همه تظاهر میکنن پرفکتن راه خیلی طولانی ایه.
من میدونم اگه حتی معمولی ترین سطح آرایش واسم تبدیل به یه روتین بشه دیگه هیچوقت نمیتونم کنارش بذارم و هیچوقت نمیتونم چیزایی که با آرایش پوشوندمو بپذیرم.
پس نظر من اینه ک اگر آرایش (هر نوع و هر مقداری) کاریه که صرفا دوستش دارم، خب چرا انجامش ندم؟
ولی اگر وقتی پاکش کردم نتونستم چیزی که میبینمو تحمل کنم، احتمالا تصمیم درستی نباشه.
 
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
آرایشِ تیپیکالِ خانم‌ها رو نمی‌دونم (به شخصه آرایش نداشتن یا کم آرایش داشتن رو بیشتر می‌پسندم) ؛
ولی در مورد آقایان و خانم‌ها توی مناسبت‌هایی که به موسیقی یا بازیگری مربوط میشه میکاپ‌های خیلی جالبی انجام میدن و اونا رو خیلی دوست دارم. میکاپی که به جهتِ زیباتر به نظر رسیدن نیست و به جهتِ ایجاد تناسب با موقعیت یا themeای هست که وجود داره. فقط هم برای همون ساعاتی که اجرا دارنه و بعدش پاکش می‌کنن.
 

میگ میگ

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
107
امتیاز
981
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
سال فارغ التحصیلی
1398
1_تمایل به زیبا بودن در نظر مردم=خیلی هم عالی، دنیا جای زیبایی میشه.
2_تمایل به برانگیزاننده بودن(تحریک کننده بودن)=بد
معمولا 1و2 رو از هم جدا نمی‌کنیم، اگه هدف از آرایش، عمل زیبایی و... "1" باشه خیلی هم خوبه و اصولا باید هر کسی آزادی داشته باشه طبق سلیقه اش زندگی کنه و نباید کسی به خاطر سبک زندگیش بهش فشار روانی وارد کنه، یکی میخواد آرایش کنه یکی حتی دوست نداره موهای صورتش و اصلاح کنه و هر دو مورد اکی ان طبیعتا.

1_ تمایل به جلب محبت مردم=خیلی عالی و یکی از روشن ترین بخش‌های غریزه‌ی انسان! چون این خیلی زیباست که آدما انقدر خوب میدونن چقدر به هم نیاز دارن و باید به هم ابراز محبت کنن و محبت همدیگه رو جلب کنن و با هم متحد باشن!
2_ تمایل به جلب تایید مردم و احساس خودبرترپنداری=بد
جلب توجه فی نفسه بد نیست و بستگی به این داره که مثل حالت1 باشه یا حالت2.

بعضی کارای ساده مثل آرایش کردن لزوما علت خیلی خاصی ندارن! شلیک موشک نیست که فلسفه‌ی آنچنانی پشتش باشه:) شاید اصلا یه عده‌ی قابل توجهی با خودشون گفتن «همه آرایش میکنن حالا منم بکنم» و همین! به قول leo نباید از چیزای کوچیک نتایج بزرگ گرفت، خب یکم بیشتر بررسی کنین:) هر کسی که آرایش میکنه دنبال دوست پسر نیست، هر کسی که کم‌حرفه مغرور نیست، هر کسی که تو حرفاش از کلمات انگلیسی استفاده میکنه دنبال باکلاس بودن نیست و... و...

شاید بگین تکراریه حرفام اما من بارها دیدم آدمهایی رو که باافتخار میگن«اگه برای جلب توجه جنس مخالف آرایش نمیکنی پس چرا تو خلوتت کمتر آرایش میکنی(یا کلا آرایش نمیکنی)...» و در کل میخواستم بگم حتی در صورت درست بودن این فرض باز هم میل به زیبا دیده شدن در نظر مردم اعم از زن‌ها و مردها و بچه‌ها و دایی و خاله و فامیل و بچه‌ها و دوستان و... فی‌نفسه عیبی نداره و اتفاقا زیباست!
 

Roxan

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
719
امتیاز
9,599
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1405
این نظر منه پس ممکنه غلط باشه
بنظرم وقتی ما در جامعه ای قرار میگیریم که همه آرایش میکنن پس قطعا ما هم میکنیم حالا چه برای جلب توجه چه برای خودمون
الان خیلی از ما هستیم که جوش و لک و ... داریم چه دختر و چه پسر
وقتی چیزی مثل آرایش وجود داره که پوستمون رو یکدست کنه و اونا رو بپوشونه قطعا استفاده میکنیم
بخش زیادی از این موضوعات به میل و گرایش انسان به زیبایی برمیگرده
بنظرم اگه اوضاع طوری بود که آرایش کردن برای پسرها هم عادی بود شما هم میکردین حداقل برای زیباتر کردن پوست
ولی کلا من طرفدار اینم که حداقل آرایش کم باشه
بلاخره که اطرافیان باید خود بدون آرایشت رو ببینن
پس درواقع ارایش ی حالتی شبیه دروغ میشه اگه زیاد باشه
(سلبریتی ها و رسانه ها هم بی تاثیر نیستن)
 

saba.hjm

Olmazsa alışırız(:
ارسال‌ها
873
امتیاز
25,760
نام مرکز سمپاد
فزرانگان
شهر
سراب
سال فارغ التحصیلی
1400
خوشمون میاد : /
دلمون میخواد شیک خوشگل یه نظر بیاییم
هم برای خودمون هم برای دیگران، اره برای دیگرانم دوست داریم خوب به نظر برسیم
ارایش نه این ارایش های صد قلم که کلا میکوبه از نو میسازه اینارو نمیگم ولی خب ارایش وسیله ی پر کردن حدیه نقص هاست
من مثلا قبلا جوش نداشتم در نتیجه کرم سفید کننده نمیزدم
چون کرم سفید کننده نمیزدم در نتیجه ریمل و رژم لازم نمیشد (ادم کرم میزنه شبیه روح میشه )
الان جوش دارم
تا وقتی که درمانشون کنم به خاطر دل خودم چون میخوام دیده نشن کرم میزنم
و فک نکنم هدفم مخ زدن باشه
چون طبیعتا بخوام با کسی باشم تهش قراره قیافه ی منو وقتی از خواب پاشدم ببینه و این تفکر با ارایش مخ بزنیم ریدمان ترین تفکره : /

در نتیجه به نظر من ارایش میکنیم چون خوشمون میاد همونطور که لباس تمیز و مرتب میپوشیم تا اراسته و مرتب به نظر برسیم
برای یک سری مهمونی ها مراسمات حالا دورهمی یا بیرون رفتنه ساده هم لباس هامون فرق میکنن اکثرا
درنتیجه مدل ارایشم فرق میکنه بر همین اساس

مسئله ایی نیست که بخواییم بزرگش کنیم


یک سری افراد با افراط خرابش کردن
و یک سری هم با تفریط دارن بهش هیت میدن

هیچ کدوم درست نیست
 
ارسال‌ها
1,819
امتیاز
34,298
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
2020
جالبه دیس میدین بعد همینو میگین:)):|
احساس رضایت بیشتر از خود رو موافقم تا حدی ولی لزوما اینطور نیست که جلب توجه کنی.اهداف زیادی پشتشه.
برای مثال میگم یه آدم برای اتاق خودش هزینه میکنه تا یه حدی و میره مقداری وسیله و پوستر برای اتاقش میگیره ، یه شمع خوشبو کننده هم میذاره تا حال و هوا عوض شه.این کار رو برای بهتر شدن خودش میکنه و تاثیری روی ادمای خیابون نمیذاره.برای دسته ای از ادمها هم همینطوره که خودشون ازین که تایم میذارن که به خودشون برسن لذت میبرن حتی میرن ۴۰ ۵۰ بار تو آینه خودشون نگاه میکنن.
این یه دلیل هست.یا مثلا من یه دوست داشتم این کلا از امتحان کردن انواع مختلفی از ارایش ها رو صورتش و دیدن بازخورد ها لذت میبرد.کلا ادما متفاوتن نمیشه یه دلیل رو تعمیم داد.
یه وقت هست تو مجبوری بخاطر جامعه و نقشی که توش داری ارایشی داشته باشی مثل مادلینگ.یا حتی یسری شرکتای معمولی هم به ارایش پرسنلی مثل منشی ها توجه دارن.خب اگه ینفر بخواد از مزایای جامعه برخوردار باشه باید به اندازه ای شبیه جامعه شه.اون موقع تو مجبوری برای پذیرفته شدن برای کار یا آدما یا.... وارد این رقابت و مقایسه کثیف بشی.البته یسری از شرکتای مادلینگ به نشان دادن زیبایی های طبیعی پرداختن و خب این جالبه.
_________
بچه ها بنظرتون مقایسه فیس آرایش نکرده با فیس آرایش کرده بقیه یجوری نیست؟
چون فکر میکنم اونی که آرایش کرده قطعا صورتش از پایه فرق داره با الانش....
البته این مقایسه هم اینجور نیست که بگیم این خوشگلتره یا اون منظورم مدل صورت افراده وگرنه تعریف خاصی برای خوشگلی و زشتی بنظرم نیست و سلیقه ایه.
+
عده ای هم هستن که اصلا آرایش کردن براشون مهم نباشه و حتی خوشحاشون نکنه و اون هزینه ای که دارن رو صرف کارای دیگه کنن بستگی به آدم و طرز فکرش داره (^:
 
بالا