• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

محمد حسین - 15465

hossein9021

Alabanda
ارسال‌ها
1,456
امتیاز
8,691
نام مرکز سمپاد
علامه ی حلی 1
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1395
American beauty / Sam Mendes/ 1999

از اونجایی که قصدم اینه که فیلمارو اسپویل نکنم تا جای ممکن وارد داستان نمی شم برای همین ممکنه توضیحاتی که برای هر فیلم میدم کم باشه
من قلم خوبی برای نقد نوشتن ندارم ولی در مورد فیلما نکاتی که از نظر خودم برجسته تر اومدن رو می گم :
این فیلم یکی از کامل ترین فیلماییه که دیدم ، به نظرم تقریبا همه چیز این فیلم خوبه : فیلمنامه های کمدی معمولا یه سری حفره دارن یا چیزایی دارن که ممکنه خیلی منطقی به نظر نرسن ولی فیلمنامه ی american beauty واقعا برجستست
بازی کوین اسپیسی به نظر من بهترین بازیش بوده توی این فیلم ،حالتای چهرش دقیقا حسشو به مخاطب القا می کنه (البته من خانه ی پوشالی رو ندیدم)
سبک کارگردانی فیلم هم یک سری چیز های جدید داره که فیلم رو از حالت معمول خیلی فیلمای دیگه خارج می کنه
پایانش هم فوق العاده جالبه
خلاصه اگه قصد دارید یک فیلم ببینید که برای مدتی از غم جهان فارغ بشید این فیلم رو پیشنهاد می کنم
 

hossein9021

Alabanda
ارسال‌ها
1,456
امتیاز
8,691
نام مرکز سمپاد
علامه ی حلی 1
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1395
A clockwork orange
1971
Stanley kubrick

یک سری نکاتی که از این فیلم به ذهنم رسید:
»»کلیتی در مورد فیلم : فیلم تا جایی که خوندم یکی دو جا نقدی بر کنترل زیاد حکومت ها بر مردمه تا جایی که مردم حتی اگرم بتونن به علت تربیت های حکومت موفق به زیر پا گذاشتن قوانین نشن
»»شیوه ی کوبریک برای انجام این نقد به این صورت :
شخصیت بد > شیوه ی تربیتی حکومت > شخصیت خوب فاقد اختیار و ضربه خورده
شخصیت بد کوبریک یک فرد متجاوز و قاتل و ... که تحت فضای فیلم که در ادامه توضیح دادم در موردش ،کار های خیلی بدش چندان هم قرار نیست بد به نظر برسه ، در واقع به نظر من کوبریک می تونست از یه شخصیت نسبتا بد با گناهان کوچک تر برای ترسیم چنین فردی استفاده کنه ولی کوبریک بدترین نوع شخصیت رو انتخاب کرده و بعدش با استفاده از تکنیک های کارگردانیش سعی در کوچک شمردن گناهان اون فرد داره . در ادامه شاهد تربیت این فرد توسط حکومت هستیم و چیزی که خارج میشه یک فرد شکننده ، ضعیف ، رنج پذیر و ... که کاملا به مخاطب این نتیجه القا میشه که اون متجاوز قاتل بهتر از این موجود ضعیف و بدبخت و بیگناه فعلیه !!!
»»از انتقاداتی که میشه به فیلم کرد همین شخصیت اصلیه(الکس) که کارهای زشتش اونجور که باید و شاید بد دونسته نمی شه و ما برای این فرد دلسوزی می کنیم و مجبور میشیم در دوگانه ای که کوبریک از شخصیت این فرد خلق می کنه شخصیت پلید و گناهکار اونو انتخاب کنیم(البته این انتقاد بیشتر مفهومیه و من خودم چندان با این موضوع که چنین شخصیت پلیدی رو میشه دوست داشت و باهاش همدردی کرد بدم نمیاد و تا حدودی برام جذابه)
»»بدون خیر و شر
خوب بد در پرتقال کوکی یک سری عمل هست که هر کسی می تونه انجام بده و تنها فرقشون اینه که عمل شر مجازات میشه و توسط جامعه بد شناخته میشه و عمل خوب توسط جامعه خوب شناخته میشه
کار هایی مثل تجاوز و قتل در این فیلم به هیچ وجه به عنوان گناه و یا شر عرضه نمی شن ، بلکه صرفا کار هایی هستن که یک سری آدم ها انجام میدن
فیلم شمارو به جایی می رسونه که تا حدودی برای یک قاتل تجاوز کار دلسوزی می کنید چون در واقع اون فرد کار خودشو انجام داده و نه اینکه مرتکب گناهی شده باشه
و این کار که کارگردان شمارو به جهانی که می خواد ببره و شمارو در اون جهان ، با اتفاقات درگیر کنه تخصص کوبریکه
»»برخی سکانس های فیلم قدری آزار دهندس
»»صحنه ها و لوکیشن های جالب و بدیع فیلم نکته ی دیگشه، مثل میلک بار
»»نکته ای که در کل فیلم های کوبریک و این فیلم هم مشهوده نگاه از بالا به پایینش به زنه که تقریبا در تمام فیلماش نقش های جانبی و صرفا وسیله ی لذت جویی مردن و نه بیشتر ، در این فیلم هم تقریبا تمام زنا چنین کاربردی داشتن(به جز چندتا پرستار )
»»فیلم برداری فیلم و جزئیات صحنه ها هم مثل همیشه عالیه
در مجموع من عاشق این فیلمام که به این شکل موفق ، فضاهای جدید و جهان های جدیدی رو خلق می کنن و نتیجه گیری هاشون رو در قالب نماد های اون جهان عرضه می کنن
این فیلم رو برای سنین بالای ۲۰ سال توصیه می کنم
 
بالا