• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آمار جدید

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Iman Rage

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
594
امتیاز
16,696
نام مرکز سمپاد
نه اینور نه اونور
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1394

A.D.00

A.D.00
ارسال‌ها
31
امتیاز
131
نام مرکز سمپاد
شهید سلطانی
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
96
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی برق
من همین اول یه چیز رو بگم ، اونم اینکه واقعا حیفه که همچین تایپیک هایی با استقبال مواجه نمیشن !
حالا من سعی میکنم یکم روشنگری کنم در مورد این پارادوکس برتران تا اون حدی که خودم میدونم ، باشه که مورد توجه واقع بشه :)
مساله در واقع اینکه که یه دایره داریم با شعاع 1 ، یه مثلث متساوی الاضلاع توش محاط میکنیم ، حالا یه وتر به طور تصادفی توی دایره رسم میکنیم احتمال اینکه طول این وتر بزرگتر باشه از از طول ضلع مثلث رو پیدا کنین !
در واقع این مساله 3 تا راه حل کلاسیک داره که هر 3 تاش درستن و در واقع تناقض همینجاست ، من سعی میکنم خلاصه 3 راه حل رو بگم :
1.
Screenshot_2018_08_03_15_17_14_mix01.png

بدون اینکه از کلیت مساله چیزی کم بشه فرض کنین یه سر وتر روی راس A از مثلث باشه زاویه ی بین مماس و وتر رو مثل شکل بگیرین تتا اگه تتا بین 0 تا 60 باشه یعنی وتر کوچکتر از ضلعه ، اگه بین 60 تا 120 باشه یعنی وتر بزرگتره و اگه بین 120 تا 180 باشه یعنی وتر کوچکتره و خوب این بدین معنیه که احتمال مورد نظر برابره با یک سوم !
2.
Screenshot_2018_08_03_15_17_09_mix01.png
بدون اینکه از کلیت فرض کم بشه فرض کنین وتر مورد نظر افقی باشه ، اگه فاصله ی این وتر از ضلع پایینی کوچکتر یا مساوی یک دوم باشه اونوقت طول وتر کوچکتر از طول ضلع مثلثه و اگه فاصله بین یک دوم و یک باشه یعنی طول ضلع کوچکتره و خوب پس از اینجا مشخصه که احتمال مورد نظر برابره با یک دوم !
3 .
Screenshot_2018_08_03_15_16_27_mix01.png
دایره ی که سیاه شده توی شکل که دایره ی محاطی مثلثه رو در نظر بگیرین اگه وسط وتر داخل این دایره باشه یعنی طول وتر بزرگتره از طول ضلع مثلث و اگه خارج از دایره باشه یعنی کوچکتره ، پس احتمال مورد نظر میشه نسبت مساحت دایره ی محاطی مثلث به دایره ی بزرگ به راحتی میتونین ببینین که شعاع دایره سیاه عبارته از یک دوم پس نسبت مساحت ها عبارته از پی چهارم به پی که میشه یک چهارم !
بحث نهایی .
خوب ببینین قاعدتا الان براتون سوال پیش اومده که چطور ممکنه یه مساله به 3 تا جواب درست برسه ، در واقع جواب این سوال اینه که اگه با یک فضای احتمال با نامتناهی عضو سرو کار داشته باشیم ( یعنی مساله ای که بینهایت پیش آمد توش وجود داره - مثلا اینجا بینهایت وضعیت برا وتر به تصادف انتخاب شده وجود داره ) بی نهایت راه برای تخصیص یکنواخت احتمال به پیش آمد ها وجود داره !
اما یک نکته جالب اینه که به خاطر وجود همچین پارادوکس هایی نظریه احتمال تا یه مدت طولانی بین ریاضیدان ها خیلی جدی گرفته نشد ، ابزار لازم برای متکی کردن نظریه احتمال به پایه های دقیق با ابداع شاخه ای از ریاضیات به نام "نظریه اندازه " ( که لبگ پایه گذارش بود ) بدست اومد .
اگه به کتاب های پیشرفته یه نگاهی بندازین از این مدل مساله ها خیلی خواهید دید !
به خاطر ویرایش بد متن و وضعیت ظاهری بد متن ببخشید ، با گوشی نمیشد خوب کار کرد واقعا !


 
آخرین ویرایش:
بالا