• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بزرگداشت روز آزادی نرم‌افزار دانشگاه صنعتی اصفهان

  • شروع کننده موضوع
  • #1

ArtmisSoR

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
292
امتیاز
3,446
نام مرکز سمپاد
فرزانگان‎امین
شهر
Isf
دانشگاه
پلی‌پیکنیک
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
FOSS چیه؟
Free/Open Source Software

نرم افزار های آزاد/متن باز (FOSS) به نرم افزاری گفته می شود که با هر دو فلسفه ی نرم افزار های آزاد و نرم افزار های متن باز هم خوانی داشته باشد. بنابراین هر کسی آزادانه مجاز به استفاده ، نسخه برداری ، مطالعه و تغییر نرم افزار به هر صورتی می باشد ، منبع برنامه آشکارا به اشتراک گذاشته شده و افراد را تشویق می کند تا در بهبود نرم افزار به شکل داوطلبانه شرکت کنند. این مفهوم نقطه ی مقابل نرم افزار های اختصاصی ، نرم افزار های در انحصار یک فرد یا شرکت ، می باشد. از مزایای FOSS می توان کاهش هزینه ساخت نرم افزار ، افزایش امنیت و پایداری نرم افزار ، حفاظت از حریم خصوصی و کنترل بیشتر کاربر بر روی سخت افزار اشاره کرد.

روز آزادی نرم‌افزار (SFD) روزی است که طرفداران نرم‌افزار آزاد، آن را جشن می‌گیرند. هدف اصلی این جشن‌ها، معرفی مفهوم نرم‌افزار آزاد به دیگران و تشویق آن‌ها به استفاده از آن است. اولین بار این روز در ۲۸ اوت سال ۲۰۰۴ جشن گرفته شد. سال اول ۷۰ گروه در نقاط مختلف جهان جشن‌ها را برگزار کردند. این عدد در سال بعد به ۳۰۰ تیم در ۶۰ کشور رسید و تا جایی که پیش رفت که در سال ۲۰۰۸، این جشن در ۹۰ کشور جهان برگزار شد.

دانشگاه صنعتی اصفهان در تاریح ۱۷مهر ۹۴ اولین همایش نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز رو به مناسبت بزرگداشت روز آزادی نرم‌افزار برگزار می‌کنه. برنامه‌ها و کارگاه‌ها و آدرس رو در وب‌سایت Fosscon دانشگاه صنعتی اصفهان چک کنید٬ و می‌تونید کارگاه موردپسندتون رو ثبت‌نام کنید.
 
بالا