• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

معرفی رشته‌های پیرا‌پزشکی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,599
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
رشته‌های پیرا‌پزشکی که در دانشگاه‌های مختلف کشور ارائه میشوند عبارتند از: 1- فیزیوتراپی
2- بینایی سنجی
3- کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)
4- کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)
5- کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی
6- شنوایی سنجی
7- علوم آزمایشگاهی
8- هوشبری
9- اتاق عمل
10- اعضای مصنوعی
11- گفتار درمانی
12- کار درمانی
13- پرستاری
14- مامایی
15- علوم تغذیه
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,599
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رشته‌های پیرا‌پزشکی

علوم تغـذیه


زینب کیافر

علوم تغذیه
دانشگاه علوم پزشکی وارستگان (مشهد)
ورودی سال 91

رشته ای است که در آن در مورد تغذیه سالم و دروس مرتبط با آن مطالعه میکنیم. در این رشته یاد میگیریم که اصول تغذیه سالم چگونه است
همچنین در این رشته با استفاده از شرایط فرد، به اشخاصی که بیماری های وابسته به تغذیه دارند، رژیم غذایی مناسب میدهیم تا روند بهبود فرد را تسریع بخشد
افرادی که در این رشته درس میخوانند، همچنین میتوانند در سیاست گذاری های تغذیه ای کشور سهیم باشند.
این رشته بازار کار بسیار خوبی دارد و با توجه به وفور بیماری های وابسته به تغذیه، نیاز به کارشناسان تغذیه در بیمارستان ها، مراکز درمانی، مهدکودک ها، باشگاه های ورزشی، فروشگاه ها و... احساس میشود. همچنین کارشناسان تغذیه میتوانند خیلی سریع به مرحله کار برسند و این که درصورت داشتن علم کافی و تبحر، به سلامت جامعه خود خدمت های بزرگی ارائه نمایند.
دروس عمومی این رشته شامل اندیشه اسلامی یک و دو، اخلاق، تاریخ امامت، قانون اساسی و... میشود.
دروس تخصصی و اصلی این رشته نیز شامل تغذیه اساسی یک و دو، رژیم درمانی یک و دو میشوند.
همچنین دروس پایه اصلی را بیوشیمی و فیزیولوژی تشکیل میدهد که یک کارشناس تغذیه خوب باید ابتدا این دروس خود را قوی کند.
دانشگاه محل تحصیل من یک دانشگاه تازه تأسیس است. هرچند هنوز ایراداتی در سیستم دانشگاه دیده میشود، اما توانسته به نسبت نوپا بودنش، پیشرفت های خوبی در این چند سال داشته باشد. اما هنوز هم جای پیشرفت در آن بسیار زیاد است.
اما با توجه به استخدام نیروی کار جوان در این دانشگاه، امکان به روزتر بودن و استفاده مستقیم از تجربیات اساتید وجود دارد که این نقطه قوت بسیار بزرگی است.
رشته تغذیه هم در ایران و هم در خارج از ایران یک رشته جدید و مدرن است که هنوز جای کار بسیاری دارد. بنابراین در هر دوی اینها آینده شغلی بسیار مناسبی خواهد داشت.
کارشناسان تغذیه میتوانند در سطح فردی یا اجتماعی کار کنند، میتوانند مستقل یا به صورت کارمند دولت مشغول شوند و حتی میتوانند انتخاب کنند که کار بالینی را انتخاب کنند یا این که در حیطه تحقیق و پژوهش فعالیت نمایند! حتی کارشناسان تغذیه قابلیت این را دارند که از راه دور رژیم درمانی کنند. همچنین با توجه به این که تغذیه جزئی از زندگی همه ماست، این رشته دست کم برای خانواده و خود شخص و زندگی شخصی وی نیز فواید بسیاری دارد.
کسب پول در این رشته بسیار ساده است، ولی باید توجه شود تنها افرادی در این رشته به ظاهر ساده موفق واقعی میشوند و خدمت واقعی را ارائه میدهند که خودجوش و فعال باشند و همواره به روز و در پی فراگیری فنون جدید باشند.


محدثه مست علی

علوم تغذیه
دانشگاه علوم پزشکی وارستگان (مشهد)
ورودی سال 93

علوم تغذیه ارزش هر ماده غذایی بحث می کند و در همین ابتدا باید بگم که رشته علوم تغذیه و صنایع غذایی دو رشته کاملا متفاوت هستند. و چون هنوز علوم تغذیه برای عده ای از مردم شناخته شده نیست، به اشتباه فکر میکنند که این رشته همان رشته صنایع غذایی است.
علوم تغذیه رشته ای مرتبط با زندگی روزمره است و به نظر من بعد از پزشکی، پرکاربرد ترین رشته برای زندگی است، هر فرد چه علاقه مند چه غیرعلاقه مند هر روز از غذاهای زیادی استفاده میکنه که امکان داره هیچ اطلاعاتی از چیز هایی که مصرف میکنه رو نداشته باشه، که اگر اطلاعات کافی رو داشته باشه میتونه از هزاران بیماری و سرطان جلوگیری کنه یا حتی بیماریشو بهبود بده. این رشته، رشته ای بسیار مناسب مخصوصا برای خانوم هاست که رییس آشپزخونه هستند و در آینده میتونن با اطمینان تغذیه خانواده رو زیر نظر خودشون بگیرن.
تغذیه رشته ای که با کارشناسی هم میتونی مستقل کار کنی(یعنی پس از گذروندن 2 سال تو بیمارستان و داشتن آیتم های مورد نیاز میتونی مطب بزنی ) که رشته های مستقل بسیار کم هستن بین رشته های پیرا پزشکی. و با توجه به شواهد ما هر روزه شاهد افزایش سطح علمی مردم و کشف نیازشون به متخصص تغذیه در هر برهه ای از زمان (سالم، حامله ، مریض ، کودک و .... ) هستیم. و همچنین اشباع نشدن این رشته مخصوصا در مقاطع بالاتر امتیاز خیلی بزرگی محسوب می شود که نشان دهنده آینده ای درخشان و پر از کشف اکتشاف است.


مهرناز میرعاقل

علوم تغذیه
دانشگاه علوم پزشکی وارستگان (مشهد)

به طور کلی رشته علوم تغذیه شاخه ای از علوم زیستی است ک آمیزه ای از علم و هنر است ک کارشناس تغذیه طی شناخت مسائل تغذیه ای و علل موثر آن از طریق ارتقا پایدار و برابر در سیستم غذا و تغذیه ،خدمات پژوهشی،آموزشی،مراقبت تغذیه ای و مشاوره ای را برنامه ریزی و اجرا میکند.این رشته شامل تعدادی فعالیت های جامع مشارکتی است ک نیاز ب دانش عمیق فیزیولوژی،جنبه های زیست پزشکی ،متابولیسم غذا و آگاهی از نقش عوامل فیزیکی،فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی در انتخاب،دسترسی،مصرف غذا و اپیدمیولوژی بیماری های ناشی از سو تغذیه و راه های مقابله با آن ها دارد و بدین وسیله ب درمان موثر کمک کرده و موجب ارتقا سلامت و فرهنگ تغذیه ای جامعه میگردد.کارشناسی این رشته در حال حاضر شامل ۱۳۰ واحد میباشد ک ۲۲ واحد عمومی،۲۵ واحد دروس پایه،۳۷ واحد دروس اصلی و ۲۸ واحد دروس اختصاصی.همینطور ۱۸ واحد کارآموزی طی دو ترم آخر یعنی ترم های ۷ و ۸.
در استان خراسان فقط دانشگاه علوم پزشکی وارستگان پذیرای کارشناسی این رشته هست و بطور کل در تعداد معدودی از دانشگاه های سراسر کشور این رشته تدریس میشه،چرا ک نسبتا ب تازگی وارد ایران شده و از نظر بازار کار و آینده ی شغلی باید بگم ک آینده ی بسیار روشنی داره.فارق التحصیلان این رشته میتونن با مدرک کارشناسی،کارشناشی ارشد و دکترا مطب تاسیس کنند و اختلاف آن ها در حق ویزیت است.مدارک بالاتر حق ویزیت بیشتری دریافت میکنند.همینطور کارشناسان میتونند در بیمارستان ها و مراکز درمانی و همینطور اداره بهداشت استخدام بشوند.لازم ب ذکر است ک افراد با مدرک دکترا از این رشته برابر هستند با کسانی ک پس از گذراندن هفت سال پزشکی عمومی،تخصص تغذیه میگیرند.در ایران فقط یک شاخه برای دکترای این رشته موجود است اما در خارج کشور مخصوصا کشور کانادا ک رشته تغذیه در آنجا پیشرفت بسیاری داشته چندین شاخه مختلف برای دکترای این رشته موجود است.
و درنهایت اینکه با وجود بازار کار خیلی خوب و آینده روشن رشته تغذیه،این رشته در زندگی شخصی افراد هم فوق العاده کاربردی و کمک کننده برای داشتن یک زندگی سالم است و پیشگیری کننده از بسیاری از بیماری ها و کمک ب درمان و کنترل بیماری ها.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,599
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رشته‌های پیرا‌پزشکی

گفتار درمانی


فاطمه قوامی


گفتار درمانی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
ورودی سال 92

گفتار درمانی یکی از رشته های توانبخشی هست و از طریق کنکور تجربی می تونین وارد این رشته بشین.
اغلب افراد فکر میکنن این رشته از شاخه های روانشناسی هست ولی این رشته مثل بقیه رشته های توانبخشی(شنوایی شناسی،کاردرمانی،فیزیوتراپی...)به بهبود زندگی افراد ناتوان و کم توان کمک میکنه.
یک گفتار درمانگر روی حیطه های گفتار و زبان و ارتباط افراد کار میکنه.
با اینکه درمان بعضی بیماری ها انجام میگیره ولی یک گفتاردرمانگر نمیتونه هیچ دارویی تجویز کنه.
مراجعین طیف گسترده ای دارن و از کودک 2ساله تا افراد کهن سال رو در بر میگیره.
مراجع ممکن هس مشکل خردسال عقب مانده ذهنی، فلج مغزی،شکاف کام،ناشنوا،اتیسم و... باشه و یا بزرگ سال با مشکلات آفازی ، کلاترینگ، لکنت زبان و...
صبر و تحمل زیادی برای کار توی این رشته لازم هس.
تا مقطع دکترا میشه ادامه تحصیل داد در ایران و با توجه به اینکه برای هر 2-3 هزار نفر یک گفتار درمانگر نیاز هست این رشته اشباع نشده ولی آگاهی مردم نسبت بهش کم هست و با افزایش این آگاهی پیشرفت بهتری صورت میگیره.

دیدگاه راجع به رشته : آیا از ریاضی و فیزیک و شیمی خسته شده اید؟ آیا از مباحث روانشناسی لذت میبرید؟ از فهمیدن روابط پیچیده مغزی و کارکرد های آن سرمست میشوید؟آیا با دیدن یک کودک به او حمله میکنید و لپ هایش را می کشید؟
به گفتار درمانی بپیوندید:D
به غیر از موارد بالا رشته خیلی تمیزی هست اصلا با خون و آمپول و جراحت های بد کاری نداره.
از مزیت های بزرگش اینه که نیاز نیست زیر نظر هیچ پزشکی باشین برای کار و فقط رابطه تعامل و همکاری برقرار میکنیم و به صورت تیمی(پزشک،روانشناس،توانبخش رشته های دیگه) میشه خیلی از مشکلات مراجعین رو حل کرد.
چون ابهامات زیادی در حیطه گفتار و زبان وجود داره بسیار بسیار زیاد جای مطالعه و تحقیق و پژوهش داره.
رشته ی پویایی هست و نیاز داره به خلاقیت و مطالعه و باز هم صبر.
و در حال حاضر با مدرک کارشناسی و چندسال سابقه کار میشه کلینیک خصوصی تاسیس کرد.
از معایبش این هست که در مقطع کارشناسی ارشد رشته ها تخصصی تر نمیشن و در حال حاضر افراد به صورت تجربی توی یک حیطه فعالیت تخصصی میکنن.
مورد دوم اینکه کتاب های کمی برای رشته هست اغلب هم تکست هستند و یا ترجمه دستنویس.
سوم هم سطح آگاهی جامعه کمه حتی پزشک ها و خیلی ارجاع داده نمیشه و از وظایف جامعه گفتاردرمانی هست که آگاهی رو بالا ببره تا پیشرفت توی رشته حاصل شه.
مورد آخر هم همه ی آدم هایی که تو این حیطه کار میکنن نظرشون اینه که به اندازه ای که انرژی و وقت میذاری بازدهی مالی نداره،ولی رضایت درونی دارن و میگن ذخیره آخرت هست:D
(در بهترین حالت درامد 5-6تومن میشه)

درسای اختصاصی گفتار درمانی چند دسته میشن.
بیماری و درمان: یک سری واحد درسی هستند که یک بیماری گفتار و زبام مطرح میشه و کامل تشخیص و درمانشون هم مشمولش میشه.یعنی بغد از اون واحد ها شما به صورت تیوری قادرین بیماری رو تشخیص بدین و پلن درمانی بنویسین.
مثلا لکنت زبان و اختلالات ناروانی در گفتار،بیماری های نافذ رشد و عقب ماندگی های ذهنی،اختلالات تولیدی،اختلالات شنوایی و...
روانشناسی ها:تقریبا 10واحد هستن مثل روانشناسی رشد،روانشناسی یادگیری،تکنیک های مشاوره،بازی درمانی...
یک سری واحد های دیگر: مثلا آناتومی سر و گردن،فیزیولوژی،پاتولوژی و... که مشترک بین اغلب رشته های علوم پزشکی هستند.
یک سری دروس هم چون و چرایی و پایه رشته هستند مثل آوا شناسی ،زبان شناسی،برنامه ریزی واج شناسی و...
سال چهارم به صورت عملی و کارورزی هست و توی بیمارستان ها،مدارس،بهزیستی و کلینیک ها صورت میگیره.

محیط کارش متنوع هست.بیمارستان.مدارس.مراکز تخصصی گفتاردرمانی و کلینیک ها.بهزیستی و تدریس در دانشگاه.
همونطور که گفتم در حال حاضر با کارشناسی هم میشه کلینیک تاسیس کرد.
کار براش هنوز هست و اشباع نشده و اگر کارتون خوب باشه جای پیشرفت زیادی چون خیلی افرادی که اصولی و درست توی این حیطه کار میکنن کم هس با علاقه و پشت کار میشه از شماره 1های رشته شد.
خارج از ایران درامد خوبی داره رشته واقعا چون بهای بیشتری به توانبخش ها داده میشه.ولی تا جایی که میدونم با دکترا ایران هم اجازه درمان نمیدن و باید یک دوره چندماهه بگذرونین تا بتونین کار کنین. باز هم میگم انقدر گنگ و پیچیده س مباحث زبان وبیماری هاش که بسیار جای پژوهش داره.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود 20نفر ضرفیت داره برای مقطع کارشناسی.چون 6-5سال هست مشهد این رشته روآورده ارشدش رو هنوز نداره.ولی دانشگاه غیرانتفاعی وارستگان مشهد ارشد رو هم داره.
از لحاظ علمی دانشگاه توانبخشی تهران و علوم پزشکی اصفهان بهتر از مشهد هستند.
تا 8هزار کشوری هم میگیره.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,599
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رشته‌های پیرا‌پزشکی

اتاق عمل

نیوشا باقری


اتاق عمل - تکنولوژی جراحی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
ورودی سال 93

در حال حاضر یکی از پردرآمد ترین رشته های موجود میباشد زیرا دانشجو میتواند از ترم ۴ مشغول بکار شود. از لحاظ علمی و درسی مشکل میباشد و نیازمند تلاش و پشتکار دانشجو در تمام زمینه ها میباشد زیرا این رشته بخشی از رشته پزشکی بوده و زیر مجموعه ان میباشد .بسیاری از طرز فکرها در رابطه با ان غلط است .تکنولوژیست جراح در مقاطع بالاتر قادر به جراحی بدون گاید میباشد و در تمام زمینه ها توانایی دارد.
واحد های تخصصی شامل واحد های مخصوص اتاق عمل که اصول و فنون و ابزار و تجهیزات بوده ، واحدهای سایر رشته های پزشکی و پیراپزشکی از جمله اناتومی ، فیزیولوژی را شامل میشود.
بازار رشته در ایران بسیار موثر و قوی است به طوری که هیچگاه نمیشنویم که تکنوژیست جراحی بیکار باشد ، در خارج از ایران در مقاطع بالاتر امکان تحصیل و بورسیه ، همچنین شغل فراهم است.
دانشگاه علوم پزشکی تهران در رده بندی وزارت علوم در رتبه دوم و بعد از دانشگاه شهید بهشتی تهران قرار دارد ، شرط قبولی کسب رتبه بالا و مربوط خاص رشته مورد نظر داوطلبان میباشد .
 
بالا