• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

معرفی رشته‌های علوم پایه

  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #1

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
نام: فائزه درکی
رشته: زیست شناسی سلولی مولکولی
نام دانشگاه : دانشگاه تهران
سال ورودی: 90

نام: نیلوفر یوسفی
رشته: زیست شناسی سلولی مولکولی
نام دانشگاه : دانشگاه تهران
سال ورودی: ۹۱


نام: عاتکه ابراهیمی
رشته: زیست سلولی و مولکولی
دانشگاه: فردوسی مشهد
سال ورودی: 91





زیست

توضیح در مورد کلیات رشته :
اگر سودای دانشمند شدن در سر دارین، اگر از بچّگی شیفته‌ی کار علمی و تغییر دادن جهان از طریق کشف و جابه‌جایی مرزهای دانش بشر بودین، اگر لذّتی بالاتر از سر و کلّه زدن با کتاب‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی و مقالات براتون وجود نداره و در یک کلام اگر عاشق کار علمی هستید، شما برای علوم پایه ساخته شده‌اید.
زیست شناسی یکی از رشته های اصلی علوم پایه است. همانند فیزیک، ریاضی و شیمی که هدف اصلی آن ها شناخت و درک قوانین حاکم بر جهان و طبیعت است. این علوم به عنوان ابزار اصلی دردست سایر رشته های مهندسی، پزشکی، داروسازی و... است. بنابراین تحقیقات و پیشروی در تولید علم در درجه اول دررشته های علوم پایه میباشد. این رشته شامل گرایش های گوناگون از جمله زیست شناسی گیاهی، جانوری، سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی میباشد.

دیدگاه:
علیرغم این که اولین رشته ای که در لیست انتخاب رشته نوشتم زیست سلولی و مولکولی بود اما درحال حاضر رضایت چندانی ندارم. متاسفانه اساتید خوب کم داریم(البته این مشکل در مورد تمام رشته ها وجود دارد.) و فکر می کنم به فلسفه ی زیست شناسی آشنایی کامل وجود ندارد. طرح درس ها و واحدها بسیار حفظی و خسته کننده هستند و اکثرا جنبه ی علمی ندارند. البته در بعضی درس ها چنان لذتی از علم آموزی میبرید که تمام چرندیات قبلی فراموش می شود. (فردوسی مشهد ۱)

اجازه دهید خودمانی تر باشیم. زیست شناسی برای من تنها رشته ی انتخابی برای دانشگاه بود. چرا که با شناخت قبلی که از رشته داشتم و علاقه زیاد به کارهای آزمایشگاهی، پژوهشی و شناخت پیچیدگی های موجودات زنده، میخواستم در آینده یک پژوهشگر و دانشمند باشم. و امروز که دوره کارشناسی م را تمام کرده ام از مسیری که آمده ام کاملا راضی هستم. من فکر میکنم رشته های علوم پایه به تلاش فراوانی در مسیر خود نیاز دارند و بهترین گزینه برای دانشجویانی اند که علاقمند به دانستن یافته های جدید و یافتن موارد نامکشوف دنیای علم هستند. طبیعی ست که مسیر دانشمند و محقق شدن ناهمواری های خاص خود را داراست که البته برای علم دوستان همواره شیرین و جذاب نیز خواهند بود.(دانشگاه تهران۱)

من این رشته را به دو دلیل عمده انتخاب کردم :اول اینکه رشته ای
است که در کشور های دیگر و دانشگاه های مطرح جایگاه بسیار خوبی دارد و به راحتی می توان برای دانشگاه هپی خارجی اپلای کرد.دلیل دوم هم جای کارو پیشرفت خیلی زیاد وفرصت های پژوهشی و تحقیقاتی بسیار زیاد در زمینه های بسیار مهم و کاربردی دارد.(فردوسی مشهد۲)
زیست‌شناسی از نظر من شیرین‌ترین علم در بین علوم پایه‌ست؛ این در حالیه که در مقاطع تحصیلی مختلف، دروس دیگه رو هم به شدّت دوست داشتم. در ابتدا می‌خواستم شیمی‌دان باشم، این علاقه در دوران راهنمایی معطوف ریاضی و سپس فیزیک شد. امّا زیست‌شناسی، رشته‌ایه که بزرگ‌ترین معمّاهای ممکن رو دست‌مایه‌ی تلاش و نگرش همه‌جانبه می‌کنه و به شدّت می‌تونه‌ی روحیه‌ی کنجکاو و به دنبال دانستن رو راضی کنه. زیست‌شناسی خوندن توی ایران، سختی‌های خودش رو داره. همه می‌دونیم که رشته‌های علوم پایه هم از نظر عوام و هم متأسفانه از سمت دولت، مورد بی‌مهری هستن. در کشورهای پیشرفته، رشته‌های علوم پایه مهم‌ترین رشته‌های دانشگاه هستن و بیشترین امکانات و بودجه‌ی تحقیقاتی به دانشمندان علوم پایه تعلّق می‌گیره و به دانشمندان این رشته‌ها به چشم ارزشمند‌ترین سرمایه‌ی ملّی نگاه می‌شه. با این حال، ایران در این زمینه هم مثل بسیار از زمینه‌ها، راه بسیار درازی در پیش داره که نیازمند تغییر نگرش اساسی هم هست. بخش زیادی از این پیشرفت، روی دوش خود دانشجوهاست. همه باید بدونن چرا اومدن دانشگاه، چرا این رشته رو انتخاب کردن و چه هدفی دارن. هیچ ارزشی در ذهن یک دانشمند واقعی، نباید بالاتر از ارزش دانستن و پیشرفت علم باشه. (دانشگاه تهران۲)



توضیح پیرامون واحد های درسی عمومی رشته :

با توجه به اینکه دانشگاه تهران پنج گرایش زیست شناسی را در ورودی های خود داراست، واحدهای درسی با توجه به نیازهای هر گرایش درنظر گرفته شده اند. دانشجویان هر 5 گرایش در 4 ترم اولیه درسی خود تا حد بسیار زیادی دروس مشابه و مشترکی را به صورت عملی و تئوری میگذرانند، از جمله مبانی زیست سلولی، مبانی بیوشیمی، مبانی ساختار و تنوع جانوران، گیاهان و میکروب ها و نیز فیزیولوژی آن ها. همچنین دروس و مفاهیم اصلی ژنتیک کلاسیک، ژنتیک مولکولی و تکامل از جمله واحدهای درسی مشترک تمام گرایش ها هستند.
دروس تخصصی نیز به فراخور مضمون هر گرایش برای دانشجویان هرگرایش ارائه میشود که البته در صورت علاقمندی میتوانید از دروس اصلی سایر گرایش ها نیز به عنوان درس اختیاری واحد بردارید. ضمن اینکه دو گرایش جانوری و گیاهی شامل چندین سفر علمی به نقاط مختلف کشور برای مشاهده و بررسی از نزدیک و در محیط جانوران و گیاهان میباشند. برای سایر گرایش ها سفر های علمی شامل دروس مشترک تنوع زیستی و اکولوژی میباشد.
توضیح پیرامون واحد های درسی تخصصی :
متاسفانه دروس تخصصی در گرایش سلولی و مولکولی با کیفیت مناسبی ارائه نمیشوند. در رابطه با گرایش های دیگر تا جایی که میدانم کیفیت آموزشی بهتر است. دانشجویان سلولی دروسی چون بیوفیزیک، بیوشیمی فیزیک، زیست پرتویی، ویروس شناسی و ایمنی شناسی دارند. گروه گیاهی، جانوری و میکروبیولوژی دروس تخصصی چون فیزولوژی و سیستماتیک (رده بندی) درچند ترم و آزمایشگاه های متنوع دارند. دررابطه با گروه بیوتکنولوژی یا زیست فناوری نیز با توجه به نوپا بودن این گرایش در دانشکده زیست شناسی، هنوز اولین دوره ورودی این گرایش وارد دروس تخصصی خود نشده اند که بتوانم حرف و حدیقی داشته باشم. دقت کنید که گرایش زیست فناوری در مقطع کارشناسی می باشد و با بیوتکنولوژی دکتری پیوسته که متعلق به دانشکده بیوتکنولوژی پردیس علوم دانشگاه تهران است، متفاوت است.

آینده شغلی این رشته:
در ایران وضعیت خوبی ندارد چرا که اساسا کار تحقیقاتی خاصی در ایران انجام نمی شود. اگر قصد ادامه تحصیل در ایران را دارید بهتر است سعی کنید در مقطع ارشد و دکترا حتما در یک انستیتوی تحقیقاتی پذیرفته شوید مثل موسسه رویان یا پاستور. در غیر این صورت شرایط شغلی مطلوب نخواهد بود. البته گزینه ی شغل دانشگاهی در هر صورت هست. اما به جز دانشگاه باید بلد باشید که از دانسته های خود کار بسازید. مثلا میتوانید اگر در زمینه فیزیولوژی ادامه تحصیل دادید در شرکت های دارویی مشغول شوید(مثلا خیلی از اساتید ما روی تاثیر داروها روی مغز برای شرکت های دارویی تحقیقات انجام می دهند.) یا اگر وارد حیطه گیاهی شدید بعنوان محقق از خواص جلبک ها محصول درآورید. یا می توانید در زمینه سلول های بنیادی ادامه تحصیل دهید و در موسسات درمان ناباروری مشغول شوید. ژنتیک پزشکی از گرایش های بسیار پرطرفدار این رشته است که آینده شغلی آن بسیار نزدیک به پزشکی است ولی بیشتر از این که جنبه درمان را مدنظر قرار دهد جنبه ی پیشگیری را هدف قرار می دهد.
در خارج از کشور، از آن جایی که تحقیقات اهمیت ویژه ای دارد این رشته هم اهمیت به خصوصی دارد. تنوع بالا گرایش ها برای ادامه تحصیل و بورس های تحصیلی عالی هم به دانشجویان داده می شود و می توانید در زمینه ای که دقیقا علاقه دارید ادامه تحصیل دهید. به خصوص نوروساینس و زیست شناسی مولکولی اهمیت ویژه ای دارند زیرا تحقیقات دسته اولی دراین دو حوزه در حال انجام است.

وضعیت شغلی این رشته در ایران و خارج از ایران، تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارن. در خارج از ایران، با دانشجویانی که تحصیلات تکمیلی رو دنبال می‌کنن [دانشجویان ارشد، دکترا و پسادکترا] به دلیل اهمیّت بسیار بالای کار علمی، به منزله‌ی کارمند برخورد می‌شه و فقط به ازای درس خوندن و تحقیقات از دانشگاه حقوق نسبتاً خوبی می‌گیرن. در ایران، این اتّفاق به طور کلّی نمی‌افته. در نتیجه قابل درکه که دانشجویان ارشد، دکترا و پسادکترا نگران مسائل مالی زندگی‌شون باشن که متأسفانه کاری‌ش نمی‌شه کرد. پس از پایان درس، در خارج از کشور، هم می‌تونید در آکادمی ادامه بدید و کم‌کم استاد بشین که خب با بالا رفتن درجه‌ی استادی، حقوق‌تون هم مدام افزایش پیدا می‌کنه، می‌تونید از آکادمی خارج بشید و جذب مراکز تحقیقاتی مستقل بشید که اهداف بنیادی یا پزشکی/درمانی یا صنعتی یا همه‌ی این‌ها رو دارن و شمارشون در خارج از کشور بسیار بالاست. در هر حالت، کار اصلی یک زیست‌شناس، پژوهشه. این مراکز خارج از ایران، دولتی نیستن و با بودجه‌های کلانی اداره می‌شن که که از منبعی به جز دولت تأمین می‌شه و این خودش، پیشرفت فرهنگ علم‌دوستی و تحقیقات علمی رو در خارج از کشور می‌رسونه. در ایران، وضعیت در حالت بسیار ابتدایی‌تری قرار داره؛ اینجا هم می‌تونید در آکادمی کار رو ادامه بدید و اگر موفّق بشید در تمام مقاطع دانشجوی خوبی باشید، جذب هیأت علمی دانشگاه بشین. همچنین، مراکز تحقیقاتی جداگانه‌ای در ایران وجود دارن مثل رویان و IPM و غیره که کارشون واقعاً‌ خوبه و از اون جایی که دغدغه‌ی بودجه‌ی کمتری نسبت به دانشگاه دارن [که متأسفانه وابسته به دولته برای تأمین بودجه] سطح کار علمی در اون‌ها بالاتره. شرکت‌های صنعتی مثل سیناژن هم وجود دارن که پژوهش‌هایی با کاربردهای پزشکی و صنعتی رو مدیریت می‌کنن و پژوهش‌گرها رو جذب می‌کنن. همون‌طور که گفتم، متأسفانه به دلیل دیدگاه ابتدایی و عوامانه به ارزش پژوهش و استقلال علمی، توی ایران به لحاظ بودجه واقعاً مشکلاتی وجود داره که خارج از کشور اصلاً مطرح نیست؛ امّا اینجا هم با کار و تلاش و انتخاب‌های تحصیلی درست در تحصیلات تکمیلی، می‌شه به جاهای خوبی رسید. با این حال، در صورتی که قصد دارید از کشور خارج بشید، باید بدونین که زیست‌شناسی رشته‌ی بسیار اصیلیه و ازش همه‌جا استقبال می‌شه.



توضیح پیرامون شرایط دانشگاه شما :
دانشگاه تهران بهترین دانشگاه کشور است، البته با تمام کمی ها و کاستی های خود. متاسفانه بودجه دانشگاه درسال های اخیر بسیار کاهش یافته و این مهم از کیفیت کلاس های عملی که به امکانات روز نیاز دارند کاسته است اما برای دانشجویان علاقمند و نیز دانشجویان زیادی که در دوران تحصیل خود به رشته خود علاقمند میشوند، این کاستی ها سبب پشیمانی آن ها از رشته تحصیلیشان نیست چرا که با توجه به دوران سکونتم در خوابگاه دانشگاه و صحبت با دانشجویان رشته های دیگر، کم و بیش دیده ام که آنها نیز مشکلاتی مشابه رشته ما دارند. دانشکده زیست بهای خوبی به کارهای دانشجویی میدهد و انجمن علمی، دانشجویی دانشکده فعال است و هرسال از میان ورودی های جدید عضو میپذیرد. نشریه دنا نیز توسط دانشجویان دوره کارشناسی بصورت فصلنامه چاپ و منتشر میشود. استادهای دانشکده نیز جز چند مورد خاص باسواد و دلسوز هستند و البته چون رشته های دیگر کاستی هایی وجود دارد. درپایان، درصورت علاقمندی به رشته زیست شناسی و انتخاب آن میتوانید روی راهنمایی و کمک های بیشتر من و دوستان سمپادی و غیرسمپادی و المپیاد زیستی ام در دانشکده زیست حساب کنید، به دانشکده علوم در پردیس مرکزی، خیابان انقلاب دانشگاه تهران بیایید و از نزدیک با محیط و دانشجویان آشنا شوید. برای شروع میتوانید برای پرسش های بیشتر با من تماس بگیرید:
[email protected]
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #2

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
فیزیک

نام و نام خانوادگی : سعیده زارع
رشته : فیزیک
نام دانشگاه : کارشناسی دانشگاه تهران –
کارشناسی ارشد گرانش و کیهان شناسی
شهیدبهشتی
سال ورودی کارشناسی : 1390
توضیح درمورد کلیات رشته :

دروس رشته فیزیک در دوره کارشناسی چیه؟!
در دوره کارشناسی فیزیک دروس پایه ی این
رشته تدریس میشه که پایه کار علمیه.درواقع
دوره کارشناسی فیزیک یه جورایی مرور
اندیشه گذشتگانه
حالا دروسی که معمولا ارائه میشه به قراره
زیره:
ریاضی عمومی 1و2 - فیزیک پایه 1و2و3 -
معادلات دیفرانسیل- ترمودینامیک- برنامه
نویسی کامپیوتر- فیزیک جدید و
آزمایشگاه-مکانیک تحلیلی- روش های ریاضی
در فیزیک-الکترو مغناطیس - اپتیک-مکانیک
آماری- روش های تجربی در فیزیک-مکانیک
سیالات- کوانتوم مکانیک- الکترونیک-فیزیک
حالت جامد- فیزیک هسته ای -مبانی ذرات
بنیادی-نجوم و اختر فیزیک- مبانی لیزر- و
واحد های آزمایشگاه

فیزیک در دوره کارشناسی

ببینید!بر خلاف رشته های مهندسی که در دوره
کارشناسی کلی پروژه و کار یدی دارن،فیزیک
در دوره کارشناسی یه جور خرخونیه.
درواقع واحدهای عملی و آزمایشگاهی که در
دوره کارشناسی ارائه میشه سرجمع 12
واحده(مجموع پایه،اصلی،اختیاری) و 99 واحد
دروس محضه.
کسی میتونه تو فیزیک دووم بیاره و دوره های
موفقی رو در آینده پشت سر بذاره که هم درس
خون باشه و هم خوب درس بخونه(این دو مفهوم
یکی نیستند)
اگر اهل درس خوندن نیستید و به شب امتحانی
بودن و پیچوندن و دور زدن و... علاقه دارید
از همین الان بیخیال علوم پایه بشید،چون
وقت خودتون رو تلف میکنید.

فیزیک پیشه ها به چند دسته تقسیم میشن؟

فیزیک پیشه ها به سه گروه تقسیم میش
.تئوریسین ها یا نظریه پردازها :این گروه
از فیزیک پیشه ها به کارهای نظری علاقه
دارن و نظریه پردازی میکنن
.تجربی کارها یا فیزیک پیشه های
آزمایشگاهی:این گروه از فیزیک پیشه ها به
کارهای آزمایشگاهی علاقه مندند.
پدیده شناس ها :که به هر دوی تئوری و کار
آزمایشگاهی علاقه مندند.

گرایش های فیزیک چیاس؟!
از اونجایی که فیزیک بزرگترین و جامع ترین
علم حاکم بر کره زمینه گرایش هاش هم زیاده!

فیزیک هسته ای (کاری که یک فیزیکپیشه هسته
ای میکنه ،فقط در جهت انرژی صلح آمیزی
نیست!هسته ای دانش بنیادیه و هسته ای کار
ها با ذرات بنیادی و یا اختر فیزیک دان ها
کارهای مشترکی انجام میدن)
اتمی -مولکولی (حوزه های اپتیک و لیزر و
نانو فیزیک رو شامل میشه)
حالت جامد - نانو فیزیک (اتمی و جامد و نانو
وحشتناک با صنعت در ارتباط اند،یه جورایی
این گرایش ها خود صنعته)
گرانش و اختر فیزیک-نجوم رصدی- ذرات
بنیادی-ژئوفیزیک-بیوفیزیک-فیزیک ماده
چگال-فیزیک محاسباتی- فیزیک جو- هواشناسی-
فیزیک پزشکی- فیزیک محیط زیست-فیزیک
بهداشت-فوتونیک و...

بازار کار فیزیک چه جوریاس؟!
کسی که فیزیک میخونه میتونه کار گیر
بیاره.ولی خب یه چیزی هست دیگه کار پیدا
کردن توی فیزیک یکم سخته(همه جای دنیا
همینه) ولی این به این مفهوم نیست که کار
اصلا گیر نیاد.
کسی که فیزیک میخونه میتونه ژورنالیست
علمی بشه،تدریس کنه،در سازمان هاي مربوط
به مباحث هسته اي به عنوان كارشناس و
اپراتور آزمايشگاه فعالیت کنه.
به عنوان محقق در پژوهشگاه هاي علوم نظري
مثل آي پي ام فعالیت کنه.

به عنوان محقق در شركت هاي دانش بنيان
مثلا در حوزه ي نانو تكنولوژي و حالت جامد
فعالیت کنه.
حضور به عنوان كارشانس و محقق در پروژه
هايي كه در حوزه ي هاي تكنولوژي در كشور
انجام مي شود مثل صنايع هوايي الكترونيك
پيشرفته فوتونيك داشته باشه.و یا اینکه
مثلا در جایی مثل انجمن ترویج علم به عنوان
مروج علم فعالیت کنه.;کار در شرکت های دانش
بنیان که ارتباط بین علم و صنعت رو دارن
برقرار میکنن...
و از همه مهم تر اینکهالان زمونه ایه که
باید با عقل پول در آورد نه با مدرک
در مورد پیدا کردن شغل در خارج از کشور :
برای گرایش های محض مثل نجوم و ذرات و... کار
خیلی کمه، اما برای گرایش هایی مثل سیستم
های پیچیده و ماده چگال و... شغل زیاد پیدا
میشه.
در مورد واحد های عمومی و تخصصی فیزیک با
تقریب خوبی با هم هیچ فرقی ندارند.درس هایی
که میخونید یک خط فکری رو دنبال
میکنه.فیزیک و ریاضیات .پس اگه به ریاضیات
علاقه ندارید هم خیلی طرف فیزیک نیایید
.البته گرایش هایی مثل ماده چگال تجربی و
اپتیک و لیزر هم هست که برای کارهای
آزمایشگاهی خیلی با نظریه و ریاضیات
برخورد نمیکنن (در ایران!!! –همه ش مهندسیه
، کسی تیوری بلد نیست!!! :خط)

اما در مورد اینکه کجا فیزیک بخونید :
دانشگاه شریف ، شهید بهشتی، الزهرا، دکتری
پیوسته تحصیلات تکمیلی زنجان (بهترین جا) ،
تبریز ، شیراز و....
اگر حوصله دارید هم این متنی که در ادامه
هست رو بخونید تا بفهمید چرا نباید
دانشگاه تهران بیایید 
چرا دانشکده فیزیک دانشگاه تهران نه؟
من چند سال ا
ز عمر گرانبها ی بی برگشتم رو
صرف تحصیل و علم آموزی در این دانشکده کردم
و فکر نمیکنم که فعالیتی نبوده باشه که سعی
نکرده
باشم درش شرکت کنم، و بعد از سالها
از آنجا فرار کردم و به یک محیط آکادمیک
دیگر رفتم و خود را محق میدانم که راجع به
اینجا نظر بدهم و برایتان از بدی های اینجا
بگویم، خوبیهایش را خودتان میتوانید پیدا
بکنید.
برای یک شهرنشین خیلی سخت است که بخواهد
محیط روستایی را برای ادامه ی زندگیش
انتخاب کند، اما روستا مزایایی نسبت به یک
شهر دارد از جمله هوای پاک و سکوت غیر قابل
وصفش و دور بودن از شلوغی و...
دانشکده فیزیک دانشگاه تهران یک روستاست
وسط شهر تهران، هوای پاکی ندارد؛ اما
محیطش کوچک و خلوت است . راه ارتباطش با
سایر دانشکده ها تقریبا قطع شده، چون اولا
کسی حوصله نمیکند بعد از اینکه خودش را به
دانشکده رساند سختی راه را تحمل کند و
پردیس مرکزی و سایر دانشکده ها برود برای
شرکت کردن در فعالیت های دانشجویی و ثانیا
شما اگر علاقمند به درس خواندن و حضور
مستمر سر کلاس های درستان باشید ، "برنامه
ی مدرسه گونه "ی دانشکده هیچ فرصتی به شما
نمیدهد که به سایر جاها سر بزنید. این مثال
بارز پدیده قطعه قطعه شدن در زیست شناسی
است (یعنی با جاده کشیدن وسط یک جنگل شما
راه ارتباطی جاندارن را با هم دیگر قطع
میکنید و باعث کاهش تنوع زیستی منطقه
میشوید)...بله تنوع زیستی برای دانشجویان
فیزیک شدیدا کاهش یافته و شما مجبورید هر
روز یک سری آدم تکراری ببینید. این قضیه
فرصت های شما برای بزرگ شدن و افزایش آگاهی
و یادگیریتان در دوران دانشجویی را می
سوزاند و عملا شما دوباره یک محیط
دبیرستانی ، البته این بار مختلط و خاله
زنک گونه را تجربه می کنید. و بعد از مدتی
از همه چیز دلزده شده و اهدافتان را فراموش
می کنید و احتمالا به موجودات بی مصرف سایت
نشین دانلود کننده تبدیل میشوید...
شما در این دانشکده هیجان انگیز مجبورید
مطابق یک برنامه ی مدرسه ای در ساعات 8:30-10،
10:30-12و... سر کلاس ها حاضر شوید ، خدایی
نکرده نمیشود برنامه ها را متغیر کرد که
شما روزهای کمتری را در دانشکده بگذرانید،
شما در بهترین حالت 4 روز در هفته در این
روستا حضور بهم می رسانید (نویسنده یک ترم
تلاش کرد 12 واحد بردارد، 12 واحد در 4 روز
جمع شد :خط)
از آدم های تکراری اش برایتان بیشتر
بگویم، البته یک فیزیک خوانده به تعداد
افراد توجهی نمیکند، به چگالی افراد در
واحد سطح و یا حجم توجه می کند. اگر شما در
یک دانشگاه به پدیده قطعه قطعه شدن دچار
نشده باشید، میتوانید طوری در جمع افرادی
که مورد پسندتان هستند قرار بگیرید که
اصلا بقیه را نبینید و در یک خوشی مفرط
برای خودتان دوران دانشجوییتان را
بگذرانید. اما این جا از این خبر ها نیست
افراد کم هستند و تقریبا همه به چشم می
آیند و چگالی فرد "خاله زنک و..." بر واحد
سطحش زیاد می شود.و برخورد با چنین افرادی
اجتناب ناپذیر می شود.و افراد یکی یکی روی
اعصاب شما مسابقه ماراتن برگزار می کنند،
بعضا مواردی دیده شده که افرادی خاله زنک ،
رفته اند کامنت های زیر پست تبریک تولد یک
نفر در فیس بوک را با دقت مطالعه کرده اند
و بلافاصله استتوس هایشان به راه افتاده و
از فردایش هم به هرکسی رسیده اند گفته اند :
دیدی فلانی چی گفته؟ و خاله زنک بازی هایی
از این دست...
هرچقدر محیطی بزرگتر باشد چنین
برخوردهایی کمتر است. بعد ها اگر دیدید بی
دلیل در یک فضای عمومی به شما توهین شد ؛
نتیجه حضور در این دبیرستان بزرگ مختلط
است.
البته این محیط جذاب برای خودش مزایایی هم
دارد، مثل عدم حضور حراست که در کنار
مزایای فراوانش ، معایبی هم به دنبال
دارد.در این فضای کسل کننده ی حوصله سر بر
که بوی دود سیگار از هر طرف بوفه و محوطه اش
به مشام میرسد و ساختمان قدیمی اش که یک
دست کامل رنگ احتیاج دارد و راهروی هم کف
ساختمان قدیمی اش که در ساعات خلوتی آدم را
به یاد غسالخانه و سردخانه بیمارستان می
اندازد، در کنار فضای سبز زیبایی که دارد و
البته توسط باغبان دانشکده دارد به فنا
میرود از بس که جز هدر دادن آب هیچ کاری نمی
کند، خبری از علم و فیزیک ناب به معنای
واقعی اش هم نیست. البته قبول کنیم یا نه در
این کشور خبری از تحقیقات روز دنیا هم
نیست، همین حالا به روز ترین محققانش ده
سالی از میانگین جهانی عقبند... منطقی هم
هست ، کشور ما نیازی به این چیزها ندارد،
تا وقتی نفت دارد و معدن و می تواند داشته
هایش را حراج کند صحبت از تحقیقات ارزنده
مضحک است و همین که دانشگاه بتواند رسالت
اصلی خود که همانا پرورش ماشین تولید
مقاله است ، را عملی کند کافی است.
اگر میگویید به خاطر استاد های باسوادش هم
که شده آن جا درس میخوانم ، عرض میکنم
خدمتتان که هر موقع دلتان خواست سرتان را
بیندازید پایین ، وارد دانشکده بشویذ( کسی
از شما کارت شناسایی نمی خواهد) بروید سر
کلاس های استاد هایش بنشینید، این شاید
تنها نکته ی مثبت دانشکده باشد که البته
چن
دان هم نمی ارزد وقتی این همه کلاس درس
در اینترنت هست از بهترین دانشگاه های
دنیا ، لزومی ندارد به خاطر این یک مورد هم

خودتان را تا آنجا برسانید.
اگر از سر علاقه مندی میخواهید فیزیک یاد
بگیرید لطفا دانشگاه تهران نیایید . چند
سال از بهترین سالهای جوانی تان را درونش
تلف نکنید. بروید یک دانشگاهی که دست کم
بزرگتر باشد و امکان برقراری ارتباط با
افراد مختلف وجود داشته باشد تا بعدا بهتر
بتوانید از این شبکه ی اجتماعی خودتان
برای کار کردن و ... استفاده کنید.
 
ارسال‌ها
732
امتیاز
13,657
نام مرکز سمپاد
فرزانگان زینب
شهر
ری
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
تحصیلات تکمیلی در علوم پایه‌ی زن‌جان :)
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : علوم پایه

با اجازه ی مدیر همین جا سوالمو می پرسم
فرق فیزیک مهنسی با فیزیک چیه؟
تو الرشد چه تفاوتاییی دارن؟
تو رو خدا کمک کنید فردا باید انتخاب رشته کنم :((
 

saeide

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
572
امتیاز
2,073
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرج (گویا 3)
شهر
کرج
دانشگاه
تهران-شهید بهشتی
رشته دانشگاه
فیزیک-کارشناسی ارشد گرانش
پاسخ : علوم پایه

به نقل از RaaZ :
با اجازه ی مدیر همین جا سوالمو می پرسم
فرق فیزیک مهنسی با فیزیک چیه؟
تو الرشد چه تفاوتاییی دارن؟
تو رو خدا کمک کنید فردا باید انتخاب رشته کنم :((
درسای پایه شون مشترکه و فیزیک مهندسی بیشتر واحداش مهندسیه بر خلاف فیزیک ، ف.مهندسی هنوز ارشد نداره اما برای ارشد میشه ب فوتونیک یا برق تغییر رشته داد
 

baseri

F@|-|!mEh
ارسال‌ها
2,821
امتیاز
6,850
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 6
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1394
مدال المپیاد
نانو
دانشگاه
علوم پزشکی البرز
پاسخ : علوم پایه

شیمی کاربردی هم یکی بگه :-<
 

Hotaru

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
234
امتیاز
2,231
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4d
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست‌شناسیِ دریا
نام: مهرناز الف.
رشته: زیست شناسیِ دریا
نام دانشگاه : دانشگاه شهید بهشتی
سال ورودی: ۹۷


توضیح در مورد کلیات رشته:

توضیحات پست‌های پیشین درمورد رشته زیست‌شناسی یه گرایش مهم رو از قلم انداخته بودن، گرایش دریا.
من خودم تا روزی که اسم این گرایش رو تو دفترچه دیدم از وجودش خبر نداشتم و فکر می‌کردم فقط در مقطع ارشد و دکترا ارائه می‌شه. اما دانشگاه شهید بهشتی بیشتر از بیست سال هست که این گرایش رو در مقطع لیسانس کنار گرایش‌های کلاسیک(!) دیگه‌ی زیست‌شناسی ارائه می‌ده.
زیست‌شناسیِ دریا از جمله پویاترین، هیجان‌انگیزترین و گسترده‌ترین (از حیث زمینه‌های موجود برای ریسرچ) گرایش‌های زیست‌شناسی‌ـه.
این گرایش از زیست‌شناسی مخلوطی از علوم زیستی (جانورشناسی، گیاه شناسی، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی...)، آمار، علوم جوی و هواشناسی و جغرافیاست. این گرایش، کسانی مثل من که به ابعاد مختلف علم علاقه دارن رو کاملا سیراب می‌کنه.


دیدگاه:

من موقع انتخاب رشته‌ی دانشگاهیم فقط به یه رشته فکر می‌کردم: زیست‌شناسی.
برای من پژوهش و کشف ناشناخته‌ها و شناخت بهتر کره‌ی زمین و موجوداتی که روش زندگی کردن و می‌کنن جذاب بود. خوندن کتاب‌های علمی مختلف در زمینه‌های مختلف اول منو جذب به اخترشناسی و فیزیک کرد ولی کم‌کم با دیدن مستندهایی در زمینه‌ی زیست‌شناسی و معلم‌ زیست خوب و علاقمندی که سال اول و دوم راهنمایی داشتم منو به سمت زیست‌شناسی سوق داد.
از حدود اواخر سال سوم راهنمایی می‌دونستم که قراره زیست‌شناس باشم. مثل همه بچه‌های توی اون سن و سال دلم با بیوتکنولوژیست شدن بود یا تحصیل در گرایش سلولی و مولکولی. اما با ورودم به المپیاد زیست‌شناسی و آشنا شدن با جنبه‌های مختلف این علم نظرم به جانورشناس شدن و یا گیاه‌شناس شدن تغییر کرد. این علاقه با من تا سال کنکور موند به طوری که انتخاب اول من تو لیست، زیست‌ِ گیاهی دانشگاه تهران بود. به پیشنهاد یکی از معلم‌های سابق المپیادم (خودش فارغ‌التحصیل ارشد زیست گیاهی از دانشگاه تهران بود) نظرم به زیست دریا جلب شد. البته این گرایش رو من پایین‌تر از زیست جانوری و گیاهی دانشگاه شهید بهشتی زدم ولی الان خیلی خوشحالم که زیست دریا رو آوردم.

توضیح پیرامون واحد های درسی رشته :

خب توی رشته‌ی زیست‌شناسی در مقطع لیسانس فارغ از گرایشی که دانشجو درِش تحصیل کرده، علاوه بر مسلط بودن به پیرامون کلیِ گرایش، تسلط نسبی به کل مباحث عمومی زیست‌شناسی انتظار می‌ره. درس‌هایی مثل مبانی جانورشناسی یا گیاهی، فیزیک، شیمی، ریاضی و شیمی آلی در سال اول این رشته در دانشگاه شهید بهشتی ارائه می‌شه.
درس‌هایی مثل جانورشناسی بی‌مهره و مهره‌دار این گرایش رو بسیار شبیه به گرایش جانوری می‌کنه ولی با تاکید بیشتر روی موجودات دریازی.
تقریبا از ترم سه به بعد با واحدهایی مثل اقیانوس‌شناسی زیستی و زیست‌شناسی بی‌مهره‌های آبزی تدریسِ دروس تخصصی رشته شروع می‌شه. تمامی دروس تخصصی گرایش دریا همراه با آزمایشگاه‌شون ارائه می‌شن که در واقع این آزمایشگاه‌ها سفرهایی به سواحل شمالی یا جنوبی کشور هستن که دانشجوها رو با نحوه‌ی نمونه‌برداری و مورفولوژی جانداران دریا و اکولوژی سواحل به طور شهودی آشنا می‌کنه.

آینده شغلی این رشته:

با مدرک لیسانس مثل خیلی از رشته‌های دیگه کار مربوط به رشته نمی‌شه پیدا کرد. ولی با مدرک تحصیلی بالاتر، پژوهشگاهی مثل مرکز ملی اقیانوس‌شناسی عضو هیئت علمی و تکنسین می‌پذیره. البته گزینه‌ی شغل دانشگاهی همیشه هست ولی صبر و حوصله‌ی زیاد می‌طلبه.
در جایی غیر از ایران وضعیت بهتره و دانشجوهای graduate و postgraduate برای پژوهش‌شون مبالغی رو دریافت می‌کنن. بعد از پایان تحصیلات تکمیلی گزینه‌های متفاوتی برای ادامه وجود داره. شما می‌تونید تو آکادمیا بمونید یا با همون مدرک‌تون شغل‌های مرتبط غیرآکادمیک پیدا کنید. اینجا بستگی به خودتون داره که چطور زندگی‌تون رو می‌بینید.

توضیح پیرامون شرایط دانشگاه شما :

دانشکده علوم و فناوری زیستی شهید بهشتی دو سال پیش بهترین دانشکده‌ی فعال در حوزه‌ی زیست‌شناسی از بین دانشکده‌های سطح کشور انتخاب شد. (البته نمی‌دونم با چه متر و معیاری) ولی من با توجه به برخوردی که خودم در طی این یکسال و نیم داشتم می‌تونم بگم که این دانشکده می‌تونه جایی باشه که شما درش پیشرفت کنید. به جز چند مورد محدود که شخصا برخورد داشتم، اساتید به شدت به دانشجویان علاقمند توجه نشون می‌دن و سعی می‌کنن که راه رو برای پژوهش و یادگیری دانشجو هموار کنن.

آپدیت: پر واضحه که سیستم آموزشی در ایران (از دبستان تا آموزش عالی) جک دو کلمه‌ایه. می‌شه گفت حداقل تو رشته‌ی زیست‌شناسی کسی کار خاصی انجام نمی‌ده. مسیر پژوهش مشخص نیست و دانشجوهای تحصیلات تکمیلی نمی‌دونن دارن چیکار می‌کنن. دانشکده‌ی علوم زیستی شهید بهشتی شاید به نسبت دانشکده‌های زیست‌شناسی دانشگاه‌های دیگه‌ی ایران جای بهتری باشه ولی تو شهر کورها کسی که یک چشم‌ـه پادشاهه. من راستش افق روشنی برای پژوهش در گرایش دریا تو ایران نمی‌بینم.
 
آخرین ویرایش:
ارسال‌ها
854
امتیاز
7,887
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1395
پاسخ : علوم پایه

شیمی کاربردی هم یکی بگه :-<
میدونم خیلی از تاریخ پست گذشته اما شاید به درد یکی بخوره:
مهندسی شیمی با شیمی کاربردی کلا دوتا دنیا دیگه هستن که صرفا در لفظ حروف مشترک دارن
میم شیمی مجموعه ای از اعداد و فرمول های ریاضی هست ولی شیمی بی میم مجموعه ای واکنش ها و قواعد شیمیایی هست
 
ارسال‌ها
821
امتیاز
10,311
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین ۱
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1397
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژی
بالا