• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

سوالات و بحث‌های عمومی در مورد انتخاب رشته

  • شروع کننده موضوع
  • #21

Nimamazroob

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
531
امتیاز
95
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
تهران
دانشگاه
Karlsruhe Institut für Technologie
رشته دانشگاه
Geodäsie und Geoinformatik
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

گاما :
× رباتیک فعلا تو ایران مشکلات زیادی داره و انجام کارای روبوتیکی ساده تو رشته ی برق دلچسب تر از رفتن به رشته ی روبوتیکه!

× مکانیک و برق خیلی به ترتیب به فیزیک و ریاضی وابسته ان ، باید اینارو دوس داشته باشی ...


سوال:اگه رتبت جوری باشه که علوم کامپیوتر شریف قبول شی ولی مثلا برق سمنان یا قزوین و اصفهانم قبول شی کدوم بهتره؟
× جواب : به نظر من که الان دارم تو شهرستان درس می خونم ، هر 2تاش یه خوبی های خاص خودشو داره ، اما برق توی شهرستان می چربه به علوم کامپیوتر شریف

با توجه به این که بعضی دانشگاههای جز تهران واسه هر 4سال لیسانس بهت خوابگاه نمیدن ؟
× جواب : توی دفترچه رو نگاه نکن! دانشگاها معمولا خوابگاه دارن ولی تو دفترچه نمی زنن! مثل دانشگاه خودم ( علم و صنعت ایران - واحد اراک : تو دفترچه نگاه کنی خوابگاه نداره!! اما داره :D )

بعد یه چیزی تو دفترچه سراسری یال پیش نوشته تغییر رشته فقط از رشته بالاتر به رشته پایین تر امکان پذیر میباشد!ینی باید تو فوق عوض شه؟
× من نشنیدم!! همچین چیزی نیست!


حالا دانشگاه مهم تره یا رشته؟؟یا اصن شهر؟
× به نظر من رشته / شهر / دانشگاه به ترتیب مهمن! یعنی تو بیای بگی من فلان رشته و بهمان رشته رو می خوام فقط ، بعد بیای بگی می تونم تو تهران و فلان و فلان زندگی کنم ، تو تهران این دانشگاهها ، تو اونجا این دانشگاهها .... الی آخر


خوابگاه جای خوبیه؟
× عجب سوالیه این !!! اوووووووووووووووف! :D
به نظر من خوابگاه و زندگی دور از خوانواده رو آدم باید حتما تجربه کنه ، شاید یه جور آماده شدن واسه رفتن به زندگیه ، لمس کردن سختی های زندگی که قبلا پدر مادرت واست انجام می دادن ، آشنا شدن با آدم ها ، فرهنگ ها ، شریعت ها و حتی دین های مختلف ... واو! وقتی حرف میزنم ازشون واقعا لذت می برم ، من خیلی دوس دارم کشف کردن آدمارو ، درونشون ، ایده هاشون ، عقایدشون ... خوابگاه یه جور تفریگاهه واسه من که وارد این اجتماع بشم ، تعداد دوستامو زیاد کنم ، گستره ی جغرافیایی شونو بزرگ کنم ... شاید بشه نتیجه گرفت خوابگاه واسه ی اجتماعی کردن ما خوب باشه!
باز ترش کنیم ، خودت خرید می کنی ، اقتصاد دستت می اد ... ارتباطت با بقیه ، مقدمه ورود به زندگی جدید و اجتماع، لمس کردن زندگی تو یه شهر جدید ، شاید شیطونی ها و عشق های جدید ، پخته تر شدن ، بعدش عاقل شدن ، درس گرفتن از اشتباه ها ... ما حصل زندگی مجردیه ...
 

roshan

کاربر فعال
ارسال‌ها
35
امتیاز
7
نام مرکز سمپاد
فرزانگان. قم
شهر
قم
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
برق
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

به نقل از نیما مضروب :
روشن :
× سلام ، مهندسی پزشکی ساختارش خیلی با برق های معمول فرق داره ! یعنی کسی که مهندسی برق رو دوس داره ، ممکنه از مهندسی پزشکی بدش بیاد ! در ضمن تو مهندسی پزشکی ایده مند بودن و توانایی های تخیلی خیلی به کار آدم میاد! :D

× چه رشته ای دوست داری ؟ چه دانشگاهی ؟

علیکم السلام.
من خودم دوست دارم مهندسی پزشکی بخونم گرایش بیوالکتریک ( عجب رویی دارم! با این کنکوری که دادم بهم روشن خاموش کردن دستگاه رادیولوژی هم یا نمی دن! :)) چه برسه به مهندسی پزشکی!)
این رشته رو تو مقطع کارشناسی فقط امیر کبیر , اصفهان و شاهد دارن.
من با چند تا مهندس پزشکی که صحبت کردم می گفتن بهتره اول برق بخونی بعد تو ارشد بری بیوالکتریک!
اینی که می گید ایده مند بودن و تخیلی داشتن خیلی متوجه نشدم! میشه توضیح بدید؟!

شما خودتون رشته تون برقه؟
 

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

به نقل از روشن :
اینی که می گید ایده مند بودن و تخیلی داشتن خیلی متوجه نشدم! میشه توضیح بدید؟!
ینی بتونی ایده بدی واسه ساختن دستگاه های جدید که علم پزشکی بهشون نیاز داره.همیشه هم فن آوری خوب نیست اختراع باید نمود مثلا واسه بیماری های جدید.
 

roshan

کاربر فعال
ارسال‌ها
35
امتیاز
7
نام مرکز سمپاد
فرزانگان. قم
شهر
قم
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
برق
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

به نقل از Gama :
ینی بتونی ایده بدی واسه ساختن دستگاه های جدید که علم پزشکی بهشون نیاز داره.همیشه هم فن آوری خوب نیست اختراع باید نمود مثلا واسه بیماری های جدید.
اوه! اگه منظور اینه که باید بگم مهندسی پزشکی در مقظع کارشناسی در اون حد نیست. تو ایرانم هم فقط بخش تولید علمش درحد خوبیه ولی از لحاظ کار خیلی در سطح پایینیه!
 

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

هدف
در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.

به عبارت دیگر رشته مکانیک، رشته پیاده کننده علم فیزیک است چون برای مثال بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است. اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک می‌باشد.

دکتر آریا الستی استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در معرفی این علم می‌گوید:

«علم مکانیک به تحلیل حرکت و عوامل ایجاد کننده حرکت مانند نیروها و گشتاورها و شکل حرکت می‌پردازد. اما مهندسی مکانیک تا حدودی با علم مکانیک تفاوت دارد چرا که یک مهندس مکانیک علاوه بر علم مکانیک باید بسیاری از علوم دیگر را یاد گرفته و بعضی از هنرها را نیز کسب کند. شاید بتوان گفت که رشته مهندسی مکانیک ، رشته تحلیل و طراحی سیستم‌های دینامیکی و استاتیکی است.»

دکتر محمد دورعلی یکی دیگر از اساتید مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این رشته می‌گوید:

«رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه‌نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع‌ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید ، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می‌باشد.

به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدلسازی و شبیه‌سازی ، طراحی و تهیه نقشه‌ها ، تدوین روش ساخت ، تولید و آزمایش تمامی ماشین‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا ، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌گیرد.»



گرایش‌های مقطع لیسانس:

رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید» در مقطع لیسانس می‌باشد که البته دانشگاه صنعتی شریف دارای گرایشهای دیگری نیز هست.

در شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مکانیک با برق یکی بود و «الکترومکانیک» نامیده می‌شد. اما این دو رشته حدود 45 سال پیش از هم جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مکانیک جدا شد و مهندسی مکانیک به عنوان رشته مهندسی مکانیک عمومی ارائه گردید. ولی با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص‌های مختلف در این زمینه، از مهندسی مکانیک عمومی دو گرایش «طراحی جامدات» و «حرارت و سیالات» و بعد از آن «ساخت و تولید» بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره کرد که هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایشهای مهندسی مکانیک ارایه می‌شود. ما در این‌جا به معرفی اجمالی هر یک از گرایشهای فوق می‌پردازیم.


الف – گرایش مکانیک در طراحی جامدات

هدف تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور وجود دارد. موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات، هندسه ، فیزیک و مکانیک همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح، طراحی و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.


ب – گرایش مکانیک در حرارت و سیالات

این رشته در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و ... ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند.

فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند. دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت و سیالات ، می‌باشد.

نظر دانشجویان: با توجه به اینکه اصولا تحصیلات دانشگاهی به خصوص در زمینه‌های مهندسی نیاز صد در صد به علاقه‌مندی داوطلب دارد، بنابراین عدم داشتن علاقه‌ و همچنین عدم تقویت دروس اساسی و پایه‌ای در بخش مکانیک مانند ریاضی، فیزیک – مکانیک ، شیمی ، رسم فنی (تجسم بالا داشتن) و هوش نسبتا خوب و عدم روحیه تجزیه و تحلیل در مسائل باعث دلسردی و از دست‌دادن انگیزه تحصیل و رکورد شدید در تحصیلات خواهد شد.


ج - گرایش مکانیک در ساخت و تولید

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و ... ) باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولیدی ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه‌ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است.


گرایش مهندسی دریا

یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک که تنها در دانشگاه صنعتی شریف ارائه می‌گردد، مهندسی دریا (کشتی‌سازی) است چرا که در دانشگاههای دیگر از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه سیستان و بلوچستان، مهندسی دریا به عنوان یک رشته مستقل با سه گرایش مهندسی کشتی‌سازی ، مهندسی کشتی و دریانوردی ارائه می‌شود.

اما چرا دانشگاه صنعتی شریف، مهندسی دریا را به عنوان یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک ارائه می‌دهد؟

دکتر الستی در پاسخ‌ به این سوال می‌گوید:

«مهندس دریا گرایش کشتی‌سازی مسائلی از قبیل طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستم‌های پیشرانه (موتور گیربکس) ، پایداری کشتی در مقابل امواج کناری جانبی کشتی و طراحی مربوط به ناوبری (مسیریابی کشتی) را مطالعه می‌کند که همه این مسائل در گرایش‌های دیگر مکانیک نیز مطرح می‌شود و فقط مهندسی کشتی‌سازی این مسائل را به صورت تخصصی در ارتباط با کشتی و سازه‌های دریایی مثل اسکله‌ها و سکوهای نفتی متحرک مطالعه می‌کند. به عبارت دیگر یک مهندس دریا ، مهندس مکانیکی است که در کاربردهای دریایی مشغول به کار می‌باشد.»

گفتنی است که در دانشگاه صنعتی شریف، رشته مهندسی هوا و فضا نیز در دانشکده مکانیک ارائه می‌گردد و اساتید این دانشکده ، مهندسی هوا و فضا را یکی از گرایش‌های مکانیک به شمار می‌آورند.


آینده شغلی ، بازارکار، درآمد:

در حال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی مکانیک پس از فارغ‌التحصیلی مشکل کاریابی ندارد چرا که به گفته دکتر دورعلی توسعه سخت‌افزاری و رشد مسایل مهندسی ، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیت‌های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازارکار مهندسان مکانیک در ایران شده است.

دکتر دورعلی در ادامه می‌گوید:


«یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد


:طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی.

:طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.

:طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات شیمیایی.

:طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل.

:ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره .

:طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی.

:ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک

:ساخت روبات‌ها ، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید.

در ضمن یک مهندس مکانیک می‌تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت بکند.»

دکتر الستی نیز در این زمینه می‌گوید:

«در همه جای دنیا یک فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک مثل یک موم خام است که دانش کافی دارد و در هر زمینه‌ای که کار کند می‌تواند در آن زمینه متخصص بشود.

برای مثال می‌تواند در تحلیل و طراحی خودرو، در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامه‌های کامپیوتری فعالیت بکند. یعنی رشته مکانیک زمینه کار و زمینه انتخاب بسیار گسترده‌ای را در مقابل فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد.»

دکتر قرشی نیز در مورد فرصت‌های شغلی، گرایش مهندسی دریا می‌گوید:

«بدون شک چون مهندسی دریا نسبت به گرایش‌های دیگر رشته مکانیک تخصصی‌تر است، فرصت‌های شغلی آن نیز محدودتر می‌باشد اما با این وجود فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در کارخانه‌های کشتی‌سازی کشور مثل کارخانه کشتی‌سازی «صدرا» در بوشهر ، کارخانه «نکا» در شمال و «اروندان» در خلیج فارس مشغول به کار گردند و یا در سازمان بنادر و کشتی‌رانی وظیفه ساخت سکوهای شناور را بر عهده بگیرند.»


توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :

«مکانیک بهشت ریاضیات است.» این جمله زیبا از «لئونارد اولر» ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی، بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است. در واقع مهندسی مکانیک بخصوص در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده می‌کند. از سوی دیگر همان‌طور که پیش از این گفتیم مکانیک بخشی از علم فیزیک است و حتی دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز با علم مکانیک در کتاب فیزیک خود آشنا می‌شوند و این علم بخصوص در گرایش طراحی جامدات اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش، استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد.

دکتر الستی در مورد توانایی‌های لازم برای دانشجوی این رشته می‌گوید:

«فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه‌مند به کارهای تئوریک می‌تواند جذب این رشته شده و در بخش‌های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه‌مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاههای مختلف می‌تواند این رشته را انتخاب نماید. اما بدون شک یک مهندس مکانیک موفق کسی است که به یاری دو بال علم و عمل پیشرفت کند. به همین خاطر من در دانشگاه ، دانشجویان را تشویق می‌کنم که پروژه‌های تحقیقاتیشان تلفیقی از کار تئوریک و عملی باشد.»

دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی آمادگی کار در محیطهای پرجمعیت و کارخانجات دور از شهر را داشته باشد.


وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی میسر می‌باشد. در دوره کارشناسی ارشد 32 واحد و در دوره دکترا 48 واحد درسی ارایه می‌گردد.

رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته :

رشته مهندسی مکانیک به عنوان جامع‌ترین رشته مهندسی دارای دروس مشترک با اغلب رشته‌های مهندسی دیگر نظیر مهندسی دریا ، مهندسی شیمی، مهندسی هوا فضا و ... می‌باشد.


مصاحبه با دانشجوی مشغول به تحصیل

مهندسی مکانیک جامع‌ترین رشته مهندسی است که در آن با اصول اساسی طراحی تمامی سیستمهای محیط پیرامون آشنا می‌شویم . دروس این رشته غالبا کاربردی بوده و در ارتباطی تنگاتنگ با دروس ریاضیات و فیزیک است. دانشجوی این رشته باید فردی خلاق و دارای قدرت تجسم کافی باشد تا بتواند در طراحی مکانیزمها موفق باشد.


وضعیت نیاز کشور به این رشته

دانش مکانیک دانش زندگی است . در هر مجتمع و کارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته امری ضروری و مشهود است و با توجه به حرکتهای صنعتی این چندساله اخیر کشور مهندسین مکانیک بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند و راه همواره برای رشد و ترقی آنها گشاده است.


نکات تکمیلی

رشته مهندسی مکانیک دارای واحدهایی ملموس و کاربردی است ولی داشتن شناخت کافی نسبت به این رشته قبل از انتخاب آن ضروری است. اغلب واحدهای این رشته دارای ریاضیات دیفرانسیلی پیچیده و تجسم فیزیکی هستند که منجر به سخت‌شدن این واحدها می‌شوند. ضمنا واحدهای کارگاهی و فعالیت در واحدهای تولیدی نیز از ویژگی‌های این رشته می‌باشد که داوطلبان آن را با محیطهای صنعتی آشنا کرده و پیوند می‌زند.
 
  • لایک
امتیازات: MePeR

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

به نقل از روشن :
اوه! اگه منظور اینه که باید بگم مهندسی پزشکی در مقظع کارشناسی در اون حد نیست. تو ایرانم هم فقط بخش تولید علمش درحد خوبیه ولی از لحاظ کار خیلی در سطح پایینیه!
ولی من دقیقا به همین منظور مهندس پزشکیو دوست دارم بستگی داره هدفت چی باشه.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #27

Nimamazroob

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
531
امتیاز
95
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
تهران
دانشگاه
Karlsruhe Institut für Technologie
رشته دانشگاه
Geodäsie und Geoinformatik
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

به نقل از Gama :
ینی بتونی ایده بدی واسه ساختن دستگاه های جدید که علم پزشکی بهشون نیاز داره.همیشه هم فن آوری خوب نیست اختراع باید نمود مثلا واسه بیماری های جدید.

× اره حدودا!

× پس همون برو برق :D

× نه ! عمران
 

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

به نقل از نیما مضروب :
× اره حدودا!

× پس همون برو برق :D

× نه ! عمران
فکر نکنم تهران قبول شم اینا رو !از کجا بفهمیم یه دانشگاه خوابگاه داره یا نه واقعنی؟
 

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

مهندسی عمران – عمران


تعریف و هدف

عمران یکی از گرایشهای مجموعه مهندسی عمران است که در مقطع کارشناسی در بسیاری از دانشگاههای معتبر کشور ارائه می گردد.
هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی در زمینه های ساختمانی ، راه سازی،پل سازی، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری و دفع فاضلاب و … مسوولیت طرح، محاسبه اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند.


اهمیت و جایگاه در جامعه

کمتر جایی از یک جامعه و کمتر محلی از یک منطقه است که فعالیتهای عمرانی به عنوان اولین واساسی ترین نیازهای آن طرح نشود. حتی تمام فعالیتهای صنعتی، کشاورزی، و … نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم به این رشته و ابسته اند و از آن سود می برند.

علاوه بر رشد و توسعه جوامع، پیشرفت علم و فن آوری نیز ضرورت پرداختن و توجه دقیق و علمی به کارهای عمرانی و تغییر شیوه های گذشته را آشکار می سازد. فعالیتهای مختلف عمرانی در جهت ایجاد ساختمانها، راهها- پلها، سدها، شبکه های آب رسانی شهرها و روستاها، ساختمانهای خاص نظیر نیرو گاههای هسته ای و حرارتی و .. بخش بزرگی از مجموعه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشور را به خود اختصاص می دهد به گونه ای که سهم عظیمی از سرمایه گذاری های ملی در طرحهای ساختمانی و صنایع وابسته به آن به کار گرفته می شود.

مجموعه مطالب بیان شده و نیز جذب سریع فارغ التحصیلان این مجموعه در وزارت خانه ها و نهادها و سازمانهای دولتی و همچنین بخشهای خصوصی نظیر : شرکتهای مهندسان مشاور و شرکتهای ساختمانی و راه سازی و … اهمیت قابل ملاحظه و نیاز خاص به متخصص در این رشته را، حتی در مقایسه با سایر رشته های فنی و مهندسی ،به وضوح نشان می دهد .


تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته

برای ادامه تحصیل در این رشته – با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد – داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه های ریاضی . فیزیک برخوردار باشد، همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تجسم و دقت کافی در مسائل را داشته باشد. شایان ذکر است که بسیاری از کارها و طرحهای عمرانی در خارج از محیطهای شهری بوده و فعالیت نسبتا زیادی را می طلبد.


تواناییهای فارغ التحصیلان

همان گونه که اشاره شد، فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از پایان تحصیلات، مسوولیتهای متفاوتی نظیر طراحی، محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای مختلف عمرانی را به عهده گیرند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

:#محاسبه، ساخت و اجرا و تا حدودی طراحی ساختمانهای مختلف مسکونی ، اداری و صنعتی اعم از آجری، بتنی وفولادی، نظیر ساختمانهای مسکونی ویلایی ، چند طبقه، آپارتمانها و برجهای بلند و همچنین کارهای ساختمانی اداره ها، مدرسه ها، بیمارستانها، کارخانه ها و مراکز صنعتی، ساختمانها و مراکز ورزشی، تالارهای اجتماعات و …
:#طراحی، محاسبه و اجرای راهها و جاده های مختلف ارتباطی داخل و خارج شهرها و و روستاها اعم از : راههای شوسه ، راههای آسفالته، بزرگ راهها و نیز راه آهن ( شامل مسیریابی، پیاده کردن مسیر، زیر سازی و روسازی).
:#ساخت و اجرا و در مواردی طراحی و محاسبه انواع پلهای بتنی وفلزی و با دهانه ها و ابعاد و شکلهای متفاوت نظیر : پلهای داخل شهری و روگذرها، پلهای خارج شهری و جاده ها.
:#اجرای سدهای مختلف خاکی و بتنی و نیز بندهای انحرافی و سایر تاسیسات وایسته نظیر تونل یا کانال انحراف آب رودخانه ( جهت اجرای عملیات کارگاهی در ضمن ساخت
:#اجرای کارهای مربوط به ساماندهی رودخانه ها.
:#طراحی، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب اعم از انواع کانالهای تحت فشار و یا کانالهای با سطح آزاد آب که به منظور انتقال آب از سدها و دریاچه ها و .. . برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعتی به منطقه های مورد نیاز و نیز جهت انتقال آب از تصفیه خانه های آب به مخازن آب و از آن جا به مناطق مصرف، ساخته می شوند.
:#ساخت تصفیه خانه های آب و فاضلاب شامل : ساختمانها تاسیسات مربوط ، محوطه سازی و ...
:#طراحی، محاسبه وساخت شبکه های آب رسانی به منطقه های شهری و روستایی جهت تامین آب شرب مورد نیاز افراد و تاسیسات مربوط نظیر : مخازن آب،لوله کشی، انشعابات، و ...
:#طراحی ، محاسبه ساخت شبکه های جمع آوریو دفع آبهای سطحی ناشی از نزولات جوی در خیابانها وسایر منطقه های شهرها و شهر کها و همچنین شبکه های جمع آوری و دفع فاضلابهای خانگی و صنعتی و انتقال آنها به خارج از شهر و تصفیه خانه ها.
:#انجام بسیار از کارهای نقشه برداری که برای کارهای ساختمانی مختلف نظیر : سراه سازی، سد سازی، و کهبه خصوص برای پیاده نمودن و اجرای دقیق نقشه ها مورد نیاز است، و همچنین تا حدودی کارهای نقشه کشی طراحی و معماری .


موقعیتهای شغلی و محلهای کار

مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالتیهای عمرانی نقش دارند که هر یک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته می کنند.

وزارت خانه های مسکن و شهر سازی، راه و ترابری ، جهاد سازندگی و نیرو بهصورت گسترده تر و سایر وزارت خانه ها ، اداره ها ، سازمانها، مراکز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت خانه های آموزش وپرورش ، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی،بانکها و ... به صورت غیر مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشور به صورت گسترده وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت براجرای پروژه های ساختمانی را برعهده دارند، همچنین شرکتهای ساختمانی و را ه سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرحها فعالیت دارند ،تعداد کثیری از فارغ التحصیلان رشته عمران را استخدام می کنند.


واحدهای درسی

بر اساس مصوبه های شورای عالی برنامه ریزی، دانشجو باید در دوره کارشناسی عمران 14 واحد درسی رابگذراند که 20 واحد آن درسهای عمومی ، 25 واحد درسهای پایه، 8 واحد درسهای اصلی و تخصصی الزامی و 15 واحد درسهای اختیاری است.

واحدهای درسی مهندسی عمران


ادامه تحصیلات

ادامه تحصیلات در دوره بعد از کارشناسی را تحصیلات تکمیلی می نامند که شامل : کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس یا دکترای حرفه ای ) و دکترای تخصصی است. در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ، دانشجو حدود 32 واحد آموزشی تخصصی را که به تناسب رشته ، تعدادی از واحدهای آن را پایان نامه ( یا رساله ) تشکیل می دهد، می گذراند و معلومات خود را در یک زمینه خاص از رشته، گسترده تر از مقطع کارشناسی افزایش می دهد .
در دوره کارشناس تخصصی که پس از پایان تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد شروع می شود، بسته به رشته تحصیلی ، حدود 45 واحد درس اختصاصی ارائه می گردد که اغلب در حدود نصف این تعداد واحد به پایان نامه دکتری اختصاص می یابد. دانشجو با تدوین این رساله ، کار تحقیقاتی نسبتا گسترده ای را در یک زمینه تخصصی خاص به انجام می رساند و سعی می کند در گسترش مرزهای دانش سهیم باشد.


گرایشهای مختلف کارشناسی ارشد و دکتری

فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی عمران- عمران، می تواند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف : سازه ، سازه های هیدرولیکی مهندسی زلزله ، راه وترابری ، مکانیک خاک وپی ، مهندسی آب ، سازه های دریایی ، مهندسی مدیریت ساخت، مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل ،مهندسی نقشه برداری ( ژئودزی)، فتوگرامتری و مهندسی محیط زیست به تحصیل ادامه دهد و در هر یک از گرایشهای یاد شده زیر شاخ های تخصصی تری وجود دارد که در مقطع دکترای تخصصی و به خصوص در ضمن انجام رساله دکتری به آن پرداخته می شود.

امکان ادامه تحصیل در تمام گرایشهای یاد شده درمقطع کارشناسی ارشد و در بعضی از زمینه های یاد شده در مقطع دکتری در داخل کشور وجود دارد، ولی ادامه تحصیل در پاره ای از گرایشهای دیگر، در حال حاضر فقط در خارج از کشور میسر است.


تواناییهای فارغ التحصیلان مقطعهای کارشناسی ارشد و دکتری

در دوره های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری ) بیشتر به جنبه های نظری و پژوهشی پرداخته می شود. بدین جهت فارغ التحصیلان این دوره ها در هر یک از گرایشهای یاد شده، بیشتر تواناییهای علمی و محاسباتی و به طور کلی نظری خود را افزایش می دهد، اگر چه این افزایش توانایی ، در کارهای اجرایی علمی نیز از نظر صحت اجرا می تواند نقش مهمی داشته باشد.

در مقطع دکتری دانشجو ضمن افزایش مراتب علمی خود، در یک زمینه تخصصی تر ، قدرت و توان خود را برای انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه مرزهای دانش و رفع معضلات علمی و اجرایی از طریق پژوهش بالا برده، تحقیقاتی را در یک مورد خاص، انجام می دهد.


جذب فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی در محیطهای کار

از آن جا که این فارغ التحصیلان علاوه بر تواناییهای یک کارشناس عمرا ن ، از نظر علمی و نظری وپژوهشی در یک زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت کارایی بیشتری نیز دارند واز مطالب فراگرفته شده می توانند در زمینه های طراحی و محاسباتی دقیق و تخصصی تر و همچنین پژوهشی ، استفاده نمایند. این گونه فارغ التحصیلان ضمن آن که می توانند در تمام محلیهای جذب فارغ التحصیلان کارشناسی مشغول به کار گردند، مسوولیتهای بالاتر و سنگین تر علمی،پژهشی و اجرایی را به عهده می گیرند. پس از پپایان دوره دکترای تخصصی ، امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیات علمی برایشان میسر می گردد.




هنوز بین تهرانو رشته مورد علاقم گیر کردم هر کیم یه چی می گه!غیر سمپادیا یه چی سمچادیا چیز دیگری!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #30

Nimamazroob

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
531
امتیاز
95
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
تهران
دانشگاه
Karlsruhe Institut für Technologie
رشته دانشگاه
Geodäsie und Geoinformatik
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

"فکر نکنم تهران قبول شم اینا رو !از کجا بفهمیم یه دانشگاه خوابگاه داره یا نه واقعنی؟"
× خودت بچه تهرانی ؟
× یه فناوری ای درست شده به نام تلفن که دانشگاه ها هم این فناوریو دارم :D زنگ می زنی می پرسی ... اما اینم بدون ، تمام دانشگاههای سراسری خوابگاه دارن ، اما به 2 صورت ، یا مال خودشونه و دولتیه که هزینش کمتره و معمولا بهتره ، یا یه خوابگاه خصوصیه به نام پانسیون که دانشگاه پیشنهاد می کندش ! که گرونتره ولی کمی آزادتر !
× می تونی اگه اسم دانشگاه هم برات مهمه اولویت دومت دانشگاههایی باشن که واحدی از دانشگاه های بزرگن ، مثل علم و صنعت که واحد اراک و بهشهر داره ، یا امیرکبیر که واحد بهبهان و تفرش داره ( که فکر کنم تفرشش دیگه جدا شده از امیرکبیر ) یا تهران که واحد کرج داره!

× از هرکسی می پرسی سعی کن 2تا ویژگی داشته باشه ! 1 اینکه طی سال های اخیر دانشجو بوده باشه و با این چیزا کلنجار رفته باشه ، 2 اینکه سطح فکری / مذهبی / اقتصادی / خانوادگیش شبیه خودت باشه!!
 

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

× خودت بچه تهرانی ؟
فکر کنم!
یه فناوری ای درست شده به نام تلفن که دانشگاه ها هم این فناوریو دارم
هنوزم هست؟ آخه کسی جواب گو نیست که . تو این شلوغیا می خواستیم بریم تحقیق که دانشجو ها فرار کرده بودن!!!!
× می تونی اگه اسم دانشگاه هم برات مهمه اولویت دومت دانشگاههایی باشن که واحدی از دانشگاه های بزرگن .
ینی مدرکشو از همون دانشگاه بزرگ میدن؟ اگه نمیدن چه فرقی داره؟بضی شهرستانا خودشون دانشگاههای بزرگ دارن مثل اصفهان یا شیراز.
× از هرکسی می پرسی سعی کن 2تا ویژگی داشته باشه ! 1 اینکه طی سال های اخیر دانشجو بوده باشه و با این چیزا کلنجار رفته باشه ، 2 اینکه سطح فکری / مذهبی / اقتصادی / خانوادگیش شبیه خودت باشه!!
مذهبی / اقتصادی/خونوادگی چه ربطی به من داره ؟من از سال بالایی های خودمون می پرسم!(روزانه اقتصاد واسش مهمه؟)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #32

Nimamazroob

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
531
امتیاز
95
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
تهران
دانشگاه
Karlsruhe Institut für Technologie
رشته دانشگاه
Geodäsie und Geoinformatik
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

× آره ، تلفن دانشگاه رو از 118 بگیر ، زنگ بزن بگو آقا شما خوابگاه دارید ؟ :D
× آره ، مدرکشون مال اون دانشگاهه دیگه ، چون واحدی از اون دانشگاهند ، مثلا می گن دانشگاه فلان واحد بهمان! :D
×آره ، دانشگاه های اصفهان / شیراز / مشهد هم بزرگ حساب میشن!
× بالاخره شرایط مختلف واسط پیش میاد ... چه تهران چه شهرستانا !
روزانه هم همینطور ... اگه تهران قبول شی شاید روزی 2-3 تومن حداقل خرج رفت و آمدت شه ... خورد و خوراک که یکی از مهمترین تفریحای دانشجووییه :D ... اگه شهرستان قبول شی هم فاکتور اقتصاد مهمه ، بالاخره خرجایی که پدر مادر واست می کردن رو حالا خودت باید بکنی !
 

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

مهندسی شهرسازی
دیباچه: در سال 1400 هجری شمسی، جمعیت کشور ما به 120 میلیون نفر خواهد رسید که 80 درصد این 120 میلیون نفر در شهرها ساکن می‌شوند. یعنی کمتر از 20 سال دیگر کشور ایران حدود 96 میلیون شهرنشین خواهد داشت. حال سؤال اینجاست که آیا برای اسکان و فراهم نمودن امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این 96 میلیون نفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟ در حال حاضر چطور؟ آیا شهرهای ما از حداقل استانداردهای جهان برخوردارند؟ به راستی چه افرادی می‌توانند طرحی جامع برای شهرها و شهرک‌ها ارائه دهند و در آرامش روحی و جسمی شهرنشینان نقش مؤثری داشته باشند؟ بدون شک چنین کاری از عهده متخصصان یک رشته برنمی‌آید، بلکه برای ساماندهی یک شهر نیاز به همکاری و همفکری اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، معماران، مهندسین عمران، جغرافی‌دانان و کارشناسان رشته‌های متعدد دیگر است.در این میان متخصص شهرسازی به عنوان سیاستگذار و مدیر متخصص ، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. متخصص شهرسازی فردی است که می‌تواند در زمنیه طراحی شهری یا برنامه‌ریزی شهری فعالیت کرده و عامل توسعه شهری شود. دانش شهرسازی‌ به‌ بررسی‌ کلیه‌ تحولات‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و فیزیکی‌ یک‌ شهر می‌پردازد و تلاش‌ می‌کند که‌ روابط‌ موجود در یک‌ شهر را در قالب‌ یک‌ نظام‌ هماهنگ‌، مدیریت‌ و سازماندهی‌ کند و متخصص‌ شهرسازی‌ نیز کسی‌ است‌ که‌ با مطالعه‌ و بررسی‌ روابط‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و فرهنگی‌ حاکم‌ در شهر، برنامه‌ای‌ بسامان‌ و مطبوع‌ برای‌ یک‌ شهر ارائه‌ می‌دهد. برنامه‌ای‌ که‌ تصویرگر سیمای‌ شهر در آینده‌ است‌.
در این‌ رشته‌ حداقل‌ 6 محور اصلی‌ وجود دارد که‌ در برنامه‌ریزی‌ و طراحی‌ شهر سرنوشت‌ ساز است‌. این‌ 6 محور عبارتند از:0
ـ برنامه‌ریزی‌ شهری‌ که‌ عمدتاً بر روی‌ کاربری‌ اراضی‌ متمرکز است‌؛ یعنی بررسی‌ می‌کند که‌ ما چگونه‌ فضا و پهنه‌ شهر را به‌ فعالیت‌های‌ مختلف‌ اعم‌ از صنعتی‌، تجاری‌ و مسکونی‌ اختصاص‌ دهیم‌. ـ برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌ ـ برنامه‌ریزی‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌؛ چون‌ در شهر تنها موضوع‌ مورد بررسی‌ فیزیک‌ شهر نیست‌ بلکه‌ مسأله‌ مهم‌، جامعه‌ شهری‌ و انسان‌هایی‌ هستند که‌ در این‌ محیط‌ زندگی‌ می‌کنند. به‌ عبارت‌ دیگر برای‌ اقشار مختلف‌ که‌ امکانات‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌ و فرهنگی‌ دارند یا برای‌ اقوام‌ مختلفی‌ که‌ در مکان‌های‌ مختلف‌ یک‌ شهر زندگی‌ می‌کنند، باید برنامه‌ریزی‌ شود. ـ برنامه‌ریزی‌ شبکه‌های‌ زیرساختی‌ مثل‌ آب‌، برق‌ و تلفن‌ ـ برنامه‌ریزی‌ محیط‌ زیست‌ که‌ به‌ بررسی‌ خطرات‌ محیط‌ زیست‌ مثل‌ سیل‌ و زلزله‌ می‌پردازد و برای‌ مقابله‌ با این‌ سوانح‌ برنامه‌ریزی‌ می‌کند و تأثیرات‌ سوئی‌ را که‌ انسان‌ بر محیط‌ زیست‌ می‌گذارد مطالعه‌ می‌کند. ـ طراحی‌ شهری‌ که‌ به‌ طراحی‌ سه‌بعدی‌ شهر پرداخته‌ و محور توجه‌ آن‌ مناسبات‌ انسان‌ با محیط‌ فیزیکی‌ خود است‌. در واقع‌ در طراحی‌ شهری‌ انسان‌ با تمام‌ خصوصیات‌ جسمی‌، روحی‌ و معنویش‌ مطرح‌ است‌ و هدف‌ آن‌ نیز ارتقای‌ کیفیت‌ شهر می‌باشد.
توانایی‌های‌ لازم :
دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید با طراحی‌ و مفاهیم‌ هنری‌ مثل‌ روانشناسی‌ رنگ‌ها آشنا باشد و در عین‌ حال‌ به‌ مفاهیم‌ تکنیکی‌ و اصول‌ فنی‌ کار مثل‌ نقشه‌برداری‌، رسم‌ فنی‌، پرسپکتیو، هندسه‌ فضایی‌، مدلسازی‌، ریاضی‌ و مسائل‌ انسانی‌ و اجتماعی‌ مثل‌ مبانی‌ جامعه‌شناسی‌ علاقه‌مندباشد. و بداند که‌ در طی‌ تحصیل‌ باید کارهای‌ تحقیقاتی‌ و عملی‌ بسیاری‌ انجام‌ دهد. در ضمن‌ رشته‌ شهرسازی‌ نیاز به‌ مطالعه‌ زیاد، کارهای‌ فیزیکی‌ گسترده‌ و برداشت‌های‌ میدانی‌ بسیاری‌ دارد به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجو باید وقت‌ زیادی‌ را به‌ آن‌ اختصاص‌ دهد. همچنین‌ باید قدرت‌ تحلیل‌ بالایی‌ داشته‌ و در طراحی‌ زبردست‌ باشد.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
کشور ما برای‌ توسعه‌ شهری‌ و منطقه‌ای‌ نیاز به‌ 50 هزار برنامه‌ریز شهری‌ و منطقه‌ای‌ دارد؛ یعنی اگر ما بخواهیم‌ به‌ قافله‌ توسعه‌ جهانی‌ نزدیک‌ شویم‌ باید بحث‌ برنامه‌ریزی‌ را باور داشته‌ و در این‌ زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌ نماییم‌ تا بتوانیم‌ مثل‌ کشور کره‌ با استفاده‌ از منابع‌ برنامه‌ریزی‌، عقب‌ماندگی‌ خود را جبران‌ کنیم‌. اما متأسفانه‌ در حال‌ حاضر توانایی‌های‌ متخصصان‌ این‌ رشته‌ در فرهنگ‌ عمومی‌ جامعه‌ شناخته‌ شده‌ نیست‌ و مسؤولان‌ بین‌ معماری‌ و شهرسازی‌ تمایزی‌ قائل‌ نمی‌شوند. در حالی‌ که‌ دانش‌ معماران‌ در حد بنا است‌ و آنها در مقیاس‌ کلان‌ مداخله‌ نمی‌کنند؛ یعنی‌ یک‌ شهر یا یک‌ منطقه‌ را با تمامی‌ ویژگی‌ها و خصوصیات‌ اجتماعی‌، انسانی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌ و فیزیکی‌ آن‌ مطالعه‌ نمی‌کنند و به‌ همین‌ دلیل‌ نمی‌توانند در برنامه‌ریزی‌ یا طراحی‌ شهری‌ موفق‌ باشند.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌:
درآمدی‌ بر شهرشناسی‌، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، درک‌ و بیان‌ محیط‌ شهری‌، مبانی‌ جغرافیا، مبانی‌ اقتصاد، بوم‌شناسی‌ طبیعی‌ و انسانی‌، کاربرد ریاضیات‌ در شهرسازی‌، کارگاه‌ بیان‌ تصویری‌، کاربرد هندسه‌ در شهرسازی‌ ، زبان‌ تخصصی‌ .
دروس‌ اصلی‌ :
کاربرد نقشه‌برداری‌، کاربرد رایانه‌ در شهرسازی‌، تاریخ‌ و فرهنگ‌ شهرنشینی‌ جهان‌، تاریخ‌ و فرهنگ‌ شهرنشینی‌ ایران‌، آشنایی‌ با مبانی‌ معماری‌ وساختمان‌، مبانی‌ مهندسی‌ شبکه‌ حمل‌ و نقل‌، کارگاه‌ مهندسی‌ شبکه‌ حمل‌ و نقل‌‌، مبانی‌ مهندسی‌ تأسیسات‌ شهری‌، کارگاه‌ مهندسی‌ تأسیسات‌ شهری‌، طراحی‌ و کاربرد نظام‌ اطلاعات‌ ، آمار و روش‌های‌ کمی‌ در شهرسازی‌ ، آشنایی‌ با مصالح‌ و ساخت‌ ، جغرافیای‌ شهری‌ ، جامعه‌شناسی‌ شهری‌ ، اقتصاد شهری‌ ، کارگاه‌ مطالعات‌ شهری‌، حقوق‌ و قوانین‌ شهری‌.
دروس‌ تخصصی‌:
مبانی‌ و روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ شهری‌ ، مبانی‌ و روش‌های‌ طراحی‌ شهری‌ ، کارگاه‌ برنامه‌ریزی‌ شهری‌ (کاربری‌ زمین‌)، کارگاه‌ طراحی‌ شهری‌، مبانی‌ و روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ مسکن‌ ، کارگاه‌ برنامه‌ریزی‌ مسکن‌، مدیریت‌ و سازمان‌ اجرایی‌ شهری‌ ، کارگاه‌ طرح‌های‌ اجرایی‌ ، شناخت‌ فضاهای‌ شهری‌ ایران‌ ، روش‌ تحقیق‌ در شهرسازی‌ ، کارگاه‌ آماده‌ سازی‌ زمین‌، کارگاه‌ برداشت‌ کاربری‌ ، طرح‌ نهایی‌.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش



دیگه خسته شدم!جدا بریدم...هرکی یه چی میگه!
آخه نگاه کنیین اختلاف سلایقو:برو دانشکده صداو سیما. نه اونجا میری چی کار برو معماری. مگه بانکداری چشه؟ من نمی دونما ...ببین علایقت چیه هرچی خودت دوس داری ولی برو برق!



مهندسی ژنتیک چیه؟شبیه مهندسی پزشکیه؟
 

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

مهندسی سیستم
دیباچه: 480سال قبل از میلاد وقتی ارتش خشایار‌شاه با هزاران تیرانداز و کمان‌دار بسیار ماهر به یونان حمله کرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ارتش ایران که در جنگ ترموپیل بر یونانی‌ها پیروز شده و مصریان و قوم آشور را شکست داده بود، در سالامین با شکست مواجه شود. دلیل این امر در آن زمان آن بود که ارتش ایران با همه عظمت و قدرتش و در اختیار داشتن سربازان ماهر، از انضباط کافی برخوردار نبود و به خوبی ارتش کوچک یونان ساماندهی نشده بود.در واقع حتی 2500 سال پیش نیز سازماندهی و برنامه‌ریزی حرف اول را در جنگ می‌زد. این مسأله امروزه که جنگ‌ پیچیده‌تر و ابزارآلات جنگی پیشرفته‌تر شده است،‌ اهمیت بیشتری دارد و بدون شک ارتش هیچ کشوری نمی‌تواند بدون ساماندهی و برنامه‌ریزی لازم،‌ امنیت مرزهای کشور را تضمین کند؛ کاری که نیازبه اطلاعاتی جامع و دانش گسترده در زمینه‌های مختلف دارد. رشته مهندسی سیستم که در دانشگاه افسری امام علی(ع) وابسته به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شود برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در همین زمینه می‌باشد. متخصصان‌این رشته‌ مسائلی‌ از قبیل‌ برنامه‌ریزی‌، سازماندهی‌، کنترل‌ و هماهنگی‌ فعالیت‌ها را در راستای‌ استفاده‌ بهینه‌ و مؤثر از منابع‌ انسانی‌، تجهیزات‌ و تکنولوژی‌ فرا می‌گیرند و در نهایت‌ به‌ عنوان‌ فرمانده‌ رسته‌های‌ مختلف‌ به‌ کار گمارده‌ می‌شوند؛ یعنی‌ فرمانده‌ یا رئیس‌ بخش‌ کامپیوتر، بخش‌ الکترونیک‌، بخش‌ موشکی‌، بخش‌ وسایل‌ و تجهیزات‌ پیشرفته‌ پرنده‌ می‌شوند. چرا که‌ امروزه‌ نحوه‌ مبارزه‌ با قدیم‌ تفاوت‌ کرده‌ است‌ و مخابرات‌، الکترونیک‌، لیزر، ماهواره‌ و کنترل‌ سیستم‌ها حرف‌ اول‌ را در مبارزه‌ می‌زنند و طبیعی‌ است‌ که‌ رهبران‌ و فرماندهان‌ ارتش‌ ما نیز باید به‌ تکنولوژی‌ روز مجهز شوند. رشته‌ مهندسی‌ سیستم‌ در راستای‌ همین‌ هدف‌ طراحی‌ شده‌ است‌؛ یعنی‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در نهایت‌ در‌ رسته‌های‌ رزمی‌ شامل‌ رسته‌ پیاده‌، رسته‌ توپخانه‌ و موشک‌ها، رسته‌ زرهی‌ و رسته‌ مهندسی‌ رزمی‌ فرمانده می‌شوند.
توانایی‌های‌ لازم :
دانشجوی‌ رشته‌ مهندسی‌ سیستم‌ باید در دروس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ باشد تا بتواند فرماندهی‌ رسته‌های‌ مختلف‌ نظامی‌ را بر عهده‌ گرفته‌ و به خوبی‌ انجام‌ وظیفه‌ کند. برای‌ مثال‌ فرمانده‌ توپخانه‌ باید از دانش‌ ریاضی‌ خوبی‌ بهره‌مند باشد تا بتواند محاسبات‌ پیچیده‌ ریاضی‌ و معادلات‌ بالستیکی‌ را انجام‌ دهد. گفتنی‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ رشته‌ مهندسی‌ سیستم‌ تنها از میان‌ داوطلبان‌ مرد مسلمان‌ (شیعه‌ یا سنی‌) گروه‌ آموزشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌ و علوم‌ تجربی‌ انتخاب‌ می‌شوند. این‌ افراد باید رشته‌ مهندسی‌ سیستم‌ را در یکی‌ از اولویت‌های‌ 1 تا 30 فرم‌ انتخاب‌ رشته‌ تحصیلی‌ خود انتخاب‌ کنند. در غیر این‌صورت‌ کد رشته‌ مذکور که‌ بعد از اولویت‌ سی‌ام‌ انتخاب‌ شده‌ باشد، حذف‌ خواهد شد. همچنین‌ این‌ افراد علاوه‌ بر موفقیت‌ در آزمون‌ سراسری‌ باید در معاینات‌ پزشکی‌ این‌ دانشگاه‌ پذیرفته‌ شوند؛ یعنی‌ قد آنها باید حداقل‌ 170 سانتی‌متر و دید آنها 8 از 10 باشد و ناراحتی‌ قلبی‌، مغزی‌، ضایعه‌ عضوی‌، کور رنگی‌ و در کل‌ آزردگی‌های‌ جسمی‌ و روحی‌ نداشته‌ باشند. و در نهایت‌ باید در مصاحبه‌ عقیدتی‌ و حفاظتی‌ این‌ دانشگاه‌ که‌ به‌ صورت‌ کتبی‌ و حضوری‌ برگزار می‌شود و در آن‌ از اطلاعات‌ عمومی‌ اسلامی‌، مسائل‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌، میزان پایبندی‌ به‌ اسلام‌ و علاقه‌مندی‌ به‌ شغل‌ نظامی‌گری‌ سؤال‌ می‌شود، پذیرفته‌ شوند.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
یکی‌ از مهمترین‌ دغدغه‌های‌ هر جوانی‌، پیدا کردن‌ موقعیت‌ شغلی‌ مناسب‌ است‌ این‌ مسأله‌ حتی‌ برای‌ قشر تحصیل‌ کرده‌ جامعه‌ نیز مطرح‌ می‌باشد از همین‌ رو ورود به‌ رشته‌ای‌ که‌ آینده‌ شغلی‌ آن‌ تضمین‌ شده‌ باشد، از اهمیت‌ بسیاری‌ برخوردار است‌. رشته‌ مهندسی‌ سیستم‌ یکی‌ از همین‌ رشته‌ها است‌. زیرا دانشجویان‌ آن‌ با درجه‌ ستوان‌ دومی‌ فارغ‌التحصیل‌ می‌شوند و به‌ استخدام‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ درمی‌آیند و با گذراندن‌ دوره‌های‌ حین‌ خدمت‌ به‌ ترتیب‌ سلسله‌ مراتب‌ فرماندهی‌ را طی‌ می‌کنند.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌:
ریاضی‌ عمومی‌ ، ریاضی‌ مهندسی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، فیزیک‌ ، مبانی‌ رایانه‌ و آشنایی‌ با سیستم‌ عامل‌ ، شیمی‌ عمومی‌، روانشناسی‌ عمومی‌، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، اقتصاد عمومی‌.
دروس‌ اصلی‌ :
مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌ ، تحقیق‌ در عملیات‌ ، مهمات‌ و شیمی‌ مواد منفجره‌، مهندسی‌ ماشین‌، آمار و احتمالات‌، اصول‌ حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌، رایانه‌ و برنامه‌نویسی‌، حقوق‌ اساسی‌ ، مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌، اصول‌ مدیریت‌ و سازمان‌، رفتار سازمانی‌، روش‌ تحقیق‌، تئوری‌ و آنالیز تصمیم‌گیری‌.
دروس‌ تخصصی‌ :
مهندسی‌ سلاح‌ و بالستیک‌، سیستم‌های‌ صف‌ و ستاد، تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها، استحکامات‌ و مهندسی‌ رزمی‌، اصول‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ ، طرح‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و کنترل‌ مدیریت‌ ، نقشه‌ خوانی‌ ، نقشه‌برداری‌، اصول‌ و قواعد اساسی‌ رزم‌، جغرافیای‌ نظامی‌ ایران‌ و کشورهای‌ همجوار، زبان‌ تخصصی‌ ، پروژه‌، کارآموزی‌.

حیف..............
 
  • شروع کننده موضوع
  • #35

Nimamazroob

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
531
امتیاز
95
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
تهران
دانشگاه
Karlsruhe Institut für Technologie
رشته دانشگاه
Geodäsie und Geoinformatik
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

دیگه خسته شدم!جدا بریدم...هرکی یه چی میگه!
آخه نگاه کنیین اختلاف سلایقو:برو دانشکده صداو سیما. نه اونجا میری چی کار برو معماری. مگه بانکداری چشه؟ من نمی دونما ...ببین علایقت چیه هرچی خودت دوس داری ولی برو برق!
× گفتم گیج کنندست :D نبر ، الان خودت تصمیمت چیه ؟

مهندسی ژنتیک چیه؟شبیه مهندسی پزشکیه؟
× نه بابا !! این یه توضیح کوتاه :
"کاربردهای مهندسی ژنتیک تقریبا نامحدود به نظر می‌رسد. این علم کاربردهای زیادی در علوم پایه و همچنین تولیدات صنعتی ، کشاورزی و علوم پزشکی دارد. در زمینه علوم پایه ، بررسیهایی مانند مکانیزمهای همانند سازی DNA و بیان ژنها در پروکاریوتها ، یوکاریوتها و ویروسها و همچنین چگونگی ساخته شدن و تغییرات پروتئینهای داخلی سلول و همچنین مکانیزم ایجاد سرطان از جمله کاربردهای مهندسی ژنتیک است. در زمینه کشاورزی که زمینه بسیاری از کاربردهای مهندسی ژنتیک بوده است، تولید گیاهان مقاوم به آفات گیاهی و خشکی ، تولید گیاهان پرمحصول و تولید گاوهای دارای شیر و گوشت بیشتر ، را می‌توان نام برد. در زمینه کاربردهای انسانی ، تشخیص بیماریهای ارثی ، تولید انسولین انسانی ، تولید هورمون رشد انسان و ... را می‌توان نام برد."

مهندسی پزشکی کارش ساخت و طراحی و ... وسایل پزشکیه
 

soha h

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
173
امتیاز
11
نام مرکز سمپاد
فرزانگان+یزد
شهر
یزد
دانشگاه
university of tehran
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

سلام من امسال باید انتخاب رشته کنم دنبال اطلاعاتی درباره رشته کامپیوتر (نرم افزار وسخت افزار ) می گردم در مورد رشته ی IT هم یه چیزایی می دو نم اما اطلاعات کاملی ندارم یه جایی خوندم کسای که می خوان در زمینه ITادامه تحصیل بدن بهتره اول نرم افزار بخونن بعد برای فوق برن IT درسته؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #37

Nimamazroob

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
531
امتیاز
95
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
تهران
دانشگاه
Karlsruhe Institut für Technologie
رشته دانشگاه
Geodäsie und Geoinformatik
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

سها :
×

مهندسی کامپیوتر

"انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند." این شعار متخصصان کامپیوتر است. متخصصانی که با پیشرفت و توسعه ی کامپیوتر توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نجات بخشند و او را در دفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد. به همین دلیل رشته ی مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف و نیز نرم افزارهای مورد نیاز جهت کار با کامپیوتر می‌پردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیاری داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. گفتنی است که رشته ی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.


گرایش سخت افزار

هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه

کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می‌پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می‌تواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی می‌پردازد، مباحث درسی در رشته ی سخت افزار به مطالب درسی در رشته ی مهندسی برق و الکترونیک نزدیک بوده خصوصا تمام مطالب شاخه ی دیجیتال شامل مدارهای مختلف، معماری کامپیوتر و میکروپروسسورهای 1 و 2، الکترونیک دیجیتال و ... را شامل می‌شود که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می‌شود.


گرایش نرم افزار

نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.


توان مندی‌ها و ویژگی های لازم

یک مهندس کامپیوتر باید سخت کوش و با پشتکار باشد چون رشته ی کامپیوتر رشته ی پویایی است و دانشجو باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فرا گرفتن مطالب جدید باشد. در نتیجه کسانی که می‌خواهند فقط چهار سال درس بخوانند و بعد مطالعه را کنار گذاشته و وارد بازار کار شوند، در این رشته موفق نخواهند شد و بر عکس افرادی که همیشه به دنبال مطالعه و فراگیری هستند، در این رشته موفق می‌شوند. مهندس کامپیوتر باید پایه ی ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه ی فیزیک خوب باشد. هم چنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارآیی را داشته باشد.

× می تونن اینکارو کنن ، اما صرفا بهتر نیست!
 

Sanika

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چرا بايد زمينوو قسمت كنيم؟
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

مهندسی ، شامل کاربرد روشهای تجزیه و تحلیل اصول فیزیکی برای تبدیل مواد خام و سایر منابع به فرمی که رضایت و احتیاجات آدمی را تامین کند، میباشد.
با پیشرفت علم و تکنولوژی و تعامل این دو با هم، تخصصها و گرایشهای مختلف مهندسی بوجود آمده اند. در این ارتباط مهندسی صنایع رشته نسبتاً جدید است که ضمن برخورداری از مفهوم کلی مهندسی، حوزه های کاری فراتری را در مقایسه با سایر رشته ها مورد توجه قرار میدهد. نوشته حاضر سعی دارد مطالبی را جهت آشنایی با مهندسی صنایع در ذیل ارائه نماید.



مهندسی صنایع چیست؟

مهندسی صنایع عبارت از کاربرد اصول و تکنیکهایی به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستمهایی شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات برای فراهم آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات بشکل کارا و مطلوب میباشد.

برای بررسی، ارزیابی و کاربرد این سیستمها، دانش و مهارتهای علومریاضی، علوم فیزیکی و علوم اجتماعی به همراه فنون و تکنیکهای طراحی مهندسی مورد نیاز است. فعالیتهای مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد مینماید.

مهندسان صنایع بیشتر درگیر افزایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی، روشها و تکنولوژی هستند و حال آنکه سایر رشته های مهندسی بیشتر درگیر ماهیت فنی فرایندها و فراورده ها میباشند. در واقع مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که عامل انسان یکی از مولفه های اصلی سیستمهای مورد مطالعه آن را تشکیل میدهد. در نتیجه مهندسان صنایع در تیمهای میان رشته ای برای امور برنامه ریزی، نصب و کنترل و بهبود فعالیتهای موسسات به خدمت گرفته میشوند. این فعالیتها ممکن است فعالیتهای تولید، نوآوری در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جریان اطلاعات سازمانی را شامل شود. با توجه به مطالب فوق، مهندسان صنایع بستر لازم برای تعامل تخصصهای مختلف و کار گروهی را به بهترین وجه ایجاد نموده و در نتیجه امور طرح، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر عملکرد نظامهای تولیدی خدماتی بشکل منسجم تر انجام میشود و در نهایت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت کارها، راحتی کارکنان، کاهش هزینه ها، ارتقا کیفیت و جلب رضایت مشتریان منجر میشود.



تاریخچه مهندسی صنایع

اولین جرقه های پیدایش مهندسی صنایع بعنوان یک تخصص با آغاز انقلاب صنعتی در ابتدای قرن 19 زده شد. انقلاب صنعتی که با ظهور اختراعات جدید خصوصاً در صنعت نساجی و اختراع ماشینبخار آغاز شد، باعث بکارگیری نیروی انسانی بیشتر و افول صنایع کوچک دستی شد. با گسترش کارخانجات، نیاز به مدیریت و تفکر مدیریتی بیش از پیش احساس شد. افراد بسیاری در جهت ارتقا کیفیت محصولات تلاش کردند. آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد پیشنهاد تقسیم کار را داد. وی بیان کرد که میتوان با تقسیم کار در کارخانه پیچسازی نتیجه کار را به مقدار زیادی بهبود بخشید. به موازات اختراعات و نوآوری در فرایندها، روشهای حسابداری و هزینه یابی گسترش یافتند. روشهای تحلیل علمی، آزمایشات و اثباتهای علمی در طراحی و ساخت ابزارآلات و ماشینها بکار گرفته شد و در نتیجه، اثرگذاری این تحولات در تفکر سازمانی مدیریت موجب شد مدیریت علمی به عنوان یک نگرش و روش حرفه ای مطرح شود. اولین تلاش برای علمی شدن مدیریت از آمریکا شروع شد. در سال 1881 فردریک تیلور پدر مدیریت علمی، اندیشه های خود را توسعه داد. فرانک گیلبرت و همسرش لیلیان در جهت مطالعه کار با بررسی حرکات توانستند ابزار جدیدی را ابداع کنند. همچنین آنان به مسائل روانشناسی و انگیزه های انسانی توجه نمودند. عملکرد پرداخت پاداش و نتایج قابل قبول آن توسط امرسان ایجاد و توسعه یافت. مجموعه فعالیتهای تیلور و هم عصرانش برای فرموله کردن اصول اساسی به عنوان روشهای علمی مدیریت متمرکز شده بود که این فعالیتها به زودی تحت عنوان مدیریت علمی شناخته شد.

کار این افراد توسط انجمن مهندسین مکانیک آمریکا ارج نهاده شد و عرصه برای فعالیت تیلور و همفکرانش توسط این انجمن ایجاد شد. در سال 1912 انجمنی برای ارتقا و رشد مدیریت بنا نهاده شد که در سال 1915 انجمن تیلور نام گرفت. این انجمن از سال 1934 با عنوان انجمن مهندسی صنایع فعالیت خود را ادامه داد. در این دوران مدیران علمی دارای تحصیلات مهندسی بودند و بسیاری خود را مهندس صنایع قلمداد میکردند و گروهی نیز در حیطه مدیریت به عنوان مشاوران مدیریت مطرح بودند. بتدریج مواد درسی و مدرک مهندسی صنایع و برنامه های مربوطه مورد توجه قرار گرفت و در نهایت دانشکده های مهندسی صنایع ایجاد و توسعه یافتند.



اهمیت مهندسی صنایع

مرور توانمندیها و خدمات مهندسی صنایع نقش و اهمیت مهندسی صنایع را بوضوح بیان میکند. امروزه حیات اقتصادی سازمانها و موسسات تولیدی و خدمات در بازار رقابتی شدید جهانی به استفاده بهینه از منابع در دسترس وابسته است. عموماً منابع در دسترس شامل مواد، منابع انسانی، ماشینآلات (شامل تجهیزات، لوازم جانبی، امکانات مورد نیاز شامل فضا و انرژی و ...)، منابع اطلاعاتی و منابع مالی طبقهبندی میشوند. ایجاد و نگهداری منابع یاد شده هزینه هایی را برای سازمان بهدنبال دارد. هزینه تمام شده واحد محصول هر موسسه متأثر از نحوه به کارگیری این منابع است. هر شرکت تولیدی یا خدماتی که بتواند هزینه های خود را به حداقل ممکن برساند و به بیانی دیگر توانایی استفاده بهینه از منابع را در تمام ارکان سازمانی خود ایجاد نماید یا حاشیه سود بیشتری به دست خواهد آورد و یا قادر خواهد بود که قیمتهای فروش خود را با حفظ حاشیه سود قبلی، کاهش دهد. این بدان معنی است که قدرت رقابتی موسسه مذکور در بازار افزایش مییابد. با توجه به تحولات اقتصاد جهانی قدرت رقابتی شرط اساسی موفقیت در کسب و کار نوین محسوب میشود. در کنار این مسائل، توجه به نوآوریها و ارتقا کیفی محصولات و خدمات که از طریق تلاش برای یافتن طرحهای بهبود یافته و همچنین تحول در فرآیند کسب و کار نیز بقا و رشد موسسات را در پی خواهد داشت. با توجه به مراتب فوق اگر ضرورتها و نیازمندیهای رسیدن به امور مذکور را با تکنیکهای مهندسی صنایع تطبیق دهیم مشاهده میشود که مهندسی صنایع ابزار لازم برای حصول اهداف سازمانی را بطور فراگیر و سیستماتیک فراهم میآورد و این نشانگر نقش و اهمیت بالای مهندسی صنایع بعنوان موتور محرک حرکت سازمانهای امروزی است.


اصول فکری و دیدگاه ها در مهندسی صنایع

اساس مهندسی در هر گرایشی طراحی مبنی بر اندازه گیری، محاسبه و تحلیل با استفاده از علوم ریاضی و تجربی شکل میگیرد. در نتیجه حرفه مهندسی کاملاً دید فنی و ماشینی دارد که موجب محدودیت دیدگاه در ابعاد خاص شده و برخی موضوعات مانند یافتن بهترین روشهای مدیریتی و ارتباطات انسانی در دیدگاه محض مهندسی نادیده گرفته میشود. مهندسی صنایع با در برداشتن نگرش سیستماتیک و فراگیر ارتباط تخصصهای مختلف و نهاد مدیریت سازمان را ایجاد نموده و امور برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری دنبال میگردد. این نگرش استمرار همان سیر تفکر تیلور و هم عصران وی میباشد که با تلاش تک تک آنان مجموعه اصول و نگرشهای مدیریت علمی موجودیت یافت. مدیریت علمی همان نگرش سنتی مهندسی صنایع است. با پیشرفت مدیریت علمی، مهندسی صنایع با تفکری بر مبنای علوم ریاضی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه صنعت و خدمات ظهور کرد که به معنی ایجاد یک تفکر فراگیر و سیستماتیک بود. نگاه مهندسی صنایع به مسائل از زوایا و دیدگاه های مختلف همانند توجه به خروجی و محصول سیستم، توجه به مشتری ویا نگرش به بهره وری سازمان قابل طرح و پیگیری میباشد که بر مبنای اصول فکری تقریباً یکسانی دنبال میگردد. اکنون باید دید که اصول فکری مهندسی صنایع بر چه عواملی استوار است. در این راستا بطور خلاصه اصول فکری مهندسی صنایع ذیلاً ارائه شده است.

;1- خلاقیت
:فعالیت اصلی هر مهندس صنایع ارائه طرح برای بهبود سیستمهای جاری و یا ارائه طرح جدید میباشد که به همین منظور قویاً نیاز به خلاقیت و نوع آوری جهت ارائه طرحهای نو و بدیع میباشد. در واقع با توجه به گستردگی مسائل، مهندسی صنایع همانند اقیانوسی از فنون و علوم مختلف به عمق نیم متر با برخورداری از زمینه خلاقیت و ابتکار به مهندسین صنایع این امکان را میدهد که در جهت حرفه کاربردی مورد نظر به تعمیق دانش خود پرداخته و فرصتی فراهم میشود تا ایده های جدید و خلاق در زمینه های مربوطه مطرح گردد.

;2- تفکر فراگیر
:نگرش سیستماتیک و فراگیر برجسته ترین خصوصیت مهندسی صنایع است و اطلاق مهندسی صنایع و سیستمها به این رشته بی ارتباط با این نگرش نیست. نگرش فراگیر موجب میشود مسائل از کل به جز و تعامل اجزا با هم مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مدل کاملی از سیستمهای مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی میگردد.

;3- رهبری گروه
:هر سیستمی که طرح میشود اگر بدرستی اجرا نشود منتج به نتیجه نخواهد شد بلکه حسن اجرا سیستم طراحی شده یک ضرورت مهم تلقی میشود. لذا آشنایی با کلیت سیستم مورد نظر و نقش اجزا در کارکرد صحیح آن این امکان را فراهم میآورد که هدایت و رهبری گروه کاری مجری سیستم با انگیزه بیشتری دنبال گردد و در واقع علاوه بر طراحی سیستم مورد نظر، مهندسی صنایع سیستمهای پیاده سازی و اجرا را نیز پی ریزی نموده و نقش رهبری گروه های کاری را موثرتر دنبال مینماید.

;4- مدیریت زمان
:انجام کار بدون توجه به ظرف زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم، ارزش زیادی نمیتواند داشته باشد. امروزه اهمیت زمان و فرصتهای آن با توجه به عرصه تنگاتنگ رقابت اقتصادی برای همگان واضح و بدیهی است. در این خصوص مهندسی صنایع با درک موضوع تکنیک هایی را بکار میگیرد که عامل زمان اجرای اجزای کاری را در تمامی فرایندها مورد توجه و مدیریت قرار میدهد.
;5- ارتباط بهره وری و بهبود مستمر
:اعتقاد به ارتقا بهره وری و بهبود مستمر یک اصل با ارزش در مهندسی صنایع است. اکتفا به وضعیت فعلی جز در جا زدن نتیجه دیگری نخواهد داشت. لذا مهندسی صنایع با پذیرش این مطلب که سطح دانش و مهارتها یک مقوله نسبی همواره سعی در افزایش بهره وری و بهبود وضعیت کاری نموده و سعی میشود همواره امور اثر بخشتر و کاراتر شود. نگرش بهبود مستمر این امکان را میدهد که هر روز به فکر ارتقا هر چند به اندازه کوچک باشیم.

;6- ذهن کنجکاو و یادگیری
:یادگیری فرایندی است که نمیتوان بر آن حد و مرز تعیین کرد. مهندسی صنایع به منظور مطالعه و پیگیری مسائل همواره به این نکته توجه دارد که هر مورد را ، منحصر به فرد بررسی نماید و جهت شناخت آن فرض بر این است که از تصورات ذهنی دوری نموده و سعی بر تعیین کشف واقعیتهای حاکم بر اجزا و کل سیستم میباشد. لذا عدم وجود تعصب خاص به ماهیت فنی امور موجب میشود ذهنیت کنجکاو برای کشف حقایق نهفته در پدیده ها تقویت شود و مهندس صنایع با ذهن دژم کمتر میتواند راه حل های ابتکاری و راهگشا برای مسائل مورد نظر ارائه نماید.



زمینه های فعالیت مهندسی صنایع

با پیشرفت و تحول سریع علوم و فنون و پیچیدگیهای روز افزودن آن، بالطبع نظامهای تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافتهاند که در این میان اداره صحیح و مناسب این گونه واحدها مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته جهت پیشبینی مدلسازی، برنامهریزی، تأمین و تدارک، اجرا و نظارت و ارزیابی نتایج حاصله در راستای وظایف مدیریتی است. همانطوری که میدانیم فعالیت هر نظام اعم از تولیدی یا خدماتی با اتکا بر فناوری خاص آن امکان تداوم و استمرار دارد و صرفنظر از ماهیت فنی و صنعتی امر، فناوری دارای چهار جز اصلی یعنی می باشد:

تجهیزات، امکانات تولیدی و خدماتی
مدیریت و سازمان
نیروی انسانی
دانش فنی

از آنجا که رشته های مهندسی مرسوم نظیر مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی ساختمان و ... بیشتر به ابعاد فنی صنعت (مورد 1 و 4) توجه دارند. در فرایند کسب و کار رقابتی به تنهایی پاسخگوی مسائل پیچیده خدمات مهندسی و مدیریتی مدرن امروزی که بصورت سیستماتیک تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و باورهای انسانی را در چرخه حیات سیستمهای مورد توجه خود لحاظ نمی نمایند نیستند. لذا برای رفع چنین کمبودهایی در قرن حاضر بویژه طی چند ده ه اخیر، رشته جدیدی تحت عنوان مهندسی صنایع با بهره گیری از علوم ریاضی، فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و تکنیکها و فنون مهندسی بوجود آمده است. با توجه به مراتب فوق شاید مناسب بود این رشته با عنوان مهندسی مدیریت معرفی میشد، چرا که کاربردهای آن محدود به صنعت نیست و هر موسسه انتفاعی و غیر انتفاعی با جنبه صنعتی یا خدماتی میتواند از فنون و تکنیکهای مهندسی صنایع بهره گیرد.

مبحث صرف منابع و حصول حد اکثر نتیجه از منابع مصروفی چیزی نیست که منحصر به صنعت یا بنگاه خاصی باشد و امروزه با توجه به کمبود ارتقاع سطح بهره وری امری ضروری و حیاتی محسوب میشود که نشانگر بستر گسترده برای فعالیتهای مهندسی صنایع نفتی میشود . مهندسی صنایع در حرفه ها و مشاغلی همچون، بانک داری ، خدمات مشاوره ای، صنعت بیمه ، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیومهای ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه ریزی، هدایت و مدیریت و ارتقا بهره وری میباشد کاربرد دارد. برخی از زمینه های


بازار کار


کارهای مشخص مهندسی صنایع در بازار کسب و کار عبارتند از

:برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی سازمان
:مدیریت تولید
:مدیریت مهندسی
:مدیریت پروژه
:مهندسی لجستیک
:سیستمهای تولیدی
:مهندسی سیستمهای کیفیت
:مهندسی سیستمهای اطلاعاتی
:مهندسی مالی
:مهندسی ارزش
:مهندسی سیستمهای بهره وری
:طراحی فرایندها و ساختارهای سازمانی
 

فاطمه طباطبای

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
742
امتیاز
16
نام مرکز سمپاد
فرزانگان قم
مدال المپیاد
فیزیک-ریاضی
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

به نقل از نیما مضروب :
دیگه خسته شدم!جدا بریدم...هرکی یه چی میگه!
آخه نگاه کنیین اختلاف سلایقو:برو دانشکده صداو سیما. نه اونجا میری چی کار برو معماری. مگه بانکداری چشه؟ من نمی دونما ...ببین علایقت چیه هرچی خودت دوس داری ولی برو برق!

منم همین مشکلو دارم.هرچی بیشتر مشورت میکنم گیج ترم.
نمیدونم علایقم یه چیزه صلاح میگن چیز دیگس.
آخه چیکار کنم؟
من عمران دوس دارم.اما توی اینجا جای پیشرفت در حد تیم ملی.
میگن عمرانو برقو مکانیکو نفتو معدنو...به دردت نمیخوره.میگم چی به درد میخوره میگن:کامپیوتر!

شماهام یه راهنمایی بکنین ضرر نداره
:(
 

parsa_spy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,161
امتیاز
441
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
مدال طلای المپیاد کامپیوتر
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
نرم افزار
پاسخ : انتخاب رشته‌ی دانشگاهی

تو ایران که اصلا رشته در آینده تاثیر نداره !
مدیر شرکت خودرو سازی ، رشتش پزشکی بوده ، رئیس بیمارستان برق خونده ، روزنامه نگار رشتش نفت بوده ، کارمند بانک علوم سیاسی خونده و ...............
پس اگه قصد موندن داری ، هیچ اهمیتی نداره ! فقط مهمه که این مدرک ، مال کدوم دانشگاه هست !



ولی اگه قصد رفتن داری ، قضیه فرق می کنه ! کامپیوتر آیندش خوبه . ولی نمی تونی خیلی توش به جاهای بالا برسی .
برای همین ، خوندن علایق خیلی بهتره . رشته های پایه هم جای پیشرفت زیادی دارن اونجا .
ولی به هر صورت ، خوبی اونجا اینه که هر رشته ای که خونده باشی ، جای پیشرفت داری !
 
بالا