• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

The Physician

  • شروع کننده موضوع
  • #1

میعاد

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
825
امتیاز
4,572
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور-اهواز
دانشگاه
صنعت نفت
رشته دانشگاه
مهندسی نفت
فیلم سینمایی the physician (پزشک) محصول سال 2014 فیلمیه که از دیدگاه ما ایرانی ها میتونه جالب توجه باشه.
german_teaser_poster_for_the_physician_large_picture.jpg


خبرای اولیه پیرامون این فیلم از اونجا خیلی تو کشور ما سروصدا کرد که موضوعش طبیب و دانشمند بزرگ کشورمون ابن سینا جلوه داده شد.
البته به نظر من بهترین لفظ همون جلوه داده شدنه چون فیلم به هیچ وجه در حول شخصیت ابن سینا نمیچرخه و ابوعلی سینا صرفا یه اسمه که در این فیلم بهش اشاره میشه همونطور که به نظر شخصیه بنده Ben kingsley اصلن انتخاب مناسبی برای این نقش نبود و نمیتونس اون بزرگی و شخصیت ابن سینا رو منتقل کنه.

داستان در مورد پسر بچه ای به نام "راب" هست که در انگلستان زندگی میکنه و با کار در معدن زندگی خودش خواهر و برادر کوچکترش و مادر مریضش رو میچرخونه.مادر راب از یه بیماری داخلی رنج میبره و براثر همین بیماری هم میمیره و راب طی اتفاقاتی به پزشکی علاقه مند میشه و بعد از شنیدن نام ابن سینا به ایران (اصفهان)میاد تا طبابت رو از اون یاد بگیره و "حکیم" بشه.

بر خلاف نظر گروهی که از این فیلم به عنوان فیلمی یاد میکردن که گذشته ایران رو یک گذشته متمدن و باشکوه جلوه میده من نظرم کاملن متفاوته.حتی به نظر من همونطور که در مورد بوعلی گفتم ایران هم بیشتر در سایه این فیلم قرار میگیره.

فیلم به هیچ وجه با اونچه که در واقعیت رخ داده سازگاری نداره و تضاد های خیلی زیادی درش دیده میشه.از جمله خود "راب".یا مرگ بوعلی که در فیلم بوعلی با خوردن سم خودکشی میکنه در حالیکه در اصل مرگش براثر بیماری "قلنج" بوده.
موجه و مثبت جلوه دادن تمام و کمال دین یهودیت در کنار تضعیف و سیاه نمایی اسلام از نکات کاملن ملموس و قابل درکه فیلمه.از همون اول با ورود خدمتکار بوعلی که یک مسلمان با خلق و خوی وحشی گری و تند و منافق ماننده تا شیوخ و مذهبی های اسلام گرفته تا حتی سیاه نمایی در مورد شاگرد فارس ابن سینا یعنی "کریم":

index.jpg


که شخصیتی عیاش و خوش گذرون و تنبل داره (هرچند به در انتها به خاطر کمک به مردم جانش رو از دست میده اما در همون لحظات اخر فیلم هم در مورد هوس و خوشگذرونی با جنس مخالف حرف میزنه که اصلن جلوه خوبی به فیلم نداده )
در خیلی از جاها شخصیت "راب " بیش از حد بلد میشه به طوریکه برای بیننده خسته کنندس برای مثال در اواخر فیلم با تلاش هایی که "راب" انجام میده مشخص میشه که تمام فیزیولوژی ای که بوعلی در مورد ساختار درونی بدن به شاگردانش درس میداده اشتباه بوده :| و از این به بعد بوعلی بیشتر به عنوان شاگرد "راب" نقش بازی میکنه تا راب به عنوان شاگرد ابن سینا.

در کل فیلم خیلی جای نقد داره و من به شخصه اصلن از فیلم راضی نبودم چون کاملن با واقعیت در تضاد بود و حتی سعی نشده بود که اگر هم میخان جاهایی رو از داستان تغییر بدن با تعادل بیشتری این کار رو بکنن و اونقدر پیش رفتن که از منظر تاریخی فیلم کاملن با واقعیت در تضاده و بیشتر میشه گفت یه داستان من درآوردیه و اگه واقعا بخواییم فیلم رو با واقعیت تطبیق بدیم اکثر اتفاقات خارج از محدوده حقیقی هستن.(البته فیلم دراصل بر اساس یه رمان ساخته شده اما به فکر نمیکنم در مورد یه واقعیت تاریخی تا این حد قابل قبول باشه که تغییر و تحول در اصله ماجرا قرار داد)

اما در کل در مورد سطح فیلم برداری و صحنه های زیبایی که توش درآوردن جای تقدیر داره اما نظر من این بود که اونقدر غرق در یه خط سیر فکری شده که اینها زیاد به چشم نمیومد.
 

NEO

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,368
امتیاز
5,899
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
رشته دانشگاه
مهندسی نفت
پاسخ : The Physician

اول از همه باید بگم که با تمام حرفهایی که راجب به محتوای فیلم زدی موافقم الا اون قسمتی که گفتی این فیلم توی ایران خیلی سر و صدا کرد.
نه، این فیلم با استقبال سرد جامعه هنری ایران روبه‌رو شد و اصلا سر و صدایی نکرد و به همون سرعت که منتشر شد، فراموش شد.
فیلم نقاط قوت و ضعف زیادی داره.
بزرگترین نقطه قوت این فیلم اینه که یک اعتراف بزرگ رو میکنه و اون اینه که جامعه‌ی اون روزگار اروپا از نظر پزشکی و بهداشت قرن‌ها از جامعه‌ی ایرانی و شرقی که توش مدرسه و دانشگاه پزشکی وجود داره عقب‌تره و یک جوان جویای علم حاضر میشه رنج هزاران کیلومتر راه و ماه‌ها سفر رو به جون بخره تا به اصفهان که مرکز علمه برسه.

اما نقاط ضعف فیلم یکی دوتا نیست!
اول از همه شخصیتی به نام راب کول اصلا وجود خارجی نداره و یه شخصیت خیالیه. البته این بار اول نیست که کارگردانا یه شخصیت خیالی رو وارد یه داستان تاریخی میکنن.
گذشته از اون ابن سینا تو این فیلم اصلا نقش محوری‌ای رو نداره و حتی آخر فیلم هم جوری نشون داده میشه که ابن سینا داره از راب کول علم پزشکی یاد میگیره و میفهمه که خیلی از دانسته‌های قبلیش اشتباه بوده.
تمام اون چیزی هم که راجب به ممنوعیت تشریح بدن تو این فیلم نشون داده میشه دروغه.
حتی مرگ ابن سینا هم ساختگیه چون همه میدونن که ابن سینا توی همدان و نه در اصفهان او هم در اثر بیماری و نه در اثر خوردن زهر میمیره.
مسلمونا هم که طبق معمول متعصب و بی‌رحم نشون داده شدند و پادشاه هم که دیگه ...

ولی در مجموع همین که فیلم ایران رو یه کشوره متمدن نشون میده جای شکرش باقیه.
 
بالا