• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بررسی اتّفاقات علمی در هر هفته

azam

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
86
امتیاز
535
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بیرجند
سال فارغ التحصیلی
1397
مدال المپیاد
پارسال زیست شرکت کردم(فقط شرکت)
اینستاگرام
خب بچه ها بیاین این تاپیکو دوباره سرپا کنیم
uyv1_untitled.png



 
ارسال‌ها
2,602
امتیاز
39,156
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
Physics
دانشگاه
SUT
رشته دانشگاه
Physics
@Gh_jam
کلا هر چی این اتفاق جدید علمی میوفته وشما با خبر میشین با منبع و یه توضیح کوتاه از طرف خودتون اینجا پست کنید
و لطفا بالای پستتون بنویسین تو چه زمینه ای
تاریخم بزنین
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,292
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
نهایت باخبری من پیشنهادای گوگله
پس بذار من بهت چندتا پیشنهاد بدم بیشتر باخبر باشی. ;;)
چندتا سایت هستند که معروفند و مقالات علمی رو به زبان ساده و برای عموم منتشر می‌کنند؛ مثل کاری که مجله‌ی دانشمند می‌کنه. معروف‌هایی که خودم استفاده می‌کنم اینان:
1. https://www.sciencedaily.com/
2. https://www.scientificamerican.com/
3. https://www.newscientist.com/
4. https://www.the-scientist.com/
اینا نشریات مجازی‌اند و در همه‌ی حوزه‌ها مقالات جدید رو خلاصه و منتشر می‌کنند؛ تقسیم‌بندی هم داره که بتونین موضوعات موردعلاقه‌اتون رو پیدا کنین. اکثراً هم بخش Subscribe دارند که می‌تونین ایمیلتون رو وارد کنید و مقالات جدید منتشر شده در موضوعات و دسته‌بندی‌های موردعلاقه‌اتون رو براتون بفرسته. ;;) :-b
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,292
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
اولین چشم کروی (سه بعدی) مصنوعی در دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ (:D) ساخته شد.

این چشم مصنوعی که روی ربات‌های انسان‌نما امتحان شده، خیلی از عملکردهای چشم انسان رو داشته و محققینش اظهار کرده‌اند در آینده حتا ممکن ه عملکردی بیشتر و فراتر از چشم طبیعی انسان داشته باشه؛ مثلاً برخی از امواج نوری رو در تاریکی تشخیص بده. این نمونه به مراتب عملکرد بهتری از چشم‌های بیونیک قبلی و دوبعدی داره و برای درمان اختلالات و ناکارآمدی‌های چشم امیدبخش ه. ویژگی کلیدی این چشم مصنوعی، شبکیه‌ی سه‌بعدی مصنوعی ه که از نانووایر‌های گیرنده‌ی نور که کار گیرنده‌های نوری شبکیه‌ی انسانی رو تقلید می‌کنند ساخته شده‌اند. ویژگی دیگه تراکم این گیرنده‌هاست که بیشتر از تراکم چشم طبیعی ه و می‌تونه سیگنال‌های نوری بیشتری رو تشخیص بده و رزولوشن بیشتری نسبت به چشم انسان داشته باشه. در حال حاضر باید روی اتصال این چشم به اعصاب چشم بیماران تلاش بشه تا بشه ازش استفاده کرد.

لینک |
 

قاصدک آبی

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
948
امتیاز
12,974
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
1400
سیاره گمشده پیدا شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، محققان یک سیاره گمشده را پیدا کردند. این یکی از صدها سیاره در جهان است که گمشده اند و اکنون به وسیله روش های جدید می توان آن را دوباره پیدا کرد.

سیاره NG-۱۱b نخستین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط محققان رصد شد. این یکی از انبوه سیارات خارج از منظومه شمسی بود که توسط ماهواره TESS رصد شده است. این سیاره به روش ترانزیت یعنی هنگام گذر از جلوی ستاره و ایجاد سایه روی آن رصد شد. اما هرگز دوباره دیده نشد.

دلیل ناپدید شدن سیاره آن بود که TESS فقط بخش هایی از آسمان را هر ۲۷ روز یکبار رصد می کند و بنابراین سیارات هنگام گذر از جلوی ستاره شان رصد می شوند. اما قبل از آنکه دوباره دور سیاره مدار بزنند، تلسکوپ مذکور بخش دیگری از آسمان را رصد می کند. در نتیجه ستاره شناسان نمی توانند تحقیقات بیشتری روی آن انجام دهند.

اکنون در تحقیق جدید که توسط محققان دانشگاه وارویک انجام شده سیارات گمشده را با استفاده از تلسکوپNGTS در شیلی بررسی می کند. محققان با کمک فناوری آن توانستند ستاره مذکور را به مدت ۷۹ شب رصد و برای دومین بار سیاره NG-۱۱b را مشاهده کنند.

ساموئل گیل از دانشگاه وارویک می گوید: ما با جستجو برای دومین فرایند گذر سیاره از جلوی ستاره، سیاره ای پیدا کردیم که مدت زمان مدار آن طولانی تر است. امیدواریم این نخستین کشف از سیاراتی با مدار طولانی تر باشد. این اکتشافات بسیار نادر اما مهم هستند زیرا به ما اجازه می دهند سیاراتی با مداری طولانی تر از تصورات محققان رصد کنیم. این نوع سیارات خنک تر هستند و شباهت زیادی به سیارات منظومه شمسی دارند.

NG-۱۱b در فاصله ۶۲۰ سال نوری از زمین قرار دارد و فاصله آن تا ستاره اش ۵ بار کمتر از فاصله خورشید تا زمین است. حجم و اندازه آن نیز تقریبا مشابه زحل است. به گفته محققان هر مدار این سیاره دور ستاره اش ۳۵ روز طول می کشد. همچنین دمای این سیاره ۱۶۰ درجه سانتیگراد است. چنین دمایی نشان می دهد NG-۱۱b از عطارد و مریخ خنک تر است. با این وجود دمای آن بیشتری از حدی است که بتواند از حیات پشتیبانی کند.

محققان امیدوارند با استفاده از این روش سیارات بیشتری رصد کنند.

منبع
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,292
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
احتمالاً این تاپیک مناسب نباشه اما اینجا می‌نویسم! :D

دو نفر پژوهشگر هندی اومدند با روش عکسبرداری شیلرن بررسی کردند که استفاده از پوشش‌های مختلف هنگام سرفه، تا چه اندازه‌ای از انتشار دراپلت‌ها و ذرات موجود در هوای سرفه در محیط پیرامون جلوگیری می‌کنه.
این نتیجه‌اشون ه:
effectivenes.jpg
اون خط‌چین‌ها محدوده‌ی انتشار سرفه در محیط ه! بالایی‌ها از راست به ترتیب ماسک N95 ه که بیشترین جلوگیری رو داره؛ دومی ماسک جراحی (سه لایه) هست و سومی بدون ماسک ه.
ردیف پایین راست دستمالی که تا شده، وسطی دو تا دست جلوی دهان و سمت چپی یه دست جلوی دهان.
ردیف پایین سمت راست استفاده از آرنج لباس‌دار ه، وسطی آرنج بدون پوشش و لباس ه و سمت چپی دست و ماسک جراحی با هم ه.
نتیجه‌اش هم این ه که با ماسک N95 نهایتاً سرفه از ۱۰ تا ۲۵ سانتی‌متر منتشر می‌شه اما بدون پوشش سرفه تا ۳ متر انتشار پیدا می‌کنه.

منبع: Phys.org

حالا من مقاله‌ی اصلی رو نخوندم که به سوالات و نارسایی‌های متن واقف بشم!
 
ارسال‌ها
812
امتیاز
10,277
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین ۱
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1397
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژی
این خبررر خیلی جالبه
.
واکسن پان کرونا جواب داد
.
مقاله امروز ژورنال نچر
.
این واکسن توسط موسسه واکسن دانشگاه دوک آمریکا ساخته شده است و بر مبنای نانوذرات است
.
در آزمایشات حیوانی روی موش و میمون در جلوگیری از ابتلا به همه انواع اولیه و جهش یافته انگلیسی و برزیلی و آفریقایی کرونا و همچنین مرس و سارس و همه انواع کرونای حیوانی ۱۰۰ درصد موثر بوده است
.
مبنای ساخت این واکسن در واقع ساخت ناحیه چسبنده به گیرنده خاصی هست که در همه ویروسهای کرونای حیوانی مشترک و ثابت است و دچار جهش یا تغییر نمی شود
.
این ناحیه در واقع پاشنه آشیل ویروسهای کرونا نامیده شده است
.
همین ناحیه ویروس توسط نانوتکنوژی ساخته شده و وارد بدن می شود و به همراه ان مولکول کوچکی که آگونیست تول لایک رسپتور نوع ۷ و ۸ می باشد همراه شده است
.
سازندگان این واکسن گفته اند از بهار سال گذشته می دانستند واکسن‌های فایزر و مادرنا روی کرونا موثر خواهند بود ولی جهش های ویروس کرونا مسأله ساز خواهد بود و تمرکز خود را بر تولید واکسن هایی برای مقابله با جهش های آتی و حتی پاندمی های آتی کرونا گذاشتند
.
در بیست سال گذشته بشر با سه پاندمی کرونا مواجه شده است: سارس و مرس و کوید۱۹، حسن این واکسن این هست که جلوی پاندمی های آینده کرونا را هم خواهد گرفت
.
درود بر علم و تبریک به دانشمندان و به امید پاسخ موفق در کارآزمایی های انسانی این واکسن نجات بخش
.
دکتر میر شهرام صفری
.
لینک خبر روی سایت دانشگاه دوک:
https://medschool.duke.edu/about-us...ovid-19-and-variants-plus-other-coronaviruses
 
بالا