• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

Catharism

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Analia

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
2,520
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد/تهران
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
گمون نمی کنم عده ی زیادی اسم "کاتار به گوششون خورده باشه. من یه فیلم(Labyrinth )دیدم خوشم اومد کنجکاو شدم در بارش بیشتر بدونم.


کاتاریسم یک فرقه ی مسیحی به شمار میاد، هر چند که عقایدشون به باور هایی برمیگرده که مربوط به قبل میلاد مسیح میشه.اسم این باور Gnosticism هست،اونا براین عقیده بودند که جهان نه توسط یک خدا بلکه دو خدا آفریده شده، به گونه ای که اول خدای خیر جهان رو خلق کرده،ولی بعد این جهان توسط خدای شر از بین رفته و این خدا(خدای شر) انسان ها رو در این جهان که دیگه شباهتی به اون چیزی که خدای خیر آفریده نداره قرار داده. به عقیده ی اونا خدای اصلی که همون خدای خیره بسیار دور و فیر قابل دسرسه،شرط این دسترس "دانش"یه که در دست عده ی معدودی هست.کلمه ی "Gnosis" در واقع به معنی دانشه.

یکی دیگه از باور هاشون"Reincarnation " یا تناسخ هست.در باور اونا تناسخ در واقع رفتن یک روح پس از مرگ در جسمی دیگه است که این کار توسط خدای شر انجام میشه.

شناخته شدن این فرقه در سال 1145 با چالش بزرگی برای کلیسا ی کاتولیک همراه بود.،در سال 1165 اونا با قاطیعیت و تندی در مقابل فرقه ی کاتولیک موضع گیری کردن و اونا رو به "ریا کاری در مذهب" و "پرستش خدایی دروغین" متهم کردن:
"The churc Full of ravening wolves and hypocrites"
"you're worshiping the wrong god "
این اتهمات مخصوصاً به پاپ وکشیش ها وارد می شد.

انگلیس در سال1166 از این گروه پاک سازی شد،ولی در جنوب فرانسه شرایطی حاکم بود که مانع اجرای پاک سازی میشد یا حداقل اون رو به تعویق می انداخت:
1.نبودن پادشاهی مطلق(Absloute Monarchy )قدرتمند مرکزی به گونه ای که در سایر نقاط اروپا وجود داشت.
2.رشد اقتصادی در این منطقه و اینکه بر خلاف وجود فئودالیسم(Feudalism ) در سایر مناطق کشاورزان خود صاحبان و مالکان زمین هایی بودند که بر آن کشت می کردند.(در واقع نوعی قدرت مردمی ایجاد شده بود).

ولی با این حال در سال 1209 به دستور پاپ وقت وقت گروهی از صلیبیون (Crusader ) به کاراکاس (واقع در فرانسه کنونی) یورش بردند.کشتاری که کاراکاس اتفاق افتاد شاید از هولناک ترین کشتار های تاریخ باشد به گونه ای که عدها ی آن را "نسل کشی"(Gnocide )
می نامند.آنان اتش های بزرگ درست می کردند و مردان و زنان و کودکان را در آن می انداختند.گفته شده بسیاری از کشته شدگان اصلاً کاتار نبودند...

ممنون میشم اگه کسی اطلاعات بیشتر در این زمینه داره به اشتراک بذاره،اگه دوس دارین بیشتر بدونین من رمان Labyrinth از Kate Mosse
یا فیلمی به همین اسم که از روی همین کتاب ساخت شده رو پیشنهاد می کنم
اینا هم یه سری عکس دراین رابطه:
images

images

images

images
 

kimia moghadam

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
255
امتیاز
2,622
نام مرکز سمپاد
فرزانگان١
شهر
مشهد
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : Catharism

خب راستش برام ی سوال پیش اومد :D
ایده ی تاپیک جالبه اما الان قراره بیشتر در مورد عقایدی ک داشتن صحبت کنیم یا ی سری اطلاعات دیگه در موردشون اضافه کنیم ؟
ولی خب ب جز ب اشتراک گذاشتن مطالب جدید برای جذاب تر شدن بحث بهتر نیس در مورد افکاری ک داشتنُ کارای ک میکردنم بحث کنیم؟ اینجوری میتونیم ب این برسیم ک چرا در تاریخ ازین قبیل اتفاقا برای این فرقه پیش اومده :د
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

Analia

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
2,520
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد/تهران
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : Catharism

ایده ی خوبیه
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : Catharism

من راجب این فرقه وقتی داشتم مستند" آنسوی رمز داوینچی - در جستجوی جام مقدس " رو میدیم برخوردم که یه مستند بود که صحت کتاب کد داوینچی رو بررسی میکرد و شواهد تاریخی کتاب و درسیتیشون رو مورد بررسی قرار داد بود(انطباق تاریخی نداشت کتاب)
توی اون بخشی که کتاب "جام مقدس-خون مقدس" رو بررسی میکنه از این میگه .

یه فرقه ی مرتد مسیحی در جنوب غربی فرانسه بوده، در منطقه ی بین مرز اسپانیا و مارسی قرار داشته ، یه قلعه(مونسژور) داشتن که به اونجا رفته بودن و به مدافعه میپرداختن، شش ماه محاصره میشن و ماه مارس 1244 هردو طرف تقریبا میدونستن دیگه کارشون تمومه، ارتش کلیسایی بهشون پیام اخطار میده یا قلعه رو ترک میکنین و در صورت توبه با مجازات سبک بخشیده میشین یا به قلعه هجوم میاریم و همتونو میکشیم، 14 روز کاتار ها پیامی نمیدن و نهایتا عید پاک رو جشن میگیرن و بعد خیلی راحت در های قلعه رو باز میکنن و از قلعه خارج میشن ؛ سربازان و نادمین به قید توبه آزاد میشن و تمام کشیش های کاتار ها سوزانده میشن؛ البته بر اساس شواهد تاریخی 4 تا راهب کاتار با طناب از قلعه خارج میشن و از جنوب فرار میکنن.
در باب عقاید قادر مطلق بودن خدارو رد میکردند و باور داشتن که دنیای مادی توسط شیطان آفریده شده و به این ترتیب وجود شر رو توضیح میدادند. ازدواج رو عملی شیطانی میدونستن و اگه گاهی برا فارد عدی غیر قابل اجتنابه راهبین میبایست از این عمل شیطانی اجتناب کنن و درواقع درجات بالایی از رهبانیت داشتن .
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

Analia

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
2,520
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد/تهران
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : Catharism

به هر حال اونا هم نمی گفتن که جهان بد مطلقه!احتماللاً مقایسه ای بوده بین بهشت یا باغ عدن با زمینی که توش زندگی می کردن!احتمالا عقیدشون این بوده که جهان تغییر یافته!خیلی عقایدشون مورد بحث نیس اینجا! از دید تاریخی می خوایم بررسی کنیم! به هر حال تو تاریخ از این اتفاقا کم نبوده! مخصوصاً وقتی صحبت کلیسای کاتولیک میشه...
 
بالا