• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

فرهنگ غربی

  • شروع کننده موضوع igin
  • تاریخ شروع

آیااز فرهنگ غربی که داخل ایران شده رضایت دارید؟


  • رای‌دهندگان
    118
  • شروع کننده موضوع
  • #1

igin

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
133
امتیاز
1,630
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شاهرود
دانشگاه
صنعتي شاهرود
رشته دانشگاه
حسابداري _روان شناسي
سلام دوستان
نمیدونم که جای این تاپیک اینجاهست یانه اگرم نیست دیگه به بزرگی خودتون ببخشید :D
اگر توجه کرده باشید متوجه میشید که در چند سال اخیر فرهنگ کشور های غرب وارد ایران شده(از نوع پوشش گرفته تاافکار)
شما از این وضعیت رضایت دارید لطفا بادلیل توضیح بدین :)
 

mohandes leily

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
275
امتیاز
1,412
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 و 6
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
ikiu
رشته دانشگاه
فیزیک
اینستاگرام
پاسخ : فرهنگ غربی

خوب بد نیس ولی اگه این فرهنگو آدمای بی جنبه داشته باشن خوب افتضاح به بار میاد
مثلا برا طرز پوشش : اگه اونا یه تی شرت ساده و یه شلوار جین می پوشن فرض کنید در همین حد آزادی تو ایران بشه
وای ایران به فحشا کشیده میشه...........والّا!!!
تو ایران هر دختری که آرایش می کنه تو خیابون یه پا عروس غربی میشه برا خودش ولی متاسفم که نمی دونه چقد این کار تو کشورهای غربی مسخره میشه
در کل
من خودم موافق فرهنگ غربی ام ولی به شرطها و شروطها :-"
 

muhammad kala

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
104
امتیاز
473
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی ابهر
شهر
ابهر
مدال المپیاد
مرحله ی اول(91)+مرحله اول 92
پاسخ : فرهنگ غربی

فرهنگ غربی رو چی میدونین؟ :D
الان کل ادبیات معاصر عصاره ی ادبیات غربه.مثل شعر نو.سبک های موسیقی فیلم نامه نویسی و...
یا خیلی چیزای دیگه...
 

Persian Knight

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
238
امتیاز
1,891
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اسفراین
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر/سخت افزار
پاسخ : فرهنگ غربی

سوال غلطه :D
چون واقعا خیلی کلی مطرح شده ...
 

ایلیا

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,799
امتیاز
15,064
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
مدال المپیاد
تلاشی بیهوده در المپیاد زیست شناسی!
دانشگاه
هنر تهران
رشته دانشگاه
عکاسی
پاسخ : فرهنگ غربی

از نظر پوشش که به نظرم این نوع پوشش که الان توی جامعه ما رواج داره شباهت کمی به غرب داره .چن روز پیش یه خانوم خارجی (نمیدونم کدوم کشور)رو دیدم که از ماشین سفارت پیاده شد حجابه اون خانم به نظرم خیلی کامل از حجاب قالب خانمای ایرانی بود(میگم قالب منظورم به همه نیست منظورم پوششیه که بیشتر توی جامعه میبینیم!)
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : فرهنگ غربی

فرهنگ واقعین ملیت و مکان جغرافییایی نداره و دین و رسم خاصی نمیشناسه. فرهنگ رو با مجموعه رفتار مردم جامعه مطرح می کنن و گسترش فرهنگ دلایل خیلی زیادی میتونه داشته باشه. مثلن از وقتی که ایران و عثمانی صلح کردن و ایرانی ها تونستن به کشور های اروپایی سفر کنن کاملن قابل پیش بینی بود که ایران تغییراته زیادی پیش رو داره که کاملن قابل بررسی بودن و اینکه رضا پهلوی اون تغییرات رو سرعت داد صرفن و محمد رضا پهلوی سعی کرد برای هر دو جنسیت حقوق برابر و کنار هم بذاره که این اتفاق بعد انقلاب و با جنگ ایران و عراق دوباره سرعتش کمتر شد.

نمی شه گفت فرهنگ ادم های متعصب و سنتی ( متعصب با سنتی فرق داره )‌ داره به سمت فرهنگ عرب ها میره!!!

عرب ها فرهنگ خاصی ندارن!

یا نمی شه گفت فرهنگ ادم های با کلاس ( تعریفت از با کلاس چیه ؟‌) داره به سمت فرهنگ غرب میره.


طرز رفتار هر ادم بسته به محیطی که توش قرار داره عوض میشه. من این رو تو زندگی خودم سه بار تجربه کردم. مازیار قبل ورود به سمپاد. مازیار بعد زندگی تو ترکیه و مازیار بعد زندگی تو مالزی. سه تا ادمی که خیلی با هم تفاوت دارن. من از یه خانواده غیر مذهبی مدتی تو راهنمایی به یه ادمه نسبتن مذهبی تبدیل شدم و بعد یه ادم که نسبت به زندگیش سخت میگیره و بعد ادمی که دور از محیطی که بهش عادت داشته زنه مستی رو میبینه که شب شنبه کفش هاشو جلو پله های اپارتمان در میاره و چهار دستو پا بالا میره بعد برمیگرده میبینه کفش هاش پایینه و برمیگرده که برداره.
تا یه ادمی که به بی خیالی و راحت گرفتن زندگی روی میاره و زندگی در هر لحظه رو تجربه می کنه که الان مازیاره.

و این وسط مدل لباس پوشیدنه من از یه ادم با شلوار لی و تی شرت استین بلند به ادمی تبدیل شده با شلوار لی و با تی شرت استین کوتاه و پیرهن استین بالا زده!

این تغییرات بیشتر تو رفتاره که معنی داره و نه تو پوشش.
اینکه زن های ایرانی معمولن وقت زیادی برای ارایششون می ذارن صرفن مربوط به ایران نیست و میشه اینو تقریبنن تو تمام زن های خاور میانه دید. از اونی که رو بند میندازه بگیر تا اونی که حتا می خواد بره استخر! و یکی نیست بهش بگه الان بری تو اب صورتت میشه رنگین کمون!!!

و خب زندگی مردم تو جاهایه مختلف فرق می کنه. زندگی تو یه جامعه در حال پیشرفت ( واقعن در حاله پیشرفت منظورمه نه ایران) باعث میشه بفهمی که باید تو نیم ساعت هم صبحونه بخوری هم دوش بگیری و لباس بپوشی و پاشی بری تا به قطار برسی. وگرنه دیر می کنی! ولی تو ایران مردم اونقد وقت دارن که به مدل لباس فکر کنن و ارایش کنن و هزار تا کاره دیگه!

و این به خاطر اینه که صنعتی شدن هنوز تو مردم جامعه وجود نداره. یعنی وقتی برای اداره ی زندگی فقط یه نفر از دو نفر کار کنه اون یکی ادم اونقد وقت داره که ارایش کنه و لباس جور وا جور بپوشه و بره بیرون! و براش اول هفته و اخر هفته و تعطیلات هیچ فرقی نداره. ولی یه نفر تو یه جامعه اروپایی و امریکایی می فهمه که تعطیلات واقعن فرق داره با یه روز عادی.

ما تو ایران خیلی مشکل ها داریم که باعث میشه فرهنگ مردم با نوع زندگی مردم فاصله خیلی زیادی داشته باشه. ما هنوز تو کتاب هامون و عکس هامون و عروسک هایه دارا و سارامون خیلی تفاوت میبینیم با مدل واقعی لباس پوشیدن مردم.
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : فرهنگ غربی

چون اهداف انقلاب سفید چیز دیگه ای بود و زن هم برای عوام فریبی.


ببین اسمشو بذار عوام فریبی یا هرچی که خودت دوست داری. مساله اینه که همون مفاد انقلاب سفید سود کارخونه ها و کارمند هارو زیاد کرد. درامد ایران به شدت زیاد شد باعث افزایش سطح تحصیلات شد. پس اسمشو من عوام فریبی نمیذارم. اسمشو یه اقدام درست برای پیشرفت کردن میذارم.


چرا می گین که عرب ها فرهنگ ندارن؟

من گفتم عرب ها فرهنگ ندارن. نگفتم عرب ها بی فرهنگن. یعنی هیچ فرهنگی مختص اعراب نیست.
منظورم این بود که این درست نیست که یه فرهنگ رو به یه دسته جغرافیایی مرتبط کرد.


ذشتگان ما افراد متمدنی بودن در حالی که اروپایی ها وحشی و فاقد تمدن بودن و از زمانی که باهمون عربای به قول شما بی فرهنگ آشنا شدن از قرون تاریکشون بیرون اومدن.

خوندن تاریخ خیلی خوبه.

اروپایی ها وقتی از دوره کلیسا در اومدن و رنسانس به قولی اتفاق افتاد عقب مونده یا وحشی نبودن. اتفاقن می تونی اثار قبل از رنسانس رو هم کمی در موردش مطالعه داشته باشی. کلیسا های با شکوه و قصر های اشرافی. تاریخ و فرهنگ هر جامعه در زمانی که اون فرهنگ و اون تاریخ وجود داشته معنی داره. نه اینکه بیای ایرانه مثلن بعده دورانی که اسمشو شکوفایی مشرق زمین میذاریم با دوران حکومت کلیسایه اروپا مقایسه کنی.

یا بر عکسش. مثلن عرب ها وارد ایران شدن تمام کتاب ها و کتاب خونه های ایران رو نابود کردن. این یعنی عرب ها در اون دوران متمدن نبودن. اگه شکوفایی بعد از اون حمله اتفاق افتاد به خاطر این بود عرب ها نبودن که حکومت می کردن. عرب ها فقط رهبر دینی جامعه بودن. فرهنگ و زندگی باز هم ماله ایرانی ها بود.

ن این حجم آرایش روی صورت دخترای ایرانی رو روی صورت جنیفر لوپز و ریحانا هم ندیدم. من نمی دونم دارن از کی تقلید می کنن؟

ببین می تونم بگم تو ریحانا تقریبن ندیدی تقریبن با این نظری که در موردش دادی.

یه چیزه دیگه هم هست اینه که ارایش کردن دخترایه ایرانی مختص دختر های توی ایران فقط نیست. این جزوی از وجودشونه.

حتا بین پسر های ایرانی و سایر پسر هایه دنیا هم فرق هست. اینو وقتی یه المانی و فرانسوی و مالایایی و چینی و ایرانی رو کنار هم ببینی می فهمی.

زندگی واقعی کمی با اون چیزی که تو تلویزین میبینی یا میشنوی فرق داره.

در نتیجه که ماهواره یعنی تحمیل نرم عقاید غرب به عقاید ایران اسلامی


فرهنگ تحمیل نمیشه. فرهنگ منتقل میشه. و فرهنگ چیزه ثابتی نیست. مثلن مغول ها به ایران حمله کردن. و حکومت کردن ولی عوض شدن. کسی بهشون فرهنگ رو تحمیل نکرد. اونا فرهنگ رو قبول کردن. همین رو در مورد ایران هم داریم. ولی اینجا خود فرهنگ مطرح نیست نوع رفتار مورد بررسیه. نوع رفتار مدل پوشش و تمام این رفتار های اجتماعی به سمتی میرن که مردم فکر می کنن بهتره.

مثلن الان کسی نمیاد رویه بازو هاش رو با فلز بپوشونه که اگه بهش حمله کردن جلو ضربه شمشیر رو رو بازو هاش بگیره!!! چون الان این معنی خاصی نداره.

مثال دیگش رو می تونی تو تغییر زبان و نوع گفتار ببینی. الان دیگه مثل قبل کسی از کلمات عربی خیلی استفاده نمی کنه. فرهنگ هم مثل نوع حرف زدنه همیشه باید بهش اجازه تغییر داد.

مردم ما و اونایی که کمی جلو تغییر رو میگیرن مثل کتاب می مونن. کتاب و نوشته ها جلوی تغییر زبان رو میگیرن و این تغییر رو کند می تونن بکنن ولی نمی تونن جلوشو بگیرن. تا حدی که ما الان اگه بخوایم یه متنی که ۱۰۰ ساله پیش به فارسی نوشته شده رو بخونیم نیاز به یه معلم یا یه کتاب لغت داریم. در حالی که فارسی زبون مادری ماست. فرهنگ هم همینطوره.

و خب وسایل ارتباطی مسلمن کمک می کنن که مردم راه بهتر رو سریع تر پیدا کنن.
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : فرهنگ غربی

این واقعا عوام فریبیه.مگه شاه نمی تونست خودش قوانینی رو تنظیم کنه که هم به نفع کشور باشه و هم کشور های دیگه توش نقشی نداشته باشن؟. مردم ما نمی تونستن؟مثلا فکر می کنین با اون حق توحش و .... ما می تونستیم پیشرفت کنیم؟

قوانین از طرف شاه بود. به رفراندوم گذاشته شدو اجرا شد. شاه به شدت از این قوانین پشتیبانی کرد و قسمت خیلی زیاده از درامد نفتی رو برای به اجرا دراوردن مفاد این قانون به کار بست. تا به قول خوده محمد رضا ایران نوین رو پایه ریزی بکنه.

می تونید بدون تعصب در این مورد یه گشتی تو ویکی پدیا بزنید :‌

http://fa.wikipedia.org/wiki/انقلاب_سفید

من نمی گم تمامه مفاد این قوانین به بهترین شکل اجرا شد ولی برایه به اجرا در اومدنش بسیار تلاش شد و تقریبن موفقیت امیز بود.

هر چه قدر هم که ازشون بد بگن و ما بشنویم و باور کنیم اما بازهم اگه روحانیون نبودن کشور ما به جاهای بدی می رفت.

فکر کنم در این مورد مثال هایشو بزنید که اگه روحانیون نبودن ایران به کجا می رفت رو بدونم خوشحال میشم. فکر کنم در این مورد بهتر باشه تو خصوصی بحث کنیم.

ولی صرفن جهت اطلاع بد نیست بدونید که وقتی اتاتورک به قدرت رسید روحانیون رو از قدرت کنار زد. و فک کنم ترکیه به جاهایه خیلی بدی نرفته! مگه اینکه بد بودن منظورتون داشتن توریست زیاد و درامد خوب و ازادی باشه!

پدر من استاد دانشگاهه.مسیحیت درس می ده.راجع به فرهنگ عرب ها هم اطلاعات زیادی داره.شاید اطلاعات من دقیق نباشه اما غلط نیست. فکر کنم شما هم نگاه نمی کنین دور و برتونو.مثلا یه تابلوی بزرگ نوشته بود نظر سنجی برای شوارع استان. مثلا شوارع تو فارسی کاربرد داشته؟؟؟؟واقعا این طوره. ما نمی تونیم ایرانی باشیم یا این وری یا اون وری.

خوشحالم که پدرتون تو دانشگاه مسیحیت درس میدن! ( ایا مسیحین ایشون ؟‌ )
راجع به عرب ها هم لازم نیست حتمن استاد دانشگاه باشید تا اطلاعات زیادی داشته باشین خوندن چند کتاب تاریخ می تونه کمک بکنه.

قسمت بعد رو نفهمیدم.

من ریحانا رو دیدم جنیفر لوپزو دیدم خیلی خوب هم دیدم. تنها کسی که اسمش آرایشه نه دختر لیدی گاگا بود.ریحانا خیلی آرایش می کنه اما نه در این حد که هر جای صورتش یه رنگ باشه. و ضمنا فکر نمی کنم برای رفت و آمدش و اینا این کارا رو بکنه.

لیدی گاگا با ریحانا و جنیفر لوپز قابل مقایسه نیست. بد نیست درمورد لیدی گاگا هم بیشتر بخونید و حداقل معنی چند تا از اهنگ هاش رو بخونید و با مدل پوشیدن لباسش مقایسه کنید.

من دو نفرو تو توعیتر انفالو کردم فقط. یکیش ریحانا بود. بد نیست شما می تونید توعیترشو فالو کنید هر ساعت یه عکس براتون می فرسته می تونید زیارتش کنید!!!

ین درست نیست که یه فرهنگ رو به یه دسته جغرافیایی مرتبط کرد.

من بی سواد شما سواد کل واقعا این حرف شماست که درست نیست. ادم با یه اطلاعات محدود هم اینو متوجه می شه...


فرهنگ بسته به مجموعه ای از رفتار و هنجار های جامعه تعریف میشه. و با جغرافیای منطقه نمیشه درموردش بحث کرد.

مثال :‌
ایران الان رو با ایران ۲۰۰ ساله پیش مقایسه کنید!
ایران عرض و طول جغرافیاییش عوض شده ؟‌


مالزی :

مالزی و سنگاپور دو کشور که زمانی یکی بودن، و خیلی فرق دارن. اینکه سنگاپور و مالزی یکی بودن خیلی به عقب برنمی گرده
و البته خود مالزی قبل از اینکه به استعمار در بیاد حتا یه دست نوشته هم نداشته! ( قدیمی ترین دست نوشته ها تو مالزی میشه گفت با خودکار بوده!)
ولی الان فرهنگ قابل قبولی داره.


اینا همه از نظر جغرافیایی ثابت بودن ولی فرهنگ و مدل زندگی مردم با زمان و با داشتن ارتباط با سایر نقاط دنیا تغییر کرده.


بعدش هم من نگفتم که عرب ها ادمای با فرهنگی بودن یا یه ذره عقل داشتن.اونا فقط قدرت داشتن که دینشون رو تبلیغ کنن.مثلا بابام می گفت اروپایی ها عرب ها رو سوسمار هم حساب نمی کردن چه برسه یه یه رقیب. ولی وقتی ازشون شکست می خورن می فهممن که خودشون چه قدر عقب موندن.

عرب ها دینشون رو تبلیغ نکردن تحمیل کردن. مثلن گرفتن مالیات بیشتر از غیر مسلمون ها و ...

لازمه تو نقشه جایه اسپانیا رو نشون بدم ؟‌ اسپانیا نزدیک ترین کشور اروپایی به افریقاس.

خب بذار جایه اینکه به صرف بیان کلمه اثبات شدس! اکتفا کنیم کمی گشت بزنیم تو بقایایه باقی مونده از تمدن اروپایی ها قبل از رنسانس.

رنسانس یک سری تغییرات در هنر ایجاد کرد! (تغییرات نه اینکه هنر یهو کشف بشه!)
کلیسا های بزرگ و قصر های مجلل از خصوصیات حکومت های شهری انگلستان بوده.

در عین جنگ مسلمان ها و مسیحی ها مریضی ها رواج پیدا کرد و دلیلش این بود که تو محیط جنگی نمیشه خیلی رو بیماری های مسری کنترل داشت.

پس اروپای قبل رنسانس اونقدر هم که تو فکر می کنی سیاه و تاریک نبوده، صرفن بعد از رنسانس به قدری شتاب در پیشرفت اتفاق افتاد که قبل از اون رو در مقایسه با بعدش به یه دوران تاریک تبدیل کرد. ( و البته میشه با الان کشور های مسلمونی که حکومت بر پایه روحانیت دینی دارن مقایسه کرد. جای کلیسا مسجد و جای افراد روحانی رو روحانیون مسلمون بذار و مخالفتشون با هر چیزی که بر خلاف نظر خودشون باشه. حرام بودن تلویزیون تا چند وقت پیش و رادیو قبل ترش و ... )

و این هم واقعا اثبات شدست که قرون تاریک اونا واقعا تاریک بوده.اینو با مطالعه شاید....

افرین منتظرم تو پست بعدت با از جاهایی که مطالعه کردی برام با ذکر منبع نقل قول کنی.
واقعن باید مطالعه کرد!!!
مثلن به تاریخ تمدن مراجعه کنه فکر کنم تو کتاب خونه مدرستونم پیدا بشه.

جلد ۳ که در مورد رواج مسیحیت و جلد ۵ در مورد رنسانس.
( در مورد ۳و ۵ بودنش مطمین نیستم ولی همین بود اگه درست یادم مونده باشه)
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : فرهنگ غربی

به نقل از hastikhanoom :
امتیاز رویتر:با مخالفت حاج ملا علی کنی.
امتیاز انحصاری توتون و تنباکو:مخالفت آیت الله میرزا حسن شیرازی.
و باقی قیام ها.....
این مطلب رو دبیر تاریخ ما می گفت. ولی واقعا نمی دونم چرا شما قبول نمی کنین. مثل اینه که یه خوراکی ظاهر خوب و خوشمزه ای داره اما چیز مضریه.مفاد این انقلاب سفید خوب بود یعنی عوام پسند بود اما باید دید که پشت پرده چه خبراییه.
کسایی که برای ما لایحه ای مثل کاپیتولاسیون و ... می ذارن قطعا به فکر پیشرفت کشور ما نیستن.
انگار ما از اصل با این قضیه اختلاف نظر داریم. این پیشنهاد که از سوی شاه نبود /از سوی آمریکا بود که توسط اسدالله علم به دربار و مجلس تقدیم شد.
بعدش هم امام خمینی شرکت در این همه پرسی رو حرام کردن. مردم اون زمان هم مثل الان نبودن که اگه چیزی رو حرام کنن بیش تر برن سراغش ....در نتیجه نه قانونی بود نه شرعی.
/////
شاید بعضی از روحانی های الان فساد توشون بیداد کنه و اینو همه قبول دارن اما نمی شه کلی گفت هر جا به ضررشونه حرام می کنن. دید اونا اونا یعنی اون خوبا توی خیلی از مسائل باز تر و هشیار تر از بعضیایه که فکر می کنن اروپا مهد تمدنه و ایران ازش جا مونده به خاطر اسلام.
اسلام که اون عرب های بیابان گرد رو به کسایی تبدیل می کنه که آوازه شون به گوش جهان می رسه دینی حساب شده تر و کامل تر و.... چیزیه که ما بخوایم حتی ازش انتقادی بکنیم.
من در زمان رنسانس رو می دونم که علم پیشرفت زیادی کرد منظورم زمان قبلش بود. فکر کنم قرون وسطی رو از یاد بردین.
عرب ها فرهنگ ضعیفی داشتن اما داشتن.
من واقعا می خواستم بگم دخترای ما دارن از هالیودی ها هم جلو تر می زنن. زیبایی نیاز زنه. و این زیبایی حتما با آرایش نیست.حتی اگر هم باشه یه چیزای دیگه ای هم هست که از جمله ی اونا کمال طلبیه. موضوع بحثمون این نبود. ببخشید من اشتباه کردم.
به این حرف شما می گن مغلطه.منظور من اینه که بعضی چیزا بر اساس جغرافیا تعیین می شن.
.....
سال 57 تو کشور ما قیام شد و مردممون هشت سال از تمام اقشار جنگیدن تا حکومت ما اسلامی باشه.بهترین باشه و خیلی معیار های دیگه که بر اساس اسلامن. پیشرفت ما تکامل ما بر اساس تعاریف اسلام معنی می شه. پس مسیر ترکیه از مسیر کشور و ملت ما جداست.
......
مثلا فکر می کنین کشور های اروپایی برای تصرف این کارا رو نکردن. باز هم به عربا که مالیات می گرفتن. من اینو توی یه مستند دیدم که انگلیسی ها چه جوری سرزمین هاشونو به دست می آوردن و حتی بعد از این پیشرفت هاشونم هم چه خلق و خویی داشتن.

خواستید در مورد جنگ ۸ ساله و فرمان جناب خمینی که جنگ تموم شده رو ۴ سال تمدید کرد و اینا تو خصوصی حرف می زنم باهاتون. در مورد انقلاب ۵۷ هم یه کمی مطالعه رو اون چیزایی که کتاب تاریختون نگفته ولی تقریبن راحت میشه پیدا کرد بکنید بد نیست. اینم خواستید تو خصوصی می تونیم بحث کنیم.


در مورد قرون وسطا باز هم میگم فرهنگ بوده سرعت پیشرفت کند بوده. تصور می کنید کلیسا های عظیم که مثل کاخ بودن و کاخ های پر از طلا و نقاشی هایی که تا امروز موندن اثاره چه زمانین ؟‌ پس فرهنگ بوده.

فیلمی که دیدید می تونم بگم جامعیت نداشته. همین کشوری که من الان توشم مستعمره انگلستان بوده زمانی و الان فکر کنم بعده حدود ۵۴ سال مردم نسل جوان ترجیح میدن کشورشون مستعمره می موند. نکنه اینا هم نمی فهمن ؟‌

در مورد اسلام هم می تونم بگم اسلام به اون قشنگی و ترو تمیزی که شما فکر می کنید نیست و خب این هم به بحث مربوط نیست.

و فکر کنم فراموش کردید که عثمانی تا چند وقت پیش رهبر تمام سنی های جهان اونجا رهبری می کرد و یکی از مذهبی ترین جوامع زمانه خودش بود ؟‌

و در واقع باقی مانده همون جامعه ی مسلمونی بود که ادامه پیامبره اسلام(!!) محسوب میشد.


امتیاز رویتر:با مخالفت حاج ملا علی کنی.
امتیاز انحصاری توتون و تنباکو:مخالفت آیت الله میرزا حسن شیرازی.


متاسفانه شما از این که مردم هم معترض بودن گویا خبر نداشتی!
اعتراض مردم بود که باعث این دو فرمان از طرف اون دو جانب شد.

و البته باید بدونی که متاسفانه مثل الان اون موقع این افراد قدرت رو در دست داشتن نه ادم های تحصیل کرده که اون موقع تعدادشون به شدت کم بود تا زمانی که به فرمان رضا پهلوی ایرانی ها برای تحصیل به اروپا فرستاده شدن.

بد نیست هر اتفاق رو بر اساس زمان خودش و با در نظر گرفتن اوضاع اون زمان در نظر بگیرید نه اینکه اون اتفاق رو بذارید تو امروز و با اتفاق های امروز مقایسه کنید.

در مورد تحریم قند هم شاید شنیده باشید ؟‌ یا اون یکی از زیر چشمتون در رفته ؟‌ که مثلن وقتی قند رو یک سری ادم های خاص وارد می کردن قند حلال بوده ولی یه سری دیگه که شروع به وارد کردن با قیمت کمتر کردن یهو حرام شده!
 

Analia

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
2,520
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد/تهران
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : فرهنگ غربی

به نقل از مازیمون :
در مورد قرون وسطا باز هم میگم فرهنگ بوده سرعت پیشرفت کند بوده. تصور می کنید کلیسا های عظیم که مثل کاخ بودن و کاخ های پر از طلا و نقاشی هایی که تا امروز موندن اثاره چه زمانین ؟‌ پس فرهنگ بوده.

البته بستگی داره تعریفتون از فرهنگ چیه

خب کاخ های پر از طلا و نقاشی و این حرفا نشانه ی فرهنگه؟

دیگه الان یا یک سرچ میشه قهمید چه جنایت ها و شکنجه های وحشتناکی میشده تو قرون وسطا

قدرت انحصاری کلیسا و فئودال ها هم که بماند

در مورد فساد تو خانواده های اشرافی اون موقع و همین طور پاپ هم میشه خانواده ی بورجیا رو اسم برد
فسادی که تو طبقه ی اشراف وجود داشت باعث بروز انقلاب فرانسه و پشت سر اون شروع تحولات جمعی تو کل اروپا و انقلاب صنعتی شد

پس اوضاع اصلا خوب نبوده
 

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
پاسخ : فرهنگ غربی

به بالایی :

کاخ های بزرگ خودشون که ساخته نمیشن ؛ نیاز به داشتن معمار و طراح و اطلاعات زیادی از ریاضیات دارن پس مردم اون دوره با ریاضیات و معماری آشنا بودن

وجود نقاشی ها سنگ تراش ها و کارهای زیبایی از منبت و معرق و ... هم نشون میده که مردم اون زمان با هنر هم رابطه خوبی داشتند!

شکنجه هاشون بله! اما باید در نظر گرفت که غربی ها الان که شکنجه نمیکنن و اگر کاری میکردند در نتیجه حکومت دینی شون بوده ، به قول یک انسان فرهیخته ای اگه الان کلیسا مردم رو آتیش نمیزنه فقط به این دلیل هست که یک حکومت سکولار جلوشونو میگیره!!!

مثلا الان در کشور ها اسلامی (مثلا عراق و سوریه ) گردن زدن و دست و پا قطع کردن و چشم در آوردن و سنگسارو شلاق هست!!!
در ایران خودمونم همه ی این ها هست منهای گردن زدن! :‏|‏

این مجازات ها شکنجه گرانس!!! که در اغلب فرهنگ های دینی وجود داره

راجع به فساد های مالی و ... هم اگر بخوایم بحث کنیم که اوضاع کشور های اسلامی از جمله ایران خیلی خوب نیست و اگر فرهنگ غرب از این فساد ها جلوگیری کرده پس بهتره که کشور به سمت غربی شدن بره(حالا اشاره نمیکنم به ۳۰ هزار میلیارد دلار و اینا)
 

king.nader

آراس.نامه (Mr. Darcy)
ارسال‌ها
751
امتیاز
2,873
نام مرکز سمپاد
علامه حلی (1) / هاشمی نژاد (1)
شهر
تهران / مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
مدال المپیاد
المپ فیزیک بودم که نیمهِ راه، کفشامو آویختم نمیدونم چرا!
دانشگاه
فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
« مهندسی صنایع و سیستم ها »
پاسخ : فرهنگ غربی

خب اصلا حوصله بحث کردنهای .. نـدارم ؛ فقط چند نکته !!

............

اما باید در نظر گرفت که غربی ها الان که شکنجه نمیکنن و اگر کاری میکردند در نتیجه حکومت دینی شون بوده ، به قول یک انسان فرهیخته ای اگه الان کلیسا مردم رو آتیش نمیزنه فقط به این دلیل هست که یک حکومت سکولار جلوشونو میگیره!!!

بله! جلوشونو میگیره و خودش جای کلیسا، انجام وظیفه میکنه درین زمینه!! منتها اونموقع بهانهِ شکنجه ها و سوزاندنها و غیره، مسیحیت بود لااقل ظاهرا! .. الان دعوا سر پول و قدرته!
همون کارا، و به مراتب بدترش! فقط کمی شیک تر و نامحسوس تر و پنهان شده در پسِ اسمهای زیبا! انجام میشه.


صرفا جهت یک نمونه ساده ؛ دو تصویر در لینک زیر !

http://static.cloob.com//public/user_data/album_photo/2749/8244606-b.jpg

http://jswb.ir/wp-content/uploads/2011/11/human-rights-violation.jpg


و ازین دست بسیار هست !!! و گویا از رفتار پلیس های غربی در خودِ اونجا بی خبر هستین یا دوست دارین بی خبر باشین!! (باز داد ها نره هوا که ما هم خودمون فلان! من صرفا درباره دیدگاه رویاگونه شما درباره غرب و حکومت های سکولار گفتم اینو.)

_ _ _

راجع به فساد های مالی و ... هم اگر بخوایم بحث کنیم که اوضاع کشور های اسلامی از جمله ایران خیلی خوب نیست و اگر فرهنگ غرب از این فساد ها جلوگیری کرده پس بهتره که کشور به سمت غربی شدن بره(حالا اشاره نمیکنم به ۳۰ هزار میلیارد دلار و اینا)

خب بله!! در غرب سران سیاسی و سرمایه دارها، باهم توافق کردن با همکاریِ هم بخورن!! و اگه یکی شون زیرآبی بره، سریع به جرم فساد مالی پرونده شو افشا میکنن و حذفش میکنن!!

اشکال نداره، از 3 هزار میلیارد تومان بگید (نه اون عددی که شما فرمودید!! 30 هزار میلیارد دلار اصن میدونین یعنی چی؟؟؟!!!!) کسی منکرش نـیست .. منتها ادامه اش هم کمی از مدل اقتصادی 20 سال اخیرمون بگید که در عمل چیزی که پیاده شده و از دلش این فساد در اومده ؛

دقیقا مدل های مختلف اقتصاد غرب بوده .. مدل بانکداری ها و تئوری های کلان اقتصادی!! اون بعضی! مسئولانمون یا مشاورانشون و .. هم مث شما فک کردن که الان وضعمون این شده!


و البته بهتون صرفا آدرس میدم !! برید داستان کلاهبرداری 60 میلیارد دلاری در بورس امریکا که همین چندسال پیش کشف شد رو بخونید ، بد نـیست. و البته بازم ازین دست بسیار ست !!! :)

_ _ _ _

والا اون چیزی که در کشور وارد شده، اغلب بی فرهنگیِ غرب بوده تا .. !!!!

کاش مثلا نظم و افزایش بهره وری در کار و .. شون وارد میشد که نکات مثبتی هم هستن. اینو گفتم چون فرهنگ غربی که در نظرسنجی ذکر شده، منظورش واضح نـیست دقیقا چیه !

_ _ _


و متاسفانه .. هنوز هم مرغ همسایه ، غاز ست برای بعضی ها !!! :-?? :|


.
 

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
پاسخ : فرهنگ غربی

این جا بحث ارزش های غرب بود ، اون عکس ها برای آمریکا هست و خوب این جا بحث شکنجه به صورت رسمی بود ، این که یک کشور طی روند قانونی شهروند خودش رو شلاق بزنه یا دست و پاش رو قطع کنه خیلی فرق داره با این که شکنجه غیر قانونی باشه ، به علاوه آمریکا خودش یکی از ناقض های حقوق بشر محسوب میشه که فکر نکنم ربطی به فرهنگ غرب و حقوق بشر داشته باشه :)

مگه میشه یک برنامه در ایران و برای مثال آلمان و نروژ و دانمارک و... انجام بشه بعد سطح رضایت از زندگی در اونجا بالا باشه و جزو رتبه های اول باشن از بعد ایران جزو کشور های آخر باشه!!!!

بعد ما در سیاست یک چیزی داریم به نام شفافیت سیاسی (یک چیزی توی این مایه ها یادم نمیاد واژه شو :-" ) کشور ما جزو آخرین کشورهاست!!!!

*لینک میدم وقتی با پی سی اومدم

:)
 

usboy

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
424
امتیاز
1,679
پاسخ : فرهنگ غربی

نميخوام بگم فرهنگ شرقي خوبه يا غربي
بحث اينجاست كه همه ايراني ها همه چيو حقه خودشون ميدونن ولي حقوق ديگران رو رعايت نميكنن
حالا يكي دوس داره مثه شرقيا لباس بپوشه،راه بره،زندگي كنه
مثه شرقيا غذا بخوره
يكي هم دوست داره صبح تا شب بشينه تو خونش عرق بخوره،حالشو ببره
وقتي كه همسايه من با چادر مياد بيرون و من هيچي نميگم و برام فرقي نداره خب طرف مقابل هم پس فردا كه دوستا و فاميل من بي حجاب رفتن بيرون بايد دهنشو ببنده
مشكل اينجاست كه ايرانيا تريپ ضد غرب مياد و ادعا ميكنه غربيا فاسدن و نميدونم مثلا امريكايي هم سرمايه داري ميكنن و به كارگرا ظلم ميكنن ولي به خودشون نگا نميكنن كه از هر طرف پول نفت ميليارد ميليارد يورو و دلار ميريزه بيرون
خب حاكميتم كه خودش صددرصد ضد غربه
حالا چون ديكتاتوري كلا تو ذات فرهنگه شرقي(از هندو افغانستان و عراقو روسيه و چينو پاكستانو كره شماليو ...ميشه اينو فهميد)بقيه افردا بايد دهناشون بسته شه
حالا همسايه آدم تا صبح تو خيابون خيمه بزنه حسين حسين بكنه ولي من بيام خيمه بزنم ديسكو راه بندازم ميان جمعم ميكنن
من خودم از ورود فرهنگ غربي حمايت ميكنم چون تا الان كه فرهنگ شرقي خيلي مسخره بوده برام
 

sajjadbest22

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
120
امتیاز
744
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 2
شهر
مشهد
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : فرهنگ غربی

چه جلب...نظر سنجي پنجا پنجاهه...
 

usboy

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
424
امتیاز
1,679
پاسخ : فرهنگ غربی

به نقل از hastikhanoom :
کسایی که دم از پیشرفت می زنن شدن آدمایی که دنبال ادم بزرگا راه می افتن. مثل بچه کوچولوها...
فکر می کنن چون آمریکا و بقیه قدرت دارن و صنعتی شدن راه و روش و کارای اونا درسته ما هم چون حکومتمون اسلامیه و اونا نمی تونن راحت باشن عقب مونده و کلن غلطیم.
از این خبرا نیس.کسی هم که این حرفا رو می زنه روشنفکر نیس.
یه روشنفکر ایرانی دیدگاه شرقی و غربی نداره. با گرایش غربی نمی یاد بگه آره ایران عقب موندس.زمان پهلوی خوب بود. اصن همه چی غلط، ما هم کم مطالعه.یه مطالعه از اون مطالعه کوتاهای ما که بکنین متوجه می شین کشور ما پیشرفت هم کرده. اون که انقلاب کبیر فرانسه بود و بزرگ ترین انقلاب جهان بود پونزده سال دوم آورد.
همه ی ما به خاطر سیاست داریم همه چی رو با همه چی قاطی می کنیم.
من بالا گفتم
چون غربيا ديكتاتور نيستن
براهمين انقلاب فرانسه ١٥ سال بيشتر دووم نياورد
همين الان تو عربستان انقلاب بشه،انقلابشون تا ١٠٠٠ سال ميمونه
 

arvin.a

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
956
امتیاز
10,943
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 7
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : فرهنگ غربی

من که شدیدا ناراضیم
چون اگه یک کشور ماهیت فرهنگی خودشو از دست بده در واقع رو به فنا و نابودی قرار گرفته
 

nima_ar

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
166
امتیاز
502
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
لاهیجان
پاسخ : فرهنگ غربی

دختری از مطب دکتر با صدای بلند بیرون آمد
سر یکی داد میزد و می گفت مگه نگفتم پیش دکتر رضایی نرو دم در وایسا تا بیام دنبالت
با مامان وارد مطلب دکتر چشم پزشک درمانگاه شدیم
دختری که داد میزد دوباره وارد مطلب شد شروع کرد با دکتر حرف زدن معلوم شد که هردو انترن هستند
دعوا سر یک مریض بود که پیش یک انترن دیگر رفته بود
انترن مرد به انترن زن گفت نگران نباش بهش میرسیم
گفت نه دکتررضایی برش زد
تموم این صبحتها سر یک مریض بود
انتر زن به منشی دفترش که یک مرد بود گفت امروز چندتا مریض برام داری 60 تا !!
درهمین فاصله انترن مرد دوتا مریض را دیده بود و مامان من نوبتش شده بود
در 5 دقیقه مادر من معاینه شد و با یک نسخه بیرون امدیم
وارد اسانسور با ظرفیت 5 نفر شدیم یک خانم خودش هل داد داخل با خند ه بهش گفتم می افتیم توی چاله گفت نه با 7 تا هم ما بالا وپایین رفتیم معلوم شد اون هم انترن است
از در که بیرون امدیم
مردی یک نان خریده بود و بچه نان را خالی خالی می خورد بچه به اب میوه دست من ذل زده بود
پیرمردی با عصا درب مغازه اش را می بست تا به مسجد برسه
و دو تا زن تپل با موهای مش کرده با خنده های بلند از روبرو می آمدند
مردی از داخل مغازه آشغالش به داخل شمشادهای کنار جدول انداخت
و ماشینی که میخواست خلاف بپیچه راه همه را درخیابان یک طرفه بسته بود
و من داشتم به این فکر میکردم اینها مردم واقعی ایران هستند ..
 
  • لایک
امتیازات: usboy

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : فرهنگ غربی

به نقل از نـ ـی ـما :
دختری از مطب دکتر با صدای بلند بیرون آمد
سر یکی داد میزد و می گفت مگه نگفتم پیش دکتر رضایی نرو دم در وایسا تا بیام دنبالت
با مامان وارد مطلب دکتر چشم پزشک درمانگاه شدیم
دختری که داد میزد دوباره وارد مطلب شد شروع کرد با دکتر حرف زدن معلوم شد که هردو انترن هستند
دعوا سر یک مریض بود که پیش یک انترن دیگر رفته بود
انترن مرد به انترن زن گفت نگران نباش بهش میرسیم
گفت نه دکتررضایی برش زد
تموم این صبحتها سر یک مریض بود
انتر زن به منشی دفترش که یک مرد بود گفت امروز چندتا مریض برام داری 60 تا !!
درهمین فاصله انترن مرد دوتا مریض را دیده بود و مامان من نوبتش شده بود
در 5 دقیقه مادر من معاینه شد و با یک نسخه بیرون امدیم
وارد اسانسور با ظرفیت 5 نفر شدیم یک خانم خودش هل داد داخل با خند ه بهش گفتم می افتیم توی چاله گفت نه با 7 تا هم ما بالا وپایین رفتیم معلوم شد اون هم انترن است
از در که بیرون امدیم
مردی یک نان خریده بود و بچه نان را خالی خالی می خورد بچه به اب میوه دست من ذل زده بود
پیرمردی با عصا درب مغازه اش را می بست تا به مسجد برسه
و دو تا زن تپل با موهای مش کرده با خنده های بلند از روبرو می آمدند
مردی از داخل مغازه آشغالش به داخل شمشادهای کنار جدول انداخت
و ماشینی که میخواست خلاف بپیچه راه همه را درخیابان یک طرفه بسته بود
و من داشتم به این فکر میکردم اینها مردم واقعی ایران هستند ..

اره دیگه! این دقیقن ایرانه. اگه یه مقدار بهش فرهنگی رو اضافه می کردی که به در مغرب زمین وجود داره. دیگه حرف از بر زدن مریض نبود. اسانسور با ظرفیت ۵ نفره رو کسی ۷ نفره نمی رفت (‌چون جان یک انسان به عنوان یک نیروی کار اهمیت داره )

کسی اشغال هارو کنار شمشاد ها نمی ریخت چون سطل زباله دمه دست تر بود و هر اپارتمان باید تو هر طبقه سیستمی برای جمع اوری زباله داشته باشه.

خلاف پیچیدن ماشین هم فقط تو کشور های جهان سوم اتفاق می افته مگر اینکه مریض یا زن باردار تو ماشین باشه و به سمت بیمارستان تو حرکت باشن.

و خب اونجا ایرانه یعنی اگه جوری دیگه بود میشد فهمید که ایران نیست!
 

alibasirat

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
536
امتیاز
754
پاسخ : فرهنگ غربی

من یک داستان ازدکترشریعتی درباره تقلید ازغرب نقل میکنم قضاوت باشما!!!
بلایی که برسرما آورد غرب همانکاری بود که شکارچیان اروپایی برسر میمون ها آوردند.روش شکارمیمون ها اینطوربود که شکارچی اروپایی یک طرف رودخانه می ایستاد یه میمونم طرف دیگه رودخانه.شکارچی دستشو میبردبالا میمون هم دستشو میبرد بالا بعد یه کاسه پیش شکارچی بود یه کاسه طرف دیگه رودخانه.شکارچی دستشو میکرد توکاسه میمون هم دستشو میکردتوکاسه بعد شکارچی دستشو میمالید به صورتش میمون هم دستشو میمالدبه صورتش.ولی توکاسه طرف شکارچی آب بود ودرکاسه طرف میمون چسب .درنتیجه دراثرچسب چشم های میمون بسته میشد وشکارچی باخیالت راحت میرفت اونطرف رودخانه میمونو به بند میکشید وغارت میکرد.
آیا این همان بلایی نیست که غرب برسرجوامع غربی آورده؟
 
بالا