سمپادیا

Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
البته استدلال برای دموکراسی رو میشه حتی خیلی ریشه‌ای تر پی گرفت و اونم اینکه حتی فارغ از پیامدهای مثبت و جذابش برای اکثریت انسانها، اساسا وقتی که "کشور" رو ملک مشاع طبقه بندی کنیم، و نه زمینِ شخصی یک فرد که بقیه رعیت و مستاجرشن(تصور قرون وسطایی از شاهنشاهی)، منطقا این یعنی اینکه مالکان حقیقی اون کشور، یعنی مردمش، نسبت بهش حق سرنوشت و تصمیم‌گیری از طریق مستقیم یا غیرمستقیم رو دارن. هر حالت دیگه ای، با مشاع و همگانی دونستنِ مالکیت بر یه کشور، در تضاده.
ili
ili
**کرور کرور از کشورای دیکتاتوری به دموکرات مهاجرت نمیکردن**
مغلطه-یک
**ولی حتی همین نوع نیم‌بندشم اینقدر برای کل بشر جذابه**
مهم نیست
ili
ili
این که بگی یه چیزی خوبه چون خواهان داره دلیلی بر خوب بودنش نیست
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
برای «خوب» بودنش، همین که افراد مختلف رو جذب میکنه و بیشترین مطلوبیت رو برای بیشترین افراد داره، کافیه. اما برای «ضرورت»ش، این موضوع کافی نیست؛ ممکنه چیزی برای همه مطلوب باشه، اما نه تنها اجراش ضروری نباشه، بلکه یه قاعده مهم رو نقض کنه و نباید اجرا بشه. برای همین هم خط دوم رو نوشتم. خط اول درباره خوب بودن دموکراسیه، و خط دوم هم ضرورتش(که چون درباره این دومی چیزی ننوشتی، فرض میکنم که باهاش موافقت کردی).
  • لایک
امتیازات: Orelia
DarkLightI
DarkLightI
تعریفتون از (خوب بودن) اشتباهه. چیزی خوبه که طبق معیارای منطقی سودی برای جمع داشته باشه، نه لزوما چیزی که خواهان زیادی داشته باشه.
  • لایک
امتیازات: ili
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
«سودمندی» همون مطلوبیت بلندمدته(نه کوتاه مدت). غذای سالم برای بدن سودمنده، چون باعث سلامت میشه، و در بلند مدت، مردم سلامت رو ترجیح میدن و از بیماری گریزانن. اما وقتی ذهنیت بلندمدت نداشته باشن، فقط به لذت کوتاه مدتش توجه میکنن و کارهای بیماری زا انجام میدن؛ اما اگه در همون لحظه، پیامدشو حس میکردن، چنین کاری نمیکردن.
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
هرچند، در نهایت تمام کلماتی مثل خوب/بد، اخلاقی/غیراخلاقی، مجاز/غیرمجاز، تعاریف ثابت و مورد توافق همگان ندارن، بلکه کاملا به چارچوب اخلاقی وابستن. درواقع، کسی که میگه دموکراسی خوبه/بده، باید منظورش از خوب/بد و دلایلش برای خوب/بد بودنشو بگه، نه اینکه من براش حدس بزنم و وقتی حدسم مطابق تعریفش نیست، بگه مغلطه ست؛ چون این از اول وظیفه خودش بود که منظورشو روشن کنه، وظیفه من نبود که حدس بزنم چی تو ذهنشه.
  • لایک
امتیازات: Orelia
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
ضمنا، تو این زیر چیکار میکنی؟ توی صفحه شخصی من، ورود بسیجی ممنوعه.
ili
ili
"البته استدلال برای دموکراسی رو میشه حتی خیلی ریشه‌ای تر پی گرفت و اونم اینکه حتی فارغ از پیامدهای مثبت و جذابش برای اکثریت انسانها، اساسا وقتی که "کشور" رو ملک مشاع طبقه بندی کنیم، و نه زمینِ شخصی یک فرد که بقیه رعیت و مستاجرشن(تصور قرون وسطایی از شاهنشاهی)، منطقا این یعنی اینکه مالکان حقیقی اون کشور، یعنی مردمش، نسبت بهش حق سرنوشت و تصمیم‌گیری از طریق مستقیم یا غیرمستقیم رو دارن. هر حالت دیگه ای، با مشاع و همگانی دونستنِ مالکیت بر یه کشور، در تضاده."
پس **برای اکثریت انسان ها**
نه؟
توی نوشته می بینم انگاری دارید اون سلطنت طلبی تحجری رو رد می کنید و انگار هورا دموکراسی تنها گزینه ی باقی مانده ست
ili
ili
"سودمندی» همون مطلوبیت بلندمدته(نه کوتاه مدت). غذای سالم برای بدن سودمنده، چون باعث سلامت میشه، و در بلند مدت، مردم سلامت رو ترجیح میدن و از بیماری گریزانن. اما وقتی ذهنیت بلندمدت نداشته باشن، فقط به لذت کوتاه مدتش توجه میکنن و کارهای بیماری زا انجام میدن؛ اما اگه در همون لحظه، پیامدشو حس میکردن، چنین کاری نمیکردن"
As you said "برای اکثریت انسان ها"
دموکراسی حتی توی خودش هم پارادوکس داره که باور همزمانی به آزادی تمامی انسان ها همراهش به انتخاب اکثریت خاتمه پیدا می‌کنه
ili
ili
البته برای ایران حال حاضر دموکراسی از سرشون هم زیاده اما در کل نه خوشمم نمیاد از این که اکثریت اقلیت رو به برده بگیرن
Orelia
Orelia
به نظر من مفهوم پایه دموکراسی اینه که به همه گروه‌ها فرصت مشارکت در سیستم داده بشه، و مثال بارزش هم وجود نماینده‌ها توی مجلس‌هاست که بتونن خواسته‌ها و نیازهای مردم اون بخش رو بازتاب کنن. ولی فکر می‌کنم مشکل تو با دموکراسی اینه که چرا اقلیت‌ها نماینده‌های کمتر و قدرت مشارکتی کمتری دارن، و جواب اینه که وقتی در عمل برای present کردن هر صد هزار نفر یک نماینده انتخاب می‌شه، طبیعیه که گروه‌های پر جمعیت‌ تعداد نماینده‌های بیشتری هم داشته باشن. به همین دلیل هم هست که دموکراسی لزوما در جهت «درست» جلو نمیره، و بیشتر تمرکزش روی پاسخگویی به نیازهای اکثریت جمعه ولی بهترین سیستمیه که فعلا هست.
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
تمام بدیل های دموکراسی، نمونه‌هایی از همون "سلطنت تحجری"ئن، فقط بعضیاشون طرف یه تاج هم روی سرش، بعضیاشون بدون تاجه و با کت و شلوار و کراوات. ماهیتش هیچ فرقی نکرده، اونم اینکه حاکمیت، خودسرانه تصمیم میگیره و مشروعیتش، هیچ ربطی به مردم نداره. بنابراین بله، یا دموکراسی داری، یا انواع سلطنت/جمهوری مستبد و متحجرانه.
  • لایک
امتیازات: Orelia
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
در کدوم دموکراسی "اقلیت، به بردگی گرفته شده"؟ تمام دموکراسی های مدرن، یه چارچوب حقوقی دارن که نمیشه نقضش کرد، و همون هم از حقوق اقلیت حفاظت میکنه؛ مثلا اکثریت مردم یه کشور، نمیتونن تصمیم بگیرن که اقلیت باید اعدام بشن. و نه تنها حقوق اقلیت حفظ میشه، بلکه میتونن علنا با رای اکثریت مخالفت کنن و چه بسا تبلیغاتشون جواب بده و خودشون اکثریت رو در دور بعدی جلب کنن.
  • لایک
امتیازات: Orelia
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
تنها امتیاز اکثریت نسبت به اقلیت، اینه که موقتا(چون اکثریت و اقلیت، ثابت نیستن)، میتونن شاهد اجرای اون دسته از تصمیماتشون که با چارچوب حقوقی در تضاد نیست، باشن. این دقیقا کجاش به بردگی گرفتنه؟ و ضمنا، انسانها نظرات متفاوت و متناقضی دارن و قوانین بنیادی منطق هم، اجازه اجرای همزمانشون رو نمیدن. بنابراین، هرنوع نظام سیاسی، نهایتا یکسری تصمیمات رو انتخاب میکنه، و یکسری رو هم کنار میذاره، جز این میشه تناقض. حالا سوال اینجاست که این مکانیسم انتخاب/عدم انتخاب چجوری طراحی بشه؟
  • لایک
امتیازات: Orelia
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
آیا یک فرد یا حزب، خودسرانه هرکار خودش خواست رو انجام بده، یا به تمام انسانها فرصت برابر برای بحث و تصمیم و رای گیری در اینباره رو بدیم و اونی که اکثریت رو بدست اورد، اجرا بشه؟ دموکراسی، حق آزادی و مشارکت سیاسی رو برای همه مردم به رسمیت میشناسه، اما اینکه کدوم تصمیم دقیقا اجرا شه، نیازمند مشخص کردن اینه که در این رای گیری همگانی، کدوم یکی تونسته اکثریت رو بدست بیاره. چیزی که تو میخوای، یعنی اینکه تصمیمات تمامی انسانها انجام بشه و هیچ اقلیت/اکثریتی ایجاد نشه، حتی به لحاظ منطقی هم ناممکنه، چه برسه به اینکه بخوای یه شکل سیاسیِ متناسب باهاشو طراحی کنی.
  • لایک
امتیازات: Orelia
Orelia
Orelia
البته یه حالتی که شاید منظورش بود اینه که مثلا نماینده‌های اقلیت‌های قومی یا مذهبی و .. قدرت سایر نماینده‌های اکثریت رو در عمل ندارن، و این درسته. حالا یه راهش اینه که مثلا فارغ از جمعیت constituents تعداد نماینده‌ها انتخاب بشن در مقابل حالت معمول که براساس تعداد جمعیت نماینده اختصاص داده میشه (دموکراسی). ولی خب همونجور که حدس می‌زنید حالت اولم چندان خالی از ایراد نیست.
  • لایک
امتیازات: ili
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
یه حزب منطقا میتونه بر هرپایه‌ای تشکیل بشه، کما اینکه احزاب مذهبی و قومی هم وجود دارن و میتونن در مجلس شرکت کنن(گرچه کلهم با وجود نمایندگی اقلیت یا اکثریت مذهبی مخالفم). از اونطرف، انواع نمایندگی غیرحزبی هم توی مجالس میشه داشت(این بیشتر توی کشورهای خاورمیانه ای دارای مجلس اتفاق میفته). یا یه راه حل دیگه هم، فدرالیسم و تمرکززدایی و وجودِ دولت و مجلس محلیه.
  • لایک
امتیازات: Orelia
Orelia
Orelia
اره ولی مثلا تصور من اینه که حزب LGBTQ هم شکل گرفته باشه، نماینده‌هاش زیاد نیستن چون تعداد کسایی که رپرزنت می‌کنن زیاد نیست، این می‌تونه مثلا منجر به این بشه که منابعی که در اختیارشون می‌ذارن به اندازه بقیه گروها نباشه.
Zetsubou Shinji
Zetsubou Shinji
خب این مسئله اغلب توسط احزاب دیگه پیگیری میشه و ضرورتی توش نمیبینم، اما بخوان حزب مستقل هم بزنن، باز روش های مختلفی برای تضمین نمایندگی احزابی که بیانگر منافع مشترک گروه خاصی هستن، وجود داره؛ میشه سهمیه رای داشته باشن، و یا بطور تضمینی، حداقل کرسی هایی رو داشته باشن، یا اصلا مجالس مختلفی تشکیل داد و مثلا یکی مجلس احزاب سیاسی باشه، اون یکی مجلس گروه‌ها(مثل یه جور ترکیب دموکراسی انجمنی و نمایندگی)، دیگه عجیب تر از دوگانه مجلس عیان و عوام که نیست 😂
Back
بالا