• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

فمنیسم؟!

آیا با برابری زن و مرد موافقید؟


  • رای‌دهندگان
    113

mandela_sarah

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
101
امتیاز
168
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
دانشگاه
تهران
پاسخ : خشونت عليه زنان

این پوستر برنده ی 25 نوامبر امساله
winnerwordpress.jpg


"خشونت همیشه آشکار نیست"
و چه بسا خشونت های پنهان، بیشتر به به اصلاح "قربانی" ضربه بزنن.
توی این پوستر مثلا گفته این خانوم سه تا دنده ش شکسته. می تونیم حتی این رو استعاری فرض کنیم و از خشونت جسمانی فراتر بریم. خشونت روانی، کلامی، اقتصادی و...همه رو در بر می گیره. و بهترین راه مبارزه کردن باهاش هم در قدم اول آگاهی دادن می تونه باشه، آگاهی پیدا کردن به شیوه ی عمل کرد و شیوه ی نفوذ این خشونت.
 

mehrnoosh kamali

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
320
امتیاز
1,707
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
تهران
مدال المپیاد
--------------
پاسخ : فمينيسم در ايران ؟

فمینیسم در ایران نیست یا اگه هست خیلی کمه!البته زیادیش هم خوب نیست.
فمینیسم فقط تو فیلم های طنزه!
من باهاش موافقم!
 

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
701
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : خشونت عليه زنان

خشونت علیه زنان جزء چیز های عجیبیه که انسان شناسها و جامعه شناس ها و حتی متخصصین علوم زیستی در موردش نظریه های زیادی دادند. چیزی که این معزل رو خیلی متفاوت می کنه ریشه دار بودن و قدمت این رفتار خشونت طلبانه است.بیاین چند لحظه از دید انسان شناسانه بهش نگاه کنیم.
بیاین ببینیم قبل از اینکه فرهنگ وارد قضیه بشه فیزیولوژی و رفتار اکولوژیکی انسان چه حرفی داره. خیلی از رفتار شناسها فکر می کنن که دلیل وجود رفتار خشونت طلبانه علیه زنان در واقع رفتار تولید مثلیه. در واقع پرخاشگری علیه جنس زن در واقع باعث می شده که که زنها تحت سلطه ی مرد قرار بگیرن و اون موقعیت تولید مثلی اش رو افزایش بده. انسان شناسهایی که از این نظریه حمایت می کنن دلایل قابل توجهی دارن. مثلا خشونت بارز و علنی در مورد جنس ماده در خویشاوند های نزدیک ما مثلا بوزینه ها هم رواج داره و نر با مرعوب کردن و حتی گاهی دست بردن به خشونت فیزیکی سعی می کنه تا از حرم سرا ی خودش محافظت کنه. این غالب ترین نظریه ی زیست شناختی-انسان گرایانه برای خشونت علیه جنس ماده است.[(در مورد انسان, زن)
اما این جا داد همه در میاد که خوب ما که یک مشت انسان اولیه ی بی فرهنگ نیستیم! بله نیستیم. و چیزی که خیلی جالبه توجهه همینه که چرا باید رفتار ما در این مسئله انقدر به رفتار بوزینه(گاهی اورانگوتان و بابون هم از این رفتار ها نشون می دن) شبیه باشه. موضوع این جاست که با گذشت زمان دیگه مسئله شاید اون قدر ها هم تولید مثلی و تا این درجه بدوی نباشه. در واقع موضوع صرفا از یک درگیری جنسیتی به یک جنگ قدرت تبدیل می شه. یعنی قبلا خشونت مربوط می شده به دلایل جنسیتی و در همون راستا اما حالا قضیه فرق کرده. در واقع نوع بشر بعد هزاران سال روند خشونت علیه زنان، عادت کرده که زن ها رو قربانی ببینه. برای حافظه ی تاریخی ما و نقش پذیری اجتماعیمون این جا افتاده که زن چیزیه که می شه قربانی اش کرد. و الان دیگه حتی بحث زن بودن هم نیست. شاید خیلی ملموس نباشه یه مثال می زنم:
-آقای فلانی! حرفی که می زنین منطقی نیست.
-نه خانم! شما حرف غیر منطقی می زنی.
-ثابت کن!
-زنها که هیچی از حرف زدن نمی فهمن!
خوب ما این جا نمی دونیم که حق با کی بوده و موضوع چی بوده ولی آن وسط از آسمان مردی که در وسط دعوا بود قضیه ی زن بودن رو وسط کشید تا ازش به عنوان ابزار استفاده کنه.
در واقع خشونت مدرن دیکه خشونت بوزینه ای کلاسیک نیست. خشونت جا افتاده ی تاریخی با تغیر شکل به صورت یک ابزاره. نتیجش می شه که انواع بسیار محترمانه ی خشونت رو در جامعه ی امروزی می بینیم.
خانمها نمی تونن رانندگی بکنن!....این رشته برای یه خانم خوب نیست!......ملموس نیست؟
به نظر من خشونت بالایی همون قدر مخربه که خشونت بابونی. و به نظر من این نوع اولی خطرناک تره. این حقیقت تابناکه که قتل ناموسی بده! اینکه یه نفر زنش رو تا حد مرگ بزنه بده! تجاوز بده. ما این رو می دونیم.(هر چند هنوز هم هستند آدم هایی که دست به این کار ها می زنن) اما حد اقل در فضا فرهنگی جهان و تفکر رسانه ای و طرز فکری سطح متوسط این جا افتاده که خشونت بابونی خوب نیست.ر صورتی که به نظر من خشونت محترمانه مشکل اصلیه. خشونتی که گاهی خود ما هم اون رو می پذیریم و مبارزه با این یکی سخت تره.
 

پیشرو

کاربر جدید
ارسال‌ها
3
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی تهران
شهر
تهران
پاسخ : خشونت عليه زنان

به نقل از H O S E I N :
اولا" افزودن چیزی به نقل قول از نظر اخلاقی درست نیست هر چند خواسته باشید ابتکار به خرج بدید.
دوما" تاپیک ها رو بهم مربوط نکنید . شما نمیدونی فروم محل اظهار نظره مشکله خودته میتونید برید جای دیگه خودتونو خالی کنید.
طول تاریخ ؟؟! قبول دارم ستم شده ولی نه در این حد !
مشکل این جاست که فرق عدالت و برابری رو نمیدونید چیه. بی مطالعه نظر میدید. حتی اگه کسی هم قرار باشه نظر نده اون من نیستم شاید شما باشید.
خیلی خوب بود اگه به جای تکرار مکرراتی که تو مدرسه تو قکرت کردن خودت ابتکار داشتی یه کم
فرق عدالت و برابری......خیلی اشناس!! خمیشه معلم دینیا وقتی تو این بحثا کم میوردن میگفتن
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : اشتغال زنان

به نظرم اشتغال زن ها یک کار بسیار مفید هست برای اجتماع و خانواده و خودشون .
الان با توجه به اینکه نزدیک 60٪ ورودی دانشگاه ها رو دختر ها تشکیل میدن پس ما توی جامعه زن های تحصیل کرده ی زیادی داریم .
حالا یه دختر که 4 سال دست کم توی دانشگاه در هر رشته ای تحصیل کرده و سرمایه براش گذاشته شده باید در حقیقت خدمتی که اجتماع بهش کرده به نحوی جبران کنه .
و به عقیده ی من اینکه اون زن خانه دار بشه یعنی از اون سرمایه گذاری توی جامعه بهره ای برده نشده و اون سرمایه برای جامعه بازگشتی نداره .
ضمن اینکه زنی که شاغل هست روابط اجتماعی بیشتری داره و تعامل اجتماعی و مواجه شدن با افراد مختلف در شکل گیری شخصیت اجتماعی بهتر نقش مفیدی داره .
و مادران شاغل با توجه به اینکه شناخت بهتری دارن از جامعه میشه گفت در تربیت مناسب فرزندانشون برای زندگی در جامعه هم موفق تر خواهند بود .
از نظر خلاء عاطفی هم فکر نمی کنم آنچنان مشکلی پیش بیاد حتی اینکه بچه مدتی رو در مهدکودک بگذرونه وقتی مادرش سرکار هست میتونه خیلی خوب باشه .
توی مهدکودک بچه با همسالان خودش در ارتباطه و روابط اجتماعیش تقویت میشه و ضمنا فعالیت فکری هم می کنه که شاید در خونه نداشته باشه .
من خودم مادرم شاغل بوده از بچگی هم مهدکودک رفتم ولی هیچ وقت احساس خلاء عاطفی نداشتم .
ضمنا این درآمد میتونه به خانواده کمک کنه و کمی فشار رو از دوش مرد برداره یا پس انداز بشه و در زمان لازم خانواده پشتوانه بهتری داشته باشه .
 
ارسال‌ها
376
امتیاز
4,979
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فــرزانگان ۳
شهر
طــهـران
سال فارغ التحصیلی
1395
دانشگاه
علوم پزشکی البرز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشتغال زنان

کار کردن جزوی از زندگی هر انسانی هست. حق نداریم این حق رو از زن بگیریم .
در جواب اون دوستانی که میگن نقش مادر خیلی بیشتره و باید مادر باشه تا بچه ضربه نخوره ، مثل خیلی دوستای دیگه عرض کنم که خود من از 6 سالگی ، از 6 صبح تا 7 شب تنها بودم. هیچ لطمه ای که نخوردم هیچ ، الان خیلی هم مستقل و نترس بار اومدم.
هیچ محدودیتی هم نباید وجود داشته باشه. توی این جامعه صد ها زن هستند که یا نمیخوان بچه داشته باشند یا اینکه بچه دار نمیشن. اونوقت تکلیف اونا چیه؟؟
مشکل ما از اونجایی شروع میشه که تمام بحث ها رو به صورت زن و مرد داریم بررسی میکنیم. اصلا قبول ندارید که زن انسانه ، مرد هم انسانه. پس تفاوت چیه؟؟
در مورد نقش مادری هم بگم اصلا ک گذاشته نمیشه. من خیلی مادر هارو دیدم که توی خونه کار میکنن و محبتی که به بچه هاشون دارند خیلی پایینه. ولی کسی مثل من کمبود محبت رو حداقل در بچگی احساس نکرده.


به نقل از mojtaba h :
به نظر من زن بهتره توی خونه کار کنه
البته می دونم این کار باعث می شه استعداد های زنان کشف نشه ولی زن تو خونه می تونه تربیت فرزندان روکه به نظر من مهم ترین کار یک خانواده می تونه باشه رو انجام بده.
آقای محترم شما فکر کنید یک درصد همه چی برعکس بود؛ یعنی پسرها و مردها جایگاه پایین تری داشتند. واقعا دوست داشتید بگند مرد باید تو خونه بمونه و کار نکنه؟؟ و مهم ترین کارش توی خونه است؟؟
من معذرت میخوام اما ما برای اون آفریده نشدیم که 12 سال درس بخونیم بعد بریم خونه شوهر و دیگه هم از اون موقع به بعد به کار پاک خانه داری مشغول باشیم.
نمیتونم خودم رو کنترل کنم . من واقعا باورم نمیشه تو جامعه ی سمپاد چنین افرادی با این تفکرات باشند.
ضمنا حالا که پوریا گفت منم بگم فمنیست هستم و با تمام وجودم حمایت میکنم از حق کار زنان بدون محدودیت.
 

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
701
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : اشتغال زنان

من به شخصه فمینیست نیستم ولی به عقل و منطق احترام زیادی می گذارم و آزادی برای من مهمه.
این خودکشی اقتصادی محض یک کشوره که 50% از جمعیت کشورش رو فاکتور بگیره اون هم تحت شرایطی که سایر کشور ها از نیروی کار زنان استفاده می کنن. اگر هزار سال پیش هم بود و اصلا زنها در هیچ کجای دنیا در عرصه ی کار مطرح نبودن باز هم از کار اونها حمایت می کردم به خاطر عدالت. در مورد سرشت ذاتی زن گفتید. مادر بودن مهمه، البته و هرکسی قدرت سازندگی یک مادر رو نداره، و حالا فرض کنید زنان با چنین روحیه ای وارد کار بشن. مسلما اون کار سازنده خواهد بود.
 

Nightiingle

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
161
امتیاز
886
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
پاسخ : فمنیسم؟!

اسم فمينيسم به خاطر اين اين قدر منفور شده كه فمينيست هاي تندرو در كشورهاي پيشرفته زياده روي ميكنن و اين جنبش رو به عنوان جنبشي زن‌سالار معرفي ميكنن.

هر ديكشنري‌اي رو كه باز كنيد، ميگه فمينيسم يعني برابري حقوق زن و مرد. كه كاملا هم صحيح و پسنديده است.

علت مخالفت ها با فمينيسم در كشورهاي پيشرفته هم همين حركتهاي راديكاله، وگرنه از هركسي بپرسيم با برابري حقوق دوجنس موافقي يا نه، به استثناي يه عده محدود، همه موافقن.

بعضي حرفهايي كه بعضي افراد توي اين تاپيك زده‌ن، واقعا كودكانه و توهين آميز، و مايه‌ي تاسفه.

تو كشور ما (و اكثر كشورهاي خاورميانه) هم كه با اين ستم هايي كه به زنان ميشه به شدت به فمينيسم نياز داريم.

من به عنوان يه زن، به اندازه هر مردي شعور، شخصيت و قدرت تصميم‌گيري دارم. من احتياج ندارم كه يه مرد زندگي منو تامين كنه و براي من تصميم بگيره.

منظورتون چيه كه بعضي شغل‌ها براي زنان مناسب نيست؟ يه جوري صحبت ميكنين انگار كسي تپانچه گذاشته دم شقيقه‌ي مردم و مجبورشون ميكنه كه شغلي رو انتخاب كنن. :rolleyes:
مثال ميزنم: متقاضي فلان شغل بايد بتونه 80 كيلوگرم وزن رو جابجا كنه.
ديگه به كسي ربطي نداره كه جنسيت متقاضي اون شغل چيه. موضوع اينه كه ميتونه اين كارو انجام بده.
 

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
پاسخ : فمنیسم؟!

فمنیسم نام گروهی هست که خواستار لغو امتیازات جنسی ست!
مطابق مواد قانون جهان شمول سازمان بین الملل تمامی انسان ها با هم برابرند و کرامت انسان ها در هر جنس و نژاد و...باید حفظ بشه و این قانون جهان شمول خواستار لغو تمام امتیازات به خصوص از لحاظ جنس ، دین ، مذهب نژاد و... است :)
این گروه صرفا در راستای لغو امتیازات جنسی ست
نه هیچ چیزه دیگری!

پسران زیادی رو دیدم که برای دخترای دیگه میشن روشنفکر و اروپایی و برای خواهر و مادر خودشون میشن طالبان
و تا زمانی که دید غالب به این شکل هست گروه هاب فمنیستی کار مثبتی نمیتونن بکنن!
حتی شاید به جرم تهدید امنیت ملی چند سالی به زندان بیوفتن و صرفا دردسری بشه براشون! :-"
من هم موافقم که بسیار بسیار نیاز هست به چنین گروه هایی
اما قبل اون باید یک فرهنگ سازی گسترده بشه که با توجه به فیلم هایی که اخیرا" سینما و تلوزیون ساختن، میشه فهمید داره افکاره فمنیستی در کشور پایه ریزی میشه! :)
و این خودش نشونه مثبتی هست برای تقویت حکومتی با حقوق برابر زن و مرد
به امید اون روز قشنگ
 

uranuscelona

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
759
امتیاز
8,265
نام مرکز سمپاد
فرز2
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
94
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی
پاسخ : فمنیسم؟!

به نظر من برتری زن به مرد وجود داره! من خودم فمنیستم
دلیل هم دارم واسه حرفم! مثلا یکی از هزاران دلیلم اینه که مردا میرن خواستگاری خانوما!
ولی نه تنها تو ایران بلکه سراسر جهان به زنان ظلم میشه
 

ادیبَک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,381
امتیاز
4,204
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
Lund University
رشته دانشگاه
Law
اینستاگرام
پاسخ : فمنیسم؟!

به نقل از هیچی! :
دلیل هم دارم واسه حرفم! مثلا یکی از هزاران دلیلم اینه که مردا میرن خواستگاری خانوما!

مثال نقض = هند

در ضمن اگه منبع و دلیل دارید یه تحقیقی ، پژوهشی ، چیزی ارائه بدید ! اینجا گفت و شنود اجتماعی نیست نظرات شخصی بدید ! باید از دید جامعه شناسی بهش نگاه کنید !
 

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
پاسخ : فمنیسم؟!

در جواب هیچی! :D
خیر دوست عزیز ما همون برابری رعایت بشه راضی هستیم
این که دخترها نمیتونند خواستگاری کنند چیزه خوبی نیست و بیشتر به سنت برمیگرده تا حقیقت وجودی!
در خیلی از کشور ها هر فردی میتونه پیشنهادازدواج بده چه دختر و چه پسر
در ضمن از این دید هم میشه نگاه کرد ک یک پسر میتونه نظرش رو بگه و در خواست ازدواج کنه اما یک دختر نمیتونه و این یک امتیاز منفی هست نه مثبت! :)
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : فمنیسم؟!

به نقل از هیچی! :
به نظر من برتری زن به مرد وجود داره! من خودم فمنیستم
دلیل هم دارم واسه حرفم! مثلا یکی از هزاران دلیلم اینه که مردا میرن خواستگاری خانوما!
ببینین اصولا انسان برتر معنی نداره . بین انسان ها نمیشه یه ملاک ثابت رو برتری در نظر گرفت چون چنین ملاکی وجود نداره . این حرف شبیه همون تبعیض و برتری نژادی هست که سالهاست رد شده .
ضمنا این یک سنت هست که توجیه منطقی خاصی هم نداره و هیچ سودی هم به خانم ها نمیرسونه بنابراین برتری آنچنانی هم نمیشه حسابش کرد .

به نظر منم فمنیسم اصلا اون چیزی نیست که بعضی از مردم تصور می کنن یعنی یه جنبش مرد ستیز و زن سالار . شاید در انواع افراطی اینطور باشه ولی در کل با توجه به اینکه حقوق خانم ها در طول تاریخ به شدت نقض شده این جنبش در واقع عکس العملی به این مسئله هست . یعنی مقصود پس گرفتن حقوق گرفته شده هست نه تصاحب و تجاوز به حقوق جنس دیگه .
بعضی افراد ادعا می کنن که مرد و زن به دلیل تفاوت های مسلم برابر نیستن و بنابراین شرایط به حق باید برای دو جنس متفاوت باشه اما این یک استدلال غلط هست . کسی نمیگه زن و مرد یکی بشن ولی باید حقوق انسانی یکسان داشته باشن چون هر زن یا مرد در وهله ی اول یک انسانه و هیچ کدوم از این لحاظ به دیگری برتر نیست .
 

اسیمو

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
136
امتیاز
510
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
شیراز
دانشگاه
دانشگاه صنعتی شریف
پاسخ : فمنیسم؟!

[size=14pt]ازنظر منطقی[/size] نمیشه گفت بین دوجنس تفاوت وجود داره و همه ی این تفاوت هایی که داخل کشور ما یا هر کشور دیگه ای قائل میشیم همه اش ب خاطر [size=14pt]فرهنگ قدیمی و غلطیه[/size] که توی کشورا وجود داره که از نظر جوونای امروز و نسل ما خیلی الکی به نظر میرسه... ^-^
 

hosseinsohrabi

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
179
امتیاز
189
نام مرکز سمپاد
شهید عسگری گنبد
شهر
ازادشهر
پاسخ : فمنیسم؟!

الان زن ها به چی اعتراض ذارن ها تو رو خدا اگه کسی چیزی درباره ی این مسئله میدونه به من از هر طریقی میتونه بگه. ببینید به نظر من توقعات زنان باید در چهار چوب اسلام باشه و گرنه توقعات بی جا زیاده
 
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,379
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
پاسخ : فمنیسم؟!

به نقل از hosseinsohrabi :
الان زن ها به چی اعتراض ذارن ها تو رو خدا اگه کسی چیزی درباره ی این مسئله میدونه به من از هر طریقی میتونه بگه. ببینید به نظر من توقعات زنان باید در چهار چوب اسلام باشه و گرنه توقعات بی جا زیاده

خب این حرفیه که شما دقیقا نباید تو این انجمن بزنید! این انجمن می خواد همه چی رو با دیدی غیر از دین نگاه کنه و اون طوری که من تا حالا از پستای شما دیدم شما همش هی اسلام رو دلیلتون میارید! این جا نمیشه از دین به عنوان دلیل استفاده کرد و این حرف شما دقیقا عینه اینه که من بگم حرف شما، خیلی بی جا و اضافه ـست ولی خب حرف من چه اهمیتی داره! =))

لطفا از این به بعد دلایل قانع کننده بیارید، دلایلی به غیر از اسلام و قرآن!
 

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
701
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : فمنیسم؟!

افراط توی اکثر چیزها بده و فمینیسم هم استثنا نیست و در نتیجه هر شاخه ی افراطی از اون محکومه.
اما در قسمتی که مربوط به پس گرفتن حقوق زنان هست، من یا این جنبش موافقم. هر چند پس گرفتن خیلی مناسب نیست. ایجاد بهتره. چون اساسا این حقوق رو زنان هیچ وقت نداشتند که بخواهند پس بگیرند. این یعنی انسان هر قدر هم هوشمند و دارای فرهنگ در این یک مورد بسیار ضعیف عمل کرده.
جای تاسف داره سلب حقوق زنان رو منطقی می دونن و اون رو نتیجه ی غریزه و یا تفاوت های ذاتی می دونن در صورتی که اکثر این بی عدالتی ها در طول تاریخ کاملا مهندسی شده بوده و برای بالا بردن کارایی سیستم جامعه مرد سالار جایی در پس ذهن "جنس قدرتمند" قرار گرفته. جنسی که می تونسته با زورمندی فیزیکی اش منافعش رو در حد اندیشه ی انسانی گسترش بده و نظام مرد سالاری رو در جوامع بشری بوجود بیاره که بیش از هر چیز دیگه ای به سیستم رفتاری "پسر عمو" های شامپانزمون شباهت داره.(چند تا کتاب رفتار شناسی و سوسیوبیولوژی رو ورق بزنید،....)

در یک کلام اون بخش از فمینیسم رو که کمک می کنه طرز فکر شامپانزه ای بعضی از آقایان محترم( و خانم های مطیع و نازنین) اصلاح بشه، به نظر من خوبه.
ولی بخشی که وارد این فکر وحشتناک که "زنها باید از مردان برتری داشته باشند" مطلقا قبول ندارم. اگه کل تاریخ تمدن(؟) تا کنون به زنها ظلم کرده، نباید بگذاریم از این به بعد حقوق مردها زیر پا گذاشته بشه. مقابله به مثل احمقانه ترین راه ممکنه.

و گذشته از تمام این حرفها به نظر من ارزشمند تر از هر جنبش فمینیستی دیگه ای، این مسئله مهمه که هر زنی پیش خودش ارزش انسانی خودش رو بدونه و خودش در درون خودش به وجودیت و کرامت انسانیش احترام بگذاره. اگر که تا کنون زیست شناسی و ژنهامون بهانه ای بود که ما رو به بردگی بکشن، این دفعه انسانیتمون راهی باشه برای آزاد شدن.
 

hosseinsohrabi

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
179
امتیاز
189
نام مرکز سمپاد
شهید عسگری گنبد
شهر
ازادشهر
پاسخ : فمنیسم؟!

ببینید گفتید دلیل اسلامی نیارید رو چشمام دیگه نمییارم اما یه نکته ی اسلامی بگم
اسلام موقعی که عرب ها زن رو به عنوان یک کالا میدونستن برای زن حقوق زیادی قائل شد مثلا : گفت شیر دادن به بچه وظیفه ی مادر بچه نیست و همسر باید برای بچه دایه بگیره . گفت کار کردن در خانه وظیفه ی زن نیست مرد باید برای همسرش خدمت کار بگیره(همون جور که حضرت فاطمه خدمت کار داشت) همچنین برای زن مهریه و نفقه قائل شد.( نکاتی رو که گفتم از خودم در نیاوردم میتونید بپرسید) خلاصه منظور این که مکتب فمینیسم و دفاع از حقوق زن خیلی سابقه ی تاریخی نداره و چندین ساله اومده اما اسلام هزار سال پیش این حقوق رو برای زن قائل شد .
 
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,379
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
پاسخ : فمنیسم؟!

فمنیسم دفاع از حقوق زن نیست بلکه در اصل برابری زن و مرده!

اسلام هر چقدرم که برای زنان حقوق قائل شده باشه حقوق مرد خیلی بالاتر از حقوق زنه...

البته من چندان هم با فمنیسم امروزه موافق نیستم... تو گذشته خیلی عقایدشون درست بود ولی مثل اغلب مکاتب دیگه به افراط کشیده شد.
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : فمنیسم؟!

بله اسلام در زمان اعراب بی تمدن و وحشی که برای زن کوچکترین ارزشی قائل نبودن پیشرفت های بزرگی داشته و واقعا هم کمک کرده در مواردی . البته این نکته هم حائز اهمیته که اسلام با جماعتی مثل اعراب که جزو وحشی ترین و جاهل ترین اقوام زمان خودشون بودن سروکار داشته . بیش از یه حدی نمی تونسته به هر حال قوانین حقوق برابر بذاره چون به هیچ وجه مورد پذیرش قرار نمی گرفته به دلیل شرایط زمان .
در حال حاضر بشر از نظر فکری با اون زمان قابل مقایسه نیست پس با توجه به سطح فکری و نیار های اون باید حقوق به روز شده و کامل تری براش در نظر گرفته بشه .
مکتب فمنیسم هم هدفش پس گرفتن حقوقی هست که در مورد زنان پایمال شده و در گذشته زن ها قدرت کافی برای دفاع از اون نداشتن . بنابراین مشخصه چرا سابقه ی تاریخی طولانی نداره چون قبل از اون امکان چنین کاری وجود نداشته .
 
  • لایک
امتیازات: Pan
بالا