ماه: می 2010

(ویرایش)کتاب آموزش فشرده شیمی-سعید زارعیان

ویرایش: تعداد محدودی از این کتاب در اختیار شعب فروشگاه بهمن کرج قرار گرفت. از امروز می توانید برای تهیه این کتاب به هر کدام از شعب فروشگاه بهمن مراجعه کنید.

بعد از حدود 5ماه تلاش، حاصل کار گروهی من و چند تن از دوستان سمپادی ام در مرکز شهید سلطانی، کتابی شد که تصویر جلدش را در ادامه مطلب می بینید: “آموزش فشرده شیمی کنکور”

متن این کتاب خلاصه نویسی های من از کتب تست، آزمون ها و کتاب درسی در طول دوره پیش دانشگاهی است.

در این کتاب چند ویژگی مهم نهفته است:
1- متن کوتاه و خلاصه از کتاب درسی هر سه سال.
2- دسته بندی مطالب کتاب به صورت مقایسه، ارقام، مثال و …
3- تکمیل تصاویر کتاب درسی و نمودارهای جدید برای کتاب
4- تست های مفهومی در پایان فصل
5- هیچ چیز جانیفتاده است(!)
6- صفحه بندی متفاوت با دیگر کتاب های آموزشی موجود.
7- مطابقت صفحات این کتاب با کتاب درسی برای مطالعه آسان
8- معرفی رشته ها و دانشگاه های ایران و مطالبی در مورد آن ها.

حجم این کتاب 113 صفحه است و در قطع رحلی آماده شده است.

اما این کتاب یک چیز را ثابت کرد:
این که سمپادی ها نمی توانند کار گروهی کنند اشتباه محض است. ما فارغ التحصیلانی بودیم که در دانشگاه های تهران، شریف، امیرکبیر و قزوین درس می خواندیم، اما به خوبی با هم هماهنگ شدیم و کار را به اتمام رساندیم.

باتشکر از همه کسانی که برای این کتاب از هیچ زحمتی دریغ نکردند؛ از جمله جناب آقای خضرایی دبیر شیمی پیش دانشگاهی شهید سلطانی کرج، و دوستانم در دوره چهاردهم فارغ التحصیلان، آقایان علی محمودی، مهرداد خلیل زاده، علیرضا درخشنده، پوریا باقری، محمد مینایی، محمد عطاری، پیمان طهرانی و شایان شاهرخی.
و یک تشکر ویژه از خانواده ام که در این مدت آسایش را از آن ها ربودم.

این کتاب به در طی این هفته در فروشگاه های کتاب کرج و سپس تهران عرضه خواهد شد. اگر نیازی به این کتاب دارید می توانید از طریق ایمیل درخواست نمایید.

آدرس ایمیل: saeed.zareian[@]gmail

با تشکر؛ سعید زارعیان
5 خرداد ماه 1389 خورشیدی

پی نویس:
با توجه به تحرکات جدید اعضای فعال سمپادیا، مثل گردهمایی های لجام گسیخته، و رفتارهای عجیب شان در آن؛ ترجیح می دهم برای مدتی در سمپادیا نباشم.

(بیشتر…)

جديدترين كتاب رضا امير خاني

جديدترين كتاب رضا امير خاني امسال در نمايشگاه كتاب تهران رونمايي شد

نام اين كتاب”نفحات نفت “بوده و موضوع ان جستاري در فرهنگ و مديريت نفتي ست ناشر كتاب هم نشر افق مي باشد

قسمتي از كتاب:

شنيده ام ستاره دريايي اگر بازوش زير سنگ گير بيافتد، از خير بازو مي گذرد و ان را قطع ميكند.اما اين مال وقتي است كه ستاره بيم داشته باشد از خطر… دولت تا نفت دارد ، خطري تهديدش نمي كند! و اين گونه اقتصاد دولتي و مدير سه لتي ساخته ميشود.

ایده هایی برای جلوگیری از نابودی سمپاد

معمولا عده ای از افراد ، ایده های وحشتناکی برای حفظ سمپاد می دهند. حقیقتا بسیاری از ایده هایی که تاکنون مطرح شده ، دانش آموزیه و جواب نمیده و شاید نتیجه بدی هم داشته باشه. برخی ایده های مطرح شده هم کمی خشونت دارند و نتیجه معکوس دارند و یا حداقل نتیجه ندارند.

هرچند جامعه امروز ، از منطق فاصله گرفته اما به دلیل وضعیت سیاسی ، میتوان از روش های سیاسی برای حفظ سمپاد استفاده کرد. برای اینکار باید کمی از روش های رسانه ای و فشارهای سیاسی استفاده کنید. سعی می کنم پیشنهاداتم را خلاصه شده در چند مورد بیان کنم.

1. نامه نگاری

این ایده خالی از هیجان است اما واقعا اثر دارد. شما به صورت فردی و تک تک باید نامه هایی بنویسید و برای نهادهای مختلف ارسال کنید. در این نامه ها باید نگرانی خودتون رو از انحلال سمپاد و اعمال محدودیت ها ابراز کنید. نامه ها رو به جاهایی مثل استانداری ، وزارت کشور ، بنیاد نخبگان ، آموزش پرورش ، نهاد رهبری ، نهاد ریاست جمهوری و … ارسال کنید. گاهی اوقات این نامه ها معجزه می کنند. شاید شانس آوردین و یک نفر به سرش زد این موضوع رو پیگیری کنه. یک نفر یهو به سرش زد یک حالی به سمپاد بده. مثلا استاندار یهو خواست پول بده ، وزیر خواست محدودیت رو برداره ، ریاست جمهوری خواست مستقل کنه و … فکر کنم برای همه شما تاکنون ثابت شده که چنین چیزهایی بعید نیست و ممکنه به سر بعضی ها بزنه. توی نامه هاتونم به مواردی مثل محدودیت های چارچوب آموزش پرورش و مشکلات مالی اشاره کنید. نامه ها رو احساسی بنویسید و از عبارات تحریک برانگیز و شاکیانه و مظلومانه استفاده کنید. اگر تعداد نامه ها زیاد بشه بهتره. تک نفری فرستادن هم بهتره.

2. استفاده از منافذ

بگردید ببینید اولیای چه کسانی در نهادهای مختلف نفوذ دارند. کسانی مثل نزدیکان ریاست جمهوری ، نزدیکان رهبری ، نزدیکان وزیر ، نمایندگان مجلس و … اینها افرادی هستند که می توانند کمک کنند. ساختار اداری کشور سفارش محوره و خیلی تحت تاثیر دوستی ها و روابطه. خیلی راحت با استفاده از اینکار میتونید نظر خیلی ها رو به سمپاد جلب کنید.

3. استفاده از رسانه ها

رسانه هایی مثل روزنامه ها و سایت ها بهترین ابزار برای اعمال فشار از طریق افکار عمومیه. من به شخصه در مسئولین دیدم که به خاطر یک مقاله یا خبر مرتبط در سایت یا روزنامه ای ، دچار چالش میشن که چه جوابیه ای برای این افراد بنویسند. اگر سایت خبری تابناک رو ببینید ، گاها کامنت هایی در سایت داده می شوند که باعث میشن یک وزارت خانه جوابیه رسمی برای آن یک کامنت بفرسته. جریان اشتباه در تصحیح آزمون سمپاد هم که یادتون هست؟ این ماجرا باعث شد تا مسئولین به شدت تحت فشار قرار بگیرند و حتی به گونه ای بهانه ای شد برای برکناری آقای اژه ای. خلاصه اینکه ای که دستت میرسد ، مقاله ای خبری چیزی اگر توانستی در سایتی روزنامه ای چیزی منتشر بکنی ، حتما این کار را بکن.

* نکته مهم که همه باید رعایت کنیم اینه که بدونیم چی می خواهیم و چیزهایی مطرح کنیم که قابل طرح باشه. مثلا نریم پیش یک مسئول ارشد بگیم سمپاد رو منحل می کنند. خب اون مسئول برمیگرده میگه فعلا که سرجاشه و هیچ خبری هم نیست. خواسته هامون رو دقیق مشخص کنیم. بگیم ما میخواهیم محدودیت دریافت معلم از سایر مناطق برای مدارس سمپاد حذف بشه ، یا بگیم اجازه تغییر در تعداد واحد هایی درسی رو به مدارس سمپاد بدن ، یا اجازه تغییر زمان امتحانات و مسائلی از این قبیل.

کتابخانه ، دنیای زیبای مطالعه

شاید بگید:  “برو بابا حال داری ، ما همین جوریشم درس نمی خونیم چه برسه بریم کتابخونه ”

از بین دانش آموزان دبیرستانی معمولا کسی رغبتی برای استفاده از کتابخانه نداره. در دوران پیش دانشگاهی عده ای صرفا از روی اجبار کتابخانه را برای مطالعه انتخاب می کنند تا از هیاهوی منزل به دور باشند. من هم مثل خیلی از شماها در دوران دبیرستان هیچ وقت کتابخانه نرفتم . شاید حتی هرگز بهش فکر هم نکردم یا بهتر بگم به ذهنمم خطور نکرد. در دوران پیش دانشگاهی از سر اجبار مدتی در کتابخانه درس خواندم و تازه فهمیدم که ای دل غافل ، چه نعمتی را در این مدت نادیده گرفته بودم. اگر میدونستم که کتابخونه چقدر جای باحالیه ، تمام دوران دبیرستان رو کتابخونه میومدم.

کتابخونه جالی خیلی راحتیه برای درس خوندن. محیطی که توش قرار میگیرین محیط نسبتا ساکت و آرومیه. همه اطرافتون نشستن و دارن مطالعه می کنن. خود به خود تشویق میشین درس بخونین. روزهای اول حتما حوصله تون سر میره ، چون نه تلوزیونی هست ، نه کامپیوتری و نه یخچالی ! اما بعد از مدتی کاملا عادت می کنید. فقط باید کمی تحمل داشته باشید. بازدهی مطالعه تون خیلی بالا میره و تقریبا به تمام کارهاتون میرسین.

مهم ترین توصیه ام برای کسانی که کتابخونه میرن اینه که یک لیوان فلزی و تعدادی بسته قهوه همراهشون ببرن. هر 75 دقیقه یک بار از سالن مطالعه خارج بشن و هوایی تازه کنن و قهوه بخورند تا خوابشون نگیره. همیشه عده ای هستند که مداوم میان کتابخونه. حتما سعی کنید باهاشون دوست بشید تا حوصله تون سر نره.

البته خب همه خوششون نمیاد و نمیتونن دووم بیارن اما واقعا جای خوبیه اگر بتونید پای ثابتش بشید.

شاید باورتون نشه اما کتابخونه ای که من میرفتم دقیقا پاتوق بود. عده ای همیشه از صبح تا شب اونجا بودند. کتابخونه توی یک پارک بود. ظرفیت 150 نفریش معمولا کامل پر میشد و گاهی وقت ها جاپیداکردن سخت میشد.

دانش آموزان دبیرستانی ، مدتی امتحان کنید. مخصوصا المپیادی ها و درس نخون ها !

مدرسه بده ، برج تحویل بگیر

یک ایده ای به ذهنمان رسید و بررسی مختصری در مورد آن انجام دادیم. گفتیم تفکرات ذهنیمان را با شما نیز به اشتراک بگذاریم.

مدرسه های سمپاد در تهران به دو دسته کلی دخترانه و پسرانه تقسیم می شوند. اگر مدرسه های طلایه داران را در نظر نگیریم لیست مدارس به این شکل خواهد بود :

دخترانه : راهنمایی فرزانگان 1راهنمایی فرزانگان 2راهنمایی فرزانگان 3 –  دبیرستان فرزانگان 1دبیرستان فرزانگان 2دبیرستان فرزانگان 3

پسرانه : راهنمایی حلی 1راهنمایی حلی 2راهنمایی و دبیرستان حلی 3دبیرستان حلی –  پیش دانشگاهی علامه حلی تهران

مساحت زیربنای هریک از این مدارس بین 3000 تا 4500 مترمربع است. اگر متوسط مساحت این مدارس را 3500 متر در نظر بگیریم و قیمت متوسط هر متر زمین را برابر 2 میلیون تومان ، ارزش زمین تمام این مدارس ، حداقل 70 میلیارد تومان خواهد بود. اگر قیمت هر متر یک برج را 4 میلیون تومان در نظر بگیریم ، با 70 میلیارد می توان 17500 متر زمین در یک برج خرید. اگر هر طبقه برج را 1750 متر در نظر بگیریم ، می توانیم 10 طبقه از برج را بخریم.

حالا 10 طبقه داریم با مساحت 1750 متر در هر طبقه. اگر 250 متر از فضای هر طبقه را در نظر نگیریم ، 1500 متر باقی می ماند. هر کلاس درس به فضایی حدود 10 متر نیاز دارد. در نتیجه برای 150 کلاس در هر طبقه فضا داریم که در کل 10 طبقه می شود 1500 کلاس.

(بیشتر…)