• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

چرا موسیقی لذّت‌بخش است؟

  • شروع کننده موضوع
  • #1

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
چطور با موسیقی ارتباط برقرار می‌کنیم؟ موسیقی مستقیماً مفهومی رو انتقال نمی‌ده و هنر انتزاعی محسوب می‌شه. با این وجود وقتی که آهنگ گوش می‌دیم همۀ علایم برانگیختگی احساسی در ما دیده می‌شه؛ مردمک‌ها گشاد می‌شن، فشار خون و نبض زیاد می‌شن و مخچه هم فعال‌تر می‌شه. موسیقی که چیزی جز ارتعاشاتی در هوا نیست چجوری می‌تونه همچین احساساتی رو در ما به وجود بیاره؟
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : چرا موسیقی لذّت‌بخش است؟

از دید تکاملی موسیقی اهمیت زیاد بالایی نداره تا حدی میتونه نشانگان هوش و هوشمندی باشه هنر و موسیقی و اینا و اینکه فرد باهوشه و اینا تو انتخاب جـنس‍‌‍ی، که این از اینجا بیشتر ملموس میشه که فعالیت های هنری و موسیقیایی با یه اوج بی سابقه تو سنین اولیه ی بلوغ جـنس‍‌‍ی همراه هستن.
من خودم اون دوره شعر میگفتم، و داداشم که الان توی همین دورس به عضویت یه گروه موسیقی و سرود در اومده.
البته چیز نبتا مهم و با مفهومی محسوب نمیشه.

Males produce about an order of magnitude more art, music, literature... than women, and they produce it mostly in young adulthood. This suggests that... the production of art, music, and literature functions primarily as a courtship display. (Miller, 1998)

مردها با یک مرتبه بزرگی، آثار هنری، موسیقی و ادبی بیشتری نسبت به زنان تولید میکنند و این بیشتر در اوایل بلوغ رخ میدهد. این میتواند در درجه اول به این معنی باشد که خلق هنر، موسیقی و ادبیات در وهله اول به عنوان یک نمایش جفت یابی عمل میکنند. آرتور میلر، 1998

اما حالا از دیدگاه نوروساینسی و اینا، اولن که دارای عمق فرهگی بسیار زیادی هس و در تمام جوامع دیده میشه و بنظر میرسه یه نیاز همه گیر باشه،
تحقیقات نشون میده موسیقی باعث فعالیت در هسته اکومبنس میشه ، از لحاظ ساختاری مشابهت داره با لذات شیمیایی برا سـ_ــکس و غذا خوردن و یا اعتیاد و اینا.
Circuit_du_syst%C3%A8me_de_recompense.jpg
همچنین باعث تحریک آمیگدال هم میشه که در احساسات درگیره و همینطور مناطق نئو کورتکس ما که در لب قدامی وجود داره و برای تفکر انتزاعی هست رو درگیر میکنه که در واقع در حین گوش دادن موسیقی از قدیمی ترین و جدید ترین قسمت های مغز فعال میشن.

دیگه اینا بنظر من مهماش بود، بقیش رو میتونید از منابع زیر برای اطلاعات بیشتر بخونید:
Why Your Brain Craves Music
Brain's music pleasure zone identified
 

Flosi

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
81
امتیاز
541
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
تهران
پاسخ : چرا موسیقی لذّت‌بخش است؟

قطعاً إنسان همه ي افكار ذهنيش رو نميتونه به زبان بياره يا اونها رو بنويسه . بنابراين رو به مسائلي مياره كه به اون ميگيم هنر. وقتي انسان ، اثر هنري رو خلق ميكنه ، به آرامش ميرسه چون أفكارش رو تخليه كرده و مغزش به اصطلاح باز شده ! افرادي هم هستن كه نميتونن يا بهتره بگم نميخوان كار هنري انجام بدن و به آرامش برسن . چون يه راه خيلي خيلي آسون تر جلوي روشونه و اون هم استفاده از يك اثر هنريه . مثل نگاه كردن به يه تابلوي نقاشي يا گوش دادن به موسيقي يا خريدن يه مجسمه تزئيني براي اتاق پذيرايي خانه شان . وقتي مردم از هنر استفاده ميكنن ، لذت ميبرن !!تنها مشكلي كه اين روش داره اينه كه خيلي آسونه !! ديگه كمتر كسي دنبال اين نميره كه نقاشي بكشه يا موسيقي بسازه يا يه مجسمه درست كنه .
موسيقي در گذشته بسيار پيشرفت داشته . در دوره هاي باروك ، رونسانس ، رومانتيك و غيره ، موسيقي سازان بسياري داشتيم . به اين دليل كه اونها تازه به اين نتيجه رسيده بودن كه ميتونن أفكارشونو از طريق موسيقي خالي كنن . و همين طور آثار موسيقي كمي هم از گذشته داشتن . اگر اونها هم ميخواستن مثل ما به موسيقي هاي قبلي استفاده كنن ، بايد آهنگهاي تكراري رو گوش ميدادن اما اونها از تكرار خوششون نمي اومد . اون نياز دروني شون چيزي فراتر از تكرار بود .
در هر صورت تخليه ي افكار ذهني و به آرامش رسيدن ، به نظرم براي هر كسي لذت بخشه !
 

Alone_but_happy

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
83
امتیاز
299
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي 1
شهر
اروميه
دانشگاه
تو فكرشم ...
رشته دانشگاه
بي سوادي محض !! ولی پزشکی هم
پاسخ : چرا موسیقی لذّت‌بخش است؟

من یه نظری رو شنیدم ... توی نت گشتم ولی نتونستم کاملش کنم ...

قبلا نویسنده کتاب 10 راز آرامش ( وین دایر بود فکر کنم ) گفت که موسیقی برای این لذت بخشه که توی اون سکوت ( جاهایی که نت ها قطع میشن ) با ریتم خاصی جریان داره و مغز هم عاشق سکوت و ریتم هستش .... برای همین موسیقی برای انسان لذت بخشه و موسیقی هایی که بینشون سکوت نباشه آزار دهندن ....
 
بالا