• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

ضمیر ِناخودآگاه

  • شروع کننده موضوع
  • #1

سپیده.

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
116
امتیاز
871
نام مرکز سمپاد
فرزانگـان3
شهر
شهر _آدم های _افسرده.
سلام؛
میخوام تو این تاپیک درباره ِیماهیت ِناخودآگاه و بررسی جنبه ِی عصب شناختی ـش بحث کنیم.
برای ِمثال اینکه چه بخشی از فعالیت های ِمغز به ضمیر ِناخودآگاه مربوط میشه یا اینکه فعالیت های ِاین بخش چه تفاوتی با فعالیت بخش خودآگاه داره که این میشه ناخودآگاه و اون خودآگاه؛ یا هر سوال ِدیگه ای.
 

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : ضمیر ِناخودآگاه

تاپیک خیلی خوبیه - با طرح سوالای مختلف در مورد 1 ماهیت ِ (Nature) / عملکرد های (Functions) / و 3 محدودیت ها و مرزهای (Limits) / ناخودآگاه پیش برین.

یه نکته ای رو هم قبل اش بگم: خب اگه یادتون باشه یه تاپیک زدم تحت عنوان » Hard Problem of Consciousness .. در واقع در حال حاضر حل مسئله [nb] یا مسائل - چون شاخه بندی میشه[/nb] آگاهی یکی از بزرگترین سوالات علمیـ ـه و هم پای سوالاتی در مورد چیستی و چرایی دنیا در علم فیزیک در جامعه علمی مطرحه.

« آگاهی » رو تحت عنوان مسئله ای میشناسن که برای همه مشهود و قابل درکـ اما از طرفی غیرقابل فهمـ ـه. حالا مسئله « ناخودآگاه » یا به تعبیر درست ترش Subconsciousness حتی شاید چیزی پیچیده تر از آگاهی باشه. شناخت علم در مورد این بخش ذهن خیلی خیلی ناچیزه.

چون علاوه بر اینکه مسائل زیادی رو داره که غیرقابل فهمه، اصلا مثل آگاهی یه پدیده مشهود و روشن هم نیست ! و یه جورایی بخش تاریک ذهن رو تشکیل می ده که خیلی از عملکرد های ما رو باعث میشه ( از تنظیم تنفس و ضربان قلب گرفته تا خلاقیت ) اما به هر حال ما اونو حس نمی کنیم[nb]تا حدودی حس نمی کنیم. گاها توی انجام برخی کارا اینقدر اثرش مهم و قابل توجهه که حتی خودمونم حس می کنیم که یه چیز دیگه هم هست که عملکرد هامون رو داره کنترل می کنه یا ما رو به جلو می بره و "ما"ی ما در کنترلش نقشی نداره[/nb] و این شناخت اش رو سخت می کنه

با این سرچ شروع کنین : The default mode network

ممنان !
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : ضمیر ِناخودآگاه

درباره‌ى Function :

اين بخش از مقاله‌ی ویکی‌پدیا درباره‌ی the default mode network رو ببینید :

[ltr]
Children who have been traumatised often lack an inner world of imagination and show little symbolic play[nb]مثلاً وقتی یه بچه با یه تکه چوب بازی می‌کنه؛ با این فرض که این تکه چوب یه گوشی تلفن همراهه، و نه یه قطعه چوب ساده.[/nb], this too is likely
to be due to interruptions across the default network.
[rtl]

بچه‌هایی که دچار آسیب روانی شده‌ان، قوه‌ی تخیل ضعیفی دارن و حدس زده می‌شه که این به خاطر اختلال در default network باشه.

به نظرتون default network چه وظیفه‌ای رو برعهده داره که با اختلال در اون، قوه‌ی تخیل فرد دچار مشکل می‌شه؟
 
بالا