تغذيه مناسب زمان امتحانات

  • شروع کننده موضوع
  • #1

رتبه1كنكور

کاربر جدید
ارسال‌ها
4
امتیاز
9
نام مرکز سمپاد
اروميه شهيد بهشتي دو
شهر
اروميه-پاريس ايران-
مدال المپیاد
فعلا فقط كنكور
شرمنده يه كم طولانيه ولي وافا ارزش خوندن داره


تغذیه مناسب برای شب های امتحان
خوردني هاي شب امتحان



به خوبى روشن شده است كه حتى كمبودهاى تغذيه اى كوتاه مدت نظير «حذف يك وعده غذايى» مثل صبحانه يا گرسنگى كوتاه مدت قادر به ايجاد افت تحصيلى است، بنابراين صبح ها با بيدار شدن بموقع فرصتى را فراهم آوريد تا صبحانه كاملى را ميلفرماييد . متاسفانه در كشور ما عموماً صبحانه مورد بى توجهى قرار مى گيرد.

از آن جايى كه راهكارهاى تغذيه اى به خوبى قادر به تامين رژيم مناسب در دوران امتحانات است در زير فهرستى از اين مواد پر ارزش و سودمند را آورده ايم.


* تن ماهى و ماهى قزل آلا:



يك ضرب المثل انگليسى مى گويد: ماهى غذاى مغز است. دانشمندان دريافته اند كه كمبود شديد اين ماده غذايى سبب بروز نشانه هايى مانند عدم تمركز فكرى در كلاس درس، بيقرارى و نا آرامى افراد حين درس يا در اثناى مطالعه مى شود. آزمايش ها نشان داده اند كه در اين افراد ميزان اسيد چرب بسيار پايين بوده است.



گوشت هاى قرمز و گروه گوشت ها:



بيشتر مردم غذاها را بدون توجه به ارزش تغذيه اى آن ها مصرف مى كنند. دانشمندان تغذيه در امريكا مصرف روزانه ۶۰ تا ۹۰ گرم (چيزى حدود ۲ تا ۳ قوطى كبريت در هر روز» از گروه گوشت ها (مرغ، ماهى، گوسفند، جگر، گاو و گوساله و ... و حبوبات) را در طول يك شبانه روز توصيه مى كنند. بنابر اين بد نيست منابع حاوى آهن (گوشت، خرما، كشمش و...) و روى (غذاهاى دريايى و سبزى ها و ...) را امتحان كنيد.



آجيل مغزدار - آناناس:



قبل از رواج چيپس و انواع پفك ها و ساير تنقلات با ارزش پايين غذايى، بيشتر تنقلات را آجيل و مغزهاى گياهى تشكيل مى داد، از اين رو سلامتى به شكل چشمگيرى در ميان افراد رواج داشت. اين مواد مغذى (بادام، نخودچى، كشمش، فندق، گردو و ...) سرشار از منيزيم بوده و كمبود آن به عنوان يكى از علل ناتوانى يادگيرى به شمار مى رود. علاوه بر مواد ياد شده منيزيم در سبزى هاى پر برگ و سبز رنگ، لوبيا، نخود، آجيل مغزدار، برنج قهوه اى (باشلتوك)، نان گندم سبوس دار، دانه هاى روغنى و برخى ميوه ها يافت مى شود.


عسل:



عسل در رديف مواد غذايى است كه به عنوان معجزه در اختيار بشر قرار گرفته است، زيرا حاوى مواد مغذى بيشمار بوده و فوايد آن همه جا كارآمد است. گلوكز و مواد قندى طبيعى موجود در عسل باعث ايجاد موفقيت در انجام تست هاى حافظه به خصوص در زمينه به خاطر سپارى لغات شده است. مشخص شده است كه نوشيدنى هاى حاوى عسل در كاهش استرس و اضطراب پيش از امتحان نيز بسيار كارآمد است. از اين جا مى توان به حكمت آب ميوه هاى كنكور پى برد!



سوپ جو:



خوردن سوپ جو در وعده صبحانه از ضعف حافظه به ميزان چشمگيرى جلوگيرى مى كند. البته اين اثر داراى پيش شرط هايى نيز هست، با اين عنوان كه حدود ۵۰ گرم سيب زمينى در تهيه سوپ به كار رفته باشد، شام سبك بوده و دير خورده شود.



نان هاى سبوس دار، سنگك و جو:



نان هاى سنتى مانند نان سنگك به دليل دارا بودن سبوس از ميزان بالايى ويتامين B1برخوردارند كه نقش اين ويتامين در سلامت دستگاه اعصاب انكارناپذير است. اين ويتامين نقش بسيار مهمى در كاهش اضطراب دارد، به شكلى كه مصرف مكمل هاى حاوى B1 به شكل قرص از يك هفته قبل از فعاليت هاى استرس زا مانند كنكور، شب امتحان، امتحان رانندگى و ... به عنوان درمان مورد استفاده قرار مى گيرد.

شير كم چرب يا بدون چربى:



كارشناسان تغذيه در مجموع مصرف فرآورده هاى لبنى را توصيه مى كنند كه شامل: دوغ، كشك، پنير، شير و كره است. اين مواد براى رشد، حفظ و ارتقاى سيستم عصبى بسيار سودمند است. شير كم چرب و يا بدون چربى حاوى مقدار زيادى سروتونين است كه در آرامش روحى بسيار سودمند است، بنابراين مصرف سه ليوان شير كه يك ليوان آن قبل از خواب ميل شود بسيار توصيه مى شود. البته بايد يادآور شويم كه ويتامين B2 موجود در شير بسيار به نور حساس است، بنابراين شيرهاى كيسه اى و پاكتى يا بسته بندى شده در قوطى هاى پلاستيكى مات و تيره اولويت مصرف نسبت به شيرهاى شيشه اى دارند.



عدسى:



عدسى و ساير حبوبات به شكل پخته بسيار سودمنداند. مصرف صبحانه به خصوص در فصول سردتر به شكل عدسى بسيار لذت بخش خواهد بود. البته براى جلوگيرى از نفخ اين مواد بهتر است كه قبل از مصرف آن ها را خيس كرده و آب آن را دوبار عوض كنيد. بنابراين توصيه مى شود براى صبح امتحان، صبحانه عدسى ميل كنيد

.

آب سالم و گوارا:



آب سالم، تميز و گوارا حداقل ۷ تا ۸ ليوان در روز توصيه مى شود زيرا در برابر استفاده از غذاهاى اسيدى (محصولات حيوانى، ماهى، پنير و ...) غذاهاى بسته بندى شده، پخته شده با مايكروويو و ... به سلول هاى مغز كمك مى كند

.

آب نبات ها و آدامس هاى حاوى نعناع و بدون قند:



اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه بعد از صرف ناهار و درست در زمانى كه خواب به طرز وحشتناكى تمركز را ضايع مى كند مجبور به توجه و دقت براى فراگيرى دروس هستيد، توصيه مى شود استفاده از برگ هاى نعناع، آب نبات ها و آدامس هاى حاوى نعناع پس از خوردن ناهار را امتحان كنيد.

شايعات مصرف غذايى در شب امتحان



قهوه:



اين نوشيدنى از قديم مورد استفاده قرار مى گرفته است. مصرف يك تا دو فنجان قهوه صبح ها پس از برخاستن از خواب، در اغلب اشخاص براى هوشيارى و فعال كردن مغز و سر حال آمدن اثر مثبتى دارد اما اسراف در مصرف قهوه پس از چند روز مى تواند منجر به عصبانيت، اضطراب شديد، افزايش ضربان قلب و عرق بيش از حد شود.


شكر و شيرينى:



شكر و شيرينى ها سبب يك آرامش فورى اما مقطعى و موقتى اند. در واقع قند خون را به سرعت بالا برده و در پى آن انسولين بالا مى رود. چنانچه بخواهيم اين اتفاق بيفتد عسل و خرما بهترين جايگزين ها هستند.


مهم ترين نكته: توصيه هاى غذايى ما تقريباً تمام شد اما مهم ترين نكته اى كه از اهميت بيشمارى برخوردار است ، اين است كه تمام موارد ياد شده در صورتى ضامن موفقيت خواهد بود كه تمرين و تكرار دروس را به همراه داشته باشيد، اگر تا شب قبل از امتحان كتاب هاى خود را ورق نزده ايد، چنانچه تمام روز را به خوردن مواد مغذى بگذرانيد و صبح امتحان راهى آزمون شويد، هرگز از راه هاى شرافتمندانه (بدون تقلب) موفق به دريافت نتيجه مطلوب نخواهيد شد!



با آرزوي موفقيت شما در امتحانات
 

robomash

Lily Delicated
ارسال‌ها
1,960
امتیاز
8,423
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی نرم افزار
پاسخ : تغذيه مناسب زمان امتحانات

ما تو امتحانا فقط مثه تراکتور میخوریم دیگه حوصله نداریم به اینکه چه بخوریم و چی نخوریم فک کنیم!
 

AliRezA.☺

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
95
امتیاز
99
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
اراک
مدال المپیاد
به ما نميخوري عزيزم...
دانشگاه
تا ببينيم چي ميشه...
رشته دانشگاه
پزشكي... 100 درصد
پاسخ : تغذيه مناسب زمان امتحانات

لول

در امتحان‌ها فقط دوپینگ کنید خیلی‌ حل میده با استفاده از کراتین و پرتین خودتونو بسازین که برید با معلم دعوا =)) =)) =)) =))
 

oranus

کاربر فعال
ارسال‌ها
66
امتیاز
319
نام مرکز سمپاد
..........................
شهر
........
پاسخ : تغذيه مناسب زمان امتحانات

داداش عجب رژیم شاهانه ای دادی... :O
در ضمن موقع امتحانای امسال یه مشکلی واسم پیش اومد در حد لالیگا...
بعدش به خاطر استرس زیاد،آخرین ماهیچه کاردیا منقبض باقی موند...
هر چی میخوردم،گیر میکرد و پایین نمیرفت!!!!!! :((
 

Elnaz1

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
639
امتیاز
1,355
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
شــــــــــــــــــــــیراز
دانشگاه
شیراز
رشته دانشگاه
عشق است دامپزشکی...
پاسخ : تغذيه مناسب زمان امتحانات

عجب رژیمی !!
میگم بذارین این تابستون تموم بشه یه ذره از سال که گذشت بعد اسم امتحانو بیارید
اینجوری که از تابستون تنمون می لرزه :-s
 

...roze...

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
307
امتیاز
1,370
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
مشهد
پاسخ : تغذيه مناسب زمان امتحانات

من تو امتحانات هر چی چیز میز مغزیه رو می خورم در هر چه از بعضی هاش متنفر باشم...
 

saranaz

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
996
امتیاز
4,711
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
یزد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : تغذيه مناسب زمان امتحانات

:)))))) دوستان اینجا انجمن مشاوره تحصیلی :)))

× بعدن دادچم میاد اینا رو پاک میکنه ! :-"
 

behzad93

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,323
امتیاز
3,129
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی گنبد کاووس
شهر
گنبدکاووس
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی سال 88، المپیاد شیمی و فیزیک سال 89
دانشگاه
علم و صنعت - شریف
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : تغذيه مناسب زمان امتحانات

جای اینکه در مورد موضوع تاپیک بحث کنین دارین طرز پخت غذا رو مینویسین؟!!!! :-w



تاپیک پاکسازی شد
 

Parinaz.

پری‌ناز
ارسال‌ها
1,932
امتیاز
9,953
نام مرکز سمپاد
فرزانگان قزوین
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
آزاد تهران جنوب
رشته دانشگاه
طراحی لباس
پاسخ : تغذيه مناسب زمان امتحانات

فقط شکلات شیری :D
مامانم میگه عسل بهتره ولی از عسل متنفرم. همیشه وسط درس خوندن و صبح امتحان دارم شکلات میخورم
 
بالا