• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

روش هاي پرورش خلاقيت

  • شروع کننده موضوع
  • #1

nmejris@zan

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,239
امتیاز
10,796
نام مرکز سمپاد
شهيد هاشمي نژاد 1 مشهد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1391
دانشگاه
فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
1- تجربه : تجربیاتی که هر شخص از سر می گذراند مواد و مصالح ایده پردازی را تشکیل می دهند. سفر کردن و تماس های شخصی با افراد مختلف بخصوص کودکان در این مورد بسیار مفید است.

01.gif


2- بازی های فکری : حل معما، جدول و بازی های مختلف فکری، ذهن ما را در جهت تفکر خلاق تمرین می دهد. در جریان بازی های فکری هرچه از دستورالعمل ها و عادت ها پرهیز کرده برای رسیدن به هدف از روش های جدید و جسورانه استفاده کنیم هم لذت بازی و هم کارآمدی آنها بیشتر می شود.

02.gif


3- صنایع دستی: کارهای دستی مثل سبدسازی، تکه دوزی، تکه چسبانی، منبت کاری، مدل سازی و ... تمرین های مفیدی جهت تقویت نیروی خلاقه هستند. چنانچه طراحی کاردستی را نیز خودمان انجام دهیم سودمندتر خواهد بود.

03.gif


4- هنرهای زیبا : خلق اثری هنری عین خلاقیت است: نقاشی کردن، آهنگسازی، مجسمه سازی، نمایش و ... به صورت حرفه ای هم که نباشد برای تقویت نیروی خلاقه بسیار مفید است.

04.gif


5- مطالعه : مطالعه قدرت تصور را تغذیه می کند. برای آن که از مطالعه حداکثر استفاده را ببریم ضمن انتخاب مطلب مناسب باید بکوشیم با آن به صورت فعالانه برخورد کنیم و نه فقط به عنوان تماشاچی. داستان هایی که مقداری از مطالب را به تصور خواننده واگذار می کنند برای چنین منظوری بسیار مناسب اند. همچنین خواندن بیوگرافی ها می تواند بسیار پربار باشد. مطالعه باید با تعمق همراه باشد؛ در این صورت است که ایده ها – غالبا به وسیله عباراتی که کاملا با فکر خلاق حاصله نامربوط است – به خاطرمان سرازیر می شند. نیز یادداشت برداری در ضمن مطالعه به فرآیند ایده جویی کمک می کند.

05.gif


6- نویسندگی : بر اساس آزمایش های علمی «روان بودن در نویسندگی» شاخصی اساسی در سنجش استعداد خلاقیت ارزیابی شده است.
یک تمرین ساده و موثر در این زمینه این است که تصاویری را از روزنامه ها و مجلات دربیاورید و سعی کنید بر اساس آنها متن خودتان را بنویسید. حتی زیرنویس نوشتن برای عکس های آلبوم های اینترنتی تان را می توانید به یک تمرین خلاقه تبدیل کنید.
از نتایج مثبت وبلاگ نویسی هم یکی همین تمرین خلاقیت از طریق نویسندگی است.

06.gif


7- حل خلاق مسائل روزمره : بکوشید مسائلی را که در طول روز با آنها رو به رو می شوید از طریق روش های خلاقه حل کنید. حتی با امور عادی و پیش پا افتاده ای مثل تمیز کردن اتاق و چیدن وسایل هم می توانید برخوردی خلاقانه داشته باشید.

07.gif


منبع : www.cafedexign.com
 

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,678
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
پاسخ : روش هاي پرورش خلاقيت

مطلب جالبي بود.
اون قسمت تجربه واقعا مهمه. هر چيزي رو كه آدم خودش لمس و تجربه كنه، ايده هاي بهتري مي تونه نسبت به اون چيز پيدا كنه و مثلا اگه يه وسيله باشه، لوازم نقاشي رو مثال بزنم، درك بهتري به چگونه كشيدن و استفاده از انواع وسايل و رنگ ها و ... پيدا مي كنه. يه نكته ي مهم ديگه اي هم كه هست، آزاد بودن در تجربه كردنه. يعني تا هر وقت من نوعي تو قيد و بند اين باشم كه اگه فلان كار رو بكنم، فلان اتفاق مي افته، مثلا اتاقم كثيف مي شه و مامانم دعوام مي كنه، نمي شه انتظار داشت كه خلاق بار بيام. چون اون جسارت لازم واسه از بين بردن محدوديت ها و به وجود آوردن چيز جديدي رو ندارم. تا وقتي كه مثلا بترسم رنگ رو اون طوري كه دوست دارم استفاده كنم، نقاش نمي شم...همين طور واسه هر مسئله ي ديگه...
 

mohad_z

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,394
امتیاز
22,770
نام مرکز سمپاد
فرزانگان سه
شهر
طـــهـران
سال فارغ التحصیلی
95
رشته دانشگاه
زیست فناوری/ ژنتیک
پاسخ : روش هاي پرورش خلاقيت

به نظر من خلاقیت زمانی بروز می کنه و ما می فهمیم چن مرده خلاقیم که بتونیم بی هیچ ترسی ایده ها مونو عملی کنیم ( البته ترجیحن ایده هایی ک باعث مردنمون نمیشه! :D) بعدم من معتقدم خلاقیت ی استعداد ذاتیه که همه دارنش !
در مورد مطالعه که تو پست اول مطرح شده به نظر من خب کسی ک خلاقیت نداره یا داره و نمی تونه درست ازش استفاده کنه هر چقدرم بخونه باز نتیجه دل خواهشو نداره! :D
 
  • لایک
امتیازات: 125
بالا