• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اعداد خيلي خيلي خيلي بزرگ

  • شروع کننده موضوع
  • #1

amirfardanian

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,135
امتیاز
251
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد یک مشهد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1391
تلگرام
اینستاگرام
اعداد خيلی بزرگ

شما اعداد میلیون، میلیارد وبیلیون را می شناسید. اما آیا عددهای بزرگ تر بعد ازاین ها را می دانید؟

ترتیب این اعداد به این گونه است: میلیون، میلیارد، بیلیون، تریلیون، کوادریلیون، کوینتیلیون، سیکستیلیون، سپتیلیون، اکتیلیون، نونیلیون، دسیلیون و... .

این الگوحدود سال 1484میلادی به وسیله نیکولاس چاکوئت (1488-1445Nicolas Chuquet) که اولین فرد فرانسوی نویسنده مقاله ی جبری بود، ابداع شد. چاکوئت برای نام گذاری آن سری از اعداد بزرگ که توان هایی از 10هستند از000/1000 شروع کرد و آن را میلیون نامید. سپس توان های متوالی میلیون را به صورت 10 یا همان 1000000 مرتب نمود و به گونه ای که در ستون سمت راست جدول زیرمشاهده می کنید نام گذاری کرد.هرچند که با گذرایام موضوع به همین سادگی باقی نماند. درقرن هفدهم، تعدادی از ریاضیدانان با نفوذ فرانسوی تصمیم گرفتند ازهمان نام ها برای نشان دادن توان های متوالی1000 یعنی 10یاهمان 1000 به گونه ای که در ستون وسط جدول زیر مشاهده می شود استفاده کنند.

این انحراف از سیستم چاکوئت عملی تر و بهتر به نظر می رسید وهمان سیستمی است که امروزه درایالات متحده آمریکا به کار می رود(عدد 000 000 1000 را یک بیلیون می نامند). درسال 1947 نخست وزیردولت بریتانیا، هارولد ویلسون به مجلس عوام اطلاع داد که ازاین پس در آمارهای دولتی کلمه بیلیون به جای 10 به کارمی رود. این عمل در تایید و موافقت با آمریکا بود.هرچند که سیستم اصلی چائوکت هنوز هم در بریتانیا به کارمی رود. توصیه می شود ازچنین کلماتی در ارتباطات بین المللی استفاده نشود!

بعد ازاستفاده ازسیستم آمریکایی، فرانسه درسال 1948 به سیستم اصلی چائوکت برگشت وهمچنین این سیستم برای استفاده درمباحث علمی درمجامع بین المللی مورد تصویب قرارگرفت ودرسال 1961هر سیستم دیگری غیر قانونی اعلام شد.سیستم آمریکایی در روسیه نیز استفاده می شود به جز میلیارد که به جای بیلیون به کار می رود
 
بالا