خودروهای الکتریکی

uranuscelona

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
936
امتیاز
12,237
نام مرکز سمپاد
فرز2
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
94
توی دنیای امروز بدلیل تغییرات اقلیمی و به منظور کاهش/ حذف انتشار کربن دی اکسید و در نتیجه جلوگیری از آلودگی هوا و گرم شدن کره ی زمین، شرکت های زیادی ایده ی خودروهای الکتریکی رو مطرح کردند اما چون بدلیل محدودیت های طراحی قطعات رنج کوتاهی رو شامل میشدند، ایده ی خودروهای هیبرید به یکی از محبوب ترین گزینه ها تبدیل شد‌. توی این تاپیک درمورد انواع خودروهای هیبرید، طراحی و مقایسشون صحبت میکنیم.
 
۱. اولین مرحله در تصمیم‌گیری خرید و یا طراحی سیستم قدرت خودرو شناسایی میزان و منبع آلایندگی زیست محیطی (به عبارت دیگه میزان تولید دی اکسید کربن) و بازده کلی خودرو هست.
این منابع و حتی میزان بازده رو باید از مرحله ی استخراج سوخت/تولید باتری و ... شروع کرد، به نحوه ی اعمالش به ماشین رسید، و در مرحله ی بعدی خود خودرو رو لحاظ میکنیم. چون باتری تولید شده از کربن آلایندگی کلیش از موتور احتراق داخلی بیشتره!
از جمله عوامل تاثیرگذار در طراحی خودروهای برقی معمولا زمان شارژ باتری و سناریوهای مختلف شارژ و دشارژش هست که طولانی بودن زمان شارژ و در دسترس نبودن جایگاه شارژ باعث میشه عده ای موتور احتراق داخلی خودروهای معمولی رو ترجیح بدن.

بطور معمول منابع تولید توان در خودروها میتونن موتورهای دیزلی و بنزینی باشن یا پیل سوختی که با متان یا هیدروژن میتونه کار کنه یا باتری و موتور الکتریکی و یا بصورت هیبرید و ترکیبی از این موتورها. دسته بندی اصلی درمورد خودروهای برقی شامل BEV ها یا خودروهای تمام الکتریکی که شامل باتری و موتور الکتریکی هستند و باتری ها قابلیت شارژ در جایگاه ها رو دارند میشه، دسته دوم خودروهای plug in hybrid یا PHEV ها هستند که علاوه بر موتور الکتریکی و باتری قابل شارژ از جایگاه خارجی، یک موتور احتراق داخلی هم داره. دسته ی بعدی خودروهای HEV یا همون هیبرید معمولی هستند که معمولا شارژ باتری بصورت on-board و در طول مسیر و از طریق موتور احتراق داخلی انجام میشه. در این نمونه خودروها حجم باتری کم شده و میشه با توجه به نمودار بازده موتور و سیستم احتراق، انتخاب کرد که چه موقع کدوم یکی از این موتورها کار کنند. دسته ی آخر هم FCEV ها هستند که دارای پیل سوختی و تانک هیدروژن و موتور الکتریکی هستند. در کنار این ها معمولا یک پک باتری کوچیک هم به عنوان بافر جهت ذخیره انرژی به سیستم اضافه میکنند.
در همه ی این دسته ها، regenerative braking (ترمز مولد؟! که به جای هدر دادن انرژی موقع ترمز، قسمتی از ااون رو تا حد امکان در باتری ذخیره میکنه) وجود داره (دسته اخر در صورت وجود باتری).

انتخاب شما کدوم دسته است؟ چرا؟ مثال خوبی براشون میشناسید؟
 
Back
بالا