• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

ضبط، ویرایش، تنظیم و تدوین صدا با audacity

  • شروع کننده موضوع
  • #1

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,658
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
برای مسابقه پادکست دیدیم بچه‌های تدوین گر به تعداد لازم و کافی نداریم، گفتم این تاپیک آموزشی رو بزنم تا بچه‌ها بتونن باهاش آشنا بشن و خودشون بتونن کارشون رو انجام بدن.
این آموزش رو از لرن پارسی میذارم اینجا

برای اینکه بتوانید فایل های صوتی ظبط شده خود و یا برخی از فایل های موسیقی را تدوین کنید و صدا را به اول یا آخر آن بچسبانید یا در قسمت مشخصی صدا رویی را کم یا حذف کنید باید آموزش کار با برنامه محبوب و رایگان Audacity را در این آموزش ویژه از لرن پارسی دنبال کنید.

نرم افزار Audacity قابلیت های کاربردی برای ویرایش فایل صوتی دارد :
  • ضبط و ویرایش فایل صوتی
  • حذف صداهای اضافی و صدای خواننده
  • کاهش نویز
  • تدوین یک پادکست صوتی (میکس آهنگ)
  • خروجی گرفتن در فرمت های مختلف

آموزش تدوین یک پادکست صوتی
از آنجاییکه این برنامه دارای ابزارهای مختلف و حرفه ای می باشد، ما قصد داریم به اجرای کارهایی بپردازیم که کاربردهای زیادی برای تدوین یک فایل صوتی دارند.

چسباندن و اضافه کردن یک فایل صوتی به فایل صوتی دیگر (میکس آهنگ توسط Audacity )
برای مثال قصد داریم یک فایل صوتی دیگر را به ابتدای فایل صوتی خود اضافه کنیم، برای اینکار کافیست از طریق منوی File سپس Import و زیرمنو Audio فایل موسیقی خود را به صفحه نرم افزار وارد کنید. مطابق تصویر زیر ما در برنامه دو فایل صوتی داریم که اگر بر روی دکمه Play کلیک کنیم خواهیم متوجه شد که فایل صوتی شما با موسیقی روی هم قرار گرفته اند و احتمالا صدای موسیقی خیلی زیاد و بهم خورده است. برای اینکه در ابتدای فایل تنها موسیقی پخش شود باید از ابزاری که در تصویر زیر مشاهده می کنید، استفاده کنید. (I)

1599207877161.png
با استفاده از ابزار Time Shift (↔) می توانیم به راحتی فایل های صوتی را در برنامه جابجا کنید، که ما مطابق تصویر زیر فایل اصلی ظبط شده را کمی جلوتر می بریم. با این ترفند می توانید تا حدود زیادی از فایل های موسیقی خود را ریمیکس کنید و چند فایل صوتی را تبدیل به یک فایل صوتی کنید.


1599207975361.png

آموزش انداختن موزیک پشت زمینه توسط Audacity
حالا می خواهیم کمی صدای مورزیک را کمتر از صدای فایل ظبط شده خود بکنیم. در واقع می خواهیم یک بک گراند صوتی ملایم را به فایل ظبط شده خود اضافه کنیم. برای اینکار از ابزار Envelope که با کادر قرمز مشخص شده استفاده می کنیم.



با استفاده از این ابزار دو نوار در بالا و پایین فایل قرار می گیرند که میتوانید آنها را به راحتی با ماوس بالا و پایین کنید. برای اینکه صدا در ابتدا بلند باشد و هنگامی که به فایل ضبط شده شما می رسد، میزان بلندی آن کم شود می توانید مطابق تصویر زیر عمل کنید. و یا می توانید از منوی Effect برنامه حالت Fade Out را برای انتهای موسیقی خود انتخاب کنید.


1599208005467.png
نکته : با ابزار Selection یا همان کلید میانبر F1 می توانید قسمتی از فایل را انتخاب کنید و سپس Effect مربوطه به آن را اعمال کنید.



همچنین برای اینکه بتوانید ، بین قسمت هایی از فایل خود ، موسیقی قرار دهید تا پادکست شما جذاب تر شود و شنونده ها خسته نشوند، لازم است با یک ابزار کاربردی دیگر در نرم افزار تدوین صدا Audacity آشنا شوید. این ابزار در منوی Edit و زیرمنوی Clip Boundaries و قسمت Split قرار دارد. که البته بهتر است از کلیدهای ترکیبی Ctrl+I برای راحتی بیشتر کار استفاده کنید.



با استفاده از این ابزار می توانید فایل صوتی خودتان را به دو قسمت تقسیم کنید و با استفاده از ابزار Time Shift دو قسمت را از هم جدا کنید و بین آن هم از فایل موسیقی استفاده کنید .

برای اینکه فایل موسیقی بهتر شنیده شود، می توانید در ابتدای آن از افکت Fade In استفاده کنید. تا صدا از کم به زیاد تغییر کند و سپس در انتها مجدد از افکت Fade Out استفاده کنید .

آموزش حذف صدای های اضافی یک فایل صوتی با Audacity
شاید در هنگامی که قصد ظبط یک پادکست را دارید، ناخواسته صداهایی اضافی مثل قورت دادن آب دهان ، یا بسته شدن در و … را برای بالا بردن کیفیت پادکست خود حذف کنید. با استفاده از ابزار Selection که کلید میانبر آن F1 می باشد این کار را انجام دهید.



برای اینکار لازم است بر روی نوار صوتی ظبط شده زوم نمایید ، برای بزرگنمایی می توانید از نشان ذره بین و مثبت که در سمت راست صفحه نمایش دیده می شود استفاده کر و یا از کلیدهای ترکیبی Ctrl+1 استفاده کنید. زمانی که بزر گنمایی کامل انجام دهید، میتوانید به راحتی کوچک ترین تغییرات را بر روی نوار صوتی مشاهده کنید.



برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید که قسمتی صدای اضافی وجود دارد. فرض می کنیم این صدای ایجاد شده مربوط به کلیک کردن ماوس یا هرچیز دیگری باشد و حالا قصد دارید آن را حذف کنیم. کافی است بر روی همان ابزار انتخاب فایل باشید و سپس قسمت مورد نظر را انتخاب کنید ، تا صدای اضافی حذف شود.

1599208046844.png

آموزش کاهش نویز یک فایل ظبط شده با Audacity
برای اینکه فایل نهایی شما دارای کمترین نویز و صدای اضافی باشد، می توانید از منوی Effect بر روی گزینه Noise Reduction کلیک کنید. بهتر است ابتدا قسمتی از فایل خود را تست کنید تا ببینید چه میزان حساسیت برای نویز مناسب فایل شماست و سپس بر روی همه فایل، تغییرات را اعمال کنید .



بعد از وارد شدن به قسمت کاهش نویز، ابتدا باید بعد از انتخاب فایل خود، بر روی Get Noise Porfile کلیک کنید تا فایل آماده تغییرات شود. سپس مجدد باید به قسمت Noise Reduction از منوی Effect برگردید و حال تغییرات را به صورت دستی اعمال کنید.


1599208128532.png

در تصویر بالا نمونه ای را مشاهده می کنید اما اعداد وارد شده در قسمت های مربوط به تنظیمات نویز کاملا با شرایط ضبط و کیفیت میکروفون شما بستگی دارد. می توانید مقادیر مختلفی را وارد کنید و سپس گوش دادن به صدا، تصمیم بگیرید که چه شرایطی را انتخاب کنید.





خروجی در فرمت های مختلف
پس از آنکه به پایان کار تدوین صدای خود رسیدید، نوبت به دریافت خروجی از فایل موردنظر می باشد. برای اینکار از منوی File بر روی Export کلیک کنید. در این قسمت می توانید از قسمت تدوین شده خود فایل MP3 خروجی بگیرید. در این قسمت می توانید تگ هایی را هم به صورت مستقیم بر روی فایل قرار دهید اما برای تنظیم بهتر تگ های قسمت پادکست توصیه میکنم بر روی نرم افزار Audacity تغییراتی را اعمال نکنید.

1599208151033.png
همانطور که در پنجره Export Audio مشاهده می نمایید ، شما می توانید از قسمت پایین این پنجره پاپ آپ یعنی بخش Format Options کیفیت و حتی سرعت پادکست خود را مشخص نمایید. بهتر است این تنظیمات بر روی پیش فرض خود باقی بماند.
 

reyna

MelloW
ارسال‌ها
372
امتیاز
6,388
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1400
دانشگاه
پردیس هاشمی‌ نژاد مشهد
رشته دانشگاه
آموزش ریاضی
نرم افزار gold wave هم قابلیت های زیادی داره (نسخه ویندوز ) . کار کردن باهاش هم راحته . AVS Convert هم همینطور
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,658
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع

علی.

لنگر انداخته ⚓⚓⚓⚓⚓
ارسال‌ها
216
امتیاز
769
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای ۱
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1401
راستی اگر کسی Adobe Premiere داشته باشه هم در حد برش و اکسپورت کارش راه میفته ولی ابزار های تخصصی ش (تنظیم pitch صدا، تنظیم سرعت، تنظیم تمپو و کلی کار های تخصصی برای صوت) Audacity نیازش میشه.
 
بالا