• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

کنکور چطور کنکوری درس بخوانیم؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.
  • شروع کننده موضوع
  • #1
ارسال‌ها
1,079
امتیاز
15,472
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1397
How_to_Study_MATH.png


ریاضی
حتما میدونی که ریاضی دومین درس دفترچه تجربیه و چون خیلیا درس زمین جواب نمی‌دن ، عملا میشه اولین درس. ریاضی برای رشته های زیر گروه یک (یعنی پزشکی و دندون و پیراپزشکی) ضریب 6 داره و برای رشته‌های زیر گروه دو که پرطرفدارترین‌شون داروسازی هس ضریب 9. این باعث میشه که ریاضی بعد از زیست و شیمی سومین درس پراهمیت برای تجربیا باشه. علاوه بر این ریاضی در مباحث سایر درسا هم کاربرد داره. مثلا برای فصل حرکت شناسی فیزیک باید مشتق و انتگرال بلد باشی یا برای دینامیک و نور هندسی مثلثات واجبه! ژنتیک مندلی هم که رفیق احتمالاته!

عمده دانش آموزا به خاطر تجربه‌های گذشته از ریاضی خوششون نمیاد. اینجا سعی می‌کنیم اول علت ضعف دانش آموزا تو درس ریاضی ریشه‌یابی کنیم و بعدش حل‌شون کنیم.

نکته 1️⃣ : دلیل اصلی ضعف توی یه درس همیشه نخودنشه . توی ریاضی اساس کار ما حل مسئله‌س یعنی هر که تستش بیش ، درصدش بیشتر! به خاطر همین ریاضی درس نبستا دیر بازدهی هس و خیلیا بعد از اینکه یه هفته ریاضی خب خوندن توقع دارن برن قلمچی بالای 80 بزنن بعد میرن ضایع میشن و ریاضی خوندن ول میکنن و ریاضی میشه نقطه ضعف. پس حواست باشه!

نکته 2️⃣ : ریاضی از روی منبع مناسب بخون! ول کن این DVD می وی دی. بچسب به یه منبع مناسب که قشنگ و شیک درس داده و فرمول‌ها رو در حد معقول آورده (نه از این کتابا که 800 تا فرمول برای یه درس داره یا اون کلاهبردارا که میگن ریاضی بدون فرمول!) بعد از خوندن درسنامه باید بری سراغ تست آموزشی ولی ممکنه احساس کنی که هنوز بلد نیستی مسئله حل کنی ؛ عیب نداره اصلا. باز هم برو سراغ تست‌ها و سعی کن خودت حل‌شون کنی حتی اگر تا 5-6 دقیقه طول بکشه. بعد از حل هر تست یه نگاه هم به پاسخنامه بنداز تا روش مولف هم ببینی. با این کار قطعا یاد می‌گیری!

نکته 3️⃣ : ریاضی کنکور بر خلاف ریاضی مدرسه مبحثی‌ه. یعنی باید تابع بخونی یا مثلثات یا مشتق! ، در حالی که این مباحث ممکنه بین سه سال دبیرستان پخش باشه. پس منبع مون هم باید جامع باشه.

نکته 4️⃣ : بعضی مباحث پایه مباحث بعدی هستن. پس مهمه که بدونی کدوم مباحثُ اول بخونی.

مثلا برای احتمالات باید ترکیبیات بلد باشی. برای مشتق و دنباله ، حد و پیوستگی نیازه. برای کاربرد مشتق ، مشتق و مجنب. برای منحنی‌های درجه دوم (همون مقاطع مخروطی خودمون ) باید دستگاه معادلات خطی و مشتق بلد باشی. برای انتگرال ، مشتق واجبه و گاهی مثلثات و قدرمطلق و براکت. کلا حواست به مثلثات باشه ، با همه چی می‌تونن ترکیبش کنن.

نکته 5️⃣ : ممکنه وقتی بهتر یاد گرفتی ، موقع حل سوالا با خودت بگی این تست که تکراریه و آسونه یا اینکه راه حلش بلدم و وسط راه ولش کنی. این کار خیلی بده. حتما همه مسئله ها تا آخر حل کن.

نکته 6️⃣ : بعد از منبع آموزشی می‌ریم سراغ منبع آزمونی! باید موقع آزمون زدن سرعتت آزمون به آزمون زیاد بشه!

نکته آخر: مارک دار کردن تست های غلط زده و مهم یادتون نره که تو دوران جمعبندی به کارت میاد اساسی!
 
آخرین ویرایش:
  • شروع کننده موضوع
  • #2
ارسال‌ها
1,079
امتیاز
15,472
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1397
How_to_Study_CHEM_for_sampadia.png


شیمی

شیمی آخرین درس دفترچه اختصاصی هس که 35 سوال داره. شیمی برای رشته های زیر گروه یک تجربی ضریب 9 و برای رشته های زیر گروه دو ضریب 12 داره. با این حساب درس شیمی دومین درس مهم رشته تجربی محسوب میشه. من 35 سوال شیمی توی سه دسته قرار میدم: دسته اول مسائل. دسته دوم مفاهیم. دسته سوم حفظیات. دسته اول که مسائل باشه در کنکور سال های اخیر بیشترین تعداد سوال به خودش اختصاص داده. رویکرد ما برای مسائل شیمی مشابه رویکردی هست که برای درس ریاضی داشتیم یعنی بیشترین تعداد تست ممکن حل میکنیم!​
دسته دوم (مفاهیم): مفاهیم از نظر تعداد تست در کنکور بعد از مسائل هستن. مفاهیم علاوه بر اهمیت جداگانه تست های خودش ، برای پاسخ دادن به مسائل هم واجبن. آخه کی میتونه بدون دونستن مفهوم pH به مسائل pH جواب بده در مورد مفاهیم هم تست زیاد میخوان ولی نه به اندازه مسائل. در حدی که مفاهیم برامون جابیفته و با تله های رایج آشنا بشیم.
در مورد حفظیات بیشتر نیاز به مرور مداوم داریم(هم مرور با خوندن و هم با تست) و تست در حد آشنایی با تله‌های تستی می‌زنیم و گاهی مروری. مثلا توی دوران جمع‌بندی با دوتا آزمون 20 تایی کل حفظیات هم مرور می‌کنیم و هم تله‌یابی!

فصل شناسی شیمی نظام قدیم:
شیمی 2: همه مباحث شیمی 2 مفاهیم و حفظیات هستن (البته به جز مسائل عدد جرمی و عدد اتمی) در مورد فصل 1 شیمی 2: این فصل با نظریات دانشمدان مختلف درباره اتم از ابتدا تا مدل کوانتمی آشنا می‌شیم. یکی از موارد سوال خیز این فصل دوستن دست آورد هر یک از دانشمندان از ابتدا تا حالا هست که در دسته سوالات حفظی قرار می‌گیره. بخش دیگه‌ی این فصل آشنایی با مدل اتمی کوانتمی و آشنایی با n و l و ml و ms هست که جز سوالات مفهومی مهمه.
فصل 2 شیمی 2: توی این فصل با ویژگی‌های گروه‌های اتمی مختلف آشنا می‌شیم و باید بدونیم تغییرات گروه‌ها و ردیف‌ها از از چپ به راست و تغییرات ویژگی‌های گروه‌ها از بالا به پایین چطوره. توی این فصل با جدول تناوبی عناصر هم آشنا می‌شیم. در ضمن حفظیدن (یعنی حفظ کردن) گروه‌های اصلی و ردیف 4 جدول تناوبی اجباریه!
در فصل 3 شیمی 2 با پیوندهای یونی آشنا می‌شیم که ساده هستن و نکته خواصی نیازی نیست.
فصل 4 شیمی 2 سنگین‌ترین فصل و تست‌خیز ترین فصل شیمی سال دومه. توی این فصل با پیوندهای کووالانسی و ساختار لوئیس مولکول‌ها و مولکول‌های قطبی و ناقطبی و پیش‌بینی شکل مولکول‌ها و نیروهای بین مولکولی و کلی چیز دیگه آشنا می‌شیم! این فصلُ با دقت زیاد و دنده سنگین بخون. تست فراوون هم فراموش نشه!
فصل 5 شیمی 2 با یه سری موارد حفظی در مورد مواد آلی و مواد غیر آلی و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد اتم کربن آغاز میشه که کاملا حفظی هس. بعد با گروه‌های عاملی مختلف و نحوه نام گذاری ترکیبات آلی و اینکه توی فلان میوه چه ماده آلی‌ای هس آشنا می‌شم که خیلی مهم هستن.
فصل 1 شیمی 3 ، استوکیومتری! پایه مسائل! کابوس مبتدی‌ها و عشق حرفه‌ای‌ها! برای حرفه‌ای شدن تو استوکیومتری تا می‌تونی تست بزن!
فصل 2 شیمی 3 ترمودینامیکه. در ترمودینامیک با یه سری مفاهیم آشنا می‌شیم که خیلی هم شیرین دوست داشتنی هستن. بعدش هم به مسائل ترمودینامیک می‌رسیم که مسائل وقتگیری هستن و تست فراوون میخوان.
فصل آخر شیمی 3 محلول هست. مسائل محلول علاوه بر اینکه خودشون می‌تونن به صورت مستقل مطرح بشن با استوکیومتری هم میتونن ترکیب بشن. برای مسائل این فصل هم باید فراووووون تست زد. آخر فصل محلول یه سری بخش حفظی هست که مهم هستن و باید زیاد مرورشون کنی.
می‌رسیم به شیمی پیش!
فصل 1 شیمی پیش سینتیک‌ـه. سینتیک به ترمودینامیک مرتبطه و بهتره ترمودینامیک بلد باشین. این فصل هم مفهوم داره هم نسئله و هم حفظیات. البته چندان سخت نیستن.
فصل دو شیمی پیش تعادله که مثل سینتیک هم مفهوم داره و هم مسئله. سطح این فصل هم مثل سینتیک متوسطه.
فصل 3 شیمی پیش اسید و بازه که میشه گفت سخت ترین فصل شیمی پیش‌ـه(یه چیزی تو مایه‌های فصل 4 شیمی 2) اصلی‌ترین چالش بچه‌ها تو این فصل مسائل pH هس.
فصل آخر شیمی پیش الکتروشیمی‌ـه. ایم فصل هم مفهوم داره و هم مسئله. (البته مفاهیم خیلی مهم ترن) ویژگی این فصل مفاهیم تعدد و شبیه به هم و فرّارـه. مثلا مقایسه سلول‌های گالوانی و الکترولیتی ، زنگ شدن آهن ، آبکافت ، برقکافت ، آبکاری و...! خیلی از بچه‌ها این نمی‌تونن به سوالات این فصل توی کنکور جواب بدن چون آخرین فصل کتابه و به مفاهیم تعددش به تسلط نرسیدن! حواست بهش باشه.

در مورد فصل شناسی نظام جدید هم ماهیت کلی مباحث به این شکل هست اما متاسفانه مولفان کتاب درسی مباحث رو بین فصل‌های مختلف کتاب درسی یا حتی پایه‌های مختلف پراکنده کردن
 
آخرین ویرایش:
  • شروع کننده موضوع
  • #3
ارسال‌ها
1,079
امتیاز
15,472
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1397
How_to_Study_PHYS_for_sampadia.png


فیزیک

فیزیک سومین درس دفترچه اختصاصی‌ـه که هم برای رشته‌های زیر گروه یک و دو ضریب 6 داره. به طور کلی نحوه خوندن فیزیک خیلی شبیه به ریاضی‌ـه و خیلی از مطالب این نوشتار شبیه به نوشتار چگونه ریاضی بخوانیم هست.​

نکته 1️⃣ : همون طور که قبلا گفتم علت اصلی احساس ضعف در یک درس نخواندن اون درس و توقع گرفتن نتیجه خوب در ازای یک تلاش کوتاه مدت هست.

نکنه 2️⃣ : فیزیک مفهومی بخون! فیزیک شاید مفهومی‌ترین و ملموس‌ترین درس دوران دبیرستان باشه. پس خودت با فرمول‌های بی‌معنی و کم کاربرد و مسخره گیج نکن.

نکته 3️⃣ : ممکنه وقتی بهتر یاد گرفتی ، موقع حل سوالا با خودت بگی این تست که تکراریه و آسونه یا اینکه راه حلش بلدم و وسط راه ولش کنی. این کار خیلی بده. حتما همه مسئله ها تا آخر حل کن.

نکته 4️⃣ : بعد از منبع آموزشی می‌ریم سراغ منبع آزمونی! باید موقع آزمون زدن سرعتت آزمون به آزمون زیاد بشه!

نکته 5️⃣ : حواست به فصل‌های سینماتیک ، دینامیک ، الکتریسیته ساکن و جاری باشه ، برای این فصل‌ها باید وقت بیشتری بذاری.

نکته آخر: مارک دار کردن تست های غلط زده و مهم یادتون نره!
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا