• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مطالعه گروهی کتاب های علمی غیر تخصصی(سری سوم)

  • شروع کننده موضوع CPHM
  • تاریخ شروع

کدام (دو) کتاب را برای مطالعه گروهی کتاب های علمی غیرتخصصی می پسندید؟


  • رای‌دهندگان
    23
  • Poll closed .
  • شروع کننده موضوع
  • #1

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
با سلام
وارد مرداد ماه شده ایم و امتحانات (اکثر) دانشجویان و دانش آموزان و همچنین کنکور به پایان رسیده اند و (اکثر) کاربران احتمالا وقت آزاد بیشتری دارند لذا با موافقت مدیریت یک سری دیگر از مطالعه گروهی کتاب های علمی برگزار می شود.
از امروز تا هفته دیگر کتاب های مورد نظر خود را به بنده در قالب یک گفتگو(پ.خ.) ارسال کنید تا برای رای گیری قرار داده شوند و کتاب این سری مشخص شود.

خواندن کتابهای خوب، در حکم مکالمه با انسانهای شرافتمند گذشته است. [دکارت]
 
آخرین ویرایش:
  • شروع کننده موضوع
  • #2

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
كتاب هاي پيشنهاد شده:

١. تاريخچه زمان اثر استيون هاوكينگ (A Brief History of time by Stephen Hawking)
GoodReads Wikipedia
چندين ترجمه و چاپ فارسي از آن موجود است از جمله از شركت سهامي انتشار، انتشارات معيار انديشه و انتشارات ايرانمهر
همچنين فايل فارسي و انگليسي آن براي دانلود به سادگي پيدا مي شود
و اما يك خلاصه مختصر:
پرفسور «استیون هاوکینگ» و پژوهش‌های وی در زمینه فیزیک نظری، متأسفانه به طور گسترده در ایران معرفی نشده است. ترجمه کتاب حاضر در سال ۱۹۸۸ به چاپ رسیده و ظرف کمتر از دو سال چهارده بار تجدید چاپ شده است. نویسنده این كتاب هم اکنون استاد لوکازین ریاضیات دانشگاه کمبریج است. این مقام قبلا به نیوتن و بعدها پی.آ.ام دیراک تعلق داشت.
خوشبختانه در مقدمه کتاب به طور مختصر و مفید درباره اهداف نوشته حاضر شرح داده شده است، اما شاید ذکر برخی نکات خالی از فایده نباشد؛
بنای شکوهمند و مجلل علم، در نظر بسیاری افراد همچون کاخی جادویی و دست نیافتی می‌باشد که بر فراز قلل مه آلود دوردست برپا شده است. خواندن این کتاب فرصتی است کم نظیر زیرا یکی از معماران ورزیده و برجسته این بنا، ما را به بازدید قصر می‌برد و با زبانی صمیمانه و بی‌تکلف می‌کوشد تا راز و رمز این شاخه شگفت‌انگیز و پرقدرت دانش بشری را بازگو نماید و آخرین دستاوردهای آن را شرح دهد.
[منبع: ketabfarsi.ir]

——————————————————
٢. جهان هاي موازي اثر ميچيو كاكو (Parallel Worlds by Michio Kaku)
GoodReads. Wikipedia
نظراتي درباره اين كتاب:
برایان گرین استاد فیزیک نظری ذرات در دانشگاه کلمبیا و نویسنده کتاب‌های جهان زیبا و ساختار کیهان در مورد این کتاب می‌گوید: این کتاب را چون سفری شگفت‌انگیز مطالعه کنید. سفر در کیهانی که نیروهای واقعی آن، ما را مجبور می‌سازند تا به سمت مرزهایی که حتی در رؤیا هم نمی‌توان به آن فکر کرد، کشیده شویم. میچیو کاکو در این کتاب، استعداد شگرف خود را به خدمت گرفته تا به یکی از عجیب‌ترین و هیجان‌انگیزترین دستاوردهای احتمالی فیزیک مدرن بپردازد. اینکه ممکن است جهان ما تنها جهانی در بین جهان‌های متعدد باشد. شاید بی‌نهایت جهان در یک شبکه گسترده کیهانی وجود داشته باشد که کل جهان ما فقط یکی از آن‌هاست. کاکو، با استفاده استادانه از شوخ‌طبعی و تمثیل، صبورانه خواننده را با نظریات متفاوت موجود در مورد جهان‌های موازی آشنا می‌سازد. نظریاتی که همگی از مکانیک کوانتومی، کیهان‌شناسی و تئوری جدید M، نشأت می‌گیرند.
[منبع: bigbang]

——————————————————
٣. واقعيت پنهان از برايان گرين (The Hidden Reality by Brian Greene)
GoodReads
قسمتي از پيشگفتار نويسنده:
ما برای کشف‌ قلمرو‌های جدید باید دیدگاه‌مان را درباره‌ی کیهان بسیار تغییر می‌دادیم. ما به کمک بینش فیزیکی و دقت ریاضی و راهنمایی و تأیید و تجربه و آزمایش، اثبات کردیم فضا، زمان، ماده و انرژی گنجینه‌ای از رفتارها را نشان می‌دهند که به هیچ کدام از مشاهده‌های بی‌واسطه‌ی ما شباهت ندارند.
هنگام نگارش واقعیت پنهان، فرض کردم خواننده‌ی کتاب هیچ تخصصی در زمینه‌ی فیزیک یا ریاضیات ندارد. در این کتاب هم، مانند کتاب‌های قبلی‌ام، از استعاره و تمثیل سود جسته‌ام و جای‌جایش مملو از وقایع تاریخی است تا شرحی قابل فهم از برخی عجیب‌ترین و گویاترین بینش‌های فیزیک جدید به دست بدهم که شاید درستی‌شان در آینده اثبات شود. خواننده برای درک مفاهیم کتاب باید روش‌های مرسوم تفکر را کنار بگذارد و سراغ قلمروهای نامترقبه‌ی واقعیت برود. او به سفری می‌رود که بسیار هیجان‌انگیز و قابل فهم است و پیچ‌و‌خم‌های علمی، مسیر را علامت‌گذاری می‌کنند. من با آگاهی این مسیر را برگزیده‌ام تا چشم‌اندازی از ایده‌ها ترسیم کنم که کش و قوس‌ دره‌های آن دنیایی از تجارب روزمره تا تجارب کاملاً ناآشنا را در بر می‌گیرد.
[منبع: bigbang]

——————————————————
٤. ساعت ساز نابينا اثر ريچارد داوكينز (Blind Watchmaker by Richard Dawkins)
GoodReads. Wikipedia
معرفي كتاب:
چرا و چگونه تکامل بدون وجود هیچ برنامه ریزی و طرحی جهان زنده را شکل میدهد؟ این سوالی است که ریچارد داوکینز زیست شناس برجسته ی انگلیسی می کوشد در این کتاب به آن پاسخ دهد.
در ابتدای کتاب، داوکینز پدیده های موجود در طبیعت را به دو دسته ی ساده و پیچیده دسته بندی کرده است. منظور او از پدیده های پیچیده چیزهایی است که به زیست شناسی مربوط میشود مانند شامپانزه , کرم خاکی, درخت بلوط و حتا موجودات فضایی اگر وجود داشته باشند!
به گفته ی او زیست شناسی بررسی چیزهای پیچیده ای است که به نظر میرسد برای هدف خاصی طراحی شده اند. داوکینز ابتدا به این مساله می پردازد که آیا موجودات زنده مانند یک ماشین برای به وجود آمدن نیاز به یک طراح آگاه دارند یا فرایند دیگری آنها را بوجود آورده است.
برای فهم بهتر مطلب به بررسی چشم می پردازد. چشم پدیده ای است بسیار پیچیده و ظریف که احتمال بوجود آمدنش بدون یک طراح و در زمان کم، اتفاقی به کلی نا محتمل است. اما بوجود آمدن آن بدون یک طراح هدفمند ممکن است. پدیده ی انتخاب طبیعی در طی هزاران میلیون سال باعث شده است تغییرات کوچک و مفیدی که در موجودات زنده ساده تر ـ بر اثر پدیده ی جهش ـ رخ می داده به نسل های بعدی منتقل شود و همین انباشته شدن تغییرات کوچک در طی نسل های متوالی پدید آورنده ی پیچیدگی های شگفت انگیز طبیعت زنده شده است.
[منبع: darwinday.ir]

———————————————————
5. جهاني از عدم از لاورنس كراس (A Universe from nothing by Lawrence Kraus)
GoodReads
معرفي مختصر كتاب:
این کتاب، یک داستان کیهان شناسانه است که هر چه جلوتر می رود خواننده را میخکوب می کند، لاورنس کراوس، فیزیکدان نظری پیشگام پیشرفت های شگفت انگیز جدید علمی را که می تواند جواب بسیاری از سوالات فلاسفه را بدهد، توضیح می دهد.کراوس که یکی از مشهورترین دانشمندان عصر حاضر است و توانسته شکاف بین علم و فرهنگ عامه را از بین ببرد، معتقد است علم جدید توانایی پاسخ به این سوال که “چرا به جای هیچ، چیزی وجود دارد” را به طور شگفت انگیزی دارد. مشاهدات تجربی زیبا و نظریات پیچیده جدید درکتاب “جهانی از عدم” به طرز قابل فهمی آورده شده اند و می گویند نه تنها چیزی می تواند از هیچ چیز بوجود آید، بلکه همواره این اتفاق می افتد.
[منبع: bigbang]

———————————————————
 
آخرین ویرایش:
  • شروع کننده موضوع
  • #3

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
6. فيزيك و فلسفه از جيمز هاپوود جينز (Physics and Philosophy by James Hupwood Jeans)
GoodReads
معرفي مختصر كتاب:
مؤلف کتاب، که خود از استادان علم فیزیک است، کوشش کرده تا با بیانی ساده، مسائل مشکل فیزیکی و فلسفی و مرز میان آن دو را روشن سازد و تأثیر هر یک را در دیگری نشان دهد. وی پس از ذکر مختصری از اقوال فلاسفه ی قدیم و جدید به مسائل نو فیزیکی و جهان شناسی پرداخته است و خواننده ی مأنوس به فیزیک قدیم را به تدریج با یک سلسله بیانات ساده به طور اساسی و از بیخ و بن وارد مباحث فیزیک جدید می کند و تأثیر آن را در مسائل فلسفه و زندگانی هر روزه بررسی می کند.
[منبع: bigbang]

-----------------------------------------------
7. خاستگاه گونه ها از چارلز داروین (On the Origin of Species by Charles Darwin)
GoodReads. Wikipedia
کتاب خاستگاه گونه ها و یا منشا انواع از چارلز داروین حقیقتا نیازی به معرفی ندارد و می توان آن را یکی از مهم ترین کتاب های علمی تاریخ، هم رده با اصول ریاضی فلسفه طبیعی آیزاک نیوتون دانست. اما به هر حال یک معرفی مختر:
چارلز داروین پس از پنج سال سفر دریایی با کشتی بیگل به آمریکای جنوبی نخستین پیش‌نویس این کتاب را در سال ۱۸۴۲ نوشت. پس از آن تا سال ۱۸۴۴ نوشتهٔ اولیه را گسترش داد و به حدود ۲۳۰ صفحه رساند. او برای اولین بار تئوری خود را در ژوئیهٔ سال ۱۸۵۸ علنی کرد و یک سال بعد کتاب منشاء انواع در لندن منتشر شد. ۱۲۰۰ نسخه چاپ اول در همان روز نخست انتشار به فروش رفت. عنوان کتاب در ابتدا “اصل انواع به کمک انتخاب طبیعی یا بقای نژادهای اصلح در تنازع بقا” بود، ولی این نام طولانی به مرور زمان جای خود را به “منشاء انواع” داد. در پی انتشار این اثر کلیسا آن را برای دین مضر خواند و سیل مخالفت‌ها آغاز شد.
کتاب در دوازده فصل گردآوری شده‌است. چهار فصل ابتدایی دربارهٔ اساس تئوری داروین است. جهار فصل بعدی به بررسی انتقاداتی می‌پردازد که داروین پیش‌بینی کرده ممکن است به تئوری‌اش وارد شود. سه فصل بعدی مربوط به شواهد زمین‌شناسی و پراکندگی گیاهان و جانوران و رده‌بندی و شکل‌شناسی آن‌هاست و در فصل آخر تمام آنچه در کتاب آمده به صورت خلاصه بازگو شده‌است.
داروین در این کتاب مطرح می‌کند که بررسی انتخاب مصنوعی، بهترین موید اصل انتخاب طبیعی است. به صورتی که پرورش‌دهندگان نباتات و حیوانات گونه‌ای را که حائز صفتی مورد نظر است را از بین دیگر گونه‌ها انتخاب می‌کنند و آن‌ها را جداگانه نسل به نسل وادار به جفت‌گیری می‌کنند و سرانجام انواع متفاوتی از نوع قبلی را به وجود می‌آید. به عنوان مثال انواع سگ‌ها (خانگی، شکاری، گله و…) که این همه از هم متفاوت هستند همگی از گرگ نتیجه شده‌اند. داروین این‌گونه استدلال می‌کند که در طبیعت جای پرورش‌دهنده به تنازع بقا داده شده‌ است. از میان همهٔ انواع موجودات زنده، عدهٔ زیادی محکوم به نابودی هستند و تنها بخشی از آن‌ها که برای بقا سزاوارترند باقی می‌مانند.
[منبع: illibook.ir]

-----------------------------------------------------
8. تکامل و رفتار انسان از جان کارت رایت
GoodReads
چرا مردها ، به طور متوسط ، بلندتر از زنان هستند ؟ چرا مردم بیشتر وقتشان را به غیبت کردن و شایعه پراکنی ‏می گذرانند ؟ چرا زنان از زمان دقیق تخمک گذاری شان آگاهی ندارند ؟ چرا طلاق هایی که در اوایل ازدواج رخ ‏می دهند ، غالباً از سوی زنان ، و طلاق هایی که بعدتر رخ می دهند ، بیشتر از طرف مردان صورت می پذیرد ؟ ‏چرا تعداد پسرها و دخترهایی که بدنیا می آیند تقریباً برابر است ؟ چرا حسادت جنسی عامل شایع خشونت نرهاست ‏؟ چرا نرها غیرتی تر از ماده هایند ؟ و اینکه حجاب چرا فقط مخصوص زن هاست ؟ ‏
اینها همه ، تنها بخش کوچکی از حجم وسیعی از پرسش هایی است که دارونیسیم مدرن ، به دنبال یافتن پاسخ هایی ‏برای آنان است . عمر سه دهه ای این رویکرد تکاملی به رفتار انسان که از زمان انتشار تکان دهنده ترین کتاب قرن ‏‏۲۱ سوسیوبیولوژی ؛ تلفیقی نوین متولد شد ، و فرآورده های قابل ملاحظه آن ، موضوع اصل کتاب حاضر ‏است.
[منبع: darwinday.ir]

-----------------------------------------------------
9. جهان در پوست گردو از استیون هاوکینگ (The Universe in a Nutshell by Stephen Hawking)
GoodReads. Wikipedia
پیشگفتار پرفسور هاوکینگ
استیون هاوکینگ یکی از پر نفوذترین اندیشمندان زمان ماست . اندیشه ورزی های ماجراجویانه او و شیوه شوخ طبعانه ای که برای بازگویی اندیشه هایش به کار می گیرد ، نام او را پر آوازه ساخته است. کتاب تاریخچه زمان که درچندین میلیون نسخه به فروش رسیده ، چشم اندازی دلربا از فیزیک نظری برای خوانندگان در سراسر جهان فراهم آورد.
اینک درکتابی تازه و پر از تصویر و نمودار ، هاوکینگ به مهمترین رویدادهایی که پس از کتاب تاریخچه زمان رخ داده است ، می پردازد.او مارا به پیشروترین بخش های فیزیک نظری می برد. جایی که واقعیت اغلب از تخیل شگفت آور است. و به زبانی ساده اصولی را که بر جهان می رانند بازگو می کند.
پرفسور هاوکینگ ، همچون بسیاری از دانشمندان دیگر در جامعه علمی بین المللی ، در طلب جام جم دانش ، یعنی نظریه فریبای همه چیز که در دل کیهان نهانست. می باشد.
درکتاب جهان در پوست گردو او راهنمای ماست در سفری اکتشافی برای گشودن راز های جهان ، از ابرگرانش تا ابر تقارن ، از نظریه کوانتومی تا نظریه ام (M Theory)
از هالو گرافی تا دو گانگی.در این پر هیجان ترین ماجراجویی ذهنی ، او در پی بهم آمیختن نظریه نسبیت عام انیشتین و اندیشه تاریخهای چندگانه ریچارد فینمن و فراهم آوردن نظریه ایست یکپارچه که هرآنچه را درجهان روی می دهد ، توصیف کند.
او ما را به مرزهای بکر و دست نخورده دانش می برد.شاید درآنجا نظریه ابر ریسمانی و P-branes فرجامین کلید گشودن این چیستان و معما باشد.

--------------------------------------------------------
10. آینده ی ذهن از میچیو کاکو (The Future of the Mind by Michio Kaku)
GoodReads. Wikipedia
ذهن و گیتی بزرگ ترین رازهای طبیعت اند. به یاری همه ی تکنولوژی گسترده ای که در خدمت داریم، توانسته ایم از کهکشان هایی در میلیاردها سال نوری دورتر عکس بگیریم، در ژن های کنترل کننده ی حیات دستت ببریم و در قلمرو درونی اتم به کاوش بپردازیم ولی ذهن و گیتی هنوز هم ما را سرگرم و مبهوت می کنند. آنها مرموزترین و افسون کننده ترین مرزهای شناخته شده ی علم به شمار می روند.
اگر بخواهید لب به تحسین شگوه گیتی بگشایید، تنها کافی است چشمتان را به آسمان شبانگاه بدوزید، که با میلیاردها ستاره فروزان است. از هنگامی که نیاکانمان نخستین نگاه خود را به شکوه مندی آسمان پر ستاره انداختند،همواره با این پرسش های جاودانه سردرگم هستیم: همه این ها از کجا آمده اند؟ همه ی این ها چه معنایی دارند؟
برای گواهی بر راز آلودگی ذهن مان کافی است به خودمان در ایینه چشم بدوزیم و بپرسیم، در پشت آن چشمان چه نهفته است؟ این به پرسش هایی ژرف می انجامد؟ آیا روح داریم؟ پس از مرگ چه بر سرمان می آید؟ آخرش « من » کیستم؟ و از همه مهمتر این پرسش غایی برایمان پیش می آید: جایگاه ما در این طرح عظیم کیهانی کجاست؟ به قول تامس هاکسلی زیست شناس بزرگ دوران ویکتوریایی « همه ی پرسش های آدمیزاد، مسئله ای نهفته در پس تک تک آنها و جالب تر از هر کدامشان، تعیین جایگاه آدمی در طبیعت و رابطه اش با کیهان است.»
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
با سلام دوباره
با توجه به پیشنهاد کتاب های متعدد و محدودیت وجود تنها 10 انتخاب، ممکن است پیشنهادات بعضی افراد در این جا آورده نشده باشد، از این بابت عذر می خواهم.
از امروز تا 7 روز دیگر نظرسنجی باز خواهد بود و شما می توانید دو کتاب را برای این دوره از مطالعه گروهی انتخاب کنید.
با تشکر از همکاری همه کاربران از جمله معرفین کتاب ها به شرح زیر:
@stanly1
@MHO
@mhs.1d
@helii
@مهراد:))
@S!lenced
@shnava
@شانا
پيشنهاتي كه نشد در نظرسنجي قرار گيرند به شرح زير اند:
ساختار انقلاب هاي علمي اثر تامس كوهن(*)
ابرفضا اثر میچیو کاکو
دنیای شگفت‌انگیز بعد چهارم اثر رودی راکر
ذهن هولوتراپیک اثر استانیسلاو گروف
جهان هولوگرافیک اثر مایکل تالبوت
جادوي واقعيت اثر ريچارد داوكينز(*)
ارابه خدايان اثر اريك فون دينكن (!!)
ارابه بي خدايان اثر ايرج بقايي (!!)
The Drunkard's walk by Leonard Mlodinow
انيشتين عاشق اثر دنيس اوربي(*)
هيچ اثر فرانك كلوز(*)

كتاب هاي ستاره دار بسيار توصيه مي شوند و واقعا حيف است كه نشد در نظرسنجي قرار گيرند ولي مطمئنا علاقه مندان آن ها را مطالعه خواهند كرد
 
آخرین ویرایش:
  • شروع کننده موضوع
  • #5

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
با توجه به راي اكثريت، كتاب جهان هاي موازي اثر ميچيو كاكو و همچنين كتاب ساعت ساز نابينا اثر ريچارد داوكينز براي اين دوره از مطالعه گروهي كتاب هاي علمي غير تخصصي انتخاب شدند. (وجود دو كتاب در اين سري باعث مي شود كه انتخاب بيشتري براي شركت كنندگان وجود داشته باشد.)

- كتاب جهان هاي موازي اثر ميچيو كاكو توسط انتشارات مازيار در ايران چاپ شده است(كيفيت ترجمه هاي مازيار هميشه بالا بوده اند و اميد است اين يكي هم به اين صورت باشد) مي توانيد اين كتاب را از فروشگاه هاي اينترنتي يا كتابفروشي هاي شهر خود تهيه كنيد.(لينك كتاب در سايت انتشارات مازيار)
همچنين نسخه انگليسي اين كتاب براي خريد در آمازون و آي بوكس اپل موجود است
نسخه هاي غيرقانوني هم براي دانلود احتمالا وجود دارند و مي توانيد آن ها را در صورت تمايل پيدا كنيد
ترجمه اين كتاب ٤٤٨ صفحه و نسخه اصلي آن ٤٤٧ صفحه است
سايتي
- كتاب ساعت ساز نابينا اثر ريچارد داوكينز نيز توسط انتشارات مازيار چاپ شده است و از فروشگاه هاي الكترونيكي قابل تهيه است.(لينك كتاب در سايت انتشارات مازيار)
همچنين نسخه انگليسي اين كتاب براي خريد در آمازون و آي بوكس اپل موجود است براي خريد
نسخه هاي غيرقانوني براي دانلود هم احتمالا وجود دارند و مي توانيد آن ها را پيدا كنيد
ترجمه اين كتاب ٣٨٤ صفحه و نسخه اصلي آن ٣٣٦ صفحه است

شما به مدت يك ماه، تا ١٢ شهريور ماه ١٣٩٦، براي مطالعه و مطرح كردن پرسش هايتان درباره اين كتاب ها در اين تاپيك و همچنين به اشتراك گذاشتن نكاتي از كتاب يا نكات مرتبط و به طور كلي هرگونه اطلاعات علمي فرصت داريد.
همچنين براي نظم دهي به مطالعات برنامه پيشنهادي به اين گونه است كه هر هفته حداقل سه فصل از كتابي كه براي خواندن انتخاب كرده ايد را مطالعه كنيد تا همگام با بقيه پيش برويد، لذا تا جمعه آينده تا پايان فصل سوم ساعت ساز نابينا يا جهان هاي موازي (يا هردو) در دستور كار مطالعه گروهي قرار دارند.

پ.ن.١: افراد علاقه مند براي شركت در اين مطالعه گروهي و مباحثات مربوطه لطفا خود را به بنده معرفي كنند تا بتوانيم يك ديد كلي از افراد حاضر داشته باشيم
پ.ن.٢: وجود دو كتاب به اين معنا نيست كه شما مجبور به مطالعه هر دو كتاب هستيد بلكه مي توانيد يكي از آن ها را انتخاب كنيد و با ديگر افرادي كه همان كتاب را مطالعه مي كنند بحث و گفتگو داشته باشيد.

با تشكر از استقبال همگي...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
دوستان يك هفته گذشت...
آيا كسي اقدام به خواندن كتاب ها كرده است؟!
و آيا واقعا هيچ سوال و يا هيچ نكته ي جالبي براي به اشتراك گذاشتن نبود؟!
 

fteh

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
636
امتیاز
4,884
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
خوزستان
سال فارغ التحصیلی
90
وای بچه ها من فقط 10 صفحه خوندم.رفتیم تهران همایش و درگیر انتخاب رشته و عروسی.
شما چقدر خوندین؟
 

هولدن

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
884
امتیاز
12,092
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
96
هرچند که این کار توجیه نداره
اما درگیر انتخاب رشته بودم مسافرت هم یادم رفت کتابو باخودم بیارم
کتاب جهان های موازیو تا ماهوارهwmapخوندم اگه میشه تمدیدش کن
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
با توجه به اينكه يك فعاليت گروهي است پيشرفت صرفا به افراد شركت كننده بستگي دارد لذا برنامه اعلامي بنده صرفا يك پيشنهاد بود و مي شود هر وقت كه به هر نقطه اي از كتاب (ها) رسيديم بحث و گفتگو را شروع كنيم...
 

nils

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
519
امتیاز
10,162
نام مرکز سمپاد
‌‌فرزانگان
شهر
‌مشهد
سال فارغ التحصیلی
0
میشه سوال هم بپرسیم ؟:-"
حالا شایدم خیلی با ربط نباشه [ چون تو کتاب یه اشاره شده بهش فقط :D ]
ولی یکی بگه فرق نظریه ی تورم و انبساط چیه
من تفاوتشونو نفهمیدم:-"
چرا تورم تموم شده ولی انبساط جهان ادامه داره ؟:-"
 

stanly1

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
821
امتیاز
3,045
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب(قبلا)
شهر
شیراز-الان کیف(پایتخت اوکراین)
میشه سوال هم بپرسیم ؟:-"
حالا شایدم خیلی با ربط نباشه [ چون تو کتاب یه اشاره شده بهش فقط :D ]
ولی یکی بگه فرق نظریه ی تورم و انبساط چیه
من تفاوتشونو نفهمیدم:-"
چرا تورم تموم شده ولی انبساط جهان ادامه داره ؟:-"
تورم همون انبساط سریع و دیوانه وار تو اغاز جهانه.ولی انبساط ارومتر هنوز ادامه داره
 
  • شروع کننده موضوع
  • #13

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
میشه سوال هم بپرسیم ؟:-"
حالا شایدم خیلی با ربط نباشه [ چون تو کتاب یه اشاره شده بهش فقط :D ]
ولی یکی بگه فرق نظریه ی تورم و انبساط چیه
من تفاوتشونو نفهمیدم:-"
چرا تورم تموم شده ولی انبساط جهان ادامه داره ؟:-"
تورم كيهاني طبق نظر Guth (يك فيزيكدان فكر مي كنم آمريكايي(شايد هم بريتانيايي دقيقا خاطرم نيست)) از لحظه ١٠ به توان ٣٦- تا لحظه ١٠ به توان ٣٣- ثانيه پس از بيگ بينگ اتفاق افتاد كه در اين فاز سرعت انبساط كيهان(از ابعاد صفر) بيشتر از سرعت نور(بسيار بيشتر) بوده است اما پس از اين مدت بر اثر از دست رفتن تراكم اوليه انرژي، سرعت كاهش پيدا مي كند و شاهد انبساط كيهاني هستيم. شواهدي بر مدعاي Guth همين چند سال پيش با كشف و مطالعه امواج گرانشي پيدا شد.
نكته: بين تورم و انبساط لحظاتي از كاهش سرعت و شتاب منفي داريم اما خود انبساط شتاب مثبت دارد يا به عبارت ديگر سرعت دور شدن نقاط جهان از هم در حال افزايش است. (منشا اين انبساط علاوه بر اينرسي همان چيز ناشناخته اي است كه نام Dark Energy بر آن نهاده اند)

پي نوشت: فكر كنم نكات اضافه زيادي گفتم....به هر حال ممكن است برايتان جالب باشد...
 
بالا