• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

هواپیما ها

  • شروع کننده موضوع
  • #1

pershia

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
416
امتیاز
2,073
نام مرکز سمپاد
فرزانگان6
شهر
تهران
مدال المپیاد
نجوم
دانشگاه
UT\AUT
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
وقت بلیط گرفتن برای سفر هوایی حتما به یه چیز دقت میکنید؛ و اون مدل هواپیماست!
اینجا راجع به مدل های مختلف هواپیما شامل مسافربری، باربری و ...[nb]غیر از مواردی که تاپیک جداگانه ای براشون هست[/nb] مینویسیم[nb]با کمک و همکاری شما[/nb]. و راجع به فناوری های استفاده شده ی توشون و سایر اطلاعاتشون میگیم.
طبق معمول قوانین انجمن رو رعایت کنید.

+این تاپیک برای بحث نیست.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

pershia

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
416
امتیاز
2,073
نام مرکز سمپاد
فرزانگان6
شهر
تهران
مدال المپیاد
نجوم
دانشگاه
UT\AUT
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : هواپیما ها

نوشته ی Morty pasha

گفتیم چندتا مقاله هواپیمایی که زمان جوانی ترجمه کردیم رو اینجا هم قرار بدیم!
هواپیمایی خندان!! :))


Boeing X-32




Joint strike fighter

بوئینگ X-32 یک جنگنده ی چندمنظوره بود که در مناقصه ی تولید Joint Strike Fighterبرای ارتش ایالات متحده و هم پیمان های این کشور

از X-35 پیشنهادی از سوی لاکهید مارتین که بعدها به F-35 Lightning II معروف شد شکست خورد.


طراحی X-32

X-32 از یک ورودی هوای چانه ای بزرگ شبیه به F-8 Crusader و A-7 Corsair و یک بال یک تکه ی فیبرکربنی تشکیل شده است، که

بدلیل بزرگی تا حدودی نامتعارف ورودی هوای آن برخلاف آنچه که از یک جنگنده ی high-tech انتظار میرود کمکی به بهبود دید نمیکند.

بالهای ذوزنقه ای آن با فاصله دو بال حدود 9.15 متر و با زاويه ي پسگرايي لبه ي حمله 55 درجه . توانایی حمل 20000 پوند سوخت را

دارد. دلیل این درجه ی بالا از زاویه ی پسگرائی به قسمت های لاغر بال اجازه می داد تا بتواند حداقل پسای گذر صوتی را تولید نماید

دیگر دلیل این زاویه ایجاد یک زاویه ی خوب برای تجهیز به آنتن بالی بود.

پیشران دقیقا پشت کاکپیت و جلوتر از مرکز گرانش (CP)قرار گرفته است (امری نادر در جنگندهای جت) که این عوامل به مانند این است

که شی مخصوصی از آشکار شدن مستقیم تیغه های موتور جلوگیری میکند.بوئینگ همچنین در دهه ی60 هم طرحی از جنگنده ی

مافوق صوت با پیشرانه ای سوار شده در مرکز گرانش جنگنده ارائه کرده بود که اقدام برای تولید آن از چاپ تصاویر در Aviation week فراتر

نرفت.


تغییرات در طراحی

دو پیش نمونه ی تولید شده برای کاهش هزینه های تولید از طراحی با بالهای دلتا بهره میبردند با این وجود هشت ماه پس از شروع

تولید پیش نمونه ها ، نیاز به تقویت مانور پذیری و امکانات حمل سلاح JSF تحت درخواست نیروی دریایی به کارخانه های رقیب ارسال شد

و در نتیجه بالهای دلتای ساخته ی بوئینگ دیگر به نیازها پاسخ نمی داد، مهندسان بوئینگ برای حل این مشکل یک طراحی جدید با دم

سنتی (با شباهت اندکی به دم پلیکان) و کاهش وزن و افزایش چالاکی ارائه کردند.اما برای تغییر پیش نمونه ها دیگر دیر شده بود.

البته این کار باعث اثبات توانایی کافی بودن تکنولوژی بوئینگ در زمینه تولید جنگنده بود.


تست پرواز

بدلیل بال های دلتای پیش نمونه ها ، بوئینگ دو گونه ی مافوق صوت و STOVL را در تنظیمات جداگانه ارائه کرد که در گونه ی STOVL

باید تعدادی از قطعات از جنگنده جدا می شد.البته بوئینگ دریافته بود که گونه ی اصلاحی با دم سنتی نیازی به تنظیمات جداگانه ندارد.

اولین پرواز X-32A ( طراحی شده برای CTOL و ناوهای هواپیمابر ) در 18 سپتامبر سال 2000 انجام شد که در آن جنگنده از پایگاه

بوئینگ به پایگاه هوایی ادوارز پرواز نمود. X-32B که نمونه ی STVOL بود اولین بار در مارس سال 2001 به پرواز درآمد.X-32 برای پرواز

STVOL دقیقا از همان روشی که استفاده میکند که هاریرها استفاده میکنند یعنی استفاده از خروجی فن و thrust vectoring.


مشخصات و توانایی ها

خدمه: 1 نفر

طول: 15.47 متر

فاصله دو بال : 10.97 متر

ارتفاع: 5.28 متر

مساحت بال: 54.8 مترمربع

حداکثر وزن بخاست: 17200 کیلوگرم

پیشران: پیشران توربوفن Pratt & Whitney F135 با پس سوز

حداکثر تراست بدون پس سوز (تراست خشک) : 117 کیلو نیوتون

حداکثر تراست با پس سوز: 155.7 کیلو نیوتون

حداکثر سرعت : 1.6 ماخ (1931 کیلومتر بر ساعت )

برد در ماموریت های مخصوص نیروی هوایی: 1575 کیلومتر

برد در ماموریت های مخصوص نیروی دریایی : 1390 کیلومتر

برد در ماموریت های مخصوص تفنگداران دریایی : 1100 کیلومتر

تسلیحات

توپ 20 میلیمتری M61A2 یا توپ 27 میلیمتری Mauser BK-27

محفظه درونی: 6 آمرام یا 2 آمرام و 2 بمب 2000 پوندی کلاس هدایت پذیر

محفظه خارجی:15000 پوند سوخت و موشک های ضد رادار ، موشکهای هوا به سطح ، مخازن سوخت اضافی


در این تصویر قهقهه زدن آن کاملا پیداست! :))


منبع:

http://en.wikipedia.org/
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

pershia

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
416
امتیاز
2,073
نام مرکز سمپاد
فرزانگان6
شهر
تهران
مدال المپیاد
نجوم
دانشگاه
UT\AUT
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : هواپیما ها

نوشته ی امـیــــر

تا به حال به این فکر کرده اید که هر یک از بخش های هواپیما چه نام دارد؟ شرکت هواپیمایی کولولا آفریقای جنوبی در یک اقدام جالب دست به نام گذاری بدنه یکی از هواپیماهای بویینگ 737-86N خود زده است. این شرکت با درج توضیحات راجع به قسمت های مختلف هواپیما بر روی بدنه این هواپیما که نامش را Flying101 گذاشته، تلاش کرده توجه مسافران به این هواپیما جلب کند. اگر اطراف این هواپیما دوری بزنید با بخش های مختلف یک هواپیما آشنا می شوید.

126409_981.jpg


126408_749.jpg


اینها برخی توضیحاتی است که روی قسمت های مختلف هواپیما علامت گذاری و نوشته شده است:


آشپزخانه - کسی یک فنجان میخواد؟
تجهیزات الکترونیکی - وسایل تخیلی راهبری
پنجره ها - بهترین دید در دنیا
بال شماره ۱ و ۲
موتور شماره ۱ و ۲ - ۲۶۰۰۰ پوند نیروی رانش
خروج اضطراری = منطقه ای با جای پای بیشتر
صندلی ها - بهتر از صندلی های تاکسی
چند پنجره
جعبه سیاه - که در واقع نارنجی است
دنده فرود - که به همراه رینگهای باحال می آید
درب عقب
دُم - با یک آرم زیبا
سرویس بهداشتی
سکان - موارد مربوط به هدایت
استابلایزر - یک مورد هدایتی دیگر
ای.پی.یو - نیروی اضافی وقتی بیشتر به آن نیاز دارید
آشپزخانه - غذا، غذا، غذا ، غذا
فضای بوت
کد مامور مخفی - کد ثبت هواپیما
مخزن سوخت - شربت حرکت
درب محل قرارگیری بار
کانالهای تهویه مطبوع - کولولا نیازی به آنها ندارد... خودشان خنک هستند
درب جلو - درهای ما همیشه برایتان باز هستند ... بجز وقتی که در ۴۱۰۰۰ پایی هستیم
پنجره اتاقک خلبان
مخروط دماغه - محتوی رادار، آنتن و یک دیش واقعا بزرگ

منبع:نارنجي
 
بالا