خب سلام
میخوام یکم یه دید نسبت به رشته خودم بدم که شاید خیلی تو دفترچه ها نبینیدش چون دانشگاه های محدودی ارایه میدن(شریف؛ امیرکبیر؛ نوشیروانی بابل؛ خلیج فارس بوشهر)
مهندسی دریا یا به نام قدیمیش(تا سال ۹۷) مهندسی
کشتی سازی و طراحی سازه دریایی؛ یه رشته ایه که تقریبا زیر شاخه از
مکانیک حساب میشه
هدف این رشته طراحی و توسعه اولا انواع کشتی( از نفتکش و گازکش و فله بر بگیرید تا شناور های تندرو مثل هاورکرفت و کاتاماران و زیردریایی و شناور های زیرسطحی) و طراحی و توسعه سازه های دریایی مثل بندر؛ اسکله؛ سکوی نفتی و.... هست
یعنی در اصل اولین تصور غلط که اصلا خنده دار هم هست تا حدی این هست که شما قرار نیست
پژوهشگر حوزه دریا یا طراحی زیست محیط بهینه دریا انجام بدید
برای همین دروسی که پاس می کنید تا ترم ۵ ؛ بجز ۵ واحد
کاملا مکانیک هست
بچه های مکانیک بجای رسم فنی ۲ واحدی؛ نقشه کشی صنعتی ۳ واحدی دارن که جفتشون محتوای درس یکی هستن
درس شناخت کشتی هم کل دل و روده کشتی رو باید یاد بگیرید که خیلیاش معادل فارسی اصلا نداره با یک جزوه ۳۰۰ ۴۰۰ صفحه ای طرف هستید ظرف ۲ ماه
مکانیکی ها شناخت مکانیک دارن
درباره بازار کار خب بدیهتا بیشتر بازارش سمت شمال ایران و جنوب ایران هست اما باز هم یک تصور شاید غلط وجود داشته باشه این هست که برای کسی که میخواد ایران بمونه و تهران دیگه کاری نیست
خیلی از دفاتر طراحی مهندسی و تولید برخی از قطعات کشتی داخل تهران انجام میشه که یکی از کارخونه هاش شهریار هست مثلا
در کل تو کشتی ای مثل ناو هواپیمابر نیمتز ۱ میلیارد قطعه بکار رفته شده و همه اینها کنار هم ساخته نمیتونه بشه حتی شرکتی مثل اورگرین کشتی های کروزش رو داخل ۲ کشور مختلف تولید و مونتاژ میکنه
در مورد سطح درآمدی هم خب مبنای یکسری از شرکت ها
دلاری؛ یکسری هم
ریالی؛ از اونجایی که جز مشاغل
سخت حساب میشه کارش؛ خب حقوقی که میگیرید بالاتر از حالت عادی هست مثلا استاد ما سال ۹۹ فیش حقوقیش ۵۰ میلیون تومن بوده
البته ۳ سال از دکترا گرفتن گذشته بوده
در مورد اپلای هم برای ارشد شاید خیلی پوزیشن های خاصی پیدا نشه اما برای دکترا خب نروژ ایرلند گاها امریکا و کانادا نیوزلند و استرالیا بچه های ما پذیرش گرفته بودن(ایتالیا ارشد داره همچنان بخواید) و کلا بازار کار خارجش بهتره!
در کل من مهندسی دریا رو به کسایی پیشنهاد میکنم که
عاشق رشته مکانیک هستن؛ اینجا خبری از برق نیست یعنی اگر برق و کامپیوتر عاشق حل کردن مدارید دریا بدرد شما نمیخوره
درباره دریای امیرکبیر هم خب این دانشکده از سال
۶۷ اینجا هست؛ قبلا سیستم درسی اینطوری بود بچه ها ۲ سال اول تهران بودن ۲ سال دوم رو بندرعباس برای همین ما یک پردیس ساحلی هم داخل بندرعباس دارید که تجهیزاتی که اونجا هست رو دانشکده های محدودی توانایی نگهداریش رو دارن
اما از سال ۹۷ پردیس تهران و پردیس بندرعباس ۲ تا پردیس
مستقل هستن اگر تهران قبول بشید
تهران خواهید موند و اگرم بندرعباس قبول بشید بندرخواهید موند
دانشکده داخل تهران متاسفانه ظرفیتش کلاساش برای برگزاری ۳ مقطع کافی نیست و آزمایشگاه های تخصصی + مقطع ارشد دکترا برگزار میشه
مقطع لیسانس طبقه اول ساختمان ابوریحان که الان در اختیار دانشکده برق و مکانیک هست برگزار میشه
اون قسمت برای دریاست
درباره هییت علمی هم خب چون این رشته از سال ۶۷ وارد ایران شده تازه مقطع کارشناسیش؛ هییت علمی ما ۳ حالت دارن
۴ ۵ تا از اعضا مهندسی دریا رو خارج به طور کامل تحصیل کردن و اینجان(آمریکا؛ ژاپن؛ لهستان؛ نروژ)
دسته دوم که ۳ ۴ نفر هستن مهندسی دریا رو داخل ایران تحصیل کردن(همین امیرکبیر)
دسته سوم هم مهندس مکانیک و عمران هایی هستن که هییت علمی ما شدن
راستی گرایش های ارشد هم دوتا شناخته شده هست
سازه
هیدرومکانیک که دنیا هاشون از هم متفاوت هست بستگی داره به علاقه خودتون
اینم عکس چارت درسی مهندسی دریا :
سوالی بود در خدمتم