• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

فمنیسم؟!

آیا با برابری زن و مرد موافقید؟


  • رای‌دهندگان
    113

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : فمنیسم؟!

من منکر فشار خانواده نیستم ولی حرفات دقیقا بعضیاش مصداق فشار قانونه. اینکه پدر بتونه اعمال زور کنه روی بچه‌ی بالای ۱۸ سالش و از حق سفر یا ترددش جلوگیری کنه دقیقا مصداق قانونی تبعیضه نه لزوما عرفی. اگر قانون اصلاح بشه پدر یا شوهر یا هیچ عضوی از خانواده حق اعمال زور نخواهند داشت و اگر بخوان انجام بدن قانون مقابلشون وایمیسته و از حق شخص دفاع می‌کنه.
و طبیعتا یه زن مستقل و غیر سنتی خودش نمی‌خواد با یه خانواده‌ی سنتی متحجر ازدواج کنه که حالا براش مشکل به حساب بیاد که‌ اینجور خانواده ها «نجیب» نمی‌دوننش.
اگر هم بخواد با یه مرد معقول و عادی باشه که همچین داستانایی نداره.
توی یه جامعه‌ی مدرن سازی شده تنها کاری که خانواده‌ش می‌تونن انجام بدن اینه که طردش کنن و از نظر مالی تامینش نکنن که این مسئله همه جای دنیا هست و ربطی به مذهب توی ایران نداره، آمریکایی های مسیحی هم همینطورن ولی این باعث نمی‌شه زن ها نتونن مستقل زندگی کنن و از حقوقشون استفاده کنن چون قانون کار، قانون قضایی و همه چیز سرجاشه و طرف برای تامین خودش کار می‌کنه و مستقل می‌شه.
زندگی توی شهرستان کوچیک‌ هم اگر باعث اذیت می‌شه آدم می‌تونه مهاجرت کنه به شهرهایی که مردم کمتر فوضولی می‌کنن به کار بقیه.

× در کل حرف من اینه که اصلاح شدن قانون حداقل ها رو فراهم می‌کنه و بعضی چیزا رو از غیر ممکن به ممکن (نه لزوما به آسون) تبدیل می‌کنه.
 

مانانائیل

کاربر فعال
ارسال‌ها
55
امتیاز
261
نام مرکز سمپاد
bhshti
شهر
rs
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
rs
رشته دانشگاه
nd
پاسخ : فمنیسم؟!

به نقل از Agent 47 :
قرآن
برداشت های غلط باعث نشده مردم این موضوع رو به اسلام ربط بدن. برداشت های درست باعث شده. شما اگه بررسی کنی می بینی که تو کشور های مذهبی تر و کشور های اسلامی برابری جنسیتی کمتره. کشور هایی مثل عربستان، ایران، افغانستان و ... و کشور هایی هم که این برابری بیشتره ولی اسلامی ان تقریبا رنگ و روی اسلام و اون چیز هایی که تو قرآن گفته شده از بین رفته و چیزی رعایت نمیشه.
نمیدونم ترکیه تو این آمار چندمه ولی قطعا از ایران بالاتره چون حکومت سکولار داره ( که البته الان اردوغان داره گند میزنه بهش) و با این که دین مردمش اسلامه اما حجابی ندارن، مشروب می خورن و کلی کار دیگه که صراحتا تو قرآن نهی شده. پس هر چقدر بخوای به دستور های قرآن نزدیک بشی برابری جنسیتی هم کمتر میشه.
قرآن را باز کن بخون. مثلا سوره نسا و خیلی از سوره های دیگه دستور های مستقیم داره که ارث دختر نصف ارث پسر باشه و خیلی دستور های دیگه.
اصلا خیلی از دستور هایی که قرآن داده به مرد بوده. یعنی زن رو یه موجودی در نظر گرفته که مرد باید قرآن بخونه و بهش دستور بده و اکثر آیه ها خطاب به مرد ها ست که مواظب باشین زنتون این کارو بکنه یا نکنه و این دستورات تاثیر میذاره تو فرهنگ مردم که باعث میشه برابری جنسیتی خیلی کم بشه.

شیعه
به دلیل دینی که داریم ( در اینجا شیعه) مردم قبول دارن که یه عده باید مرجع تقلید باشن و ما از اون ها تقلید کنیم. این افراد به دلیل مطالعه های دینی که دارن برابری جنسیتی رو قبول ندارن در نتیجه به مردم شیعه دستور میدن که شما هم نداشته باشید و شما نمی تونید قدرتی که مراجع تقلید تو کشور دارن رو دست کم بگیرید. به راحتی با یک فتوا می تونن قانون های کشور رو تغییر بدند.
هر چیزی هم که تو مجلس تصویب بشه زیر نظر شورای نگهبانه و در آخر این شورا قوانین کشور رو تایید یا رد می کنه و شورای نگهبان هم بر اساس دستورات دینی به اون ها نگاه می کنه. ( بگذریم که از دین سو استفاده می کنن برای قوانین خودشون) ولی به هر حال دین تاثیر داره تو همه این نا برابری ها پس این برداشت ها غلط نیست. این برداشت ها درسته تقریبا. چرا که دین ما تاثیر مستقیم داره در نا برابری :D
در ادامه ـم من دوس دارم یه نقل قول از ایت الله خامنه ای بکنم:
عدالت حق است؛ برابری گاهی حق است، گاهی باطل.[nb]من اینو تو یه سخنرانیِ درمورد زنان تو tv شنیدم،الانم ک سرچ کردم تو سایتشون بود:
«مردود شمردن مرجعیت فکری غرب» در موضوع زنان یکی از محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بانوان برگزیده در تاریخ ۹۳/۰۱/۳۰ و یکی از الزامات مهم تحقیق و پژوهش در موضوع زنان و خانواده از نظر ایشان بوده است. [از اینجا][/nb]
با این نقل قول میخواستم به اینجا برسم که هرچقدم دید عمومی نسبت به "زن" بد و متعصبانه و انحصارطلبانه و غیره... باشه،تا وختی که ولیِ مردم/: و اونایی که قانون وضع میکنن،افکار و نظرشون اینطوری باشه،این دید عمومی تغییر خاصی نمیکنه.(البته تو این شرایط شاید اصلن اون دیدِ مهم نباشه وختی قانونگذار ها و قوانین اینطورین.)

به نقل از امیـــ ع ـــر :
قاضی خانم هم داریم گویا!
نه،نداریم.
(یه زن نمیتونه قاضیِ اصلی و "صادر کننده حکم" باشه؛ طبق فقه اسلامی و البته شیعی.)
 

میـنا

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,223
امتیاز
4,980
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
bnb
سال فارغ التحصیلی
1394
رشته دانشگاه
پزشکی سمنان
پاسخ : فمنیسم؟!

در رابطه با حرفهای مهرناز وبهار:
وخوب من در محیطی زندگی میکنم که یکی از بزرگترین حوزه های کشورو داره وتقریبن همه مجبورن چادر سر کنن بخاطر محیط...
واین زیاد ربطی به خانواده نداره..مهم محیطه...من دوستایی دارم که توی شهر خودمون چادر سر میکنن و وقتی با خانوادشون شهرای دیگه میرن گشت ارشاد میگیرتشون...
مناطق ما محیط مهم تر از قانونه.....خالم با مدرک فوق لیسانس ومعدل الف دو ساله داره دنبال کار میگردئه...چون همه محیطهایی که میره خانوم هاشون کمن یا خانوم نیست...یا کنار شهره کارش....
و اینجا قانون هیچ دخالتی نمیکنه مهم محیطه....
ولی تو شهر های بزرگ البته که محیط مثل مال ما نیست ومحدود کننده قانونه...

یا ی نمونه دیگه تصویب چند روز پیش مجلس که دیه زن و مرد بررابر بشه :-? باید دنبال ریشه ی اصلی این احکام نابرابر بود و اصلاحشون کرد تا با منطق انسانیت جور دربیاد!
ایکه دیه برابر بشه امکانش تقریبن صفره.....
الان خودروهایی که خانومهای توش بی حجاب یا کم حجابن ممنوع الخدمات میشن....
و این قانونهای حاشیه ای بخاطر قانون اساسی کشوره که حجاب باید اجباری باشه....
و نباید ایراد گرفت به ممنوع الخدمات کردن خودرو ها یا برخوردهای گشت ارشاد....اونا فقط دارن به قوانبن کشور عمل میکنن...

و قانون اساسیم طبق قوانین اسلامه .....
و خوب وجود این قوانین ریشه ای ندارن ....وجود دارن چون اسلام گفته...همین وبس...

به گزارش جهان آیت الله سید احمد خاتمی در جلسه ای با حضور طلاب در پاسخ به سوال یکی از حضار که گفته بود در شهر قم افراد بد حجاب آزادانه در شهر می گردند و و هنگامی که از نیروی انتظامی پرسیده می شود چرا به وظیفه خود عمل نمی کند، می گویند ما دستوری برای این کار نداریم، اظهار داشت: دولت برای جذب آرایی که در انتخابات ۸۸ به کاندیداهای دیگر رای دادند در مسئله حجاب روی به سیاست تساهل و تسامح آورده است و در این موضوع قیافه روشنفکری گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله حجاب در جامعه امروز ما تبدیل به یک مشکل و فاجعه فرهنگی شده است افزودند: دیگر نمی توانیم بگوییم در حوزه مسائل فرهنگی و علی الخصوص حجاب در کشور کم کاری صورت می گیرد و باید گفت اصلا کاری در جامعه برای حل مشکلات این چنینی صورت نمی گیرد.

هیچ یک از مسئولان به فکر حل کردن و پیدا کردن راه حل برای این مشکل نبوده و به نظر می رسد دیگر با کار فرهنگی نمی توان جلوی بدحجابی در جامعه را گرفت و فکر می کنم برای حل این مسئله باید خون های پاکی ریخته شود تا این معضل از جامعه ما ریشه کن شود.

آیت الله خاتمی در ادامه افزود: رویکرد فرهنگی دولت در این زمینه به شدت ضعیف بوده و بنده بارها و بارها در نماز جمعه تهران این مسئله را گوشزد کرده و مردم هم در نظر سنجی ها این موضوع را با حدود ۹۰ درصد تائید کرده اند.

وی در پایان تاکید کرد با رویکرد آرام و آهسته و به اصطلاح کار فرهنگی دیگر نمی توان این موضوع را حل کرد.

وخوب این قوانین اسلام که با ملایمت نسبتن کمتری توی قانون اساسی استفاده شده به هر طریقی باید اجرا شن....حتا به قیمت خون ریخته شدن.....
شما چطور انتظار دارین قوانینی مثل دیه و ارث دختر و... که از قوانین اسلام هست برداشته شه؟
..............
یه کتابی داشتم با عنوان زن ومرد در اسلام....مال مادرم بود چاپ 68 اینا...
توش روایات واحادیث جالبی داره درباره معیار های همسر شایسته...
وقت کنم میذارمشون برای نشون دادن اینکه این سنتها وعرف از کجا میاد.....در حالیکه توی قوانین نیست...
 

reflection

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
95
امتیاز
279
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
دانشگاه
UM
رشته دانشگاه
Genetics
پاسخ : فمنیسم؟!

به نقل از Mohammadreza128 :
خب قدر مسلم حرف امام جمعه اصفهان تو این رده بندی تاثیری نباید داشته باشه چون تاثیری نداره تو قوانین که در ادارات هم خانم هم آقا استخدام میکنن......

بیشتر الان بحث اینه ک چ قوانین مدنی و چه عرف هایی در جامعه باعث این آمار شده....

ب نظر من ب شخصه یک سری قوانین اسلامی مثل حجاب اجباری....قاضی نشدن زن....ممنوع بودن خانندگی زن و... بیشتر باعث شده چنین آماری بوجود بیاد.....البته بحث سر درست و غلط بودن این قوانین نیس...بحث اینه ک خب اینا هست
بحث در مورد درستی و غلط بودن این قوانین هم هست. ببینید وجود این قوانین باعث شده به نحوی برابری دو انسان به صرف جنسیتشون از بین بره. یعنی موقعیت های نابرابر برای افراد به صرف جنسیتشون ایجاد بشه.
و خوب هر قانونی که باعث چنین موضوع بشه ذاتا ایراد داره. برابری انسان ها معاف از جنسیت، دین، رنگ پوست و نژاد باید وجود داشته باشه.
تفاوت بین انسان ها باید بین تجربیات و تحصیلاتشون باشه برای موقعیت های شغلی و تحصیلی نه جنسیتشون.

به نقل از sadlove :
توی زندگی تو شهری بزرگ بله اهمیت نداره . من چون خودم هم شهر بزرگ زندگی میکنم هم رفت و امد دارم تو شهرستانها و دارم از نزدیک میبینم با چشم خودم اینو میگم صرفن .
توی شهرستانها و روستاها وقتی یه نفر چنین کاری کنه هم تحت فشار شدید خونواده و ب خصوص پدرهاست میتونه باعث شه ب زور شوهرش بدن یا اصن طردش کنن از خونواده یا دیگه ب چشم اولیه بش نگاه نکنن و هم از جامعه طرد میشه تو ازدواج چ اون دختر بخواد چ نخواد و اهمیت ندارع دچار مشکل میشه چجوری ؟ اینجوری ک خونواده پسرا هر دختریو برای پسرشون برای ازدواج انتخاب نمیکنن ! دنبال یه دختر ب اصطلاح خودشون نجیب میگردن . و محیطهای کوچک طوریه ک همه همو میشناسن و یه همچین قضیه ای کل شهرستان با همچین افکاراتی پر میشه . خب حالا نظر دختره راجب اطرافیان اهمیت دارع ؟ وقتی رو زندگیش تاثیر داره و ضربه میخوره اون دختر .
و فقط هم ربطی ب امار بالا نداره این تبعیض های جنسیتی . یعنی خیلی چیزای دیگه برا دختر خوب نمیدونن در حالیکه برا پسر مشکلی نداره . مثل رابطه با جنس مخالف . مثل طرز پوشیدن لباس و حجاب . و همش برمیگرده ب مسئله عفت و حجاب تو دین اسلام و تفکر مردم در این رابطه .

ک این فشارا و افکار گفتم تو شهرستانها و روستاها و بخشی از شهرای بزرگه (مثل اطراف حرم تو مشهد یا اطراف شاهچراغ تو شیراز)
اول باید قوانین به افراد اجازه ی حقوق برابر داشتن بدند، فردی مایل بود، میتونه برای رسیدن به ارزو هاش از خانواده مستقل باشه.
ولی وقتی قوانین درست نباشند، فرد هیچ امیدی برای رسیدن به ارزو های به حقش نداره.
 

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,812
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
پاسخ : فمنیسم؟!

قوانین رو کاملن موافقم خودم اما بعد از سد قوانین مشکلات و فشار های روحی دیگه ای وجود دارن ک منشاشون افکار متعصب و نادرست مردمه ک شاید ب زبانی و ب عنوان یه ناظر بیرونی راحت بگیم خب قید خونواده بزنه بره یه شهر بزرگ اما در عمل ب این سادگیا نیست..
حالا از مسائل عاطفی هم بگذریم تو شهر بزرگ خونه میخواد شغل میخواد امکانات و وسایل میخواد برای خونش . کسی ک اول راهه اونقدری سرمایه نداره ک همه اینا رو فراهم کنه (حتی برای اجاره) .
 

Yasaman.k

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
520
امتیاز
3,660
نام مرکز سمپاد
فرزانگان شعبه2
شهر
کـرمان
سال فارغ التحصیلی
96
دانشگاه
باهنر کرمان
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر
پاسخ : فمنیسم؟!

متن متناي بقيه رو نخوندم ولي در كل:
كشور ما به عنوان يك حكومت اسلامي همه ي قوانينش بر پايه اصول قرانه و خوب به طور واضح توي خيلي از قسمت هاي قران بين زن ها و مرد ها تفاوت قائل شده كه خيلي هم تفسير كردن كه اين لازمه و برابري كامل اصلا درست نيس در جامعه يا براساس حرف خدا (رو ما تسليم خدا هستيم و دليل خيلي چيزارو ممكنه نفهميم :-")
نمونشم مثلا چيزي كه من يادمه بيشتر سوره نساء هست كه خيلي جاهاش گفته اگر يه زن خونواده دچار اشتباهي باشه يعني كار اشتباهي بكنه كه بازم اون كار شرايط داره ،مرد ميتونه زن خودش رو بزنه كه باز زدن اون هم شرايط داره اما در كل هيچ حا نگفتع كه اگه مردي اشتباه كرد زن ميتونه يه همچين كاري كنه و اصلا اگر هم همچين كاري كنه ممكنه گناه براش محسوب بشه و بايد به مراجع قانوني و دادگاه مراجعه كنه تا اون ها مشكل رو حل كنن و اين دقيقا اون چيزيه كه در فرهنگ ما هم وجود داره و اگه فرضا بگين زني مردشو زده كلي حرف پشت سرشه كه اين چه زنيه!
مرد ها مسيوليت تمام خرج و مخارج خونه رو دارن پس ارث بيشتر به اون ها نعلق ميگيره و ...
خيلي از اين چيزا شايد از ساليان دراز هم جزو فرهنگ ما شده مثلا خيلي خونواده ها ميگن اگه دختر من ساعت ٨ شب بيرون باشه اصن بداريم تنهايي بره بيرون اينا همش حرف پشت سرشه هوب اينا واسه اون درصد از مردم جامعه ماست كه هنوزم افكار كپك زده خودشونو دارن ! و اين در حاليه ما ميدونين قران همه ي صحبتاش براي تمام زمان ها بوده پس ..! قاعدتا وقتي پسر ها توي مثلا رشته رياضي از يك سهميه اي برخوردار هستند من فقط ميتونم سكوت كنم كه حتما اون به كار و تشكيل خانواده بيشتر احتياج داره تا من :|
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : فمنیسم؟!

به نقل از sadlove :
قوانین رو کاملن موافقم خودم اما بعد از سد قوانین مشکلات و فشار های روحی دیگه ای وجود دارن ک منشاشون افکار متعصب و نادرست مردمه ک شاید ب زبانی و ب عنوان یه ناظر بیرونی راحت بگیم خب قید خونواده بزنه بره یه شهر بزرگ اما در عمل ب این سادگیا نیست..
حالا از مسائل عاطفی هم بگذریم تو شهر بزرگ خونه میخواد شغل میخواد امکانات و وسایل میخواد برای خونش . کسی ک اول راهه اونقدری سرمایه نداره ک همه اینا رو فراهم کنه (حتی برای اجاره) .

به نظر من هم تغییر قوانین هست که توی تغییر رفتار ها تاثیر میذاره.


شاید یه مثال بشه این رو واضح تر کرد که قانون قدرت بیشتری داره، خیلی از خانواده ها مخالف رفتن دختر ها به مدارس بودند. ولی قانون تحصیلات ابتدایی اجباری بود، درسته اوایلش همه ی شهر ها توانایی ساخت مدرسه و بهره بردن از مدارس رو نداشتن ولی وجود قانون باعث شد کم کم مدارس بیشتر بشه و برابری حق تحصیل زن و مرد بعد از مدتی بشه یکی از اصول غیر قابل انکار حتا توی همین ایران! که تا کمتر از ۱۰۰ سال پیش خیلی از خانواده ها مخالف تحصیل دختر ها بودن.

و بعله شروع زندگی جدید سخت هست ولی غیر ممکن نیست، برای مثال دوران دانشجویی میشه از خونه های دانشجویی بهره برد که هزینه ی خیلی کمتری برای اجاره دارن، وام های دانشجویی میشه گرفت. اگر الان گرفتن این شکل وام ها سخت هست به خاطر اینه که قوانین لازم براش وجود نداره.

اگر قوانین باشه برای مستقل شدن فرد خیلی راحت تر میتونه عمل کنه.
 

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,812
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
پاسخ : فمنیسم؟!

اگه یه حقوق مجزا داشت هر شخصی مثل قوانین دبی ک از وقتی فرزند متولد میشه حقوقی دولت براش پرداخت میکنه برای خرج و مخارجش باز شرایط اسون تر بود .


البته اگه شخص دانشجو باشه . و دانشجو یه شهر بزرگ هم باشه اوکیه . و خوابگاه هم دولتی باشه خودگردان نباشه . کلی نمیشه نظر داد یعنی هستن کسایی ک باز نتونن و این شرایطو نداشته باشن و در مقابل هم هستن کسایی ک ممکنه سرمایه ای داشته باشن شغلی داشته باشن و براشون هم اسون باشه کاملن . من خودم شخصیو در نظر گرفتم ک درسشو خونده مدرکشو گرفته و حالا میخواد شروع کنه زندگیشو . دانشجو باشه اونم دانشجو یه شهر بزرگ ک کلن میره یه شهر دیگه جدا میشه اتوماتیک .

بعد هم چیزی ک وجود داره حق تحصیل جز دین نیست ک بخواد منع شده باشه مستقیما برای زن . اما خب مثلن چیزی مثل حق ارث اینا مستقیمن توی خود دینن و اینا کنار اومدن باهاش غیر ممکن نیست اما زمان خیلی بیشتری ممکنه ببره . چون میان میگن ما باید خلاف دین عمل کنیم !؟ حکومت اسلامیه . لاال باید از جمهوری اسلامی بشه جمهوری تا بعضی قوانینو بردارن مثل لزوم اذن پدر برای ازدواج دختر .
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,596
امتیاز
37,032
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : فمنیسم؟!

به نظرتون الان دختران و زنان کجاها بهشون ظلم میشه؟ چه حقوقی دارن که رعایت نمیشه؟ اگر تجربه شخصی ای هم دارید حتما بگید.
 

reflection

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
95
امتیاز
279
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
دانشگاه
UM
رشته دانشگاه
Genetics
پاسخ : فمنیسم؟!

امروز روز جهانی زن هست، توی خیلی از کشور ها زنان و دختران در یک دو ماراتن شرکت میکنن و بعد در کنفرانس هایی شرکت میکنن که در اون ها حقوق زن ها رو بهشون یاداوری میکنن، راه های رسیدن و مبارزه علیه نابرابری ها، در مورد ازار زنان و راه های مقابله با اون بحث میشه.
یکی از مسایلی که امسال اهمیت خاصی پیدا کرده، خطراتی هست که برای زنان پناهنده و مهاجر کشور هایی مثل سوریه و عراق به خاطر جنگ به وجود اومده و این یکی از مسایل مهم مورد بحث هست.
همینطور در مورد کشور هایی که این روز رو یک روز رسمی نمیدونند و یا با تجمعات در این روز مخالفت میکنند.
مثل هر روز رسمی دیگه ای در تقویم این روز وجود داره تا افراد به مطالعه بیشتر و یادگیری بیشتر در مورد موضوعش- زنان- داشته باشند.

سایت هایی مثل : http://www.internationalwomensday.com
هم موضوعات جالبی برای مطالعه دارند، هم در مورد اتفاقات مربوط به این روز و برنامه ریزی های مربوط بهش تلاش میکنند.

امروز هر کس باید به این فکر کنه که چه حقوقی ازش سلب شده و در چه اتفاقاتی که ممکن بوده براش بیافته به صرف جنسیتش از دستش رفته، باید دنبال راه حل گشت، و شروع این راه حل، نیاز داره تا هر فرد حقوق خودش رو بدونه و برای رسیدن بهشون تمام تلاشش رو بکنه.

دوست دارید سال بعد چه جور سالی باشه، چه چیز هایی رو میخواید تغییر بدید ؟ چه راه حل هایی برای اون تغییرات دارید ؟
 

میـنا

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,223
امتیاز
4,980
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
bnb
سال فارغ التحصیلی
1394
رشته دانشگاه
پزشکی سمنان
پاسخ : فمنیسم؟!

حدود ده تا تاپیکی که تو کل انجمن بود درباره موضوعات مختلف فمنیسم رو یکجا جمع کردم....هر کی خواست دربارش بدونه این تاپیکها منبع خوبی براش باشن....
این تاپیک قفل میشه. تا بعدن دربارش تصمیم گرفته شه. :D
 
ارسال‌ها
3,331
امتیاز
64,743
نام مرکز سمپاد
فرزانگان زینب:)
شهر
تهر
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
علامه طباطبایی
رشته دانشگاه
روان شناسی
درسته که فرض اولیه اش نابرابری بین زنا و مرداس... ولی فقط این نیست که اخه... شاید یه سری چیزای فمینیسم خوب باشه ولی خیلی چیزاش هم درست نیست. باوجود اینکه زن و مرد باید برابر باشن (حقوق شون یکی باشه) ولی به هر حال باهم متفاوتن.
من اصلا حاضر نیستم فمینیست بشم و با خیلی چیزاش مخالفم ولی خب قطعا بعضی چیزاشم درسته و من منکرش نیستم:D
منم نیستم اما علاقه مندم به موضوعاتی که مطرح می کنه ‌.
هیچی مطلقا خوب نیست ولی قضیه همینه که فمنیسم یه مکتب واحد نیست و مکاتب مختلفش تو همین فرض وجود نابرابری با هم مشترکن . همونطور که گفتم هر کدوم طبق یه سیستم فکری درباره ی نابرابری اظهار نظر می کنند .
اینکه تفاوت بین زن و مرد به برابر بودن چه ربطی داره رو متوجه نمیشم .
 

mohaq

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
372
امتیاز
-13
نام مرکز سمپاد
شهید سلطانی
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1390
دانشگاه
دانشگاه باقرالعلوم (علیه السّلام) - قم
رشته دانشگاه
دانش اجتماعی مسلمین
فرض اولیه ی فمنیسم اینه که زن ها و مردها نابرابر واقع شدند و در واقع حق زن ها پایمال شده .
اما چرا و به چه صورت ؟ و چطور میشه نابرابری رو رفع کرد ؟ عقاید مختلفی طبق مکتب های مختلف فکری براش وجود داره که تبیین می کنند نابرابری ناشی از چیه و چرا اصلا وجود داره . و همین طور استدلال می کنند که چطور باید باهاش مقابله کرد ؟
این مکاتب فکری مختلف توی جواب دادن به این سوال ها و تبیین ها و استدلال هاشون با هم تفاوت دارن و برای کسی که تصدیق می کنه نابرابری جنسیتی رو و حول این موضوع دغدغه داره ، دونستنشون لازم به نظر می رسه.


اصل مسأله روشنه.
امّا مهم پاسخ هاست.
طبق تحقیقاتی که داشتم (چون فلسفه حقوق هم یه جورایی درس میدم)، فمینیست ها تنها حرفی که دارن اینه که در حق زن ها طلم شده.
امّا تا حالا نتونستن یک تبیین فلسفی روشن و دقیق که خودشون بتونن روی اون اتفاق نظر پبدا کنن، ارائه کنند.
خیلی از مکاتب فلسفی اینطوری نیستن و حداقل سر یه چیزایی با هم اتفاق نظر دارند.
 

GPON

GPON
ارسال‌ها
69
امتیاز
409
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
صنعتی اصفهان
رشته دانشگاه
برق-فیزیک
من که اصلا باهاش مخالفم. چرته به نظرم...
من باشم نمی خونم شما رو نمیدونم:-?
چند دفعه ملت باید بیان اینو توضیح بدن؟ فمنیسم به معنی طرفداری برابری زن و مرد نیست به معنی عدالت زن و مرد هست .به نظرم اگ اینقدر جبهه نمیگرفتی در مقابل خوندن یکم از این چیزا اینقدر با هاش مخالف نبودی .لازمه مخالف با چیزی بودن اینه که یه حداقل اطلاعاتی راجع بهش داشته باشی:|
 

GPON

GPON
ارسال‌ها
69
امتیاز
409
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
صنعتی اصفهان
رشته دانشگاه
برق-فیزیک
به نظر شما کار کشیدن از زن اونم در حدی که در توانش نیست عدالته؟؟؟ تازه اینکه مثال کوچیکشه!!

نه واقعا می خوام بدونم من اینو گفتم ؟؟نه واقعا میخوام بدونم یه کلاس کامل تو مدرسه(!)راجع به این داشتین ؟:|ببین گویا واقعا نمیدونی معنی برابری با عدالت چیه بعدشم تازه با توجه با برداشت غلطت میای نتیجه گیری از حرف منم میکنی:|
مثال :2=2 این ینی برابری:| حالا به جمله خودت برمیگردم کارکشیدن از زن در حد یه مرد 1-اولا اگ منظورت کارگری ساختمونه بله نباید چون برابرنیست و باید عدالت حاکم باشه:| 2- بازم اگ دلش بخواد مانعی نیست تو درست و غلط زندگی کسی رو تعیین نمیکنی خودش باید انتخاب کنه
 

tiberium

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,057
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی سمنان
شهر
سمنان
سال فارغ التحصیلی
1389
مدال المپیاد
المپیاد کامپیوتر
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی فن آوری اطلاعات
بچه ها کلیپ های jordan peterson رو تو یوتیوب ببینید. خیلی بنظرم عقایدش جالبه.
 
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,379
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
بچه ها کلیپ های jordan peterson رو تو یوتیوب ببینید. خیلی بنظرم عقایدش جالبه.

کجاش جالبه؟:)) همون عقاید ضد فمنیسم قدیمو بسته بندی جدید و قشنگ می‌کنه ضمن اینکه خیلی وقتا حرفاش اصلا قابل دنبال کردن نیست و چرت و پرت میگه و جالبه فناش اینو به دلیل این می‌دونن که به اندازه کافی زرنگ نیستین که درک کنین:))
و البته اینم بگم که انقدر حرفای زیاد از موضوعات مختلف میزنه بعید نیست که بالاخره یکی از حرفاش قابل تأمل باشه ولی من به شخصه حداقل درباره فمنیسم حرف جدید و جالبی ازش ندیدم.
 

tiberium

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,057
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی سمنان
شهر
سمنان
سال فارغ التحصیلی
1389
مدال المپیاد
المپیاد کامپیوتر
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی فن آوری اطلاعات
اینکه حرفی مخالف عقاید شما باشه دلیلی نداره که جالب نباشه. من به شخصه حرفاشو خیلی منطقی میدونم. ادم مخالف عدالتی نیست ولی تعریف فمینیستی امروزه خیلی فرق کرده از عدالت. و نکات جالبی هست در این باره.
اینکه مثلا تو انگلیس بالای ۹۰% از خانوما به عدالت بین خانوم و آقا اعتقاد دارن که خیلی منطقیه. ولی کمتر از ۱۰ درصد خودشونو فمینیست میدونن (فک کنم ۷ درصد).
به هر حال عدالت چیز منطقیه ای هست و مساله ای که یه بحثی که تو یکی از ویدئوهاش بود این بود که یه خانومی ادعا میکرد مردها دامیننت هستن و این بخاطر مرد بودنشونه فقط. و جنسیت عاملشه. در صورتی که ایشون میگفت این صرفا یه عامل هست و نمیشه گفت این مساله بخاطر اینه. و عوامل و دلایل زیادن. حالا میتونیم صحبت کنیم راجع بهش. من صرفا دیدگاه ایشونو تا حدی میدونم و خب نقطه نظر های مخالف رو نمیدونم ک خوبه اگر مطرح بشه که فک کنیم
 
ارسال‌ها
589
امتیاز
11,379
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
سال فارغ التحصیلی
97
اینکه حرفی مخالف عقاید شما باشه دلیلی نداره که جالب نباشه. من به شخصه حرفاشو خیلی منطقی میدونم. ادم مخالف عدالتی نیست ولی تعریف فمینیستی امروزه خیلی فرق کرده از عدالت. و نکات جالبی هست در این باره.
اینکه مثلا تو انگلیس بالای ۹۰% از خانوما به عدالت بین خانوم و آقا اعتقاد دارن که خیلی منطقیه. ولی کمتر از ۱۰ درصد خودشونو فمینیست میدونن (فک کنم ۷ درصد).
به هر حال عدالت چیز منطقیه ای هست و مساله ای که یه بحثی که تو یکی از ویدئوهاش بود این بود که یه خانومی ادعا میکرد مردها دامیننت هستن و این بخاطر مرد بودنشونه فقط. و جنسیت عاملشه. در صورتی که ایشون میگفت این صرفا یه عامل هست و نمیشه گفت این مساله بخاطر اینه. و عوامل و دلایل زیادن. حالا میتونیم صحبت کنیم راجع بهش. من صرفا دیدگاه ایشونو تا حدی میدونم و خب نقطه نظر های مخالف رو نمیدونم ک خوبه اگر مطرح بشه که فک کنیم
کدوم حرفاش دقیقا منطقیه؟ نه این سوال جدی چون انقدر حرف میزنه که اصلا نمیشه یه عقیده کلی از حرفاش درآورد بعضی وقتا یه جا حرفاش حرف خودشم نقض می‌کنه و تا جایی که من دیدم سعی میکنه تا حد ممکن حرفاشو مبهم بزنه جوری که نمیشه یک نظر ثابت ازش درآورد.
حالا من به شخصه این آدم برام به یه meme تبدیل شده از بس چرت و پرت دیدم ازش و دیگه توانایی اینکه بشینم جدی راجع به اینکه چرا نظراتش درست یا اشتباهه بحث کنم ندارم متاسفانه:)) مخصوصا در نظراتش راجع به زنان اولین چیزایی که یادم میاد ایناست:
۱- زنی که در محل کار آرایش کنه داره دعوت به آزار جنسی می‌کنه. و انگار معتقده چون قوانین محل کار مشخص نیست یکی از دلایلیه که زنا نباید کار کنم در صورتی که یک مشخصه و دو حتی اگه مشخص نباشه دلیل بیخودیه واقعا.
۲- یه جا ناراحته از این که نمیتونه زنایی که یه ذره بهش توهین میکنن( که ظاهراً دیوونه به حساب میان) رو بزنه در صورتی که مردا رو می‌تونه.
۳- فمنیستای جدید چون دیگه از فاز فقط زنان دراومدن و کلا فکر میکنن باید از همه دفاع کنن جدیدا از مسلمونا هم بر ضد این دیدگاه که همشون تروریستن دفاع میکنن و وقتی از جردن نظرشو در این باره میپرسن جوابش اینه که چون ناخودآگاه دنبال دامیننس کامل مردا هستن.
چیزایی که راجع به زنان یادم میاد همیناس فعلا ولی حرفاش راجع به دین و خدا و مارکسیسم و خیلی چیزای دیگه حتی چرت تره. حالا من که این نظرات میخونم بیشتر خنده دارن برام تا اینکه بشینم جدی بخوام نقدشون کنم برا همین پرسیدم که کجاش جالبه که شما دقیقا اون نظری که فکر کردین منطقیه رو بگین تا رو اونا بحث کنیم چون حرفاش واقعا خیلی خیلی زیاده.
ضمن اینکه انقدر ویدیوهاش زیاده سخته برام لینک این حرفاشو پیدا کنم ولی اگه خیلی مهمه براتون میتونم بگردم پیدا کنمشون ولی اگه جدا از این موضوع فکر میکنین این نظراتی که گفتم خنده دار نیست و منطقیه و باید روشون بحث کنیم من دیگه حرفی ندارم.
 

tiberium

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,057
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی سمنان
شهر
سمنان
سال فارغ التحصیلی
1389
مدال المپیاد
المپیاد کامپیوتر
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی فن آوری اطلاعات
کدوم حرفاش دقیقا منطقیه؟ نه این سوال جدی چون انقدر حرف میزنه که اصلا نمیشه یه عقیده کلی از حرفاش درآورد بعضی وقتا یه جا حرفاش حرف خودشم نقض می‌کنه و تا جایی که من دیدم سعی میکنه تا حد ممکن حرفاشو مبهم بزنه جوری که نمیشه یک نظر ثابت ازش درآورد.
حالا من به شخصه این آدم برام به یه meme تبدیل شده از بس چرت و پرت دیدم ازش و دیگه توانایی اینکه بشینم جدی راجع به اینکه چرا نظراتش درست یا اشتباهه بحث کنم ندارم متاسفانه:)) مخصوصا در نظراتش راجع به زنان اولین چیزایی که یادم میاد ایناست:
۱- زنی که در محل کار آرایش کنه داره دعوت به آزار جنسی می‌کنه. و انگار معتقده چون قوانین محل کار مشخص نیست یکی از دلایلیه که زنا نباید کار کنم در صورتی که یک مشخصه و دو حتی اگه مشخص نباشه دلیل بیخودیه واقعا.
۲- یه جا ناراحته از این که نمیتونه زنایی که یه ذره بهش توهین میکنن( که ظاهراً دیوونه به حساب میان) رو بزنه در صورتی که مردا رو می‌تونه.
۳- فمنیستای جدید چون دیگه از فاز فقط زنان دراومدن و کلا فکر میکنن باید از همه دفاع کنن جدیدا از مسلمونا هم بر ضد این دیدگاه که همشون تروریستن دفاع میکنن و وقتی از جردن نظرشو در این باره میپرسن جوابش اینه که چون ناخودآگاه دنبال دامیننس کامل مردا هستن.
چیزایی که راجع به زنان یادم میاد همیناس فعلا ولی حرفاش راجع به دین و خدا و مارکسیسم و خیلی چیزای دیگه حتی چرت تره. حالا من که این نظرات میخونم بیشتر خنده دارن برام تا اینکه بشینم جدی بخوام نقدشون کنم برا همین پرسیدم که کجاش جالبه که شما دقیقا اون نظری که فکر کردین منطقیه رو بگین تا رو اونا بحث کنیم چون حرفاش واقعا خیلی خیلی زیاده.
ضمن اینکه انقدر ویدیوهاش زیاده سخته برام لینک این حرفاشو پیدا کنم ولی اگه خیلی مهمه براتون میتونم بگردم پیدا کنمشون ولی اگه جدا از این موضوع فکر میکنین این نظراتی که گفتم خنده دار نیست و منطقیه و باید روشون بحث کنیم من دیگه حرفی ندارم.
ببینید من ویدئو زیاد دیدم و چیزی از این امثالی که گفتید اصلا ندیدم تاحالا. ممنون میشم اگر لینکی بزارید. ( گرچه از نحوه حرف زدنتون میدونم با احتمال بالایی حرفتون هیچ سندیتی نداره)
آدمیه که به شدت به استفاده از کلمات فک می کنه و هیچ حرفیو الکی نمیزنه.

ولی خب حالا درسته که باید صحبت هارو قضاوت کرد و نه مدل حرف زدن رو ولی شما نه تنها سندی برای حرفاتون ندارید بلکه نحوه سخن گفتن و گاردتون هم خیلی آماتور هست. در مقایسه با یکی که اینقدر مطالعه داشته و به اندازه موهای سرتون کتاب خونده و فروخته و جزو لااقل معروف ترین ها هست (حتی اگر فرض کنیم حرفش منطقی نیست ) این نحو از استدلال و برخورد تقریبا برای افراد بی مطالعه و خودشیفته هست که فک میکنن همه چی رو میدونن و هرچی میگن درسته.

حالا در رابطه با این ادعا ها من تاحالا ندیدم و اگر لینکی هست بدید. گرچه به نظرم یا با کسی استباه گرفتید یا خوب متوجه نشدین
 
بالا