پیدایش "شیخی گری و بهائیت"

شروع موضوع توسط boodika ‏2018/1/17 در انجمن تاریخ و تمدن

?

موافق با این میزگرد

نظرسنجی بسته شده در ‏2019/7/12.
  1. اری

    23 رای
    74.2%
  2. خیر

    8 رای
    25.8%
مدیران: boodika, matin320, parsa.e
  1. parsa.e

    parsa.e کاربر نیمه حرفه ای

    ارسال‌ها:
    254
    امتیازات:
    +953 / -7
    نام مرکز سمپاد:
    شهید بهشتی
    شهر:
    شهرکرد
    سال فارغ التحصیلی:
    1402
    قاعده ی میز گرد اینه که افراد با استفاده از منابعی که خوندن با هم دیگه بحث میکنن و موضوع رو جلو می برن . خب اگه از یه منبع استفاده بشه فقط نظرات نویسنده ی کتاب دخیل میشن تقابل صورت نمیگیره .
    خلاصه که از تمام کتابای دم دستتون استفاده کنین :)
     
    • لایک لایک x 3
  2. boodika

    boodika کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    812
    امتیازات:
    +4,028 / -163
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1398
    تلگرام:
    • لایک لایک x 1
  3. boodika

    boodika کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    812
    امتیازات:
    +4,028 / -163
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1398
    تلگرام:
    شیخیگری

    شیخیگری توسط شیخ احمد احسایی که خود را پیرو شیعه می دانست بنیان نهاده شد.شیخ احمد در زمان فتحعلیشاه در کربلا زندگی میکرده و چون بسیار زباندار و تیزهوش بوده در کربلا به زهد شهرت داشته.شیخ از یک طرف دلبسته فلسفه یونان و سوی دیگر شیفه شیعه گری بود و چون این دو سازشی با هم نداشتند ملایان دیگر به دلیل رشک او و پیروانش را بی دین خوانده...این ماجرا برای پیروان سخت تمام شد و موجب خونریزی در عراق و تبریز گردید.به دنبال این ماجرا مکتب شیخیه بنیان نهاده شد.

    نمونه ای از اقتباس فلسفه یونان و امیختنش با شیعیگری:
    علل اربعه (علت فاعلی و علت مادی و علت صوری و علت غایی) به تعبیر شیخ احسایی:شوندهای چهارگانه افریده شدن جهان امامان ما هستند.به پندار او افریننده حهان امامان هستند.روزی دهنده و گراورنده نیز انها هستند.از این رو هر امامی میتواند به تن هر کس در اید. او میگفت از اینراه بود که جنگ جمل چون مرواری تیری انداخت و طلحه را کشت خود او میگفت که مرا علی کشت....

    دوم اینکه شیخ احمد احسایی یا استفاده از فلسفه یونان معراج پیامبر که از ضروریات شیعیگری است را ناممکن دانسته.زیرا اسمانهارا مانند پوست پیاز متصور میشده است.


    از طرفی به تعبیر شیخ پیامبر تنها با روانش به معراج رفته بود که این مخالفت ملایان ان زمان را برانگیخت.
    شیخ احسایی هزار سال زنده ماندن امامان را رد کرده (فلسفه یونان) و با تاثیر پذیرفتن از سید محمد که شیعه دوازده امامی بوده و به دنبال مهدیگری رفته بیان میداشت:"صاحب الزمان گریخت و به جهان هورقلیا رفت"که معنایش مرده بودن است.و از این رو خود را نایب خاص اون میشمارد. و از یکسو نوید میداد که صاحب الزمان در کالبد دیگری پیدا خواهد شد.
    به هر حال این سخنان شیخ راجع به امام ناپیدا و جانشینی او زمینه ای شد برای سید علی محمد باب که بعدا راجع بهش توضیح میدم..

    شیخ

     
    آخرین ویرایش: ‏2019/7/9
    • لایک لایک x 3
  4. Aliovski

    Aliovski خیارشورِ خوشتیپ :)

    ارسال‌ها:
    336
    امتیازات:
    +2,217 / -404
    نام مرکز سمپاد:
    حلی
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    1401
    درمورد انشعاب شیخیگری و تجزیه (مثل باقریه و...)توضیح بدید
     
    • لایک لایک x 1
  5. boodika

    boodika کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    812
    امتیازات:
    +4,028 / -163
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1398
    تلگرام:
    در ادامه مطالعاتم یادم رفتم که بگم:
    "سه فرقه بهائیت در ایران قادیانی در هند و وهابیت در عربستان طی توطئه و استعمارات انگلستان در این مناطق پا گرفت"
    در ادامه شيخيگري:
    بنا بر کتاب احمد کسروی شیخ احمد(پایه گذار شيخيه)در سال 1292 به زندگانی خود بدرود گفت.در آن زمان شاگردانش در کربلا بوده و بزرگترین آن شاگردان سید کاظم رشتی بوده است که بعد از فوت شیخ احمد او را شیخ خود گردانيدند..شیخ کاظم از خود کتاب "شرح القصيده "را بجا گذاشته که در باب خوابی است ک در آن خواب بنا به در دستور امیرالمومنین درفشی یا شمشيري برای والی بغداد فرستاده شود.شیخ کاظم نیز مانند شیخ احمد خودرا (در )یا جانشين امام زمان ميپنداشت و به گفته او چون زمان ظهور نزدیک بوده بعدش مرگش برای خود جانشینی انتخاب نکرد.
    بعد از مرگ شیخ کاظم:
    از آنجایی ک شیخ کاظم برای خود جانشین معین نکرده بود بعد از مرگ وی بین پیروانش اختلاف ایجاد شد.
    از یک سو حاجی کریمخان قاجار که پسر ابراهیم خان قاجار بود و از پیروان سيد(که در سفرش به کربلا نزد وی رفته بود)در کرمان بدعوي برخاست.ابراهیم خان پدر حاجی کریمخان پسرعموی فتحعلیشاه بود و دارای دستگاه فرمانروایی در کرمان.

    از سوی دیگر حاجی ميرزا شفیع تبريزي که از شاگردان کاظم رشتی بود به بهانه آنکه بعد از شیخ به جانشینی نیاز نیست با کریمخان به ستیز پرداخت.و شيخيان به چند دسته تقسیم شدند.بسیاری از شيخيان نیز به پیروی از میرزا شفیع پرداختند.
    در این هنگام و بازار آشوب که هر کس دسته ای پدید میاورد شیخی به نام میرزا علی محمد در شیراز بدعوي برخاست ک توانست دسته بزرگی رو پدید آورد.
    ناگفته نماند شیخ شفیع و کریمخان با این دسته ها توانسته بودند در تبریز و کرمان برای خود مال های زیادی اندوخته کنند که هم اکنون نیز پیروان و خانواده شان از آن روزی خرسندند..
    1.کاظم رشتي
    2.حاجی کریمخان کرمانی

    فعلا سه انشعاب اصليشو گفتم ..
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏2019/7/20
    • لایک لایک x 3
  6. ehsan.AK

    ehsan.AK کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    31
    امتیازات:
    +105 / -10
    نام مرکز سمپاد:
    میرزا کوچک خان-۲
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1401
    بحث جالبی میشه
    البته باید روی تفاوتای زیادی که بین شیخییان،بابیان و در نهایت بهائیان وجود داره هم دقت بشه تا موقع شروع میز گرد سوء تقاهم نشه
    راستی به عنوان عضو جدید سایت اعلام موافقت میکنم
     
    • لایک لایک x 1
  7. boodika

    boodika کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    812
    امتیازات:
    +4,028 / -163
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1398
    تلگرام:
    البته ک تفاوت دارن وگرنه فرقه بعدی به وجود نميومد ولی اینا مثل زنجیر باعث پیدایش بهائیت شده
     
    • لایک لایک x 1
  8. ehsan.AK

    ehsan.AK کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    31
    امتیازات:
    +105 / -10
    نام مرکز سمپاد:
    میرزا کوچک خان-۲
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1401
    در چنین بحث هایی بخاطر اینکه جدا از پیشینه تاریخی ، پیشینه مذهبی هم داره بهتره که از کتابا و منابع متنوع بهره ببریم چون خیلی از نویسنده ها با تعصب و دشمنی و اینجور چیزا اظهار نظر کردن

    سید کاظم رشتی که از قضا هم شهری منم هستن عضو افرادیه که در کتاب مفاتیح الجنان به عنوان ملاقات کنندگان امام زمان نام برده شده و در کل نسبت به شیخ احمد احسایی و سید علی محمد شیرازی(باب) عقاید ارتدادی کمتری داشته
    در کل به صورت خلاصه میشه این رو گفت که عقاید ارتدادی سید علی محمد باب نام اساتیدش مثل سید کاظم رشتی و غیره رو خراب کرده
    البته شیخیه از بن مشکل داره و جالبه این رو بدونین که دسته ای از شیخی ها که لقب ثقه الاسلامی هارو واسه خودشون انتخاب کردن مدت ها دوام داشتن و فردی مثل ستار خان از پیروانشون بوده
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏2019/8/14 در 18:42
    • لایک لایک x 2
  9. boodika

    boodika کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    812
    امتیازات:
    +4,028 / -163
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1398
    تلگرام:
    "بابیگری"

    خب ادامه میدیم با پیدایش بابیت.چنانچه گفته شد کریمخان در کرمان و میرزا شفیع در تبریز به دنبال دعوی به سوی خود بودند از ان سو سیدعلیمحمد نامی هم در شیراز شروع به دعوی کرده بود.سید علی محمد شاگرد سید کاظم رشتی بوده و بهاییان خواسته اند اینرا انکار کنند زیرا به گفته انها کاظم رشتی برای خود جانشین تعیین نکرده و وی گفته است که ظهور امام زمان* نزدیک است. از انسوی به گفته شیخ احمد احسائی درباره مرگ محمد بن عسکری باید گوهر امام زمانی در کالبد دیگری پدید اید دعوی امام زمانی را بسوی همگان باز میکرد.

    از انسوی پس از مرگ سید کاظم رشتی شاگردان وی تشنه وار امام زمان یا جانشین او را می جستند.یکی از انان ملاحسین بشرویه بوده که در مسجد کوفه دست به اعتکاف زده و خواستار دیدن امام زمان بوده است.برخی نیز روی به شهر ها اورده و به جستوجو پرداختند.از این رو ملاحسین بشرویه به شیراز امد و سید علی محمد را پیدا کرد و سه روز به گفتگو با پرداخت و از پیروان او شد.برخی از شاگردان کاظم رشتی نیز در همان روزها جزو پیروان او شدند.

    +جالبتر ان که سید محمد علی ملقب به سید باب(خود را در یا باب امام زمان میدانست)فریب داستان های پیدایش امام زمان را خورده و انها را باور داشت و از اینرو درمانده شده بود.
    احادیث
    1)امام زمان از مکه با شمشیر سر خواهد براورد.
    2)در یک حدیث سخن از امدن درفش های سیاه از سوی خراسان رانده میشود.

    از اینرو به ملاحسین دستور داد که به خراسان رود و دسته ای با درفش ها سیاه گرد اورد و بسوی شیراز روانه سازد.خود نیز اهنگ سفر به مکه کرد.اما به گزارش کسروی هرگز نشانه از بودن سید باب در مکه دیده نشده!تا جاییکه کسانی رفتنش به مکه را باور نمیکنندو به گفته کسروی اون از جانش ترسیده و خاموشی را به هر چیزی ترجیح داده است بویژه که تنها بوده و یک الی دو همراه داشته است از همین رو به بازگشت تن می دهد.درحالیکه ملاحسین اواز او را به گوش ها رسانیده و تکانی عظیم در مردم پدید اورده.

    +وقتی باب به شهر بوشهر رسید به دستور حسین خان والی فارس او را گرفتند و به شیراز اوردند و در بندش کردند. سپس حسین خان نشستی برپا کرده و ملایان را فراخواند و باب را نیز به انجا اورد ولی چون از باب بجز سخنان عربی غلط که ساخته خودش بود شنیده نمیشد مورد تمسخر ملایان قرار گرفت.سپس او را فلک کردند و رویش را سیاه گردانیدند و به مسجدش بردند و او از دعوی خود ابراز بیزاری و پشیمانی کرد!



    این ابتدای بابیت بود:) بخونین اگه مطالب دیگه ایم از شروعش دارین به اشتراک بزارین.


    باب
    [​IMG]
     
    آخرین ویرایش: ‏2019/8/14 در 18:47
    • لایک لایک x 2
  10. ehsan.AK

    ehsan.AK کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    31
    امتیازات:
    +105 / -10
    نام مرکز سمپاد:
    میرزا کوچک خان-۲
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1401
    مهم ترین تناقض سید علی محمد باب همین اسمش بود
    اینکه اول گفت من باب هستم یا به عبارتی نایب امام زمان هستم و بعد مدتی اعلام کرد من خود امام زمان هستم
     
    • لایک لایک x 2
  11. boodika

    boodika کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    812
    امتیازات:
    +4,028 / -163
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1398
    تلگرام:
    [​IMG]

    حروف حی یا لگوی هیکل به دستخط باب که در ان نام ۱۸نفر از پیروان و مومنان اولیه او در ان نوشته شده است.
     
    • لایک لایک x 3
  12. Magnesium

    Magnesium کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    77
    امتیازات:
    +262 / -37
    نام مرکز سمپاد:
    Farz
    شهر:
    Tehran
    سال فارغ التحصیلی:
    97
    چیز غلط غلطه و اینا از بچگی تربیت میشن تا ک ب بلوغ برسن و خودشون ی شخصیت بشن
    فوت فوت و کیش کیش نباید کردشون ک
    کسی ک قصدش ضربه زدنه سرکوب نکردن و کردن معنی نداره.
     
    • لایک لایک x 1
  13. MAHDI.....

    MAHDI..... کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    92
    امتیازات:
    +251 / -42
    نام مرکز سمپاد:
    علامه حلی 1
    شهر:
    کرمان
    سال فارغ التحصیلی:
    1398
    بهایی ها در زمان محمد رضا مناصب کلیدی داشتن.هویدا بهایی بوده. واقعا این سطح از قدرت خیلی عجیبه.
    محمدرضا شاه هم تو مدارس بهایی درس خونده.البته من شنیدم که این ها اکثرا یهودی های مخفی یا مارانوس بودن که بهایی شدن.

    باز تاپیک بره جلو بیشتر بحث کنیم باحالتر میشه.

    دم موسس هم گرم.
     
    • لایک لایک x 3
  14. ehsan.AK

    ehsan.AK کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    31
    امتیازات:
    +105 / -10
    نام مرکز سمپاد:
    میرزا کوچک خان-۲
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1401
    بهایی بودن یا نبودن مرحوم هویدا یه موضوع خیلی بحث برانگیزه که میتونه حتی داخل یه میزگرد دیگه مورد بحث قرار بگیره
    بنظرم این ادعا که هنوز نه رد شده نه ثابت، نمیتونه دلیل مناسبی برای قدرت بهاییان در دوره پهلوی باشه
     
    • لایک لایک x 2
  15. boodika

    boodika کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    812
    امتیازات:
    +4,028 / -163
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    1398
    تلگرام:
    به صحبت های جالبي اشاره کردین ک من میخوام وقتی پیدایش بهائیت رو تموم کردم اینارو شروع کنم که چطور فضا براشون از همون زمان قاجار تا اواخر پهلوی باز بوده و اکثرشون شغل های مهم سیاسی رو داشتن ...به یک چیز جدید و جالب هم اشاره کردین انوسي ها!!!که شاید براش یه تاپيک جدا بزنم بعدا بحث مفصل و جالبيه...!یهودیان مخفی مسلمان شده از زمان صفوی تا الان ...

    اتفاقا کلی کتاب مبنی بر قدرت زیاد بهائیان در زمان پهلوی هست!هویدا هم بهایی بوده رو فراماسون بودنش شک هست که تو تاپيک مناسب بحث ميکنيم و البته افراد سرشناس بهایی رو در آخر میگم هم در حزب مشروطه هم در زمان پهلوي
     
    آخرین ویرایش: ‏2019/8/15 در 14:21
    • لایک لایک x 3
مدیران: boodika, matin320, parsa.e