• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک زبان

خواستار برخورد با رسانه ملی بخاطر توهین به غیر فارسها(لر-ترک و..)هستین؟


  • رای‌دهندگان
    186
وضعیت
موضوع بسته شده است.

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Agent 47 :
@بهار:
من الان نمی فهمم. داری رد می کنی که نژاد پرستی و قومیت ستیزی و خنگ و احمق پنداشتن ترک ها بین مردم تهران و فارس هست یا نه؟ :D
اگر که تایید نمی کنی من بحثی ندارم باهات. اگر تایید می کنی: چطور ساخت برنامه فیتیله توهین تلقی نمیشه؟ وقتی تو جامعه ای که خیلی ها میگن ترک ها احمقن و جوک میسازن بیای برنامه ای بسازی که نشون بده یک ترک احمقه توهین نیست؟
همین الان من بهت گفتم تو جوک می سازی ببین چقدر ناراحت شدی و میگی درست صحبت کن. کافیه غیر مستقیم بهت بگم احمق! اون وقت منو بن می کنی از فروم :))
الان مثلا یه تبلیغات بسازن: توش یه خانوم بیاد رانندگی کنه تصادف کنه بعد یه مرد خیلی شیک همون جا ماشین رو حرفه ای کنترل کنه و تصادف نکنه. بعد خانومه رو احمق نشون بدن که دست و پا نداره ولی مرده خیلی راننده ی حرفه ایه. فعال های زن صداشون در نمیاد؟ :D
و مطمئن باش متنت رو دوبار خوندم. اگر نفهمیدم یا از کج فهمی منه یا از اینه که بد نوشتی یا این که دوتامون موضع گرفتیم.
و این که ببخشید ترجمه کردم؟ :D مگه به زبون دیگه ای نوشتی که ترجمه کنم؟ بعله بعله این که ترک ها نمی تونن کتاب چاپ کنن مشکل کل کشوره و تبیعض نیست :))
این که باید به زور درس هاشون رو از 7 سالگی فارسی بخونن هم مشکل کل کشوره. حتی تهران :))
این که ترک ها تو تهران مورد تمسخر قرار می گیرن هم مشکل کل کشوره :))

ببین من توی این بحث تا اینجا شرکت نکردم.

اینکه در ایران همه ی مدارس به فارسی درس ها داده میشه خوبی ها و بدی های خاص خودش رو داره.

❊ همه ی مردم ایران باید بتونند فارسی حرف بزنند و زبان فارسی در واقع با داشتن بیشترین میزان استفاده زبان ملی ایرانه و بخشی از اتحاد ملی.


❊ از طرفی بله به فارسی درس خوندن به این شیوه باعث ایجاد مشکلات میشه برای کسانی که فارسی زبان مادریشون نیست.

و این مشکل فقط در ایران وجود نداره. به طور خیلی واضح تر میشه این مشکل رو در کشور هایی که پناهنده میگیرند دید. پناهنده ها که عموما فارسی، عربی و اردو زبان هستند.

کسی مخالف این موضوع نیست که این افراد زبان مادریشون رو یاد بگیرند ولی یک چیز در همه‌ی کشور ها بدون تقریبا هیچ استثنایی اهمیت داره، یاد گرفتن زبون اول اون کشور. هر ملیتی یا هر زبون مادری ای داشته باشید اگر شهروند المان هستید باید المانی یاد بگیرید. هر ملیتی داشته باشید اگه قرار هست شهروند امریکا باشید یکی از شروطش دانستن زبون انگلیسی هست.

ولی خوب در کشور های اروپایی پناهنده ها معمولا در کنار کلاس های مدرسه کلاس های رایگان اضافه بر ساعت مدرسه دارند برای یاد گیری زبان اون کشور که اجباری هست شرکت درش.

خوب شاید روش یادگیری فارسی در ایران در مدارس چندان جالب نباشه، همونجور که یاد گیری عربی جالب نیست یا یادگیری انگلیسی با کتاب های درسی کاملا بی فایدس. ولی همون چیزی هست که باید باشه، در اصل ایرادی برش وارد نیست.

ببینید اگر شما میخواید وارد یک دانشگاه با زبان اموزشی فارسی بشید باید با زبان فارسی کاملا اشنا باشید و کنارش با فارسی علمی هم اشنا باشید. پس لازمه که در مدارس ابتدایی هم به زبان فارسی خونده باشید فیزیک و شیمی و ریاضی رو. وگرنه در دانشگاه با مشکل روبه رو میشید.

و این موضوعی نیست که مختص ترک ها باشه، هر نژادی داشته باشید در ایران باید فارسی یاد بگیرید به عنوان زبان رسمی کشور.
پس این درواقع هیچ گونه از نژاد ستیزی محسوب نمیشه.

صد البته میشه بهترش کرد. همونجوری که جغرافی استانی داریم باید ادبیات استانی هم به نوعی وجود داشته باشه، تا هر فرد رو با ادبیات منطقه ای خودش هم اشنا کنه ولی این به عنوان یک موضوع اختیاری مطرحه و میشه برای اجرا شدنش تلاش کرد ولی اجرا نشدنش به هیچ وجه به معنی نژاد ستیزی نیست.

در مورد لهجه. ببینید لهجه داشتن موضوع پیچیده ای نیست. شما از هر نقطه ای از دنیا باشید لهجه ی خاصی دارید که مختص اون منطقس.

تهرانی باشید، لهجه دارید، ترک، اصفهانی، شیرازی، شمالی، مشهدی و ...

طبیعتا میشه لهجه رو با تلاش مستمر و طولانی مدت از بین برد و میشه درست صحبت کرد، اشاره میکنم به فیلم My Fair Lady که در واقع قسمت بزرگی از این فیلم درباره ی دختری هست که انگلیسی رو با لهجه ی کوچه بازاری و نادرست استفاده میکنه.

تمسخر لهجه نمیشه گفت که نژاد پرستانست. چون اصلا ربطی به نژاد نداره. شما اصفهانی باشید ولی کودکیتون رو تو مشهد گذرونده باشید لهجه ی مشهدی دارید.
و جک ساختن در مورد لهجه تقریبا در تمام دنیا پذیرفته شدست.

stereotype کردن، به طور کلی چندان کار پسندیده ای نیست. و نمونه هاش چندان محدود به ایران نمیشه.
❊ به ایرانی ها سخت ویزا داده میشه چون ایرانی ها بر اساس امار تمایل بالایی به سکونت در کشور های اروپایی دارند.
❊ اگر یک ایرانی پول فراوانی داشته باشه چی میخره ؟ BMW سفید!
❊‌ اگر ماشینی رو یک Asian بتونه برونه، همه میتونن برونن!
+ اینجا Asian اشاره به اسیای شرقی ها داره
❊ چطور میشه فهمید یه نفر امریکاییه ؟ ازش اسم سه رییس جمهور اخر رو بپرس!
❊ چطور میشه فهمید یه نفر انگلیسیه یا استرالیاییه ؟ ازش بپرس اخر هفته رو کجا گذرونده!

و خوب من نمیگم این ها خیلی خوب و جالب هستند، ولی وقتی ما بفهمیم که دیگران با حرف هاشون حقیقت و شخصیت ما رو تعریف نمیکنن و درش تاثیری نمیذارن، به جای دلخور شدن از این موضوعات بهشون میخندیم.


در مورد فیلم ها و سریال ها.
این که قشر کارگر رو بیشتر شهرستانی ها تشکیل بدند، کاملا طبیعیه. و در واقعیت هم عملا همینطور هست. چون خرج زندگی در شهرستان ها کمتره، عموما درامد کمتری درخواست میکنند برای کار ها و در نتیجه بیشتر کارگر ها رو این افراد که عموما سواد دانشگاهی ندارند تشکیل میدند.

در مورد تحصیل کرده ها کمتر محل تولد اهمیت پیدا میکنه. مثلا در مورد یک دکتر این مهم نیست که دکتر متولد کدوم شهره! مهم اینه که مدرکش رو از کجا گرفته و چقدر تجربه ی کار داره. اینکه خوش نام هست یا نه.

هر چند به نظر من دیدن سریال ها و فیلم های تلویزیون ملی ایران یا تلویزیون ملی هر کشوری دیگه به طور کلی اتلاف وقت هست، خیلی ساده میشه گفت که شبکه ای که درامدش رو از دولت بگیره، میل زیادی به رقابت نداره. مثلا خیلی واضح میشه دید که کیفیت سینمای ایران و فیلم های سینمایی عموما خیلی بهتر از فیلم های تلویزیونی هست.

در مورد حکومت ایران و توهین های این شکلیش نمیشه گفت مبارزه با به طور خاص ترک ها هست. حکومت ازادی زیادی به رسانه ها نمیده. و خوب برنامه های طنز تو شبکه های دولتی دستشون به شدت بسته هست، به خاطر همین رو میارن به کلیشه های مسخره.

در صورتی که برنامه های طنز خصوصی که تو تلویزیون نشون داده نمیشند، خیلی بیشتر به مشکلات واقعی کشور اشاره دارند تا مسایل این شکلی.


من نمیگم اعتراض نکنید. اعتراض بکنید ولی نه به یک موضوع این شکلی. این اعتراض نتیجش شاید صرفا بشه بسته شدن یک برنامه ی تلویزیونی،در نهایت به هیچ شکلی باعث ایجاد این درک نمیشه که این شکل جک ها کودکانه و مسخره هستند.


و در کنارش ما باید به این درک برسیم که شخصیت ما با نژاد یا محل تولد یا جنسیتمون حتا تعریف نمیشه. وقتی این موضوع رو بفهمیم هیچ وقت جکی که حمله به یک نژاد یا یک جنسیت باشه نمیسازیم.

یک فرد در مورد نوع ماشینش، نوع لباسش، رفتارش، عقایدش تصمیم گیرندست. میشه با این موضوع ها شوخی کرد. میشه به چالش کشیدشون. ولی هیچ وقت نمیشه به جنسیت یک ادم، نژادش یا محل تولدش کاری شوخی کرد.

مثلا یکی بیاد به من بگه تو مثلا مذکری، فلان داری => فلان کارو نمیتونی بکنی ( ها ها ها ها )

و خوب خروجی من این خواهد بود که چیزی نیست که بتونم تغییرش بدم! و خوب خودم هم از این مدل جک ها نمیسازم چون به نظرم مسخرس. طنز باید به یک موضوعی اشاره کنه که قابل تغییر باشه.

و خوب احتمالا در پست های من دیده باشید. من عموما میگم که دیگرون حرف میزنند، نمیشه جلوی دهن افراد رو بست و این اتفاق خیلی خوبیه. به نظر من هر فرد باید ازاد باشه هر حرفی بزنی. و من این ازادی رو دارم که هر وقت خواستم هدفونم رو تو گوشم بذارم و به اهنگ های بیتلز گوش بدم و برقصم.

من نمیتونم باقی ادم هارو عوض کنم ولی میتونم به هر حرفی گوش ندم. و وقتی من گوش ندم وقتی یک کالا ( اینجا جک )‌ مصرف کننده نداشته باشه خود به خود تولید هم نمیشه.

منظور من این نیست که جک ساختن برای نژاد یا جنسیت یا رنگ پوست اشتباه نیست. اشتباه هست ولی برای کم شدنش لازمه هر دو طرف تلاش بکنند.

مردم عادی مثل بچه ها میمونند. اگه بهشون بگی کارو رو نکنند اون کارو انجام میدند. ولی اگه بهشون اهمیت ندی بعد یه مدت بی خیال میشن.
 
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,905
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

در مورد پست مهرناز:
به اکثر قومیت‌ها خصیصه‌هایی رو نسبت دادن؛ مثل همین خساست اصفهانی‌ها. اما خب مسئله‌ای که برای ترک‌ها مطرحه، بحث «حماقت»ه که این خیلی میزان توهین‌بودنش - و همین‌طور بار طنزش برای شنونده - بیشتر از خساسته. این که به یکی بگی خسیس تا این که بگی احمق کمتر باعث ناراحتی و خشم میشه. سوای از این که این جریان ریشه‌دار هست یا خیر. (نظری هم در موردش ندارم). این از این.

ولی در مورد پست رضا:
به نظرت راهش اینه؟ ینی منظورم اینه که خودِ نفسِ «دفاع‌کردن» اونم به شکل اعتراضات خیابانی و یا ممنوع‌کردن برنامه‌ها و غیره کاری به جایی می‌بره؟ کی و کجا این طرز اعتراض جواب داده که اینجا بخواد جواب بده؟ همین حرکت، خودش یک دلیل دست کسانی میده که اون تفکّر تمسخرکارانه رو دارن؛ میگن «اینا رو ببینید، دم از تمدّن و احمق‌نبودن می‌زنن ولی در عمل ببینید دارن چه غیرمتمدّنانه برخورد می‌کنن؟!» :‌دی

من کلیپ شوخی برنامۀ فیتیله رو هم دیدم، هرچند اصلا شوخی شوخیِ فانی هم نبود :‌)) خب ینی چی مثلا طرف با فرچه مسواک زده؟ :‌)) باید بخندیم ینی؟ :‌)) معذرت می‌خوام ولی حداقل وقتی داره از ترک‌ها مایه می‌ذاره، یه طنزی رو چاشنی کار کنه که سرش به تنش بی‌ارزه دیگه :‌-"
ولی در کل این برنامه شاید عمداً نخواسته توهینی کرده باشه. به نظرم.
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
بررسی چند زبانه بودن دیگر کشور های دنیا

قطعا راه حل شورش و اعتراض خیابونی و تعطیلی برنامه فیتیله نیست. من هیچ جا نگفتم راه حل اینه. گفتم این واکنش طبیعیه وقتی به اون ها توهین میشه و ...
راه حل بررسی دقیق ترکیب جمعیتی ایران، زبان های مورد استفاده و قومیت ها است. باید یک کار آماری، علمی درست انجام بشود و هم چنین از کشور های پیشرفته با وضعیت مشابه الگو گرفته بشه
اعتراض های مردم ترک فقط مربوط به امسال نبوده. سال 85 هم در کاریکاتوری که روزنامه ایران یک سوسک را ترک زبان کشیده بود آشوب های زیادی ایجاد شد و اکنون این مسئله. پس باید به فکر یک راه حل بهتر از راه حل فعلی بود چرا که این حوادث نشان می دهند جامعه ما دچار مشکلات فرهنگی در حوزه قومیتی و زبان است و با گفتن عبارت های " بالا بردن جنبه" " تعصب بی جا بد است" و غیر نمی شود مشکل را حل کرد.

البته بنده ادعای تخصص در این حوزه را ندارم و چیز هایی که می دانم تنها در خواندن چندین مقاله و متن در همین هفته است. ضمن این که تجربه ای 15 ساله از زندگی در شهر های ترک زبان دارم و تجربه ای 2 ساله از زندگی در تهران ( اطلاعاتی کم هم از کشور های خارجی)
پس بهتر است کشور های چند زبانه را بررسی کنیم.

کانادا
کانادا یک کشور دو زبانه است. دو زبان انگلیسی و فرانسوی از لحاظ قانونی برابر هستند.
درصد جمعیتی زبان مادری در کانادا:
انگلیسی: 56.9%
فرانسوی: 21.3%
پنجابی: 1.3%
چینی: 1.3%
اسپانیایی: 1.2%
آلمانی: 1.2%
ایتالیایی: 1.2%
و این لیست تا بیش از 20 زبان دیگر نیز ادامه دارد.
https://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Canada#Home_language:_rates_of_language_use_1971.E2.80.932006

فنلاند
فنلاند دو زبان رسمی فنلاندی و سوئدی دارد. اما ترکیب جمعیتی زبان مادری در این کشور جالب است:
فنلاندی: 91%
سوئدی: 5.4%
روسی: 1%
https://en.wikipedia.org/wiki/Belarus#Languages

بلاروس
بلاروس دو زبان رسمی روسی و بلاروسی دارد. ترکیب جمعیتی:
روسی: 72%
بلاروسی: 11.9%

بلژیک
بلژیک اما با داشتن سه زبان رسمی جالب تر است. این سه زبان هلندی، فرانسوی و آلمانی هستند.
هلندی: 59%
فرانسوی: 49%
آلمانی: 1%
https://en.wikipedia.org/wiki/Belgium#Languages

لهستان
لهستانی زبان رسمی این کشور است اما 16 زبان دیگر به رسمیت شناخته شده اند که به این معنی است که مردم می توانند به آن زبان نیز تحصیل کنند.
https://en.wikipedia.org/wiki/Poland#Languages

و در آخر وضعیت زبان های مورد استفاده در ایران:
ایران
سازمان سیا در کتاب حقایق خود درصد گویشوران هر زبان از جمعیت ایران را اینگونه اعلام کرده است:[۱]

- زبان فارسی 42 درصد
- زبان‌های ترک‌تبار (آذری، قشقایی، ترکمنی و خلجی) 31 درصد
- زبان کردی 7 درصد
- گیلکی و مازندرانی 6 درصد
- زبان لری 4 درصد
- زبان عربی 3 درصد
- بلوچی 2 دصد
- تاتی و تالشی 3 درصد
- دیگر زبان (ارمنی، اچومی، گرجی و غیره) 2 درصد


دانشنامهٔ وورلد اطلس در گزارش خود زبان‌های اصلی رایج در ایران را اینگونه معرفی می‌کند:[۲]

-فارسی (سی میلیون نفر)
-ترکی آذربایجانی (بیست و یک میلیون نفر در آذربایجان ایران)
-کردی (هفت میلیون نفر)
-لری (دو میلیون نفر)
-بلوچی، ترکمنی، تاتی، تالشی و{عربی} سایر (حدود ده میلیون نفر)

بر پایه‌گذارش صندوق جمعیت ملل متحد نیز زبان جمعیت ایران متشکل از[۳]

44 درصد پارسی
37 درصد آذری
5 درصد گیلکی و مازندرانی
5 درصد کردی
3 درصد عربی
2 درصد بلوچی
1 درصد لری
1 درصد ترکمنی
2 درصد دیگر زبانها مانند لکی ٬ قشقایی ٬ قزاقی ٬ هزارگی ٬ گرجی ٬ ارمنی و...
و دیگر آمار ها در منبع:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC_%D8%AF%D8%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
(لطفا با جمله هایی مانند ویکی پدیا منبع نیست و ... پست ندید. ممنون میشم)


من نمی گویم کشور حتما باید دو زبانه شود ولی شما می گویید کشور حتما باید تک زبانه باشد. تنها صحبتی که دارم این است که باید این مسائل بررسی شوند. اگر ما شاهد این هستیم که افراد ترک زبان نمی توانند فارسی صحبت کنند، اگر شاهد اختلاف هستیم، اگر شاهد قومیت ستیزی هستیم و دیگر موارد، بهتر است فکر کنیم که ریشه آن چیست؛ به جای این که تعطیل شدن برنامه فیتیله را تقصیر تعصب الکی مردم ترک بندازیم و از آن طرف قضیه، حل شدن مشکلات را در تعطیلی یک برنامه بدانیم بهتر است به فکر راه حل های بهتر و پیشرفت فرهنگی باشیم.
کشور بلژیک را در نظر بگیرید. مردم و دولت این کشور می توانستند بگویند " زبان رسمی فقط فقط هلندی و فرانسوی است و شما آلمانی زبان ها باید این را قبول کنید. نمی شود که کشور اتحاد خودش را از دست بدهد" اما این کشور به حدی از فهم و درک سیاسی رسیده است که حتی به حقوق آن 1% حمعیت ارزش می دهد.
و نکته جالب این است که بها ندادن به دیگر زبان های یک کشور و تحمیل کردن یک زبان( که حتی بیش از نصف کشور نیست) به دیگر قوم ها نه تنها اتحاد به وجود نمیاورد، بلکه وضعیتی که آن را مشاهده می کنیم حاصل همین طرز تفکر است. تفکری که من آن را استبدادی می نامم.
 

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از sadlove :
خب حرف امین کاملن قابل قبوله . اما مسئله ای ک میخوام مطرح کنم اینه ک عایا تو جامعه فقط این اتفاق برای قشر ترکها میفته !؟ یعنی طوری مطرح کردند انگار فقط همین یه مورده اما شماها اینو هم در نظر بگیرین ک منِ نوعی با یه اصفهانی برخورد میکنم خساستش توی ذهنم تداعی میشه . و حتی جالبه برامم اتفاق افتاده و دیدم ک دمپایی دختر یه خونواده اصفهانی افتاد تو اب و کلی راهو دوید تا پیداش کنه و اینو ب همون خساستش نسبت دادند و خندیدند . یعنی خیلی کارهاشونو در حالیکه ممکنه اگه برای یک غیر اصفهانی رخ می داد همچین اتفاقی نمیفتاد و سوژه ای ایجاد نمی شد اما چون طرف لهجه اصفهانی داره اینکارو فورن ب خساستش نسبت دادند !
کلن این مسئله بین خیلی از مردم این کشور وجود داره چون جوکها فقط مخاطبشون ترکها نیستن بلکه قشرهای دیگه رو هم شامل میشن و خصوصیتهای مختلف ک نسبت داده شدن ب قشرهای مختلف هک شده در فکر مردم .

و اینکه نیلوفر جان بالاتر تو پستش گفته بود ک :
من نمی دونم چطور رتبه بندی کردید . و فکر میکنم بیشتر بر اساس تجربیات شخصی خودتون بوده . و تجربه شخصی من جوکهای هیچ قشر خاصی رو متمایز تر و عمده تر از جوکهای دیگه نشون نمیده . حالا من نمی دونم چرا شوما بیشتر با این دسته برخورد کردین و ب راحتی از طرف "هممون" تجربتونو تایید میکنین . یا اینکه از کلمه "اخیرا" برای سوژه شدن لر ها استفاده کردین هم منو خیلی متعجب کرد ! چون من هر چی ب یاد میارم لر ها هم مثل ترکها بوده وضعیتشون و چیز جدیدی نیست . و حتی بعضی از جکها سعی بر احمق تر نشون دادن یک لر نسبت ب یک ترک دارن اگه باهاشون مواجه شده باشین .

این که می‌گی به یه نسبت تجربه کردی واقعاً عجیبه و تجربه‌‌ی شخصی‌ت خیلی جالبه برای من؛ من توی قم و تهران بزرگ شدم، و همیشه‌ی خدا شاهد این بودم که این تُرک‌ها هستن که به نسبت بسیار بالاتری مورد تمسخر واقع می‌شن. دیگران می‌تونن بیان این حرف من رو رد یا تأیید کنن. بماند که لُرها سابقه‌ی اعتراض به توهین به خودشون رو دارن[nb]سریال سرزمین کهن...[/nb]؛ چرا که همون‌طور که گفتم، سوژه‌ی «حماقت» شدن طبیعتاً توهین‌آمیزتره تا سوژه‌ی «خسّت» شدن. بسیاری از اصفهانی‌ها هستن که حتّی بهشون بر هم نمی‌خوره، با افتخار می‌گن «مقتصد» هستن[nb]این خودش تراژدیه که کار به پذیرش استریوتایپ بکشه و سعی کنن توجیهش کنن البته.[/nb]. شما کافیه همون توضیحات امید رضایی رو بخونید. بسیاری از مواقع شده که لهجه‌‌های مختلف دستمایه‌ی طنز بشه؛ هیچکس اعتراض نکرده، تُرک‌ها هم نکردن. اعتراض تُرک‌ها کاملاً واضحه به چیه، و کاملاً هم از نظر من به‌جاست. گرایش ایرانی‌ها به تمسخر و خندیدن به هر چیز و هر کس، یه آنومالی فرهنگی به حساب میاد که شما نمی‌تونید انتظار داشته باشید تا ابد کسی بهش اعتراض نکنه. بارها گفتم، باز هم می‌گم، پا از شوخی فراتر رفته. من خودم توی بروجرد متولّد شدم، ولی بزرگ نشدم توی لرستان، با این وجود تصوّر می‌کنی وقتی دور و بری‌هام از کودکی این رو راجع بهم فهمیدن، هر بار که اشتباهی ازم سر می‌زد یا سوتی می‌دادم، به چی ربط دادن؟ دقیقاً در حالی که هِرهِر خندیدن برگشتن گفتن: لُره دیگه! لُر! حالا اگر من بهم برنخورده، معنی‌ش اینه که کار اونا چیزی به جز آینه‌ی تمام‌نمای بی‌فرهنگیه؟ خیر. تُرک‌ها و لُرها دیگه فقط مایه‌ی خنده نیستن بین ملّت؛ و اگر این رو متوجّه نشدی به نظر من صرفاً یا محیط دورت خیلی متفاوت با محیط پایتخت و شهرهای اطرافشه، یا توجّه نکردی.

به نقل از Agent 47 :
این نوع جواب دادن و پیچوندن و قیاس های اشتباه زدن خوب نیست واقعا
1- مثل اینه که من میگم تو ایران آزادی نیست. تو میگی خب تو عربستان هم آزادی نیست. خب به من چه تو عربستان آزادی نیست من ایران رو دارم میگم.
1.1آزادی هایی که برای تهران و فارس ها وجود داره به خاطر داشتن رسانه ملی بیشتره. مثلا: کلی سریال هست که نقش اول فیلم خیلی خوش تیپه و قهرمان و اینا. سریالی هست که نقش اول لهجه ترکی ( یا کردی یا لری یا هر چی) داشته باشه؟ مگه رسانه ملی فقط برای تهرانه؟
1.2 خب این که تو تهران کسانی رو دستگیر کردن خوبه مگه؟ بازم حرفت مثل اینه که میگی مگه تو عربستان کسی رو دستگیر نکردن؟ خب آقا اگه دستگیر کردن اعتراضتو بکن. مردم ما هم دارن برا خواسته ها و دستگیر شدگان خودشون اعتراض می کنن. بده اعتراض کردن به نبود آزادی و دموکراسی؟

و این که میگید تبعیض وجود نداره این متن رو هم بخونید از همون وبلاگ:
این هم برای تبعیض های دیگه:2. بله قشر کثیری از کارگر ها ترک هستن و کسی نگفت این توهینه. مسئله وقتی بدتر میشه که شما جوک تولید می کنی. ( دقیقا خود فارس زبون ها و تهرانی ها به علت این که تو تهران کارگر ها ترک هستن جوک میسازید) بعد این جوک رو پخش می کنی. بعد وقتی جوک رو پخش کردی هر کسی رو که ببینی ترکه مسخره می کنی. ( به شخصه خودم خیلی زیاد مسخره شدم توسط دوستام. به دل نمی گیرم ولی هست!) و بعد میای سریال میسازی و بازم اونجا نقش خنگ ها رو میدی به ترک و آخر سر تو فیتیله بهترین فرد تو یه نمایش لهجه روون و سلیس فارسی داره و کسی که نفهمه ترکه؟
من نمیفهمم این چه روشن فکریه دیگه! نوع جدیدیه؟ نژاد پرستی رو تا این حد توجیه می کنید؟ شما ها اگه آمریکا بودین الان داشتین سیاه پوستا رو مسخره می کردین همش!
2-2 خب میگی قشر زیادی از افراد خنگ در تهران ترک هستن. ( همین حرف رو میزنی دیگه) چرا تو فیلم ها اون قشر خوب ترک رو نشون نمیدن؟ خودم به شخصه افراد خیلی با شخصیت و وجهه سیاسی و اقتصادی معتبری میشناسم که ترک هستن. چرا این ها سوژه فیلم ها نمیشن؟
غیر از این هست که نژاد پرستی در بطن فرهنگ تهران نفوذ کرده و تصور میشه اگه یکی ترکی حرف بزنه و نتونه فارسی رو خوب حرف بزنه خنگه؟ غیر از این هست که با افغانی ها بد رفتار میشه؟ حتی تو تبریز هم نژاد پرستی به شدت وجود داره. مشکل ریشه ای و در فرهنگ ما هست ولی شما نمیخواید قبول کنید که هم نوعان شما هم اشتباهات به مراتب بزرگتری دارند.

3 - چطوریاست که افراد بعد 18 سالگی یا 22 سالگی میرن خارج و قبل خارج رفتن تصمیم میگیرن زبان انگلیسی رو هم تقویت کنن ولی الان نمیشه؟ شما به فکر این هستی که آسیب وارد نشه به مردم ترک زبان؟ خب الان که آسیب بیشتری داره وارد میشه!
چرا بدون فکر، بدون تحقیق و بدون این که تخصص داشته باشی حرف میزنی؟ اصن تحقیق کردی که کسی که مثلا ترکی درس بخونه اینطوری میشه؟ یا این سیستم فارسی اجباری جواب میده؟ اصلا تحقیق کردی که فارسی اجباری ضرر داره یا نه و اگه مثلا درس ها به زبون ترکی بودن شاید استعداد های بیشتری شکوفا میشدن؟
من صرفا دارم میگم باید بررسی بشه. ولی اینجا حتی اجازه بررسی داده نمیشه. و وقتی به خواسته های یک جمعیت بهایی داده نشه اون جمعیت یواش یواش به فکر تجزیه طلبی و جدا شدن میفته. ( فقط میگم امکانش هست)

شما اگر نحوه‌ی بحث کردنت رو درست نکنی و نیم‌خط‌یک‌بار مرتکب ad hominem بشی، فقط بحث به بی‌راهه می‌ره. هیچکس اینجا تصمیم‌گیرِ مملکت نیست و حتّی اگر کسی هست که جوک تعریف می‌کنه، من شک ندارم متوجّه تبعات قضیه نیست؛ خیلی دلت می‌خواد کمک کنی، سعی کن محترمانه این رو برای آدم‌ها توضیح بدی؛ نه این که احساس کنی باید ناراحتی از این که به قومیتت توهین شده رو سر «فارس»ها خالی کنی و تسویه‌حساب کنی. برای افرادی هم که فکر می‌کنن نفسِ کارگر/رفته‌گر/... بودن توهین‌آمیزه و پیف‌پیف نباید بدن به تُرکا/فارس‌ها/... وااااقعاً متأسفم. ضمن این که اینطوری نیست که کسی مطلقاً در این موارد تحقیق نکرده باشه؛ شما می‌تونی بهتر بگردی.

پیشنهاد می‌کنم مقاله مقاله رو بخونید. متأسفانه مسئله‌ اینجاست که اگر ایران چهار زبان رسمی هم اعلام کنه [فارسی، ترکی، لُری و کُردی] بازم مشابه جایی مثل سوئیس یا بلژیک یا... شما وقتی بخواین تشریف بیارین تهران درس بخونین، باید فارسی رو عالی یاد بگیرید. همون‌طور که کسی که توی منطقه‌ی ایتالیایی سوئیس یا فرانسوی سوئیس زندگی می‌کنه، اگر بخواد توی UZH درس بخونه باید با این موضوع کنار بیاد. اگر فکر می‌کنین فارسی یاد گرفتن در سنین بالا خیلییییی هم آسونه باید بگم جدّی لابد فارسی رو نمی‌شناسید.
 

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,812
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

این که می‌گی به یه نسبت تجربه کردی واقعاً عجیبه و تجربه‌‌ی شخصی‌ت خیلی جالبه برای من؛ من توی قم و تهران بزرگ شدم، و همیشه‌ی خدا شاهد این بودم که این تُرک‌ها هستن که به نسبت بسیار بالاتری مورد تمسخر واقع می‌شن. دیگران می‌تونن بیان این حرف من رو رد یا تأیید کنن. بماند که لُرها سابقه‌ی اعتراض به توهین به خودشون رو دارن[1]؛ چرا که همون‌طور که گفتم، سوژه‌ی «حماقت» شدن طبیعتاً توهین‌آمیزتره تا سوژه‌ی «خسّت» شدن. بسیاری از اصفهانی‌ها هستن که حتّی بهشون بر هم نمی‌خوره، با افتخار می‌گن «مقتصد» هستن[2]. شما کافیه همون توضیحات امید رضایی رو بخونید. بسیاری از مواقع شده که لهجه‌‌های مختلف دستمایه‌ی طنز بشه؛ هیچکس اعتراض نکرده، تُرک‌ها هم نکردن. اعتراض تُرک‌ها کاملاً واضحه به چیه، و کاملاً هم از نظر من به‌جاست. گرایش ایرانی‌ها به تمسخر و خندیدن به هر چیز و هر کس، یه آنومالی فرهنگی به حساب میاد که شما نمی‌تونید انتظار داشته باشید تا ابد کسی بهش اعتراض نکنه. بارها گفتم، باز هم می‌گم، پا از شوخی فراتر رفته. من خودم توی بروجرد متولّد شدم، ولی بزرگ نشدم توی لرستان، با این وجود تصوّر می‌کنی وقتی دور و بری‌هام از کودکی این رو راجع بهم فهمیدن، هر بار که اشتباهی ازم سر می‌زد یا سوتی می‌دادم، به چی ربط دادن؟ دقیقاً در حالی که هِرهِر خندیدن برگشتن گفتن: لُره دیگه! لُر! حالا اگر من بهم برنخورده، معنی‌ش اینه که کار اونا چیزی به جز آینه‌ی تمام‌نمای بی‌فرهنگیه؟ خیر. تُرک‌ها و لُرها دیگه فقط مایه‌ی خنده نیستن بین ملّت؛ و اگر این رو متوجّه نشدی به نظر من صرفاً یا محیط دورت خیلی متفاوت با محیط پایتخت و شهرهای اطرافشه، یا توجّه نکردی.

شاید هم واقعن بخاطر پاینخت نشینی شوماست . چون ک اطرافتون نه اصفهانی ریخته نه شیرازی و نه عربهای فارس و عربهای جنوب کشور !
من تو شیراز بزرگ شدم . اینجا هم لر (نور اباد ممسنی ها) داریم هم ترک (قشقایی) و هم عرب و خود ما شیرازیا . اصفهان هم ک ب شیراز نزدیکه . و فک میکنم دلیل اینکه برا من متمایز نبودن همین بوده . تهرانیا سوژه ای ندارن لابد چون اطرافشون فقط ترک و لر میتونن پیدا کنن و من اونجا زندگی نکردمو نمی دونم وضعیت اونجا رو . و اینکه ترک بودن فورن حماقت رو ب ذهنمون میاره رو هم رد نکردم ! تو همون پستمم تاییدش کردمو گفتمم ک قومهای دیگه هم خصوصیات دیگه ای رو ب ذهنمون میارن و واقعن هم اطراف من همینجوره . ما شیرازیا هم با اینکه همه تا ببیننمون میپرسن "عه شیرازی هستی ؟" "ببینم راسته ک همتون گشادین ؟؟" "توعم هستی؟؟" و شده ک زیاد خوابیدنمو ربط بدن ب شهرم و جوکهایی ک برامون می سازن اگه تو ذهن من این مسئله ثبت نشده بود ک اینا فقط "جوک" هستن و "واقعیت" نیستن و مخاطبهام نیز فقط برای خنده و شوخی اینا رو میگن , اگر اگر ثبت نشده بود واقعن بهم بر میخورد ! وقتی از لهجمون میخندن وقتی اتفاقایی ک تو شهرمون نمیفته رو ب تصویر میکشن میگن این بیمارستان شیرازه این نماز خوندن شیرازیاست و حتی جوکهای جنسی و.. خب بخوام متعصب باشم بهم بر میخوره ! اما برای ما فقط در حد جوک هستن . نه فقط برای قشر شیرازیا . حتی ترک داشتیم تو مدرسمون خودش جوکهای ترک میخوند برامون .
من با تمسخر کردن کاملن مخالفم خودمم گرچه خودم ناراحت نمیشم(شاید جنبه من خیلی بالاست حالا!) ! اینکه یکیو بخاطر قومشو شهرش "مسخره" کنن کار زشتیه . اما اگه جو دوستانه و شوخی شوخی باشه همه چی فقط "شوخیه" . حالا اینکه مردم از این خصوصیات ذکر شده تو جکها استفاده کنند برای تمسخر یه مشکل اجتماعیه . چ "حماقت" باشه چه "خساست" چه "گشاد" و.. فرقی نداره . و اینکه "اقتصادی" بودن با "خسیس" بودن متفاوته !
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

شما اگر نحوه‌ی بحث کردنت رو درست نکنی و نیم‌خط‌یک‌بار مرتکب ad hominem بشی، فقط بحث به بی‌راهه می‌ره. هیچکس اینجا تصمیم‌گیرِ مملکت نیست و حتّی اگر کسی هست که جوک تعریف می‌کنه، من شک ندارم متوجّه تبعات قضیه نیست؛ خیلی دلت می‌خواد کمک کنی، سعی کن محترمانه این رو برای آدم‌ها توضیح بدی؛ نه این که احساس کنی باید ناراحتی از این که به قومیتت توهین شده رو سر «فارس»ها خالی کنی و تسویه‌حساب کنی. برای افرادی هم که فکر می‌کنن نفسِ کارگر/رفته‌گر/... بودن توهین‌آمیزه و پیف‌پیف نباید بدن به تُرکا/فارس‌ها/... وااااقعاً متأسفم. ضمن این که اینطوری نیست که کسی مطلقاً در این موارد تحقیق نکرده باشه؛ شما می‌تونی بهتر بگردی.

پیشنهاد می‌کنم مقاله مقاله رو بخونید. متأسفانه مسئله‌ اینجاست که اگر ایران چهار زبان رسمی هم اعلام کنه [فارسی، ترکی، لُری و کُردی] بازم مشابه جایی مثل سوئیس یا بلژیک یا... شما وقتی بخواین تشریف بیارین تهران درس بخونین، باید فارسی رو عالی یاد بگیرید. همون‌طور که کسی که توی منطقه‌ی ایتالیایی سوئیس یا فرانسوی سوئیس زندگی می‌کنه، اگر بخواد توی UZH درس بخونه باید با این موضوع کنار بیاد. اگر فکر می‌کنین فارسی یاد گرفتن در سنین بالا خیلییییی هم آسونه باید بگم جدّی لابد فارسی رو نمی‌شناسید.

خیلی جالبه به یه پست دیگه منفی میدی میای جواب یه پست دیگه رو میدی.
آره هیچ کس تصمیم گیر ممکلت نیست ولی انقدر جالبه که اقتدار گرایی و استبداد گرایی تو پست هاتون موج میزنه که " شما حتما باید فارسی یاد بگیری"
مگه من گفتم فارسی یاد نگیر؟ :D اصن پست بالایی من رو خوندین؟
2 ساعت نشستم رو زبان های کشور های مختلف تحقیق کردم که اینطوری جواب منو بدین؟ از شما انتظار نداشتم!
و من دارم میگم این کشور ها وجود دارن. باز شما یه مثال جزئی میزنی که اگه بخوای تهران درسی بخونی باید فارسی یاد بگیری. بله میدونم تهران بخوای درس بخونی باید فارسی یاد بگیری. اونایی که نمیخوان تهران درس بخونن چی؟ :D اونایی که بلد نیستن فارسی حرف بزنن چی؟
اونایی که کل دوره دبیرستان کتاباشون فارسی بوده ولی هنوز به زور فارسی حرف میزنن چی؟ اونا رو باید از حق تحصیل به زبون مادری محروم کنی؟
بلژیک با 1% مردم آلمانیش این کارو نکرد! باز شما بگو باید تهران درس بخونی!
 

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Agent 47 :
خیلی جالبه به یه پست دیگه منفی میدی میای جواب یه پست دیگه رو میدی.
آره هیچ کس تصمیم گیر ممکلت نیست ولی انقدر جالبه که اقتدار گرایی و استبداد گرایی تو پست هاتون موج میزنه که " شما حتما باید فارسی یاد بگیری"
مگه من گفتم فارسی یاد نگیر؟ اصن پست بالایی من رو خوندین؟
2 ساعت نشستم رو زبان های کشور های مختلف تحقیق کردم که اینطوری جواب منو بدین؟ از شما انتظار نداشتم!
و من دارم میگم این کشور ها وجود دارن. باز شما یه مثال جزئی میزنی که اگه بخوای تهران درسی بخونی باید فارسی یاد بگیری. بله میدونم تهران بخوای درس بخونی باید فارسی یاد بگیری. اونایی که نمیخوان تهران درس بخونن چی؟ اونایی که بلد نیستن فارسی حرف بزنن چی؟
اونایی که کل دوره دبیرستان کتاباشون فارسی بوده ولی هنوز به زور فارسی حرف میزنن چی؟ اونا رو باید از حق تحصیل به زبون مادری محروم کنی؟
بلژیک با 1% مردم آلمانیش این کارو نکرد! باز شما بگو باید تهران درس بخونی!

چه ربطی داره؟ چون معتقدم تُرک‌ها حق دارن به وضعیت موجود معترض باشن، معنی‌ش اینه که به نظرم تو داری درست بحث می‌کنی؟ پست‌هات مملو از حمله‌ی شخصی و با چنگ و دندون اختیار کردن جایگاه بالاتر برای فشار آوردن به طرف مقابله؛ این نحوه‌ی صحیح بحث نیست. توی همین پستت هم داری همین کار رو می‌کنی. من مسئول دو ساعت آمار ردیف کردنِ تو نیستم، و فقط برات مقاله گذاشتم که بخونی و ببینی اگر تو دو ساعت وقت گذاشتی، بعضی‌ها کارشون انجام این پژوهش‌هاست و اینطوری نیست که هرگز کسی توی ایران به این چیزها فکر نکرده باشه. نیومدیم کتک‌کاری اینجا، داریم بحث می‌کنیم.

هیچ جای دنیا نیست که وقتی دانشگاهی توی شهریه که زبان مشخّصی داره، بیاد تسهیلات خاص در نظر بگیره برای کسی که توی اون دانشگاه می‌خواد درس بخونه ولی حوصله نداره زبان دانشگاه مقصد رو یاد بگیره. شما تو منطقه‌ی ایتالیایی‌نشین سوئیس زندگی کنی، وقتی بخوای بری EPFL باید خودت رو جِر بدی، فرانسوی یاد بگیری. توی منطقه‌ی فرانسوی‌نشین سوئیس زندگی کنی، اگر بخوای بری UZH باید خودت رو خفه کنی آلمانی یاد بگیری. امروز توی دانشگاه از تمام ترک‌هایی که از مقابلم رد می‌شدن در این مورد سؤال کردم و یک نفرشون نبود که بگه سختی مضاعفی حس می‌کنه از این که یه وقتایی توی خونه باهاش فارسی حرف زدن. از من و شما هم خیلی سلیس‌تر به فارسی مسلّط بودن. شما می‌تونی توی دانشگاه تبریز به تُرکی درس بخونی و هیچ مشکلی هم نیست. هیچکس از شماها نخواسته با فارسی یاد گرفتن، سلول‌های مغزتون که جای زبان تُرکی هستن رو بسوزونید. یکی از بهترین دوستان من توی دانشگاه تُرکه، تا وقتی به ارتباط با ماها برمی‌گرده فارسی حرف می‌زنه، و وقتی تلفنش زنگ می‌خوره، وقتی بعضی کتاب‌ها رو می‌خونه یا آهنگ گوش می‌ده، همه‌چیز سوئیچ می‌شه به تُرکی. نه به نظر کسی عجیبه، نه سخته، نه خنده‌دار. این سناریو با دوستان کُرد و لُر و حتّی ارمنی من تکرار شده و می‌شه.
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Agent 47 :
@بهار:
من الان نمی فهمم. داری رد می کنی که نژاد پرستی و قومیت ستیزی و خنگ و احمق پنداشتن ترک ها بین مردم تهران و فارس هست یا نه؟ :D
اگر که تایید نمی کنی من بحثی ندارم باهات. اگر تایید می کنی: چطور ساخت برنامه فیتیله توهین تلقی نمیشه؟ وقتی تو جامعه ای که خیلی ها میگن ترک ها احمقن و جوک میسازن بیای برنامه ای بسازی که نشون بده یک ترک احمقه توهین نیست؟
همین الان من بهت گفتم تو جوک می سازی ببین چقدر ناراحت شدی و میگی درست صحبت کن. کافیه غیر مستقیم بهت بگم احمق! اون وقت منو بن می کنی از فروم :))
الان مثلا یه تبلیغات بسازن: توش یه خانوم بیاد رانندگی کنه تصادف کنه بعد یه مرد خیلی شیک همون جا ماشین رو حرفه ای کنترل کنه و تصادف نکنه. بعد خانومه رو احمق نشون بدن که دست و پا نداره ولی مرده خیلی راننده ی حرفه ایه. فعال های زن صداشون در نمیاد؟ :D
و مطمئن باش متنت رو دوبار خوندم. اگر نفهمیدم یا از کج فهمی منه یا از اینه که بد نوشتی یا این که دوتامون موضع گرفتیم.
و این که ببخشید ترجمه کردم؟ :D مگه به زبون دیگه ای نوشتی که ترجمه کنم؟ بعله بعله این که ترک ها نمی تونن کتاب چاپ کنن مشکل کل کشوره و تبیعض نیست :))
این که باید به زور درس هاشون رو از 7 سالگی فارسی بخونن هم مشکل کل کشوره. حتی تهران :))
این که ترک ها تو تهران مورد تمسخر قرار می گیرن هم مشکل کل کشوره :))
من نگفتم مردم کسی رو به خاطر نژاد به تمسخر نمی گیرن.
من از حرف تو ناراحت نشدم و نظر تو (یا نظر هر آدم رندوم دیگه ای توی بحث) در مورد خودم برام ابدا اهمیتی نداره اما طرز حرف زدنت و حمله به طرف مقابل خلاف آداب بحثه و اگر قراره بحث کردن شبیه سبزه میدون یقه گیری و کتک کاری باشه نه جاش توی این انجمنه و نه من علاقه ای به شرکت توش دارم. و بله اگر مستقیم بیای و جو منطقی بحث رو به هم بریزی از جمله فحاشی به دیگران بدیهیه که محروم می شی از حضور توی محیط. منتها این ربطی به بحث نداره، این قانون این محیطه.
چیزایی که داری ادعا می کنی هیچکدومشون رو من توی پستم نگفتم که بخواد جواب من باشه. برای بار n ام و آخر هم تکرار می کنم من گفتم عدم وجود حزب و تشکیلات، دستگیری معترضین و کمبود و محدودیت آزادی های سیاسی از این دست اسمش تبعیض نیست. اسمش مشکلات عمومی مملکتی عه و هیچ ربطی به مسائل قومی و قبیله ای نداره.
حالا باز بیا بگو ترکا مورد تمسخر مردمن، کتاب ترکی به زبان لاتین نوشته نشده، درس خوندن به فارسی سخته. : ))))))))

+ بقیه ی ادعاهاییت که جواب دادم و توی این پست به چارتا شکلک خنده و اینا بسنده کردی اگر جوابی براش نداری معنیش اینه که رد شده، بعدا دو پست جلوتر برنگردی سر خونه ی اول.
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

بیخیال. بهار جان. ترک نبودی. درک نمی کنی :)
آره تبعیض و ... وجود نداره. دانش آموزی که تو تهران درس میخونه کاملا با یه دانش آموزی که تو شهرستان اهر درس میخونه یکیه :) پ

حالا که لینک میدی به فرهنگ معین بهتره تعریف تبعیض رو ببینیم.

تبعیض نژادی[۱] یا نژادپرستی، به تعریف بسیار ساده، هر دو نوعی از پیش‌داوری و تبعیض است که متمرکز بر تفاوت‌های نژادی حاصل از تفاوت‌های ظاهریِ جسمی/فیزیکی است. ب
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DB%8C

پیش داوری احمق بودن ترک ها تبعیض نیست حالا؟

--------------

به نقل از نیلوفر :
چه ربطی داره؟ چون معتقدم تُرک‌ها حق دارن به وضعیت موجود معترض باشن، معنی‌ش اینه که به نظرم تو داری درست بحث می‌کنی؟ پست‌هات مملو از حمله‌ی شخصی و با چنگ و دندون اختیار کردن جایگاه بالاتر برای فشار آوردن به طرف مقابله؛ این نحوه‌ی صحیح بحث نیست. توی همین پستت هم داری همین کار رو می‌کنی. من مسئول دو ساعت آمار ردیف کردنِ تو نیستم، و فقط برات مقاله گذاشتم که بخونی و ببینی اگر تو دو ساعت وقت گذاشتی، بعضی‌ها کارشون انجام این پژوهش‌هاست و اینطوری نیست که هرگز کسی توی ایران به این چیزها فکر نکرده باشه. نیومدیم کتک‌کاری اینجا، داریم بحث می‌کنیم.

هیچ جای دنیا نیست که وقتی دانشگاهی توی شهریه که زبان مشخّصی داره، بیاد تسهیلات خاص در نظر بگیره برای کسی که توی اون دانشگاه می‌خواد درس بخونه ولی حوصله نداره زبان دانشگاه مقصد رو یاد بگیره. شما تو منطقه‌ی ایتالیایی‌نشین سوئیس زندگی کنی، وقتی بخوای بری EPFL باید خودت رو جِر بدی، فرانسوی یاد بگیری. توی منطقه‌ی فرانسوی‌نشین سوئیس زندگی کنی، اگر بخوای بری UZH باید خودت رو خفه کنی آلمانی یاد بگیری. امروز توی دانشگاه از تمام ترک‌هایی که از مقابلم رد می‌شدن در این مورد سؤال کردم و یک نفرشون نبود که بگه سختی مضاعفی حس می‌کنه از این که یه وقتایی توی خونه باهاش فارسی حرف زدن. از من و شما هم خیلی سلیس‌تر به فارسی مسلّط بودن. شما می‌تونی توی دانشگاه تبریز به تُرکی درس بخونی و هیچ مشکلی هم نیست. هیچکس از شماها نخواسته با فارسی یاد گرفتن، سلول‌های مغزتون که جای زبان تُرکی هستن رو بسوزونید. یکی از بهترین دوستان من توی دانشگاه تُرکه، تا وقتی به ارتباط با ماها برمی‌گرده فارسی حرف می‌زنه، و وقتی تلفنش زنگ می‌خوره، وقتی بعضی کتاب‌ها رو می‌خونه یا آهنگ گوش می‌ده، همه‌چیز سوئیچ می‌شه به تُرکی. نه به نظر کسی عجیبه، نه سخته، نه خنده‌دار. این سناریو با دوستان کُرد و لُر و حتّی ارمنی من تکرار شده و می‌شه.

و تو اون پستم که تحقیق کردم توهین کردم؟ :) صرفا گفتم بهتره کمی تحقیق کنیم راجع به بقیه کشور ها و بعد بحث کنید و نظر بدید. چون حرصم میگیره افرادی که نه ترک هستن نه تو شهر های ترک بودن میان نظر میدن و حتی تحقیق هم نکردن.
این که میگم از رو هوا حرف نزنید توهینه؟ :D
خب شما نمونه هایی دیدی که دارن دانشگاه تهران درس می خونن و جزو افراد باهوش کشور هستن معلومه مشکلی ندارن. بعد مگه من میگم بیان دانشگاه تهران تحصیل فارسی رو بکنن ترکی؟
فکر کنم دچار کج فهمی شدیم دوتامون هم. من دارم میگم افرادی که تو مناطق ترک هستن درسشون رو به زبان خودشون بخونن. مثلا کسی که میره دانشگاه تبریز ترکی بخونه درسش رو. حالا امکان فارسی خوندن هم باشه ولی ترکی هم در کنارش وجود داشته باشه.
مگه گفتم دانشگاه شریف بیان ترکی بخونن؟ نه. کسی که بخواد بیاد شریف فارسی یاد میگیره خب.
چه اشکالی داره مثل کشور های بلژیک و کانادا و فنلاند باشیم؟ :D
من این مطلب رو الان به چند تا از دوستام تو گروه توضیح دادم اکثرا قبول کردن که آره بهتره حق تحصیل به زبون مادری داده بشه. الان مشکل شما با این چیه؟ ( باز هم میگم تو تهران تحصیل فارسی هست و خواهد ماند و کسی کاری با تهران نداره)


× ادغام شد.
 

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Agent 47 :
و تو اون پستم که تحقیق کردم توهین کردم؟ صرفا گفتم بهتره کمی تحقیق کنیم راجع به بقیه کشور ها و بعد بحث کنید و نظر بدید. چون حرصم میگیره افرادی که نه ترک هستن نه تو شهر های ترک بودن میان نظر میدن و حتی تحقیق هم نکردن.
این که میگم از رو هوا حرف نزنید توهینه؟
خب شما نمونه هایی دیدی که دارن دانشگاه تهران درس می خونن و جزو افراد باهوش کشور هستن معلومه مشکلی ندارن. بعد مگه من میگم بیان دانشگاه تهران تحصیل فارسی رو بکنن ترکی؟
فکر کنم دچار کج فهمی شدیم دوتامون هم. من دارم میگم افرادی که تو مناطق ترک هستن درسشون رو به زبان خودشون بخونن. مثلا کسی که میره دانشگاه تبریز ترکی بخونه درسش رو. حالا امکان فارسی خوندن هم باشه ولی ترکی هم در کنارش وجود داشته باشه.
مگه گفتم دانشگاه شریف بیان ترکی بخونن؟ نه. کسی که بخواد بیاد شریف فارسی یاد میگیره خب.
چه اشکالی داره مثل کشور های بلژیک و کانادا و فنلاند باشیم؟
من این مطلب رو الان به چند تا از دوستام تو گروه توضیح دادم اکثرا قبول کردن که آره بهتره حق تحصیل به زبون مادری داده بشه. الان مشکل شما با این چیه؟ ( باز هم میگم تو تهران تحصیل فارسی هست و خواهد ماند و کسی کاری با تهران نداره)

نه از نظر من هیچ مشکلی وجود نداره توی دانشگاه تبریز به تُرکی [یا هررر زبون دیگه‌ای که انتقال مفهوم باهاش راحت‌تره[nb]و گِس وات؟ بردارن آموزش دانشگاهی رو انگلیسی کنن. قربونشون هم می‌رم من.[/nb]] درس داده بشه، و حتّی راستش فکر می‌کردم همینطور باشه. مگه تو مدارس تبریز معلّم‌ها تُرکی حرف نمی‌زنن با بچّه‌ها؟ [اینطور شنیدم] ولی کماکان فکر می‌کنم به علّت تمرکز امکانات و شرایط درسی توی تهران[nb]این تمرکز خودش چیز درستی نیست؛ ولی واقعاً راه برون‌رفت ازش ساده نیست و توی این بلژیک و غیره که تو مثال می‌زنی هم همچین حالتی به این شدّت وجود نداره[/nb]، لااقل باید اینطور باشه که فارسی رو به تُرک‌ها توی مدارس «یاد» بدن، مثل انگلیسی. انگلیسی هم زبونی نیست که کسی اگر بلد نشه بدبخت بشه؛ ولی به نفعشه صرفاً چون ممکنه به کارش بیاد.
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از نیلوفر :
نه از نظر من هیچ مشکلی وجود نداره توی دانشگاه تبریز به تُرکی [یا هررر زبون دیگه‌ای که انتقال مفهوم باهاش راحت‌تره[nb]و گِس وات؟ بردارن آموزش دانشگاهی رو انگلیسی کنن. قربونشون هم می‌رم من.[/nb]] درس داده بشه، و حتّی راستش فکر می‌کردم همینطور باشه. مگه تو مدارس تبریز معلّم‌ها تُرکی حرف نمی‌زنن با بچّه‌ها؟ [اینطور شنیدم] ولی کماکان فکر می‌کنم به علّت تمرکز امکانات و شرایط درسی توی تهران[nb]این تمرکز خودش چیز درستی نیست؛ ولی واقعاً راه برون‌رفت ازش ساده نیست و توی این بلژیک و غیره که تو مثال می‌زنی هم همچین حالتی به این شدّت وجود نداره[/nb]، لااقل باید اینطور باشه که فارسی رو به تُرک‌ها توی مدارس «یاد» بدن، مثل انگلیسی. انگلیسی هم زبونی نیست که کسی اگر بلد نشه بدبخت بشه؛ ولی به نفعشه صرفاً چون ممکنه به کارش بیاد.

دانشگاه که اصلا فکرش رو نکن. تمام دانشگاه های ایران دارن به فارسی یاد میدن. مدارس هم قانون وجود داره که معلما باید فارسی صحبت کنن حالا معلما ترکی حرف میزنن تو بعضی شهر ها یا بعضی مدارس که خلاق قانونه تقریبا.
مثل بقیه قانون های کشور که یه یچزی غیر قانونیه و عده ای انجام میدن و همه اعتراض داریم چرا وضع ایطنوریه :D
مشکل من اینه که الان ما داریم اعتراض می کنیم چرا وضع اینطوریه شما ها موضع گرفتید که چرا دارید اعتراض می کنید؟ خب داریم دفاع می کنیم از خودمون!
حالا اگه یه روزی بخواد وضعیت اونطوری بشه باید دقیق تر بررسی بشه. مثلا چند واحد زبان فارسی باشه برای یاد گیری همونطور که انگلیسی هست. جالبه که تو فنلاند با این که 5% سوئدی حرف میزنن همه باید اجباری تو چند مقطع تحصیلی سوئدی هم یاد بگیرن.
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Agent 47 :
دانشگاه که اصلا فکرش رو نکن. تمام دانشگاه های ایران دارن به فارسی یاد میدن. مدارس هم قانون وجود داره که معلما باید فارسی صحبت کنن حالا معلما ترکی حرف میزنن تو بعضی شهر ها یا بعضی مدارس که خلاق قانونه تقریبا.
مثل بقیه قانون های کشور که یه یچزی غیر قانونیه و عده ای انجام میدن و همه اعتراض داریم چرا وضع ایطنوریه :D
مشکل من اینه که الان ما داریم اعتراض می کنیم چرا وضع اینطوریه شما ها موضع گرفتید که چرا دارید اعتراض می کنید؟ خب داریم دفاع می کنیم از خودمون!
حالا اگه یه روزی بخواد وضعیت اونطوری بشه باید دقیق تر بررسی بشه. مثلا چند واحد زبان فارسی باشه برای یاد گیری همونطور که انگلیسی هست. جالبه که تو فنلاند با این که 5% سوئدی حرف میزنن همه باید اجباری تو چند مقطع تحصیلی سوئدی هم یاد بگیرن.

بحث اینه که مشکل زبانی هیچ ربطی به نژاد ستیزی نداره!
من نمیدونم چرا درک این موضوع انقد سخته.
 
  • لایک
امتیازات: Arina

iran2015

کاربر جدید
ارسال‌ها
0
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
علامه طباطبایی
شهر
tabriz
رشته دانشگاه
معماری
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Antares :
چه خبره همش تورک تورک میگین؟!
ما ترک نیستیم
ما "آذری" هستیم
زبان ما آذری هست نه ترک،ترک مال ترکیه س
ترک های ایران ترک نیستن،آذری هستن

توهین به آذری ها بوده نه به ترک ها
خودت میدونی چی میگی؟
سند داری واسه حرفات
چرا چیزی که نمیدونی رو میخای نظر بدی؟
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از مازیمون :
بحث اینه که مشکل زبانی هیچ ربطی به نژاد ستیزی نداره!
من نمیدونم چرا درک این موضوع انقد سخته.

من احساس می کنم خلط مبحث پیش اومده اینجا. باز هم نظراتمو از اول میگم:
1- در شهر هایی غیر از شهر های ترک نشین، مردم جوک های قومیتی که جوک های ترکی هم جزو اون هاست درست می کنن و پخش می کنند. این یکی از زیر شاخه های تبعیض هست. حالا شما اسمش رو میذاری استریوتایپ ولی اگه تعریف تبیعض رو بخونی تقریبا حساب میشه چون تبیعض یعنی پیش داوری یک نفر بر اساس رنگ، نژاد، سن و چیز های دیگه.
2- من نمی گم تبیعض فقط برای ترک ها وجود داره. نه، برای همه قوم ها است ولی، این که تبعیض برای همه قوم ها باشه به این معنی نیست که تبعیض برای ترک ها هم وجود نداره.
3- دولت ایران اجازه چاپ کتاب های ترکی (با رسم الخط های دیگه) رو نمیده در حالی که خب کتاب های فارسی چاپ میشن. این هم به نوعی تبعیض هست. حالا اسمش رو بذارید نژاد ستیزی یا نه نژاد ستیزی نیست هر چیز دیگه ایه.
4- این که عده ای از مردم واقعا فکر می کنند ترک ها "احمق" هستند و هم چنین بقیه شهر ها و قومیت ها خصوصیت های دیگه ای دارند تبعیض و پیش داوری بدی هست که وجود داره. وقتی رسانه ای ملی ( نه خصوصی) میاد و دست روی این کلیشه میذاره ( میدونم غیر عمد بوده) خب به مردم بر میخوره.
5- واکنش های تند مردم ترک بد بود. باید اعتراض ها هماهنگ تر و در جهت های بهتری انجام بشه نه در جهت تعطیلی یک برنامه.
احساس می کنم هممون یک نظرو داریم فقط دیدگاه ها کمی فرق داره و الکی داریم بحث می کنیم :D
 

نيـــــاىْ

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
2,546
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین 1
شهر
اصفهان
دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

image.png


اين نظر سنجي وحشتناكه. از بين ٤٠٠٠ نفر ٦٧٪‏ به ادامه ي برنامه راي دادن، كه معلوم نيست چه ميزان از اين افراد فارس بودن ( احتمال بالاي ٩٩٪‏, بيشتر از نصف اين افراد فارس بودن، در بدبينانه ترين حالت.) و چيزي كه ترسناكه اينه كه ١٥٪‏ از اين افراد به اعدام!!! راي دادن. يقينن هيچ كدوم از فارس ها با فيتيله اي ها در اين حد خصومت ندارن و اين ها تازه افرادي هستند كه جزء قشر باسواد آذربايجان عن ( چون نظرسنجي مربوط به يك سايت اينترنتي عه )


اينكه اين برنامه تا اين حد حساسيت برانگيز بوده ( برخلاف جبهه گيري هاي بچّه هاي ترك زبان اينجا كه اكثرن ادعا داشتن اعتراض ها به نفس اين برنامه نبوده ! ) كه باعث شده اين درصد از افراد حاضر به مرگ بچّه هاي فيتيله باشن وحشتناك و غم انگيزه.
 
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,905
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

اون فرد/افرادی که این نظرسنجی رو ایجاد کردن، به چه علّت اصلا این حق رو تونستن به خودشون بدن که بیان گزینۀ «اعدام» رو برای چنین اتّفاقی لحاظ بکنن که ملّت پاشن رأی بدن؟! :|

همین که چنین موردی رو لحاظ کردن، یه ذهنیت منفی‌ای ایجاد می‌کنه برای مخاطبی که داره رأی میده، که «آره، اتّفاق بزرگی بوده، مستحق چنین مجازاتی "هم" میشد که باشن؛ ولی از اونجایی که ما دل‌رحمیم یا بخشنده (!) ، همون جریمه بهتره، یا اصلا نه، برنامه ادامه داشته باشه و ما نادیده می‌گیریم.»
 
ارسال‌ها
1,901
امتیاز
14,051
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعــباس
سال فارغ التحصیلی
1392
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

باو خیلیا واسه مسخره گفتن اعدام وگرنه کدوم آدم که عقل و شعور داشته باشه همچین نظری میده؟ :))....




ov2houn1focb8l76erah.png


الان مدیر داخلی سمپادیا هم طبق این پست داره ب مردم آذربایجان توهین میکنه .....میخاید بزنیمش....
 

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,662
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

چند روز پیش که پست اولو دیدم بشدت اعصابم خورد شد ازون همه بغض و کینه ای که توی پست دیدم. مخصوصا از ی سری جمله هاش که واقعا جز تعصب ریشه دیگه ای نداشت. خواستم همون روز جواب بدم ولی گفتم بهتره یکم بیشتر به این قضایا فکر کنم و نظرمو بدم. تا اینکه امروز تو ی گروه ی جوکی اومد با مضمون یه روز ی لره... و واکنش دوستای لرمو دیدم. اونجا هم همین بحثا تقریبن پیش اومد که ما قوم فلان بودیم و قوم بهمان بودیم و...
نمیدونم چقد با این موضوع مواجه شدین ولی من خیلی دیدم بچه هایی رو که تو ی جمع بزرگتری تو سری میخورن و تو جمع کوچیک تر تو سری میزنن. مثلن تو کوچه بزرگترا مسخرش میکنن و میگن بچه ننه و بدبخت و بیچاره و هی تو سرش میزنن و اون همین رفتارو با کوچیک تر از خودش نشون میده تا نشون بده بزرگه و زور داره. تو ی جمعی که همه حرفاشو مسخره میکنن و بهش میگن یخ سرخورده میشه و تو جمع دیگه ک ی نفر تیکه بی مزه میندازه همین حرفارو میزنه تا بگه خیلی با نمک و بامزس. این رفتار تو دانشگاه بین ترم بالایی ها و ترم اولی ها هم هست. تو سربازی هم بین تازه واردا و بزرگترا هس. هر جا هر خصوصیتشون مورد تمسخر و سرکوب قرار گرفت جای دیگه برای دفاع ازون خصوصیتشون بلند شدن و کاری کردن.
اینکه اون دوست لرم امروز اون حرفارو زد و گفت قوم لر اینجوری و اون جور مسلمن بر میگرده به همون رفتار غلطی که ما داشتیم! اگه ما نمیگفتیم ترک فلان لر بهمان کرد اینجور رشتی اون جور اصفهانی و شیرازی و مشهدی و قزوینی بوشهری و سیستانی هم اینطور و اونطور هیچ کودوم برای اثبات خودشون انقـــــــــــــــــــدر قومیتشونو بزرگ نمیکردن تو یه کشوری که به یه ملت واحد نیاز داره.
"خر" ما ملتی بودیم که به ترک و لر و کرد و رشتی و ... خندیدیم نه اونی که زبان و لهجه و فرهنگش با ما متفاوته!
اگر طی این سالها ما بجای خندیدن به جوکای مسخره "یه روز یه ترکه..."جلوشون وایمیستادیم اون حساسیت به وجود نمیومد که امروز ترک های کشورمون برای ی برنامه تلویزیونی بی محتوا و غلط به این شکل اعتراض کنن...
مشکلی که امروز هست حتی با اعدام عوامل فیتیله هم حل نمیشه! شاید خشمشون فروکش کنه ولی دردشون حل نمیشه و ب قول بچه ها با هر توقی ب توقی خوردن میریزن تو خیابون برای اعتراض! چون اصلن مشکل اون برنامه و عواملش نیستن. مشکل ملتیه که سالهاست داره به خودش میخنده و خودشو مسخره میکنه...
مشکل ماییم که هنوز ب این جوکها میخندیم...
اگر ما قومیو بخاطر خصوصیات متفاوتش با ما و بخاطر شاخصه هاش مسخره نکنیم هیچ وقت این قوم با ی اشتباه ب خشم نمیاد و این اتفاقا نمیفته. شاید اگه سالها به مازندرانی ها میگفتن خر، بعد از پخش فیلم پایتخت اونا هم میریختن تو خیابون و اعتراض خودشونو نشون میدادن...
و حالا حق میدم به اون خشم و نفرتی که تو پست اول بود.

من از طرف خودم که با "خریت تمام" مدت زیادی سهوا به این جوکا خندیدم و به رشد این شوخی پوچ و بی معنی کمک کردم، ازینکه نفهمیدم دارم با خندیدن به این جوکا عده زیادیو مسخره میکنم، ازینکه ندونستم دارم تیشه به ریشه اتحاد ی ملت میزنم معذرت میخام...
از همه ترکا و لرایی که سالها بهشون خندیدم نه به خاطر خریت و سادگیشون، که بخاطر بی شعوری و خریت خودم بود معذرت میخام...
امیدوارم روزی برسه که همه ما بفهمیم این تفاوت ها طبیعین و اصلن مساله خنده داری نیس...
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : توهین فیتیله به ترکها

به نقل از iran2015 :
جمع کنید شعارا رو
چرا هیچ فیلمی ریاستا و کارای مهمو فرد ترکی در اختیار نداره ؟
در حالی که خیلی از رییس رسای ادارات ترکن
ولی هر چی رفتگر تو فیلمامون ترکن ؟
برا اینکه روسا و مقامات مملکتی عمدتا چند سال توی تهران یا خارج از محل تولدشون درس خوندن و زندگی کردن و ضمنا زبان معیار حرف می‌زنن، توی فیلما هم مگر به داستان مربوط باشه بیوگرافی تمام کاراکتر هارو نمی‌ریزن وسط. در واقع اغلب وقتا هیچی در مورد قومیت طرف نمی‌گن، نه می‌گن ترکه، نه می‌گن کرده، نه تهرانی، نه هیچی.
و رفتگرا معمولا لهجه‌ی خودشونو حفظ می‌کنن اگر به طور روزمره دیده باشین و رفتگر ترک و لهجه‌های دیگه هم در واقعیت توی خیابون بیشتر می‌بینه آدم چون از روستاها و شهرستانای استان های مختلف برای کار مهاجرت می‌کنن.
در ضمن میشه ۵ تا فیلم نام ببرید که رفتگرش اختصاصا ترک بوده؟! چون والا تا جایی که‌من دیدم از همه لهجه ها انتخاب می‌کنن و ترکی توش آنچنان هم پررنگ نیس!
 

PlusME

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
290
امتیاز
1,492
نام مرکز سمپاد
HeLLi 1
شهر
KerMan
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی شیراز
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

میشه یه نفر بگه چرا فکر میکنین صدا و سیما و دولت یا حکومت یا مردم یا هر چه به طور اختصاصی به ترک ها گیر داده و طنز ها و شوخی هاش با اوناست!؟؟
اول اینکه بر چه مبنایی همچین فکری میکنین!؟
دوم اینکه اگه هست چرا هست!؟؟ یعنی فکر میکنین ریشه در چی داره!؟؟

آخه به شخصه نه خودم و نه خیلیای دیگه (همونجوری میبینین) به نظرشون همچین چیزی نیست اصلا!! و دلیلی هم نداره که باشه!!!
یعنی در عین مساوات فقط بعضیا حساسیتشون بیشتره و سریع... !! :|
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا