• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک زبان

خواستار برخورد با رسانه ملی بخاطر توهین به غیر فارسها(لر-ترک و..)هستین؟


  • رای‌دهندگان
    186
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Hasti.m

کاربر فعال
ارسال‌ها
23
امتیاز
133
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
زنجان
دانشگاه
علوم پزشكي تبريز
رشته دانشگاه
داروسازي
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از سالاری :
ما ایرانی اتفاقا طنز شفاهی خوبی داریم و جالب است در هر جلسه یا مهمانی که هستیم سریع یکی دو نفر پیدا می شوند که شروع به تعریف مطالب با مزه می کنند. از قدیم هم بوده. ایرانی ها آدم های اخمویی نیستند. حتی من دیده ام همین معلمانی که با یک من عسل بعضی از آنها را نمی شود خورد! پشت پرده آدم های طنازی هستند! حتی قشر روحانیت در جای خود مطالب با مزه ای تعریف می کنند. اما همین آقایان معلم یا دکتر و... به فیلم و تئاتر و نمایش طنز که می رسند ناگهان همه جدی می شوند. قدیم یادم هست که ما براحتی مطالب و جوک های طنزمربوط به معلمان را در نشریات و حتی روزنامه دیواری مدرسه مان می نوشتیم و کسی هم اعتراضی نمی کرد. نمی ریختند بگویند آقا این جوکی که در مورد معلم شیمی نوشتی شخصیت ما را نابود کرد!! یا فیلم مارمولک که توهین به روحانیت محسوب شد! فک کنم باید سطح طنز خونمان را بالا ببریم و هر طنز و شوخی را توهین به شخص یا شغل خاص فرض نکنیم. وگرنه هیچ برنامه طنزی را نمی توان ساخت. آقای کیومرث صابری ملقب به گل آقا سال ها مجلات طنز گل آقایی را چاپ کرد و از شخصیت های مختلف انقلاب و دولت انتقاد کرد و به هیچ کسی هم توهین نکرد و لطیفه قومیتی هم چاپ نکرد و به زبان ها و گویش های مختلف نیز احترام گذاشت. اعتقاد به طنز شامخ داشت نه بعضی طنزهای سخیف و زشت... به هر حال ما چیزی داریم به نام شناخت و ظرفیت. اگر بالا بروند جامعه بهتری خواهیم داشت.

توصيه ميكنم حتما اينو بخونيد
http://oyannews.com/%D8%A2%D9%86%E2%80%8C%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%8F%D8%B1%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D9%86%D9%85%DB%8C/
"اين نوشته ي خواندني را از اميد رضايي از دست ندهيد. صرفا براي اين كه بتوان نگاه درست تري به موج اعتراضاتي داشت كه ما آن را خيلي ساده به "جوگيري"، "بي جنبه گي" و يا "بهانه جويي"ِ ترك ها تقليل مي دهيم.
وقتي كه ما از سر شوخي و دوستي به آرامي دست شكسته ي دوستي را فشار مي دهيم و دوست نعره اش به هوا مي رود، به اين معنا نيست كه ما آگاهانه قصد اذيت و آزار او را داشته ايم و البته از آن سو به اين معنا نيست دوست ما بي جهت نعره كشيده و شاكي شده است.
در چنين حالتي كمترين كاري كه مي توانيم انجام دهيم اين است كه عذرخواهي كنيم و اميدوار باشيم كه دردي كه ايجاد كرده ايم زودتر تسكين پيدا كند.
برنامه ي "فتيله" آن فشار بي منظور و از سر شوخي يك دست بود و نوشته ي "اميد رضايي" مثل يك عكس راديولوژي است كه آسيب ها و شكستگي هاي آن دست را به ما نشان مي دهد."
_ از صفحه ي ف.ب شراگيم زند
 

rezanajafi

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
517
امتیاز
1,923
نام مرکز سمپاد
علامه طباطبایی
شهر
بناب
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
زیست
دانشگاه
تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

من خودم یه ترکم ... اما از این کار فیتیله ای ها اصلا ناراحت نشدم(با اینکه توهین بوده یا نبوده ... عمدی بود یا نبوده کاری ندارم)...
به هر حال وقتی یه بی شعوری میاد یه کاری رو انجام میده ... چرا باید ناراحت بشم ... با خر گفتن چن تا احمق که من خر نمیشم !!
به هر حال این توهینا تو رسانه چه سهوی و چه عمدی بوده .. و مطمئنا باعث ناراحتی خیلی ها حتی اونایی که ترک نیستن هم میشه ..
اگه دقت کرده باشین هرچی نقش معتاد ، خنگ و ... هست تو تلوزیون به ترکا نسبت دادن .. که خودش مایه ی ناراحتیه ! به هر حال چرا باید هموطن آدم همچین رفتاری از خودش نشون بده ... به هر حال این اتفاقیه که همیشه تا حالا افتاده ... اما خب امیدوارم اینم مثه خیلی از مشکلات دیگه حل بشه ... ایشالله...
 

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

حرفی که این زیر نقل قول کردم به انحاء مختلف توسّط خیلی‌ها زده شد، ولی راستش حوصله ندارم الان دونه‌دونه نقل‌قول کنم؛ مضمون یکیه و به این پاسخ می‌دم. همین‌جا بگم؛ من نه ترکم یا اقوامی دارم که ترک باشن، نه حتّی جغرافیا و زبان و فرهنگ و تاریخ اون خطّه از ایران رو می‌دونم. من حتّی ناسیونالیست هم نیستم، و تعصّب به نظرم یکی از زشت‌ترین صفات ممکنه. حالا هر تعصّبی باشه. در لزوم این که مردم یک کشور، زبان رسمی اون کشور رو بلد باشن، هیچ شکی ندارم. با این وجود لازم می‌دونم دفاع کنم از این که به رغم اینکه به دلایل شخصی، اگر به قومیت و حتّی ملیّت من توهین بشه، احساس بدی نخواهم داشت، این که دیگرانی باشند که در اکثریتند و ناراحت می‌شن رو می‌فهمم.

این پست من عملاً چکیده‌ی حرف‌های اُمید رضایی هست که دراین پست بهش اشاره شده.

به نقل از alireza.p :
به قول یکی اگه پایتخت به زبان ترکی بود قیامی میشد. در حد ستار خان باقر خان
اینهمه سریال طنز که با شمالی و جنوبی و خراسانی و لری و..‌ شوخی میکنن.

قیاس کردن این ماجرا با همه‌ی شوخی‌هایی که تا کنون توی رسانه با قومیت‌های مختلف شده، قیاس مع‌الفارقه. اوّل از همه شاید بهتر باشه اشاره کنم که داستان «احمق‌» دونستن تُرک‌ها[nb]معذرت می‌خوام، ولی ناچارم رُک اشاره کنم.[/nb]، یه مسئله‌ی همینجوری نیست؛ یه کلیشه‌ست و یه استریوتایپ فرهنگی که در ابعاد گسترده دیده می‌شه و خیلی وقت‌ها حتّی پنهان. و باید بدونین کسی که جوکی که تعریف می‌کنه که داره یه کلیشه/استریوتایپ فرهنگی رو ترویج می‌کنه، یا حتّی کسی که به این جوک می‌خنده، داره خواسته/ناخواسته تأییدش می‌کنه. مثال‌های زیادی ازش هست که قومیتی هم نیست؛ حتّی جنسیته. خندیدن به جوک‌هایی که راجع به رانندگی زنان یا «زن‌ذلیل» بودن مردان گفته می‌شه. اگر قرار باشه بپذیرین که جوک قومیتی «فقط جوکه»، باید بپذیرین که «جوک سکسیستی فقط جوکه» و باید بپذیرین «فحش جنسیتی فقط فحشه» و ... تا آخر. همون‌طور که سکسیم و جنسیت‌زدگی در سطح زبان، کلیشه‌ی تبعیض علیه زنان رو تقویت می‌کنه، راست‌راست خندیدن به کلیشه‌ی «احمق بودن» تُرک‌ها هم داره کلیشه‌ش رو تقویت می‌کنه.

یه چیز دیگه که توی خیلی پست‌ها بهش برخوردم اینه که ملّت می‌گن کسی که با فرچه مسواک می‌زد بالاخره باید به یه زبونی حرف می‌زد. چرا این که تُرکی حرف می‌زده حسّاسیت ایجاد کرده؟ اگر اصفهانی حرف می‌زد، اصفهانی‌ها عصبانی می‌شدن؟ اگر قُمی حرف می‌زد، قُمی‌ها عصبانی می‌شدن؟ اگر فارسی معیار حرف می‌زد...؟ وقتی در تلویزیون و در تمام تبلیغات مربوط به کارهای خانگی، اعم از ظرف شستن، لباس شستن، آشپزی، جارو کشیدن و تمیز کردن، مرتّب کردن و... فقط زنان مسئول این کارها نشان داده می‌شن، کلیشه‌ی «خانه‌دار» بودن زن و این رو که این کارها حتماً باید فقط توسّط زنان انجام بشن تقویت می‌شه. آیا این پاسخ درسته که: خب بالاخره باید یه نفر این کار رو بکنه، اگر مرد باشه ما مردا باید اعتراض کنیم مگه این کارا فقط وظیفه‌ی ما مرداس؟

خیر، نباید اعتراض کرد؛ چرا که اگر یه روزی تبلیغی پخش بشه که نشون می‌ده یه مرد در حال ظرف شستن با یه مایع‌ ظرف‌شویی خاصّه، هیچکس این‌طور برداشت نمی‌کنه که این تبلیغ داره کلیشه‌ی «مرد خانه‌دار» رو بازتولید می‌کنه. چنین کلیشه‌ای از بیخ و بن وجود نداره.

صدا و سیمای ایران، یه رسانه‌ی ملّیه؛ بازتولید یه کلیشه‌ی توهین‌آمیز، ولو در قالب یه شوخی و ولو غیرعمدی، چیزی نیست که بابتش انتظار اعتراض نداشته باشین. کلیشه‌های مختلفی راجع به قومیت‌های مختلف وجود داره؛ اصفهانی‌ها «خسیس» هستن، رشتی‌ها «بی‌غیرت»ان، لُرها «بدوی و عقب‌افتاده» هستن و... و لازمه اشاره کنم که اوّلاً در بین تمام این‌ها، هیچ کلیشه‌ای اندازه «حماقت» تُرک‌ها محبوب نیست بین ملّت برای ترویج [چرا؟ نمی‌دونم. شاید چون «حماقت» اساساً خنده‌دارتره] و دوّماً تمام کلیشه‌ها قابل نمایش در رسانه‌های عمومی نیستن؛ مثل داستان «بی‌غیرتی» رشتی‌ها.

تُرک‌ها سال‌هاست که در صحنه‌ی فرهنگ عمومی، بازیگر نقش اوّل «حماقت» شدن؛ این رو بذارین کنار مسائل فرهنگی و سیاسی دیگه، و به جایی می‌رسید که حل کردن این مشکل خیلی خیلی مهم‌تر از مصیبت از دست دادن «عمو فیتیله‌ای‌ها» (!) به نظرتون برسه.
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

یه چندتا مسئله بین حرف ها به نظرم نیاز به شفاف سازی داره.


1. یه سری از دوستان اومدن از آزادی بیان، حزب تشکیلات و این تیپ محدودیت های سیاسی در مورد ترک ها صحبت کردن؛ بینید مسائل نباید قاطی بشه، اینجا بحث تبعیض برای ترک هاست. آیا این حرفایی که می‌زنید مختص ترک هاست؟ نه. تمام این محدودیت های سیاسی به همون اندازه که توی استان های ترک نشین هست توی تمام استان ها هست. مگه تهران کسی رو نگرفتن تابحال؟ مگه توی تهران تشکیلات حزبی کسی داره؟ اینا مسائل کلی کشوره و ربطی به تبعیض نداره.


2. یه سری دیگه اشاره کردن به اینکه همیشه توی برنامه‌ها نقش خنگ و کارگر و اینا رو یه آدمی با لهچه‌ی ترکی بازی می‌کنه. مثلا حرفایی مثل حرف ایشون:
وی مناطق ترک هم تا دلتون بخواد رفتگر وکارگر و.. فارس داریم که توی سریالهامون وبرنامه هامون سوژشون کنیم وبهشون بخندیم
نمی‌دونم تابحال توی بازار تهران گشتین یا نه و دقت کردین یا نه، اما توی بازار تهران یه قشر کثیری از جمعیت کارگر های ساده رو افرادی با لهجه‌ی ترکی تشکیل می‌دن (مهاجرایی که از روستاها یا شهرستانای کوچیک برای کار به تهران اومدن، حالا از جاهای دیگه هم هستن ولی خب جمعیت ترک های مهاجر به تهران به نظر میاد بیشتره، شهر های دیگه متفاوتن مثلا اصفهان مهاجر جنوبی زیاد داره و غیره.) یا مثلا توی موسساتی که خدمه برای ادارات و منازل می‌فرستن هم همینطوره.
خب کارگردانی که می‌خواد بیاد توی محیط تهران از یه زندگی کارگری توی فیلمش صحنه هایی رو قرار بده باید سانسور کنه؟ یا مثلا یه آدمی که داره توی فیلم نقش یه کارگر ساده رو بازی می‌کنه با سواد پایین و فکر پرورش پیدا نکرده رو توقع دارین اینشتن نشون بدن؟ یه سری چیزا واقعیت های اجتماعیه و هیچ ربطی نداره به اینکه بخوان القا کنن «همه‌ی ترک ها آدمای خنگن»
بحث سوژه کردن یا تمسخر نیست، توی تهران همچین پدیده‌ای وجود داره حالا می‌خواد کسی خوشش بیاد یا بدش بیاد و به نظرم منطقی نیس که بگیم باید کسی ازش حرف نزنه مبادا به کسی بر بخوره.


3. توی بعضی از پستا به این اشاره شد که برای یه بچه‌ی دبستانی واقعا کار سختیه که یهو وارد مدرسه بشه و ازش به فارسی درس بخوان.
خب این ایراد روشه! معلومه که نباید یه بچه‌ی بیچاره‌ی 7 ساله رو به بدبختی انداخت که الا و بلا شروع کن بدون مقدمه فارسی درس بخون. میشه فارسی یاد دادن جور دیگه باشه، می‌شه با روش های منطقی باشه، می‌شه بدون زجر هم بچه درس یاد بگیره هم در کنارش مثل زبان انگلیسی فارسی یاد بگیره.
و توی سن پایین زبان یاد گرفتن واقعا کار سختی نیست چون یادگیری بچه های دبستانی خیلی خوب و سریعه و توان تطبیقشون بالاست.
و ز اونجا که یه فرد در مراکز تحصیلی با هدف اینکه بتونه توی هر دانشگاهی (بخصوص که دانشگاهای رده اول کشور توی تهران هستن) درس بخونه و وارد انواع مشاغل بشه باید توانایی های لازم بهش داده بشه از جمله زبان به عنوان وسیله ی ارتباطی. نمی‌شه منتظر موند تا بچه 18 سالش بشه بعد بپرسیم خب حالا می‌خوای بمونی شهرت درس بخونی یا بری تهران؟ اگه تهران پس بشین یکسال فارسی یاد بگیر که بتونی اموراتت رو بگذرونی. توی دبستان هم نمی‌شه به بچه گفت تصمیم بگیر.




در نهایت بازم به نظر من میاد توی کشورهایی مثل ایران و بعضی همسایه‌هاش مشکل بزرگ اینه که هنوز قوم و قبیله شدیدا جزو هویت افراده و شدیدا حساسیت روش هست در حالی که ملاک دسته بندی قابل قبولی نیست چون افراد توش بر اساس ویژگی های مشترک واقعی دسته بندی نمی‌شن.
توی خیلی از کشور ها مثل ایران حرف و جوک در مورد مردم یه قسمتی هست، انگلیسی ها به ایرلندی ها همین جور که در مورد ترک ها توی ایران رایجه هستن، کانادایی ها در مورد نیوفوندلند و خیلی جاهای دیگه اما از اونجا که قومیت به این شدت با هویت آدما از نظر خودشون عجین نیست کسی بهش زیاد بر نمی‌خوره چون یه ایرلندی وقتی می‌گن ایرلندی ها فلان براش در حد جوک عه و حساس نمی‌شه چون خودش با رفتار و تصمیمای خودش می‌دونه که چجور شخصیتی عه نه هویت خودش رو محل تولد بدونه.
 

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Poria1999 :
تا زمانی که ظرف شستن توسط مردها در تبلیغ های صدا و سیما ممنوع نباشه، من نمی تونم ظرف شستن زنها رو ترویج یک کلیشه درنظر بگیرم. هرچند که در تمام تبلیغات یک زن ظرف بشوره.[البته با نگاه به سیاست های روشن حکومت، به نظر میاد در این مورد واقعاً چنین محدودیتی وجود داره.] چون همونطور که گفتی بالاخره یک نفر باید این کار رو انجام بده، هوم؟ و مثلاً گیردادن به اینکه چرا مردی تابحال چنین کاری نکرده خودش دامن زدن به تفاوت های جنسیتیه چون در صورت برابری اصلاً چه فرقی می کنه کی اینکار رو بکنه؟
به همین ترتیب همونطور که بارها انجام کارهای احمقانه توسط انواع و اقسام گروه های فرهنگیِ مختلف در صدا و سیما نمایش داده میشه، نمی تونم انجام چنین کاری توسط یک نژاد خاص رو توهین به اون نژاد در نظر بگیرم، چون حداقل مشاهدات من از تعداد زیادی از احمق ها در فیلم‌ها و سریال‌ها،نشون داده صدا و سیما هیچ سیاست خاصی در احمق جلوه دادن هیچ گروهی نداره. هرچند در قبال احمق جلوه ندادن هیچ گروهی هم سیاستی نداره.
ببینید قضیه اینه، شما می تونید تلاش کنید و از حکومت بخواید که برای اصلاح باورهای غلط تلاش کنه، ولی انجام ندادن چنین کاری رو نمیشه «توهین» در نظر گرفت. کم‌کاری،انفعال،لمپنیزم و... شاید، ولی توهین؟ تصور نمی کنم.
من با اعتراض به این انفعال حکومت در قبال هرچیزی به جز یکسری خطوط قرمز موافقم، ولی با بلد کردن یک برنامه کودک به عنوان توهین و تلاش برای نابودی یک فرهنگ موافق نیستم. کلاً با مظلوم نمایی و بزرگنمایی به هرترتیبی موافق نیستم.

یه مقدار زیادی با واقعیت جامعه بیگانه‌ست این پست. ممنوع نباشه دیگه چیه؟ من کاری به سیاست صدا وسیما ندارم. من تأثیرش رو مدّ نظر دارم. اینکه از ۳ سالگی تا الان هر تبلیغی دیدم راجع به کارهای خانگی، هر سریالی، هر فیلمی، فقط زن رو پرتره‌ی تک‌نفره‌ی کار خانگی کرده، رویِ من مخاطب باید چه اثری بگذاره؟ در این که «کار خانگی وظیفه‌ی زن است» یه کلیشه‌ی فرهنگیه توی ایران، شک دارین؟ اگر دارین بگین کدوم سیاره زندگی می‌کنین منم بیام همون‌جا :‌)‌)

بار اوّلی نیست که تُرک‌ها به طور خاص سوژه می‌شن، و صحبت من اینه که وقتی این کلیشه‌ی فرهنگی واقعاً وجود داره [اگر شک دارید که «احمق» بودن ترک‌ها کلیشه‌ی فرهنگیه، باز دوست دارم بپرسم جدّی جدّی کجا زندگی‌ می‌کنید :‌)‌)] صدا و سیما باید مواظب باشه بهش دامن نزنه.
 

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از هَستی. :
نيلوفر جان
فك كنم بهتر بود ذكر ميكردي كه منبع حرفات نوشته ي اميد رضاييه. هموني كه من قبلا لينكشو در بالا ذكر كردم. از اين لحاظ اينطور قضاوت كردم كه واقعا قالب نوشتاري اين پست نوشته ي ايشونه.

ببین مطمئنی امید رضایی نوشته؟ دلیل این که ذکر نکردم اینه که بله، تمام نکاتی که ذکر کردم رو توی یه پست بلاگ و یه مقاله‌ی جدا دیدم، که اسم نوشته پاشون فرق می‌کرد[nb]یکی امید رضایی بود یکی محمّد بابایی[/nb] و باعث شد حس کنم اساساً نویسنده‌ش مشخّص نیست و افراد دارن share می‌کنن. اگر مطمئنی بگو ذکر کنم.

#اسپم
 

Hasti.m

کاربر فعال
ارسال‌ها
23
امتیاز
133
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
زنجان
دانشگاه
علوم پزشكي تبريز
رشته دانشگاه
داروسازي
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از نیلوفر :
ببین مطمئنی امید رضایی نوشته؟ دلیل این که ذکر نکردم اینه که بله، تمام نکاتی که ذکر کردم رو توی یه پست بلاگ و یه مقاله‌ی جدا دیدم، که اسم نوشته پاشون فرق می‌کرد[nb]یکی امید رضایی بود یکی محمّد بابایی[/nb] و باعث شد حس کنم اساساً نویسنده‌ش مشخّص نیست و افراد دارن share می‌کنن. اگر مطمئنی بگو ذکر کنم.

#اسپم

مطمئنم.:)
محمد بابائي هم جزو شِركننده ها بوده.
از همون لينك بالا مشخصه. صريحا قيد شده.

#اسپم
 
  • لایک
امتیازات: Lorca

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Poria1999 :
من در یک واقعیت موازی زندگی می کنم و از طریق امواج گرانشی ارتباط برقرار می کنم. راهی نداره بیاید. ((:
جدا از شوخی باید بگم در مورد اول خودم هم بهش اشاره کردم. واقعاً چنین سیاستی وجود داره و حتی از خطوط قرمز جکومت هم هست.
ولی مشتاقم بدونم کجا ترکها خاصاً سوژه شدن، یعنی به صورت هدفمند از این کلیشه استفاده شده؟
تصور نمی کنم «تُرک‌ها به طور خاص سوژه می‌شن،» گذاره‌ی صادقی باشه، در واقع من مشتاقم بدونم از چه واقعیت‌های تجربی ای چنین نتیجه ای گرفتید؟ و چطور از واقعیت های مشابه در مورد مثلا گروه‌های فرهنگی دیگه چنین نتایجی نگرفتید؟
من هم گفتم، با اثرات سوء مقابله نکردن با تفکرات غلط مشکلی ندارم ولی دامن زدن به این تفکرات با مقابله نکردن با اونها فرق داره.

کمابیش اینجا هم گفتم.
از اونجایی که تقریباً تمام جوک‌هایی که از کودکی تا به حال شنیدم، و متأسفانه باید بگم تا همین چند وقت اخیر خودم هم بهشون می‌خندیدم، به عبارت «یه روز یه تُرکه...» شروع شدن. متأسفانه باز هم اخیراً لُرها هم سوژه‌ی چنین جوک‌هایی شدن، امّا باز هم فکر می‌کنم تجربیات همه‌مون تأیید می‌کنه اکثراً، تُرک‌ها دستمایه‌ی طنز این جوک‌ها می‌شن. باز هم متأسفم و معذرت می‌خوام که می‌گم، ولی در بسیاری از مواقع تجربه‌ی من و مشاهداتم نشون داده که این پدیده پا از طنز و شوخی فراتر گذاشته، و خیلی وقتا افراد میان می‌گن «فلان رسماً تُرکه» و از کلمه‌ی تُرک به استعاره از «احمق» دارن استفاده می‌کنن. من افرادی رو دیدم که لااقل به ظاهر بدون نیّت می‌شینن فکر می‌کنن که پشت هر کلیشه‌ی قومیتی درصدی از واقعیت هست، و به جای پذیرش این که جوک قومیتی رو ترویج نکنن، سعی می‌کنن برای جوک‌های قومیتی توجیه دریست کنن. در مورد گروه‌های دیگه، کلیشه‌های بارز و رایج دیگه‌ای دیدم که همون اندازه زشت و بی‌پایه و اساسن، ولی کمتر از ماجرای تُرک‌ها خودنمایی می‌کنن؛ خسّت اصفهانی‌ها توی مشاهدات من در رتبه‌ی دوّم پس از ماجرای تُرک‌ها هست به عنوان چیزی که دیدم همه مثل یه وحی منزل باهاش برخورد می‌کنن و متوجّه قبح عمل نیستن.
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Bahar_R :
یه چندتا مسئله بین حرف ها به نظرم نیاز به شفاف سازی داره.


1. یه سری از دوستان اومدن از آزادی بیان، حزب تشکیلات و این تیپ محدودیت های سیاسی در مورد ترک ها صحبت کردن؛ بینید مسائل نباید قاطی بشه، اینجا بحث تبعیض برای ترک هاست. آیا این حرفایی که می‌زنید مختص ترک هاست؟ نه. تمام این محدودیت های سیاسی به همون اندازه که توی استان های ترک نشین هست توی تمام استان ها هست. مگه تهران کسی رو نگرفتن تابحال؟ مگه توی تهران تشکیلات حزبی کسی داره؟ اینا مسائل کلی کشوره و ربطی به تبعیض نداره.


2. یه سری دیگه اشاره کردن به اینکه همیشه توی برنامه‌ها نقش خنگ و کارگر و اینا رو یه آدمی با لهچه‌ی ترکی بازی می‌کنه. مثلا حرفایی مثل حرف ایشون: نمی‌دونم تابحال توی بازار تهران گشتین یا نه و دقت کردین یا نه، اما توی بازار تهران یه قشر کثیری از جمعیت کارگر های ساده رو افرادی با لهجه‌ی ترکی تشکیل می‌دن (مهاجرایی که از روستاها یا شهرستانای کوچیک برای کار به تهران اومدن، حالا از جاهای دیگه هم هستن ولی خب جمعیت ترک های مهاجر به تهران به نظر میاد بیشتره، شهر های دیگه متفاوتن مثلا اصفهان مهاجر جنوبی زیاد داره و غیره.) یا مثلا توی موسساتی که خدمه برای ادارات و منازل می‌فرستن هم همینطوره.
خب کارگردانی که می‌خواد بیاد توی محیط تهران از یه زندگی کارگری توی فیلمش صحنه هایی رو قرار بده باید سانسور کنه؟ یا مثلا یه آدمی که داره توی فیلم نقش یه کارگر ساده رو بازی می‌کنه با سواد پایین و فکر پرورش پیدا نکرده رو توقع دارین اینشتن نشون بدن؟ یه سری چیزا واقعیت های اجتماعیه و هیچ ربطی نداره به اینکه بخوان القا کنن «همه‌ی ترک ها آدمای خنگن»
بحث سوژه کردن یا تمسخر نیست، توی تهران همچین پدیده‌ای وجود داره حالا می‌خواد کسی خوشش بیاد یا بدش بیاد و به نظرم منطقی نیس که بگیم باید کسی ازش حرف نزنه مبادا به کسی بر بخوره.


3. توی بعضی از پستا به این اشاره شد که برای یه بچه‌ی دبستانی واقعا کار سختیه که یهو وارد مدرسه بشه و ازش به فارسی درس بخوان.
خب این ایراد روشه! معلومه که نباید یه بچه‌ی بیچاره‌ی 7 ساله رو به بدبختی انداخت که الا و بلا شروع کن بدون مقدمه فارسی درس بخون. میشه فارسی یاد دادن جور دیگه باشه، می‌شه با روش های منطقی باشه، می‌شه بدون زجر هم بچه درس یاد بگیره هم در کنارش مثل زبان انگلیسی فارسی یاد بگیره.
و توی سن پایین زبان یاد گرفتن واقعا کار سختی نیست چون یادگیری بچه های دبستانی خیلی خوب و سریعه و توان تطبیقشون بالاست.
و ز اونجا که یه فرد در مراکز تحصیلی با هدف اینکه بتونه توی هر دانشگاهی (بخصوص که دانشگاهای رده اول کشور توی تهران هستن) درس بخونه و وارد انواع مشاغل بشه باید توانایی های لازم بهش داده بشه از جمله زبان به عنوان وسیله ی ارتباطی. نمی‌شه منتظر موند تا بچه 18 سالش بشه بعد بپرسیم خب حالا می‌خوای بمونی شهرت درس بخونی یا بری تهران؟ اگه تهران پس بشین یکسال فارسی یاد بگیر که بتونی اموراتت رو بگذرونی. توی دبستان هم نمی‌شه به بچه گفت تصمیم بگیر.




در نهایت بازم به نظر من میاد توی کشورهایی مثل ایران و بعضی همسایه‌هاش مشکل بزرگ اینه که هنوز قوم و قبیله شدیدا جزو هویت افراده و شدیدا حساسیت روش هست در حالی که ملاک دسته بندی قابل قبولی نیست چون افراد توش بر اساس ویژگی های مشترک واقعی دسته بندی نمی‌شن.
توی خیلی از کشور ها مثل ایران حرف و جوک در مورد مردم یه قسمتی هست، انگلیسی ها به ایرلندی ها همین جور که در مورد ترک ها توی ایران رایجه هستن، کانادایی ها در مورد نیوفوندلند و خیلی جاهای دیگه اما از اونجا که قومیت به این شدت با هویت آدما از نظر خودشون عجین نیست کسی بهش زیاد بر نمی‌خوره چون یه ایرلندی وقتی می‌گن ایرلندی ها فلان براش در حد جوک عه و حساس نمی‌شه چون خودش با رفتار و تصمیمای خودش می‌دونه که چجور شخصیتی عه نه هویت خودش رو محل تولد بدونه.

این نوع جواب دادن و پیچوندن و قیاس های اشتباه زدن خوب نیست واقعا :-"
1- مثل اینه که من میگم تو ایران آزادی نیست. تو میگی خب تو عربستان هم آزادی نیست. خب به من چه تو عربستان آزادی نیست من ایران رو دارم میگم.
1.1آزادی هایی که برای تهران و فارس ها وجود داره به خاطر داشتن رسانه ملی بیشتره. مثلا: کلی سریال هست که نقش اول فیلم خیلی خوش تیپه و قهرمان و اینا. سریالی هست که نقش اول لهجه ترکی ( یا کردی یا لری یا هر چی) داشته باشه؟ مگه رسانه ملی فقط برای تهرانه؟
1.2 خب این که تو تهران کسانی رو دستگیر کردن خوبه مگه؟ بازم حرفت مثل اینه که میگی مگه تو عربستان کسی رو دستگیر نکردن؟ خب آقا اگه دستگیر کردن اعتراضتو بکن. مردم ما هم دارن برا خواسته ها و دستگیر شدگان خودشون اعتراض می کنن. بده اعتراض کردن به نبود آزادی و دموکراسی؟

و این که میگید تبعیض وجود نداره این متن رو هم بخونید از همون وبلاگ:
«فارس» یک فرد یا قوم یا یک زبان نیست. یک طرف رابطه قدرت است. طرفی که در روابط قدرت دست بالا را دارد، طرفی که یادگیری زبان‌های مادری را همه‌جای ایران ممنوع کرده، طرفی که زبان‌های دیگر را چنان به حاشیه رانده که تُرک‌ها در خانه با فرزندان‎شان فارسی حرف می‌زنند، طرفی که بر سر کرمانشاه بلایی آورده که مردم به سختی خودشان را کرد می‌نامند و دوست دارند فارس باشند، طرفی که حتی در خود گیلان جاانداخته که گیلکی لهجه است، نه زبان، طرفی که نمی‌گذارد هیچ کتاب تُرکی‌ای با رسم‌الخط لاتین منتشر شود، طرفی که به شب شعرهای عربی در خوزستان حمله می‌کند. و البته که منظور فقط حکومت نیست. همین روزها در رسانه‌های فارسی‌زبان از مردم معترض آذربایجان با عنوان «آذری‌زبان» یاد می‌شود. ایرانیانی در غرب، به دور از تیغ سانسور نشسته‌اند و به مردمی که خودشان را تُرک می‌‌دانند و برای هویت و زبان تُرکی‌شان در خیابان‌ها، زیر اشک‌آور و باتوم‌اند، می‌گویند «آذری‌زبان». نه حتی «آذری»، چنان‌که رسانه‌های انگلیسی نوشته‌اند؛ «آذری‌زبان»، یعنی هویت شما فقط همان زبان متفاوت‌تان است که برای ما زبان کسانی است که فرق فرچه توالت و مسواک را نمی‌دانند. بله! این بازتولید همان گفتار است.

این هم برای تبعیض های دیگه:
آیا تبعیضی علیه تُرک‌ها وجود دارد؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند که تبعیضی علیه تُرک‌ها وجود ندارد. شخص اول مملکت تُرک است، نخست‌وزیر سابق تُرک بود، رییس سابق مجلس خبرگان تُرک بود، نصف بازار تهران تُرک است، تبریز قطب اقتصادی و صنعتی است و ….

تبعیض دقیقا یعنی چه؟

قبل از هر چیزی تبعیض در سطح زبان جاری و ساری و روزمره است: هرکسی که حق ندارد به زبان مادری‌اش به مدرسه برود، مورد ستمی جدی و غیرقابل انکار است. کودکی که تا هفت سالگی به تُرکی (بخوانید کردی، عربی، بلوچی و …) فکر کرده و یک‌شبه ناچار است ذهنش را فارسی کند، از همان روز اول چندین قدم از هم‌سن‌وسال‌هایی که زبان مادری‌شان فارسی‌ست، عقب است.

البته تُرک‌ها، به‌واسطه تُرک بودن از ترقی در سلسله‌ مراتب دولتی و حکومتی محروم نیستند، چنان‌که کردها به‌ویژه (و شاید اتنیک‌های دیگر) هستند. کردها به واسطه بدبینی تاریخی جمهوری اسلامی نسبت به‌ آن‌ها، به‌خاطر این‌که اولین اپوزوسیون واقعی «نظام مقدس» بودند و جانانه‌تر از هر گروه دیگری ایستادگی کردند و هنوز هم حزب جدی اپوزوسیون دارند و جامعه کردستان به شدت سیاسی و همچنان بعد از چهار دهه، وصله ناجور جمهوری اسلامی است، تبعیض‌های شدیدتری تجربه می‌کنند. بلوچ‌ها به‌خاطر محرومیت اقتصادی‌شان مورد ستم هستند و عرب‌ها اصلا به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

اما تبعیض فقط در ساختار قدرت اعمال نمی‌شود. تحقیر و توهین روزمره هم تبعیض است و تاثیری به مراتب بدتر دارد.

فردای برنامه فیتیله، بچه‌مدرسه‌ای‌ها، همکلاسی‌ای را که لهجه تُرکی داشته باشد، همان کسی در نظر خواهند گرفت که فرق فرچه توالت و مسواک را نمی‌داند. کودکان آن موجودات معصومِ بی‌آزار فانتزی‌های سنتی نیستند. اگر درست تربیت نشوند، آزارگرانی بی‌مثال خواهند بود. کودکی که بچه‌گربه آتش می‌زند و سنگ به تخم سگ می‌بندد، مشکل ژنتیکی ندارند، مشکل تربیتی دارند.
2. بله قشر کثیری از کارگر ها ترک هستن و کسی نگفت این توهینه. مسئله وقتی بدتر میشه که شما جوک تولید می کنی. ( دقیقا خود فارس زبون ها و تهرانی ها به علت این که تو تهران کارگر ها ترک هستن جوک میسازید) بعد این جوک رو پخش می کنی. بعد وقتی جوک رو پخش کردی هر کسی رو که ببینی ترکه مسخره می کنی. ( به شخصه خودم خیلی زیاد مسخره شدم توسط دوستام. به دل نمی گیرم ولی هست!) و بعد میای سریال میسازی و بازم اونجا نقش خنگ ها رو میدی به ترک و آخر سر تو فیتیله بهترین فرد تو یه نمایش لهجه روون و سلیس فارسی داره و کسی که نفهمه ترکه؟
من نمیفهمم این چه روشن فکریه دیگه! نوع جدیدیه؟ نژاد پرستی رو تا این حد توجیه می کنید؟ شما ها اگه آمریکا بودین الان داشتین سیاه پوستا رو مسخره می کردین همش!
2-2 خب میگی قشر زیادی از افراد خنگ در تهران ترک هستن. ( همین حرف رو میزنی دیگه) چرا تو فیلم ها اون قشر خوب ترک رو نشون نمیدن؟ خودم به شخصه افراد خیلی با شخصیت و وجهه سیاسی و اقتصادی معتبری میشناسم که ترک هستن. چرا این ها سوژه فیلم ها نمیشن؟
غیر از این هست که نژاد پرستی در بطن فرهنگ تهران نفوذ کرده و تصور میشه اگه یکی ترکی حرف بزنه و نتونه فارسی رو خوب حرف بزنه خنگه؟ غیر از این هست که با افغانی ها بد رفتار میشه؟ حتی تو تبریز هم نژاد پرستی به شدت وجود داره. مشکل ریشه ای و در فرهنگ ما هست ولی شما نمیخواید قبول کنید که هم نوعان شما هم اشتباهات به مراتب بزرگتری دارند.

3 - چطوریاست که افراد بعد 18 سالگی یا 22 سالگی میرن خارج و قبل خارج رفتن تصمیم میگیرن زبان انگلیسی رو هم تقویت کنن ولی الان نمیشه؟ شما به فکر این هستی که آسیب وارد نشه به مردم ترک زبان؟ خب الان که آسیب بیشتری داره وارد میشه!
چرا بدون فکر، بدون تحقیق و بدون این که تخصص داشته باشی حرف میزنی؟ اصن تحقیق کردی که کسی که مثلا ترکی درس بخونه اینطوری میشه؟ یا این سیستم فارسی اجباری جواب میده؟ اصلا تحقیق کردی که فارسی اجباری ضرر داره یا نه و اگه مثلا درس ها به زبون ترکی بودن شاید استعداد های بیشتری شکوفا میشدن؟
من صرفا دارم میگم باید بررسی بشه. ولی اینجا حتی اجازه بررسی داده نمیشه. و وقتی به خواسته های یک جمعیت بهایی داده نشه اون جمعیت یواش یواش به فکر تجزیه طلبی و جدا شدن میفته. ( فقط میگم امکانش هست)
 

Hasti.m

کاربر فعال
ارسال‌ها
23
امتیاز
133
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
زنجان
دانشگاه
علوم پزشكي تبريز
رشته دانشگاه
داروسازي
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Poria1999 :
من در یک واقعیت موازی زندگی می کنم و از طریق امواج گرانشی ارتباط برقرار می کنم. راهی نداره بیاید. ((:
جدا از شوخی باید بگم در مورد اول خودم هم بهش اشاره کردم. واقعاً چنین سیاستی وجود داره و حتی از خطوط قرمز جکومت هم هست.
ولی مشتاقم بدونم کجا ترکها خاصاً سوژه شدن، یعنی به صورت هدفمند از این کلیشه استفاده شده؟
تصور نمی کنم «تُرک‌ها به طور خاص سوژه می‌شن،» گذاره‌ی صادقی باشه، در واقع من مشتاقم بدونم از چه واقعیت‌های تجربی ای چنین نتیجه ای گرفتید؟ و چطور از واقعیت های مشابه در مورد مثلا گروه‌های فرهنگی دیگه چنین نتایجی نگرفتید؟
من هم گفتم، با اثرات سوء مقابله نکردن با تفکرات غلط مشکلی ندارم ولی دامن زدن به این تفکرات با مقابله نکردن با اونها فرق داره.
پست قبلي منو بخونيد.
خيلي از ابهاماتون رفع ميشه.
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

بهار جان، مدیر ارشد سایت و روشن فکر و کول تهرانی. متن زیر رو بخون تا بفهمی تبعیض وجود نداره :)
هژير پلاسچي از فعالان چپ و جنبش كارگري در فيسبوك خود نوشته:
اول: کمتر کسی در اولین مواجهه با من متوجه می‌شود که من تورکم. در خانه‌ی ما به دلیل فارس بودن پدرم زبان اصلی، زبان فارسی بود و من تورکی را تنها از طریق صحبت کردن با مادربزرگم آموختم که حتا یک کلمه فارسی بلد نبود و در نُه سالگی من درگذشت. بعدها تلاش کردم خواندن به تورکی را بیاموزم اما هرگز هنگام فارسی حرف زدن لهجه‌ی تورکی نداشتم. با این وجود از یاد نمی‌برم که برخی اقوام و دوستان فارس که به خانه‌ی ما در زنجان می‌آمدند یا ما به خانه‌ی آنها در تهران و همدان و شهرهای دیگر می‌رفتیم همین لهجه‌ی نداشته‌ی من را مایه‌ی خنده می‌کردند. تفریح سالمی که برای آنها تفریح بود اما من بار تحقیر آن را از همان سنین کودکی تا امروز هرگز فراموش نکرده‌ام. اوضاع در مورد برادر کوچک‌ترم که کمی هم لهجه‌ی تورکی داشت بدتر بود و لابد حالا او باید این تحقیر را بیشتر از من بشناسد. مسئله لهجه‌ی ما نبود، مسئله این بود که ما برای آنها همان تورک‌هایی بودیم که در لطیفه‌ها و جوک‌ها شنیده بودند و پیشاپیش آماده بودند به ما بخندند حتا اگر ما شبیه جوک‌های آنها نبودیم.
دوم: در تهران که زندگی می‌کردم یکی از «رفقا» برای خوشمزه‌بازی و گرم کردن جمع، شمع مجلس می‌شد و جوک پشت جوک تعریف می‌کرد. روشن است که این جوک‌ها اغلب در مورد تورک‌ها و لرها و رشتی‌ها و آبادانی‌ها بود. چندین بار از او خواستم که این جوک‌ها را تعریف نکند. برای من این ماجرا بیش از آن که سیاسی باشد این بود که وقتی آن جماعتِ دور تا دور اتاق هار هار می‌زدند زیر خنده احساس می‌کردم همه‌ی آنها دارند به من می‌خندند. به من که تنها تورک در میان آنها بودم که اغلبشان «بچه تهرون»های کول و بامزه بودند. یک بار با جمعی از آنها راهی زنجان شدیم تا تعطیلات را در شهری که من از آن آمده بودم بگذرانیم. دوست خوشمزه‌ی ما راننده‌ی اتوموبیل بود و از همان ابتدا، بنا به عادت مالوف گفتن جوک را آغاز کرد و با توجه به این‌که به سمت زنجان در حرکت بودیم تورک‌ها موضوع اصلی جوک‌هایش شدند. چند باری به او تذکر دادم و نشنیده گرفت. تذکرهای من جدی‌تر شد و باز نشنیده گرفت. دوستان دیگر که متوجه تشنج موجود در فضا شده بودند پا در میانی کردند، البته نه چون از تمسخر و تحقیر تورک‌ها ناراحت شده بودند بلکه تنها چون من هم در آن سفر همراهشان بودم، باز افاقه نکرد و «رفیق» قهرمانمان با سینه‌ی فراخ اعلام کرد که آنقدر در مورد تورک‌ها جوک خواهد گفت تا من از «حساسیت بیهوده»ام دست بردارم. قزوین را گذشته بودیم و در اتوبان خلوت قزوین _زنجان با سرعتی بیشتر از صد کیلومتر در حرکت بودیم. از دوست خوشمزه خواستم ماشین را متوقف کند تا من پیاده شوم چون ادامه‌ی سفر با این وضعیت برای من مقدور نیست. گوش نکرد و به جوک گفتن ادامه داد. در همان سرعت بالا درِ ماشین را باز کردم. رنگش پرید و ماشین را متوقف کرد. دست‌هایش می‌لرزید از شدت وحشت. به معنای دقیق کلمه به گه خوردن افتاد و از آن پس تا زمانی که من در ایران بودم جوکی از او نشنیدم و البته تقریبن اطمینان دارم که من تنها کسی بودم که جوکی از او نشنیدم.
سوم: در تهران که زندگی می‌کردم روزی کمی از ظهر گذشته بود و خیابان‌ها پر شده بود از بچه‌مدرسه‌یی با لباس و کیف مدرسه. داشتم سلانه سلانه به خانه می‌رفتم و چند قدم جلوتر از من چند بچه‌مدرسه‌یی توی سر و کله‌ی هم می‌زدند و بلند بلند _چنان که بچه‌های دوران راهنمایی برای جلب توجه دیگران می‌کردند_ با هم حرف می‌زدند و خاطره تعریف می‌کردند. یکی از آنها خاطره‌یی تعریف می‌کرد در مورد برخوردش با فرد احمقی و برای توصیف آن فرد رو به دوستش گفت: «خیلی خر بود، ترک دیگه، ترک». و من که تورک بودم تنها چند قدم با او فاصله داشتم و رفیق خوبم سعید متین‌پور که با سواد بود، که فلسفه خوانده بود، که زلال بود مانند برف‌های سبلان، همان روزها در زندان تحت بازجویی و شکنجه کتک می‌خورد چنان که کمرش هرگز راست نشد و بعدها دانستم بازجو از او خواسته است اگر می‌خواهد به زبان مادری‌اش حرف بزند باید چهار دست و پا روی زمین بنشیند و «عَر عَر» کند.
چهارم: این‌ها که تعریف کردم تنها مشت کوچکی، خیلی کوچک، از آن خروار خروار تحقیری است که مردم آزربایجان در هر ثانیه از زندگی روزمره‌شان با آن مواجه می‌شوند و من پیشاپیش می‌دانم که چون لهجه‌ی تورکی ندارم حتا یک هزارم تجارب آنهایی را که فارسی را با لهجه حرف می‌زنند، آنهایی که فارسی را با دشواری حرف می‌زنند، آنهایی را که در تمام دوران تحصیل وادار شده‌اند به تورکی فکر کنند و به فارسی بنویسند و به فارسی بنویسند و به تورکی بفهمند را تجربه نکرده‌ام. آنهایی که دوره افتاده‌اند که برنامه‌ی «فیتیله» کاری نکرده است و توهینی در کار نبوده است حتا یک دقیقه هم جای یک آزربایجانی نبوده‌اند تا بفهمند از همین کثافت‌کاری‌ها در رسانه‌های ملی
 

farhid

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
110
امتیاز
1,821
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
زنجان
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
مرحله 1 کامپ
دانشگاه
پلی تکنیک
رشته دانشگاه
سخت افزار
پاسخ : توهین فیتیله به ترکها

به نقل از farhid :
ای بابا بسه دیگه هرکی هرچی میگه فورا یه عده سر و صدا و داد و قال رامیندازن که ب ما توهین شده ینی چی اخه ،خب ایران هم مثل هرجای دیگه از قوم های مختلفی تشکیل شده ک تو برنامه های تلویزیونی مختلف برای ساخت شخصیت ها از این قومها استفاده میشه چرا تا تقی ب توقی میخوره میگین به ترکا توهین شده یکم جنبه داشته باشیم تا بوده این برنامه ها بودن چی شده امسال همه همه چی بهشون برمیخوره

شوخیه دیگه توهین نبوده که!

قوما باهم هیچ فرقی ندارن چه ترک چه لر چه کرد و بلوچ و عرب و...
چرا دوباره دارین بین قومیت ها مرزبندی میکنین این مرزا حدود 90 سال پیش هم بود و چیز جالبی هم نبوده

خب راستش وقتی پستا و حرفای دیگه رو اینجا خوندم الان معتقدم ک این حرکت اعتراض ب این کار دور از منطق ونادرست نبوده و این از این موضوع ک چجوری اعتراض کردن و این فقط بهونه ای بوده ای برای یه عده جداست

حالا ک فک میکنم می بینم هرچند کاری غیرعمد ولی نادرست بوده و اینجوری ب تفکر غلط دامن زدخ و حتی بیشتر گسترشش دادن...
 

قاصدک

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
539
امتیاز
3,393
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بیهق
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از هَستی. :
توصيه ميكنم حتما اينو بخونيد
http://oyannews.com/%D8%A2%D9%86%E2%80%8C%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%8F%D8%B1%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D9%86%D9%85%DB%8C/
"اين نوشته ي خواندني را از اميد رضايي از دست ندهيد. صرفا براي اين كه بتوان نگاه درست تري به موج اعتراضاتي داشت كه ما آن را خيلي ساده به "جوگيري"، "بي جنبه گي" و يا "بهانه جويي"ِ ترك ها تقليل مي دهيم.
وقتي كه ما از سر شوخي و دوستي به آرامي دست شكسته ي دوستي را فشار مي دهيم و دوست نعره اش به هوا مي رود، به اين معنا نيست كه ما آگاهانه قصد اذيت و آزار او را داشته ايم و البته از آن سو به اين معنا نيست دوست ما بي جهت نعره كشيده و شاكي شده است.
در چنين حالتي كمترين كاري كه مي توانيم انجام دهيم اين است كه عذرخواهي كنيم و اميدوار باشيم كه دردي كه ايجاد كرده ايم زودتر تسكين پيدا كند.
برنامه ي "فتيله" آن فشار بي منظور و از سر شوخي يك دست بود و نوشته ي "اميد رضايي" مثل يك عكس راديولوژي است كه آسيب ها و شكستگي هاي آن دست را به ما نشان مي دهد."
_ از صفحه ي ف.ب شراگيم زند

می‌شه لطفاً متنشو بذارید؟ فیلترشکن ندارم من : (
اسپم :د
 

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,919
امتیاز
8,643
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

روشنفکرانِ عزیز!لطفا بخونید:

«وقتی ما زبان مادری را از انسان‌ها دریغ می‌کنیم، بر وفق همه نظام‌های ارزش‌گذاری، مرتکب خطا می‌شویم.» این نخستین جمله مصطفی ملکیان، فیسلوف اخلاق و پژوهشگر برجسته علوم انسانی است. تبیین حق زبان مادری در چهار نظام ارزش‌گذاری حقوقی، اخلاقی، زیبایی‌شناختی و مصلحت‌اندیشانه از نظر ملکیان اهمیت بسیار دارد، چه او از معدود اندیشمندانی است که این چهار حوزه را خوب می‌شناسد و آنقدر محرم است که سخن بیراه نگوید. او با دلایل دقیق در هر چهار نظام ارزش‌گذارانه ثابت می‌کند، محروم‌کردن انسان‌ها از کاربرد زبان مادری، کاری نابجاست. پاسخ او به آخرین پرسش، می‌تواند به‌عنوان نتیجه این بخش از گفت‌وگوی طولانی ما با ملکیان باشد: «با محرومیت انسان‌ها از آموزش زبان مادری، من معتقد هستم نه فقط یک ملت و یک گروه را از بین می‌بریم و نه فقط یک نسل را نابود می‌کنیم، فراتر از آن، انسانیت را از بین می‌بریم.»
انسان محروم از زبان مادری چگونه انسانی است؟ این را مصطفی ملکیان در تحلیل رنج‌های چنین انسانی اینطور پاسخ می‌دهد: «باید با صراحت گفت؛ زبان مادری من، جهان‌نگری مرا شکل می‌دهد و اگر زبان، جهان‌نگری مرا تشکیل می‌دهد کسی که زبان مادری مرا از من می‌گیرد، درواقع جهان‌نگری مرا از من گرفته است؛ یعنی مرا در یک ماده خامی به نام جهان سرگردان کرده است. من دیگر الان جهان را به‌صورت یک توده آشوب‌ناک می‌بینم. من چون از زبان مادری محروم هستم، دیگر نمی‌توانم چیزی را از چیزی جدا کنم یعنی من سرگردان شده‌ام.» در گفت‌وگو با مصطفی ملکیان، افزون بر تحلیل چیستی زبان و نسبت آن با هویت و خویشتن انسان، بازخوانی روان‌شناختی رنج‌ها و محنت‌های کسانی روایت می‌شود که از آموزش و کاربرد زبان مادری محروم می‌شوند. او محروم‌کردن انسان‌ها از کاربرد زبان مادری در شقوق مختلف زندگی از جمله آموزش را به‌منزله تحمیل رنج دایمی می‌داند و این انسان محروم از زبان را، گنگ خواب‌دیده می‌خواند.


قسمت آخر:


در عصر ما خواندن و نوشتن بیش از هر عصر دیگری، یک شرط زیست و به قول شما ضرورت زیستن است. ما انسانی را که تا هفت سالگی به زبان مادری زندگی می‌کرد و حرف می‌زد، وقتی وارد دوران ضرورت زیستن می‌شود و می‌خواهد آموزش ببینید مجبورش می‌کنیم به زبان دیگری آموزش ببیند. می‌خواهم شما به این نکته بپردازید چنین انسانی وقتی با این غربت زبانی مواجه می‌شود چه شرایطی را تجربه می‌کند؟


من اگر این را بخواهم با یک تعبیر بیان کنم باید بگویم انسان‌هایی که از استعمال و کاربرد زبان مادری‌شان به‌خصوص در نوشتن و آموزش‌دیدن محروم می‌شوند همه به «گنگ خواب‌دیده» تبدیل می‌شوند اما وضع آنها به دو لحاظ از گنگ خواب‌دیده بدتر است؛ گنگ خواب‌دیده خوابی دیده است و خیلی دوست دارد این خواب را برای دیگران بیان کند ولی گنگ است و نمی‌تواند بیان کند و رنج می‌برد. اما این گنگ خواب‌دیده ما یعنی کسی که از زبان مادری‌اش محروم شده، دو تا مشکل دارد که خود آن گنگ خواب دیده نداشت؛ یک مشکل این است که آن گنگ خواب‌دیده‌ای که از زبان مادری محروم نیست، لااقل خواب متنوع رنگارنگ می‌بیند و حالا نمی‌تواند برای دیگران بیان کند ولی وقتی که انسانی از زبان مادری‌اش محروم است، تجاربش تنوع و رنگارنگی خود را از دست داده است و تجربه‌اش از جهان، آنقدر رنگارنگ نیست. بنابراین گنگ خواب‌دیده بی‌زبان مادری حتی خوابش هم رنگ ندارد. دوم اینکه آن گنگ خواب‌دیده برخوردار از زبان مادری، لااقل خودش می‌داند چه در خواب دیده است ولی نمی‌تواند برای دیگران بیان کند.
وقتی انسان از زبان مادری خودش محروم می‌شود خیلی از تجارب زندگی را هم تجربه نکرده است که حالا بتواند بیان کند یا نتواند. من بهترین تعبیر را برای محرومان از زبان مادری، گنگ خواب‌دیده می‌دانم. «من گنگ خواب‌دیده و عالم تمام کر / من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش»



اینجا کامل بخونید
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

این نوع جواب دادن و پیچوندن و قیاس های اشتباه زدن خوب نیست واقعا
این نوع جواب های هیجان زده‌ی بی‌ربط و نسنجیده که حاکی از اینه که از هر پاراگراف کمتر از 10 کلمه خونده شده هم خوب نیست واقعا.




1- مثل اینه که من میگم تو ایران آزادی نیست. تو میگی خب تو عربستان هم آزادی نیست. خب به من چه تو عربستان آزادی نیست من ایران رو دارم میگم.
1.1آزادی هایی که برای تهران و فارس ها وجود داره به خاطر داشتن رسانه ملی بیشتره. مثلا: کلی سریال هست که نقش اول فیلم خیلی خوش تیپه و قهرمان و اینا. سریالی هست که نقش اول لهجه ترکی ( یا کردی یا لری یا هر چی) داشته باشه؟ مگه رسانه ملی فقط برای تهرانه؟
1.2 خب این که تو تهران کسانی رو دستگیر کردن خوبه مگه؟ بازم حرفت مثل اینه که میگی مگه تو عربستان کسی رو دستگیر نکردن؟ خب آقا اگه دستگیر کردن اعتراضتو بکن. مردم ما هم دارن برا خواسته ها و دستگیر شدگان خودشون اعتراض می کنن. بده اعتراض کردن به نبود آزادی و دموکراسی؟
اگر حرف من رو خونده بودی متوجه شده بودی که چیزی که من گفتم اصلا مثل چیزی که ترجمه کردی نبود.
من نگفتم چون همه جا آزادی نیست پس عادیه که کلا آزادی تعطیل.
من گفتم وقتی داریم در مورد تبعیض حرف می‌زنیم اون چیزایی که توی پست قبلیت گفتی مصداق تبعیض نیست. لازمه تبعیض رو تعریف کنم؟ به نظر میاد لازمه. تعریف تبعیض توی فرهنگ معین:
1 - (مص م .) تقسیم و جدا کردن بعضی را از بعضی . 2 - (اِمص .) بعضی را بر بعضی برتری دادن . ؛~ نژادی برتر شمردن نژادی نسبت به نژاد دیگر.
وقتی یه مشکلی مشکل کل کشوره و تمام مردم کشور فارغ از قومیت درگیرش هستن اسمش تبعیض قومیتی نیست. واضح تر از این جدا بلد نیستم توضیح بدم.


در مورد سریال: سریالی که نقش اولش یه آدم ترک باشه که داشتیم، مثلا سریال شهریار. منتها سریالی که پسر/دختر زیبا و خوش بر و روی سریال ترک باشه رو نمی‌دونم. توی اغلب سریالا معمولا مگر پوینتی داشته باشه نمیان برای شخصیتا دقیقا بیوگرافی توضیح بدن که متولد کجاست و اینا.


و این که میگید تبعیض وجود نداره این متن رو هم بخونید از همون وبلاگ:
لطفا از زبون من حرف نزن. من در مورد نبود تبعیض حرف نزدم. من نمونه هایی که توی پست قبلیت گفته بودی رو رد کردم که هیچکدومش جزو چیزای این متن نبود و آزادی بیانی هم که گفته شد ربطی به چاپ کتاب ترکی با حروف لاتین و بقیه موارد اون پاراگراف نداشت.
به اون یکی متنت هم در ادامه پستم جواب میدم.


2. بله قشر کثیری از کارگر ها ترک هستن و کسی نگفت این توهینه. مسئله وقتی بدتر میشه که شما جوک تولید می کنی. ( دقیقا خود فارس زبون ها و تهرانی ها به علت این که تو تهران کارگر ها ترک هستن جوک میسازید) بعد این جوک رو پخش می کنی. بعد وقتی جوک رو پخش کردی هر کسی رو که ببینی ترکه مسخره می کنی. ( به شخصه خودم خیلی زیاد مسخره شدم توسط دوستام. به دل نمی گیرم ولی هست!) و بعد میای سریال میسازی و بازم اونجا نقش خنگ ها رو میدی به ترک و آخر سر تو فیتیله بهترین فرد تو یه نمایش لهجه روون و سلیس فارسی داره و کسی که نفهمه ترکه؟
من نمیفهمم این چه روشن فکریه دیگه! نوع جدیدیه؟ نژاد پرستی رو تا این حد توجیه می کنید؟ شما ها اگه آمریکا بودین الان داشتین سیاه پوستا رو مسخره می کردین همش!
اولا لحنت رو درست کن و انگشت اشاره سمت من نگیر. من نه تولیدی جوک قومیتی دارم نه عادت به گفتن همچین چرندیات و خزعبلاتی. پستم هم هیچ ربطی به ساختن جوک قومیتی و تقدیر از سازندگانش نداشت.
حرفی که خطابم بهش بود اینه بود که یه عده میان تعمیم بیجا میدن و میگن توی همه‌ی سریالا نقش کارگر و رفتگر و فلان رو میدن به ترکا، همین.
کارگر معمولا آدم لهجه دار (که اتفاقا همیشه هم ترک نیس ولی گاهی هست و دلیلش رو توضیح دادم) انتخاب میشه و دلیلش تمسخر نیست بلکه منشا اجتماعی داره.
جایی از پستم توجیه نژادپرستی نمی‌بینم. شاید سوتفاهمات ناشی از درست نخوندن پست باشه!


2-2 خب میگی قشر زیادی از افراد خنگ در تهران ترک هستن. ( همین حرف رو میزنی دیگه) چرا تو فیلم ها اون قشر خوب ترک رو نشون نمیدن؟ خودم به شخصه افراد خیلی با شخصیت و وجهه سیاسی و اقتصادی معتبری میشناسم که ترک هستن. چرا این ها سوژه فیلم ها نمیشن؟
غیر از این هست که نژاد پرستی در بطن فرهنگ تهران نفوذ کرده و تصور میشه اگه یکی ترکی حرف بزنه و نتونه فارسی رو خوب حرف بزنه خنگه؟ غیر از این هست که با افغانی ها بد رفتار میشه؟ حتی تو تبریز هم نژاد پرستی به شدت وجود داره. مشکل ریشه ای و در فرهنگ ما هست ولی شما نمیخواید قبول کنید که هم نوعان شما هم اشتباهات به مراتب بزرگتری دارند.


میشه جمله های من رو چپکی بازنویسی نکنی؟! من گفتم عده‌ی زیادی از قشر کارگری تهران رو ترک ها تشکیل میدن نگفتم عده‌ی زیادی از خنگ های تهران رو ترک ها تشکیل میدن. این دوتا با هم اصلا و ابدا یکی نیست.
و حرفت رو هم قبول ندارم. ما فیلم هایی داریم که شخصیت های اصلیش ترک هستن شهریار رو مثال زدم، فیلم ها و سریال هایی که در مورد مشروطه ساخته شدن هم هست.
و من نگفتم مردم ما فرشته هستن و نژادپرستی در مملکت ما ریشه‌کن شده و همه چیز امن و امان است. (خدایی من نمی‌دونم این حرفا رو از کجای پست من استنباط کردی) منتها این توصیفایی که شما می‌کنید هم یه سریش بی‌پایه‌ست.


3 - چطوریاست که افراد بعد 18 سالگی یا 22 سالگی میرن خارج و قبل خارج رفتن تصمیم میگیرن زبان انگلیسی رو هم تقویت کنن ولی الان نمیشه؟ شما به فکر این هستی که آسیب وارد نشه به مردم ترک زبان؟ خب الان که آسیب بیشتری داره وارد میشه!
چرا بدون فکر، بدون تحقیق و بدون این که تخصص داشته باشی حرف میزنی؟ اصن تحقیق کردی که کسی که مثلا ترکی درس بخونه اینطوری میشه؟ یا این سیستم فارسی اجباری جواب میده؟ اصلا تحقیق کردی که فارسی اجباری ضرر داره یا نه و اگه مثلا درس ها به زبون ترکی بودن شاید استعداد های بیشتری شکوفا میشدن؟
من صرفا دارم میگم باید بررسی بشه. ولی اینجا حتی اجازه بررسی داده نمیشه. و وقتی به خواسته های یک جمعیت بهایی داده نشه اون جمعیت یواش یواش به فکر تجزیه طلبی و جدا شدن میفته. ( فقط میگم امکانش هست)
ورود به دانشگاه ها و بهره مندی از امکانات تحصیلی داخلی یه کشور حق تمام ساکنینشه و تامینش به عهده‌ی آموزش پرورشه. فراهم کردن امکان تحصیل خارج از کشور و مهاجرت جزو وظایف آموزش پرورش نیست، کما اینکه زبان انگلیسی که لازمه‌ی این کاره داره توی مدارس به همه تدریس میشه! حالا اینکه آموزش پرورش ما روش های تدریسش نوین و به روز نیست و نیاز رو کامل برطرف نمی‌کنه یه بحث دیگه‌س.
آفرین به شما که با تحقیق و تفحص و بررسی تک به نک کلماتت رو نگارش کردی استاد، بزرگوار. ما بی‌سواد های تحقیق نکرده هم اومدیم اینجا ایده هامونو مطرح کنیم، شما به بزرگی خودت ببخش.
من گفتم کسی که یک کلمه فارسی به عمرش نخونده باشه و تازه 18 سالگی یادش بیوفته که عه دانشگاه تهران و شریف و امیرکبیر و فلان همه باید برای درس خوندن توش فارسی بلد باشن باید تازه از دیگران عقب بیافته و بره پیش نیاز هاشو فراهم کنه. این در حق اون بچه اشتباهه که برای استفاده از تحصیلات عالی با کیفیت راه سخت تری نسبت به یه بچه توی یه استان دیگه بره. این خودش بعدا میشه موضوع اعتراض به تبعیض.
یه طوری میگی فارسی اجباری و فلان انگار مثلا بقیه‌ی درس هایی که توی مدرسه به عنوان پیش نیاز تحصیلات عالی می‌خونن اختیاری و دلبخواهی عه! مثلا یاد گرفتن زبان انگلیسی اجباری واقعا ظلم بزرگی عه. یاد گرفتن فارسی که واسطه‌ی دانشگاه خوب رفتنه یاد گرفتنش ظلم بزرگیه. بچه اگر یاد بگیره سرطان مغز می‌گیره!
من دقیقا داشتم می‌گفتم نباید بچه رو زجر داد، نباید 7 سالگی یهو بهش گفتم ذهنت رو پاک کن باید فارسی درس پس بدی. باید با روش درست و اصولی جوری که لطمه نبینه و به آموزشش ضربه نخوره فارسی رو مثل انگلیسی به عنوان پیش نیاز یاد داد.


فردای برنامه فیتیله، بچه‌مدرسه‌ای‌ها، همکلاسی‌ای را که لهجه تُرکی داشته باشد، همان کسی در نظر خواهند گرفت که فرق فرچه توالت و مسواک را نمی‌داند. کودکان آن موجودات معصومِ بی‌آزار فانتزی‌های سنتی نیستند. اگر درست تربیت نشوند، آزارگرانی بی‌مثال خواهند بود. کودکی که بچه‌گربه آتش می‌زند و سنگ به تخم سگ می‌بندد، مشکل ژنتیکی ندارند، مشکل تربیتی دارند.
این صرفا و صرفا برداشت شخصی نویسنده از قضیه‌ست. آدم های زیادی بودن که اون برنامه رو دیدن و همچین برداشتی به ذهنشون خطور هم نکرد که مثلا همچین منظوری وجود داشته باشه و اتفاقا عمدتا ذهن بچه ها کارکردش خیلی کمتر بر اساس غرض‌ورزی و تعصبات بیخودیه برای همین هیچ دلیلی وجود نداره که همچین اتفاقی واقعا بیافته و فقط در حد یه نظر شخصی بدون استناد روانشناسی و جامعه شناسی عه.
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

@بهار:
من الان نمی فهمم. داری رد می کنی که نژاد پرستی و قومیت ستیزی و خنگ و احمق پنداشتن ترک ها بین مردم تهران و فارس هست یا نه؟ :D
اگر که تایید نمی کنی من بحثی ندارم باهات. اگر تایید می کنی: چطور ساخت برنامه فیتیله توهین تلقی نمیشه؟ وقتی تو جامعه ای که خیلی ها میگن ترک ها احمقن و جوک میسازن بیای برنامه ای بسازی که نشون بده یک ترک احمقه توهین نیست؟
همین الان من بهت گفتم تو جوک می سازی ببین چقدر ناراحت شدی و میگی درست صحبت کن. کافیه غیر مستقیم بهت بگم احمق! اون وقت منو بن می کنی از فروم :))
الان مثلا یه تبلیغات بسازن: توش یه خانوم بیاد رانندگی کنه تصادف کنه بعد یه مرد خیلی شیک همون جا ماشین رو حرفه ای کنترل کنه و تصادف نکنه. بعد خانومه رو احمق نشون بدن که دست و پا نداره ولی مرده خیلی راننده ی حرفه ایه. فعال های زن صداشون در نمیاد؟ :D

اگر حرف من رو خونده بودی متوجه شده بودی که چیزی که من گفتم اصلا مثل چیزی که ترجمه کردی نبود.
و مطمئن باش متنت رو دوبار خوندم. اگر نفهمیدم یا از کج فهمی منه یا از اینه که بد نوشتی یا این که دوتامون موضع گرفتیم.
و این که ببخشید ترجمه کردم؟ :D مگه به زبون دیگه ای نوشتی که ترجمه کنم؟
وقتی یه مشکلی مشکل کل کشوره و تمام مردم کشور فارغ از قومیت درگیرش هستن اسمش تبعیض قومیتی نیست. واضح تر از این جدا بلد نیستم توضیح بدم.
بعله بعله این که ترک ها نمی تونن کتاب چاپ کنن مشکل کل کشوره و تبیعض نیست :))
این که باید به زور درس هاشون رو از 7 سالگی فارسی بخونن هم مشکل کل کشوره. حتی تهران :))
این که ترک ها تو تهران مورد تمسخر قرار می گیرن هم مشکل کل کشوره :))
 
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,905
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

در رابطه با موضوع «احمق»دونستن ترک‌ها یک مسئله‌ای که هست و گفتم شاید مدنظر قرار داده نشه اینه که احمق همه‌جا و در تمام اقوام هست؛ ولی مثلا اگه یه ترک بیاد یه کار احمقانه‌ای انجام بده فوراً ربط داده میشه به ترک‌بودنش و کلا این‌طوره که دیگران در مواجهۀ با یک ترک، انتظار اینو می‌کشن که ازش سوتی یا حماقتی سر بزنه و اونو دستاویز کنن برای تمسخرش. این یه مسئله، مسئلۀ دیگه هم برمی‌گرده به لهجه که وقتی یک ترک، سعی می‌کنه که فارسی حرف بزنه، یک تکلّمی بینابین فارسی و ترک به‌وجود میاد (البته طبیعتاً برای باقی اقوام هم این حالت ایجاد میشه ولی برای ترکی بارزتره) و منجر به این میشه که شنونده که احتمالا زیاد جوک‌های مربوط به ترک‌ها رو خونده و تو ذهنش تصویرسازی شده - یا اصلاً حتّی نمونه‌های عینی هم دیده - که الان احتمالا با یک فردی که احمق پنداشته میشه طرفه، تو دلش بخنده.
 

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,812
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

خب حرف امین کاملن قابل قبوله . اما مسئله ای ک میخوام مطرح کنم اینه ک عایا تو جامعه فقط این اتفاق برای قشر ترکها میفته !؟ یعنی طوری مطرح کردند انگار فقط همین یه مورده اما شماها اینو هم در نظر بگیرین ک منِ نوعی با یه اصفهانی برخورد میکنم خساستش توی ذهنم تداعی میشه . و حتی جالبه برامم اتفاق افتاده و دیدم ک دمپایی دختر یه خونواده اصفهانی افتاد تو اب و کلی راهو دوید تا پیداش کنه و اینو ب همون خساستش نسبت دادند و خندیدند . یعنی خیلی کارهاشونو در حالیکه ممکنه اگه برای یک غیر اصفهانی رخ می داد همچین اتفاقی نمیفتاد و سوژه ای ایجاد نمی شد اما چون طرف لهجه اصفهانی داره اینکارو فورن ب خساستش نسبت دادند !
کلن این مسئله بین خیلی از مردم این کشور وجود داره چون جوکها فقط مخاطبشون ترکها نیستن بلکه قشرهای دیگه رو هم شامل میشن و خصوصیتهای مختلف ک نسبت داده شدن ب قشرهای مختلف هک شده در فکر مردم .

و اینکه نیلوفر جان بالاتر تو پستش گفته بود ک :
از اونجایی که تقریباً تمام جوک‌هایی که از کودکی تا به حال شنیدم، و متأسفانه باید بگم تا همین چند وقت اخیر خودم هم بهشون می‌خندیدم، به عبارت «یه روز یه تُرکه...» شروع شدن. متأسفانه باز هم اخیراً لُرها هم سوژه‌ی چنین جوک‌هایی شدن، امّا باز هم فکر می‌کنم تجربیات همه‌مون تأیید می‌کنه اکثراً، تُرک‌ها دستمایه‌ی طنز این جوک‌ها می‌شن. باز هم متأسفم و معذرت می‌خوام که می‌گم، ولی در بسیاری از مواقع تجربه‌ی من و مشاهداتم نشون داده که این پدیده پا از طنز و شوخی فراتر گذاشته، و خیلی وقتا افراد میان می‌گن «فلان رسماً تُرکه» و از کلمه‌ی تُرک به استعاره از «احمق» دارن استفاده می‌کنن. من افرادی رو دیدم که لااقل به ظاهر بدون نیّت می‌شینن فکر می‌کنن که پشت هر کلیشه‌ی قومیتی درصدی از واقعیت هست، و به جای پذیرش این که جوک قومیتی رو ترویج نکنن، سعی می‌کنن برای جوک‌های قومیتی توجیه دریست کنن. در مورد گروه‌های دیگه، کلیشه‌های بارز و رایج دیگه‌ای دیدم که همون اندازه زشت و بی‌پایه و اساسن، ولی کمتر از ماجرای تُرک‌ها خودنمایی می‌کنن؛ خسّت اصفهانی‌ها توی مشاهدات من در رتبه‌ی دوّم پس از ماجرای تُرک‌ها هست به عنوان چیزی که دیدم همه مثل یه وحی منزل باهاش برخورد می‌کنن و متوجّه قبح عمل نیستن.

من نمی دونم چطور رتبه بندی کردید . و فکر میکنم بیشتر بر اساس تجربیات شخصی خودتون بوده . و تجربه شخصی من جوکهای هیچ قشر خاصی رو متمایز تر و عمده تر از جوکهای دیگه نشون نمیده . حالا من نمی دونم چرا شوما بیشتر با این دسته برخورد کردین و ب راحتی از طرف "هممون" تجربتونو تایید میکنین . یا اینکه از کلمه "اخیرا" برای سوژه شدن لر ها استفاده کردین هم منو خیلی متعجب کرد ! چون من هر چی ب یاد میارم لر ها هم مثل ترکها بوده وضعیتشون و چیز جدیدی نیست . و حتی بعضی از جکها سعی بر احمق تر نشون دادن یک لر نسبت ب یک ترک دارن اگه باهاشون مواجه شده باشین .
 

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از sadlove :
خب حرف امین کاملن قابل قبوله . اما مسئله ای ک میخوام مطرح کنم اینه ک عایا تو جامعه فقط این اتفاق برای قشر ترکها میفته !؟ یعنی طوری مطرح کردند انگار فقط همین یه مورده اما شماها اینو هم در نظر بگیرین ک منِ نوعی با یه اصفهانی برخورد میکنم خساستش توی ذهنم تداعی میشه . و حتی جالبه برامم اتفاق افتاده و دیدم ک دمپایی دختر یه خونواده اصفهانی افتاد تو اب و کلی راهو دوید تا پیداش کنه و اینو ب همون خساستش نسبت دادند و خندیدند . یعنی خیلی کارهاشونو در حالیکه ممکنه اگه برای یک غیر اصفهانی رخ می داد همچین اتفاقی نمیفتاد و سوژه ای ایجاد نمی شد اما چون طرف لهجه اصفهانی داره اینکارو فورن ب خساستش نسبت دادند !
کلن این مسئله بین خیلی از مردم این کشور وجود داره چون جوکها فقط مخاطبشون ترکها نیستن بلکه قشرهای دیگه رو هم شامل میشن و خصوصیتهای مختلف ک نسبت داده شدن ب قشرهای مختلف هک شده در فکر مردم .

و اینکه نیلوفر جان بالاتر تو پستش گفته بود ک :
من نمی دونم چطور رتبه بندی کردید . و فکر میکنم بیشتر بر اساس تجربیات شخصی خودتون بوده . و تجربه شخصی من جوکهای هیچ قشر خاصی رو متمایز تر و عمده تر از جوکهای دیگه نشون نمیده . حالا من نمی دونم چرا شوما بیشتر با این دسته برخورد کردین و ب راحتی از طرف "هممون" تجربتونو تایید میکنین . یا اینکه از کلمه "اخیرا" برای سوژه شدن لر ها استفاده کردین هم منو خیلی متعجب کرد ! چون من هر چی ب یاد میارم لر ها هم مثل ترکها بوده وضعیتشون و چیز جدیدی نیست . و حتی بعضی از جکها سعی بر احمق تر نشون دادن یک لر نسبت ب یک ترک دارن اگه باهاشون مواجه شده باشین .

منم نمی فهمم. مثل اینه که یکی مرده بعد ما اعتراض می کنیم چرا این فرد مرد یا ناراحتیم شما میای میگی مگه فقط این فرد مرده؟ بقیه هم میمیرن خب :|
خب این که لر ها و ... اعتراض نمی کنن ربطی به ما داره؟ ترک ها دارن از خودشون دفاع می کنن دیگه نمیتونن بیان اعتراض کنن که چرا لر ها رو هم مسخره می کنید. و البته این مسئله الان تو برنامه فیتیله برای ترک ها اتفاق افتاده نه بقیه قومیت ها خب!
این که بقیه قومیت ها اجازه میدن یه بی فرهنگی تو جامعه ادامه پیدا کنه کار خوبیه؟
اتفاقا این اتفاقی که الان افتاد باعث میشه خیلی ها سعی کنن دیگه جوک ترکی و بقیه قومیت ها رو نگن!
 

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,812
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
پاسخ : توهین برنامهء تلویزیونی "فیتیله" به هموطنان ترک ز

به نقل از Agent 47 :
منم نمی فهمم. مثل اینه که یکی مرده بعد ما اعتراض می کنیم چرا این فرد مرد یا ناراحتیم شما میای میگی مگه فقط این فرد مرده؟ بقیه هم میمیرن خب :|
خب این که لر ها و ... اعتراض نمی کنن ربطی به ما داره؟ ترک ها دارن از خودشون دفاع می کنن دیگه نمیتونن بیان اعتراض کنن که چرا لر ها رو هم مسخره می کنید. و البته این مسئله الان تو برنامه فیتیله برای ترک ها اتفاق افتاده نه بقیه قومیت ها خب!
این که بقیه قومیت ها اجازه میدن یه بی فرهنگی تو جامعه ادامه پیدا کنه کار خوبیه؟
اتفاقا این اتفاقی که الان افتاد باعث میشه خیلی ها سعی کنن دیگه جوک ترکی و بقیه قومیت ها رو نگن!

من هیچکدوم حرفاتونو نزدم :-? منظورمم هیچ کدوم نبود :-? چرا جبهه گیری میکنین الکی ؟ :-?
صرفن خواستم بقیه اینو هم حواسشون باشه ک این یه مشکلیه مرتبط با خیلی از قشر ها توی تمامی کشور . نه تنها ترکها . حاست دت .
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا