اشکالات درسی / رشته تجربی

شروع موضوع توسط first amir ‏2014/6/11 در انجمن کنکور ۹۴

  1. قاصدک

    قاصدک کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    542
    امتیازات:
    +3,354 / -63
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    بیهق
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    مُدل های حُباب و سوپ بنیادین توی این موارد برعکس ِ هم هستن :
    محل تشکیل مولکولهای آلی ِ ساده : سوپ بنیادین ---> جو حُباب ---> اقیانوس
    انرژی اولیه ( برای تولید مولکولهای آلی ساده ) : سوپ بنیادین----> رعدوبرق و انرژی خورشید حباب---> گرمای آتشفشان
    محل تشکیل مولکولهای آلی پیچیده : سوپ بنیادین----> اقیانوس حباب---> جو
    انرژی ثانویه ( برای تولید مولکولهای آلی پیچیده) سوپ بنیادین ----> گرمای آتش فشان حباب---> رعدوبرق

    اینایی که گُفتمُ دبیرمون گفته و مراحل سوپ بنیادینُ هم کامل برامون توضیح داده مث ِ حباب که تو کتاب مرحله هاشو گفته.
    بعدا نوشت : البته من تو کتابای تست دیدم که کاملن خلاف دبیر ما گفته بود! و وقتی به دبیرمون گفتم خودشم شک کرد!
     
    • لایک لایک x 2
  2. NEURAE

    NEURAE کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    947
    امتیازات:
    +4,197 / -147
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    میاندوآب
    سال فارغ التحصیلی:
    1394
    دانشگاه:
    علوم‌پزشکی تبریز
    رشته دانشگاه:
    دکترای حرفه‌ای پزشکی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی


    سول داشتم! این سوال:

    از آمیزش زوجی،فرزند اول آنها، پسری با Rh منفی به دنیا آمده است. اگر فراوانی آلل‌های Rh باهم مساوی باشد، چقدرا حتمال دارد پدر وی بتواند به مادر وی خون بدهد ؟

    خب، اولین چیزی که به ذهنمون میرسه، این ـه که چون فروانی آللها برابره، پس هرکدوم میشن 1/2، در واقع، فرد rr= 1/4 میشه، و ... . تا اینجا درسته ؟

    اما تو پاسخنامش اومده
    rr=1/3
    RR=1/3
    Rr=2/3
    متوجه دوبرابر بودن Rr هستما، ولی چرا 1/3 جای 1/4 نوشته رو متوجه نمیشم. این مسائل چطور حل میشن ؟ (سوالای دیگه‌ای هم با همین مضمون داره، )
     
  3. Fireball.II

    Fireball.II کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال‌ها:
    1,463
    امتیازات:
    +9,325 / -701
    نام مرکز سمپاد:
    هاشمی نژاد II
    شهر:
    مشهد
    سال فارغ التحصیلی:
    94
    دانشگاه:
    علوم پزشکی زاهدان
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    زوجي که فرزند rrدارن رخ داده.یعنی احتمال اینکه این زوج بتونن RRباشن صفره.
    خوب.نسبتها 1:1:2 بوده. حالا RRخط ميخوره.ديگه ميدونيم که RRنیستن هیچکدوم.چون اگه باشن رخداد فرزند rr انجام نمیشه
    براي همین نسبت هاي جديد به دست میاد که میشه 1:2
    (میتونی حالت مطلوب رو توی صورت بنویسی و مجموع حالتايي ک الان ممكنن رو تو مخرج.یعنی مثن یک چهارم rrروی یک چهارم rr بعلاوه دو چهارم Rr که بازم به همون یک سوم و دو سوم میرسی.)
     
    • لایک لایک x 1
  4. Hypnotise

    Hypnotise کاربر نیمه فعال

    ارسال‌ها:
    11
    امتیازات:
    +3 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    شاهرود
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    فصل دوم زیست دوم یک فعالیت داره که پرسیده چرا دیدن هسته سلول های خزه غیرممکن یا مشکل است.
    جوابش چی میشه؟

    هیچ سلول گیاهی وجود نداره که لیزوزوم داشته باشه یا بعضیاشون دارن؟ طبق شکل سلول جانوری در ص 24 کتاب درسی ظاهرا بعضیاشون دارن. اینا سلول هایی هستن که واکوئل مرکزی ندارن و کار گوارش سلولی رو لیزوزوم انجام میده یا ارتباطی نداره به نظرتون؟

    کار پراکسی زوم در گیاهان هم تجزیه h2o2 است؟
     
  5. گردآفريد

    گردآفريد کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    397
    امتیازات:
    +2,399 / -21
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان2
    شهر:
    مشهد
    دانشگاه:
    علوم پزشکی مشهد
    رشته دانشگاه:
    داروسازی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    تا اونجایی که من یادمه هر موجودی که ژن های موجود دیگری یا همون ژن های بیگانه رو داشته باشه تراتوژن هستش!
    و به نظرم از اونایی که گفتی همه تراتوژن هستند جز دالی!
    دالی کلون هستش!!
     
    • لایک لایک x 1
  6. NiXi

    NiXi کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    138
    امتیازات:
    +523 / -3
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    آمل
    سال فارغ التحصیلی:
    95
    دانشگاه:
    بابل
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

     
  7. dr.b4ne

    dr.b4ne کاربر نیمه فعال

    ارسال‌ها:
    14
    امتیازات:
    +9 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    هیچ جا
    شهر:
    تهران
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    هیدروژن پراکسید (h2o2) تو پراکسی زوم تولید میشه و همونجا هم به سرعت تجزیه میشه .
     
  8. AB.A

    AB.A کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    22
    امتیازات:
    +6 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    ...
    شهر:
    ...
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    من نمیفهمم چرا باید سلولهای بدنمون پتانسیل داشته باشن؟ و چرا حیاتشون بسته به این پتانسیله؟و چرا نورون حتما باید اختلاف پتانسیل بین دوسمت غشاش باشه تا تحریک پذیر باشه؟ نمیشه نورون خنثی باشه بعد سدیم بهش وارد بشه و تحریک بشه؟ چرا فقط نورون و میون پتانسیل عمل دارن؟ و با جریان الکتریکی تحریک میشن؟ تحریک پذیری بقیه سلولها چطوریه؟
    اینکه نقطه به نقطه انتقال پیدا میکنه چطوریه؟

    و درواقع یک ابهام پایه ای دارم تو این مبحث . نمیدونم چیه.اگه کسی درک کرد یه سر نخ به من بدونم از کجا شروع کنم این بحثو و مشکل کارم کجاست؟

    کتاب پزشکی المپیادی چیزی سراغ دارین که اینارو گسترده توضیح داده باشه معرفی کنین لطفا.
     
  9. MAHia

    MAHia کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    536
    امتیازات:
    +3,597 / -44
    نام مرکز سمپاد:
    فَرزانـگانـ‌ـ ـیک
    شهر:
    کرمان‌
    سال فارغ التحصیلی:
    93
    دانشگاه:
    علوم پزشکی کرمان
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    چه همه سوال :D
    جوابت به صورت کامل، میشه بخش دوم، فصل پنجم از کتاب فیزیولوژی پزشکی گایتون. (اگه بخوای تحریکات و انقباضات عضله های اسکلتی، قلبی و صاف رو هم بدونی، فصلای 6-7-8-9 هم اضافه میشه، که البته این فصلا بیشتر از چیزی هستن که می خوای، وارد سایر قضایای فیزیولوژیکی عضلات هم میشن)
    درکل، اوصیک بالگایتون. :D مخصوصا فصل 5، دقیقا جواب سوالاتت رو میده کامل.

    پ.ن: کنکوری ای؟ :/ خب بزار بعد از کنکور برو دنبال جوابت. الان وقتتُ میگیره که. :/
     
    • لایک لایک x 1
  10. AB.A

    AB.A کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    22
    امتیازات:
    +6 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    ...
    شهر:
    ...
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    بله کنکوریم. برای اینکه بتونم بفهمم کتاب چی گفته میخواستم . آخه اینطوری نمیتونم منظورشو بفهمم.
    جایی سراغ نداری این فصل 5 گایتونو بتونم دانلود کنم؟فارسی باشه؟
     
  11. Aroosak

    Aroosak کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    152
    امتیازات:
    +52 / -19
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    تهران
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    وقتی میگیم فردی پس از کراسینگ اوور چند نوع گامت میدهد، آیا باید گامت هایی که بدون کراس تشکیل میشن رو هم در نظر بگیریم ؟
     
  12. sadafak

    sadafak کاربر نیمه حرفه ای

    ارسال‌ها:
    257
    امتیازات:
    +1,220 / -20
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان دو
    شهر:
    تهران
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    بلی.بطورکلی اولا ک تو کراسینگ‌اور هم گامت‌های قبلی تولید میشه بعدم کلا پدیده‌ی نادری‌ه معمولا تو سوالا احتمالشُ میدن.مثلا میگن احتمال کراسینگ‌اور 30 درصد که ینی 70 درصد میوزها بدون کراسینگ اورن پس قطعا اونا رو هم باید در نظر بگیرید.
     
  13. گوگولی مگولی

    گوگولی مگولی کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    136
    امتیازات:
    +258 / -9
    نام مرکز سمپاد:
    farzanehgan
    شهر:
    kermanshah
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    این فصل 8 پیشو چجوری بخونیم؟من خوندمش ولی هر سوالو ک بخوام جواب بدم باید کل چرخه ها رو بکشم :(
     
  14. سعید کیا

    سعید کیا کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    49
    امتیازات:
    +43 / -0
    شهر:
    کرمان
    دانشگاه:
    شهید بهشتی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    سلام دوستان
    یه سری سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنین
    1) آیا از هیپوتالاموس به هیپوفیز پیشین سرخرگ وارد میشه یا سیاهرگ ؟ (کتاب نشر الگو گفته یک سرخرگ وارد میشه ولی عمارلو گفته دو سیاهرگ)
    2)آیا ماهیچه میتونه اندام هدف هورمون پاراتیروئیدی باشه ؟؟
    3)آیا روده میتونه اندام هدف هورمون پاراتیروئیدی باشه ؟؟ (نشرالگو گفته دوازدهه اندام هدف این هورمون هست ولی کتاب گفته هورمون پاراتیروئیدی با فعال کردن ویتامین دی باعث جذب کلسیم از روده میشه) :-?
     
  15. salamak

    salamak کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    741
    امتیازات:
    +2,537 / -34
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان امين 1
    شهر:
    اصفهان
    دانشگاه:
    علوم پزشکی اصفهان
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    برا کربس این جوری حفظ کردم خوب بود! نشر گفته:
    CO2 که میگی سه و دو! مال گام دو وسه
    NADH 235 ه و ATP سه تا فسفات داره پس مال گام سه
    یه FADH2 میمونه مال 4 دیگه بدون..
    [flash=200,200][اقا من چه جوری زیستمو ده درصد بیشتر کنم؟! از اول سال درگیرم هنوز نتونستم اینو 10 درصد بهترش کنم!/flash]
     
  16. nazanin.f

    nazanin.f کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    620
    امتیازات:
    +3,311 / -23
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    اردبیل
    سال فارغ التحصیلی:
    92
    دانشگاه:
    تبریز
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    اینجا فقد اشکالات درسی پرسیده میشه انتخاب کتاب مناسب تاپیک داره
    :)
     
  17. rataniot

    rataniot کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    357
    امتیازات:
    +471 / -40
    نام مرکز سمپاد:
    علامه حلی
    شهر:
    کرمان
    رشته دانشگاه:
    در حال حاضر کنکوری
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    توی جزوه ی اقای عمارلو (یا کتاب همایش) یه سری شکل واسه این چرخه ها کشیده شده که اگه از روی هر شکل 5-6 بار سعی کنی از حفظ بکشی مطمئنا سرعتت خیلی میره بالا. از شکلای کتاب خیلی گویا ترن...
    در ضمن سعی کن چرخه ها رو توی ذهنت واسه خودت بکشی( چندین و چند بار!) زدن تست زیادم تو این فصل فکر خوبیه ;)

    یه راه حل هم واسه حفظ کردن چرخه ی کربس میگم شاید به دردت خورد :
    در گام1 کربس 1 فراورده داریم که Co-A هست.
    در گام2 کربس 2تا فراورده داریم که CO2 و NADH هستن.
    در گام3 کربس 3تا فراورده داریم که CO2 و NADH و ATP هستن.
    در گام4 کربس 1 فراورده داریم که FADH2 هست و حرف اول اسمش مثل حرف اول کلمه four یا همون 4 انگلیسیه .
    در گام5 کربس 1 فراورده داریم که NADH هست (و راستش بر خلاف 4تا نکته ی بالا نتونستم هیچ نکته ی خاصی براش پیدا
    کنم :D
     
  18. Aroosak

    Aroosak کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    152
    امتیازات:
    +52 / -19
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    تهران
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    بچه‌ها يه تست تاليفي از خودم رو براتون قرار ميدم. حتما روش فکر کنين و پاسختون رو هم بنويسين. فردا يا پس فردا جوابش رو خودم خواهم نوشت

    چند مورد جمله زير را به طور درستي تکميل ميکند؟

    در يک انسان بالغ و سالم پس از ورود عامل يک بيماري باکتريايي به بدن و مواجه شدن با پاسخ کافي دستگاه ايمني که منجر به توليد دو نوع سلول دفاعي ويژه شده باشد، ميتوان گفت در صورت ورود مجدد عامل همين بيماري پس از مدت کوتاهي به بدن، .

    الف) همواره پادتن‌هاي توليد شده در برخورد اول با عامل اين بيماري، در صورت وجود در بدن، با اين ميکروب مبارزه خواهند کرد.
    ب) قطعا همان نوع گلبول‌هاي سفيد مجدد تقسيم شده و مقدار کمتري سلول خاطره و تعداد بيشتري سلول ترشح کننده پروتئين دفاعي محلول در خون توليد خواهند کرد.
    ج) قطعا فرآيند پاسخ دستگاه ايمني بدن به عامل زنده اين بيماري، نسبت به نخستين دفعه ورود عامل اين بيماري به بدن در زمان کمتري رخ خواهد داد و با شدت بيشتري با آن مبارزه خواهد شد.
    د) در صورت کافي بودن تعداد سلول‌هاي خاطره توليد شده در برخورد اول با عامل بيماري زا و همچنين حضور آنها به تعداد کافي در خون، ابتلا به اين بيماري ممکن نيست.
    ه) ممکن است بدن به بيماري کزاز مبتلا شود و در اين صورت داروهايي که بيش از نيمي از گونه‌هاي آن از باکتري‌هاي هتروتروف ساکن خاک به دست مي‌آيد، به طور معمول در درمان اين بيماري مفيد هستند.

    1) يک مورد 2) دو مورد 3) سه مورد 4) چهار مورد

    ===========

    اجازه بدين اول جواب سوال رو بدم.

    بايد در نظر داشت که فرآيندهاي پاسخ ايمني و توليد سلول‌هاي خاطره و ترشح پادتن‌ها در مقابله با آنتي ژن خاص اتفاق ميافتن. طبق معلومات کتاب درسي بايد در نظر داشت که عامل يه بيماري ميتونه ميکروب‌ها يا ويروس‌هاي مختلف باشه. مثلا چندين نوع باکتري ( تنوع از نظر آنتي ژن منظورم هست ) با چندين نوع آنتي ژن ميتونن عامل بيماري کزاز باشن که حتي همين نکته با ظرافت خاصي در فصل 1 سوم در خصوص بيماري کزاز و همينطور فصل 9 پيش دانشگاهي در مورد بيماري گلودرد چرکين اشاره شده.
    پس نتيجه ميگيريم که عوامل بيماري زايي با آنتي ژن‌هاي مختلف ميتونن باعث يه بيماري بشن و در پاسخ به عوامل ايجاد کننده يک بيماري خاص، انواع مختلفي از سلول‌هاي سفيد واکنش بدن و پادتن‌هاي مختلف ترشح بشن.


    شما نظرتون چیه ؟ موافقین با ایشون ؟؟
     
  19. Aroosak

    Aroosak کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    152
    امتیازات:
    +52 / -19
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    تهران
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

    کسی برای این جوابی داره؟ در سایت کانون دیدم این تست رو


    يه تست چالش برانگيز. کسي اين تست رو درست حل کنه، اگر کل زيست رو تموم کرده باشه و سر جلسه کنکور هم استرس نداشته باشه، قرار هست که درصد بالايي بياره.

    چند مورد عبارت زير را به طور درستي تکميل ميکند؟

    به طور معمول در انسان سالم بالغ ..... صورت ميگيرد

    الف) آزاد شدن يون کلسيم از شبکه سارکوپلاسمي هميشه در انقباض ايزومتريک
    ب) براي حفظ حالت سر، انقباض نوبتي تارهاي ماهيچه اي به جهت خسته نشدن ماهيچه
    ج) ممکن شدن حرکت استخوان‌ها در محل مفصل، با مايع ترشح شده از کپسول رشته اي و عوامل ديگر
    د) اتصال استخوان‌ها به هم، توسط نوعي بافت پيوندي رشته اي داراي ماده زمينه اي پروتئيني
     
  20. نيـــــاىْ

    نيـــــاىْ کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    402
    امتیازات:
    +2,685 / -1
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان امین 1
    شهر:
    اصفهان
    دانشگاه:
    علوم پزشکی اصفهان
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

     
    • لایک لایک x 1