ویژه نامه کنکوری ها – 2

دین و زندگی : این درس واقعا درس خفنیه. فکر کنم بیشترین نوسانات درصدی آزمون ها ، متعلق به این درسه. درسی که شما فقط وقتی درکش می کنید که به شیوه کنکوری بخونید.

بیش ترین نقش در این درس متعلق به آیات است. متداول ترین سوال اینه که فلان آیه چه مفهومی داره ، متعلق به کدوم نکته هست ؛ کجا بهش اشاره شده ؟ یا برعکس.

شدیدترین توصیه من به شما اینه که آیات رو تا حدودی حفظ کنید و دقیقا بدونید که کدام آیه متعلق به کدام قسمت کدام درس است. این شاید در نگاه اول خیلی سخت به نظر برسه. اما چندان سخت نیست. شما 365 روز وقت دارید و میتونید به بهترین شکل این آیات رو حفظ کنید و بدونید کدوم قسمت مربوط به کدوم آیه است. فقط باید مستمر بخونید. یک جا خوندن فایده نداره. کم کم بخونید ولی مستمر بخونید. رشته درس از دستتون نباید در بره.

توی سوالات همیشه آیه رو به طور کامل نمی نویسن براتون. یک تیکه می نویسن و بعدش سه نقطه میگذارند. سوالی هم که می پرسند ممکنه مربوط به قسمت حذف شده باشه. مثلا یک آیه هست در مورد خردمندان . قسمتی از آیه توصیف این افراده و قسمت دیگه از اینها نام میبره. طراح سوال اون قسمت توصیف رو میاره توی سوال و بعدش میگه این توصیه چه کسانی هست؟ بعدش هم چهار تا گزینه میده مثل یعقلون ، یعملون ، اولی الباب ، یتفکرون. حالا شما هی نگاه میکنی میگی خدایا این توصیف به همه اینها میخوره. جواب چی میشه؟ اینجاست که باید آیه رو حفظ بود.

روش من برای حفظ برخی آیات شاید براتون جالب باشه. من شروع کردم از اول کتاب آیات رو یکی یکی نوشتن روی روی تخته. اول می نوشتم بعد نگاش میکردم حفظش میکردم. بعد پاکش میکردم دوباره خودم از حفظ می نوشتم. بعد با دست چپم می نوشتم. بعدش چشمام رو می بستم و با دست راست می نوشتم دوباره. در نهایت هم با چشم بسته و دست چپ می نوشتم.

ویژگی دیگه تست های دین و زندگی اینه که ادبیات مزخرفی توش به کار رفته. یک عبارت رو ساده رو چنان قلمبه می کنند که ذهن نمی کشه. رایج ترین کارشون اینه که به جای اینکه بپرسن فلان آیه چه مفهومی داره ، میگن از فلان آیه کدام مفهوم مستفاد میگردد؟ مفهوم میگردد؟ برای حل این مشکل بهتره تست بزنید تا شیوه کار دستتون بیاد.

اگر بخواهید از کتاب وزارتی صرفا استفاده کنید ، خیلی سخت میشه براتون. چون باید شدیدا قدرت تفکیک داشته باشید و بتونید قسمت های مختلف متن رو از هم جدا کنید و به جاهای مربوط متصل کنید. بهتره برین سراغ یک کتاب که اینکار رو براتون انجام بده. ما دین و زندگی جامع همگامان رو می خوندیم و نتیجه هم می داد اکثرا. این کتاب متن رو پاره پاره کرده و به تفکیک همه چیز جمله به جمله جدا کرده و با استفاده از پیکان و وکروشه و … متن رو موشکافی کرده. خوندن هر صفحه از این کتاب کلی طول می کشه. چون ابعاد مختلف جمله ها براتون آشکار میشه و شما باید بلد بشی.

این بود نظر شخصی من !

10 نظر

اضافه کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *