• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

LHC

  • شروع کننده موضوع
  • #1

parva

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
90
امتیاز
17
شتاب‌دهنده حلقوي سرن به نام ‌ LHC (برخورددهنده هادروني بزرگ) كه ميزبان مديران سال‌هاي دور و نزديك اين مجموعه، ‌دانشمندان و خبرنگاران بود، ‌با صحبت‌هاي كوتاه مدير فعلي سرن،‌كار خود را آغاز كرد. دكتر رابرت آيمر،‌ در اين خطابه كوتاه اين روز را روز بزرگي براي سرن و شتاب‌دهنده LHC خواند؛ شتاب‌دهنده‌اي كه با مشاركت بيش از 50 كشور جهان از جمله ايران و فعاليت شبانه‌روزي چند هزار دانشمند در مدت 20 سال ساخته شده است. او ساخت اين شتابگر در اين سال‌ها را نشانه رشد بشر و تلاش‌هاي او براي كشف اسرار جهان ارزيابي كرد و افزود: اين ماشين به ما كمك خواهد كرد تا اسرار بسياري از عالم را دريابيم و به نقاطي ديده نشده از شكل‌گيري جهان بنگريم. پس از صحبت‌هاي ابتدايي، ‌در ميان اشتياق دانشمنداني كه در مراكز مختلف كنترل سرن عمليات روز گذشته را زير نظر داشتند،‌ اولين باري كه پروتون وارد اين شتاب‌دهنده شد و مراحل اول تنظيم مسير را سپري كرد. مسير اصلي اين شتاب‌دهنده حلقه‌اي با محيط 27 كيلومتر است كه در زير خاك فرانسه و سوئيس ادامه مي‌يابد و در طول مسير آن ابزارهاي سنجش دقيقي نصب شده است. زماني كه اين ماشين با حداكثر توان خود فعاليتش را آغاز كند، 2 ذره پروتون از دو سوي اين شتاب‌دهنده وارد خواهد شد و با كمك ميدان‌هاي الكترومغناطيسي شتاب آنها در مسير افزايش مي‌يابد تا در نهايت با 99 درصد ‌سرعت نور با هم برخورد كرده و به ذرات سازنده خود فرو شكند.ساعت 06/12 به وقت تهران زماني كه فوتون حاصل از عبور اين ذره روي نمايشگرها آشكار شد، مشخص شد، سرمايه‌گذاري كلاني كه براي اين ماشين صورت گرفته، بي‌حاصل نبوده است.
در آزمايش روز گذشته باريكه اول در زمان‌هاي از پيش تعيين شده و مطابق برنامه در شتاب‌دهنده حركت كرد و محققان توانستند موفقيت عملكرد بزرگ‌ترين آزمايشگاه ساخت دست بشر در تمام تاريخ را جشن بگيرند. زماني كه اين ذره توانست كل مسير 27 كيلومتري حلقه خلائي را كه در زير زمين كشيده شده بود، با موفقيت و دقت مورد نظر بپيمايد،‌ هيجان وصف‌ناپذيري اتاق كنترل را فرا گرفته بود. يكي از دانشمندان اين طرح، موفقيت اين آزمايش را موفقيتي براي گونه انسان توصيف كرد و آن را بزرگ‌ترين رويداد علمي تاريخ ناميد. در اين آزمون از تمام توان اين ماشين غول‌پيكر استفاده نشد و در آزمون‌هاي بعدي اين شتاب‌دهنده باتوان بيشتري به فعاليت خود ادامه خواهد داد.استفان‌هاوكينگ، كيهان‌شناس برجسته كه از اين آزمايش به ماشين تكرار بيگ بنگ نام برده بود، از پشتيبانان اين طرح علمي به شمار مي‌رود.پيش از آغاز اين آزمايش، بسياري از افراد و رسانه‌ها در اين خصوص ابراز نگراني كرده بودند. عمده اين نگراني‌ها به قدرت تخريبي سياهچاله‌اي مينياتوري مربوط مي‌شد كه احتمالا در اين آزمون به وجود خواهد آمد و بنا بر نظر منتقدان، ممكن بود شروع به بلعيدن همه‌چيز در اطراف خود كند. حتي روزنامه گاردين در سرمقاله خود به طعنه ديروز را آخرين چهارشنبه جهان ناميده بود. اين در حالي است كه دانشمندان اطمينان داده‌اند هيچ خطري از بابت اين آزمايش كسي را تهديد نمي‌كند و همه چيز تحت كنترل كامل قرار دارد. بر اساس آزمايش‌هايي كه اين ماشين در ماه‌هاي آينده انجام خواهد داد، دانشمندان دو حوزه بظاهر دور از هم به اساسي ترين سوالات خود پاسخ خواهند داد. در يك‌سو كيهان‌شناسان اميدوارند با اين آزمايش كه از آن به آزمايش مهبانگ يا انفجار بزرگ نام مي‌برند، ‌شرايط پيدايش عالم در نخستين كسرهاي اولين ثانيه را بررسي كنند. آنها اميدوارند اين شرايط را بتوانند به آزمايش بگذارند و از نزديك آن را بررسي كنند.
كيهان‌شناسان معتقدند در اين نخستين كسرهاي پيدايش جهان و ‌نيروهاي اصلي با هم متحد بوده‌اند و سپس از هم جدا شده‌اند و با اين كار ممكن است بار ديگر شرايط اتحاد آنها را فراهم آورند. از سوي ديگر بسياري اميدوارند نشانه‌هايي از ابعاد جهان اوليه را به دست آورند و نيز پيدايش ضد ماده و ماده تاريك و سياهچاله‌هاي اوليه را مورد كاوش قرار دهند. فيزيكدانان ذرات نيز اميدوارند اين ماشين گرانقيمت به آنها كمك كند تا بتوانند اجزاي سازنده و بنيادي بيشتري را آشكار كنند. ذرات بنيادي كه اين دانشمندان به دنبال آشكار كردن آنها هستند، ‌ذراتي بنيادي به نام كوارك‌ها و گلون‌ها هستند كه ذرات بزرگ‌تري مانند الكترون‌ها، نوترون‌ها و پروتون‌ها را مي‌سازند. يكي از ذرات بسيار مهمي كه دانشمندان اميدوارند در اين مجموعه آزمايش‌ها به آن دست يابند‌، ذره بنيادي است كه باعث مي‌شود اجسام و ذرات داراي جرم شوند. اين شتاب‌دهنده كه تا كنون نه تنها بزرگ‌ترين شتاب‌دهنده جهان كه بزرگ‌ترين ماشين علمي است كه بشر ساخته است بيش از 10 ميليارد دلار هزينه در بر داشته است؛ هزينه‌اي كه از نظر محققان طرح هزينه قابل توجهي براي پاسخ دادن به بنيادي‌ترين سوال‌هاي بشريت به شمار نمي‌رود.اگرچه كل زمان برخورد دو ذره كمتر از كسري از ثانيه خواهد بود، اما مجموعه داده‌هايي كه در اين آزمايش‌ها به دست مي‌آيد به حدي زياد است كه برآورد مي‌شود اطلاعات حاصل از يك سال فعاليت ماشين LHC به بيش از 15پتا بايت داده (15 ميليون گيگا بايت) خواهد رسيد كه براي پردازش آن به بيش از 100 هزار كامپيوتر نياز است. به همين دليل سرن - كه خود محل تولد وب و اينترنت به معني امروزي آن است - از مدتي پيش طرح گرايد يا تور را دنبال مي‌كند كه بتواند با به اشتراك گذاشتن توان محاسبه رايانه‌ها، از آنها براي تحليل سريعتر داده‌هاي‌ LHC استفاده كند.
موفقيت روز گذشته اين ابزار، اولين گام به سوي آزمون‌هاي بعدي اين شتاب‌دهنده خواهد بود.
- بخش اصلي شتاب دهنده LHC دايره‌اي با محيط 27 كيلومتر است كه زير زمين و در مرز فرانسه و سوييس قرار دارد.
- شتاب دهنده LHC بزرگترين دستگاه علمي است كه بشر در تاريخ خود ساخته است.
- با كمك نتايج حاصل از اين شتاب‌دهنده اسرار پيدايش كيهان و شرايط عالم در نخستين‌ ثانيه خلقت آشكار مي‌شود.
- تنها هزينه ساخت اين ماشين غول پيكر حدود 4 ميليارد دلار برآورد شده است كه همراه با هزينه‌هاي پژوهشي اين عدد به 10 ميليارد دلار مي‌رسد.
- حدود ساعت 13 ظهر روز گذشته به وقت ايران حسگرهاي اين شتاب دهنده تاييد كردند نخستين پروتون طول 27 كيلومتري لوله شتاب دهنده را با موفقيت سپري كرده است.
- پيش بيني مي‌شود حجم داده‌هاي يكسال فعاليت اين شتاب دهنده به بيش از 15 پتا بايت (15 هزار گيگا بايت) بالغ شود.
- بيش از 2 هزار دانشمند طي 20 سال گذشته مشغول طراحي و ساخت اين شتاب دهنده بوده اند.

- بعد از آغاز كار اين شتاب دهنده با تمام قوا، دانشمندان انتظار دارند شرايطي مشابه انفجار بزرگ كه باعث آغاز هستي شد را شبيه سازي كنند. گفته مي‌شود در اين آزمايش به سوالاتي در باره ابعاد بالاتر كيهان، ماده تاريك، ضد ماده و اتحاد نيروها پاسخ داده خواهد شد و ممكن است سياهچاله‌هاي مينياتوري در اين فرآيند توليد شوند.
- پيش از آغاز اين طرح برخي كارشناسان نگران بودند با خارج شدن اين آزمايش‌ها از كنترل مشكلات بزرگي به وجود آيد.
- آخرين اطلاعات نشان از آن دارد كه همه مراحل نخستين آزمايش به خوبي به پايان رسيده است و اين ابزار آماده آغاز فعاليت علمي خود است.
- از اين ابزار به بزرگترين يافته و دست ساز علمي بشر در طول تاريخ ياد مي‌شود.
- عصر ديروز و با پايان يافتن موفق آزمايش اوليه شتاب دهنده LHC دانشمندان در آستانه فصل جديدي از درك كيهان قرار گرفتند. اين شتاب دهنده به دانشمندان كمك خواهد كرد تا اسرار نا گشوده فيزيك ذرات و كيهان بزرگ مقياس را آشكار سازند. آزمايش ديروز در عين حال يكي از بزرگترين همكاري‌هاي بين‌المللي علمي در طول تاريخ را رقم زد.

اخبار تازه تري پيدا كردين دريغ نكنيد
 
بالا