• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

ساز ها چگونه ساخته می شوند؟

  • شروع کننده موضوع
  • #1

peihaghi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,333
امتیاز
2,348
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
دانشگاه
امیر کبیر
رشته دانشگاه
مکانیک (ساخت تولید)
قراره توی این تاپیک بگیم که سازها رو چجوری میسازن.
تصمیم گرفتم که با توجه به تحقیق هایی که به تازگی انجام دادم ، در مورد ساخت یک گیتار الکتریک ( چه دستی چه کارخانه ای ) مقاله بنویسم.
پیش از هر چیز بد نیست کمی درباره ی تاریخچه ی گیتار الکتریک بدانیم.

گیتار الکتریک


تاریخچه

خیلی ها تصور می کنند که اولین گیتار الکتریک توسط Les Paul در دهه ی 1940 ساخته شد . ولی اینطور نیست . او اولین گیتار با بدنه Solid ( بدنه ای که سوراخ ندارد ، بنابراین صوای آن تماماً به طور الکترونیک خارج می شود و ففاقد جعبه صوتی میباشد ) را ساخت .
عده ای دیگر خیال می کنند که گیتار برقی توسط Paul H. Tutmarc ساخته شد . ولی این نیز صحیح نیست .
اولین گیتار الکتریک دنیا توسط Adolph Rickenbacker ساخته شد که اولین گیتار با قابلیت آمپلیفای کردن صدا بود . این گیتار بدنه ای تو خالی (semi-hollow) داشت . این گیتار در دهه ی 1920 ساخته شد ولی بهره برداری و ساخت کامل آن در سال 1931 انجام شد .

بعد ها در دهه ی 1950 ، Les Paul با هنکاری شرکت گیبسون گیتار Les Paul زا به نوعی که ما هم اکنون میشناسیم به مرحله ی تولید رساند . چند سال بعد در دهه ی 1940 ، Fender اولین گیتار خود را با نام Broadcaster ( که هم اکنون با نام Telecaster شناخته می شود ) را ساخت . کمی بعد از آن مدل رایج ، پرطرفدار و پرقدرت خود را با نام Stratocaster به نمایش گذاشت .

ساخت

برای ساخت یک گیتار برقی اولین نکته ، طراحی بدنه و انتخاب جنس آن است . گیتار های ارزان قیمت غالباً از فایبر گلاس ، چوب های پست و پلاستیک ساخته شده است . ولی گیتار های دست ساز و گران قیمت از چوب هایی مثل گردو ، رزوود ، ماهاگونی و ... استفاده می شود . جنس چوب در شیرینی و گیرایی صدای گیتار تأثیر به سزایی دارد .
ساخت بدنه ی گیتار با استفاده از وسایل نجاری و یا با کمک ماشین CNC انجام می شود . بدنه ی گیتار به صورت آماده هم در بازار یافت می شود (سایت warmoth.com به صورت تخصصی به ساخت قطعات جداگانه ی گیتار می پردازد ) . پس از ساخت بدنه ی اصلی نوبت دسته ی گیتار است . جنس دسته ی گیتار معمولاً همان جنس بدنه است ولی جنس فرت بورد معمولاً متفاوت است . تمامی اجزای گیتار باید با توجه به اندازه های استاندارد ساخته شود تا حاصل یک گیتار استاندارد شود . پس از کامل شدن ساختمان گیتار اتصال سیم های گیتار ( 6 سیم پولادی که از رشته های کوچک تر به وجود آمده اند ) ، وصل کردن پیک آپ ها ، اتصال دیگر قطعات الکترونیکی باقی می ماند .

یک گیتار الکتریک عادی نیاز به حداقل سالی یک بار رگولاژ دارد . که شامل کارهایی چون تعویض سیم ها ، چک کردن پیک آپ ها و تعویض برخی دیگر از قطعات است . یکی از اتفاقات معمولی که برای گیتار ها می افتد ، تاب برداشتن دسته است . چا ره ی این کار نگه داشتن دسته بین دو گیره تحت فشار به مدت چند روز است . پس از مدتی دسته صاف شده و ایراد برطرف میگردد .
 

alirezah_1377

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
89
امتیاز
67
نام مرکز سمپاد
دستغیب ١ شیراز
پاسخ : ساز ها چگونه ساخته می شوند؟

از كي تا حالا گيتار الكتريك ساز شده؟
 
بالا