• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

وضعیت
موضوع بسته شده است.

s.l.v.n

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
359
امتیاز
810
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعباس
مدال المپیاد
نقره زیست شناسی
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

درباره ی
خطبه 80 نهج البلاغه که میگوید از نظر عقلی شهادت دو زن برابر با یک مرد هست چه نظری دارید
 

jam

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
16
نام مرکز سمپاد
kordestan
شهر
sanandaj
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

وضع زنان در ایران چندان هم بد نیست. سال پیش در روزنامه ای خواندم 80 درصد از مردان ایران زن ذلیل هستند. :D
آمار داشت برای خودش. بیراه هم نمی گویند.
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از GCD :
1. خانم بهرمن تو پاسخ ها رو خیلی کلی ارائه می کنی، مثلا میگی با "خودآگاهی" میتونیم با تبعیض مقابله کنیم، این خودآگاهی اصلا یعنی چی؟
تبعیض یعنی چی؟
تبعیض نسبیه، مثلا شاید از نظر منِ پسر این که وقتی یک دختر توی خیابون داد بزنه کمک درجا 10 نفر میریزن برای کمک ولی یک پسر اگه درحال مرگ هم باشه فقط ازش فیلم میگیرن و بعد برای همدیگه بلوتوث می کنن و میخندن تبعیض باشه

2. موارد کمپین یک میلیون امضا تماما درباره قوانین کشورن و خب، میدونیم که این رو نمیشه عوض کرد مگر با تغییر حکومت (چیزایی مثل دیه و حجاب اجباری و...)
پس اینا رو میزاریم کنار، اجتماعی بحث می کنیم
به نظر تو توی جامعه چه مواردی از نفی حقوق زن هست؟ با مثال بگو، کلی گویی هایی مثل "نابرابری در کار" یا "سلطه جنس مذکر!!" قابل قبول نیست

3. برای تعریف فمنیسم از افرادی مثل کاستلز نقل قول کردی، اما من میخوام بدونم نظر خودت به عنوان یک فرد مدعی درباره "فعال فمنیسم در ایران" درباره فمنیسم چیه؟
تعریفی که در ذهنت از فمنیسم و فضای ایده آلته رو برای من بگو

4. من و خیلی های دیگه (چه پسر و چه دختر) که از بیرون موضوع "فمنیسم ایرانی" رو میبینیم معتقدیم فمنیسم در ایران به صورت نوعی عقده گشایی فراگیر شده که نتیجش شده "فمنیسم ایرانی" که به صورت مرد ستیزی در اومده، به طوری که از دید یک "فعال فمنیسم در ایران" مرد = موجودی مسلط و استثمارگر جنس مخالف، مگر این که خلافش ثابت بشه و این اثبات هم موقعی قابل قبوله که مرد در موقعیت ضعیف تر باشه (از دید مثلا فمنیست های ایرانی)
تو به عنوان کسی که دستی در کار داری و خودت رو صاحب نظر میدونی در این زمینه، این مساله رو چطور توجیه می کنی؟


(یک توضیح داخل پرانتز عرض کنم برای انگ های احتمالی: من ابدا مذهبی نیستم، ابدا ملی گرا نیستم، مطالعات زیادی هم در زمینه جامعه شناسی و تاریخ معاصر داشتم که بخش عمده ایش شامل فمنیسم بین المللی میشه)

خوب اگر شما در همان مطالعات زیاد به نتیجه رسیدین که فمنیسم در ایران نوعی عقده گشایی ست و مرد ستیزی و ...نمی توانم بحثی زیادی کنم فقط می توانم بگویم که با نظرتون و دست آورد مطالعاتی تون موافق نیستم و مایلم بدانم که منابع شما در مورد تعریف فمنیسم ایرانی و فمنیست های ایرانی چیست . پیشنهاد می کنم که مقدمه را بار دیگر بخوانین من نگاه خودم را در ابتدا مطرح کردم و به عنوان نمونه تعاریف آکادمیک را هم آوردم . با این حال
عمده تبعیض ی که بحث جنبش حقوق زنان در ایران است بحث تبعیض قانونی ست هر چند نسبت به تبعیض های فرهنگی و اجتماعی هیچ وقت نمی توان بی تفاوت ماند . شکی نیست که تبعیض های قانونی تبعیض های نسبی نیستند به عنوان مثال ، حق رای نداشتن زنان در برابر مردان نمونه ی بارزی از تبعیض در دوره های گذشته بوده و امروز مواردی مثل ارث و دیه ی نابرابر نمونه های روشنی از تبعیض هستند . موردی که شما از تبعیض مثال زدین بحث فرهنگی و اجتماعی ست .شما تبعیضات حقوقی و اجتماعی را تفکیک کرده بودین با این منطق که تبعیضات حقوقی در کشور ما رفع نشدنی ست و شرایط ویژه ای را می طلبد که با آن مخالف هستم و اعتقاد دارم که اگر فضای گفتگو فراهم شود می توان آن را به عنوان مطالبه مطرح کرد و پاسخ طلبید . من اعتقاد دارم که تبعیض های قانونی، بر تبعیض های فرهنگی اجتماعی موثر هستند و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی در مواردی شکل دهنده ی برخی قوانین.
مثلا در قانونی که مرد سرپرست خانواده تعریف می شود ، با جامعه ی روبرو هستیم که مردان آن حق انتخاب و اختیار تصمیم گیری بیشتری دارند و با زنانی مواجه هستیم که ناخود آگاه به حاشیه رانده می شوند و به عنوان نیروی کمکی و نفر دوم دیده می شوند ( این شامل زنانی که به لحاظ اجتماعی موفق و از لحاظ اقتصادی مستقل هستند هم می شود )
در مورد تبعیض اجتماعی ، موارد زیادی را می توان مثال زد ، مثلا عدم امکان حضور زنان در استادیوم های ورزشی

واما در مورد فمنیسم ایرانی
عقیده دارم که فمنیسم ایرانی هم جنبشی اجتماعی ست که در صدد ارتقای وضعیت زنان به لحاظ اجتماعی و رفع تبعیضات قانونی و فرهنگی ست و آگاه ساختن آنان از شرایط ناعادلانه و در نتیجه تلاش جمعی برای رسیدن به این شرایط برای من فمنیستم ایرانی تعریف و وظیفه ای جز این ندارد و بعد توضیحاتی که اصولا چه کسانی نماینده ی فمنیست ایرانی هستند . آیا با توجه به تعریف ی که از فمنیسم ارائه دادیم نمی توانیم بگوییم زنانی که در سالهای گذشته تا کنون از شرایط غیر انسانی هم جنسان خود شکوه می کردند و راه تغییر این وضعیت را دسترسی زنان به اموزش و سواد می دانستند و برای رسیدن به این امر مهم از تمام توان خود استفاده می کردند ، نمونه هایی از فمینیست های ایرانی نیستند ، آن ها که خانه های شان را به مدرسه تبدیل می کردند و در مقابل کسانی که با سواد شدن زنان را مفسده می دانشتند سینه سپر می کردند و در برابر سنگ باران شدن مدارسشان صبوری به خرج می دادند ، نمونه های روشنی از فعالین زن و فمینیست های ایرانی در دوره ی مشروطه نبودند ؟ما زنان و دخترانی که امروز به برکت تلاش های خستگی ناپذیر مادران و مادربزرگ های مان اکنون در های مدرسه و دانشگاه را بر روی خود باز می بینیم بدرستی شرایط زنان بزرگی را که در آن زمان برای انجام تغییرات خون جگر می خوردند را درک نمی کنیم یادمان نرود که آن روزها هم در برابر آنان افرادی قرار می گرفتند که رفتارهای شان را ناهنجار و نالازم می دانستند ...فعالیت های خانم شهلا لاهیجی ، که در سال های بعد از جنگ با وجود مشکلات زیاد به انتشار کتاب در مورد زنان ادامه داد و انتشارات روشنگران را به عنوان نخستین زن ناشر خاورمیانه تاسیس کرد و نهادی برای پیش برد مطالعات زنان ایجاد نمود از نمونه های فعال زنان فمیست ایرانی هستند. در دهه ی آخیر هم سازمان های مختلف زنان با رویکرد فمنیستی فعال بودند و نشریه های خود را منتشر می کردند ... نشریات مختلفی هم مانند مجله ی خانم شهلا شرکت منتشر می شد و هدف شان ارتقای آگاهی زنان بودکه نقش مهم ی در بازگویی خواسته های زنان داشته اند از نمونه های فمنیست ایرانی هستند ،( هر چند در این سال های اخیر به دلیل رویکرد مدیریتی حاکمیت بسته شدند) کوشش های حقوقدان های زن برای اصلاح قوانین مهریه ، نفقه ، حضانت همه نشانه هایی از تلاش های فمنیست های زن و مرد ایرانی است که بدون نگاه برتری طلبانه فقط و فقط به رشد و ارتقای موقعیت حقوقی و فرهنگی زنان پرداختند مثلا خانم نسرین ستوده به عنوان وکیل فعالین اجتماعی و جنبش زنان از نمونه های فعالین فمنیست ایرانی هستند...
البته طبیعی ست که نقدهایی بر عملکرد هر جنبشی وجود دارد که باید به آن توجه و مورد بحث و بررسی قرار داد و بدیهی ست که فعالیت های فمنیستی در ایران هم شامل می شود
 

s.l.v.n

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
359
امتیاز
810
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعباس
مدال المپیاد
نقره زیست شناسی
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان


مخالفت با حقوق سیاسی زنان
مدرس که یکی از پنج مجتهد ناظر مجلس دوم مشروطه بود، مخالفت شدیدی با حق رأی و انتخاب زنان به نمایندگی مجلس داشت. او در توضیح مخالفت خود در مجلس چنین استدلال کرده بود:
از اول عمر تا به حال بسیار در بر و بحر ممالک اتفاق افتاد بود برای بنده، ولی بدن بنده به لرزه درنیامد و امروز بدنم به لرزه آمد. اشکال بر کمسیون اینکه اسم نسوان را در منتخبین برد، که از کسانی که حق انتخاب ندارند نسوان هستند...خداوند قابلیت در این‌ها قرار نداده‌است که لیاقت حق انتخاب داشته باشند، مستضعفین و مستضعفات و آن‌ها از این نمره‌اند که عقول آن‌ها استعداد ندارد. گذشته از اینکه در حقیقت نسوان در مذهب اسلامتحت قیمومیتند، الرجال قوامون علی النساء، در تحت قیمومیت رجال هستن
نظرتون راجع به این چیست
 

jam

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
16
نام مرکز سمپاد
kordestan
شهر
sanandaj
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

" و امروز مواردی مثل ارث و دیه ی نابرابر نمونه های روشنی از تبعیض هستند . "

شما در حرفاتون اصلا از اسلام صبحت نکردین! یا من ندیدم. به هر حال یه طرفه هم نباید قاضی بریم. اونا در توجیه اینا
برا خودشون حرف دارن. مسئله حجاب مطهری رو میخوندم خیلی متین توضیح داده بود. قبول دارید کتابای استادرو؟
 

farshidGCD

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,747
امتیاز
7,905
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
MMU
رشته دانشگاه
IBM - ID
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

ببین خانم بهرمن، این مواردی که گفتی هیچکدوم پاسخ سوال من رو نمیده! من درباره تبعیض هایی که توی قانون هست بحثی ندارم چون اونا فعلا از دسترس من و تو خارجه
جرف من اینه که توی اجتماع، توی جامعه ای که توش زندگی می کنیم (خیابون، مترو، اتوبوس، خانواده، محل کار و...) چه تبعیضاتی میبینی که ریشش قانون کشور نباشه؟

به نقل از مریم بهرمن :
شکی نیست که تبعیض های قانونی تبعیض های نسبی نیستند به عنوان مثال ، حق رای نداشتن زنان در برابر مردان نمونه ی بارزی از تبعیض در دوره های گذشته بوده و امروز مواردی مثل ارث و دیه ی نابرابر نمونه های روشنی از تبعیض هستند . موردی که شما از تبعیض مثال زدین بحث فرهنگی و اجتماعی ست .شما تبعیضات حقوقی و اجتماعی را تفکیک کرده بودین با این منطق که تبعیضات حقوقی در کشور ما رفع نشدنی ست و شرایط ویژه ای را می طلبد که با آن مخالف هستم و اعتقاد دارم که اگر فضای گفتگو فراهم شود می توان آن را به عنوان مطالبه مطرح کرد و پاسخ طلبید . من اعتقاد دارم که تبعیض های قانونی، بر تبعیض های فرهنگی اجتماعی موثر هستند و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی در مواردی شکل دهنده ی برخی قوانین.

این مثالهایی که زدی مال گذشته ان، حق رای که در نظام شاهنشاهی برداشته شد و میشه گفت فمسینم زیاد تاثیرگذار نبود، جزء اصول انقلاب سفید بود
مساله ارث و دیه هم، خوب، توی قوانین کشوره که قوانین هم بر اساس اسلام نوشته شدن و توی اسلام موارد ارث و دیه صریحا ذکر شده (توی قرآن) پس این رو هم توی حکومت دینی موقتا کنار میزاریم
توی حیطه اجتماعی چه مواردی هست که به نظر شما حق زنها پایمال می شه؟

به نقل از مریم بهرمن :
مثلا در قانونی که مرد سرپرست خانواده تعریف می شود ، با جامعه ی روبرو هستیم که مردان آن حق انتخاب و اختیار تصمیم گیری بیشتری دارند و با زنانی مواجه هستیم که ناخود آگاه به حاشیه رانده می شوند و به عنوان نیروی کمکی و نفر دوم دیده می شوند ( این شامل زنانی که به لحاظ اجتماعی موفق و از لحاظ اقتصادی مستقل هستند هم می شود )
در مورد تبعیض اجتماعی ، موارد زیادی را می توان مثال زد ، مثلا عدم امکان حضور زنان در استادیوم های ورزشی
این عبارت "به حاشیه رانده شدن" دقیقا یعنی چی؟ به حاشیه رانده شدن خیلی توضیح کلی ای هست، من مثال دقیق میخوام که بدونم منظور تو از "به حاشیه رانده شدن زن ها در خانواده و اجتماع" چیه
مثلا فرض کنیم در خانواده X زن شاغله می کنه و مرد نه، و در خانواده Y برعکس، مرد شاغله و زن نه
توی کدوم یکی از این دوخانواده زن به حاشیه رانده شده؟
(این سوال خیلی برای من مهمه که جواب داده بشه)

عدم امکان حضور زنان در استادیوم هم معضل قانونیه، نه اجتماعی
معضل زمانی اجتماعی میشه که عرف جامعه نسبت بهش موضعگیرانه باشه، درحالی که عرف جامعه الان با حضور زن در استادیوم مشکلی نداره، قانون میگه نه پس این مشکل قانونیه
 
  • شروع کننده موضوع
  • #47

Masih-j

کاربر فعال
ارسال‌ها
66
امتیاز
382
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای 2
شهر
اصفهان
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

دوستان . چون میزگرد جامعه شناسی هست سعی کنید سوالات را از دید جامعه شناسی و اجتماعی مطرح کنید .
ممنون
 

jam

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
16
نام مرکز سمپاد
kordestan
شهر
sanandaj
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از Masih-j :
دوستان . چون میزگرد جامعه شناسی هست سعی کنید سوالات را از دید جامعه شناسی و اجتماعی مطرح کنید .
ممنون
اصن غیر ممکنه چطو می تونیم بگیم مثلا ارث یا دیه تبعیضه بعد به دین کار نداشته باشیم! از اون حرفا بود که قابل قبول نیس. :-?
اتفاقا هر کدوم توجیه دینی داره طوری حرف نزنید که بحث یکطرفه بشه و ما فقط به به چه چه کنیم
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از Dorna :
داشتم بخشی از سخنرانتیون رو توی اجلاس 55 کمسیون مقام زن در ارتباط با تبعیض جـنس‍‌‍یتی در نظام آموزشی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، و اشتغال در ایران میخوندم.
گفته بودید:
"با توجه به در صد نفوذ تلفن همراه در ایران و استفاده ی زنان از این ابزار ارتباطی این وسیله می تواند ابزاری مناسب جهت جبران برخی مشکلات زیرساختی جهت دسترسی به اینترنت باشد اما تا کنون از آن در راستای افزایش آگاهی و توانمند سازی زنان استفاده ای نشده است والبته در سال های اخیر با کنترل محتوای اس ام اس ها جهت اطلاع رسانی توسط فعالین حوزه های اجتماعی، این موضوع مورد پی گیری دستگاه های امنیتی هم قرار می گیرد ."
و در بخش دیگه گفته بودید:
" حضور کمرنگ زنان در عرصه های تصمیم گیری و عدم رویکرد جـنس‍‌‍یتی در برنامه ریزی ها و اجرای برنامه های حمایتی به ظاهر طرفدار زنان باعث شده است که مشکلات موجود در جوامع سنتی ، همچنان بر وضعیت زنان شاغل در این حوزه تاثیر گذارمی باشد و در کل می توان گفت آی سی تی هنوز نتوانسته در جهت حل عوامل و موانع سنتی موجود در اشتغال زنان تاثیر گذار باشد ."

سئوالم اینجاست که دقیقن چه تبعیض "جـنس‍‌‍یتی" این وسط وجود داره؟
نهایتن هر کس که توانایی بیشنری داره توی زمینه های مختلف حضور پررنگ تری داره!این که حضور زنان کم رنگ تره چه ارتباطی با "تبعیض جـنس‍‌‍یت"داره؟
اگه تعداد مرد های موفق در یک زمینه بیشتره جز اینه که طبیعتن تعداد مرد هایی که در اون زمینه مستعد ترن بیشتر از زن ها بوده؟
در کل تبعیض جـنس‍‌‍یت رو تو این زمینه توضیح بدید!

این بحث شکاف جنسیتی در جوامع اطلاعاتی بحث ی ست که ابعاد مختلفی دارد و در جوامع مختلف هم مطرح هست ، انتظار از تاثیر تکنولوژی بر بهبود وضعیت زنان این موضوع را مطرح می کند که فن آوری اطلاعات و ارتباطات باید بتواند بر بهبود وضعیت زنان تاثیر گذار باشد اما تبعیض جنسیتی در این حوزه نیز تحت تاثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی و نظام و ساختار سنتی حاکم بر جامعه قرار گرفته است

من به عنوان نمونه و گذرا به چند مورد محدود و ملموس اشاره می کنم .
شرایط حاکم بر گروه های غیر رسمی دختران و پسران تحت تاثیر همان جامعه شناسی جنسیت در بیشتر مواقع شرایط را به سمتی می برد که گروه دختران کم تر در حوزه ی تکنو لوژی وارد بحث و تبادل اطلاعات می شوند تا پسران ، پسران بیشتر امکان ارتباط گیری غیر رسمی با افراد دارای سواد در این حوزه را دارند تا دختران . در شهر های کوچک تر و روستا ها این مساله در کنار امکان آموزشی کم تر هم قرار می گیرد .
زنان با توجه به درصد بیکاری ، مشغولیت های کارهای خانگی و نگه داری از فرزندان ، و دیگر مشغولیت ها فرصت زمانی کمتری در خصوص دسترسی به تکنولوژی و آموزش را دارند ، در محیط های کاری همان طور که اشاره کردم ، آموزش ها معمولا با فرصت های برابر همراه نیست که این موضوع در کسب موقعیت های شغلی درسطوح بالاتر را دارند.البته این قسمت را در همان متن بیشترتوضیح دادم ...

و یا یک مثال عینی تر دیگر ، به دلایل مختلف ی دختران کمتر جذب بازی های کامپیوتری می شود ، دلایل این عدم جذب و عدم حضور در گیم نت ها موضوع پژوهشی ست که در حوصله ی این متن نیست اما اتفاقی که افتاده است این ست که به همین دلیل برای کسب مدیریت گیم نت ها محدودیت هایی برای زنان وجود دارد ( یعنی مسولین مربوطه مجوز مدیریت گیم نت را به زن نمی دهند حتی اگر توانایی مدیریتی راداشته باشه )

و البته می توان به محدودیت در پذیرش دانشجویان دختر در رشته های فنی و مهندسی تا همین چند سال گذشته و مشکلات حوزه ی اشتغال و تبعیض های استخدامی ، امکانات آموزش ی و عدم فرصت کافی برای زنان جهت آموزش و ورود و پیشرفت در این عرصه ها و بسیاری از عوامل بازدارنده ی دیگر هم اشاره کرد، من سعی کردم به صورت کلی برخی دلایل تبعیض جنسیتی را در همان متن اشاره کنم . شاید خواندن کل متن کمک کنه ، البته منابع استفاده شده متاسفانه در سایت نیست ...
 

jam

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
16
نام مرکز سمپاد
kordestan
شهر
sanandaj
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از مریم بهرمن :
و البته می توان به محدودیت در پذیرش دانشجویان دختر در رشته های فنی و مهندسی تا همین چند سال گذشته و مشکلات حوزه ی اشتغال و تبعیض های استخدامی ، امکانات آموزش ی و عدم فرصت کافی برای زنان جهت آموزش و ورود و پیشرفت در این عرصه ها و بسیاری از عوامل بازدارنده ی دیگر هم اشاره کرد، من سعی کردم به صورت کلی برخی دلایل تبعیض جـنس‍‌‍یتی را در همان متن اشاره کنم . شاید خواندن کل متن کمک کنه ، البته منابع استفاده شده متاسفانه در سایت نیست ...
اما در جامعه چیزهای دیگری میبینیم همه جا خانما یا دخترای جوان رو استخدام کرده اند این چند سال پیش تان احتمالا چارده سال پانزده سال
پیش نیست؟؟؟؟ در دانشگاه هم بزنم ب تخته آمار پسرا داره صفر میشه دوستی میگفت استاد رشته جوشکاری بودم در آموزشکده فنی
49 تا دختر بودن یک عدد پسر. پشت سر ما قایم میشد از خجالت دخترا!! یا معلمی میگفت کلاسای ضمن خدمت پر از خانم معلماست
تا ده دوازده شب میرن کلاس و بسیاری از عوامل دیگر :)
 

dorna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,588
امتیاز
4,448
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین1
شهر
اصفهان
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان


به نقل از مریم بهرمن :
شرایط حاکم بر گروه های غیر رسمی دختران و پسران تحت تاثیر همان جامعه شناسی جـنس‍‌‍یت در بیشتر مواقع شرایط را به سمتی می برد که گروه دختران کم تر در حوزه ی تکنو لوژی وارد بحث و تبادل اطلاعات می شوند تا پسران ، پسران بیشتر امکان ارتباط گیری غیر رسمی با افراد دارای سواد در این حوزه را دارند تا دختران . در شهر های کوچک تر و روستا ها این مساله در کنار امکان آموزشی کم تر هم قرار می گیرد .
زنان با توجه به درصد بیکاری ، مشغولیت های کارهای خانگی و نگه داری از فرزندان ، و دیگر مشغولیت ها فرصت زمانی کمتری در خصوص دسترسی به تکنولوژی و آموزش را دارند ، در محیط های کاری همان طور که اشاره کردم ، آموزش ها معمولا با فرصت های برابر همراه نیست که این موضوع در کسب موقعیت های شغلی درسطوح بالاتر را دارند.البته این قسمت را در همان متن بیشترتوضیح دادم ...
برابری حقوق به معنی برابری همه چیز نیست!بعضی چیز ها ذاتیه.و به شکل میانگین تو پسر ها علاقه و استعدادش بیشتره و بعضی چیزا بلعکس!البته نمیشه نسخه ی کلی پیچید!
به نقل از مریم بهرمن :
و یا یک مثال عینی تر دیگر ، به دلایل مختلف ی دختران کمتر جذب بازی های کامپیوتری می شود ، دلایل این عدم جذب و عدم حضور در گیم نت ها موضوع پژوهشی ست که در حوصله ی این متن نیست اما اتفاقی که افتاده است این ست که به همین دلیل برای کسب مدیریت گیم نت ها محدودیت هایی برای زنان وجود دارد ( یعنی مسولین مربوطه مجوز مدیریت گیم نت را به زن نمی دهند حتی اگر توانایی مدیریتی راداشته باشه )
بحث گیم نت ها رو من با یکی از دوستان حرف میزدم دلیلش مسئله ی اینه که گیم نت ها یه سری شرایط دارن مثل این که یه زمان هایی تا دیر وقت باز هستن و یک مسئولی باید برای نظارت باشه.این مسئله باز از نظر قانونی مشکل به وجود میاد.مسئله ی توان مدیریتی نیست!


یک مسئله ای هست.الان یک سری دارن سر مسئله ی اجتماعی بحث میکنن یک سری سرقوانین.بعد شما گاهن جواب کسایی که از منظر اجتماعی بحث میکنن رو با قوانین میدین :D
سوال های من از لحاظ اجتماعی بود.میدونم از نظر قوانین یک سری تبعیض ها هست.اما تو اجتماع هم آیا تبعیض جنسیتی برای مثال توی مسئله ی "ارتباطات و اطلاعات" وجود داره!؟
 

jam

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
16
نام مرکز سمپاد
kordestan
شهر
sanandaj
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از s.l.v.n :
مخالفت با حقوق سیاسی زنان
مدرس که یکی از پنج مجتهد ناظر مجلس دوم مشروطه بود، مخالفت شدیدی با حق رأی و انتخاب زنان به نمایندگی مجلس داشت. او در توضیح مخالفت خود در مجلس چنین استدلال کرده بود:
از اول عمر تا به حال بسیار در بر و بحر ممالک اتفاق افتاد بود برای بنده، ولی بدن بنده به لرزه درنیامد و امروز بدنم به لرزه آمد. اشکال بر کمسیون اینکه اسم نسوان را در منتخبین برد، که از کسانی که حق انتخاب ندارند نسوان هستند...خداوند قابلیت در این‌ها قرار نداده‌است که لیاقت حق انتخاب داشته باشند، مستضعفین و مستضعفات و آن‌ها از این نمره‌اند که عقول آن‌ها استعداد ندارد. گذشته از اینکه در حقیقت نسوان در مذهب اسلامتحت قیمومیتند، الرجال قوامون علی النساء، در تحت قیمومیت رجال هستن
نظرتون راجع به این چیست
ما یه چیزی داریم به نام زمان و مکان خیلی چیزها را قدیم گفتن الان رد شده و بر عکس ایشون حرفشان وحی منزل که نبوده. شطرنج
هم تا زمانی حرام بود آیت الله خمینی حلال کردند و چیزهای دیگه. بعدا لینک همه حرفاشون رو بدید بعد قضاوت کنیم
 

SOUL KEEPER

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,161
امتیاز
8,025
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گنبد کاووس
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از مریم بهرمن :
من با تفاسیری از همان نوع که شما مثال آوردین نزدیکی فکری ندارم و با این نوع نگاه هم موافق نیستم

اگر موافق نیستین برا چی مسلمونین ؟ جناب قرائتی به هر حال اسلام شناس و مفسر قرآن هستند ، قاعدتا" برداشت ایشون از قرآن معتبر تر و درست تر از من و شماست
شما به فکر حقوق زنانین ، فعالیت می کنین ، به خاطرش بازداشتگاه رفتین ، بعد چطور این مسئله رو برای خودتون حل نکردین هنوز و در مورد ادیان تحقیقی نکردین و دینی رو انتخاب کردین (بعید می دونم انتخاب کرده باشید البته) که فمنیسم ها باش مشکل دارن و معتقدن باید بازبینی بشه ؟ (نمونه ی بارزش خانم کار)

به نقل از مریم بهرمن :
اما می توانم تنها آرزوی این را داشته باشم که همه ی قرائت ها و تفاسیر از دین برای تمامی دین باوران در راستای حرمت به انسانیت تمامی انسان ها چه زن و چه مرد باشد ، به هر حال در زندگی امروزین و عرفی ،تنبیه بدنی جزء انواع خشونت ها قرار دارد و مذموم است و عملی غیر انسانی و غیر اخلاقی ...

این صحبت ها در حد آرمان و تخیل ِ ، من هم که اینجا هستم خیلی چیزها رو دوست دارم و میخوام که خیلی چیز ها عوض شه و جور های دیگه باشه
باز هم متأسفانه شاهد کلی گویی از سمت شما هستیم



نکته ی بعدی اینه که ، خیلی ها معتقدن که شما و همکاران شما ، دنبال حقوق برابر و تساوی زن و مرد نیستین ، بلکه به دنبال حقوق عینی هستین ، یعنی اگر به فرض در جامعه ای مرد "دلاک ِ حمام" بود ، زن هم باید "دلاک ِ حمام" باشد ! و مثال هایی از این قبیل که فراوان ِ . چه پاسخی برای این مسئله دارید ؟

در واقع ، فمنیسم در ایران ، به علت اینکه یک دروه ی مرد سالاری ِ چندین ساله (خوب یا بد رو فعلا" کار نداریم) رو دیده ، خواهان حقوق بیشتر زن نسبت به مرد و یکجور "زن سالاری" هست ، تا ثابت کنه زن ها برتر هستند یا ، برابر هستند با مردان از این نظر که اونها هم می توانند دوره ی "زن سالاری" داشته باشند و مملکت و جامعه بچرخه ، و من (و خیلیای دیگه) با این طرز فکر مخالفم

نکات زیادی هست در صحبت هاتون که میشه بهش اشاره کرد ، اما فعلا" ترجیح میدم چیزی نگم ؛ در ضمن شما فعال حقوق زنان هستین ، باید بتونید اول خودتون رو مقبول واقع کنین و به قبولونین به مردم بعد راهکار بدین و کاری از پیش ببرید ، چرا نمی تونید در برابر این فکر که جنبش فمنیسم ایرانی نوعی عقده گشایی و مرد ستیزی ست بحث کنید و قانع کنید بقیه رو ؟

و اینکه ، نظر شما در رابطه با این جمله که "زن ها یا خوشگل اند یا فمنیسم" چیه ؟
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از Dorna :
برابری حقوق به معنی برابری همه چیز نیست!بعضی چیز ها ذاتیه.و به شکل میانگین تو پسر ها علاقه و استعدادش بیشتره و بعضی چیزا بلعکس!البته نمیشه نسخه ی کلی پیچید!بحث گیم نت ها رو من با یکی از دوستان حرف میزدم دلیلش مسئله ی اینه که گیم نت ها یه سری شرایط دارن مثل این که یه زمان هایی تا دیر وقت باز هستن و یک مسئولی باید برای نظارت باشه.این مسئله باز از نظر قانونی مشکل به وجود میاد.مسئله ی توان مدیریتی نیست!


یک مسئله ای هست.الان یک سری دارن سر مسئله ی اجتماعی بحث میکنن یک سری سرقوانین.بعد شما گاهن جواب کسایی که از منظر اجتماعی بحث میکنن رو با قوانین میدین :D
سوال های من از لحاظ اجتماعی بود.میدونم از نظر قوانین یک سری تبعیض ها هست.اما تو اجتماع هم آیا تبعیض جـنس‍‌‍یتی برای مثال توی مسئله ی "ارتباطات و اطلاعات" وجود داره!؟

پاسخ تان قابل تامل هست و پاسخ سوال تان رو در نقد من از جواب تان می توانم بدهم ،
اولا من موافق این نیستم که استفاده و چگونگی استفاده از تکنولوژی مساله ایی ذاتی ست ، بحث جامعه شناسی جنسیت را در راستای فهم همین موضوع مطرح کردم
و بعد اگر فقط به همین بحث گیم نت بپردازیم گفتین که یک زمانی " باید تا دیر وقت باز باشند" و "یک مسئولی باید برای نظارت باشه"، این مسئله باز از نظر قانونی مشکل به وجود میاد" ...

اگر دزست متوجه شدم معنای این جمله این هست که چون تا دیر وقت گیم نت باید باز باشد و زنان هم نمی توانند تا دیر وقت بیرون باشند و در نتیحه نمی توانند مدیریت گیم نت را بر عهده بگیرند درسته ؟
پس سوال این جا مطرح می شود چرا زنان نمی توانند تا دیر وقت بیرون باشند ؟ به خاطر مسائل امنتی ؟ چرا نباید امنیت شهروندان تامین شود ؟ اگر زنی شرایطی داشت که تا دیر وقت در گیم نت بماند چی ؟این ها نمونه هایی از مسائل تبعیض آمیز اجتماعیی ست و این چراها را می توان در برابر خیلی موضوعات دیگر گذاشت ...
و البته لازم به توضیح هست که به دلیل این که در فضای کسب و کار غیر دولتی بایدی در زمان کار نیست و تنها با کم تر کار کردن سود کم تری نصیب فرد می شود پس این الزام باید در باز بودن مغازه منتفی می شود ...
 

jam

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
16
نام مرکز سمپاد
kordestan
شهر
sanandaj
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

از بس که خانواده و جامعه خانم ها رو دوس دارن دوس ندارن تا پاره ای از شب در یک مغازه بشیننند و چرتکه بیندازن. چرا جنبه مثبت داستان رو نگاه نمیکنیم. چرا در جامعه سنتی
ما ورود به مغازه یک آقا و کشتن یا آزار او خیلی بزرگ نمیشه اما درباره خانمها مهم هستش. این محدودیت نیس علاقه است اتفاقا. داریم احترامش رو بالا میبریم. الان اگر یکی
از نزدیکان من که در تلار عروسی کار میکنه و ساعت 1 شب میاد خونه خدای نکرده اتفاقی براش بیفته شوهر و پسراش متهم نمیشن که یه زن از 1 تا 1 شب ستم میکشه
بعد هم چون ضعیفه در برابر اون شخص چکار میتونه بکنه؟ جامعه سنتی رو با حرف نمیشه عوض کرد ما اینیم. خواهرای ما اگر طلاق بگیرن عیبه. نمی تونن زن صد تا بشن مانند
کشورای غربی! هر روز با یکی. یا الان اینطور نیس؟؟؟ پیشرفت کردیم؟؟؟!! تازه تو همون کشورا هم تجاوز به عنف زیاده همه می دونند
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از GCD :
ببین خانم بهرمن، این مواردی که گفتی هیچکدوم پاسخ سوال من رو نمیده! من درباره تبعیض هایی که توی قانون هست بحثی ندارم چون اونا فعلا از دسترس من و تو خارجه
جرف من اینه که توی اجتماع، توی جامعه ای که توش زندگی می کنیم (خیابون، مترو، اتوبوس، خانواده، محل کار و...) چه تبعیضاتی میبینی که ریشش قانون کشور نباشه؟

این مثالهایی که زدی مال گذشته ان، حق رای که در نظام شاهنشاهی برداشته شد و میشه گفت فمسینم زیاد تاثیرگذار نبود، جزء اصول انقلاب سفید بود
مساله ارث و دیه هم، خوب، توی قوانین کشوره که قوانین هم بر اساس اسلام نوشته شدن و توی اسلام موارد ارث و دیه صریحا ذکر شده (توی قرآن) پس این رو هم توی حکومت دینی موقتا کنار میزاریم
توی حیطه اجتماعی چه مواردی هست که به نظر شما حق زنها پایمال می شه؟
این عبارت "به حاشیه رانده شدن" دقیقا یعنی چی؟ به حاشیه رانده شدن خیلی توضیح کلی ای هست، من مثال دقیق میخوام که بدونم منظور تو از "به حاشیه رانده شدن زن ها در خانواده و اجتماع" چیه
مثلا فرض کنیم در خانواده X زن شاغله می کنه و مرد نه، و در خانواده Y برعکس، مرد شاغله و زن نه
توی کدوم یکی از این دوخانواده زن به حاشیه رانده شده؟
(این سوال خیلی برای من مهمه که جواب داده بشه)

عدم امکان حضور زنان در استادیوم هم معضل قانونیه، نه اجتماعی
معضل زمانی اجتماعی میشه که عرف جامعه نسبت بهش موضعگیرانه باشه، درحالی که عرف جامعه الان با حضور زن در استادیوم مشکلی نداره، قانون میگه نه پس این مشکل قانونیه

اولا حق رٱی زنان تنها مثالی بود برای روشن شدن این بحث که تبعیض‌هایی وجود دارند که به هیچ عنوان نسبی نیستند و من اشاره‌یی به وضعیت حق رٱی زنان در ایران نکردم؛ هرچند، از دوره‌ی مشروطه تا دوره‌ی پهلوی تلاش‌های زنان در زمینه‌ی گرفتن حق رٱی از فعالیت‌های آشکار و مثال‌زدنی فعالین جنبش زنان بوده است.


در مورد وضعیت دو خانواده‌یی که مثال زده شده (زن شاغل و مرد شاغل) مسئله‌ی اصلی وضعیت این زنان در خانواده‌ها نیست،‌ هرچند برای روشن کردن وضعیت این زنان هم باید اول مشخص کنیم در مورد چه خانواده‌یی حرف می‌زنیم. این بحث، بحث روانی و اجتماعی است، و نکته‌ی مورد نظر «نظام مردسالار» است نه فقط وضعیت مرد یا زن. به‌عنوان مثال ممکن است مردی هم در خانواده‌یی شاغل باشد و هم به‌حاشیه‌رانده شده، چرا که در آن خانواده زن توانسته نقش رئیس خانواده‌ی مردسالار را به‌عهده بگیرد. پس بحث اصلی ما این است که چیزی به‌عنوان نظام ِ «سالاری» وجود نداشته باشند که در نهایت منجر به به حاشیه راندن شدن افراد جامعه، از هر جنسیتی، شود.

مسئله‌ی شاغل بودن زنان و به حشایه رانده‌شدن‌شان در جامعه‌‌ی ما و در نظام مردسالار با هم در تضاد نیستند. شاغل بودند می‌تواند برای فرد استقلال مالی و تقویت روحی به‌دنبال داشته باشد و این دو می‌توانند استقلال فردی شخص را به‌وجود بیاورند. ولی در نظام مردسالار استقللال فردی چندان با استقلال مالی گرده‌خورده نیست. به‌عنوان مثال زنی می‌تواند شاغل باشد،‌و در آمد بالایی هم داشته باشد، با این‌حال در محیط خانواده کماکان جنس دوم به‌حساب بیاید و درآمدش به‌عنوان نیروی کمکی محسوب شود. در جامعه‌ی ما شاغل بودن زنان به‌نوعی به‌عنوان شغل دوم برایشان به‌حساب می‌آید و شغل اول‌شان خانه‌داری بست ،
همان‌طور که این‌روزها هم می‌بینیم هم دولتمردان و هم افراد جامعه روی این نکته تٱکید می‌کنند.

در مثال استادیوم هم مسئله‌ی قانون ریشه در مسائل فرهنگی دارد و اغلب دفاعی که قانون‌گذاران از ممنوعیت حضور زنان در استادیوم می‌کنند این است که امنیت زنان به‌خطر می‌افتد و محیط استادیوم مناسب برای زنان نیست. همون‌طور که گفتم بحث تبعیض‌های اجتماعی و قانونی جدای از هم نیستند و روی هم‌دیگر اثر مستقیم می‌گذارند، و همین تبعیض به‌قول شما قانونی به‌راحتی تبدیل به تبعیض اجتماعی شده و زنان را از یکی از محیط‌های اجتماعی محروم کرده است.
 

N¡na

کاربر جدید
ارسال‌ها
0
امتیاز
3,351
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1396
مدال المپیاد
گذاشتم كنار
دانشگاه
هنرهاي زيبا دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
طراحي صنعتي
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از نیکتا :
منظورم اینه که دید مردم به کلمه ی " زن " بیشتر به خاطر جـنس‍‌‍یت اون هست ! و وقتی که شما می گید : ((فلان خانوم ، فلان کار رو کرد ، )) اولین چیزی که احتمالا بهش برخورد می کنید اینه که راجب اون زن قضاوت می کنن ، و گاهی هم ممکنه بگن که اینکار زن ها نیست و خلاصه از این چیز ها !
و من فکر می کنم که این بر می گرده به دید جامعه نسبت به زن . می خوام نظر شما رو در این مورد بدونم !
و این که گفتم دید شخصیتی منظورم این هست که هر کسی یک شخصیتی داره و متناسب با شخصیتش یه سری کارها رو انجام می ده و یا از اون ها پرهیز می کنه و به خودش مربوط هست . اما در حال حاضر چیزی که من دارم می بینم اینه که کارهایی رو که زن ها می کنن پایه شخصیتشون نمی ذارن و صرفا می گن این به خاطر زن بودنش هست . و با این دید در مورد درست یا غلط بودن اون قضاوت می کنن .
در کل می خوام بدونم این نگرش ها چقدر با چیزی که من می بینم تفاوت دارن !
خانم بهرمن من ارسال دیروزم رو تکرار می کنم ! چون فکر می کنم شما متوجه نشدید ! اگر خواستید ارسال کامل رو ببینید برید صفحه 2 !
ممنون می شم جواب بدبد . . .
 

Shadow!

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
503
امتیاز
235
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1 مشهد
شهر
مشهد
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

همين كه يه سري سوالا رو جواب نميدين و تفره ميرين نشون ميده شما اطلاعات و توانايي كافي واسه دفاع از فمينيسم به خصوص فمينسم ايراني رو ندارين ! اگه دوستان يه نگاهي به سوال و جوابا بندازن متوجه ميشن كه قسمتايي كه مربوط به فمينيسم ايراني ميشه رو اصلا جواب ندادن يا اينكه خيلي به حايشه كشوندن ! مثلا ما ازشون تفسير و تحليل فمينيسم ايراني رو خواستيم ايشون در جواب چند نمونه از فعاليت هاي زنان فمينيسم ايراني رو گفتن (:|
در آخر باس بگم بنده هم نظرم اينه كه " زنا يا خوشگلن يا فمينيسم (; :)) "
لطفا مسئولين سايت واسه ميزگرد هاي بعدي افراد شايسته تري انتخاب كنن ! خوش باشين ...
 

astronomer_girl

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
845
امتیاز
1,487
نام مرکز سمپاد
فرزانگان سمنان
شهر
سمنان
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از آناهید :
من زن های زیادی رو دیدم که میگن : مگه ما بی صاحبیم؟ واقعا اینو میگن. آدم های محترمی هستن. اما خب شاید تحصیلات بالایی نداشته باشن. من فکر میکنم از بین بردن این تفکر که خودشونو در حد یک عروسک صاحب دار میبینن خیلی مهمه و خیلی سخت. به نظر شما چطور باید این کار رو انجام داد؟

این خانوم سوال خیلی خوبی پرسیدن، ولی جوابتون لا اقل واسه من قانع کننده نبود.


سوال خودم:
چند ساله صدا و سیما سریال هایی رو پخش میکنه که به وضوح داره دو همسر بودن آقایون رو جا میندازه و سعی می کنه هر چه بیشتر اینو طبیعی جلوه بده. نمونش سریالهای ماه رمضون پارسال(هم شبکه 1 هم 2 هم3!) امسال که من چند قسمت "تا ثریا" رو دیدم، برنامه طرد شدن یک زن رو نشون میداد که بعد از مرگ شوهرش اقدام به ازدواج مجدد کرده. خوب ملت اینو ببینن برداشتشون اینه که زن حق نداره دو بار ازدواج کنه. تقصیر خودشون هم نیست، به شکل نامحسوسی داره فرهنگ سازی میشه. هیچ اقدامی انجام نمیشه در این مورد؟

من شنیده بودم که مهریه خانوما بجای عندالمطالبه شده عند الاستطاعه. راسته؟! :O اینطور باشه که یه ذره حقوق خانوما هم تو ازدواج پرپر میشه! (چون مردا از دست پخت زنشونم خوششون نیاد راحت طلاق میگیرن، زنا کتک هم بخورن کارشون به این سادگیا نیست.)
 

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
465
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

من این فمینیسم را به کل رد می کنم. چون مرد هستم دیگه! دوستان خانمی که از این تز دفاع می کنند و در میان کارگردان های سینما
فیلم های ضد مردشان کاملا جیغ بنفش میکشد نمی توانند خیلی سر راست و روشن حرف دلشان را بگویند... به هر حال نصفی از
جامعه اینجا مرد می شوند در آینده ! مخالفت می کنند احتمالا... البته خیلی ها هم هستند هر چه خانم هایشان بگویند گوش میکنند حتی رنگ جوراب و شلوارشان
را خانم انتخاب میکند و... گرامی خوب است حرف ته دلتان را بزنید تا آقایان یه تصمیمی برایتان بگیرند! به هر حال چه اتفاق دیگری باید بیفتد تا خانم
با لنگه کفش به جان ما نیفتد!!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا