• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

تشویق-تنبیه

hoda.m

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
195
امتیاز
370
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
پاسخ : تشویق-تنبیه

دوتاش لازمه، هر كدوم يه زماني بهتره!
+
من ديروز رفتم دكتر 4تا آمپول بهم داد. چون از آمپول ميترسم گفتم نميزنم. اولش مامانم دعوام كرد (گفت ديگه اگه مريض شي نميارمت دكتر و اينا) ديد روم اثر نداره تشويقم كرد! گفت اگه آمپولت رو بزني فلان چيز رو برات ميخرم (عين بچه كوچولوها!!!) منم آمپول زدم!!!
يعني رو من تشويق اثر ميذاره!!!
 

fery

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
82
امتیاز
260
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 2 تهران
شهر
تــهـــران
مدال المپیاد
واسه فیزیک می خوندم
پاسخ : تشویق-تنبیه

من که به شدت تنبیه روم تاثیر داره.
ولی به نظرم به شخص بستگی داره
 

mahshid_f

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
5,940
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
روان شناسی
پاسخ : تشویق-تنبیه

دوستان یه کم سطح فکریتونو بالا ببرین! :D
علم امروزه کاملا با این دو تا روش مخالفه...

منم به شخصه مخالفم!
اگر ارزشها، با روش های درست، درونی بشن،
دیگه هیچ نیازی به این کارا نیست
و انسان ها با اختیار خودشون کارای خوب رو انجام میدن و کارای بد رو انجام نمیدن!
همه ی مشکل سر ِ همین درونی نشدن ارزشهاس...
اصولا آدمایی که عاجز هستن در انجام این کار، به تشویق و تنبیه رو میارن!
 

Hamid.s

‌Bug
ارسال‌ها
1,688
امتیاز
16,727
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد1
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
نرم‌افزار
پاسخ : تشویق-تنبیه


به نقل از مهشیـــــ :دی :
دوستان یه کم سطح فکریتونو بالا ببرین! :D
علم امروزه کاملا با این دو تا روش مخالفه...

منم به شخصه مخالفم!
اگر ارزشها، با روش های درست، درونی بشن،
دیگه هیچ نیازی به این کارا نیست
و انسان ها با اختیار خودشون کارای خوب رو انجام میدن و کارای بد رو انجام نمیدن!
همه ی مشکل سر ِ همین درونی نشدن ارزشهاس...
اصولا آدمایی که عاجز هستن در انجام این کار، به تشویق و تنبیه رو میارن!

خوب این درونی شدن دقیقا چه جوریه؟ تو چه جوری به یه بچه 5ساله میخوای بفهمونی یه کار بده یا خوب که بعد درونی شه براش؟ دو سه بار یه کار بد کرد دعواش کنی میفهمه اون کار بده دیه.

با همین تشویق و تنبیه باید ارزشا رو فهموند به بچه ها
 

mahshid_f

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
5,940
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
روان شناسی
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از The Bug :
خوب این درونی شدن دقیقا چه جوریه؟ تو چه جوری به یه بچه 5ساله میخوای بفهمونی یه کار بده یا خوب که بعد درونی شه براش؟ دو سه بار یه کار بد کرد دعواش کنی میفهمه اون کار بده دیه.

با همین تشویق و تنبیه باید ارزشا رو فهموند به بچه ها
خب من نمیدونم چجوری :D
باید از روانشناسا بپرسین :D
(خودم در آینده که روانشناس قول میدم بیام بگم :)))
ببین مثلا وقتی من تمرین ریاضیمو حل نکنم و معلمم بگه حالا که حل نکردی باید
برای دفه بعد، 100تا تست اضافه حل کنی، ارزش درس خوندن هیچوخ برای من درونی نمیشه...
و همیشه حتی اگر خیلی خیلی درس بخونم، این کار رو با رضایت انجام نمیدم!
ینی وقتی تنبیه باشه، شاید بچه هیچوخ نفهمه که چرا کارش بَده، فقط از روی ترس انجام نده!

تشویق هم همینطور...
تشویق یه انگیزه ای به آدما میده که شاید این انگیزه همیشه نباشه...
تو امروز درس میخونی و مثلا پدر مادرت تشویقت میکنن، ولی در آینده مجبوری درس بخونی،
و هیچ تشویقی هم در کار نیست!

آدما باید خودشون خوب و بد ِ کار ها رو بفهمن!
اینجاس که انجام یه کار خوب یا انجام ندادن یه کار بد، ارزشمنده!

یکی از راه هاش تا به نظر من تجربه کردنه البته برای چیزایی که میشه تجربه کرد و آسیبی هم نمیزنه
مثلا اگر من یه بار تمرینامو ننویسم و نمره م خیلی بد بشه، این ارزش ِ تمرین حل کردن، یه جورایی برای من درونی میشه!
 

Hamid.s

‌Bug
ارسال‌ها
1,688
امتیاز
16,727
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد1
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
نرم‌افزار
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نظر منم تو این سن تنبیه و اینا شاید جوابگو نباشه یا اگه باشه فقط تا وقتیه که اون تنبیه یا تشویقه باشه....

ولی تو سنای کمتر همین تنبیهه که به یه بچه میفهمونه یه کار بده. مثلا یک بچه میخواد به آتیش دست بزنه... تو میزاری تجربه کنه؟

یا مثلا میخواد یه کاری کنه که تو اون سن ضررشو نمیفهمه. حالا میخوای بشینی براش توضیح بدی چرا بده؟ (الان مثالش نیومد :-" )

خُ باید یکی دوبار خواست بکنه دعوا کنی تا بفهمه که بده دیه :D

اصن بچه کتک نخوره که بزرگ نمیشه :-" :D
 
ارسال‌ها
1,901
امتیاز
14,052
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعــباس
سال فارغ التحصیلی
1392
پاسخ : تشویق-تنبیه

من فکر میکنم اصولا تنبیه ماثرتره بدلیل اینکه در تنبیه یک امکان از فرد سلب میشه یعنی اگه ما امکانات فرد رو p در نظر بگیریم در تنبیه امکانات شخص p-۱ میشه اما در تشویق شخص براش این فکر پیش میاد که خب اگه موفقم نشدم و کارو انجام نداد فقط یک فرصتو از دست دادم اما در تنبیه نه چون شخص یک امکان قبلیم از دست داده در واقع در ناموفق بودن در اخذ تشویق امکانات شخص p باقی میمونه اما در تنبیه p-۱ میشه.
 

mahshid_f

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
5,940
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
روان شناسی
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از The Bug :
به نظر منم تو این سن تنبیه و اینا شاید جوابگو نباشه یا اگه باشه فقط تا وقتیه که اون تنبیه یا تشویقه باشه....

ولی تو سنای کمتر همین تنبیهه که به یه بچه میفهمونه یه کار بده. مثلا یک بچه میخواد به آتیش دست بزنه... تو میزاری تجربه کنه؟

یا مثلا میخواد یه کاری کنه که تو اون سن ضررشو نمیفهمه. حالا میخوای بشینی براش توضیح بدی چرا بده؟ (الان مثالش نیومد :-" )

خُ باید یکی دوبار خواست بکنه دعوا کنی تا بفهمه که بده دیه :D

اصن بچه کتک نخوره که بزرگ نمیشه :-" :D
خب من رفتم یه کم فک کردم :D
به این نتیجه رسیدم که شاید تشویق موثر باشه اما واقعا در سنین «کودکی» ...
بعد از اون دیگه اصلا فک نمیکنم نیازی باشه
آخه فک کنید شرایطی باشه که بدون ترس از چیزی و بدون ِ انگیزه کاذب یه کارایی رو انجام ندید،یا انجام بدید !
اون خیلی بهتره...
یهتره فک کنیم در چه صورتی اون شرایط ِ خیلی خوب برامون پیش میاد !
 
ارسال‌ها
1,901
امتیاز
14,052
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعــباس
سال فارغ التحصیلی
1392
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از مهشیـــــ :دی :
خب من رفتم یه کم فک کردم :D
به این نتیجه رسیدم که شاید تشویق موثر باشه اما واقعا در سنین «کودکی» ...
بعد از اون دیگه اصلا فک نمیکنم نیازی باشه
آخه فک کنید شرایطی باشه که بدون ترس از چیزی و بدون ِ انگیزه کاذب یه کارایی رو انجام ندید،یا انجام بدید !
اون خیلی بهتره...
یهتره فک کنیم در چه صورتی اون شرایط ِ خیلی خوب برامون پیش میاد !
ا
یه جمله ای هس میگه همیشه نباید دنبال کیفیت ۱۰۰٪ بود شاید نشه...
خب دلیلی نداره ما برای انجام یکار در یک کودک بخوایم از راه اصلی یعنی فهموندن هدف پیش بریم چون در هر صورت عقلش هنوز نمیرسه بهتره تربیت کننده از راه های فرعی (تنبیه و تشویق)که بسیار هم ماثرند پیش بره
 

mahshid_f

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
5,940
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
روان شناسی
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از mohammadreza128 :
یه جمله ای هس میگه همیشه نباید دنبال کیفیت ۱۰۰٪ بود شاید نشه...
خب دلیلی نداره ما برای انجام یکار در یک کودک بخوایم از راه اصلی یعنی فهموندن هدف پیش بریم چون در هر صورت عقلش هنوز نمیرسه بهتره تربیت کننده از راه های فرعی (تنبیه و تشویق)که بسیار هم ماثرند پیش بره
منم همینو گفتم!
کودک عقلش نمیرسه و این راه ها براش بهتره، اما وقتی عقلش رسید،
این روش ها میتونه آسیب هم بزنه...
 
ارسال‌ها
1,901
امتیاز
14,052
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعــباس
سال فارغ التحصیلی
1392
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از مهشیـــــ :دی :
منم همینو گفتم!
کودک عقلش نمیرسه و این راه ها براش بهتره، اما وقتی عقلش رسید،
این روش ها میتونه آسیب هم بزنه...
ا
بسته به موضوع متغیره به نظرم در همین سن ۱۷-۱۸ و حتی بالاتر هم تشویق ماثره مثلا پدر به فرزندش بگه اگه فلان دانشگاه قبول شدی برات ماشین میخرم. یا حتی تنبیه هم در رده هایی میتونه وجود داشته باشه در کل به نظرم به کلیت موضوع معلول بستگی داره.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #32

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از مهشیـــــ :دی :
آدما باید خودشون خوب و بد ِ کار ها رو بفهمن!
در مورد این تیکه از حرفتون... .

با یکم تغییر میشه یه نتیجه نهایی گرفت... .

اینکه تا ایی که فرد میفهمه سعی میکنیم متقاعدش کنیم...(که با توجه به سنین مختلف ممکنه متفاوت باشه.)

و اگر راضی نشد مجبوریم که از تشویق و اگر جواب نداد از تنبیه استفاده کنیم... .

کی موافقه؟
 

Hamid.s

‌Bug
ارسال‌ها
1,688
امتیاز
16,727
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد1
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
نرم‌افزار
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از Mr.Mamareza :
در مورد این تیکه از حرفتون... .

با یکم تغییر میشه یه نتیجه نهایی گرفت... .

اینکه تا ایی که فرد میفهمه سعی میکنیم متقاعدش کنیم...(که با توجه به سنین مختلف ممکنه متفاوت باشه.)

و اگر راضی نشد مجبوریم که از تشویق و اگر جواب نداد از تنبیه استفاده کنیم... .

کی موافقه؟

[وب اون متقاعد کردنش که درسته..

اما اینطوری که تو میگی یعنی همیشه باید اول تشویقو امتحان کرد؟ موافق نیسم ;;) :D

گاهی تنبیه گاهی تشویق گاهی هردو :-" :D خلاصه هر کدوم به جای خودش :D

به نظر من گاهی تنبیه بهتر از تشویقه. لوس بار میان مردم اگه همش تشویق شه :D
 

mahshid_f

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
5,940
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
روان شناسی
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نظر من در هر صورت، تشویق و تنبیه هر دو، نتایج کوتاه مدت دارن...

بهتره دنبال راهی باشیم، برای بلند مدت...

همین :D
 

fa.z

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
544
امتیاز
1,467
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
كرمان
سال فارغ التحصیلی
94
رشته دانشگاه
ژنتیک
پاسخ : تشویق-تنبیه

بستگى داره، معمولا تنبيه بيشتر روم اثر ميذاره ولى تشويق كه خيلى بهتره!
 

shinymoon

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
291
امتیاز
2,673
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
tbriiizzzz
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه تبریز
رشته دانشگاه
زبان و ادبیات انگلیسی
پاسخ : تشویق-تنبیه

تشویق خیلی بهتره چون هرچقد بچه رو تنبیه کنی به لج میافته و اصن درس نمیشه اما با تشویق یادش میمونه که از این کارش خوششون میاد سعی میکنن کار خوبو انجام بدن!! :)
 

Elham :)

کاربر فعال
ارسال‌ها
45
امتیاز
120
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 4
شهر
Thrn
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نظرم نمیتونیم بگیم فقط تشویق یا فقط تنبیه ، هردوتاش لازمه .

تنبیه هم اگه باشه معلومه که نباید بدنی باشه ، همین که به شخص مورد تنبیه :D بگیم که از کارش خیلی ناراحت میشیم خودش یه نوع تنبیه میتونه باشه .

درمورد تشویق هم یه جایی خوندم که تشویق هر دفعه خوب نیس و اگه دفعات تشویق زیاد بشه ؛ اثر تشویق کم میشه .
 

kimia moghadam

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
255
امتیاز
2,622
نام مرکز سمپاد
فرزانگان١
شهر
مشهد
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : تشویق-تنبیه

ميدونين، من فك ميكنم اين چيزا به شخص هم بستگي داره.مثلا من خودم وقتي تشويق شم كلي انرژي ميگيرم و ميتونم به اين اميد كارارو خوب انجام بدم اما بعضي اينجوري هستن كه بايد مثلا بزني تو سرشون به اصطلاح تا به خودون بيان...
 

zeynab75

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
776
امتیاز
5,336
شهر
قوچان
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از K.M.W :
ميدونين، من فك ميكنم اين چيزا به شخص هم بستگي داره.مثلا من خودم وقتي تشويق شم كلي انرژي ميگيرم و ميتونم به اين اميد كارارو خوب انجام بدم اما بعضي اينجوري هستن كه بايد مثلا بزني تو سرشون به اصطلاح تا به خودون بيان...
خب همینکه بعضیا فقط باید زورو تنبیه بالاسرشون باشه به خصوصیات درونیشون برنمیگرده به این برمیگرده که از بچگی با تنبیه چیزیو بهش یاد میدادن و یا سرزنشش میکردن، نه؟
 

kimia moghadam

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
255
امتیاز
2,622
نام مرکز سمپاد
فرزانگان١
شهر
مشهد
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : تشویق-تنبیه

به نقل از ~Dr.Shariati~ :
خب همینکه بعضیا فقط باید زورو تنبیه بالاسرشون باشه به خصوصیات درونیشون برنمیگرده به این برمیگرده که از بچگی با تنبیه چیزیو بهش یاد میدادن و یا سرزنشش میکردن، نه؟

آره شايد
ولي بچه اي كه از همون اول تحقير و سرزنش بشه فك نكنم ديگه اميدي براي ادامه دادن براش بمون!

اون حالتي من گفتم يه جوريه كه طرف به خودش بياد. اگر نه نظر شخصيم اينه كه تنبيه مثه يه عمل بازدارندست! شايد مثن اون پدر مادر كه بچشونو تنبيه ميكنن قصد دارن كه پيشرفت كنه، اما اون بدتر زده ميشه
بازم ميگم يه جوري بايد باشه كه فرد به خودش بياد نه اينكه مايوس بشه...
شخصيت اون كسي كه از اول بچگي سرزنش شده، وقتي بزرگ بشه فك نكنم بتونه با سرزنش شدن دوباره كارشو درست انجام بده،با اين كار فقط تبديلش كردن به يه آدم ضعيفي كه فكر ميكنه هيچ توانايي نداره...
 
بالا