• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

فرهنگ

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
701
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : فرهنگ

بحث فرهنگ همون طور که مشخص شد بحث خیلی پیچیده ایه و به راحتی تعریف نمی شه. و این رو هم باید اضافه کرد که به عقیده خیلی از انسان شناس ها پدیده که فرهنگ خاصه انسان نیست و در جوامع نخستیان پیشرفته مثل شامپانزه ها دیده می شه. یعنی اونها هم رسومی دارن که با آموزش نسل به نسل منتقل می کنن پس می شه کمی در ذاتا انسان بودنش شک کرد.
ولی جدا از این مسئله جدال برانگیز کتاب جامعه شناسی گیدنز فرهنگ رو این طور توصیف می کنه:

آن دسته از جنبه های جوامع بشری است که آموخته می شوند، نه آنهایی که به ارث می رسند.​

بین اکثر تعاریفی که از فرهنگ می شه شاید از همه بیشنر یک نکته قابل توجه باشه. نیاز اون به آموزش. و این یعنی خوب یا بد بودن یک فرهنگ می تونه کاملا اکتسابی باشه یعنی بد فرهنگی فقط در یک برهه ی زمانی خاص و در مکانی خاص و تحت شرایط بخصوصی معنی بده. مثلا دست به سر کشیدن به عنوان نوعی نوازش در ایران بد فرهنگی وا یا کار زشت تلقی نمی شه ولی برای تایلندی ها مسئله است. هر چند خیلی از تحلیل گر های مسائل اجتماعی بعضی از رفتار ها رو به عنوان بد مطلق در نظر می گیرن. یعنی در اکثریت جوامع نادرست به نظر می رسه. مثل دزدی. و الگو های مختلفی برای مذموم جلوه دادن چنین رفتار هایی در جوامع دیده می شه. چیزی که خیلی مورد بحثه اینه که ما تفاوت ها فرهنگی خیلی زیادی داریم ولی انکار شباهت های قابل توجه در فرهنگ جوامع کوتاه نگری به نظر میاد. و در اون صورت اگر فرهنگ چیزی اکتسابیه چرا باید یک قبیله ای که تازه کشف شده و در طول هزاران سال تاریخ بشریت هیچ ارتباطی با سایر جوامع انسانی نداشته شباهت های قابل توجهی با جوامع دیگر داشته باشه؟ این جاست که خیلی از جامعه شناسان در مطلقا اکتسابی بودن فرهنگ شک می کنن و می گن شاید بخشی از فرهنگ ما ریشه در ذات انسان به عنوان یک حیوان داشته باشه و یا در وقاع رفتار هایی هستن که ژن هامون از ما می خوان.

به هر حال به نظر من آموزش بیشترین سهم رو در ایجاد فرهنگ داره و خب در جواب به اینکه چه جوری باید بسازیمش در اون صورت می گم: آموزش.

که خب با چه وسیله ای؟ ین مربوط به راه کار های آموزش می شه که خودش خیلی جای بحث داره.
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : فرهنگ

تعریف فرهنگ رو شاید بشه رفتار های مرسوم بین اکثر افراد یک جامعه ی انسانی گفت .
خوب اینکه فرهنگ جوامع انسانی با هم فرق داره شاید اگر کمی به ریشه ی ایجاد فرهنگ ، به معنی رفتار هایی مرسوم بین جوامع انسانی ، مراجعه کنیم واضح تر بشه .
فرهنگ ها به چه دلیل به وجود میان ؟ برای برطرف کردن نیاز هایی از جامعه . نیاز های انسان ها هم به صورت طبیعی ایجاد میشن .
حالا در هر جامعه ای از انسان ها برای برطرف شدن هر دسته از نیاز ها یه روش برگزیده میشه و به صورت رفتار مرسوم(فرهنگ و ارزش) در میاد . بین هر دسته از مردم که دور هم جمع میشن هم ممکنه راه های متفاوتی برای برطرف شدن این نیاز ها انتخاب بشه.
حالا منشا شباهت های فرهنگ رو هم میشه با همین مسئله استدلال کرد .نیاز هایی که به صورت طبیعی برای انسان ها یکسان هستن پس مثلا چیزایی که از برطرف شدن این نیاز ها جلوگیری می کنن توی همه ی انواع فرهنگ ضد ارزش محسوب میشن .
مثالش میشه : در همه ی انسان ها نیاز به تامین مالی وجود داره .
انسان های جوامع مختلف ممکنه انواع مشاغل مختلف رو برای تامین این نیاز ترجیح بدن مثلا در یک کشوری شغل های خدماتی رایج تر باشه یه کشوری تولید خیلی رونق داشته باشه .(روش مختلف برطرف کردن نیاز ها و تفاوت فرهنگ)
حالا توی هر جامعه ای با هر کدوم از روش های برطرف کردن نیاز به تامین مالی دزدی در فرهنگ بد تلقی میشه . چون به هر روشی که انسان ها بخوان این نیاز رو برطرف کنن دزدی مانع هست . (شباهت و مشترکات در فرهنگ همه ی جوامع)
با تفاسیر بالا میشه توجیه کرد که چرا قبایل دور افتاده که کشف میشن شباهت زیادی دارن در بعضی موارد به جوامع دیگه .
اکتسابی بودن فرهنگ هم از اونجایی مشخص میشه که یک انسان در هرجایی که قرار بگیره با توجه به فرهنگ اون رفتار می کنه یعنی اگر یک بچه که تازه متولد میشه در هر محیطی قرار بگیره تابع اون میشه مثلا یک بچه که پدر و مادرش ایرانی هستن یعنی اصالت ایرانی داره اگر از اول توی آمریکا بزرگ بشه و کسی بهش فرهنگ ایرانی رو آموزش نده کاملا تابع فرهنگ آمریکایی میشه .
 
بالا