• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

عدد آووگادرو

  • شروع کننده موضوع
  • #1

kdbwnf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
23
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی قم
شهر
قم
سلام.
کسی هست لطف کنه و بگه که آقای آووگادرو چگونه عددش رو به دست آورد؟
سپاس.
 

nahid

violet
ارسال‌ها
1,604
امتیاز
5,949
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1388
پاسخ : عدد آووگادرو

اول از همه یه نکته ای هست که باید بدونیم! و اون اینه که در واقع خود آقای آووگادرو نبود که این عدد رو به دست آورد! ولی به خاطر اینکه رفتار گاز ها رو بر حسب تعداد مولكول های واكنش دهنده بررسی کرده بود, بعد ها که این عدد محاسبه شد به افتخار زحمات آووگادرو در این زمینه این عدد رو به اسم اون نام گذاری کردن!! :D

حالا روش محاسبه اش! :D
مقدار این عدد با روش های الکترو شیمیایی و بلور شناسی تعیین میشه. مثلاً توی روش بلور شناس یه عنصرو در نظر میگیرن, بعد با دستگاه های دقیق ساختار عنصر و اندازه های دقیق اون و وزنشو اندازه گیری میکنن. بعد با یه عملیات ریاضی این عدد به دست میاد (چون بین این مقادیر یه رابطه ای هست.) مثال زیر رو از جایی کپی کردم! بخونین متوجه میشین:


به عنوان مثال نيكل در سيستم مكعبي با وجوه مركز پر متبلور مي‌شود . طول هر يك از اضلاع سلول واحد 52/3 آنگسترم ، وزن اتمي نيكل 7/58 و وزن حجمي آن 94/8 است .حال به كمك اين داده‌ها عدد آووگادرو را حساب مي‌كنيم : هر سلول واحد داراي چهار اتم نيكل است . اگر عدد آووگادرو را N در نظر بگيريم ، وزن هر اتم برابر( 7/58 تقسيم بر(N گرم خواهد بود . وزن هر سلول واحد چهار برابر اين مقدار و حجم آن برابر( 52/3 ضرب در ده به توان منفي هشت ) كل اين مقدار به توان سه ، سانتيمتر مكعب است . حال اكر اين دو را تقسيم كنيم چگالي نيكل بدست مي‌آيد كه البته ضريبي است از Nبا توجه به اينكه مي‌دانيم چگالي نيكل برابر است با 94/8 پس با مي‌توانيم مقدار N را كه همان عدد آووگادرو است حساب كرد . اگر بخواهيم از روش الكترو شيمي استفاده كنيم بايستي عدد فاراده را تقسيم بر بار يك الكترون تنها كنيم كه در اين صورت مقدار عدد آووگادرو حساب مي‌شود .
 
ارسال‌ها
2,126
امتیاز
23,682
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
97
پاسخ : عدد آووگادرو

خب یعنی با محسابه ی چی دقیقا می تونن این عدد اتم رو جمع کنن؟
با چه وسیله ای اندازه می گیرن؟
 
بالا