• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مفاهیم پیچیده

  • شروع کننده موضوع
  • #1

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
سلام

اکثر مقالاتی که در اینترنت درباره توضیح برخی مفاهیم موجوده، اکثرا نامربوط و یا پیچیده توضیح داده شده. شاید برای برخی پیش اومده باشه که به عمق بعضی از این عبارات پیچیده منطقی و فلسفی و اینا پی نبرده باشن. بهتره اینجا یکی اینها رو به شکل درست براشون باز کنه و توضیح بده.

خود من توی درک و تفاوت برخی از این ها مشکل دارم و دنبال کسی هستم که بیشتر برام توضیح بده. من هنوز متوجه نشدم که مفاهیم:

استدلال استقرایی، استدلال استنتاجی، و افکار انتزاعی چه فرقی با هم دارن. لطفا یک نفر با مثال و شرح ساده و بخصوص مقایسه برام این سه نکته رو روشن و از هم جداسازی کنه. راستی می خواستم بدونم که نقطه مقابل و مخالف هر کدوم از این دیدگاه ها هم چی هست. باز هم از این جور سوالات درباره برخی مفاهیم اینجوری و یا دیدگاه بعضی مکاتب فلسفی دارم.

ممنون
 

amin70

کاربر جدید
ارسال‌ها
0
امتیاز
5
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
رشته دانشگاه
حقوق
پاسخ : مفاهیم پیچیده

ببین استدلال استقرایی یعنی اینکه از جزئ به کل برسی. مثلا کاری علوم تجربی میکنه همش استقرایی یعنی مثلا میان ده تا یا صد یا شاید هم بیشتر از یک مورد رو آزمایش میکنن (مثلا تاثی یک دارو در بهبود یک بیماری) بعد وقتی دیدن همه ی اونا نتیجه بخش بود نتیجه میگیرن که به شکل کلی( یعنی همیشه و همه جا و نه فقط در همون موارد معدود مورد آزمایش) این دارو باعث بهبود فلان بیماری میشه.
استلال استنتاجی درست برعکس استقراییه. یعنی از کل به جزئ میرسیم. این نوع استدلال در منطق و فلسفه و ریاضی کاربرد زیادی داره. مثلا وقتی میدونیم مجموع زوایای داخلی مثلث 180 ارجه ست. میتونیم هر مثلثی (هر مصداقی) که جلومون گذاشتن طبق اون گزاره ی کلی بگیم که مجموع زاوایای داخلیش 180 درجه ست.
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : مفاهیم پیچیده

افکار انتزاعی برعکس انتفاعی هستند
انتزاعی یعنی ذهنی
انتفاعی قابل لمس و درکه
اگر جابه جا نگفته باشم همینه!
 
بالا