• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

تازه های روباتیک ایران و جهان

yavari

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
257
امتیاز
118
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
فیزیک
دانشگاه
سابق آیووا و فعلی کل تک
رشته دانشگاه
کامپیوتر نرم افزار
پاسخ : تازه های روباتیک ایران و جهان

iRobot روبات جارو برقی جدید خود به با نام SCUBA معرفی کرد
من که با نام SCUBA به یاد روبت های فوتبالیست اسمال سایز تیم تایوانی SCUBA می افتم
فک کنم شرکت iRobot این اسم رو برای خاطره انگیز بودنش از قدرت انتخاب کرده است.

www.iRobot.com
 

P_R

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
266
امتیاز
126
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 اصفهان
شهر
اصفهان ولا غیر
دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : تازه های روباتیک ایران و جهان

بويايي الكترونيك با استفاده از سلول هاي قورباغه

دانشمندان ژاپني با استفاده از سلولهاي تخم اصلاح ژنتيكي شده قورباغه يك بيني الكترونيك را براي استفاده در روباتها ايجاد كردند.

محققان موسسه علوم صنعتي دانشگاه توكيو با استفاده از سلول هاي تخم اصلاح ژنتيكي شده قورباغه موفق شدند يك بيني الكترونيك حساس تر از بيني هاي الكترونيكي فعلي را توسعه دهند.

به گفته اين دانشمندان، بيني هاي الكترونيكي فعلي از دقت و اطمينان بالايي برخوردار نيستند چون از سامانه هاي كوراتزي استفاده مي كنند كه وقتي به مواد هدف متصل مي شوند در بسامدهاي مختلفي مي لرزند. اما اين سيستم چندان قابل اطمينان نيست چرا كه مواد مختلف با وزنهاي مولكولي مشابه مي توانند نتايج اشتباه ارائه كنند.

اين پژوهشگران معتقدند كه براي تشخيص مولكول هاي زيستي مختلف هيچ چيز بهتر از استفاده از خود طبيعت نيست. به همين علت براي ساخت اين بيني الكترونيك از حسگر بويايي يك جاندار استفاده كردند.

را به روشي اصلاح ژنتيكي كردند كه پروتئينهاي Xenopus laevis اين محققان تخمهاي قورباغه آفريقايي گيرنده بويايي را بيان كنند.

سپس اين سلولهاي اصلاح ژنتيكي شده را بين چند الكترود قرار دادند و زماني كه مولكولهاي مختلف به اين گيرنده ها متصل شدند جريانهاي حاصل از آنها را اندازه گيري كردند. با اين روش تشخيص بسياري از

مولكولهايي كه تقريبا مشابه هم بودند امكانپذير شد . اين دانشمندان روباتي را با اين بيني الكترونيك جديد ساختند كه قادر است زماني كه بوي فرمون هاي پروانه را درك مي كند سر خود را تكان دهد. اين محققان در اين خصوص توضيح دادند" :معتقديم كه اگر انسان و روبات بتوانند توانايي تشخيص بوها را با هم به اشتراك بگذارند ارتباط جديدي ميان دنياي ماشين ها و دنياي انسان ها شكل خواهد گرفت".

منبع: irbiotechnews

ربطی زیاد نداره ولی کاچی بعضی هیچی!!!!
 

ادیبَک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,380
امتیاز
4,204
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
Lund University
رشته دانشگاه
Law
اینستاگرام
ناسا روبات جراح به فضا می فرستد

اگر اخبار مربوط به روباتها را دنبال می کنید حتما با نام "داوینچی" ربات جراح معروف و پیشرو آشنا هستید. این ربات که از آن برای انجام عمل های جراحی حساس استفاده می شود قابلیت کنترل از راه دو را نیز دارد.

همین موضوع باعث شد که مسوولان ناسا به فکر استفاده دیگری از این ربات جراح بیافتند: تعمیر فضاپیما ها

تعمیر سفینه های فضایی یا اجزای مختلف ایستگاه های فضایی کاری بسیار پرهزینه در عین حال پر ریسک است و نیاز به تربیت فضانوردانی ماهر و جان بر کف دارد، اما اگر بتوانیم این کار سخت را به یک ربات واگذار کنیم چه؟

این سوالی بود که به ذهن متخصصین فضایی ناسا رسید و از آنجایی که یک ربات هنرمند به نام داوینچی حاضر و آماده بود، سوال آنها به زودی پاسخ خود را پیدا کرد. ناسا به سراغ مهندسین روبوتیک پزشکی دانشگاه جانز هاپکیز و دانشگاه ویرجینیای غربی رفت و از آنها خواست تا روبات داوینچی را طوری طراحی و برنامه ریزی کنند که برای انجام کارهای ظریفی در حد بریدن نوارهای پلاستیکی نگهدارنده، بدون آسیب رساندن به دیگر اجزا آماده باشد.

به این ترتیب یک مهندس می تواند روی زمین و پشت دستگاه کنترلی خود لم بدهد و بدون تحمل سختی های سفر به فضا، کار تعمیر یک فضاپیما را به راحتی انجام دهد.

البته فعلا مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد، تاخیر در دریافت و ارسال داده های بین زمین و فضاپیما خواهد بود که مهندسین در حال اندیشیدن چاره ای برای آن هستند. به نظر شما آیا می توان راه حلی برای این مشکل پیدا کرد؟

space-robot.jpg


منبع: سایت نارنجی
 

matin320

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,364
امتیاز
10,075
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد II
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
شهید باهنر
رشته دانشگاه
دامپزشک / سیاست
پاسخ : ناسا روبات جراح به فضا می فرستد

خوب حالا این روبات برای بشریت چه سودی داره؟
 

Hitler

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
246
امتیاز
326
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
سنندج
دانشگاه
دانشگاه کردستان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : ناسا روبات جراح به فضا می فرستد

اگه بدونيد خيلي از اين جامعه به خاطر تعميرات فضايي بايد براي مدتي در ايستگاه فضايي مي ماندن يا سفر هاي پرخرج و سخت رو در زمان كمي انجام مي دادن حالا ما مي تونيم بدون خرج بودجه زياد و آسيب رساندن به افراد همان كار رو انجام بديم
 

robomash

Lily Delicated
ارسال‌ها
1,960
امتیاز
8,422
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی نرم افزار
پاسخ : تازه های روباتیک ایران و جهان

در ایران این هفته، هفته ای است که ۲۹ اردیبهشت قرار دارد. علت انتخاب این روز در ایران، تصویب رشته مهندسی رباتیک در وزارت علوم می باشد.
هفته ملی رباتیک از سال 90 در ایران برگزار میگردد و در این هفته گروه های آموزشی رباتیک در ایران اقدام به آموزش رباتیک و مهمتر از آن فرهنگ سازی رباتیک می پردازند
 

robomash

Lily Delicated
ارسال‌ها
1,960
امتیاز
8,422
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی نرم افزار
پاسخ : تازه های روباتیک ایران و جهان

2‏ سال از فوت كارو لوكاس(17 تير 89) گذشت. چند نفر ميدونن كارو لوكاس كي بود و چه كرد?
 

8375431

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
97
امتیاز
126
نام مرکز سمپاد
علامه حلی4
شهر
تهران
رشته دانشگاه
برق-الکترونیک
پاسخ : تازه های روباتیک ایران و جهان »جایزه 1.5 میلیون دل

ناسا و موسسه پلی تکنیک ورچستر (WPI) در ورچستر و ماساچوست به دنبال تیم هایی برای رقابت در فناوری و تکنولوژی روبات ها و نمایش مسابقات هستند و برای آن جایزه یک و نیم میلیون دلاری تعیین کرده اند.
زمان مسابقات در ماه ژوئن 2013 و محل مسابقات در ورچستر است.
روبات ها باید بدون کنترل انسانی در فضای آماده شبیه فضا شروع به رقابت در زمان و جمع آوری نمونه های زمین شناسی کنند.
لینک خبر http://www.nasa.gov/directorates/spacetech/centennial_challenges/sample_return_robot/srr_overview.html
لینک مسابقات http://wp.wpi.edu/challenge/
 

اسیمو

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
136
امتیاز
510
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
شیراز
دانشگاه
دانشگاه صنعتی شریف
تعبیه حس لامسه برای ربات‌ها

پژوهشگران دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد، یک حسگر لامسه ای ارزان برای دستهای روبات ساخته اند که آنقدر حساس است که یک ماشین بی حس را به یک دستگاه ماهر و چیره دست تبدیل می کند.

این حسگر که توسط دانش پژوهان آزمایشگاه بیوروباتیک هاروارد ساخته شده، تاک تایل- TakkTile- نام دارد و قرار است جدیدترین فناوری را در اختیار مبتکران تجاری، معلمان و نواوران روباتیک قرار دهد.
"لیف جنتوف" یکی از مجریان این طرح گفت: با وجود دهه ها تحقیق، حس لامسه هنوز وارد کاربردهای عمومی نشده است چرا که گران و آسیب پذیر است.
به گفته وی به طور معمول قرار دادن یک حسگر لامسه در دست روبات تحقیقاتی حدود 16 هزار دلار هزینه بر می دارد.
استفاده از این حسگر بسیار محدود است. در فناوری سنتی و رایج از شیوه های ساخت بسیار ویژه ای استفاده می شود که می تواند کار تحقیقات را بسیار کند، کند. اکنون تاک تایل قابلیت تغییر این روند را دارد چرا که بر پایه ساخت بسیار ساده تر و ارزان تری کار می کند.
تاک تایل از یک حسگر ریز استفاده می کند که فشار و هوا را حس می کند، یک لایه از لاستیک که با خلاء مهر و موم شده است روی این حسگر قرار داده شده تا بتواند از آن در برابر 25 پوند فشار مستقیم محافظت کند.
این تراشه ها می توانند در برابر فشار ناشی از یک چکش یا یک چوب بیس بال دوام بیاورند. در عین حال تاک تایل آن قدر حساس است که فشارهای بسیار اندک را نیز تشخیص می دهد.
وقتی این تراشه به دست مکانیکی افزوده شود، روبات می داند چه چیزی را لمس می کند. می تواند یک بادکنک را بدون ترکاندن آن بلند کرده یا می تواند کلید ها را بردارد و با آن در را باز کند.
حسگر تاک تایل علاوه بر استفاده در صنعت روباتیک قابلیت استفاده در گستره وسیعی از وسایل الکترونیکی را دارد. یک سازنده اسباب بازی می تواند سگی را بسازد که به نوازش صاحبش واکنش نشان دهد، طراح وسایل پزشکی می توانند گیره های لاپارسکوپی بسازند که آن قدر ظریف و حساس است که می تواند بافت‌ها را در جریان جراحی از هم جدا نگه دارد.
دانشگاه هاروارد قصد دارد مجوز این فناوری را به شرکت های علاقمند بدهند تا این حسگرها را ساخته و یا آن را در محصولاتی مانند روبات، وسایل مصرفی و حتی محصولات صنعتی به کار گیرند.
منبع
نواندیشان
 

اسیمو

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
136
امتیاز
510
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
شیراز
دانشگاه
دانشگاه صنعتی شریف
ساخت گنجشک رباتیک از بقایای پرنده مرده

زیست‌شناسان امریکایی با ساخت یک گنجشک رباتیک از جسد پرنده مرده توانسته‌اند رفتار گونه‌های گنجشک باتلاق را بررسی کنند.
دانشمندان دانشگاه دوک با همکاری دانشجویان بخش مهندسی توانستند بال‌های یک گنجشک باتلاق مرده را به حرکت درآورند.
آنها تراشه‌های رایانه‌ای ساده پیکاکس را برنامه‌ریزی کرده و یک موتور خطی کوچک را برای قرار دادن درون حفره بدن این گنجشگ رباتیک ساختند.
این زیست‌شناسان برای بررسی رفتار پرخاشگرانه جنس نر این موجود در میان این گونه تصمیم به ساخت این ربات گرفتند.
این پژوهش که طی یک دوره دو ماهه انجام شد، به دانشمندان نشان داد که پر زدن پرنده یکی از نشانه‌های پرخاشجویی جنس نر این گونه است.
طرح اولیه این پروژه با بودجه 1500 دلاری اصلاح یک موتور کنونی از یک هواپیمای کنترل از راه دور یا یک خودرو بود اما آنها برای قرار دادن در بدن این حیوان 18 گرمی بسیار بزرگ بودند. از این رو مهندسان یک موتور خطی را ساخته و سپس آن‌را برای قرار دادن در بدن گنجشک کوچک‌سازی کردند.
با قرار گرفتن موتور در جای خود و برنامه‌ریزی تراشه‌های ربات، این گنجشک رباتیک با یک سیستم صدای محتاطانه که برای جلب توجه گنجشک‌های دیگر به تولید صدا می‌پرداخت، در طبیعت قرار داده شد.
این ربات پر زن تنها برای دو ماه دوام آورد اما بطور منظم توسط گنجشک‌های دیگر مورد حمله قرار می‌گرفت.
دانشمندان دریافتند که پرندگان نر زنده به همان اندازه گنجشک رباتیک پرخاشگر بودند و رفتار بال زدن یکی از شیوه‌های ارتباط پرخاشگرانه نرها است.
این پژوهش در مجله Behavioral Ecology and Sociobiology منتشر شده است.
منبع
نواندیشان
 
بالا