همه چیز درباره پیانو

شروع موضوع توسط rojin ‏2010/1/29 در انجمن موسیقی

مدیران: /muhammad\, پرنیان.ک
  1. sayna

    sayna کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال‌ها:
    2,465
    امتیازات:
    +12,518 / -326
    نام مرکز سمپاد:
    دبيرستان فرزانگان ۱
    شهر:
    تهران
    دانشگاه:
    علوم پزشكى شهيدبهشتى
    رشته دانشگاه:
    پزشكى
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو!

    چرا با انگشت گذاري ـا بيگانه ميشن؟ :D

    كلا واسه خودم نگفتم :د
     
  2. parnian.d

    parnian.d کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال‌ها:
    1,471
    امتیازات:
    +6,842 / -52
    نام مرکز سمپاد:
    فرزنگان1 بندرعبّاس
    دانشگاه:
    تهران
    رشته دانشگاه:
    داروسازی
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو!

    @محسن: داره میگه پیانوی گرند. و نمایندگی یاماها. پس...!

    @ساینا: به این دلیل که تو سنتی خیلی دستت بازه هرجور دلت میخواد آهنگُ تغییر بدی. هرجا میخوای دتاشه بزنی، دوبل بزنی، اصلاً آهنگُ میتونی روش امضا کنی رسماً :D
    اما کلاسیک هرگز اینطور نیست. وقتی نوشته فلان چیز با فلان انگشت، باید با همون انگشت بزنیش وگرنه دستت در ادامه ی کار میپیچه :D من وقتی میخواستم کلاسیک بزنم این موضوع خیلی سرعتمُ گرفت. واسه همین الان کلاسیک و سنتی رو موازی میزنم که به استکبار کلاسیک هم عادت کنم. که البته بسیار استکبار دلنشینی ست :D
     
    • لایک لایک x 4
  3. s.k

    s.k کاربر جدید

    ارسال‌ها:
    2
    امتیازات:
    +1 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    دبیرستان فرزانگان
    شهر:
    تهران
    دانشگاه:
    تهران
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    من که پیانوم بشتاینه bechestian. از یاماها هم بهتره....دیگه الان اون یاماها ها خبری نیست هممممممممممممه مال چینن.ولی این یکی
    مال اتریشه.....به نظر من اگه کلاسیک نزنی واقعا نمیشه به خوبی پیانو زد مثلا اگه یه نت جلوت بذارن اگه واقعا خوب کلاسیک ها رو فرز بتونی بزنی اینا دیگه برات آب خوردنه...! :)
     
    • لایک لایک x 1
  4. kia.celever

    kia.celever کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    338
    امتیازات:
    +1,365 / -5
    نام مرکز سمپاد:
    دبیرستان علامه حلی ۳
    شهر:
    تهران
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    سؤال! من تا الان فقط کلاسیک می‌زدم. تازه می‌خوام شروع کنم ایرانی یاد بگیرم. چی پیشنهاد می‌کنید؟
     
  5. parnian.d

    parnian.d کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال‌ها:
    1,471
    امتیازات:
    +6,842 / -52
    نام مرکز سمپاد:
    فرزنگان1 بندرعبّاس
    دانشگاه:
    تهران
    رشته دانشگاه:
    داروسازی
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    برای یک شروع سبک، فریبرز لاچینی. :D
    اگه هم دوست داری ایرانی بودنِ آهنگ واضح تر از چیزی باشه که تو کارای لاچینی هست، جواد معروفی.
     
  6. kia.celever

    kia.celever کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    338
    امتیازات:
    +1,365 / -5
    نام مرکز سمپاد:
    دبیرستان علامه حلی ۳
    شهر:
    تهران
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    لاچینی سبکه؟ X_X
    من خودم سعی کردم دو تا قطعه از پاییز طلایی یک رو یاد بگیرم. «پاییز، پاییز، پاییز» و «در پاییز برگ‌ها به خانه‌ی ما آمدند». دومی رو با مقداری تلاش مضاعف می‌تونم یه کاریش بکنم ولی وقتی اولی رو شروع کردم واقعاً ناامید شدم. خیلی سخت بود. :D
     
  7. parnian.d

    parnian.d کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال‌ها:
    1,471
    امتیازات:
    +6,842 / -52
    نام مرکز سمپاد:
    فرزنگان1 بندرعبّاس
    دانشگاه:
    تهران
    رشته دانشگاه:
    داروسازی
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    به نسبت ایرانی های خیلی ایرانی، سبکه B-)
    اون پاییز پاییز پاییز خب سخته! اگه اشتباه نکنم، سخت ترین قطعه ی اون کتابه.
    این دوتا ساده ن به نسبت:
    "چهره ها در پاییز، در برگ گم بود"
    "در پاییز کوچک من درختان فقط یک برگ داشتند"
    امیدوارم اسماشون رو اشتباه ننوشته باشم.
    یکی دیگه هم ساده بود. اسمشو یادم نمیاد #-o شاید همین دومیه که نوشتی.
     
    • لایک لایک x 3
  8. @rmina@

    @[email protected] کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    366
    امتیازات:
    +1,136 / -14
    نام مرکز سمپاد:
    Frz 2
    شهر:
    شيراز
    سال فارغ التحصیلی:
    94
    دانشگاه:
    علوم پزشكي شيراز
    رشته دانشگاه:
    پزشكي
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    بچه ها پیانوی کمپبل هم خداییش محشره. من خودم یه رویالش رو دارم ولی حیف که گوشه خونه داره خاک میخوره آخه این درس و مدرسه اجازه نمیده من برم کلاس پیانو. ولی یه 5 سالیه که خودم پیانو رو بدون معلم یاد گرفتم B-)
     
  9. kia.celever

    kia.celever کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    338
    امتیازات:
    +1,365 / -5
    نام مرکز سمپاد:
    دبیرستان علامه حلی ۳
    شهر:
    تهران
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    بعد از چرنی 599 معمولاً چه کتابی رو شروع می‌کنن؟ :-?
     
  10. m@s0ud

    [email protected] کاربر نیمه حرفه ای

    ارسال‌ها:
    234
    امتیازات:
    +441 / -43
    نام مرکز سمپاد:
    علامه حلی
    شهر:
    طهران
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    رفقا اگه یه برنامه خوب واسه پیانو تو کامپیوتر سراغ دارین معرفی کنین.حجمش مهم نیس دانلود میکنم
    FX Piano رو امتحان کردم ، چرت بود . توی FL Stadiu هم پیانو رو پیدا نمی کنم.
    کمک بدین دم همه تون گرم
     
  11. ایلیا

    ایلیا لنگر انداخته

    ارسال‌ها:
    2,762
    امتیازات:
    +14,990 / -531
    نام مرکز سمپاد:
    حلی
    شهر:
    تهران
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    متناسب ترین تاپیک برا سوال همینجاس فک کنم :-"
    من یه کیبرد دارم،مال 25.30 سال پیشه حتی :-" مدلش کاسیو pt-82 سایزشم کوچیکه،32 تا دکمه داره،بعد با این میشه مثن رفت کلاس کیبرد زدن یاد گرفت؟
    این عسکش :D
    [​IMG]
     
  12. @rmina@

    @[email protected] کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    366
    امتیازات:
    +1,136 / -14
    نام مرکز سمپاد:
    Frz 2
    شهر:
    شيراز
    سال فارغ التحصیلی:
    94
    دانشگاه:
    علوم پزشكي شيراز
    رشته دانشگاه:
    پزشكي
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    بچه ها من فعلا نمیرسم برم کلاس. تا الان هم چند جلسه پراکنده رفتم و ولش کردم. بعد از کنوکور ایشالا شورو میکنم.
    کسی کتابی چیزی میشناسه که پیانو یاد بده؟!؟! حالا چه انگشت گذاری ، چه نت خوانی و. . .
    خودم خیلی از آهنگ ها رو به صورت گوشی میزنم. ولی نت خوانی بلد نیستم :-$
     
  13. Tipo

    Tipo کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    25
    امتیازات:
    +39 / -1
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان3
    شهر:
    مشهد
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    فک نکنم خودت بتونی همینطوری یاد بگیری مخصوصا که میگی نت خونی هم بلد نیستی به نظر من اول برو کلاس سلفژ
    ما معمولا توی مشهد کتاب دیدخوانی و دید سرایی کار میکنیم (نویسنده:آقای یعقوب صحاف) که بخش اولش (دیدخوانی)نت خونی رو به شما یاد میده بخش دوم صداهای هر نتو به شما یاد میده ولی بازم باید یه معلم حتما باهات کارکنش
    برای شروع کردن پیانو هم که معمولا بیر هست دیگه :) :)

    این سایت هم مفیده کلا : 8notes.com
     
  14. sadlove

    sadlove لنگر انداخته

    ارسال‌ها:
    3,068
    امتیازات:
    +22,040 / -537
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    شـیراز
    سال فارغ التحصیلی:
    93
    پاسخ : همه چیز درباره پیانو

    بچه ها کسی پیانو دیجیتال دارع ؟ راضیه ؟

    دیجیتال بهتره یا اگوستیک ؟

    گفتن چون دیجیتال میشه جمعش کرد و دردسر شارژ کردن ندارع بهتره .

    کسی چیز خوبی سراغ ندارع دیجیتال بهم معرفی کنه ؟

    ترجیحن یاماها باشع رنگ مشکی هم میخوام . کلاویه هاش خوب باشع .

    قیمت اینا رو نمی دونین ؟ :
    CLP-265GP
    CLP 295GP
    CLP-465GP
    CVP-503

    امکانات هم نمیخوام داشتع باشع :-"""
    فقط همون کلاویه هاش ملاکه و صداش . فایل صوتی و ضبط و اینا نمیخوام . یه چیز ساده ولی لوکس و مرغوب .

    ;;)

    این کیبورد ک بچه ها گفتن تو پستها قضیش چیع ؟ :-?
    چی هس اصن ؟ :-?
     
  15. melinaa

    melinaa کاربر نیمه فعال

    ارسال‌ها:
    8
    امتیازات:
    +1 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    تهران
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    96
    [​IMG]
    با سلام خدمت هنرمندان و خصوصا پیانیست های عزیز.
    ما از این پس قصد داریم تا اطلاعات مختصری اما کاربردی و عمیق راجع به ماهیت تکنیک و نحوه ی تمرین کردن صحیح و آگاهانه خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. این مطالب ترجمه ای هستند از کتاب \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"حرکت، بیان و صدا در نوازندگی پیانو\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" نوشته گیورگی ساندور.
    مترجم: رضا حجت زاده

    تکنیک: هماهنگی حرکات مطابق با خصوصیات پیانو

    به طور واضح در این فرآیند،عوامل نامحسوس بسیاری درگیر هستند.حال و هوا،تفسیر،بداهه،الهام و خلاقیت اصطلاحاتی هستند که به سختی تعریف میشوند.این اصطلاحات موضوع بحث و تغییر دهنده ی نظرات و سلایق هستند.تکنیک های آموزشگاه موسیقی غرب تهران اگرچه یک مهارت است (یک سیستم کاملا هماهنگی از حرکات مشروط به قابلیت های آناتومی بدن انسان و طبیعت پیانو) حتی پیچیده ترین فعالیت های تکنیکال و فنی باید توسط هر فردی که تمایل به یادگیری و تسلط یافتن بر آنها را دارد درک شوند. بدین منظور میتوان آنها را به اجزای تشکیل دهنده شان ساده کرد: حرکت که از طریق انگشتان،دست،مچ،بازو و ساعد و بدن انجام میگردد؛در واقع از طریق تمام کالبد انسان.هماهنگی این مکانیسم انسان بر پایه ی اصول ساده ی جمعی از فیزیولوژی و نیروی جاذبه بنا نهاده شده است.
    این شرایط چه بدانید چه ندانید در اکثر فعالیت های فیزیکی حاکم اند؛ همچون رقصیدن، بازی گلف،پینگ پونگ، تنیس،نواختن ویولن، و یا پیانوکه البته ممکن است آگاهی مختصری از آن داشته باشید!

    تمرین کردن باید آگاهانه باشد نه ماشینی

    این بدان معنا نیست که آگاهی از این عوامل برای اجرای هنرمندانه و الهام بخش ضروری هستند؛ در حقیقت،کاملا برعکس، فرآیند های خلاقانه به ندرت آگاهانه هستند. اما آماده سازی (ساعت های بسیار زیاد صرف تمرین کردن) باید هدفمند و به طور آگاهانه توسط مغز کنترل شود ،نه اتوماتیک و ماشینی.
    مادامی که ما در حال تمرین کردن هسیتم باید بدانیم که چه کار داریم میکنیم؛ در غیر این صورت اکثر زمان ما به هدر میرود. برخی از افراد به صرف فقط تمرین کردن به جهت لذت بردن از این عمل، از زمان بسیاری که صرف انجام این پروسه (تمرین کردن) میکنند بی خبرند. این مطلب برای اکثر افراد قوت قلبی است که بدانند به کار گیری آگاهانه از اصول صحیح میتواند زمان تمرین را به مقدار قابل توجهی کم و بهترین نتیجه را برای آنها به ارمغان بیاورد.منبع:آموزشگاه موسیقی غرب تهران
     
    آخرین ویرایش: ‏2018/8/15
  16. melinaa

    melinaa کاربر نیمه فعال

    ارسال‌ها:
    8
    امتیازات:
    +1 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    تهران
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    96
    [​IMG]
    کشش1 دائم و ادامه دار ماهیچه ای: علت تولید صدای ضعیف،درد های مزمن و خستگی

    وقوع دردهای بسیار مزمن بین پیانیست ها (خستگی،درد ماهیچه ای،تاندونیت،بورسیت و دیگر دردهای مزمن و موقتی) اصولا در نتیجه عادات به اشتباه تمرین کردن همراه با کشش های مفرط ماهیچه و تمرین های ماهیچه ساز است.این نشانه های ناخوشایند و رنج آور در نتیجه ی بکارگیری دائم سیستم عضلانی بطور اشتباه می باشد؛که ما میتوانیم و باید از آن جلوگیری کنیم.من باید مخالفت خودم را با آن دسته از پیانیست هایی که معتقدند خستگی عضلانی در نواختن اتود شوپن،اپوس 10 شماره 1 یا 2، پاساژهای سریع،بلند و طولانی قطعاتی همچون پولونز شوپن در لا بمل ماژور اپوس 53 یا \\\\\\\"لس فانریلس\\\\\\\" از لیست اجتناب ناپذیراست، اعلام کنم. آنها خستگی شان را به ضعف ماهیچه هایشان ربط میدهند،که مایلند با سختی بسیار آنها را قوی تر کنند.واقعیت،خود گویای همه چیز است!آموزشگاه پیانو.در واقع ماهیچه های کوچکتر و ریزترِ ساعدهای ما هستند که انگشتان را به حرکت در می آورند و مسئول انجام کارهای دقیق و با ظرافت هستند.هنگامی که ماهیچه های قوی تر بازو،شانه و بدن به درستی فعال شوند میتوانند به ماهیچه های ضعیف تردر جلو گیری از علل بروز خستگی کمک کنند.کاری که ما باید انجام بدهیم این است که بدانیم چگونه میتوان ماهیچه های قوی تررا با یکدیگرمابین تمامی اعضای مرتبط بدن به درستی فعال و هماهنگ کرده و همچنین باید بتوانیم این عادت را به هنگام نوازندگی پیانو در آموزشگاه پیانو به دست بیاوریم.هدف از تمرین صحیح،به دست آوردن عادت صحیح و نه هدر دادن زمان بسیار زیاد با تمرین های ماشینی و به اصطلاح \\\\\\\"دست گرم کن\\\\\\\" است.تکنیک باید بر پایه ی هماهنگی بهینه استوار باشد و نه تحمل و استقامت.

    تمام مشکلات پیانیستیک از طریق تعداد محدودی از الگوهای حرکتی و ترکیبی از آنها حل شده است.

    اکثر کتاب ها در مورد نوازندگی پیانودر آموزشگاه موسیقی در غرب تهران مزایای مخصوص به خود را دارند. بعضی از آنها مثل کتاب رودُلف برایت هاوپت به نام Die Grundlage der naturliche Klaviertechnik(1925) در زمان خودشان یک کتاب کاملاً آگاه کننده بوده اند.برخی دیگر کتاب ها مشاهدات معتبری را در مورد تکنیک،تفسیر و تمرین برای اجرا ارائه میدهند.باز هم هنوز بعضی از کتاب های دیگر پر شده اند از آمار و ارقام جالب زیستی،شیمیایی و تشریحی (کالبد شناسی) و شباهت زیادی که کتاب های متنی علمی ندارند.پر واضح است که تمام این وجوه بایستی در ارزیابی تکنیک در پیانو لحاظ شوند.اما من معتقد هستم که کلیه نوازندگی پیانودر آموزشگاه پیانو باید درک و توصیف بشود و نباید فقط به اجزای آن پرداخته شود.در حقیقت مابین الگوهای دیداری قطعه و فرمولهای تکنیکی که ما آنها را معمولاً تفسیر میکنیم وجود دارد. ما با کمی پیشروی می توانیم عنوان کنیم که الگوی حرکتی باعث ایجاد طنین در صدا که خود بازتاب حال و هوای متنوع موسیقی است می شود. هدف ما تحریک و بیرون کشیدن همین حال و هوا در شنونده از طریق تفسیر و تکنیک دو مقوله جدایی ناپذیرهستند.

    مسائل پایه ای و بنیادین در بخش مربوطه توضیح داده شده است

    این اظهارات صریح و بسیاری از اصول دیگر که در این کتاب آورده شده اند،خطرابهام ویا اینکه به ظاهر ساده و دلبخواه به نظر آیند را دارد.من امیدوارم که شما با کمی صبر،مسائل را در فصل های خودشان مطالعه کنید و همچنین از پیش قضاوت در موردشان تا مطالعه ی کامل توضیحات آنها خودداری فرمایید.من به شما این اطمینان رامیدهم که نه تنها اصول و قوانین را به فرمول در می آورم بلکه آنها را توصیف و توضیح و توجیه میکنم.زمانی که تکنیک در نوازندگی در پیانو به بنیادی ترین حالت خود تقلیل یابد،در نتیجه ما به مهارتی ساده و راحت و عاری از مشکل دست می یابیم،با این حال باید به صورت ترکیبی در آموزشگاه پیانو استفاده شوند.این بدان معناست که هر حرکت مجزا از طرف انگشتان،دست،ساعد،بازو و شانه ها از لحاظ وسعت و عملکرد ممکن است که ساده به نظر بیایند،اما باید هماهنگ و همگام با یگدیگر باشند.چنانچه هر کدام از این اجزا نتوانند به درستی کار خود را انجام دهند،و یا حتی زیادتر و یا کمتر از حد انتظار،تمام دستگاه بدن را تحت تأثیر خود قرار میدهند.به عبارت دیگر چنانچه مکانیسم نوازندگی به درستی عمل نکند،صدا، لمس (تاچ)، جمله بندی (فریزینگ)، تنفس (بریزینگ)، شکل دهی موسیقی و تفسیر کلی بطور معکوس و ضعیف عمل می کنند.بنابراین مهارت های موسیقایی و تکنیک دو مساله ی جدا یی ناپذیرهستند!

    تکنیک : استادی در حرکات . ارتباط بین حرکت و احساس

    این کتاب با تکنیک در هنر نوازندگی پیانو سروکار دارد . تکنیک بر هنر تقدم دارد ؛ بنابراین ؛ این مساله ( تکنیک ) باید در هر آموزشگاه پیانو ابتداً مورد بحث قرار گیرد . در بررسی تکنیک ؛ ما بیشتر توجه به آناتومی بدن انسان ؛ منابع انرژی ( ماهیچه ها و جاذبه زمین ) ؛ و خصیصه های پیانو میکنیم. با انیکه حرکات بیشماری در نوازندگی پیانو دخیلند ؛ ما میتوانیم گونه های مختلفشان را به شماری اندک و محدودی از حرکات بنیادین شناسایی و تقلیل بدهیم . این الگوهای حرکت بنیادین در مقالات آتی به درستی تعریف ؛ شرح و از یکدیگر مجزا خواهند شد ؛ سپس آنها را در فعالیت های ترکیبی که نوازندگی پیانو در آموزشگاه پیانو را در بر دارد وارد و یکپارچه میکنیم . در نهایت ارتباط روشن و واضح آنها با عوامل متناظرشان ضروری به نظر خواهد رسید. در موسیقی ؛ مانند هر هنر حرکتی جنبشی دیگر ( رقصیدن – بازی کردن – یا رهبری گروه موسیقی ) احساسات از طریق حرکات بیان شده اند ؛ اگرچه پیشنهاد نمیکنیم تا این حرکات با حتی ذره ای یکنواختی اجرا شوند به نظر راههای بنیادین مشخصی را میتوان یافت که در آن حرکات در ارتباط و بازتاب کننده ی احساسات و مولد آنها میباشد . برای روشن سازی این نکته ازطریق مثال نسبتاً واضح ؛ یک پاساژ لطیف ؛ رویایی ؛ و زیرکانه در نوکتورن شوپن یا یک پرولود از دبوسی نباید با حرکات تند و خشن نواخته شوند.

    الگوهای حرکت و بصری وابسته یکدیگر هستند .

    این کتاب از یک جنبه نسبت به کتابهای مشابه نوازندگی پیانو برتری دارد و آن این است که در اینجا تکنیک به تعداد اندکی از حرکات و الگوهای بنیادین ؛ ترکیبات و گونه های تغییر یافته آنان تقلیل خواهد یافت که این خود تمام حوزه تکنیک را شکل میدهد . آموزشگاه موسیقی در صادقیه مساله ای حائزاهمیت این است که خواننده کتاب درخواهد یافت که انواع الگوهای حرکت مورد استفاده در قطعات موسیقی به طور مکتوب مشخص شده اند و باید توسط خواننده در آموزشگاه پیانو شناسایی شوند. همچنان که خواهیم دید ؛ مشخصه های بصری موسیقی ( به عنوان مثال ؛ جمله بندی ؛ الگوهای فاصله ای ؛ داینامیک ؛ و موقعیت نت ها بر روی کلاویه ) دارای الگوهای حرکت مناسب و معادل خود هستند.

    هنر تکنیک

    این الگوهای حرکت در هیچ صورتی آزادی تفسیرو بیان نوازنده را محدود نمیکند بلکه حتی میتواند از آنها با عنوان رهنمود هایی در انتخاب راه حلهای تکنیکی استفاده کرد. هنر تکنیک پیانو ازجایی شروع میشود که مشکلات تکنیکی قبلا حل شده اند و تکنیک های پیچیده درخدمت اهداف خلاقانه مفسر ( نوازنده ) قرار بگیرد.

    _____________________________________________________________________________________________________________

    1 کشیدگی عضلانی را میتوان به سادگی همان \\\\\\\"فشار\\\\\\\" به ماهیچه بیان کرد که اکثراً به دلیل نیروی کششی بیش از اندازه به عضلات و یا انقباض شدید ماهیچه ای که در برابر یک مقاومت زیاد قرار گرفته است ایجاد میگردد.منبع:آموزشگاه موسیقی در صادقیه
     
    آخرین ویرایش: ‏2018/8/15
  17. nima1381

    nima1381 کاربر جدید

    ارسال‌ها:
    2
    امتیازات:
    +1 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    علامه حلی 8
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    1400
    چه اطلاعاتی تاپیکِ توپپپیییی
    امیدوارم بقیه ی تاپیک ها هم اینطوری باشه
     
مدیران: /muhammad\, پرنیان.ک