• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مقایسه قصه های کودکانه جدید و قدیمی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

ninikadeh

کاربر جدید
ارسال‌ها
1
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
وولستان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1399
قصه خواندن برای کودکان از جذابیت های فراوانی برخوردار است. از قدیم تا الان همه در دوران کودکی عاشق شنیدن قصه های جذاب مادربزرگ های خود بوده اند و شنیدن قصه آرامش خاطرکودکان را به خصوص در زمان شب بیشتر می کرد. اما آیا در طول زمان و تغییر سبک زندگی ها که همه چیز تغییر کرده است، قصه های کودکانه نیز دستخوش تغییر شده اند؟

قصه های قدیمی و قصه های جدید را می توان از جنبه های مختلفی مورد مقایسه قرار داد. موضوعات، تنوع قصه ها و نوع روایت آن ها در طول زمان از جمله وجوهی است که قصه های قدیمی و جدید را از هم متمایز می کنند. در این مقاله میخواهیم به مقایسه قصه های کودکانه جدید و قدیم بپردازیم و وجه تمایز هر یک از آن ها را با هم بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

تفاوت های قصه های قدیمی و قصه های جدید​

در گذشته به دلیل نبود امکانات امروز، اکثر قصه های کودکانه با روایت بزرگترها صورت می گرفت. مادربزرگ یا مادر در کنار کودک نشسته و شروع به روایت ماجرای یک قصه برای فرزند خود می کرد. اما امروزه استفاده از قصه صوتی و تصویری که به صورت آماده در دسترس خانواده ها قرار دارند، جایگزین صدای بزرگترها شده اند.

تنوع قصه های جدید بیشتر از قصه های قدیمی است. در گذشته توزیع داستان ها و عرضه آن ها به همه مناطق، به گستردگی امروز نبوده و کودکان تنها می توانستند به تعداد محدودی از قصه های مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. اما امروزه با پیشرفت فناوری، داستان های کودکانه در فرمت های متنوع و گوناگونی در دسترس همگان قرار دارند و همه ی کودکان امکان خواندن قصه های متنوع و جذاب را دارند.

وجه اشتراک قصه های قدیم و جدید برای کودکان​

پندآموزی به کودکان از طریق داستان های کودکانه، مهم ترین وجه اشتراک میان قصه هاست که از قدیم تا کنون مورد توجه نویسندگان و فعالان ادبیات کودک بوده است. هر قصه کودکانه باید نکته ی منحصر به فردی را در خود گنجانده و به کودکان آموزش دهد. یک قصه کودکانه مفید و کاربردی برای کودکان قصه ای است که علاوه بر جنبه سرگرم کنندگی، آموزش و توجه به نکات رشد و تربیت کودکان را نیز دربرداشته باشد.

علاوه بر این هر قصه کودکانه باید ماجرایی جذاب داشته باشد تا توجه پراکنده ی کودکان را به خود جلب کند. ماجراهای جذاب قصه های کودکانه از گذشته تا به امروز توانسته اند به خوبی توجه کودکان نسل های مختلف را به خود جلب کرده و یکی دیگر از وجوه مشترک میان قصه های قدیمی و جدید باشند.

شما چه تفاوت ها و شباهت های دیگری می شناسید؟؟

منبع : لینک پین
 
بالا