• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آشنایی با المپیاد ادبی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

hypnos

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
749
امتیاز
11,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1404
مدال المپیاد
انتظار...
شاید اولین نقطه‌ی اتصال ما با داستان و شعر، لالایی‌ها و قصه های بچگی‌مون باشه. از بچگی گوش‌مون به شنیدن قصه‌ها و داستان‌های افسانه‌ای عادت کرد و باهاشون آشنا شد، یکم که بزرگتر شدیم، مدرسه رفتیم، تو مدرسه از شیرینی داستان و شعر چیزی نفهمیدیم، هر داستان و شعری که دادن دستمون، تا اومدیم بفهمیم قشنگه یا نه، سریع زیر یه کلمه‌ش خط کشیدن و گفتن نقش دستوری کلمه زیر را بیابید، اونجا بود که خیلی‌هامون از ادبیات متنفر شدیم، خیلی‌هامون دیگه به خاطر امتحان ترم و حفظ شعرهای زور زورکی دوستش نداشتیم و یه عده‌مون بودن که هنوز شب‌های یلدا قایمکی می‌رفتن و دیوان حافظ رو به نیت قلبی‌شون باز می کردن، یه عده بودن که توی یه دفتر شعرهای مورد علاقه‌شونو نوشته بودن و هر روز مرورش می کردن، یه عده برای دل خودشون داستان می‌نوشتن.خلاصه علیرغم تمام کدورت‌ها ،هر کسی یه جوری پیوند خودش با ادبیات رو حفظ کرد و یه عده هم تصمیم گرفتن که هیچوقت دیگه سمت ادبیات و هر چی که بویی از ادبیات داشته باشه، نرن...
المپیاد ادبی،قسمت اول:بعد از المپیاد ریاضی که قدیمی‌ترین المپیاد ایران محسوب می‌شه، المپیاد ادبی، مو سفیدترین المپیاد ایرانه و تاریخ تولدش به اواسط دهه ۶۰ خورشیدی برمی‌گرده.برخلاف بقیه‌ی المپیادها که بعدتر تونستن به عرصه‌های جهانی قدم بنهند! المپیاد ادبی محدود به ایران موند و آخرین مرحله‌ش، در حال حاضر کشوریه( البته جدیدا گمانه زنی‌هایی مبنی بر برگزاری المپیاد زبان شناسی جهانی وجود داره که الله و اعلم). این المپیاد، سهمیه دانشگاه داره و شما با کسب مدال طلا، می‌تونین در یکی از زیر رشته‌های علوم انسانی یا هنر، بدون کنکور وارد دانشگاه بشید و در صورت کسب نقره و برنز هم سهمیه روی رتبه‌ی کنکورتون مثل المپیادهای دیگه اعمال خواهد شد.۱۸ مدال طلا داره که ۱۲ تا برای بچه‌های انسانی و بقیه برای باقی رشته‌هاست .

منابع:حدود ۲ ماه قبل از برگزاری مرحله‌ی اول المپیاد، منابع اعلام می‌شن. شاید این سوال پیش بیاد که مگه منابع مشخص نیستن؟ خیر! اما بعضی منابع در همه‌ی سال‌ها ثابت هستند، کتاب‌های درسی فنون، ادبیات و عربی رشته‌ی انسانی پایه‌های دهم و یازدهم در مرحله ی اول و کتاب‌های فنون، ادبیات و عربی رشته‌ی انسانی پایه دوازدهم برای مرحله دوم. منابعی که بعدا اعلام می‌شن شامل متون کهن، شعر و داستان معاصر، قصیده و... هستند، و شرکت کننده‌ها فرصت دارند در مدت این دو ماه منابع اعلام شده رو بخونند.(بعدا در این باره بیشتر توضیح می دم)
مرحله اول:مرحله‌ی اول این المپیاد همزمان با باقی المپیادها در بهمن ماه هر سال برگزار می‌شه، حقیقتی که در این باره وجود داره اینه که مرحله‌ی اول رو درصد خیلی بالایی قبول هستند، اگر شما دستور زبان و فهم ادبی خوبی داشته باشید، به احتمال خیلی خیلی زیاد می‌تونید در مرحله‌ی اول قبول بشید.توی المپیاد چیزی به نام * کف مرحله یک یا دو* وجود داره. کف به حداقل درصد قبولی اون مرحله گفته می شه و کسانی که زیر اون درصد زده باشند قبول نمی‌شن.با توجه به مقدار داوطلبین و سختی سوالات اون سال و اینکه کمیته المپیاد چه کمیته‌ای باشه( کارگروهی که وظیفه‌ی اعلام منابع، طرح سوالات و ...رو در المپیاد دارند)مثلا بیشتر سوالات خلاقانه طرح کنند یا به سمت روش تستی و کنکوری متمایل باشند، متغیره اما معمولا هر سال در رنج ۳۰ تا ۴۰ درصد هست.نتایج مرحله اول تو اسفند معمولا اعلام می‌شه و چند هفته بعد منابع مرحله دو اعلام می‌شن.
مرحله دوم:نیازمند مرد کهن! این مرحله هم منابع خودش رو داره، تنوع منابع زیاده و با یک برنامه ریزی مناسب می‌شه به همه‌شون رسید، اما اینجا دیگه مثل مرحله‌ی اول نیست. از تعداد زیاد داوطلبینی که از مرحله یک جون سالم به در بردن، اینجا ۴۰ نفر گزینش می شن، سختی سوال‌ها کمی بالاتر می‌ره اما چیز وحشتناکی نیست.کف مرحله دو از کف مرحله یک بی ثبات‌تره و بین ۷۰ تا ۸۰ درصد متغیره.اینجا هر چقدر منابع رو بهتر خونده باشید و دانش ادبی بیشتری داشته باشید، شانس قبولی بیشتری خواهید داشت.



پ.ن:اینو در گوشی بهتون بگم که درسته می‌گن باید دانش ادبی بالایی داشته باشید،اما یک سری منابع مرجع و خوب وجود دارن که خوندنشون خیلی بهتون کمک می‌کنه و در سر‌ی‌های آینده معرفی‌شون می‌کنم.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

hypnos

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
749
امتیاز
11,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1404
مدال المپیاد
انتظار...
قسمت دوم:ابتدا درباره‌ی مدال‌های طلا این نکته رو متذکر بشم که برای رشته‌های غیر از انسانی، جهت کسب طلا، نمره‌ی فرد باید از نمره‌ی آخرین طلای انسانی بیشتر باشه
مرحله سوم:در این مرحله ۴۰ نفر برگزیده به مدت یک ماه آموزش می‌بینند و در سه آزمون سنجیده می‌شن.۱. آزمونی که منبعش مطالب تدریس شده در کلاس‌های دوره‌ست و منابعی که اساتید جهت مطالعه معرفی کردند.۲. آزمون انشا جهت سنجش کیفیت قلم فرسایی داوطلب ۳. مصاحبه که در ارتباط با همه‌ی دانش ادبی داوطلب از او پرسش خواهد شد و مصاحبه کننده‌ها هم اساتید مدعو و اساتید خود دوره خواهند بود.

🔹️من الان سال یازدهمم، اگر شروع کنم خیلی دیره؟

المپیاد ادبی و حجم مطالب اون،نیاز به چندین سال خوندن مداوم ندارن، نیاز به خوندن دقیق دارن، مورد داشتیم از کلاس یازدهم خوندن و طلا یک شدن، چیز بعید و عجیبی اصلا نیست. می‌شه در یک سال مدال شد و طلا هم اورد.(توجه کنید که المپیاد ادبی در پایه دهم برای داوطلبین آزمایشیه. مرحله اول اگر قبول بشید می‌تونید مرحله دو هم بدید اما مرحله دو براتون فقط کارنامه صادر می‌شه و می‌گه خیلی ممنون سال بعد تشریف بیارید)

🔹️من هیچی از ادبیات نمی‌دونم، چی مبانی پایه‌ای رو لازمه بلد باشم؟

توی ادبیات یه سری ریش‌ه‌های اصلی وجود دارن که اگه بلدشون باشید مثل شناختن رنگ‌ها توی نقاشیه، وقتی رنگ‌ها رو خوب بشناسید، می‌تونید ترکیب‌شون کنید و شاهکار رقم بزنید. مثل: دستور زبان، تاریخ ادبیات، آرایه شناسی، عروض و وزن. تسلط روی این‌ها با تست امکان پذیره و خیلی راحت می‌شه توی همه‌شون مسلط شد.

🔹️باید درس مدرسه رو ببوسم بذارم رو طاقچه؟

نه، با برنامه ریزی می‌شه به هردوش رسید. ادبیات چون کارکرد هنری هم داره، بعد مدتی حس نمی‌کنید دارید المپیاد می‌خونید و بهتون خوش می‌گذره. لازم نیست روزی ۱۴ ساعت خودتون رو زجر بدید.می‌تونید ۱۰ ساعت زجر بدید🤪

🔹️من از بقیه عقبم، همه سال نهم شروع کردند به خوندن و من تازه اول راهم.

یکی از بچه‌هایی که می‌شناسم از نهم خوند برنز شد. واقعا ارتباطی به مدت خوندن نداره. ادبیات مفهومیه، به درک شما برمیگرده. اینکه چقدر گیرایی‌تون موقع خوندن بالاعه. یکی یک متن رو یه ساعته می‌خونه و عالی‌میشه، یکی باید ۴ ساعت وقت اختصاص بده تا تازه به یک نیمچه تسلط برسه.



در آخر یک نکته رو خودم اضافه کنم، کتاب درسی با ادبیات، چیزی که واقعا ادبیاته، زمین تا آسمون فرق داره. متن طنز از قرن ۴ هجری باقی مونده و من انسان قرن ۱۵ می‌خونم و از خنده غش می‌کنم. فکر نکنین همه‌ی ادبیات فقط شعر و متن‌هاییه که مولف انتخاب می‌کنه، وقتی وارد این دنیای بزرگ بشید، پنجره‌هایی از بصیرت به روتون باز می‌شه که شگفتا!



قسمت‌های بعدی در راه است، منتظر انتقادها و پیشنهادات شما هستم
 

Mahdi Ashtari

کاربر نیمه‌فعال
کنکوری 1403
ارسال‌ها
10
امتیاز
71
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
اراک
سال فارغ التحصیلی
1403
با اینکه رشتم تجربی هست پارسال المپیاد ادبی شرکت کردم و بیشتر برحسب علاقه بود و واقعا یکی از بهترین تجربیات دوران تحصیل بود و فرصتی برای آشنایی با آثار مختلف ادبی از آثار کهن تا معاصر.
به قول شما وقتی وارد این دنیا میشید پنجره هایی از بصیرت به روتون باز میشه😉
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

hypnos

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
749
امتیاز
11,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1404
مدال المپیاد
انتظار...
با اینکه رشتم تجربی هست پارسال المپیاد ادبی شرکت کردم و بیشتر برحسب علاقه بود و واقعا یکی از بهترین تجربیات دوران تحصیل بود و فرصتی برای آشنایی با آثار مختلف ادبی از آثار کهن تا معاصر.
به قول شما وقتی وارد این دنیا میشید پنجره هایی از بصیرت به روتون باز میشه😉
واقعا...🥰🥹
 
  • لایک
امتیازات: Alef
  • شروع کننده موضوع
  • #5

hypnos

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
749
امتیاز
11,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1404
مدال المپیاد
انتظار...
خب خب
سلام سلام
من آمده‌ام(با ریتم همون آهنگه)💃🏻
پیش‌بینی ما درست دراومد و ادبی هم جهانی شد...
اما عجب جهانی شدنی...
اول اینکه تن فردوسی خدابیامرز تو قبر لرزید، چون المپیاد زبان‌شناسی به زبان انگلیسیه بیشتر تا فارسی!
میزان همپوشانی‌ش با ادبیات فارسی هم خیلی خیلی کمه.
اما بچه‌ها از وسطای دی تا آخر بهمن تو باشگاه دارن دوره می‌گذرونن تا در نهایت یک گروه ۴ نفره به بلاد کفر🤣 اعزام بشن .
المپیاد زبان‌شناسی خیلی وقته وجود داره. اما فهرست کشورهای شرکت‌کننده‌ش، ۲۴ کشور بود که امسال ایران هم وارد لیست شد.
ظاهرا باشگاه تصمیم گرفته یه سری به المپیادهای مهجور مثل فلسفه هم بزنه و اونا رو هم برگزار کنه!

پ.ن:من خیلی دوست دارم چیزای قشنگی که می‌خونم رو باهاتون به اشتراک بذارم، هستید؟
 
بالا