الگوی توسعه (پیشرفت) مناسب ایران چیست؟

شروع موضوع توسط mohaq ‏2019/4/11 در انجمن جامعه‌شناسی

?

به نظر شما، کدام الگوی توسعه برای ایران مناسب است؟

  1. الگوی کاملا غربی و وارداتی

    25.0%
  2. الگوی بومی، امّا براساس نظریات غربی

    46.4%
  3. الگوی بومی، براساس علم و فرهنگ ایرانی اسلامی

    28.6%
مدیران: Pan
  1. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    372
    امتیازات:
    +315 / -334
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    دانشگاه باقرالعلوم (علیه السّلام) - قم
    رشته دانشگاه:
    دانش اجتماعی مسلمین
    به نظر شما، ایران برای پیشرفت و بهبود، باید از کدام یک از برنامه های توسعه پیروی کند؟
    از الگوهای غربی و خارجی استفاده کنیم یا از الگوی پیشرفت بومی استفاده کنیم؟
    الگوی بومی هم دو نوع دارد:
    1. 100 بومی، یعنی براساس علم و فرهنگ ایرانی اسلامی
    2. براساس نظریات غربی، امّا مناسب سازی شده برای فضای ایران
     
    • لایک لایک x 3
    • دیسلایک دیسلایک x 3
  2. A M I N

    A M I N کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال‌ها:
    1,776
    امتیازات:
    +16,360 / -566
    نام مرکز سمپاد:
    BHT
    شهر:
    LNG
    سال فارغ التحصیلی:
    1397
    دانشگاه:
    SBU
    رشته دانشگاه:
    ARC
    از بیخ نظر سنجیت مزخرفه.
     
    • لایک لایک x 9
    • دیسلایک دیسلایک x 5
  3. f hojjati

    f hojjati اصلا لایق اسمم نیستم :(

    ارسال‌ها:
    431
    امتیازات:
    +4,641 / -935
    نام مرکز سمپاد:
    فرز1
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    02
    هرچی از توانایی ها و استعدادای داخلی استفاده کنیم به نفع خودمونه
    تا کشور و دین خودمون هست دلیلی برای تمایل به غرب نیست
     
    • لایک لایک x 6
    • دیسلایک دیسلایک x 5
  4. əlireza

    əlireza کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال‌ها:
    1,648
    امتیازات:
    +5,680 / -399
    نام مرکز سمپاد:
    ..
    شهر:
    ..
    سال فارغ التحصیلی:
    876
    دانشگاه:
    ---
    -پاک نکن-_-

    #ویرایش: چرا؟

    -چون نامربوط نبود :|

    #چون ریپلایم شده بود و زمینه ی اسپم های بعدی بود به نظرم بهتر بود پاک بشه :(

    :| مگه من مسؤل کامنت بقیه‌م؟

    #پست اگه اسپم باشه و باعث افزایش اسپم بشه حذف می شه( مفهوم خاصیم نداشت پستتون) همه ی پستای اینطوریم حذف کردم از این تاپیک . کلا شیش تا پست بود چهارتاش اسپم
    واژه ی ولایت مطلقه ی فقیهم چندان ربطی به این تاپیک نداشت .
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏2019/4/13
    • لایک لایک x 1
    • دیسلایک دیسلایک x 1
  5. سارا خانم

    سارا خانم supportive

    ارسال‌ها:
    1,089
    امتیازات:
    +5,329 / -1,065
    نام مرکز سمپاد:
    Frz
    شهر:
    Teh/Gh
    سال فارغ التحصیلی:
    02
    حالا نیس غربیا خیلی خوب و بی عیبن!!! کم مونده ما هم رو بیاریم به فرهنگ اونا! اصن چرا کشور ما و مردمش همش دنبال تقلیدن؟؟؟ خودمون خلاقیت داشته باشیم،خودمون با فرهنگ و روش خودمون (و مخصوص خودمون) پیشرفت کنیم. ما خودمون عقل داریم. نیازی هم به اونا نیست. ما جای پیشرفت زیادی داریم که اصلا اصلا ازش استفاده نمی کنیم. یه سری ها از مردم ایران به همین روند پر نقص خودمون ادامه میدن، یه سری ها هم که میخوان از روند پر عیب غربی ها تقلید کنن و هردوش اشتباهه. روند خودمون که معلومه غلطه و روند اونا هم همچین درست نیست! تنها کاری که ما باید انجام بدیم تغیییر کردن با روش مخصوص خودمونه همین!
     
    • لایک لایک x 9
  6. hossein9021

    hossein9021 کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    1,361
    امتیازات:
    +8,037 / -369
    نام مرکز سمپاد:
    علامه ی حلی همدان1
    شهر:
    همدان
    سال فارغ التحصیلی:
    1395
    دانشگاه:
    علوم پزشكي شهيد بهشتي
    رشته دانشگاه:
    پزشكي
    تلگرام:
    اینستاگرام:
    به نظرم ما باید در رجوع به عقل و خرد از غرب تقلید کنیم ، حالا الزاما نتیجه قرار نیست مثل غرب بشه
     
    • لایک لایک x 2
    • دیسلایک دیسلایک x 1
  7. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    372
    امتیازات:
    +315 / -334
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    دانشگاه باقرالعلوم (علیه السّلام) - قم
    رشته دانشگاه:
    دانش اجتماعی مسلمین
    این سه تا گزینه رو براساس جریان ها موجود گفتم.
    الآن تو ایران سه تا جریان سراغ دارم:
    1. کسانی مثل تقی زاده ها که میگن از نوک پا تا فرق سر باید غربی بشیم و کاملا دلباخته ی غرب هستند.
    2. کسانی هستند که میگن نظریات غربی خوبه ولی باید مقادیر و کمّیاتش رو براساس شرایط کشورمون بازسازی کنیم.
    3. کسانی که میگن باید به فرهنگ اسلامی خودمون رجوع کنیم.

    مثلا ایده ی چهارمی هم وجود داره، امّا تو ایران طرفدار نداره.
    یه سری ایده ها هم محال هستند، مثلا توسعه ی ایرانی(غیراسلامی). چون علم و فرهنگ ایرانی(حداقل چیزهایی که ازش باقی مونده) اینقدر غنای محتوایی ندارند که بشه ازشون برنامه ی توسعه استخراج کرد. برای همین تقریبا هیچ طرفداری نداره.
    همین ایرانی گرایی محدودی هم که بین مردم وجود داره، بیشتر از جنبه ی مواجهه و دشمنی با اعراب و اسلام برجسته شده، مثلا وقتی میرید تو زندگی این افراد، می بینید که به غیر از چندتا نماد، مابقی زندگیشون بویی از ایرانی گری نمیده، یا همین فرهنگ اسلامیه، یا فرهنگ غربی.
    البته این بلا فقط سر فرهنگ ایرانی نیومده، تقریبا تمام فرهنگ های ملّی در جهان از عرصه ی زندگی اجتماعی خارج شده اند.
     
    • لایک لایک x 1
  8. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    372
    امتیازات:
    +315 / -334
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    دانشگاه باقرالعلوم (علیه السّلام) - قم
    رشته دانشگاه:
    دانش اجتماعی مسلمین
    منظورم رو توی دو مرحله بیان میکنم.

    مقدار آثار فرهنگی وعلمیِ باقی مونده از پیش از اسلام، بسیار کمتر از دوره‌ی بعد از اسلام هستش.(دیگه دو واحد تاریخ تمدّن رو پاس کردم)
    برای مثال، چندتا کتاب از پیش از اسلام باقی مونده؟! (بعد مقایسه کنید با دوران بعدش)
    چندتا بنا و ساختمان از پیش از اسلام مونده؟!(بعد مقایسه کنید با دوران بعدش)
    اگر سندی دارید، واقعا ممنون میشم که اینجا ذکر کنید.



    اگر هم به تاریخ جریان های ملّی گرایی در ایران رجوع بفرمایید، متوجّه میشید که این جریان ها، در اوج خودشون که به اسلام اعتراض داشتند، به سمتّ خرّم دینی رفتند. یعنی تو قرم سوم هجری، که تقریبا کمتر از 300 سال از ورود اسلام گذشته، مخالفین اسلام حاضر نیستند به گذشته‌ی خودشون رجوع کنند و برن سراغ ادیان قبلی، و میرن سراغ یه چیز جدید به نام خرّم دینی که البته موفّق نبودند.

    غنای اسلام در طیّ 300 سال کاری کرد که اونا از گذشته شون دست بکشند، حالا شما چطوری بعد از 1400 سال، می فرمایید که غنای قبل از اسلام اینقدر زیاد بوده؟!



    بحث توسعه ناظر به چندتا روستا نیست. بحث اینه که ما میخوایم پیشرفت کنید.
    آیا شما، میتونی با فرهنگ پیش از اسلام، برای شهرهای چندمیلیونی، برای کشورها، برای دنیا و سازمان های جهانی، برنامه‌ی اخلاقی، حقوقی، سیاسی و ... ارائه بدی یا نه؟!
    تا حالا ندیدم کسی ادعا کنه که از فرهنگ ایران در پیش از اسلام، چنین چیزهایی درمیاد! شما اوّلیش هستی!
    اگر شخصیت برجسته ای سراغ دارید، بفرمایید.



    پیش فرض ها اگر براساس واقعیت باشند بد نیستند.
    (به طور کلّی اگر میخوایید بحث های هرمنوتیک رو مطرح کنید، جاش اینجا نیست. برای شبهات هرمنوتیکی جواب دارم، امّا بفرمایید در بحث معرفت شناسی)



    پاسخ این هم تو قبلی ها بود.

    گزینه‌ی چهارمی وجود نداره. (حداقل فعلا) یکی پیشنهاد کردید که گفتم این درست نیست و طرفدار شاخصی نداره.
    اگر کسی گزینه ی مهمّ دیگری به ذهنش رسید، بگه تا اضافه کنم.
     
    • دیسلایک دیسلایک x 2
  9. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    372
    امتیازات:
    +315 / -334
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    دانشگاه باقرالعلوم (علیه السّلام) - قم
    رشته دانشگاه:
    دانش اجتماعی مسلمین
    منظور شما اصل رجوع به عقل و خرد هستش یا شیوه ی مراجعه به عقل و خرد؟!
     
  10. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    372
    امتیازات:
    +315 / -334
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    دانشگاه باقرالعلوم (علیه السّلام) - قم
    رشته دانشگاه:
    دانش اجتماعی مسلمین
    تو یه سری از بحث ها میشه از عناصر ملّی استفاده کرد، مثلا بحث های طبّ سنّتی یا مهندسی و معماری و ... .
    امّا تو یه سری از بحث ها، فرهنگ ملّی ما چیزی که به درد الآن و جامعه‌ی پیچیده ی ما بخوره، نداره، مثلا بحث سیاست یا حقوق و اخلاق و ...

    مثلا با گفتار نیک و پندار نیک و کردار نیک، شاید بشه یه روستا رو اداره کرد، امّا این جمعیت های متراکم امروزی رو نمیشه.
     
    • لایک لایک x 1
  11. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    372
    امتیازات:
    +315 / -334
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    دانشگاه باقرالعلوم (علیه السّلام) - قم
    رشته دانشگاه:
    دانش اجتماعی مسلمین
    این حرفا که غالبا بدون سند هستش.
    اگر دوست داشتید، یه موضوع جدید ایجاد کنید تا روی این مباحث تاریخی بحث کنیم.

    این هم یک حرف عجولانه ست.
    ما حداقل هشت نوع رویکرد علمی در جهان اسلام داشتیم که یکیش عرفانیه.
    رویکرد حدیثی، فقهی، کلامی، تفسیری، تاریخی، ترویجی و ... داشتیم. یعنی بدون عرفان هم کلّی منبع وجود داره.
    از این هم بگذریم، حالا چون یه سری از فقها و ... اومدن عرفان رو نفی کردن، معنیش این نیست که عرفان از اسلام بیرونه؟!
    عرفان هم علم دینی محسوب میشه. حداقل دیگه خود عرفایی نظیر ابن سینا و شیخ اشراق و ملّاصدرا که دیگه خودشون ادعا داشتن عرفانشون کاملا دینیه. اینا رو که نمی تونید بیرون کنید.


    حالا خوبه اسم نهضتشون خرّم دینیه!



    اونا وقتی اسلام رو دیدند، از گذشته‌ی خودشون پشیمون شدند.
    امّا در دوران های بعدی، هرکسی که ایران رو فتح می کرد، سعی می کرد خودش رو به خلفا و سلاطین اسلامی منتسب کنه.
    مثلا بعد از صفویه، تمام کسانی که علیه ناردشاه و ... قیام کردند، خودشون رو ادامه‌ی صفویه معرفی کردند. چرا؟! برای اینکه صفویه، یکی از اوج های تمدّن اسلامی بود.
    چه ترک ها، چه مغول ها و چه اقوام دیگه که تو ایران حاکم شدند، در فرهنگ اسلامی هضم شدند. با اینکه قدرت هم دستشون بود.
    امّا ایران چنین فرهنگی نداشت که مسلمانان را در خودش هضم کنه.


    حداقل یه جست و جویی تو اینترنت انجام بدید بعدش اظهار نظر کنید.

    فقط یکی از مجموعه‌کتاب ها، با نام الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تا الآن 25 جلدش چاپ شده. عناوین متفرقه بماند به کنار!!!!


    اوّلا امر به معروف و نهی از منکر، فقط بخش کوچکی از فقه است و فقه هم بخش کوچکی از مجموعه‌ی علوم اسلامی.

    ثانیا، شما ظاهرا با شیوه‌ تولید علم شنا نیستید. علوم از یک سری نظریات کلّی تولید میشن. مثلا جامعه‌شناسان بزرگ، خیلی هاشون شاید چهار یا پنج جلد کتاب بیشتر ننوشته باشند و مسلّما راجع به بسیاری از مسائل ، اظهار نظر نکردند، امّا طرفدارانشون، میان و با توجّه به اون نظریات کلّی، مسائل جدید رو بازتولید می کنند.

    اسلام هم پر از نظریه و منابه نظری هستش.



    توسعه معانی مختلفی داره. من معنای عامّ و لغویش رو مدنظر دارم تا همه ی نظریات رو شام بشه.
    توسعه یعنی بهبود، پیشرفت و بهترشدن و معانی مشابه.


    بحث فرافکنی نیست، بحث اینه که شما نمی تونید به کسی که مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی متفاوتی با شما داره، بحث کنید. فکر میکنید همه باید مثل شما فکر کنند.



    تا موقعی که یک مبنای معرفت شناختی و هستی شناختی مشترک بین ما نباشه، یقینا ما نمی تونیم بحث کنیم.
    حالا با تجربه گراها و ابطال گرا ها میشه یه بحث هایی کرد امّا با شما ظاهرا نه.
    تا اونجا که من فهمیدم، شما کلّا نسبی گرایی. با نسبی گرایی نه میشه گفت حرف کسی درسته و نه میشه گفت حرف کسی غلطه!
    یعنی با نسبی گرایی جای بحثی نمی مونه.
    هروفت به چندتا گزاره ی مطلق رسیدید، لطفا در تاپیک معرفت شناسی مطرح کنید، تا بحث کنیم و اگر مورد وفاق بود، اینجا براساسش بحث کنیم.
     
مدیران: Pan