الگوی توسعه (پیشرفت) مناسب ایران چیست؟

شروع موضوع توسط mohaq ‏2019/4/11 در انجمن جامعه‌شناسی

?

به نظر شما، کدام الگوی توسعه برای ایران مناسب است؟

  1. الگوی کاملا غربی و وارداتی

    25.9%
  2. الگوی بومی، امّا براساس نظریات غربی

    48.1%
  3. الگوی بومی، براساس علم و فرهنگ ایرانی اسلامی

    25.9%
  1. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال ها:
    350
    امتیازات:
    +248 / -249
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    موسسه امام خمینی(رحمةالله علیه) قم / حوزه علمیه
    رشته دانشگاه:
    جامعه‌شناسی
    به نظر شما، ایران برای پیشرفت و بهبود، باید از کدام یک از برنامه های توسعه پیروی کند؟
    از الگوهای غربی و خارجی استفاده کنیم یا از الگوی پیشرفت بومی استفاده کنیم؟
    الگوی بومی هم دو نوع دارد:
    1. 100 بومی، یعنی براساس علم و فرهنگ ایرانی اسلامی
    2. براساس نظریات غربی، امّا مناسب سازی شده برای فضای ایران
     
    • لایک لایک x 3
    • دیسلایک دیسلایک x 3
  2. A M I N

    A M I N کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال ها:
    1,478
    امتیازات:
    +13,109 / -327
    نام مرکز سمپاد:
    BHT
    شهر:
    LNG
    سال فارغ التحصیلی:
    97
    دانشگاه:
    SBU
    رشته دانشگاه:
    ARC
    از بیخ نظر سنجیت مزخرفه.
     
    • لایک لایک x 9
    • دیسلایک دیسلایک x 4
  3. f hojjati

    f hojjati کاربر فوق فعال

    ارسال ها:
    86
    امتیازات:
    +599 / -188
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان1
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    1402
    هرچی از توانایی ها و استعدادای داخلی استفاده کنیم به نفع خودمونه
    تا کشور و دین خودمون هست دلیلی برای تمایل به غرب نیست
     
    • لایک لایک x 5
    • دیسلایک دیسلایک x 5
  4. əlireza

    əlireza کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال ها:
    1,626
    امتیازات:
    +5,279 / -315
    نام مرکز سمپاد:
    ..
    شهر:
    ..
    سال فارغ التحصیلی:
    876
    دانشگاه:
    ---
    -پاک نکن-_-

    #ویرایش: چرا؟

    -چون نامربوط نبود :|

    #چون ریپلایم شده بود و زمینه ی اسپم های بعدی بود به نظرم بهتر بود پاک بشه :(

    :| مگه من مسؤل کامنت بقیه‌م؟

    #پست اگه اسپم باشه و باعث افزایش اسپم بشه حذف می شه( مفهوم خاصیم نداشت پستتون) همه ی پستای اینطوریم حذف کردم از این تاپیک . کلا شیش تا پست بود چهارتاش اسپم
    واژه ی ولایت مطلقه ی فقیهم چندان ربطی به این تاپیک نداشت .
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏2019/4/13
    • لایک لایک x 1
    • دیسلایک دیسلایک x 1
  5. سارا خانم

    سارا خانم کاربر حرفه ای

    ارسال ها:
    516
    امتیازات:
    +1,072 / -280
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    1402
    حالا نیس غربیا خیلی خوب و بی عیبن!!! کم مونده ما هم رو بیاریم به فرهنگ اونا! اصن چرا کشور ما و مردمش همش دنبال تقلیدن؟؟؟ خودمون خلاقیت داشته باشیم،خودمون با فرهنگ و روش خودمون (و مخصوص خودمون) پیشرفت کنیم. ما خودمون عقل داریم. نیازی هم به اونا نیست. ما جای پیشرفت زیادی داریم که اصلا اصلا ازش استفاده نمی کنیم. یه سری ها از مردم ایران به همین روند پر نقص خودمون ادامه میدن، یه سری ها هم که میخوان از روند پر عیب غربی ها تقلید کنن و هردوش اشتباهه. روند خودمون که معلومه غلطه و روند اونا هم همچین درست نیست! تنها کاری که ما باید انجام بدیم تغیییر کردن با روش مخصوص خودمونه همین!
     
    • لایک لایک x 9
  6. hossein9021

    hossein9021 کاربر فوق حرفه ای

    ارسال ها:
    1,283
    امتیازات:
    +6,466 / -271
    نام مرکز سمپاد:
    علامه ی حلی همدان1
    شهر:
    همدان
    سال فارغ التحصیلی:
    1395
    دانشگاه:
    علوم پزشكي شهيد بهشتي
    رشته دانشگاه:
    پزشكي
    تلگرام:
    اینستاگرام:
    به نظرم ما باید در رجوع به عقل و خرد از غرب تقلید کنیم ، حالا الزاما نتیجه قرار نیست مثل غرب بشه
     
    • لایک لایک x 2
  7. matinm

    matinm کاربر فوق حرفه ای

    ارسال ها:
    708
    امتیازات:
    +1,356 / -276
    نام مرکز سمپاد:
    شهید
    شهر:
    شهر
    سال فارغ التحصیلی:
    0000
    الگوی بومی که دین نهایتا به عنوان قسمی از فرهنگ در حال تغییر توش لحاظ بشه نه بیشتر،
    تو گزینه های شما به نظر میاد الگو اگه نخواد غربی باشه الزاما باید اسلامی باشه
     
    • لایک لایک x 4
  8. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال ها:
    350
    امتیازات:
    +248 / -249
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    موسسه امام خمینی(رحمةالله علیه) قم / حوزه علمیه
    رشته دانشگاه:
    جامعه‌شناسی
    این سه تا گزینه رو براساس جریان ها موجود گفتم.
    الآن تو ایران سه تا جریان سراغ دارم:
    1. کسانی مثل تقی زاده ها که میگن از نوک پا تا فرق سر باید غربی بشیم و کاملا دلباخته ی غرب هستند.
    2. کسانی هستند که میگن نظریات غربی خوبه ولی باید مقادیر و کمّیاتش رو براساس شرایط کشورمون بازسازی کنیم.
    3. کسانی که میگن باید به فرهنگ اسلامی خودمون رجوع کنیم.

    مثلا ایده ی چهارمی هم وجود داره، امّا تو ایران طرفدار نداره.
    یه سری ایده ها هم محال هستند، مثلا توسعه ی ایرانی(غیراسلامی). چون علم و فرهنگ ایرانی(حداقل چیزهایی که ازش باقی مونده) اینقدر غنای محتوایی ندارند که بشه ازشون برنامه ی توسعه استخراج کرد. برای همین تقریبا هیچ طرفداری نداره.
    همین ایرانی گرایی محدودی هم که بین مردم وجود داره، بیشتر از جنبه ی مواجهه و دشمنی با اعراب و اسلام برجسته شده، مثلا وقتی میرید تو زندگی این افراد، می بینید که به غیر از چندتا نماد، مابقی زندگیشون بویی از ایرانی گری نمیده، یا همین فرهنگ اسلامیه، یا فرهنگ غربی.
    البته این بلا فقط سر فرهنگ ایرانی نیومده، تقریبا تمام فرهنگ های ملّی در جهان از عرصه ی زندگی اجتماعی خارج شده اند.
     
    • لایک لایک x 1
  9. matinm

    matinm کاربر فوق حرفه ای

    ارسال ها:
    708
    امتیازات:
    +1,356 / -276
    نام مرکز سمپاد:
    شهید
    شهر:
    شهر
    سال فارغ التحصیلی:
    0000
    من نمیگم حالا مثلا ایرانی گرایی زرتشتی هر چند به نظرم خلافه حرف شما از اونجایی که مستقیم پیگیر بودم آن چنان غنایی ازش باقی مونده که بشه گفت بیشتر از دوره اسلامی بعدش به خصوص که تو این فرهنگ اسلامی ما گربز شدید داریم از عرفان که بعد از اسلام واقعا تاثیر گذار شد توی فرهنگ ما و ما الان به کلی نادیدش میگیریم و پرهیزو سرکوبش میکنیم در حالی که واسه منی که چندان اسلام گرا نیستم ندید گرفتنش واقعا سخته، اگر دنبال این هستین ببینین غنای قبل از اسلاممون کمی و کیفی بوده و هست یا نه بگین مطالب رو ارائه بدم یا شاید بهتره واقعا محقق باشین و بعد ابراز کنین که نیستو نمونده ازش. همین الان بری تو روستاها ی یکم دور مونده از جامعه به روز میبینی شاید خیلی وقتا از اسلام چیزی اسم و اداشو در اوردن نیست بینشون و کاماکان به فرهنگ باستانیه خودشونن دیدگاهشون به مرگ و زندگی ازدواج تولد همه چی آدابو رسومو باوراشون حاکی از همینه اگه درست دیده بشه.
    ولی حرف من این نبود که اسلامی نباشه، یا زرتشتی باشه، یا ملی گرایانه باشه یا حتی همین بومی، یا عرفانی که علاقه خودمه سایه بندازه یا هرچی حرف من اینه که ببینیم چی جواب میده و اگه واقعا دنباله این باشیم باید این قالباو چهارچوبایی که از قبل ارائه میکنین اونم گلچین شده مثال همین اسلامی که گلچین شمارو باید بپذیریم لاغیر اول از همه باید کنار بزاریم اگه این کارو کنیم هیچ کدوم این گزینه ها نشه شاید.
    عربو با تموم بدیاش باید از پیشرفتشون عبرت بگیریم ولی هیچ تضمینی نیس این جا تو یه اقلیمو فرهنگو پیشینه کاملا متفاوت جواب بده اسلامم کاملا با اون گلچینی که بخواد سیاست و اهداف و امیال و حرص و ولع مادی شما روش سایه انداخته مخالفم
    واسه همین میگم با نظر سنجیت به نظر من میاد داری پیش فرضای خودتو تحمیل میکنی و این اصلا جالب نیس و نمیشه نادیدش گرفت
    اول بهتره هر کی از دیدگاهه خودش بگه چه نیازایی رو بر چه اساس باید پاسخ گو باشه این الگوی توسعه
    ببخشید اگه غلط نوشتاری زیاد دارم
     
  10. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال ها:
    350
    امتیازات:
    +248 / -249
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    موسسه امام خمینی(رحمةالله علیه) قم / حوزه علمیه
    رشته دانشگاه:
    جامعه‌شناسی
    منظورم رو توی دو مرحله بیان میکنم.

    مقدار آثار فرهنگی وعلمیِ باقی مونده از پیش از اسلام، بسیار کمتر از دوره‌ی بعد از اسلام هستش.(دیگه دو واحد تاریخ تمدّن رو پاس کردم)
    برای مثال، چندتا کتاب از پیش از اسلام باقی مونده؟! (بعد مقایسه کنید با دوران بعدش)
    چندتا بنا و ساختمان از پیش از اسلام مونده؟!(بعد مقایسه کنید با دوران بعدش)
    اگر سندی دارید، واقعا ممنون میشم که اینجا ذکر کنید.



    اگر هم به تاریخ جریان های ملّی گرایی در ایران رجوع بفرمایید، متوجّه میشید که این جریان ها، در اوج خودشون که به اسلام اعتراض داشتند، به سمتّ خرّم دینی رفتند. یعنی تو قرم سوم هجری، که تقریبا کمتر از 300 سال از ورود اسلام گذشته، مخالفین اسلام حاضر نیستند به گذشته‌ی خودشون رجوع کنند و برن سراغ ادیان قبلی، و میرن سراغ یه چیز جدید به نام خرّم دینی که البته موفّق نبودند.

    غنای اسلام در طیّ 300 سال کاری کرد که اونا از گذشته شون دست بکشند، حالا شما چطوری بعد از 1400 سال، می فرمایید که غنای قبل از اسلام اینقدر زیاد بوده؟!



    بحث توسعه ناظر به چندتا روستا نیست. بحث اینه که ما میخوایم پیشرفت کنید.
    آیا شما، میتونی با فرهنگ پیش از اسلام، برای شهرهای چندمیلیونی، برای کشورها، برای دنیا و سازمان های جهانی، برنامه‌ی اخلاقی، حقوقی، سیاسی و ... ارائه بدی یا نه؟!
    تا حالا ندیدم کسی ادعا کنه که از فرهنگ ایران در پیش از اسلام، چنین چیزهایی درمیاد! شما اوّلیش هستی!
    اگر شخصیت برجسته ای سراغ دارید، بفرمایید.



    پیش فرض ها اگر براساس واقعیت باشند بد نیستند.
    (به طور کلّی اگر میخوایید بحث های هرمنوتیک رو مطرح کنید، جاش اینجا نیست. برای شبهات هرمنوتیکی جواب دارم، امّا بفرمایید در بحث معرفت شناسی)



    پاسخ این هم تو قبلی ها بود.

    گزینه‌ی چهارمی وجود نداره. (حداقل فعلا) یکی پیشنهاد کردید که گفتم این درست نیست و طرفدار شاخصی نداره.
    اگر کسی گزینه ی مهمّ دیگری به ذهنش رسید، بگه تا اضافه کنم.
     
    • دیسلایک دیسلایک x 2
  11. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال ها:
    350
    امتیازات:
    +248 / -249
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    موسسه امام خمینی(رحمةالله علیه) قم / حوزه علمیه
    رشته دانشگاه:
    جامعه‌شناسی
    منظور شما اصل رجوع به عقل و خرد هستش یا شیوه ی مراجعه به عقل و خرد؟!
     
  12. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال ها:
    350
    امتیازات:
    +248 / -249
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    موسسه امام خمینی(رحمةالله علیه) قم / حوزه علمیه
    رشته دانشگاه:
    جامعه‌شناسی
    تو یه سری از بحث ها میشه از عناصر ملّی استفاده کرد، مثلا بحث های طبّ سنّتی یا مهندسی و معماری و ... .
    امّا تو یه سری از بحث ها، فرهنگ ملّی ما چیزی که به درد الآن و جامعه‌ی پیچیده ی ما بخوره، نداره، مثلا بحث سیاست یا حقوق و اخلاق و ...

    مثلا با گفتار نیک و پندار نیک و کردار نیک، شاید بشه یه روستا رو اداره کرد، امّا این جمعیت های متراکم امروزی رو نمیشه.
     
    • لایک لایک x 1
  13. matinm

    matinm کاربر فوق حرفه ای

    ارسال ها:
    708
    امتیازات:
    +1,356 / -276
    نام مرکز سمپاد:
    شهید
    شهر:
    شهر
    سال فارغ التحصیلی:
    0000
    ۱ در این که آثار به جا مونده از دوران اسلام بیشتره بخاطر نابودگری های فراوان مسلمانان شکی نیست و منطقی هم اینه که دوران اسلام دوران متاخر بوده غیر از این بود جای تعجب داشت
    ۲ من نگفتم از پیش از دوران اسلام آثار بیشتری به جای مونده ولی شما گویا علاقه مندین تعبیر شخصی خودتون رو از همه چیز داشته باشید در مورد صحبت های منم همین طوره بدون توجه به این که من چی میگم، عرفان رو مثال زدم که برای مثال دوران کنونی ازش بین تعداد زیادی از فقها تعبیر بدعت میشه ( طرفداران اين نظريه جمعي از محدثان و فقها مثـل: مقـدس اردبيلي، 150-50 :1383؛ شيخ حـر عـاملي، 138-87 :1383؛ وحيـد بهبهـاني،1412ق:157-51 و ... و در عصر جديد مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني و مؤسسان و پيـروان مكتب تفكيك مثل ميزا مهدي اصفهاني، ميرزا جوا آقا تهراني، محمدرضا حكيمـي و .... از روشنفكران ديني دكتر سيد يحيي يثربي و ... و برخي شكل ديني عرفان را يك نيرنـگ دانستهاند؛ مثل محمود، بيتا: 497 ) * در صورتی که بسیاری از آثار ادب و حکمت و... به جا مونده مربوط به عرفان و تفاسیر و اشکال کاملا متفاوتی از اسلامی که امروزه شما ها اسلام خطابش میکنیدند. و تهش فکر کنم تنها چیزی که مورد پذیرش شما بمونه همون کتاب نامه‌ای از امام موسوی کاشف‌الغطاء باشه. جالبه برام چطور از حرف من که دقیقا اشاره کردم و توضیح دادم و مثال زدم مثلا مقوله ی عرفان رو و گفتم که اگه کنارش بزنین چیز زیادی نمیمونه براتون که از غنا حرف بزنید باز اومدید برداشته خودتون رو کردین و حرف من رو به این شکل تغییر دادین که گفتم آثار بعد اسلام کمتر از قبلشه. من فقط گفتم گذشته ی پیش از اسلام با تمام تاریخ سوزی اسلام اونقدرا هم پوچ نبوده که شما نشونش میدید. در کل رویه ی فرافکنی جالبی نیست.
    ۳ خرم دینان و سرخ جامگان جبهه مخالف اعراب و حکمای عباسی و اسلامی که ارمغان اوردند بودند تعبیری من از جنبششون دارم جنبش مذهبی نیست ( مذهب ستیز شاید ) و شاید یه سری رسمو رسوم و مرام خودشون رو داشتند ولی چهارچوب مذهبی؟ تعبیر تاریخی هم که ازشون میشه بیشتر نو مزدکیه و یه جور جنبش مستضعفان و نهضت اجتماعی شاید بیشتر بشه گفت مشابه کمونیسم بیشتر یک جنبش بوده اون طور که اسمش ( جنبش خرم دینان ) هم کاملا گویاست تا مذهب و دین از دئنا میاد نه از اون تصور شما از مذهب خرم هم که مشخصه. حتی همون مزدک هم یک موبد زرتشتی بوده این طور که گفته میشه و بیشتر پایه گذار یک نهضت اجتماعی تا یک مذهب و شما اگه بخواید اعتقاداتش رو از اعتقاد زرتشتیان و مانویان به طور کامل تمییز بدین به نظرم نتیجه ای در بر نداره که مذهب جدا گونه ای تلقیش کنین این در مورد خرم دینان هم صادقه و کاملا ریشه های فرهنگ و آئین ایرانی مشترکا در همشون مشهوده و اگر هم باور کاملا جدا گونه ای بوده بازم برتری واسه اسلام و اعرابی که نهضت جهت گیریش مقابله با اون ها بوده حساب نمیشه این طور که شما تعبیر میکنین، نهضت مزدک بعد از اسلام بوده؟ بخاطر غنای اسلام بوده اونم؟ نمیفهمم غنای اسلام چیکارست اینجا واقعا تعبیر جالبی داشتین! البته خوب در اسلام هم فرشته های مقرب ( امشاسپندان ) و بهشت و جهنم ( رجوع به وندیداد ) و دیدگاه ها آخرت شناسی ( رجوع به جاماسب نامه )، معراج ( عروج کیخسرو ) و ... هم با بررسی وجوه تشابه بسیارشون به این نتیجه رسیدند که متاثر از دیدگاه های زرتشتیان بوده. این تمایزی که میخواین قائل بشین دامنه خودتون رو بیشتر از همه میگیره تکلیفتونو مشخص کنید.
    ۳ من فکر نمیکنم مراجعه به اسلام یا پیش از اسلام جز برای عبرت گیری بتونه پاسخ گوی نیاز ما به بهرمندی از درک عمیق سیاسی اجتماعی و خود مفهوم توسعه باشه و گفتمم که نه این نه اون، شمایید که طبق معمول فرافکنی میکنید. ولی شما حتی به آثار غیر مستقیم درباره فرهنگ ایرانی پیش از اسلام مراجعه کنید میبینید همچین چیز هایی خیلی بهتر از تعبیر ستیزه جویانه ی شما از اسلام ازش در میاد. مثال نوشتار کوروش نامه با این که از سمت یونانیان بیگانه که در زمان ستیز ما میان هم نگاشته شده. تاثیر اون هم پوشیده نیست بر کسی در فلسفه سیاسی نه تنها بر اسکندرو ژولیوس سزار موثر بوده 'با آغاز عصر روشنگری رجوع به کوروش‌نامه بار دیگر آغاز شد و ترجمه‌های جدید آن، الهام‌بخش فیلسوفان سیاسی مانند نیکولو ماکیاولی و ژان-ژاک روسو شدند. در آمریکا گروه سیاسی بنیانگذار جمهوری ایالات متحده (پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا) مانند توماس جفرسون، جان آدامز، و بنجامین فرانکلین آن را نمونه خوبی برای پس‌زدن تفکر سیاسی عقب افتاده قرون وسطی و ساخت بنای جامعه مدرن و شیوه حکومت‌داری صالح می‌دانستند. از همین رو توماس جفرسون دو نسخه از آن را همواره با خود داشت.' ( تاثیر کوروش بر توماس جفرسون و بنیان‌های آمریکای مدرن - پویا زارعی - کارشناس ارشد تاریخ دانشگاه سوربن پاریس )
    + https://founders.archives.gov/documents/Jefferson/01-11-02-0163
    بازم میگم مسئله این نیست مسئله اینه فرهنگ اسلامی هم همچین چیز هایی ازش در نمیاد حداقل تا الان که یک الگوی توسعه ی اسلامی از تعبیر شما که در عمل پاسخ گو باشه مشاهده نشده. الگوی توسعه زرتشتی و ایران پیش از اسلام و ... هم همین حکمو برام داره به نظرم خود الگوی توسعه ای پیدا کردن مهم تر از اون چیزیه تو این شرایط که ما بخوایم کودکانه و لجوجانه پا فشاری کنیم که نه حتما حتما باید اون رنگو بویی که ما میخوایمو داشته باشه که خوشمون بیاد. الان فقط مهم پیدا کردن الگوی توسعست و تا زمانی که اصرار بورزیم به وابستگی های نا مربوط خودمون امکان پذیر نیست.

    با نهی از منکر و امر به معروف میشه اداره کرد؟ بهتر نیست یکم به پاسخی که میدید فکر کنید؟ فرقی نداره یا با اصل رجوع به عقل و خرد یا شیوه ی مراجعه به عقل و خرد!

    من نه از هرمسیه هستم نه زرتشتیم نه ملی گرا بر خلاف تصور شما و از اول هم گفتم من گزینه ای مدنظر ندارم داشته باشمم هیچ کدوم این ها نیست فقط ازتون خواستم ابتدا ببینید این الگوی توسعه باید پاسخ گوی چی باشه بعد گزینه هاتونو گلچین کنید و گزینه پیشنهاد بدید چون به نظرم تا زمانی که شما نیازتون رو نشناختید هیچ گزینه ای نمیتونند پاسخ گو باشند. و اگر نیاز رو در نظر بگیرید گزینه های متفاوتی هم پاسخ گو میبینید نه این بخواید حتما نیاز هارو با یکی از این گزینه ها پاسخ داد.

    من واقعا میلی به ادامه ی این بحث ندارم امیدوارم ببخشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏2019/4/27
    • لایک لایک x 3
    • دیسلایک دیسلایک x 1
  14. mohaq

    mohaq کاربر حرفه ای

    ارسال ها:
    350
    امتیازات:
    +248 / -249
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی
    شهر:
    کرج
    سال فارغ التحصیلی:
    1390
    دانشگاه:
    موسسه امام خمینی(رحمةالله علیه) قم / حوزه علمیه
    رشته دانشگاه:
    جامعه‌شناسی
    این حرفا که غالبا بدون سند هستش.
    اگر دوست داشتید، یه موضوع جدید ایجاد کنید تا روی این مباحث تاریخی بحث کنیم.

    این هم یک حرف عجولانه ست.
    ما حداقل هشت نوع رویکرد علمی در جهان اسلام داشتیم که یکیش عرفانیه.
    رویکرد حدیثی، فقهی، کلامی، تفسیری، تاریخی، ترویجی و ... داشتیم. یعنی بدون عرفان هم کلّی منبع وجود داره.
    از این هم بگذریم، حالا چون یه سری از فقها و ... اومدن عرفان رو نفی کردن، معنیش این نیست که عرفان از اسلام بیرونه؟!
    عرفان هم علم دینی محسوب میشه. حداقل دیگه خود عرفایی نظیر ابن سینا و شیخ اشراق و ملّاصدرا که دیگه خودشون ادعا داشتن عرفانشون کاملا دینیه. اینا رو که نمی تونید بیرون کنید.


    حالا خوبه اسم نهضتشون خرّم دینیه!



    اونا وقتی اسلام رو دیدند، از گذشته‌ی خودشون پشیمون شدند.
    امّا در دوران های بعدی، هرکسی که ایران رو فتح می کرد، سعی می کرد خودش رو به خلفا و سلاطین اسلامی منتسب کنه.
    مثلا بعد از صفویه، تمام کسانی که علیه ناردشاه و ... قیام کردند، خودشون رو ادامه‌ی صفویه معرفی کردند. چرا؟! برای اینکه صفویه، یکی از اوج های تمدّن اسلامی بود.
    چه ترک ها، چه مغول ها و چه اقوام دیگه که تو ایران حاکم شدند، در فرهنگ اسلامی هضم شدند. با اینکه قدرت هم دستشون بود.
    امّا ایران چنین فرهنگی نداشت که مسلمانان را در خودش هضم کنه.


    حداقل یه جست و جویی تو اینترنت انجام بدید بعدش اظهار نظر کنید.

    فقط یکی از مجموعه‌کتاب ها، با نام الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تا الآن 25 جلدش چاپ شده. عناوین متفرقه بماند به کنار!!!!


    اوّلا امر به معروف و نهی از منکر، فقط بخش کوچکی از فقه است و فقه هم بخش کوچکی از مجموعه‌ی علوم اسلامی.

    ثانیا، شما ظاهرا با شیوه‌ تولید علم شنا نیستید. علوم از یک سری نظریات کلّی تولید میشن. مثلا جامعه‌شناسان بزرگ، خیلی هاشون شاید چهار یا پنج جلد کتاب بیشتر ننوشته باشند و مسلّما راجع به بسیاری از مسائل ، اظهار نظر نکردند، امّا طرفدارانشون، میان و با توجّه به اون نظریات کلّی، مسائل جدید رو بازتولید می کنند.

    اسلام هم پر از نظریه و منابه نظری هستش.



    توسعه معانی مختلفی داره. من معنای عامّ و لغویش رو مدنظر دارم تا همه ی نظریات رو شام بشه.
    توسعه یعنی بهبود، پیشرفت و بهترشدن و معانی مشابه.


    بحث فرافکنی نیست، بحث اینه که شما نمی تونید به کسی که مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی متفاوتی با شما داره، بحث کنید. فکر میکنید همه باید مثل شما فکر کنند.



    تا موقعی که یک مبنای معرفت شناختی و هستی شناختی مشترک بین ما نباشه، یقینا ما نمی تونیم بحث کنیم.
    حالا با تجربه گراها و ابطال گرا ها میشه یه بحث هایی کرد امّا با شما ظاهرا نه.
    تا اونجا که من فهمیدم، شما کلّا نسبی گرایی. با نسبی گرایی نه میشه گفت حرف کسی درسته و نه میشه گفت حرف کسی غلطه!
    یعنی با نسبی گرایی جای بحثی نمی مونه.
    هروفت به چندتا گزاره ی مطلق رسیدید، لطفا در تاپیک معرفت شناسی مطرح کنید، تا بحث کنیم و اگر مورد وفاق بود، اینجا براساسش بحث کنیم.