• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

معرفی رشته های مهندسی

  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #1

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
کیمیا اثناعشری

مهندسی نساجی.گرایش تکنولوژی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)
ورودی سال ۹۳


نقل قول از رییس دانشکده :
مهم نیست که کجا زندگی می‌کنید، مهم نیست چند سال دارید، مهم نیست که چه شغلی دارید، در هر صورت مهندسی نساجی بخشی از زندگی شما است. برای بسیاری از مردم، نساجی تنها به معنی فرش، پارچه و لباس است. اما در واقع نساجی نه تنها داربستی برای کشت سلولی و شکل‌دهنده‌ی اندام مصنوعی است، بلکه در شاتل‌های فضایی، کامپوزیت موشک‌ها، چمن مصنوعی، سقف ورزشگاه‌ها و حوضچه های تصفیه حضوری تأثيرگذار دارد.
امروزه الیاف پلیمری با قطر بسیار کم، به ظرافت رشته DNA انسانی، در حوزه فناوری نانو تولید می‌شوند. همچنين با کمک فناوری‌های نوين، ضخامت لايه‌های بی‌بافت تا 7 گرم بر مترمربع کاهش يافته است، سرعت ریسندگی نخ به 400 متر در دقيقه رسيده و بافت پارچه‌ها با سرعت 1800 پود در دقیقه امکان‌پذير گشته است. در صنعت نساجی طراحی‌های رايانه‌ای بسیار متداول شده و کارخانه‌های تولیدی اساسًا به صورت خودکار و پیشرفته عمل می‌کنند. تمام فرآیندها توسط رايانه هدايت شده و ربات‌ها نقش مهمی در فرآیندهای تولیدی کارخانه‌ها دارند.
دانشکده مهندسی نساجی برنامه‌های آموزشی متنوعی در کلیه مقاطع تحصیلی برای پرورش متخصصین توانا و کارآمد ارائه می‌نماید و در تلاش است تا مفهوم مهندسی نساجی را از آنچه در افکار عمومی جامعه است تغییر داده و این رشته را به جایگاه واقعی خود ارتقاء دهد. این دانشکده همگام با تعاملات علمی پویا و زاینده با انديشمندان سایر شاخه‌های مهندسی و علوم پایه در داخل و خارج از کشور، به انجام پایان‌نامه‌هایی در موضوعات مختلف و در مرزهای علمی دنیا پرداخته است.
فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی نساجی توانایی ارائه‌ی خدماتی متنوع، از مدیریت تولید گرفته تا اجرای پروژه‌هایی در سطح ملی، به صنعت را داشته‌اند و قادر به حل مشکل‌ها و کمک به رشد صنایع وابسته به نساجی و پوشاک می‌باشند. این دانشکده علاوه بر این که در شاخه‌های متنوع مهندسی نساجی، شامل شیمی، فناوری، پوشاک، نانوفناوری و مدیریت، برجسته و شاخص است، دارای بالاترین آمار دستاوردهای پژوهشی در بین سایر دانشکده‌های مهندسی نساجی در سطح کشور نیز می‌باشد.
رشته ی من در مقایسه با خیلی از رشته های مهندسی دیگه برای روحیات خانوم ها مناسبه .و اکثریت ورودی این رشته رو خانوم تشکیل میده .
گرایش من واحدهای مشترک زیادی با رشته ی مکانیک و برق داره .

این رشته گرایشات پوشاک و شیمی هم داره .

در مجموع ۱۴۲ واحدباید پاس بشه مثل
ریاضی ۱و۲ . فیزیک ۱و۲ . معادلات .محاسبات عددی . ریاضیات مهندسی. استاتیک .دینامیک.مقاومت مصالح .ترمودینامیک .نقشه کشی صنعتی ۱و۲ . طراحی اجزای ماشین. اصول ساختمان مواد پلیمری ‌. علوم الیاف .ریسندگی ۱و۲.ریسندگی نخ های یکسره .مقدمات بافندگی .بافندگی حلقوی۱و۲ .تکنیک بافت پارچه. .فیزیک الیاف.آمار و احتمالات مهندسی.تجزیه ی فنی بافت پارچه.
کارگاه جوشکاری و ریخته گری و ماشین ابزار. رنگرزی چاپ و تکمیل.
ریسندگی مدرن .کنترل کیفیت آماری.

دانشکده از لحاظ اساتید و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی تقریبن درسطح مطلوبیه و امیرکبیر قطب نساجی ایران ـه اگه قرار باشه استخدامی صورت بگیره میتونید اطمینان بیشتری داشته باشید.
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #2

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
هر سوالی راجع به این رشته رو اینجا بیان کنید
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #3

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
نام و نام خوانوادگی : میلاد طاهریان

رشته : مهندسی نفت گرایش بهره برداری از مخازن نفتی
نام
دانشگاه : دانشگاه صنعت نفت
سال ورودی: 91
توضیح در مورد کلیات رشته مهندسی نفت دارای دو نوع گرایش بالادستی و پایین دستی هست که بالادستی ها شامل حفاری،مخازن،اکتشاف و بهره برداری هس و پایین دستی ها هم شامل رشته هایی مثله حفاظت،ایمنی و ... هست.
در مورد انواع گرایش های مهندسی نفت میشه اینطور بیان کرد که گرایش مخازن به شکلی هست که کارش بیشتر تحقیقاتی و دفتریِ و سختی کارش نسبت به بقیه گرایشا خیلی خیلی کمتره.گرایش حفاری کارش به شدت عملیاتیِ و شرایط کاریش هم خیلی خیلی سخت تره نسبت به بقیه گرایش ها،مثلا یه مهندس حفار ممکنه حتی مجبور بشه کارش رو به صورت اغماری انجام بده یعنی 14 روز کاملا و 24 ساعته بره سر کار و 14 روز هم کاملا مرخص از کار هست.البته همیشه این نسبت به صورت 14،14 نیست و حتی گاهی 21 روز محل کار هستن و 7 روز مرخص هستن.این نسبت بستگی به شرایط کار و محل کار و ... داره.مهندس حفار حقوقش بنا به کاری که میکنه از بقیه گرایشا بیشتره ولی شرایط کاریش فوق العاده سخته به شکلی که گاها مهندسین حفار بعد از چند سال کار به شدت دنبال این میفتن که تغییر گرایش بدن.گرایش بهره برداری اما سختی کار و درامدش به شکلیه که حدواسط گرایش مخزن و حفاری هست.گرایش اکتشاف هم به صورتیه که بیشتر سرفصل هاش زمین شناسیِ و هرچه که بگذره نیاز به این گرایش کمتر میشه چون تقریبا مخازن نفتی اکثرا کشف میشن.البته منظورم این نیست که الان دیگه این گرایش بی مصرفه و حتی میبینید که هر روز داره مخازن جدید نفتی تو کشور ثبت میشه.
دیدگاه شما راجع به رشته به نظر من با توجه به این وضع بازار کار کشور و جامعه ی به شدت اشباع از رشته های مختلف فنی و مهندسی رشته نفت یکی از بهترین رشته هایی میتونه باشه که یه فرد انتخابش کنه.
در مورد دانشگاه های ارایه دهنده هم دانشگاه های سطح یک تهران نفت رو ارایه میدن و دانشگاه نفت هم که دانشگاه تخصصی این رشته هست.
توضیح پیرامون واحد های درسی عمومی رشته درس های عمومی رشته با خیلی از درس ها و واحد های عمومی سایر رشته های مهندسی یکسانه.مثلا ریاضی،فیزیک،شیمی،شیمی آلی،ریاضی مهندسی،معادلات و ... برعکس اون چیزی که گفته میشه مهندس نفت باید تو درس شیمی قوی باشه یه مهندس نفت باید تسلط خوبی روی ریاضیات داشته باشه چون خیلی از دروس کاملا ریاضی هست.
توضیح پیرامون واحد های درسی تخصصی درس های تخصصی رشته نفت خیلی کم هستن و به همین دلیل هم تا حدود ترم 6 شما دروس اختصاصی اصلیتون شروع نمیشه.البته این دروس کاملا کاربردی شیرین و قابل فهم هستن.مثله درس مخزن،عملیات بهره برداری،حفاری،گِل،سیمان و ...
آینده شغلی و بازار کار رشته در ایران و خارج از ایران همونطور که قبلا اشاره کردن به نظر من بهترین بازار کاری بین رشته های مهندسی در شرایط کنونی کشور مهندسی نفته البته به شرطی که شرایط فوق العاده سخت کار تو این رشته رو قبول داشته باشید.در خارج از کشور هم همینطور به خصوص کشورهای حوضه خلیج فارس مثله کویت،امارات،عراق و ... که پولهای هنگفتی به مهندسین نفت ایرانی میدن که حتی تصورش هم بیشتر شبیه رویاست.البته به این راحتی ها نمیشه به خارج از کشور فکر کرد تو رشته نفت (به خاطر اطلاعاتی که مهندسین نفتی ایرانی دارن به راحتی اجازه خروج نمیدن برای ادامه تحصیل و از طرفی کشورهای عربی هم به این راحتی استخدام نمیکنن)
نظر شما درباره دانشگاه و دانشکده تان دانشگاه نفت دانشگاه تخصصی این رشته هست و دانشگاه نفت (دانشکده ابادان)قدیمی ترین دانشگاه دولتی ایران بعد از دانشگاه نفت هست.این دانشگاه تو رشته های خودش چند ساله که بعد از دانشگاه شریف بهترین قبولی ها رو تو کنکور ارشد داره.امکاناتش هم به نسبت دانشگاه های دیگه بهتره.البته شرایط سخت آب و هوای جنوب و شهرهایی مثله اهواز و آبادان و شرایط سخت از نظر امکانات تفریحی اون نواحی رو حتما باید در نظر داشت.
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #4

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
شقایق یزدان پناه دانشگاه شیراز

فهیمه جندقیان دانشگاه تهران

محدثه شفق دانشگاه فردوسی

فرزانه مردوخ روحانی دانشگاه شریف


مهندسی شیمی

کلیات:
اولین درس در زمینه‌ی مهندسی شیمی نخستین بار در سال ۱۸۸۱ در دانشگاه MIT و در دانشکده‌ی مکانیک تدریس شد.
صنایع شیمیایی رو به توسعه بودند و لازم بود طراحی و ساخت و بهره‌برداری از فرایندهای شیمیایی توسّط افراد متخصّص صورت گیرد. که به دو شکل صورت می‌گرفت:
1- به وسیله شیمی‌دان‌هایی که از تئوری‌های شیمیایی و علوم آزمایشگاهی آگاهی داشته، ولی اطّلاعات فنّی و تجارب کافی از طراحی صنعتی نداشتند.
2- به وسیله‌ی مهندسان مکانیکی که تجربه طرّاحی صنعتی داشتند، ولی اطّلاعات کافی از فرایندهای شیمیایی نداشتند.
بنابراین صنعت نیاز به متخصّصانی داشت که هم در زمینه طرّاحی صنعتی و هم در زمینه فرایندهای شیمیایی تخصص داشتند، و مهندسی شیمی پدید آمد.

این رشته تنوع گرایش زیادی در زمینه های مختلف دارد،مثل صنایع نفت و گاز،بیوتکنولوژی،صنایع غذایی،داروسازی،مهندسی پزشکی،پلیمر و... که فرصت خوبی را برای دنبال کردن علایق ایجاد می کند تا فرد بتواند در هر زمینه ای که علاقه دارد فعالیت کند.این رشته بر خلاف اسمش به شیمی ارتباط خاصی ندارد و فقط درس های شیمی عمومی،شیمی آلی و شیمی تجزیه که مربوط به شیمی هستند رو پاس می کنند که دروس پایه محسوب می شوند. پایه ی اصلی مهندسی شیمی روی ریاضی و فیزیک بنا شده. پس با اسم رشته به اشتباه نیفتید.
سوالی که برای خیلیا پیش میاد اینکه فرق رشته‌ی من با شیمی چیه؟
جوابش اینکه کار یک مهندس طراحیه ولی کار یک شیمیدان بررسی فرآینده، مثلا تو یک پالایشگاه کار طراحی برج تقطیر به عهده شماست اینکه چقدر ارتفاع داشته باشه چندتا سینی داشته باشه اندازه و جنس سینی ها چی باشن و این جور چیزا.
دیدگاه:
بیس رشته‌های مهندسی یا فیزیکه یا ریاضی، ک م.شیمی از اون رشته‌هاس ک بیس ش روی فیزیکه بیشتر و اونم فصل اول فیزیک ۳ و فصلای آخر فیزیک دو، ینی مباحث ترمودینامیک و فشار و از اینجور چیزا.
اگر با علاقه و آگاهانه این رشته را انتخاب کنیم،مطمئنا در طول زمان به کارایی رشته پی خواهیم برد و علاقه مان به آن بیشتر خواهد شد.این رشته،رشته ی به نسبت سختی است که موفقیت در آن به تلاش قابل توجهی نیاز دارد.
توضیح دروس عمومی :
همانند همه رشته های مهندسی دروسی مثل ریاضی 1 و2 فیزیک 1 و معادلات دیفرانسیل،ریاضی مهندسی در ترم های اول ارایه می شود. همچنین شیمی عمومی ۱و۲ و نقشه‌کشی صعنتی، که کاربرد این دروس را در فهم و حل مسایل دروس اختصاصی خواهید دید.
توضیح دروس تخصصی:
اولین درس تخصصی مهندسی شیمی موازنه انرژی و جرم است که با این درس به رشته مهندسی شیمی وارد می شویم. و در ذهنمان دید اولیه ای نسبت به رشته ایجاد می شود.سپس با مطالعه ی درس ترمودینامیک،انتقال حراررت،انتقال جرم و سیالات دید ما نسبت به رشته کامل می شود.درس های مهم این رشته در واقع همان مکانیک سیالات،انتقال حرارت و انتقال جرم است.برای مثال در مکانیک سیالات،رفتار سیالات( در میم شیمی نفت و گاز) را خواهید خواند که برای یک مهندس شیمی تحلیل رفتار سیالات در به عنوان مثال لوله کشی های انتقال گاز اهمیت دارد. درس انتقال حرارت شما را با مفاهیم و قوانین توزیع حرارت آشنا می کند که برای مثال در طراحی مبدل های حرارتی کاربرد دارد.
با مطالعه ی دروس عملیات واحد و کنترل فرایند،این رشته را به صورت کاربردی در صنعت می آموزیم.
همچنین در کنار این دروس،چندین واحد درسی مانند مبانی مهندسی پلیمر، محیط زیست ،مقدمه‌ای بر فناوری نانو، مقدمه‌ای بر مهندسی مخازن، آمار و طراحی در آزمایشگاه‌ها، تصفیه ی پساب های صنعتی، خوردگی، احتراق و...به صورت اختیاری انتخاب می کنیم.
بازار کار:
همان طور که قبلا اشاره شد به دلیل تنوع گرایش در این رشته،زمینه بازار کار زیاد است.کارخانه ها و صنایع مختلف از صنتیع نفت و گاز گرفته تا صنایع غذایی نیاز مند مهندسی شیمی هستند.
همچنین امروز در ایران نیازمندی صنایع به مهندسی شیمی بیش از پیش احساس می شود. و مهندسین شیمس به جایگاه خود نزدیک تر شده اند.اگر دانشجو در فهم درس ها تلاش کند و مطالعه ی جنبی داشته باشد می تواند در طول تحصیل ایده هایی به دست آورد که در آینده آن ها را گسترش دهد.

گرایش های مهندسی شیمی برای ارشد طبق آزمون سراسری 94:
1- ترموسینتیک و کاتالیست
2- فرآیندهای جداسازی
3- طراحی فرآیند
4- مدل سازی، شبیه سازی و کنترل
5- محیط زیست
6- فرآوری و انتقال گاز
7- صنایع پتروشیمی
8- مهندسی صنایع غذایی
9- صنایع شیمیایی معدنی
10- نانوفناوری
11- پلیمر

تو آینده میتونین تو این کارخانه/سازمان‌ها کار کنین :
1- تمام کارخانه‌های صنایع غذایی
2- کارخانه‌های داروسازی
3- سازمان انرژی اتمی
4- صنایع نفت و تولیدات وابسته (هر چی که به نفت مربوطه)
5- صنایع گاز و تولیدات وابسته (آخرین دستاورد: مثل سوخت جدید به اسم هیدرات (
6- صنایع پتروشیمی و تولیدات وابسته (هر صنعت وابسته به پلاستیک(
7- صنایع راه و ساختمان (آسفالت سازی و سیمان) و کارخانه‌های تولید مواد اولیه ساختمانی (گچ٬ کاشی٬ آجر و ...)
۸- صنایع نظامی (میکروبی٬ تسلیحات و ... )
۹- تمام سازمان‌های وابسته به بهداشت محیط
۱۰- تامین مواد اولیه تمامی صنایع مهندسی (مثال مهندسی برق؛ ساخت قطعات٬ مثل بردها و کابل‌ها)
۱۱- صنعت هوا فضا (آخرین دستاورد: مهندسین شیمی ناسا دارن تلاش میکنن با وارونه کردن واکنش سوختن (خود به خودی) به اکسیژن برسن برای ساکنان آینده ماه (
۱۲- صنایع بیولوژیکی (سوخت بیو اتانول جدید ترین شاهکارشه)
۱۳- بانک و بورس
۱۴- صنایع کاغذ
۱۵- صنعت آب و فاضلاب

و خلاصه هر کارخونه ای که تو ذهنت باشه
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #5

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
الناز کاظمی امیرکبیر 93
مهلا سرافراز فردوسی 92
کبری نوروزی فردوسی93
صفورا باباپور تهران 90
رشته: متالورژی یا مهندسی مواد
کلیات:
این رشته جزو زیر شاخه "فنی و مهندسی" دانشگاه است. همانطور که از نامش پیداست در مورد شناسایی مواد به خصوص فلزات می باشد، از جمله ساختار کریساتالی فلزات، تاثیر ناخالصی ها در ساختار مواد و چگونگی تغییر آن در جهت بهبود و کارآیی بیشتر. در اين رشته، هدف تولید و بهینه سازی آلياژهای فلزی مواد پليمر و سراميك ها می باشد.
این رشته در واقع مادر مهندسی های دیگر محسوب می شود و اگر بخواهیم به زبان ساده به معرفی این رشته بپردازیم باید گفت که در هر قسمتي از صنعت، هر مهندسي براي ساخت هر قطعه در هر فرآيند، بايستي مواد مناسبي نيز در اختيار داشته باشد. که این مواد و صلاحیت آن برای به کار گرفته شدن در یک کاربرد خاص باید توسط یک مهندس متالورژی و مواد تایید شود.
امروزه مهندسی متالورژی و علم مواد چنان گستره عظیمی را در علوم مهندسی و غیر مهندسی در بر گرفته که کمتر بحث یا چالش علمی را می توان یافت که ردپایی از علم مواد در آن نباشد، از مهندسی برق و تولید ابر رساناها و مواد نیمه هادی گرفته تا پزشکی و تولید ایمپلنت ها و دریچه ی قلب مصنوعی و سیم های ارتودنسی دندان. و منطقا به همین دلیل است که کشورهای دارای تکنولوژی و علم مواد پیشرفته توانسته اند در عرصه های اقتصادی و توسعه از سایر كشورها پیشی بگیرند.
توضیح پیرامون واحد های درسی:
این رشته مانند تمام رشته های مهندسی دارای درس های پایه مانند ریاضی 1 و 2، فیزیک 1 و 2، معادلات، دروس عمومی، برخی کارگاه ها و آزمایشگاه ها است.
دروس اختصاصی این رشته در واقع دروس پایه مهندسی از جمله شاخه ریاضیات، فیزیک و شیمی را شامل مشود که سپس در همین شاخه ها تخصصی تر می شود (مانند کریساتالوگرافی که شاخه ای از شیمی است)؛ واحد های مشترکی نیز با مهندسی مکانیک دارد.
از جمله واحد های اختصاصی این رشته می توان از : خواص مكانيكي مواد – خواص فيزيكي مواد - بلورشناسي – اصول شكل دادن فلزات – اصول انجماد و ريختهگري - پيرومتالورژي – هيدرومتالورژي (دروس استخراجي) – محيط زيست و بازيافت مواد – عمليات حرارتي – مهندسي سطح – مواد سراميكي – مواد پليمري – مواد كامپوزيتي - شناخت و انتخاب مواد فلزي - روشهاي آناليز مواد – اصول الكتروشيمي و خوردگي نام برد
ادامه تحصیل:
گرایش های مقطع کارشناسی ارشد این رشته عبارتند از:
1. شناسايي و انتخاب مواد
اين شاخه جامعترين گرايش مطرح شده در مقطع فوق ليسانس است. در واقع متالورژ بايستس بتواند بر پايه دانش خود، با در نظر گرفتن كاربرد قطعه، محيط كار آن، عمر مفيد قطعه و ديگر فاكتورها، ماده مناسب را پيشنهاد دهد. اين گرايش در صنعت ايران بسيار كاربردي است. نكته قابل توجه در اين رشته جامعيت آن است كه موجب خواهد شد كه در انتخابهاي مقطع دكتري آزادي عمل بيشتر باشد.
2. خوردگي فلزات
يكي از گرايشهاي مطرح و البته پولساز، گرايش خردگي است. آنچه كه در جاي جاي صنعت و بالاخص صنايع نفت و گاز اهميت مييابد و به عنوان مشكلي اصلي و از بين برنده تاسيسات مطرح ميشود، مسئله خوردگي فلزات است. فرد متخصص در اين امر، موظف به اعمال اقداماتي است كه اين تخريب را با وجود محيط خورنده به حداقل برساند.
3. استخراج فلزات
اين گرايش اندكي نزديك به مهندسي معدن و در واقع تكميلكننده كار آنها براي رسيدن به فلزي آماده عمليات بعدي است. لازم به ذكر است كه بازيافت مواد نيز از مباحث مطرح شده در اين گرايش است، كه از جمله موارد پركاربرد و جهاني به حساب ميآيد.
4. جوشكاري فلزات
در اين گرايش به بررسي روشهاي اتصال، مكانيزمها و متالورژي جوش، طراحي جوش، انتخاب مواد مناسب و بازرسي جوش ميپردازند.
5. شكل دادن فلزات
اين گرايش شباهت بسياري به مهندسي مكانيك گرايش جامدات دارد، و هدف در آن تمركز بر روي فرايندهاييست كه بايستي انجام پذيرد تا يك شمش يا هر فلز جامد ديگري را به شكل مورد نياز تبديل نمود.
6. ريختهگري
بر خلاف شكل دادن كه هدف تغيير شكل جامدات است، در اين گرايش با مذاب فلزات سروكار خواهيم داشت. با ريخته شدن مذاب در قالب مورد نظر شكل نهايي قطعه به دست خواهد آمد. كه به دليل سرعت بالاي فرايند، مطلوب صنعتكاران است.
7. سراميك
وابسته به گسترش استفاده از سراميكها، در اين گرايش تمركز بر روي توليد كنترل كيفي سراميكهاست.
8. نانومواد
امروزه با پيشرفت تكنولوژي، بشر به خواص كاملاً جديدي در ذرات فوق ريزدانه دست يافته است كه تمركز اصلي در اين گرايش بر چنين تحقيقاتي ست.
9. بيومواد
در علم پزشكي، تلاش در رسيدن به موادي زيست سازگار و در مواردي زيست تخريب پذير است كه در اين گرايش به مطالعه و توليد آنان پرداخته ميشود.
10. مهندسي پزشكي
آینده شغلی:
در ایران فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه ریخته گری، کنترل مواد، ساخت و تولید برخی قطعات، کار در کارخانه ها و مراکز ذوب آهن و ذوب فلزات کار کنند. همچنین شرکت های بسیاری نیز به مهندسین مواد نیاز دارند.
در خارج از ایران این رشته مهندسی نیست و در کل "علم مواد" نامیده می شود، در مقایسه با داخل ایران بسیار پرکاربرد تر و ارزشمندتر است و بازار کار بسیار بهتری دارد. از طرفی بورس شدن در این رشته با توجه به ارزش آن در خارج از کشور بسیار ساده تر از سایر رشته ها می باشد.
****
از نظر مهلا سرفراز : رشته بسیار مناسبی برای افراد علاقه مند به تحقیق و پژوهش است و اینکه با وجود بعضی سختی ها که بیشتر رشته های مهندسی دارند و برخلاف نظر عموم رشته مناسبی برای خانم ها می باشد، به خصوص در زمینه های آزمایشگاهی، نانو تکنولوژی و تحقیقات.

از نظر الناز کاظمی : این رشته مانند تمامی رشته های دانشگاهی جذابیت های مربوط به خود را دارد و با توجه به اینکه پیش از این به این رشته در کشور ما خیلی کمتر توجه می شد جای رشد فراوانی دارد و به تبع بازار شغلی آن نیز بکر و دست نخورده است. البته این رشته کارگاه های عملی و جذاب در عین حال سختی را داراست، لذا ممکن است بیشتر خانم ها از انتخاب این رشته خودداری کنند اما این رشته در بخش هایی، بازار شغلی کاملا خوبی برای خانم ها دارد.
از نظر صفورا بابانژاد : در نگاه مبتدي اين رشته را به دوستان علاقمند به ملغمهاي از فيزيك و شيمي و ريزساختار مواد میشه پيشنهاد کرد. در مقطع متوسطه كل اطلاعات فرد محدود به رشتههاي پرطرفداري مانند برق و كامپيوتر و مكانيك است. و به دليل داشتن شناخت كم نسبت به ديگر رشتهها و البته القاي اطرافيان گرايش به سمت رشتههايي همچون مهندسي معدن و يا متالورژي و مهندسي مواد كمتر است. حال آن كه ما در كشوري زندگي ميكنيم كه با وجود سطح پايين تكنولوژي، از معادن بسياري برخوردار است. معادن روباز بسياري در كشور وجود دارد كه بهرهبرداري از آنان به نسبت بسيار از كشورها سادهتر محسوب ميشود. و نياز به رشتههايي اين چنيني كاملاً احساس ميشود. و مشكل اصلي اينجاست كه با جذب رتبههاي برتر به رشتههاي پرطرفدار، حضور دانشآموزان نخبه در رشتههاي مورد نياز كشور كمتر خواهد شد. و به نحوي ميتوان گفت كه توازن لازم براي پيشرفت به خوبي فراهم نخواهد آمد.
از نظر کبری نوروزی: این رشته به عنوان یه رشته جدید میشه توش کلی کار کردو چیزای جدید به دست آوردبه خصوص که ما الآن نمی خوایم وارد بازار کار شیم و نمی شه بسته به این انتخاب کرد. رشته جالب و قشنگیه. به خصوص قسمت بایو موادش.
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #6

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
مهندسی برق

کلیات رشته:

مهندسی برق یکی از رشته های فنی مهندسی مادر است که در اغلب دانشگاه های کشور در مقطع کارشناسی به چهار گرایش کنترل, مخابرات, الکترونیک و قدرت تقسیم می شود و در بعضی از دانشگاه ها گرایش بیوالکتریک هم هست. اغلب دانشگاه های مطرح کشور برای مقطع کارشناسی دانشجویان را تا ترم 5 تقسیم گرایش نمی کنند ولی برخی دانشگاه ها هم از همان ابتدا اقدام به پذیرش دانشجو با گرایش مشخص شده می نمایند. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا بالاترین مقاطع داخل کشور فراهم است.
رشته ی برق،رشته ای هست که بر روی ریاضی بنا شده و کسانی که عاشق ریاضی باشند از این رشته خسته نمی شوند.از ایرادهایی که به این رشته گرفته می شود می توان به این اشاره کرد که درس های این رشته تا ترم 4 تقریبا دید درست و حسابی از این رشته در محیط اطراف نمی دهند.این رشته یکی از محبوب‌ترین هاست پس باید دانست که رقیب‌های زیادی در بازار کار و حتی کنکور ارشد خواهید داشت.اگر علاقه دارید بدانید برق چطوری از یک نیروگاه به سطح شهر توزیع می شود یا اگه دوست دارید بدانید کولر خانه ی شما چطوری براساس دما،هوای خانه رو تنظیم می کند یا اینکه چطوری اطلاعات از طریق امواج ارسال می شود،بدانید چطوری موبایل شما یه سیگنال بسیار ضیعیف رو دریافت می کند و اون رو برای شما تقویت می کند و شما با شفافیت صدا رو می شنوید و اینکه چطوری می شود در کارخانه ها وسایل را کنترل کرد که در یگ رنج خاص کار کنند و در حالت پایدار خود باقی بمانند این رشته به شما پیشنهاد می شود.
زمینه ی فعالیتی یک مهندس برق بسته به گرایش در یکی از موارد زیر می تواند باشد: اتوماسیون و کنترل ابزار آلات صنعتی, طراحی و کار با مدارات الکتریکی و الکترونیکی, کار با آنتن ها و مدارات مخابراتی, کنترل و طراحی سیستم های قدرت, انتقال و تولید نیرو در مقیاس وسیع و ...

توضیح گرایش

گرایش الکترونیک با دیود و ترانزیستور به دانشجو معرفی می شود و به دو بخش آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شود.
ترانزیستور قطعه ایی هست که می‌توان گفت انقلابی بزرگ در صنعت دنیا ایجاد کرد این قطعه یک سیگنال ضعیف را دریافت می کند در مواردی 100000 برابر آن را تقویت می کند البته هزینه ی این تقویت را منبع انرژی که ترانزیستور را روشن می کند می پردازیم،اگر بخواهم خیلی ساده این مسئله را بیان کرد امواج خیلی ضعیف در هوا به گوشی شما می رسد ترانزیسترو برای منبع تغذیه خود از باطری تلفن همراه استفاده کرده سیگنال را تقویت می کند،سیگنال تقویت شده پردازش می شود و شما صدای دوستتان را از پشت تلفن می شنوید
الکترونیک آنالوگ در قطعات نیمه هادی مثل ترانزیستور و خازن و ... خلاصه می شود
اما الکترونیک دیجیتال که بسیار به سخت افزار کامپیوتر نزدیک هست.
شاید بتوان گفت در الکترونیک دیجیتال مرسوم‌ترین فعالیت کار با میکروکنترلر ها می باشد ، شما یک برد از بازار تهیه می کنید و با استفاده از امکانات این برد برنامه‌‌ی مورد هدف خود را بر آن پیاده سازی می کنید به عنوان مثال،یک برد الکترونیکی ، یک صفحه ی لمسی مقاومتی یا خازنی و یک صفحه نمایش را تهیه کرده و به هم وصل می کنیم حال طبق برنامه و الگوریتم های مورد نیاز برنامه ای به برد می دهیم که اگر انگشت شما با قسمتی از صفحه ی لمسی تماس برقرار کرد مختصات آن نقطه در صفحه نمایش داده شود ، مدل پیچیده‌تر آن این است که یک عدد با انگشتت خود بر روی صفحه ی لمسی بکشید و آن عدد بر روی صفحه نمایش نشان داده شود.
شاید تا حالا قطعات الکترونیکی را به دست گرفته باشید و یک سری مسیرها بر انتقال اطلاعات را دیده باشید ، طراحی این مسیرها نیز توسط مهندسین الکترونیک انجام می شود.
گرایش الکترونیک به نسبت گرایش قدرت امکان کار با نرم‌افزار در آن بیشتر است،شما می توانید کار در حوزه ی پردازش تصویر نیز فعالیت کنید این گرایش شاید نزدیک‌ ترین گرایش به گرایش مخابرات باشد.

دروس عمومی:

دروس سرویس: ریاضی 1 و 2 , فیزیک 1 و 2, معادلات دیفرانسیل, محاسبات عددی, کارگاه عمومی, زبان عمومی و آزمایشگاه فیزیک 1 و 2 ویک سری دروس معارف

توضیح پیرامون واحد های درسی تخصصی:

دروس دانشکده ای همه ی گرایش ها:

مدارهای الکتریکی 1 و 2, الکترونیک 1 و 2, ریاضیات مهندسی, الکترومغناطیس مهندسی, ماشین های الکتریکی 1 و 2, مدار منطقی, برنامه نویسی, تجزیه و تحلیل سیگنال ها و سیستم ها, کنترل سیستم های خطی, مخابرات 1 و ...

دروس مختص هر گرایش:

کنترل: کنترل سیستم های کامپیوتری, کنترل مدرن, کنترل صنعتی, ابزار دقیق, میکروپروسسور, جبر خطی, برنامه نویسی پیشرفته و ...

قدرت: ماشین های الکتریکی 3, بررسی سیستم های قدرت 1 و 2, ماشین مخصوص, سیستم های انتقال قدرت و ...

مخابرات: مخابرات 2, فیبر نوری, آنتن, مدارهای مخابراتی, ماکروویو و ...

الکترونیک: الکترونیک 3, VLSI, برنامه نویسی پیشرفته, میکروپروسسور و ...

درس های اصلی که از ترم 3 شروع می شوند میتوان گفت با درس مدار وارد رشته مهندسی برق می شوید.این درس درگاه ورود به رشته هست و عموما در ترم 3 ارائه می شود،صورت های بسیار ساده ی مدار در فیزیک دبیرستان معرفی شده،مغناطیس (غول بی شاخ و دم) شروع می کند به محک زدن دانشجوها و تا ترم 5 درس های اصلی خود نمایی میکنند.دانشجوهای این رشته عموما درس خوان هستند و رقابت در آن آسان نیست،درس های اصلی مثل سیگنال نیاز به پایه ریاضی دارد که شمارو با مفاهیم مخابراتی آشنا می کند، الکترونیک1 شما رو با دیود و ترانزیستور آشنا می کند و الکترونیک 2 این آشنایی رو تقریبا تکمیل می کند.ماشین یک شما رو با موتور و ژنراتور آشنا می کند که چطور برق تولید می شود و یا چطور برق تولید شده به انرژی مکانیکی تبدیل می شود کنترل خطی چگونگی پایدار سازی سیستم ها رو معرفی می کند و همینطور درس ساده ی مدار منطقی شما رو آماده می کند که به دنیای الکترونیک دیجیتال قدم بگزارید.

پایه ای ترین مهارت یک مهندس برق تحلیل مدارهای الکتریکی ست، یعنی پیدا کردن جریان و ولتاژ تمام عناصر مدار. مدار الکتریکی می تواند صرفا مقاومتی باشد.شاید در مدار الکتریکی مورد نظر از عناصری استفاده شود که انرژی را ذخیره می کنند، به عبارت دیگر مثل مقاومت از قانون اهم پیروی نمی کنند، مثل خازن و سلف. در این عناصر جریان و ولتاژ با مشتق یا انتگرال یکدیگر در ارتباط ند. اینجاست که درس معادلات دیفرانسیل به کمک می آید. در این درس می آموزید که معادلات جبری شامل مشتق یا انتگرال یک متغیر را حل کنید. البته در ادامه ی درس مدارهای الکتریکی 1 و 2 با روش هایی آشنا می شوید.

وقتی پای عناصر نیمه هادی به میان می آید مدار را با روش هایی که در درس الکترونیک می آموزید تحلیل می کنید.
البته در مدتی که واحدهای درسی فوق را می گذرانید با نرم افزارهایی که به تحلیل این مدارها کمک می کنند نیز آشنا می شوید.

در درس الکترومغناطیس مهندسی با قوانین ماکسول و معادل آن ها در میدان های الکتریکی آشنا می شویم. میوه ی این آشنایی در درس ماشین های الکتریکی و آنتن به ثمر می رسد.

در درس ماشین های الکتریکی ابتدا مدارهای مغناطیسی را بررسی می کنید.سپس با روش های تقریبی تحلیل مدارهای مغناطیسی آشنا می شوید و در نهایت انواع ماشین های الکتریکی را می شناسید و با طرز کار آن ها آشنا می شوید.

در درس ریاضی مهندسی و در ادامه ی آن تجزیه و تحلیل سیگنال ها آشنایی خود را با اعداد مختلط تکمیل می کنید و در ادامه با تبدیل هایی آشنا می شوید که عصای دست شما در تمامی درس های مهندسی برق هستند. مثلا می آموزید یک تابع را به صورت حاصل جمع یک سری از توابع سینوسی و کسینوسی بنویسید که کار تحلیل را بسیار آسان می کند. در ادامه با مفاهیم تحلیل بلوکی سیستم ها و نمونه برداری آشنا می شوید.

درس مدار منطقی و در ادامه ی آن معماری کامپیوتر گیت های منطقی که در تحلیل سیگنال های دیجیتال ( منظور همون چیزای کامپیوتریه! ) به کار می روند را می شناسید و قطعاتی را که با کمک آن ها ساخته می شوند را بررسی می کنید و نهایتا به طراحی یک کامپیوتر مبنا می پردازید. نهایتا با یکی از میکروکامپیوترها یا میکروپروسسورهای مرسوم آشنا می شوید.( معمولا پروسسورهای آرم که در تلفن های همراه هم از همین خانواده استفاده می شود. )

در درس کنترل سیستم های خطی با مفهوم تحلیل بلوکی سیستم ها بیشتر آشنا می شویم( ینی سیستم رو بخش بخش می کنیم و میگیم که مثلا این بخش معادل فلان تابع ریاضیه و رابطه ی این دوتا بخش مثلا مثل دوتا مقاومت سریه پس معادل ریاضی این بخش هارو تو هم ضرب می کنیم ) و در نهایت با کنترل کننده ها و جبران سازها آشنا می شویم تا رفتار سیستم را اصلاح کنیم.


از ترم 5 درس های تخصصی هم وارد میدان می شند در گرایش الکترونیک درس معماری کامپیوتر چگونگی کار یک پردازنده ی ساده رو به شما توضیح می دهد و انواع طراحی رو به شما معرفی می کند و در ترم ششم شما در درس میکروپروسسور کار با میکروکنترلرها رو آغاز می کنید و برنامه نویسی حرف اول رو می زند پس پیشنهاد می شود بچه های الکترونیک پایه ی برنامه نویسی خودشون رو در ترم 2 قوی کنند. درس تکنیک پالس در گرایش الکترونیک یک جمع بندی خارق العاده برای شما از دروس پیشین انجام می دهد و همینطور انواع تقویت کننده ها و کاربردهای آن‌ها را برای شما شرح می دهد و یک نمای کلی از کار گرایش در آینده برای شما تشکیل می شود شاید بتوان گفت که درس میکروپروسسور و تکنیک پالس از جمله درس هایی باشند که بهترین دید رو به شما بدهند،درس مخابرات که به نوعی بر روی سیگنال سوار شده به شما دید مخابراتی می دهد و حتی چگونگی کار تلویزیون رو به طور مختصر توضیح می دهد اما باید گفت که درک همه ی مفاهیم به این آسانی ها نیست.

آینده شغلی و بازار کار رشته در ایران و خارج از ایران:

گرایش قدرت در حال حاضر بهترین بازارکار را در اختیار دارد (هرچند که گرایش ها تفاوت زیادی در رشته ی کارشناسی ندارند و همان کار یک مهندس قدرت توسط یک مهندس الکترونیک هم می تواند انجام شود.) اما برای اپلای کردن در خارج از کشور اصلا مناسب نیست.ولی 3 گرایش دیگر مخصوصا مخابرات و الکترونیک می توانند به اپلای کردن فکر کنند گرایش الکترونیک بازارکار دانشگاهی بهتری دارد و همینطور تنوع کار بیشتر. حتی یک درس پردازش تصویر و یا میکروپروسسور آن برای کار کردن کافی هست اما 2 مشکل بزرگ دارد یکی خلاقیت بالا و دیگری در بعضی موارد سرمایه اولیه .الکترونیک به این صورت است که سرمایه اولیه زیادی برای آماده کردن پروژه نمی خواهد اما اگه قرار باشد این کار تولید شود مسلما نیاز به سرمایه دارد.



دانشگاه امیرکبیر:

دانشگاه امیرکبیر : بلاشک یکی از 5 دانشگاه برتر در تمامی رشته های مهندسی ست.فضای فعالیت های دانشجویی به نسبت سایر دانشگاه های فنی مهندسی پویاتر و داغ تر است. فعالیت های سیاسی نیز اندکی داغ تر و پر رنگ و بو تر است. کادر مدیریتی فعلی به نسبت دوره ی قبل به شیوه ی مناسبتری با دانشجویان برخورد میکنند. فضای حاکم بر جمع های دانشجویی اغلب درسی ست و تا جایی که من دیده ام به نسبت سایر دانشگاه ها ترویج امور ناپسندی مثل استعمال دخانیات کمتر است ولی متاسفانه هست. فضای کلی دانشگاه به نسبه کوچک است و بیشتر مساحت دانشگاه را ساختمان تشکیل می دهد. کتابخانه ی دانشگاه بزرگترین کتابخانه ی فنی مهندسی کشور است. اغلب دانشکده ها یک سالن مطالعه هم دارند, سالن مطالعه ی مرکزی هم در کتابخانه واقع شده است. غذای دانشگاه زیاد تعریفی نیست ولی می شود با آن کنار آمد. برنامه ریزی آموزشی دانشگاه منظم است و از روز ثبت نام همه ی امور برنامه ریزی شده اند: شما کارت دانشجویی خوابگاه و برنامه ی درسی تان را دارید. ترم اول خود داشنگاه برای شما انتخاب واحد می کند.انتظامات دانشگاه زیاد ایرادجو نیست ولی روی مساله ی حجاب حین ورود به دانشگاه حساس است. خوابگاه های دوره ی کارشناسی همه به دانشگاه نزدیکند و نهایتا 20 دقیقه پیاده روی شمارا از دانشگاه به دورترین خوابگاه کارشناسی یا حتی کارشناسی ارشد می رساند. دانشگاه در مرکز شهر واقع شده و از لحاظ رفت و آمد مشکلی نخواهید داشت. چون دانشگاه و بالتبع خوابگاه ها در مرکز شهر واقع شده اند برای خرید ارزاق دوستان خوابگاهی بهتر است اندکی از دانشگاه فاصله بگیرند!

دانشگاه شهید چمران از زبان امیرحسین http://www.sampadia.com/forum/index.php?action=profile;u=14791

من دانشگاه شهید چمران یا جندی شاپور قدیم تحصیل می کنم با تعداد تقریبا 26 هیئت علمی با نحوه ی تدریس مختلف ؛ دانشگاه ما دانشکده های مجزایی نداره و 6 رشته ی مهندسی همه در یک دانشکده مشغول به تحصیل هستند البته در حال حاضر چند دانشکده در حال ساخت هست و فکر می کنم که این دانشکده ها تا چند سال آینده به اتمام می رسند خداروشکر که مشکل کلاس نداشتیم اما اگه ضرفیت ها زیاد شه ممکنه کلاس کم بیاد از این 6 رشته ی مهندسی به ترتیب مکانیک ، برق ، عمران و مواد هیئت علمی متونعی دارند اما معماری و کامپیوتر تعداد هیئت علمیشون خیلی کمه یا به عبارتی زیر زیر خط فقر
در دانشکده ی ما باید استادهای خوب رو روی هوا بزنید و این هشدار رو بدم که دانشجوها در موقع انتخاب واحد چنان به واحد‌ها رو به تاراج می برند که قوم تاتار پیششون لنگ می‌اندازند ، با این حال یه سری استاد به معنای واقعی بد هم داریم که نمی شه ازشون فرار کرد چون فقط خودشون درس رو ارائه می دند و آدم رو از دانشگاه اومدن پشیمون می کنند و اگر دختر باشید احتمالا یه چند سری گریه می کنید و اگه پسر باشید احتمالا باز هم اون پشت مشتا گریه می کنید :)) البته نمی تونم بگم که استاد خوب نداریم بالاخره 26 تا هستند دیگه هم خوب داره هم بد دیگه یه خوبش دیدید بچسبید بهش من یه خوبش یافتم 3 تا درس باهاش گرفتم ان شا الله یه دونه هم ترم 8 :D
خب این ربطی به دانشکدمون نداره اما در گرایش الکترونیک احتمال زیاد به یه لپ تاپ نیاز پیدا می کنید ولی نگرانش نباشید توکلتون به خدا منم فکر نمی کردم یه رور بتونم لپ‌تاپ بخرم :D
سخن آخر : اگه رفتین برق و خوشتون اومد به یاد منم باشید دیگه دعا کنید ارشد دارم :)) و اگه رفتین و پشیمون شدید من هیچ گونه مسئولیتی قبول نمی کنم حق فحش دادن هم ندارید
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #7

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
مهندسی پلیمر

نام: محمد رضا
نام خانوادگی : صابری
رشته : مهندسی پلیمر-صنایع پلیمر
دانشگاه : صنعتی امیر کبیر ( پلی تکنیک تهران )
سال ورودی : 92
توضیح در مورد کلیات رشته :
رشته ی پلیمر رشته ای نو در میان رشته های دانشگاهی است که در دو گرایش صنایع پلیمر و رنگ دانشجو میپذیرد. علم مهندسی پلیمر پیرامون ویژگی ها ، خواص، طراحی متناسب با نیاز، و شناخت این بزرگ ملکول ها هستند که میتوانند ویژگی های حیرت انگیزی داشته باشند. امروزه در هر نگاه شما حداقل یک سازه ی پلیمری وجود دارد که نادیده گرفتن سهم سازه ی های پلیمر در زندگی امکان نا پذیر است. از نرم ترین سازه ها مانند کیسه ی پلاستیکی تا مستحکم ترین سازه ها مانند قطعات پلاستیک فشرده که در اکثر وسایل استفاده میشود. مهندسی پلیمر به ابتدا به شناخت این ملکول ها پرداخته و بعد با یاد دادن روش سنتز آن و شرایط آن شما را برای طراحی یک سازه ی پلیمری با ویژگی ها و مشخصات مورد نیاز آماده میکند. این توصیف دفترچه ی معرفی رشته ی سازمان سنجش است که در زیر آن را مشاهده میکنید : در صنعت هدف‌ رشته‌ مهندسي‌ صنايع‌ پليمر توليد کليه‌ محصولات‌ پليمري‌ از قبيل‌ لاستيک‌، پلاستيک‌، الاستومر، رزين‌ و ساير مواد مورد نياز صنعت‌ است‌. پليمرها کاربرد پزشکي‌ نيز دارند. مخصوصا خيلي از مواد مورد نياز براي تهيه محصولات پزشکي مواد پليمري هستند. دندان‌ مصنوعي و کامپوزيت هاي براي ترميم دندان‌، لنزهاي‌ چشمي‌، زخم بندهاي هيدروژلي و داربست هاي مهندسي بافت همه‌ از مواد پليمري‌ ساخته‌ مي‌شوند و به آنها پليمرهاي زيستي مي گويند. در کل مي‌توان گفت که مهندسي صنايع پليمر شناخت، طراحي،‌ فرمولاسيون، آناليز و بررسي خواص فيزيکي و مکانيکي سه ماده عمده لاستيک،‌ پلاستيک و کامپوزيت هاي پليمري است.
دیدگاه شما راجع به رشته :
این رشته از جایی که رشته ی نویی در میان رشته های کارشناسی است، از نظر مباحث تئوری و آزمایشگاهی بسیار جا برای کار دارد. به نظر من از معدود رشته هایی است که انتهای آن معلوم نیست. بر خلاف رشته هایی مانند عمران، مکانیک و... که از لحاظ مباحث تئوری کاملا اثبات شده و نهایی هستند این رشته هنوز در خیلی از مباحث جای پیشرفت دارد که آن را در جدید بودن آن میتوان توجیه کرد و میتوان از آن به عنوان یک نقطه ی قوت استفاده کرد که برای کار در این رشته در صورت داشتن پشتکار لازم میتوان به مراتب فوق العاده ای رسید. صنایع پلیمر بیشتر به شناخت خواص و ویژگی های پلیمر ها میپردازد ک بتوان در شرایط مناسب با توجه به شرایط مناسب ترین پلیمر را سنتز کرد. این رشته با رشته ی مهندسی شیمی شباهت های زیادی دارد، اما فرق آن در این است که مهندسی شیمی بیشتر به مباحث فیزیکی میپردازد و مهندسی پلیمر به شیمی اهمیت بیشتری میدهد. واحد های مشترک بین این دو رشته گواه این ادعا است. اما در واحد های کاملن تخصصی شما ابتدا با ریز واکنش های پلیمره شدن اشنا میشوید که بسیار مهیج و زیبا است و بعد هم به شناخت انواع دسته های پلیمر میرسید.
آینده ی شغلی در ایران و خارج
امروزه‌ بیش‌ از 50% قطعات‌ خودروها از مواد پلیمری‌ ساخته‌ می‌شود. در صنایع‌ برق‌، الکترونیک‌ و مخابرات‌ نیز پلیمرهای‌ مصنوعی‌ به‌ عنوان‌ عایق‌های‌ الکتریکی‌ جایگاه‌ بسیار مهمی‌ دارند. در صنعت‌ پوشاک‌ نیز پلیمرها مؤثر هستند. در صنایع‌ حمل‌ و نقل‌، صنایع‌ نظامی‌، پزشکی‌، کشاورزی‌ و بسته‌بندی‌ کاربرد مواد پلیمری‌ بسیار گسترده‌ است . به طور کل میتوان گفت در اکثر قریب به اتفاق صنایع تولیدی جایی از پلیمر استفاده میشود که این خود بازار کار مناسبی را برای دانشجویان فراهم میکند. با توجه به این كه كشور ما نیز از جمله كشورهایی است كه در زمینه كشاورزی و منابع نفتی (صنایع شیمیایی)‌ از استعداد بالقوه خوبی برخوردار است و مواد پلیمری نیز در دو زمینه فوق نقش كلیدی دارند، از حدود 25 سال پیش مهندسی پلیمر در ایران مورد توجه قرار گرفت. برای تحصیل در خارج کشور هم در این رشته مانعی وجود ندارد و علاوه بر اساتید فراوانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند و هم اکنون مشغول تدریس هستند سالانه تعداد قابل قبولی دانشجو در رشته ی پلیمر برای ادامه ی درس به خارج اعزام میشود.
دانشکده ی پلیمر دانشگاه امیر کبیر :
این دانشکده در رشته ی پلیمر دارای مقام اول در دانشکده های پلیمر ایران است. استادان بی نهایت مجرب که بعضا خودشان دانشجوی نویسندگان کتب مرجع در این رشته بودند و هم چنین نگاه به سابقه ی آن ها این موضوع را تصدیق میکند. آزمایشگاه های تخصصی که در حد نیاز دانشجو ها است هم میتواند به پژوهش ها و تحقیق های دانشجویی کمک بسیاری بکند. همچنین برای اپلای کردن در خارج از کشور اساتید مجرب در صورت دیدن کار لازم در شما میتوانند نقش موثری در تسریع فرآیند آن داشته باشند.
واحد های عمومی :
ریاضی و فیزیک 1 / ریاضی و فیزیک 2/ معادلات/ برنامه نویسی/ محاسبات عددی / آز شیمی عمومی 1 / آز فیزیک عمومی 1
دروس اصلی :
شیمی آلی 1 / شیمی آلی 2 / ترمودینامیک/ موازنه / مکانیک سیالات / شیمی فیزیک عمومی / استاتیک / انتقال حرارت / نقشه کشی / روش اندازه گیری کمیت های مهندسی / انتقال جرم / عملیات واحد / ریاضیات مهندسی / کنترل فرآیند / سینتیک و طراحی رآکتور / طرح و اقتصاد مهندسی / آز آلی / آز کنترل فرآیند
دروس اختصاصی :
سینتیک ( اصول بسپارش ) / شیمی فیزیک پلیمر ها / رئولوژی / خواص و کاربرد پلیمر های طبیعی / روش اندازه گیری مشخصات پلیمر ها / خواص فیزیکی مکانیکی پلیمر ها / مهندسی الیاف / مهندسی الاستومر / مهندسی پلاستیک / تکنولوژی کامپوزیت ها / اصول مهندسی پلیمریزاسیون / آز سینتیک / آز شیمی فیزیک پلیمر ها / از خواص فیزیکی مکانیکی پلیمر ها / آز روش اندازه گیری مشخصات پلیمر ها / کارگاه مهندسی الاستومر / کارگاه مهندسی پلاستیک / کارگاه تکنولوژی کامپوزیت ها
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #8

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پلیمر گرایش رنگ

نام و نام خوانوادگی: فاطمه چرختاب
رشته: مهندسی پلیمر/ گرایش علوم و تکنولوژی رنگ
نام دانشگاه: صنعتی امیرکبیر
سال ورودی: 92
توضیح در مورد کلیات رشته:
هرکجایی که هستید باید بدونید که‌ یکی‌ از کاربردهای رنگ در اطراف‌ شما هست‌. چون فقط رنگی بودن هر جسمی، نشون‌دهنده حضور این صنعت در همه ی ابعاد زندگی شماست.
رشته رنگ یکی از جوان‌ترین رشته‌های موجود تو کشور ما است. در واقع از این رشته به عنوان یک رشته‌ی میان رشته‌ای و پیشرفته نام برده می‌شه چون که از رشته شیمی و مهندسی شیمی و نساجی گرفته تا فیزیک و متالورژی و... حضورشون کاملا تو رشته رنگ محسوسه.
در مورد توضیحات بیشتر توی بخش واحدهای تخصصی و بازار کار کامل توضیح دادم.
دیدگاه شما راجع به رشته:
من پلیمر/رنگ رو به دلایلی بدون شناخت انتخاب کردم. و خب اولا هیچ شناخت و علاقه ای هم نداشتم. و دو ترم اول هم خیلی تو ذوقم خورد چون درس تخصصی به اون صورت نداشتیم. ولی خب تو این دو ترم هم چون درسامون تخصصی شد و هم یه سری چیزا فهمیدم خیلی علاقه مند شدم. علاقه م هم احتمالا سلیقه‌ای باشه. من شیمی دوست داشتم، آزمایشگاه هم دوست داشتم. و رنگ بیشتر از مهندسی شیمی و خود پلیمر، شیمی و آزمایشگاه داره. و این که خیلی میشه کار تحقیقاتی و اینا کرد(حتی تو سال‌های اول). و بیشتر فارق‌التحصیلایی که من باهاشون صحبت کردم از رشته و گرایش و شغلشون راضی بودن. و الان واقعا راضی ام.
توضیح پیرامون واحد های درسی عمومی رشته:
یک سری واحدها که تقریبا تمام رشته‌های مهندسی می‌خونن مثل فیزیک 1 و 2 و ریاضی 1 و 2 و معادلات و اینا رو ما هم می‌خونیم. اینا واحدهای پایه به حساب میان. یه سری واحدا رو ولی گرایش ما نداره، چون مدیر گروه رنگ دانشکده معتقده که باید بیشتر از این واحد تخصصی رنگ داشته باشیم و به گفته خودش طی این چند سال، همینجوری هی یه سری واحدا مثل نقشه کشی و.. رو که تقریبا همه رشته‌ها می‌خونن حذف کرده!! :D یک سری واحد اصلی هم هستن که صرفا تخصصی رنگ نیستن مثل سیالات، انتقال حرارت، انتقال جرم، ریاضیات مهندسی در مهندسی پلیمر، رئولوژی، رآکتور و ... که مشترک با گرایش پلیمر هستن.
توضیح پیرامون واحد های درسی تخصصی:
درس های تخصصی این گرایش به سه گروه اصلی فیزیک رنگ، سنتز مواد رنگزا و رنگرزی و روکش های سطح تقسیم می‌شن.
تو گروه اول درسایی مثل کنترل رنگ و دوباره تولید رنگ قرار دارن. تو درس کنترل رنگ مطالب مربوط به چگونه دیدن رنگ، علت رنگی دیدن اشیاء و اصولا لازمه های دیدن رنگ ـه. و همینطور چگونگی اندازه گیری و ارزیابی رنگ‌ها هم بررسی می‌شه. تو درس دوباره تولید رنگ نحوه دوبار ایجاد رنگ‌هایی که در طبیعت هستن تو دستگاه‌هایی مثل دوربین دیجیتال، اسکنر، چاپگر، نمایشگر، تلویزیون رنگی و ... بررسی می شوند. (یعنی رنگ‌های مجازی)
گروه دوم شامل درس‌هایی مثل تکنولوژی تولید مواد واسطه و رنگزا، رنگرزی الیاف طبیعی و مصنوعی قرار میشه. تو درس‌های تکنولوژی تولید مواد واسطه و مواد رنگزا چگونگی سنتز مواد رنگزای مورد استفاده برای صنایع غذایی، دارویی، پزشکی، نساجی، اپتیک و روکش‌های سطح گفته می‌شه. در درس های رنگرزی هم از اسمشون مشخصه دیگه، لازمه ها و روش های رنگرزی الیاف طبیعی مثل پشم، پنبه و ابریشم و یا الیاف مصنوعی مثل پلی استر، نایلون، آکریلیک و ... گفته می‌شه. این واحدا همشون واحد آزمایشگاهی هم دارن.
تو گروه سوم درسایی مثل تکنولوژی تولید پینت، رزین های صنعتی، ماشین آلات تولید روکش های سطح، مهندسی خوردگی، خواص فیزیکی مکانیکی پلیمرهای مورد استفاده در صنایع رنگ، شناسایی و آنالیز دستگاهی، جوهرهای چاپ و شیمی فیزیک محمل‌های رنگ شده قرار دارند. تو این درس‌ها به رنگ‌هایی پرداخته می شود که همه باهاشون آشنا هستند. مثل رنگهای خودرویی، رنگهای ساختمانی، رنگهای صنعتی، رنگهای تزئینی، رنگهای ترافیکی و... . که سه تا هدف حفاظت از سطح زیرین، تزئینی و ایمنی دنبال می‌شه. اجزای مختلف سازنده این رنگ ها، چگونگی آماده سازی اجزا برای تولید رنگ، ماشین آلات مورد نیاز برای تهیه و تولید رنگ و اجزای آن، شرایط و نحوه تولید رنگ، نحوه اعمال رنگ های مختلف روی سطوح مختلف، چگونگی انتخاب روکش مناسب برای منظور خاص، خواص مختلف رنگ ها و چگونگی بهبودشون اینجا مورد بررسی ه.
از نظر من یکی از ویژگی‌های خیلی مثبت گرایش ما اینه که تقریبا واسه هر درسی که بخونیم واحد آزمایشگاهی داره. در مجموع 16 واحد آزمایشگاه تخصصی تو چارت درسی‌مون هست.
آینده شغلی و بازار کار رشته در ایران و خارج از ایران:
با توجه به این که رشته جدیدیه و گستردگی دارده چیزی که شنیدم اینه که خیلی کارآفرینی و نوآوری و اینا میشه انجام داد. بعدم با توجه به این که تعداد فارغ‌التحصیلا محدوده (البته دانشگاه آزاد و پیام نور هم رنگ دارن.) موقعیت شغلی مناسب هم زیاده. یعنی من صرفا طبق گفته فارغ‌التحصیلامون این حرفا رو میزنم. خیلی این حرفا رو شنیدم که ما کسی رو ندیدیم از دوروبریامون که بیکار مونده باشه و شغل مرتبط به رشته ش نداشته باشه. باز هم میگم این حرفا فقط شنیده‌های منه از کسایی که وارد بازار کار شدن و نمی‌خوام تعریف الکی کنم. چون آدم تا وقتی که خودش نخواد وارد کار بشه نمیتونه این چیزا رو بدونه.
در مورد خارج از کشور هم اطلاعات خاصی ندارم، و چیزی که از چند نفر پرسیدم این بود که دوستاشون فعلا برای دکترا رفتن و هنوز نخواستن که وارد بازار کار بشن که اطلاعات خاصی داشته باشن. ولی با توجه به چیزی که گفتن احتمالا خوبه ولی نمیدونم باز.
بعد زمینه‌هایی که میشه توش کار کرد و (پروژه‌های کارشناسی و ارشد) هم تو پنج دسته تعریف می‌شن:
شیمی و تکنولوژی مواد رنگزا:
مواد رنگزا بیشتر به صورت آلی هستن، کاربردشون تو صنایع پوشاک، نساجی، صنایع پزشکی (شناسایی بافت‌های سرطانی)، سیستم‌های تجدیدپذیر انرژی (سلول‌های خورشیدی DSSC)، سیستم‌های دای کروئیزم (شناساگرهای محیطی) و نمایشگرها (LCD) ـه.
فیزیک رنگ:
یکی از مهمترین کاربردهای این بخش بررسی نحوه دوبار ایجاد رنگ هایی که تو طبیعت هستن تو دستگاه هایی مثل دوربین دیجیتال، اسکنر، چاپگر، نمایشگر، تلویزیون رنگی و ... ـه
روکش های سطح :
بیشترین همخوانی رو با گرایش پلیمر داره. تولید پوشش ساختمانی،پوشش اتومبیلی، پوشش کشتی وهواپیما، پوشش های ضد حریق ، پوشش های خود ترمیم شونده ، پوشش های ضد خوردگی و... مربوط به این بخش از گرایش رنگ می شن. تو صنایع نظامی هم کاربرد دارن.
خوردگی :
امروزه 3 الی 4% از تولید ناخالص ملی دولت ها صرف هزینه های ناشی از خوردگی فلزات می‌شه. "کمیته تحقیقات رنگ و خوردگی" که زیر نظر "شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران" دایر شده، اعلام میکنه که یکی از معضلات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مشکلات ناشی از خوردگی مخازن و لوله‌هاست. از اونجایی که یه بخش مهم از دروس این رشته در مورد راه‌های مبارزه با خوردگی ه؛ خب در نتیجه یه بخشی که میشه توش کار کرد خوردگی ه. که تو صنایع نظامی، بنادر و اسکله‌ها،صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها، صنایع نفت و سازه‌های فلزی کاربرد داره.
جوهرهای چاپ :
این بخش هم با بخش پوشش ها هم‌پوشانی داره چون جوهرها هم نوعی پوشش با اهداف مختلف محسوب می شن. فرایند تولید انواع جوهر های چاپ و روش های اعمالش. جوهرهای حساس به گرما و یا اشعه ماوراء بنفش و یا جوهرهایی با کاربردهای امنیتی رو تو این بخش میشه بررسی کرد.این گرایش تو صنعت بسته‌بندی و برای بسته‌بندی‌های هوشمند و یا بسته‌بندی‌های شناساگر تو صنعت مواد غذایی خیلی مورد توجهه و حتی تو زمینه الکترونیک نیز از اون استفاده می‌شه.
 

clever child

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
658
امتیاز
1,831
نام مرکز سمپاد
Allame Helli.II
شهر
Tehran
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
Tehran Polytechnic
رشته دانشگاه
Electrical Engineering
پاسخ : مهندسی برق

آقا این جا کسی برق امیرکبیر خونده ؟ یه چنتا سوال داشتم ...
.
پ.خ لطفا ...
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #10

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
آی تی

نام و نام خانوادگی : نرگس رضایی
رشته : مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات
نام دانشگاه : صنعتی شریف
سال ورودی : 93
یه سری توانایی شامل برنامه نویسی + امنیت شبکه و داده ها + سیستم های دیجیتال و اینکه گرایش اصلیش توی فوق میشه تجارت الکترونیکی سیستم‌های چندرسانه‌ای مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی امنیت اطلاعات شبکه‌های کامپیوتری مهندسی فناوری اطلاعات (IT)
کسایی که به امنیت داده و کلا سرو کله زدن با کامپیوتر علاقه دارن و اینکه صبر و حوصله برای نوشتن برنامه و مثلا گسسته توی دبیرستان
واحدا های عمومی که اکثر توی همه ی مهندسی ها یکسان هست مثل ریاضی و فیزیک و معارف و غیره اما یه سری واحد اختصاصی هم هست که کمتر به این مهندسی مربوط میشه اما خوب بدون فایده هم نیست مثل مدار منطقی که بیشتر به گرایش سخت افزار مرتبط میشه تا نرم افزار یا ای تی
واحد های تخصصی هم همان طور که گفته شد یه سری توانایی توی برنامه نویسی هست + ساختمان داده + الگوریتم + احتمال
و اما واحد های تخصصی تر میشه پایگاه داده و امنیت شبکه و سیستم عامل و سیستم های دیجیتال تجارت الکترونیکی و ...
و نکته اصلی و پیشنهاد خود من اگر احساس میکنید به مهندسی کامپیوتر علاقه دارید برای الویت بندی گرایش اگه سردرگم هستید نرم افزار و ای تی خیلی بهم نزدیک تر هستند تا سخت افزار و اینکه سخت افزار بیشتر شبیه برق هستش و اگه به برق علاقه دارید اونو اول بزنید
در مورد شغل هم که در ایران توی شرکت های کامپیوتری در زمینه های برنامه نویسی یا امنیت داده های شرکت ها یا راه های تجارت الکترونیکی یا شبکه های کامپیوتری یا سازمان امنیت کشوری
کلا اگه به امنیت و هک و اینجور چیز ها علاقه دارید بهترین رشته همین رشته است
و برای بازار های خارجی و خارج ایران
اونجا هم توی شرکت ها اما خوب بسته به خودتون شرکت های مختلف و معروغی مثل گوگل و یاهو و ماکروسافت و غیره هم برای برنامه نویسی هم برای امنیت داده هاشون و راه های تجارت
درکل اگه ادم علاقه مند و کوشایی در این زمینه باشید هم ایران و هم خارج میتونید یه زندگی خوب و ایده ال داشته باشید و خوب خارج مثل امریکا مطمینن دستتون باز تره اما بسته به خود ادم داره
و این رشته رشته ای هست که توی ایران هنوز بازار کار خودشو داره و اشباع نشده
و همین الان دانشجوهای زیادی هستن که در شرکت های مختلف مشغول به کارند
 

farz

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,097
امتیاز
14,659
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
سنندج
مدال المپیاد
مرحله اول شیمی
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی
پاسخ : مهندسی شیمی

درس‌هایی ک باید در م.شیمی بگذرونین ب همراه شرح مختصری از هرکدوم، پیش‌نیاز، هم‌نیاز، کاربرد و... : )

بسته م.شیمی
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #12

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
مهندسی مکانیک

نام و نام خوانوادگی :
علی جهانگیری
رشته :
مکانیک
نام دانشگاه :
شریف
سال ورودی:
91

درس هادرسای مکانیک ، عموما فیزیکی ـنیعنی میشه گفت فیزیک مکانیک بررسی حرکت ، نیرو ، حالا چه توی جامدات ، چه مایعات توی این سه سال ، درسای تخصصی ای که خوندم ، اکثرا مفاهیشون ، فیزیکی بودنخوبی درسا اینه که فقط روی کاغذ نیستنمیشه راحت حس کرد اون مفهومی رو که داریم حساب میکنیممثلا درسای خیلی قشنگی داره مثل طراحی اجزا 1 و 2درسی که کاملا مهندسیه و میشه گفت خیلی کاربردیهدرسای رشته های دیگه ، ممکنه متفاوت با مکانیک باشهمثلا برق ، خیلی ریاضی وار تر از بقیه رشته هاستدرساش ریاضی پیشرفته تری نسبت به بقیه رشته ها دارههر چند آزمایشگاه های زیادی هم داره این رشتهبا این حال غلظت انتزاعی بودنش خیلی زیادهبعضی رشته ها هم پر از درس های حفظی ن . مثل مهندسی علم موادرشته مکانیک ، میشه گفت از همه ی این دروس توی چارتش دارههم علم موادی داره ، هم برقی داره ، هم ...اما شاکله ی اصلی ش ، دروس فیزیکی شهیه سری کارگاه هم داریم توی چارتمونکه خب جنبه ی عملی درسا رو میبره بالا
مثلا کارگاه ماشین افزار که توی اون با ماشین های صعنتی تولید قطعات آشنا می شیم
کارگاه اتومکانیک که تقریبا میشه گفت دل و روده ی خودرو ها رو بررسی میکنیم
کارگاه جوش کاری و ورق کاری که دیگه اسمش روشه . جوش و ورق کاری یاد میگیریم آزمایشگاه هم پنج شیش تا داریم . که خب درسای تئوری ای که میخونیم رو آزمایش میکنیم
آز برق ، آز سیالات ، آز مقاومت ، آز ترمودینامیک ، آز دینامیک و ارتعاشات ، آز انتقال حرارت و ...

آینده شغلیدر مورد این مبحث نمیشه نظر قطعی دادکاملا بستگی به فرد دارهولی به طور کلی بد نیست بازار کارشگرایش های مختلفی داره که مهم ترینشون جامدات و سیالاتنسیالات رو من شنیدم که توی ایران بازار خوبی دارهولی به طور کلی در مورد بازار کار ، من که سال بعد این موقع فارغ التحصیلم هنوز دید بازی نسبت بهش ندارم


دیدگاه شخصی
تقریبا میشه گفت درس های رشته ی مکانیک توی دوره ی کارشناسی تقسیم میشه به دو بخش "سیالات و انرژی" و "جامدات" .
جامدات به بررسی نیرو ، تنش ، تغییر شکل ، حرکت ، دینامیک و ... سیستم ها مختلف می پردازه . یعنی میاد یه مکانیزم حرکتی مثل حرکت برف پاکن ماشین ، یا یه سازه مثل چرثقیل رو بررسی میکنیم . یا مثلا قطعه های مکانیکی از پیچ گرفته تا مهره و جوش و شفت و گیربکس رو بررسی و طراحی می کنیم
سیالات هم میاد به بررسی حرکت و دینامیک گاز ها و مایعات می پردازه . بخش انرژی هم تمرکز داره روی مباحث حرارت که میشه یه چشمه ی خیلی کوچیکش رو توی فیزیک 3 فصل ترمودینامیک دید .
من خودم به شخصه بخش جامدات رو بیشتر علاقه دارم . چون بیشتر قابل تصوره . یعنی مباحثی رو شامل میشه که تصور مساله هاش راحت تر از مباحث سیالاتیه .
هرچند در زمینه ی کاری اون چیزی که گفته میشه اینه که سیالات وضع بهتری داره
اینم یکی از سوالات بچه ها :

سلام علیکمچطوری؟من واسه کسب اطلاعات درباره مکانیک اومدمپستتم خوندم و پست خیلیا رو خوندم ولی ب جمعبندی نرسیدمحالا چنتا سوال:1- اینکه میگن مکانیک خیلی پلنگ افکن و پیل تنه درسته؟2- این که من به دینامیک و حرکت و نیرو تو فیزیک دبیرستان علاقه داشتم ینی مکانیک رشته ایده آله منه؟3- طراحی ماشین آلات و مدلسازی 3بعدی و ایناعم دارین؟4- کلن رشته پایان-بازیه یا محدوده؟ ینی چقد جای خلاقیت و نوآوری داره؟الان گزینه هام نرم افزار و مکانیکنپیشاپیش هم تشکر
سلام ممنون1- پیل تن ؟ پلنگ افکن ؟ یعنی چی ؟ منظورت اینه که دروسش سخته ؟ اگر منظورت همینه ، خب هر رشته ای سختیه خودشو داره و نمیشه گفت چه رشته ای سخت ترینه . اما این رشته چون پایه ش فیزیکه و مفهوم اکثر درساش ملموسه ، یه ذره به ظاهر ساده تر از رشته ای مثل برقه اما خب سختی های خودش رو داره . تصور سه بعدی خوبی میخواد و ...2- ایده آل رو نمیدونم ولی پایه ی مفاهیم اکثر درسای مکانیک دقیقا همونایی ـن که گفتی . فوق العاده شیرینه همین مباحث . مخصوصا حسی که نسبت به مساله داری و میتونی خارج از کاغذ اون مساله رو درک کنی . ولی خب پارامتر های دیگه ای هم هست که باید توی انتخاب رشته مد نظر بگیری و فقط علاقه نیست3- سه چهار تا درس اصلی توی چارت اجباری در مورد همین موضوعات هست . نقشه کشی 1 و 2 ، طراحی اجزا 1 و 2 . درسای اختیاری هم در این موضوعات زیاده 4- مکانیک علمش تموم شده . خیلی وقته که تموم شده . ولی خب ترکیب شدنش با بقیه رشته ها جای خلاقیت رو باز کرده براش . مخصوصا توی گرایش های اتوماسیون و ... . ضمن اینکه خلاقیت همه جا میتونه خودش رو نشون بده . توی هر رشته ای . من نمونه ی کار خلاقانه توی اکثر رشته ها دیدم که بچه ها خلق کردن . کاملا وابسته به فرده . ولی خب مکانیک محدود نیست توی این زمینه . به عنوان مثال بچه های نرم افزار که اتفاقا ورودی 93 یا 92 هم بودن ، یه نرم افزار نوشتن (اندروید) و خیلی موفق شد و میشه گفت ترکوند . یا توی مکانیک خود ما هم داریم روی یه کار جدید فعالیت میکنیم که اگر ایشالا به نتیجه برسه میترکونه . اینه که به نظر من به شدت وابسته به فرده این موضوع .نرم افزار رو هم خوب روش فکر کن . رشته ایه که جدیدا خیلی از بچه ها بهش رو آووردن و خب این افزایش رغبت جمعی طبیعتا بی دلیل نیست . نرم افزار از نظر شغلی فوق العاده ست . حتما خوب در موردش تحقیق کن
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #13

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : مهندسی مکانیک

آرش هاشمی

امیرکبیر مکانیک
کلیات رشته
رشته مهندسی مکانیک به عنوان جامع ترین رشته ی مهندسی شناخته می شود.مهندسی مکانیک را می توان تقریبا رابط اصلی میان ریاضیات،فیزیک و هنر با صنعت دانست و تقریبا تمام قسمت های صنعت از آن بهره می برند.بطوریکه از ابتدای صنعت تا انتهای آن با مکانیک سر و کار دارد
طراحی یک قطعه صنعتی یا یک خط تولید یا یک فرآیند
اجرای مراحل ساخت یک قطعه یا فرآیند
کپی برداری،بازطراحی و تغییر
بهینه سازی و استاندارد سازی
دیدگاه من
همانطور که گفتیم مهندسی مکانیک جامع ترین رشته ی مهندسی به حساب می آید.این جامع بودن گاهی یک مزیت محسوب می شود گاهی یک عیب
مزیت ازین نظر که یک مهندس مکانیک می تواند در تمام زمینه های صنعتی و تمام مراحل صنعت شرکت داشته باشد یعنی هم از لحاظ اختیار عمل بر حسب علاقه و هم از نظر داشتن بازار کار.یک مهندس مکانیک می تواند در صنایع کشتی سازی،هوایی و فضایی،خودروسازی،صنایع دوب و شکل دهی فلزات،ساختمان سازی،تاسیسات،انرژی،ساخت قطعات صنعتی،سازمان های بازرسی و استاندارد سازی،مکاترونیک و غیره حضور داشته باشد و در تمامیه این صنایع در طراحی،اجرا،مهندسی معکوس شرکت داشته باشد.
اما این جامع بودن همیشه مزیت به حساب نمی آید.وقتی یک مهندس مکانیک لیسانس خود را بگیرد عملا هیچ چیزی از مکانیک نمی داند زیرا اکثرا دروس جامع را پاس کرده است.دروس تخصصی هم که پاس می کند فعلا کاربرد صنعتی ندارند پس می بایست اندکی تخصصی تر مکانیک را فرابگیرد و این یعنی فوق لیسانس یا دکترا.
دردانشگاه امیرکبیر گرایش ساخت و تولید از رشته ی مکانیک جدا شده و دورشته ی مهندسی مکانیک عمومی و مهندسی ساخت و تولید وجود دارد.باتوجه به این موضوع مکانیک عمومی بیشتر بر مبنای طراحی و بهینه سازی و مهندسی ساخت و تولید برمبنای ساخت و اجرا پایه ریزی شده است.واحد های کارگاهی و عملی ساخت و تولید نیز بیشتر است.
مهندسی مکانیک عمومی در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد ولی دانشجو با توجه به علاقه ی خود می تواند از بین باکس های موجود دروسی را انتخاب کند.(باکس تاسیسات،ساخت و تولید،انرژی و نیروگاه،سیستم های دینامیکی،کنترل که البته هر ورودی دانشکده اسامی و تعداد باکس ها تغییرات کمی دارد)
لازم به ذکر است که دانشکده مکانیک دانشگاه امیرکبیر قطب مکانیک ایران است.به این دلیل که بیشترین تعداد قطب های علمی مکانیک بخصوص گروه جامدات در دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.همچنین اکثر اساتید دانشکده مکانیک در صنعت حضور دارند و این می تواند یک مزیت برای دانشکده و دانشجو های مکانیک باشد.
واحدهای درسی
واحد های درسی،دروس باکس،دروس اختیاری و عمومی را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید.
http://me.aut.ac.ir/u-grad/welcome.htm#w
بازارکار
بطور کلی بازارکاری برای یک رشته ی معین نمی توان در صنعت تعریف کرد.زیرا تقریبا می توان گفت فقط پروژه های صنعتی هستند که متناسب با تعدادی رشته ی تحصیلی اجرا می شوند.ولی با این حال می توان گفت یک مهندس مکانیک در تمامیه صنایع می تواند مشغول به کار شود شامل
صنایع نفت و گاز:پتروشیمی ها و پالایشگاه ها،گازرسانی و تاسیسات مربوطه در قسمت هایی مثل استخراج و پالایش،مشترک با مهندسی نفت و مهندسی شیمی
صنایع غذایی: دستگاه های حمل و نقل،سیستم تعویه مطبوع و کنترل واکنش،مشترک بین مهندسی شیمی و شیمی کاربردی
صنایع خودروسازی: طراحی بدنه،کپی برداری بدنه،تست بدنه،ساخت بدنه،طراحی و ساخت موتور،بهینه سازی های سوخت،طراحی و ساخت سیستم های خودرو مثل تعلیق،مشترک با مهندسی شیمی،متالورژی،هوافضاو مهندسی خودرو
صنایع هوایی و فضایی: طراحی ایرودینامیکی بدنه،ساخت و بهینه سازی کامپوزیت ها،طراحی و بهینه سازی اتصالات، مشترک با متالورژی و هوافضا
صنایع فلزات: آماده سازی فلزات،شکل دهی فلزات،ریخته گری و قالب سازی مشترک با متالورژی
پزشکی: طراحی و ساخت لوازم پزشکی که همان مهندسی پزشکی بیومکانیک است
وضعیت پدیرش دانشجو های مکانیک نسبتا خوب هست.بسیاری از کشور ها نیازمند مهندسین مکانیک هستند.ولی به خوبی رشته هایی مثل کامپیوتر،علوم کامپیوتر،مهندسی نفت و شیمی و عمران نیست.(اطلاعات دقیقی از این مورد ندارم)
نکاتی دررابطه با کار و کسب درآمد(مربوط به همه ی رشته های مهندسی)
این قسمت اضافه کردم به این دلیل که بسیاری به اشتباه فکر می کنند اگر در یک رشته ی خوب و در یک دانشگاه خوب درس بخوانند می توانند پولدار شوند.درحالیکه رشته ی خوب ودانشگاه خوب تنها می تواند دید افراد را تفییر دهد و آنهارا با کارهای مختلف آشنا کند.همچنین خیلی ها به این فکر می کنند رتبه ی کنکور خوبی داشته باشند تا دانشگاه خوبی قبول بشوند و پس از گرفتن مدرک آنهارا روی هوا بزنند تا پولدار شوند.اولا اینکه پس از گرفتن مدرک به فکر کار باشید کاملا اشتباه است.دوما بعد از گرفتن مدرک کسی منتظر شما نیست.این شما هستید که منتظر بقیه هستید.
صنعت ایران صنعت کپی و کارگر هست یعنی یبا تعداد کمی از افراد مهندس می توانند وارد بخش طراحی و ایده پردازی شوند و سایرین تنها در بخش مهندسی معکوس و ساخت می توانند فعالیت کنند.
نیاز صنعت ایران به کارشناسان ارشد و دکترا بسیار پایین است و اصولا در بازار کار استخدامی،استخدام دکترا در حد صفر(برای بسیاری از رشته ها) و مدرک ارشد با لیسانس تفاوت خاصی ندارد و با یک تقریب کلی هردو یک کار را انجام می دهند.
خوب نکته ی اصلی بحث این است که میان پول در آوردن و پولدار شدن تفاوت وجود دارد.پول درآوردن می تواند به این معنا باشد که با حقوقی ماهیانه یک زندگی عادی داشت.
ولی پولدار شدن فلسفه ای جداگانه دارد و مطمئنا هیچ ارتباطی به رشته ی تحصیلی، دانشگاه مورد نظر و مدرک شما ندارد.تنها می توان از شرایط و ظرفیت های موجود استفاده ی بهتری برد که طبیعتا در دانشگاه های سطح بالاتر نیروی انسانی قوی تری وجود دارد.
پولدار شدن حاصل به کارگیری سرمایه و نیروی انسانی و یک ایده ی ناب است که در اکثر مواقع برای افرادی است که خودشان کارآفرینی می کنند.این ایده ی ناب می تواند ساخت و بازاریابی یک قطعه صنعتی باشد،می تواند فروش خیار در رنگ ها و طرح های مختلف باشد.
دلایل اصلی رشد سرمایه:
کار کردن برای خودمان،نه دیگران
بهترین استفاده از نیروی انسانی
ریسک سرمایه گذاری
داشتن خلاقیت برای فروش محصول،جذب دیگران و تبلیغات
این قسمت شامل تجربه ی خودم و تحربه ی تعدادی از اساتید دانشگاه امیرکبیر که همگی در صنعت فعالیت می کنند هست و به عقیده ی همشون فقط داخل ایران به این شکل نیست و در کل دنیا صادف است.
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #14

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : مهندسی مکانیک

اميرحسين مظاهري
رشته:مكانيك
دانشگاه: صنعتي اصفهان
سال ورودي:٩٢
رشته مكانيك يك رشته با چند گرايش مختلفه.در حالت كلي مكانيك كارش ساخت و ساز و بروسي و راه اندازي سيستم هاست.منظورم دستگاه و ماشينه.اصول اساسي انرژي نيرو گرما و حركت رو باهاش سر و كار داريم.
مفاهيم و مباحثي كه تو مكانيك طي واحد هاي مختلف باهاش سر و كار داريم : مكانيك نيوتن.الكتريسيته.علم مواد.ترموديناميك و گرما.سينماتيك و سينتيك.تحليل كردن سازه ها.

نظر من راجع به رشته:رشته مكانيك چندتا گرايش مختلف داره.همين باعث ميشه خيلي وسيع و كاربردي بشه.چنتا گرايش رايج رشته رو يه توضيح مختصر ميدم
گرايش مكاترونيك كه در صورت ادامه تحصيل تو اين گرايش خيلي چيزاي مشترك با گرايش برق داريم. براي همين امكان ادامه تحصيل و تحقيق تو برق خيلي راحته.واحد هايي مثل كنترل و رباتيك توي اين گرايشن.
گرايشم سيالات كه در حالت كلي به بررسي رفتار سيالات تو محيط ها وسيستم هاي مختلف توجه داره.واحداش چيزايي مثل هيدروليك پنوماتيك.آئروديناميك و كلاً مكانيك سيالات.
گرايش جامدات هم رفتار جامدات رو تحت نيرو ها و حالات مختلف بررسي ميكنه.واحداي تخصيش ميشه كامپوزيت.مكانيك محيط هاي پيوسته.
گرايش ساخت و توليد كه از اسمش معلومه به ساخت و توليد محصولات ميپردازه.سيستم هاي توليد رو مثلاً بررسي ميكنه.دستگاه هاي جديد متد هاي توليد جديد و كلاً محيط صنعتي بيشتر يعني ساخت و توليد.

واحد هاي عمومي يك سري دروس معارف و يك سري دروس مثل:
فيزيك ١: مكانيك و گرما
فيزيك٢ : الكتريسيته و مغناطيس
رياضي ١ و ٢
ازمايشگاه فيزيك١ و ٢
معادلات.رياضيات مهندسي.
برنامه نويسي.محاسبات عددي.
اگه بري مثلاً برق هم همين واحداي عمومي رو خواهي داشت.

دروس تخصصي(تا جايي كه من خوندم و ميدونم)كه همه مكانيكا بايد بخونن:
نقشه كشي و نقشه خواني (از دروس جامدات كه همه ي مكانيكيا بايد بخونن )
استاتيك( به طور خلاصه سازه ها در حال سكون) ( از دروس جامدات كه همه ي مكانيكيا بايد بخونن )
ديناميك(بررسي انواع حركت انواع اجسام تحت تاثير نيرو ها و كوپل ها)(تو دانشگاه ما به گرايش مكاترونيك ميگن گرايش مكاترونيك و سيستم هاي مكاترونيكي، پس جز گروه مكاترونيك محسوب ميشه)
مقاومت مصالح١ و ٢ ( طبق خصوصيات فيزيكي ماده و شكل و ساختار ماده مياد رفتار و تغييرات ماده رو تحت نيرو هاي مختلف بررسي ميكنه) (از دروس جامدات كه همه ي مكانيكيا بايد بخونن )
ازمايشگاه مقاومت مصالح
ترموديناميك ١ و ٢ ( بررسي تاثيرات دما و گرما بر گاز ) ( از دروس سيالاتيه)
مكانيك سيالات ١ و ٢ ( از اسمش معلومه.ببرسي نيرو و فشار و تنش هاي وارد بر سطح ناشي از حركت سيال)
كاربرد برق(بهش ميگن ٣ واحدي كه توش ١٢ واحد برق رو بررسي ميكنن :دي)
علم مواد( خصوصيات ماده و اكثراً فلزات رو بررسي ميكنه،توي دانشكده مهندسي مواد ارائه ميشه)
كارگاه هاي عمومي مختلف مثل ورقكاري جوشكاري و.... رو داريم كه به طور اختياريه .
ديگه بعد ازين طبق گرايش واحداي تخصصي و ازمايشگاه ها و كارگاه هاي تخصصي خواهيم داشت.

نظرم راجع به دانشگاه:يكم سخته نظر دادن.اولين انتصاب مديريتي وزارت علىم دولت جديد تعويض رييس دانشگاه ما بود.خيلي خراب بوده جو قبلاً.الان بهتر شده.توي رنكينگ جايگاه خوبي داره بعضي جاها از شريف مرتبش بزرگتره.
بزرگترين دانشگاه ايرانه(بعضي جاها خىندم خاورميانه)پس طبيعيه كه شهرك علمي تحقيقاتي با كلي شركت داشته باشه.كلي ازمايشگاه و كارگاه داشته باشه.ازين نظر امكانات عاليه.
استادا يكم خودشونو ميگيرن.خيلييي سخت گيرن.و البته اين سختگيري باعث ميشه خيلي پيشرفت كنن بچه ها.تو اپلاي. توكار...
اينجاها تفاوت معلوم ميشه
جو بچه هام ؛ چي بگم؛ همه جا بچه هست:دي ادم ممكنه اذيت بشه.فرهنگاي مختلف محيطاي مختلف.
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #15

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
مهندسی کامپیوتر

نام و نام خانوادگی : فاطمه شکوهی نیا
رشته : مهندسی کامپیوتر _ سخت افزار
دانشگاه : صنعتی شریف
سال ورود : 1393

کلیات پیرامون رشته :
هدف دوره ی کارشناسی برای یک مهندس سخت افزار، تربیت کارشناس در زمینه ی معماری سیستم های کامپیوتری و کار با آن ها و نگهداری، طراحی، ساخت، و بهبود بخشیدن به آن هاست. از نظر من تفاوت این رشته با مهندسی برق ارتباط بیشتر آن با کامپیوتر، و تفاوت این رشته با مهندسی نرم افزار، توجه بیشتر به معماری کامپیوتر است

دیدگاه :
به نظر من اگر به طراحی یا کار با سیستم های الکترونیکی، برنامه نویسی و کار با کامپیوتر، و یا کار هایی از قبیل ساخت روبات و وسایلی مانند آن علاقه دارید و یا علاقه مند به سیستم های منطقی هستید، این رشته برای شما مناسب است.

واحد های درسی تخصصی و عمومی:
برای قضاوت و تصمیم گیری درباره ی علاقه مند بودن یا نبودن به هر رشته، بهتر است نگاه کوتاهی به واحد ها و چارت تحصیلی آن رشته بیندازید.

واحد های عمومی:

تقریبا همه ی رشته های مهندسی واحد های عمومی یکسانی دارند. مانند :
ریاضی عمومی 1و2 - فیزیک 1و2 و آزمایشگاه هایشان - کارگاه عمومی - کارگاه کامپیوتر - زبان عمومی - تربیت بدنی 1و2 - دروس معارف - نقشه کشی صنعتی - ریاضیات مهندسی - محاسبات عددی و ...

بهترین راه فهمیدن مقدار تمایل و علاقه به هر رشته، فهمیدن عنوان واحد های تخصصی آن است. برای رشته مهندسی سخت افزار :

مدار های الکتریکی - ساختار و زبان کامپیوتر - مدار های منطقی - طراحی سیستم های دیجیتال - مدار های الکترونیکی - سیگنال ها و سیستم ها - الکترونیک دیجیتال - معماری کامپیوتر - انتقال داده ها - طراحی مدارات مجتمع بسیار فشرده - سیستم های کنترل خطی - مدار های فعال خطی - اندازه گیری و کنترل کامپیو تری - ریز پردازنده - زبان تخصصی

آینده ی شغلی و بازار کار :

مهم ترین نکته برای کیفیت شغل یک مهندس، خود مهندس است که چقدر تمایل به کار دارد، چقدر درس ها و مبانی علمی خود را درست فرا گرفته ، و سطح دانشگاهی که در آن تحصیل کرده چقدر است.
شغلی که یک مهندس سخت افزار می تواند داشته باشد ، طراحی ، ساخت و پیاده سازی سیستم ها ی سخت افزاری برای هر کاری که این سیستم ها در آن به کار آیند است. با توجه به دخالت خیلی زیاد این موضوع در زندگی انسان امروز، قطعا به مهندسین سخت افزار نیاز زیادی در همه ی زمینه ها وجود دارد.
البته لازم به ذکر است که با توجه به ارتباط نزدیک و پایاپایی که با مهندسین نرم افزار دارند، فرصت های شغلی مهندسی نرم افزار برای یک مهندس سخت افزار هم وجود دارد.

نظر در مورد دانشگاه صنعتی شریف :

دانشگاه شریف قطعا بهترین دانشگاه صنعتی کشور است. البته ممکن است در رشته های معدودی دانشگاه های صنعتی دیگر بهتر باشند ولی کلیت دانشگاه بهترین دانشگاه صنعتی کشور است. بر خلاف تصور عموم که دانشگاه شریف دانشگاهی با محیط خشک و صرفا درسی است، محیط این دانشگاه بسیار دوستانه و با نشاط و همراه با برنامه های غیر درسی زیاد است. البته از نظر درسی بسیار سخت گیر است اما این باعث کیفیت دانشگاه و مهندسان تربیت شده در آن است. پس در این دانشگاه باید در درس بسیار سخت کوش و جدی بود. البته با علاقه به رشته ی مورد نظر و محیط دانشگاه و دوستان، انگیزه ی لازم برای این کار به وجود می آید.
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #16

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : مهندسی کامپیوتر

سعید الوندکوهی
کارشناسی سخت‌افزار امیرکبیر، ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه تهران
به طور خلاصه تو رشته کامپیوتر یاد می‌گیرید که چطور سیستم‌های کامپیوتری رو طراحی کنید. فرایند طراحی سیستم کامپیوتری از دو جنبه نرم‌افزار و سخت‌افزار شامل بررسی نیازمندی‌ها، طراحی طرح و مدل انجام پروژه، پیاده‌سازی، تست و در آخر هم تحویل و آموزش مشتری میشه که بخش‌های مختلفش توی درس‌های مختلف یاد داده میشه و سر کار هم مورد نیازه.
درس‌ها:
درس‌هایی که می‌خونید یه سری درس اصلی و تخصصیه که دانشکده‌ها ارائه میدن و یه سری درس عمومی (معارف، ادبیات، تربیت بدنی و...) و سرویس (ریاضی و فیزیک)
درس‌های ریاضی و فیزیک تو کامپیوتر کاربرد خیلی کمی دارند. اگه از ریاضی (مخصوصا گروه معادلات دیفرانسیل و انتگرال‌جات و جبر خطی و این مسایل) دل خوشی ندارید کامپیوتر از این چیزا نداره! البته یه سری درس باید پاس بشن ولی تقریبا کاربردی توی درسای تخصصی ندارن (آمار و احتمال استثناست! بلد بودنش به درد می‌خوره)
در مورد درس‌ها من اطلاعاتم دقیق نیست چون تغییرات کمی ایحاد شده تو چارت از پارسال که من در جریان نیستم. هر دانشگاه هم بعضی جاها تغییراتی تو درسایی که ارائه می‌ده داره. چیزایی که نوشتم اکثرا درساییه که تو امیرکبیر ارائه میشه. دانشگاه‌های دیگه هم شبیه همین هستند. چون خودم سخت‌افزاری هستم زیاد وارد درس‌های نرم‌ و آیتی نشدم. دوستای دیگه اونا رو مطرح می‌کنن.
اما درس‌های اصلی؛ ریاضیات گسسته داریم که یه مقدار پیشرفته‌شده‌ی گسسته‌ی دبیرستانه به علاوه مباحثی که «منطق» مهم‌ترینشونه. منطق به بررسی درستی گزاره‌ها می‌پردازه. اگه هر جمله مثل «الان بارون میاد» رو دارای ارزشی درست یا غلط (دارید وارد دنیای صفر و یک می‌شد دیگه!) بدونیم، ترکیب جمله‌ها و تجمیعِ (هرروز بارون میاد) اونا حالت‌های مختلفی می‌سازه که موضوع بحث منطق میشه.
مبانی برنامه‌سازی و برنامه‌سازی پیشرفته و در ادامه، مهندسی اینترنت بیشتر تمرکزشون روی آموزش برنامه‌نویسیه. کسانی که برنامه‌نویسی کار کردند با آرایه آشنایی دارن. آرایه یک ساختاره برای نگه‌داشتن داده‌ها. درس ساختمان‌داده به بررسی آرایه و ساختارهای پیچیده‌تر نگه‌داری داده‌ها می‌پردازه. در ادامه‌ی مباحث این درس، درس پایگاه‌داده هست که بحثش در مورد کارکردن با موجودی به همین نامه. پایگاه‌داده یه مجموعه است برای نگه‌داری و کار کردن با حجم زیاد داده‌ها. بعضی از دانشگاه‌ها هم درس داده‌کاوی (برای نرم‌افزاری‌ها) رو ارائه می‌دن که در مورد استخراج اطلاعات مفید از حجم بسیار بسیار بالای داده‌هاست.
طراحی الگوریتم همونطور که از اسمش پیداست به طراحی و تحلیل الگوریتم‌ها کار داره. پیشرفته‌تر از این درس هوش مصنوعیه که دو بخش اصلیِ جستجوی هوشمند و منطق داره. بخش اول کامل کننده‌ی روش‌های جستجو و حل مسئله‌ایه که توی طراحی الگوریتم مطرح شدند و بخش دوم هم استفاده می‌کنه از همون منطق که تو ریاضی گسسته خونده شد برای حل یه سری از مسایل و یادگیری ماشین! تو امیرکبیر نرم و آیتی‌ها باید هوش‌مصنوعی پاس کنند.
مدار منطقی به مدارهایی گفته میشه که فرض میشه تو سیم‌هاش یکی از دو عامل منطقی صفر و یک جریان داره. ابزارهای این مدارها هم عملگرهای منطقی (AND,OR,NOT) هستند. بعد از مدار منطقی درس معماری کامپیوتره که به نظر من جذاب‌ترین درس کارشناسی بود! معماری کامپیوتر میاد میگه موجوداتی به نام‌های پردازنده و حافظه چطور ساخته‌میشن و کار می‌کنن و چطور در کنار ورودی خروجی کامپیوتر رو شکل میدن.
زبان اسمبلی زبانیه که دستورات رو به یه مشت سیم (بخوانید cpu) ابلاغ می‌کنه همه کارهایی که می‌کنیم و برنامه‌ای که می‌نویسیم در نهایت برای اجرا به دستورات اسمبلی تبدیل میشن. سه درس معماری کامپیوتر، زبان ماشین و ریزپردازنده در دانشگاه‌های مختلف قسمت‌هایی از این زبان رو مورد بحث قرار می‌دن. ریزپردازنده درس کاربردی‌تریه. تو این درس یاد می‌گیرید چطور یه سیستم کوچک کامپیوتری کامل (شامل یه پردازنده مثل AVR و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جانبی) رو طراحی کنید و حتی بسازید.
شبکه‌های کامپیوتری 1و2 درسایی هستن که به کارکرد شبکه می‌پردازن. درس امنیت اطلاعات و سیستم‌های چندرسانه‌ای (هردو برای آیتی‌ها) هم هستند که اولی به امنیت اطلاعات و شبکه و دومی به فشرده‌سازی و ارسال عکس، فیلم و صوت در شبکه مربوطه. درس‌های مهندسی نرم‌افزار 1و2 (2ش مخصوص نرمی‌ها و آیتی‌هاست) فرایند طراحی سیستم‌ نرم‌افزاری که اول توضیح دادم رو با جزییات آموزش می‌ده.
تو فیزیک دبیرستان مدارهایی شامل خازن یا مقاومت یا سلف رو داشتید. تو درس مدارهای الکتریکی مدارهایی شامل سلف و خازن و مقاومت رو می‌خونید که پایه‌ی مدارهای الکتریکیه. درس مدارهای الکترونیک دو شخصیت جدید به نام‌های دیود و ترانزیستور رو تعریف می‌کنه. از این به بعد درسای خاص سخت‌افزار رو می‌گم؛
مدار الکتریکی 2 روش‌های دیگری برای حل مدارهای الکتریکی ارائه میده. الکترونیک دیجیتال رابطه‌ی دنیای مدارهای الکتریکی و سلف و خازن و ترانزیستوره با دنیای مدارهای منطقی. مورد بحث اینه که چطور دو منطق صفر و یک رو تعریف کنیم و چطور عملگرهای منطقی رو واقعا بسازیم!
اما تو کامپیوتر و مدارهای دیجیتال از IC استفاده میشه که شامل هزاران یا میلیون‌ها ترانزیستور میشه. درس VLSI بررسی می‌کنه که چطور میشه این تعداد رو در حداقل مساحت و با حداقل توان مصرفی و گرمای تولیدی کنار هم قرار داد. در مورد دو درس سیگنال سیستم و کنترل‌خطی هم توضیح خلاصه‌ای به ذهنم نمی‌رسه بگم!
برای کار بزرگترین راهی که جلوی افراد با رشته‌های مختلف هست اینه که برن تو یه شرکت خصوصی یا دولتی استخدام شن و کار کنن. میانگین درآمد رشته‌ کامپیوتر هم طبق بررسی‌هایی که سایت irantalent انجام داده بود تقریبا در حد بقیه رشته‌های مهندسی بود. اما یه برتری که اینجا وجود داره شرایط کاریه. مثل بعضی از رشته‌های دیگه نیازی به کار کردن تو کارخونه، سر ساختمون یا پروژه، تو بیمارستان و... نیست. به جز در موارد خاص، محل کار تو شهره و کاری که انجام می‌دید شامل نشستن پشت میز و نوشتن برنامه یا کارهای دیگست. به دلیل ماهیت کارهایی که وجود داره درصد بالایی از شرکت‌ها ساعت کاری محدود ندارند (یعنی نیاز نیست 8 صبح برید سر کار!) از صبح تا شب بازه و هر وقت از روز که خواستید می‌تونید برید و تعداد ساعت مقرر رو پر کنید. دورکاری هم بعضی جاها امکانش فراهمه و می‌تونید برید از خونه کارها رو انجام بدید.
مزیت دیگه کامپیوتر به رشته‌های دیگه امکان خوداشتغالی بالای کارهاشه. اگه روابط خوبی بتونید تو دانشگاه پیدا کنید میتونید پروژه‌های کوچک بگیرید و انجام بدید. یا مثل خیلیای دیگه از صرفا نوشتن برنامه موبایل و گذاشتن تو بازارها درآمد قابل‌قبولی داشته باشید. مهم‌تر از این امکان کارافرینیه. در سال‌های اخیر خیلی از استارت‌آپ‌های موفق ایران در حوزه فناوری اطلاعات بودن. کافه بازار، نت‌برگ، دیجی‌کالا، زودفود و خیلی بیزینس‌های موفق کوچک و بزرگ دیگه که جدیدا رشد خوبی هم داشتن ایده‌هاشون بر اساس استفاده از فناوری اطلاعات برای انجام کارهای مختلف بوده (در نظر بگیرید که همه اینا برای گسترششون به کارمند نیاز دارن و این باعث افزایش فرصت‌‌های شغلی و حقوق میانگین هم هست.).
دانشگاه‌ها:
من در مورد شریف نظری نمی‌دم بیشتر صحبتم در مورد تهران و امیرکبیر خواهد بود. من به عنوان کسی که در هر دو دانشگاه درس خونده اگه الان انتخاب‌ رشته بخام بکنم امیرکبیر رو بالاتر خواهم زد(البته دوستی که دانشگاه تهران رو توضیح می‌ده هم خواهد گفت تهران رو بالاتر می‌زنه!). هرکدوم یه سری مزایا و یه سری معایب دارن که من با شخصیت خودم امیرکبیر رو مناسب‌تر می‌دونم.
یزرگترین عیب امیرکبیر از نظر علمی چندتا از اساتید بی‌حال (و بعضا بی‌قانون) گروه نرم‌افزار هستند. از نظر فضا هم کوچک بودن دانشگاه و دانشکده مشکل بزرگیه که به‌خصوص ارشدا رو به‌شدت اذیت می‌کنه. ولی این کوچک بودن باعث صمیمی‌تر شدن جو می‌شه. من خودم حس نکردم ولی خیلیا میگن که جو دوستانه دانشکده کامپیوتر جاهای دیگه اصلا نیست! تشکل‌های دانشجویی (انجمن علمی و شورای صنفی) قوی‌ای دارن که بستر خوبی برای کارهای فوق‌برنامه (که به نظر من بخش مهمی از زندگی دانشگاهیه) ایجاد می‌کنه. شاید همین تو دانشگاه تهران هم باشه ولی همکاری دانشکده و دانشگاه با این برنامه‌ها و تمایل اساتید و مسوولین امیرکبیر به حمایت و کمک، با دانشگاه تهران اصلا قابل‌مقایسه نیست.
از نظر اساتید و درس‌ها یه فرق بین این دو دانشگاه اینه که در میانگین استادای دانشگاه تهران سخت‌گیرتر هستند. سخت‌گیری رابطه مستقیم ضعیفی با خوب یادگرفتن داره. به این معنی که با احتمال کمی دانشجوهای استاد سخت‌گیرتر بهتر یاد می‌گیرن. ولی این برای همه درسا و همه آدما خوب نیست. این اختلاف در سخت‌گیری تو درس‌های آیتی بیشتر میشه. استادای آیتی‌ امیرکبیر به طرز افراطی‌ای خوب نمره میدن!
از طرفی تهرانی‌ها مجبورن درس‌های برقی رو با دانشجوهای برقی و با استاد برقی بگذرونن. یعنی که خیلی از مطالب سخت و به‌درد نخور رو هم باید بخونن. این مشکل برای سخت‌افزاری‌ها شدیدتره!
توصیه‌های کلیِ یک پیرمرد:
1-برق 2- مکانیک 3- کامپیوتر ... . 1- شریف 2- تهران 3- امیرکبیر ... . لطفا بریزید دور این رده‌بندی‌های دست و پا ببند رو! خودتون رو بشناسید و رشته‌ها رو هم بشناسید و علاقه رو جزو ملاک‌های مهم انتخابتون بذارید. در مورد دانشگاه‌ها هم همینطور. لزومی نداره دانشگاه‌ شریف انتخاب اولتون باشه. اونجا مطمئنا بهترین جا برای همه آدما نیست.
اگه از بچگی به کامپیوتر علاقه داشتید و دوست داشتید باهاش ور برید ببینید چی کار می‌کنه و کنجکاو بودید که امکانات مختلفشو رو امتحان کنید و بشناسید یا اگه مشکلی پیش میومد میرفتید خودتون درستش کنید؛ اگه به برنامه‌نویسی علاقه دارید و دوست دارید چیزی بسازید که کامپیوتر رو مجبور کنه کار مورد نظر شما رو انجام بده! و اگه مباحث ریاضی گسسته‌طور رو به محاسبات توابع و انتگرال‌جات ترجیح می‌دادید، احتمالا رشته کامپیوتر رو هم دوست خواهید داشت!
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #17

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
رشته: آمار
کلیات:
این رشته زیر مجموعه دانشکده ریاضی است، با وجود اینکه از دروس علوم پایه به شمار می رود به نسبت زیادی کاربردی است.
می توان گفت که مهندسی و پردازش داده هاست، اینکه چطور از طریق اطلاعات و داده هایی که به عنوان نمونه از یک مجموعه (به اصطلاح جامعه) به دست می آید، آن جامعه را تعریف و تفسیر کرد. (یا به زبان تخصصی تر جامعه را بر اساس نمونه برآورد کرد)
به بیان دیگر هدف کلی این رشته نتیجه گیری برای یک جامعه با استفاده از اطلاعاتی از نمونه همان جامعه است یا پیش بینی چیزی با داشتن اطلاعات گذشته.
لزوم کار با نرم افزار های گوناگون مرتبط با رشته در طول تحصیل، مانند نرم افزار های R یاSPSS ، باعث شده تا این رشته نسبت به رشته های ریاضی یا آمار محض کمتر تک بعدی و بیشتر کاربردی باشد که خود این موضوع موجب جذابیت این رشته است.
توضیح پیرامون واحد های درسی:
شامل 133 واحد درسی در مقطع کارشناسی است و دانشجو موظف است در انتهای تحصیل از میان 2 واحد کارآموزی یا 3 واحد پروژه یکی را انتخاب کند.
واحد های عمومی:
دروسی مانند ریاضی 1 و 2، معادلات، مبانی ریاضی و ... که مشترک با دیگر رشته های دانشکده ریاضی است و حدودا 30 واحد درسی را به خود اختصاص می دهند.
واحد های اختصاصی:
از مهم ترین آن ها می توان به آمار ریاضی، روش های آماری، رگرسیون، آنار ناپارامتری و نمونه گیری اشاره کرد.
برآورد کردن و تخمین زدن پایه همه ی زمینه های این رشته است، برای مثال در درسی با نام "سری های زمانی" بر اساس داده ها یا مشاهدات قبلی، مشاهدات آینده را پیش بینی می کند. (که این علم پایه تمامی فعالیت های بارار بورس و سهام است)
دروس "حسابداری" و "اقتصاد"، که هرکدام 2 واحد اجباری را تشکیل می دهند، از جمله واحد هایی هستند که گذرانده می شوند.
دانشجویان در ترم های بالاتر تحت عنوان برنامه ای با نام "کهاد" میتوانند در صورت تمایل 18 واحد اختصاصی در زمینه ای که دوست دارند انتخاب کنند تا برای ارشد آماده تر باشند.
ادامه تحصیل:
در حوزه کارشناسی ارشد گرایش هایی شامل انفورماتیک و بانکداری یا بیو انفورماتیک، بیمه، داده های بززگ، داده کاوی، آمار زیستی و ... چه در ایران چه در خارج از کشور بسیار مورد توجه هستند.
ادامه تحصیل در خارج از ایران:
برخلاف تصوری که راجع به این رشته در ایران وجود دارد (و اینکه معمولا سازمان سنجش افرادی با رتبه های 8000 و بالاتر را به این رشته اختصاص می دهد) در کشور های دیگر اینگونه نیست و به نسبت خوب و قابل توجهی بورس تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار و پذیرش صورت می گیرد.
آینده شغلی:
به طور کلی با توجه به نیاز روزافزون جامعه امروز برای بررسی و پیش بینی آن هم با هزینه کم می توان از آینده شغلی این رشته، چه در ایران چه در خارج از ایران، اطمینان حاصل کرد.
یک دانش آموخته ی رشته ی آمار می تواند در بانک، بیمه، مراکز مشاوره و روانشناسی، شهرداری و حتی بخش تحقیقاتی بیمارستان ها مشغول به کار شود.
لازم به ذکر است که حتی دانشجویان مقطع کارشناسی این رشته پس از دو سال می توانند به راحتی مشغول انجام پروژه های آماری دانشجویان سایر رشته ها (مثل روانشناسی، علوم اجتماعی، تربیت بدنی و ...) به صورت کار پاره وقت شوند.
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #18

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : مهندسی کامپیوتر

نام : سیاوش رئیسی دهکردی
رشته : مهندسی کامپیوتر ( نرم افزار)
دانشگاه : صنعتی شریف
سال ورود : 92
توضیحات کلی : من اول یک سری ویژگی برای این رشته می‌گم :
1- رشته‌ی است که زمینه‌های کاری بسیار زیادی دارد .
2- سرعت تولید و عوض شدن علم در این رشته زیاد است ، مثل مکانیک و برق نیست که شما یک سری درس یاد بگیرید و تا 100 سال آینده هم همین فرمول ها و درس‌ها ثابت باشند ، توی این رشته شما باید خودتون را به روز نگه دارید پس اگه میخواهید از دور خارج نشوید بعد از مدرک هم باید مطالعه داشت .
3- رشته‌ای است که بر خلاف تمام رشته‌های دیگر در حین تحصیل هم می‌توانید شغلی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی تان (نه پشتیبان شدن و یا تدریس خصوصی) و به طبع در آمد داشته باشید ، شما پس از گذراندن ترم 2 و پاس کردن درس برنامه نویسی پیشرفته می‌توانید در شرکت‌های مختلف ( مانند برنامه نویس اندروید یا وب) استخدام بشید .
4- رشته‌ی کامپیوتر رشته ‌ای هستش که فرد میتواند خودش به تنهایی خیلی چیز ها را یاد بگیرد و خفن بشود ، شما 70 درصد چیز‌ها را از دانشگاه و استاد یاد میگیرید ، 30 درصدش را باید خودتان یاد بگیرید .
5- دیدگاه غلطی وجود دارد مبنی بر این که این رشته‌ تمامش برنامه نویسی است ،شما توی دانشگاه فقط 2 درس مبانی برنامه نویسی ( که همه ی رشته ها میخوانند) و برنامه نویسی پیشرفته را میخوانید که هدفشون یاد دادن برنامه نویسی هست .
6- داشتن استارت آپ و ایده پردازی در این رشته بیشتر از رشته های دیگر است ، نمونه اش زاکربرگ و فیسبوکش یا خود بیل گیتس و ....
7- محیط شغلی آینده‌ی این رشته در اکثر موارد به نسبت از بقیه‌ی رشته ها ملایم تر است ، مثل مهندس عمران و مکانیک نیازی به کار کردن در کارخانه و بیابان نیست ، اکثرا کار شما توی شرکت و یه محیط راحت هست ، اما بیشتر کامپیوتری ها آرتروز گرن می‌گیرند .
8- اگر به فکر خارج رفتن و اپلای هستید ، من به جرات می‌گم اپلای کامپیوتر از برق اگه بهتر نباشه ، بدتر نیست .
9- شغل مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور جز 3 شغل پر درآمد دنیاست .
10- این رشته نیازمند اعصاب بسیار بسیار فولادین هنگام دیباگ و شب بیداری های زیادی است :D .
توضیح پیرامون واحد های درسی رشته :
دروس عمومی ( 20 واحد ) :
1- مباني نظری اسلام 4 واحد
2- اخلاق اسلامی 2 واحد
3- انقلاب اسلامی 2 واحد
4- تاریخ و تمدن اسلامی 2 واحد
5- منابع اسلامی 2 واحد
6- ادبیات فارسی 3 واحد
7- زبان انگلیسی 3 واحد
8- تربیت بدنی 2 واحد
دروس پایه ( 25 واحد ) :
1- ریاضی 1
2- ریاضی 2
3- معادلات دیفرانسیل
4- آمار و احتمال مهندسی
5- فیزیک 1 و آزمایشگاه
6- فیزیک 2 و آزمایشگاه
7- کارگاه عمومی
8- نقشه کشی
دروس اصلی و پایه :
1- ریاضیات مهندسی
2- مبانی مدار الکتریکی و الکترونیکی
3- زبان تخصصی
4- محاسبات عددی
5- ارائه مطالب
ساختار های گسسته :
1- ساختمان‎‌های گسسته
مبانی برنامه سازی :
1- کارگاه کامپیوتر
2- مبانی برنامه سازی
3- برنامه نویسی پیشرفته
4- ساختمان داده و الگوریتم ها
الگوریتم و یچیدگی :
1- طراحی الگوریتم
2- نظریه زبان و ماشین ها
معماری و سازمان کامپیوتر:
1- معماری کامپیوتر
2- ساختار و زبان کامپیوتر
3- مدار‌های منطقی
4- طراحی سیستم‌های دیجیتال
سیستم عامل :
1- سیستم عامل
رایانش شبکه – محور:
1- شبکه‌های کامپیوتری
2- آز شبکه و انتقال داده
زبان‌های برنامه سازی :
1- کامپایلر
2- طراحی زبان‌های برنامه سازی
سیستم‌های هوشمند :
1- هوش مصنوعی
مدیریت اطلاعات :
1- پایگاه داده‌ها
2- بازیابی پیشرفته اطلاعات
مهندسی نرم افزار :
1- تحلیل و طراحی سیستم ها
2- مهندسی نرم افزار
3- طراحی سیستم‌های شئ گرا
دروس اختیاری :
1- سیگنال و سیستم
2- برنامه‌ نویسی وب
3- آداب فناوری اطلاعات
4- سیستم‌های خبره
5- امنیت شبکه
6- گرافیک کامپیوتری
7- مهندسی فناوری اطلاعات
8- مفاهیم پیشرفته مهندسی نرم افزار
9- شبیه سازی کامپیوتری
10- برنامه نویسی موبایل
11- نظریه محاسبات
فرصت‌های شغلی :
1- در طول تحصیل همون طوری که گفتم برنامه نویسی وب، آندریود، iOS و حتی اگه خفن باشید کار شبکه و سیستم انجام بدید .
2- کار شبکه و امنیت یعنی طراحي و پياده‌سازي پروتکل هاي شبکه‌هاي کامپيوتري منظور برقراري ارتباط سريع، مطمئن و امن .
3- مديريت پروژه‌هاي توليد سيستم‌هاي نرم‌افزاري یعنی شما به عنوان بک مهندس کامپیوتر یک پروژه‌ی تولید نرم‌افزار را مهندسی میکنید .
4- طراحي و بهينه‌سازي پايگاه‌هاي داده و داده کاوی .
5- بحث سیستم و کار کردن در آن به عبارتی طراحي و پياده سازي سيستمهاي عامل، و سيستمهاي توامان سخت افزار و نرم افزار .
سوالات متفرقه :
1- گرایش‌های نرم افزار و سخت افزار با هم فرق دارند ؟ پاسخ بله است ، این دو گرایش نزدیک به 30 واحد درسی با هم تفاوت دارند و در آینده هم فرصت های شغلی‌شان با هم تفاوت هایی دارند ، اما با توجه به واحد‌های اختیاری تا حدی می‌توان این تفاوت ها را بر طرف کرد .
2- گرایش های نرم افزار و فناوری اطلاعات با هم فرق دارند ؟ پاسخ خیر است ، این دو گرایش نزدیک به 20 واحد درسی با هم تفاوت دارند که با توجه به واحد‌های اختیاری واقعا تفاوتی بینشان باقی نمی‌ماند .
3- من نرم افزار قبول نمی‌شوم ، بین سخت افزار و فناوری اطلاعات کدام را انتخاب کنم ؟ اگر کمی هم رشته‌ی برق و درس‌های برقی علاقه دارید سخت افزار بهترین گزینه برای شماست ، اما اگر فقط عشق نرم افزار هستید فناوری اطلاعات بهترین گزینه است .
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #19

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : مهندسی کامپیوتر

نیلوفر ظریف


چارت درسی سخت افزار شریف:
http://hardware.ce.sharif.edu/wp-content/uploads/2014/09/ArchitectureChart-930122.pdf
سرفصل دروس سخت افزار شریف:
http://hardware.ce.sharif.edu/wp-content/uploads/2010/07/Undergrad-Persian-Binder.pdf
هنوز سرفصل آی تی رو پیدا نکردم ولی چارتش اینه:
http://hardware.ce.sharif.edu/wp-content/uploads/2010/07/Undergrad-Persian-Binder.pdf

http://s3.picofile.com/file/8201953642/BS_BookOfSyllabi_Software.pdf.html
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #20

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
معرفی رشته مهندسی معماری:

در آغاز برای توضیح کلی این رشته میتوان گفت که محور اصلی آن طراحی می باشد. هدف اصلی آشنایی با اصول و روش های طراحی سپس عملی کردن آن است. درین بین عوامل متعددی بر روی طراحی تاثیرگذار هستند که وابسته به طراح و گرایش های او می باشد. از جمله این عوامل میتوان به میزان کاربردی بودن طرح، نوع کاربری، خلاقیت، عامه پسندی، مدرنیته، بهره گیری از تکنولوژی و ... اشاره کرد. بهره گیری از هر یک ازین عوامل تا میزان تعیین شده ای الزامی می باشد اما درنهایت بیشترین عامل موثر بر طراحی را هدف نهایی طراح از طرح موردنظر تعییین می کند.
طراحی واژه گسترده و وسیعی است که همین واژه موجب تنوع بالای رشته معماری شده است. چون برخلاف دیدگاهی که خیلی از افراد نسبت به این رشته دارند تنها در طراحی نمای خارجی ساختمان ها و در موارد خاص تر طراحی داخلی آن ها خلاصه نمی شود.
در رشته معماری شما با اصول طراحی و نحوه اجرایی و کاربردی کردن آن ها و درعین حال روشن کردن قوه خلاقیت خود سروکار دارید. درنتیجه این آشنایی می تواند در نهایت در حالت های مختلفی بروز کند. به همین دلیل است که تنوع کاری رشته معماری بسیار گسترده بوده و در اثر گذشت زمان گسترده تر می شود. از جمله گرایش های کاری متنوع این رشته میتوان طراحی لباس و جواهرات، فیلم سازی و عکاسی و حتی در مواردی طراحی وب سایت ها را نام برد. با توجه به بهره گیری روز افزون از نرم افزار های طراحی یکی دیگر از گرایش های کاری این رشته را میتوان کار با نرم افزار ها دانست که از جمله پردرآمد ترین مشاغل روز به حساب می آیند که این افراد میتوانند به صورت آموزش نرم افزار و برگزاری کلاس ها و یا در شرکت های طراحی به کار بپردازند. این افراد با آشنایی با معماری با اصول و زبان طراحی آشنا بوده و حتی اگر خود طراح مستقیم نباشند به عنوان مترجم و از طریق نرم افزار قابلیت انتقال طرح از زبان معماری به زبانی که عوام و دیگر عوامل دست اندرکار درک کنند دارند.
درین بین نباید از آینده کاری اصلی این رشته یعنی طراحی بناها غافل شد. با توجه به جدید تر بودن این رشته در کشور و آشنایی روز افزون جامعه با آن بازار کاری بیشتری را برای آن نسبت به بعضی از رشته های قدیمی تر که بازار کار آن ها اشباع شده است دانست.
میتوان درین رشته به آموزش و یا فعالیت های پژوهشی نیز پرداخت که این امکان در تمامی رشته ها وجود دارد.
درنهایت می توان آینده شغلی این رشته را بیشتر به خود فرد و علایق و تلاش او وابسته دانست.
ازدیگرویژگی های این رشته امکان کارآموزی و وارد بازار کار شدن دربین دوران تحصیل می باشد که این موضوع نیز مجددا به علایق فرد و پشتکار او بستگی دارد.
عده ای برین معتقد اند که برای ورود به رشته معماری باید جنبه هنری بالایی داشت یا در اصولی مانند نقاشی توانا بود. معماری دراصل مهندسی معماری می باشد و دروس آن شامل دو بخش هنری و فنی می باشند که در طول 9 ترم این دو بخش درکنار هم پیش می روند. همچنین میتوان گفت که اصول اساسی به افراد آموزش داده می شود و نیازی به آموزش های پیشین نمی باشد. مهم ترین نکته درین رشته پشتکار و کار زیاد می باشد.
برخلاف سایر رشته ها مهندسی معماری رشته ایست که شامل فرآیند می باشد. یعنی در تمام طول ترم درحال کار کردن می باشید تا به نتیجه نهایی در انتهای آن برسید.
رشته ایست با کار بسیار و شب بیداری های متوالی همچنین توانایی کارکردن با گروه جز اصول الزامی است.
در دانشگاه فردوسی مهندسی معماری 120 واحد اختصاصی دارد که در سایر دانشگاه ها نیز با اندکی اختلاف بالا یا پایین همین میزان می باشد. این واحد ها در طول 9 ترم ارائه خواهند شد. بعد از گذراندن سه ترم اولیه و آشنایی با اصول و آموزش های پایه ای از ترم 4 تا ترم 9 درس اصلی هر ترم "طرح" خواهد بود که با تعیین موضوع و کاربری خاصی در ابتدای ترم به طراحی پرداخته و با طی کردن فرآیند طراحی در نهایت پروژه کامل شده و به یک بنای طراحی شده می رسید. موضوع های طراحی در هر یک از ترم ها متفاوت خواهد بود در یک ترم طراحی مسکن ترم دیگر مجموعه ای تجاری و ... خواهد بود تا طرح نهایی در ترم 9 که با انتخاب موضوع دلخواه پروژه نهایی و شخصی خود را خواهید گذراند.
در این بین علاوه بر طرح دروس دیگری را نیز خواهید داشت با موضوع اصول فنی طراحی و یا عواملی که باید به آن ها در هنگام طراحی توجه داشت و همچنین دروسی که نحوه ارائه طرح، تبدیل افکار به خطوط و درنهایت ترجمه زبان معماری به زبان قابل درک برای عموم را به شما آموزش خواهند داد.
این رشته را میتوان با گرایش های جزئی تر همچون طراح داخلی، مسکن، تکنولوژی و یا .. در کارشناسی ارشد به صورت تخصصی تر ادامه داد.
رتبه افراد پذیرفته شده درین رشته برای دانشگاه فردوسی را می توان تا 2500 دانست اما بازهم با توجه به جدید بودن این رشته و بازار کار متوع تر آن توجه افراد به این رشته بیشتر شده درنتیجه هرسال رتبه پذیرفته شدگان کمتر میشود و بازه رتبه های افراد قبول شده کمتر می شود.
در نهایت می توان معماری را رشته ای با تنوع بالا، نیازمند کار مدوام و پشتکار و با آینده روشن دانست.




کیانا کیانی رشید ورودی 92 رشته مهندسی معماری دانشگاه فردوسی مشهد
 
بالا