• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

دروس ارائه شده در نیمسال های مختلف رشته های علوم پزشکی ( پزشکی، دارو )

  • شروع کننده موضوع
  • #1

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
نیم سال دوم
1- بیوشیمی نظری 2(3 واحد نظری-51 ساعت)
بیو1
1-1:درس پیشنیاز: بیوشیمی 1
1-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- متابولیزم قندها ،چربیها،آمینواسیدها، اسیدهای نوکلئیک و نوکلئوتیدها
- اهمیت و وظایف مواد بیولوژیک و آب و مواد ومعدنی
- زنجیره تنفسی سلول ،انرژی، و اکسیداسیون بیولوژیک
- بیماریهای ناشی از اختلال در متابولیزم بیومولکولها
- مقدمه و آشنایی با شناخت و درمان اختلالات دستگاه آندوکرین
- روشهای جداسازی و استخراج بیو مولکولها
1-3:منابع :
هارپر
آخرین چاپ:
1-Delvin: Textbook of Biochemistry….
2-Harper: Textbook of Biochemistry, …
1-4: توصیه ها:
- تلاش کنید قبل از شروع اولین جلسه کلاس ، به صورت سریع مباحث بیوشیمی 1 را مرور کنید.
- بکوشید با استفاده ا ز تکنیکها و روشهای مطالعه ، قبل ا ز شروع اولین جلسه ، در خصوص مباحث همان جلسه مطالعه داشته باشید.
- با توجه به ماهیت درس ، استفاده از” روشهای مطالعه” در خصوص این درس بسیار مفید و سودمند می باشد.
- تعداد سوالات در آزمون جامع علوم پایه از این درس: تقریبا 9 سوال
2- بیوشیمی عملی (1 واحد عملی 34 ساعت)
بیو عملی
2-1:درس پیشنیاز: بیوشیمی 1
2-2:اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- چگونگی اندازه گیری PH و تیتراسیون اسید و باز
- تشخیص کیفی قندها
- تشخیص کیفی آمینو اسیدها
- سینتیک آنزیمها
- روشهای کروماتوگرافی
- ترکیبات ادرار
- آشنایی با اسپکتروفتومتر و فلیم فتومتر
- سنجش پروتئین، قند و اوره سرم
2-5: توصیه ها:
- شرکت در تمامی جلسات درس عملی لازم است.
- درس عملی می تواند شما را در فراگیری مباحث نظری یاری کند.
- تلاش کنید تمامی تکنیکها را به خوبی فراگیرید.
- تفسیر آزمایشهای انجام شده در آینده برای ارزیابی کلینیکی بیماران ، بسیار مهم و ارزشمند است. در فراگیری کاربرد آنها کوشا باشید.
3- آناتومی سر و گردن:(2 واحد نظری 34 ساعت-1 واحد عملی 34 ساعت)
اناتومی سروگردن
anatomy-neck.gif


3-1: درس پیشنیاز: –
3-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- استخوان شناسی سر و گردن
- نواحی آناتومیک سر و گردن
- عضلات ، اعصاب، عروق و ارگانهای آناتومیک سر و گردن
- آناتومی سیستم عصبی مرکزی
- آناتومی سیستم عصبی اتونومیک
- آناتومی راههای عصبی
3-3: منابع:
گری اناتومی
آخرین چاپ:
1-Snells Anatomy 2- Gray’s Anatomy
3-4:توصیه ها:
- حضور در کلیه جلسات درس عملی شما را در فراگیری مباحث یاری می کند.
- قبل از حضور در کلاس مطالب مربوط به آن جلسه را مطالعه کنید.
- با راهنمایی استاد ، از اطلسهای مناسب و کاربردی بهره بگیرید.
- شرکت در جلسات Review دانشجویی را فراموش نکنید.
- در جلسات Review با خود اطلس به همراه داشته باشید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 9 سوال
4- زبان تخصصی 1(3 واحد نظری 51 ساعت):
زبان تخصصی1
4-1: درس پیشنیاز: زبان عمومی
4-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد و تواناییهای زیر را به دست آورده باشد.
- مهمترین اصطلاحات پزشکی
- توانایی در مطالعه کتب مرجع پزشکی به زبان انگلیسی
- آشنایی با پیشوندها و پسوندهای رایج
4-3:منابع:
1-Barbara Janson Cohen:Medical Terminology,2004
2-اعلام توسط استاد محترم درس
4-4:توصیه ها:
- متاسفانه با بررسیهای انجام شده ، در مجموع ، سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان ناکافی است.
لذا برای جبران این نقیصه از نیمسالهای نخستین اقدام نمایید. تلاش کنید از منابع انگلیسی پزشکی استفاده کنید. استفاده از تازه ترین اطلاعات معتبر پزشکی ، متناسب با دانش علوم پایه، از طریق اینترنت بسیار کمک کننده است.
- شرکت در جلسات Discussion برای ارتقاء سطح دانش انگلیسی دانشجویان مفید است.
- دانشکده هم در قالب طرح فوق برنامه”EIP” تلاش می نماید سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان را بهبود بخشد اما موفقیت در این زمینه اصولا به تلاش شخصی دانشجویان بستگی دارد.
- ماهیت درس به گونه ای است که بایستی در طول نیمسال مطالعه شود لذا مطالعه آن را به پایان نیمسال موکول نکنید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 9 سوال
5- بهداشت عمومی 2: اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها(2 واحد نظری 34 ساعت)
5-1: درس پیشنیاز: بهداشت 1
5-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- اپیدمیولوژی ،تعریف و برخورد و نگرش اکولوژیک با بیماریها
- اطلاع از مفاهیم و واژه های متداول در آن
- شناخت انواع عوامل بیماریزا، عوامل میزبان و محیط
- پیشگیری و انواع آن
- برنامه واکسیناسیون کشور
- اپیدمیولوژی و کنترل بیماریهای مختلف
5-3:منابع:
آخرین چاپ:
1- طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی:پارک، ترجمه دکتر رفائی،جلدهای 1-2-3-4
2- مطالب خواندنی درباره بیماریهای اسهالی:ترجمه آقای فرسار
3- شبکه مراقبتهای اولیه بهداشتی در ایران: دکتر شادپور
4- آخرین دستورالعملهای برنامه های”EPI-CDD-ARI-IDD”
5- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
5-4:توصیه ها:
- آشنایی با مباحث بهداشتی و اصول پیشگیری ، شما را در شناخت جایگاه واقعی پزشک در خدمات بهداشتی و درمانی آشنا می سازد. بر این شناخت بیافزایید.
- ماهیت درس به گونه ای است که مطالعه جانبی در آن سودمند و برای کاربردهای کلینیکی آتی شما ارزشمند است. با راهنمایی استاد محترم درس، در این زمینه تلاش کنید.
- گستردگی مباحث و اهمیت آن ، تلاش و صرف وقت کافی را می طلبد.
- تعداد سوال این درس در آزمون جامع علوم یایه: تقریبا 6 سوال
6- فیزیک پزشکی :( 5/1 واحد نظری 38 ساعت و 5/0 واحد عملی 17 ساعت)
فیزیک پزشکی
6-1: درس پیشنیاز: —
6-2: اهداف کلی:
310px-Medical_Physics.svg.png


در پایان دوره دانشجو باید با موارد زیر آشنا باشد.
- مبانی فیزیک بینایی
- مبانی فیزیک امواج اولتراسوند و کاربردهای آن
- مبانی و مصارف جریانهای پرفرکانس در پزشکی
- مبانی پزشکی هسته ای
- مبانی فیزیکی X-Ray و کاربردهای آن
- مبانی رادیوتراپی
- اصول حفاظت در برابر اشعه
- آشنایی با اصول MRI- CT-SCAN-PET
(اهداف جزیی: مراجعه به طرح درس)
6-3:منابع:
آخرین چاپ:
1- فیزیک پزشکی : دکتر رهبری
2- مقدمه ای بر فیزیک پزشکی: دکتر بهروز
3- فیزیک پزشکی:دکتر تکاور
4- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
6-4: توصیه ها:
- آشنایی با مبانی فیزیکی روشهای پرتونگاری و کاربردهای بالینی مباحث فیزیک، همانند رادیوتراپی ،امواج اولتراسوند و … شما را در درک هر چه بهتر کاربردهای کلینیکی آنها، که در آینده با آنها سر و کار خواهید داشت، آشنا می سازد.
- باید بدانید پزشکی امروز دنیا ، تلفیقی از دانشهای گوناگون است . استفاده روز افزون از روشهای تشخیصی و درمانی جدید و تجهیزات مدرن ، لزوم آشنایی هر چه بیشتر و عمیق تر با اصول و مبانی علمی آن روشها و تجهیزات را می طلبد.
- تعداد سوال این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 6 سوال
7- روانشناسی(2 واحد نظری 34 ساعت)
روان شناسی
7-1: درس پیشنیاز:—
7-2: منابع:
1-زمینه روانشناسی هیلگارد ،جلد اول و دوم
2- منابع اعلام شده توسط استاد محترم درس
7-3: توصیه ها:
- آشنایی با علم روانشناسی دررشته های علوم پزشکی الزامی است. زمینه کاری پزشکان با مبانی روانشناسی به طور عمیق و وسیع گره خورده است لذا تلاش کنید دقیقا و عمیقا از این مبانی اطلاع پیدا کنید.
- تعداد واحد ارائه شده به هیچ وجه اهمیت درس را نشان نمی دهد. لازم است با راهنمایی استاد محترم درس ، مطالعات وسیع و گسترده ای را در این زمینه آغاز نمایید.
- سعی کنید از همین ابتدا درک عمیق و جامعی از مفاهیم روانشناسی نظیر : ادراک، هوش، یادگیری ، حافظه، شخصیت و مشابه آنها را به دست آورید.
- تعداد سوال از این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 6 سوال
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
اول یه چیز کلی بگم بعد تک تک راجب درسا میگم

تعداد كل واحدهاي درسي: 209 واحد

دروس عمومي: 22 واحد

دروس علوم پايه: 58 واحد

دروس اختصاصي: 103 واحد

واحدهاي كارآموزي: 6 واحد

واحدهاي كارآموزي در عرصه: 12 واحد

واحدهاي پايان نامه: 8 واحد
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
دروس اختصاصی نیم سال اول

دروس اختصاصی نیم سال اول

نام درس: رياضيات
نوع واحد: نظري
پيش نياز: -
اهداف كلي:
آشنائي با مفاهيم اوليه رياضيات
آشنائي با اصول روابط و قضاياي رياضيات
ايجاد توان علمي در تحليل مسائل اقتصادي مديريت و حسابداري و بازرگاني
شرح درس:
استفاده از روش‌هاي مختلف ساخت‌دار و تأثير عوامل مختلف بر آن نيازمند پيش‌آگهي و اطلاعات كافي از مباحث رياضيات دارد در اين درس نحوه بكارگيري معادلات رياضي و فرضيه‌هاي آن‌كه ارتباط مستقيم با داروسازي دارد آموزش داده مي‌شود.
Learning outcomes
بايد مفاهيم اوليه مجموعه‌ها رو بدونید
بايد انواع توابع رو بدونید
بايد تعريف و خواص حد رو بدونید
بايد مشتق و ديفرانسيل را تعريف نمايد
بايد كاربرد مشتق و ديفرانسيل رو بدونید
بايد تابع اوليه و انتگرال رو بدونید
محتوا:
1) مجموعه‌ها: مفاهيم اوليه اصول و عمليات اصلي روي مجموعه‌ها مجموع‌هاي عددي.
2) دستگاههاي مختصات: دكارتي و قطبي.
3) روابط توابع: رابطه انواع رابطه‌ها توابع تركيباتي توابع انواع توابع خط تابع معكوس توابع اصلي نمودار توابع.
4) مباحث حاشيه: قدر مطلق جزء صحيح آناليز تركيبي (تبديل ترتيب و تركيب) بسط دو جمله‌اي نيوتن فرمول رشد دنباله‌ها و انواع خواص آنها.
5) حد و پيوستگي: تعريف و خواص حد توابع حد در بي‌نهايت كوچكها تقويم قوس عددe پيوستگي.
6) مشتق و ديفرانسيل: تعريف مشتق و ديفرانسيل تعبير هندسي جبر و مشتق مثلثات متوالي فرمول‌هاي مشتق‌گيري روش‌هاي محاسبه ديفرانسيل.
7) كاربرد مشتق و ديفرانسيل: روند صعودي و نزولي تابع ماكزيمم و مينيمم توابع خط مماس و قائم بسط توابع - صورتهاي مبهم و رفع ابهام.
8) تابع اوليه و انتگرال: عمل عكس مشتق گيري انتگرالهاي ساده از توابع اصلي محاسبه سطح و حجم.
منابع: حساب ديفرانسيل و انتگرال و هندسه تحليلي ترجمه دكتر عالم زاده و دكتر هاشمي و دكتر بهزاد آخرين چاپ.
نحوه ارزشيابي:
ارزشيابي تشريحي 70 %
نتايج كار گروهي 30 %

نام درس: شيمي عمومي نظري
تعداد واحد: 4 واحد
نوع واحد: نظري
پيش نياز -
اهداف كلي درس:
- آشنا نمودن با اصول و مفاهيم شيمي و محاسبات
- آشنائي با ساختمان اتم و قوانين مربوطه، اتصال‌هاي شيميايي و مولكولي
- آشنايي با انواع تعادلات شيميائي، كينتيك و انواع واكنش‌هاي شيميائي، ترموديناميك.
شرح درس:
در اين درس كلياتي از خواص مواد شامل مايعات گازها و فلزات و همچنين قوانين حاكم بر اين دسته از اشكال مواد توضيح داده مي‌شود و به عنوان اطلاعات پايه در داروسازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
:Learning Outcomes
1) بايد مفاهيم و محاسبات شيمي رو بدونید و بيان كنید
2) از مفاهيم در درك پديده‌هاي شيمي استفاده كنید
3) بايد بتونید مسائل نظري و عملي شيمي را حل و تفسير كنید
4) بايد انواع اتصالات شيميايي و بين مولكولي رو بدونید
5) بايد قوانين محلول‌ها رو بدونید
6) بايد انواع تعادلات شيميائي، كينتيك شيميائي، درجات واكنش‌ها و سرعت واكنش‌هاي شيميائي رو بدونید .
محتوا:
1) اصول اوليه اندازه گيري در شيمي (حجم، دانسيته)
2) اتصال ها شيميايي و اربيتاليهاي مولكولي
3) كمپلكسها
4) گازها
5) مايعات
6) جامدات
7) محلول ها و قوانين مربوطه
8) هالوژن‌ها
9) ازت و تركيبات
10) تركيبات گوگرد
11) فلزات گروههاي يك تا پنج و خصوصيات مهم آنها
12) تعادل شيميائي
- روش نوشتن تعادل شيميائي
- اثر عوامل مختلف بر تعادل
- محاسبه ثابت تعادل
تعادل در محيط ناهمگن
13) كينتيك شيميائي
- سرعت واكنش
- تئوري برخورد
- اثر عوامل مختلف بر سرعت واكنش
- درجه واكنش
- معادلات سرعت واكنش‌هاي درجه اول و دوم
14) اسيدها و بازها، نمك‌ها، هيدروليز تامپون و انحلال
15) ترموديناميك
16) الكتروشيمي
منابع:
1) Mortimer, C.E Last edition
2) Atkins. P.W. General chemistry. Last edition
3) شيمي مورتيمر چاپ نشر دانشگاهي
شيوه ارزيابي:
سؤال تشريحي: 30 %
سؤال تستي 50 %
پرسش كلاسي 10 %
ارائه سمينار 10 %

نام درس: شيمي عمومي عملي
تعداد واحد: 2 واحد
نوع واحد: عملي
پيش نياز: -
هدف كلي درس:
كسب مهارت‌هاي لازم جهت استفاده از وسائل آزمايشگاهي و تشخيص اجسام با استفاده از خصوصيات فيزيكي.
تشخيص و طبقه بندي تركيبات كاتيوني و انجام انواع واكنش‌هاي مختلف اكسيداسيون و احياء.
شرح درس:
روش‌هاي مختلف تعيين خصوصيات فيزيكي اجسام و همچنين روش‌هاي مختلف تهيه كمپلكس از تركيبات مختلف و انجام برخي از واكنش‌هاي اكسيداسيون و احياء به طور عملي آموزش داده مي‌شود.
:Learning Outcomes
1) بايد انواع وسائل مورد استفاده در آزمايشگاه شيمي عمومي را بشناسید.
2) بايد روش‌هاي تعيين دانسيته، نقطه ذوب، نقطه جوش رو بدونید .
3) بايد روش‌هاي تهيه كمپلكس را بشناسید.
4) بايد با استفاده از واكنش‌هاي تجزيه‌اي مواد را تشخيص دهید.
5) بايد طبقه بندي كاتيون‌ها و روش‌هاي تشخيص رو بدونید .
6) بايد واكنش‌هاي مختلف اكسيداسيون و احياء رو بدونید .
محتوا:
1) آشنائي با وسائل آزمايشگاهي
2) تشخيص اجسام
- با استفاده از حلاليت
- دانسيته
- نقطه جوش
3) تعيين ثابت گازها
4) روش‌هاي خالص كردن آبها
5) تهيه كمپلكس‌ها
6) تهيه گازهاي مختلف هالوژن
7) تشخيص و طبقه بندي كاتيون‌ها
8) تشخيص آنيون‌ها
9) پيدا كردن مناسب ترين حلال
10) ذوب قليائي
11) واكنش‌هاي اكسيداسيون و احياء
12) تعيين ثابت تعادل يك واكنش
منابع:
1) Mortimer, C.E Last edition
2) Atkins. P.W. General chemistry
3) شيمي مورتيمر چاپ نشر دانشگاهي
شيوه ارزيابي:
ارائه فعاليت هاي آزمايشگاهي و نتايج 80 %
ارائه گزارش كار 20 %

عنوان درس: بيولوژي مولكولي و ژنتيك
تعداد واحد: 2 واحد
نوع واحد: نظري
پيش نياز: -
اهداف:
1) آشنايي با اصول و كاربردهاي ساختمان و فيزيولوژي سلول در بيولوژي مولكولي (آشنايي با سلولهاي ابتدايي و پيشرفته).
2) آشنايي با اصول و مباني ژنتيك
3) آشنايي با ايمونولوژي مولكولي
4) آشنايي با اصول بنيادي تكنولوژي DNA
شرح درس:
با عنايت به پيشرفت علم داروسازي در سطح مولكولي و همچنين اساس قرار گرفتن علم ژنتيك در ساخت داروها، اين درس اطلاعات موردنياز و پايه را در اختيار دانشجويان قرار مي‌دهد.
:Learning Outcomes
1) بايستي كاربرد چرخه‌هاي مختلف متابوليسمي در سلول رو بدونید.
2) بايستي كاربري ارگانل‌هاي مختلف سلولي در ژنتيك رو بدونید.
3) بايستي ساختمان ژن رو بدونید .
4) بايد مفاهيم موتاسيون ژنها رو بدونید .
5) بايد نحوه كنترل فعاليت ژنها رو بدونید .
محتوا:
- تاريخچه بيولوژي مولكولي و ژنتيك
- ارزش و اهميت علم ژنتيك
- آشنايي با اصول و مباني ژنتيك
- مروري بر اسيدهاي نوكلئيك و ساختمان ژن
- مروري بر همانندسازي در DNA
- مروري بر نسخه برداري در DNA
- فرآيند ترجمه در سنتز پروتئين
- نحوه كنترل فعاليت ژنها
- ايمنولوژي ملكولي و اساس ژنتيكي آنتي‌بادي‌ها
- ساختمان و انواع آنتي‌بادي‌ها
- بريدن و وصل نمودن ژنها
- انواع موتاسيون
(روشهاي ايجاد موتانت)
- آشنائي با تراتوژنها، كارسينوژنها و موتاژنها
- اساس ملكولي سرطان‌ها
مراحل مختلف سرطان‌ها
جنبه‌هاي ژنتيكي سرطان‌ها
مكانيسم‌هاي - ژنتيك سرطان‌ها
منابع:
1) Walker, J.M. and Gingold, E.B: Molecular Biology and Biotechnology. Royal Society of Chemistry, London (1993).
2) حقيقي و ب: بيولوژي مولكولي «مهندسي ژنتيك» انتشارات معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان (1374).
3) صالحي، ر: مباحثي از بيولوژي سلولي و ملكولي انتشارات ماني، اصفهان (1374).
4) نوري دلويي، م. ر: خسروي نيا، س. ساماني، ا. ع. و مجيدفر، ف: آموزش بيوتكنولوژي انتشارات مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي، تهران (1373).
نحوه ارزيابي:
سئوال تستي 30 %
سئوال تشريحي 40 %
ترجمه مقاله و كتاب 10 %
نتايج كار گروهي 20 %
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,189
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : آشنایی با دروس داروسازی در نیم سال های مختلف

دروس در دانشکده های مختلف فکر میکنم تا 10 درصد میتونن تفاوت داشته باشن، از جهت زمان بندی هم همین طور، مثلا یک درس رو دانشکده ما ترم 1 اراءه میداد دانشکده داروی شهر دیگه ترم 3. ولی کلیات مشابهی دارند.
ولی انقدر دقیق نمیشه گفت چه درسی، چه ترمی..
از جهت محتوا هم دانشکده های مختلف حای سرفصل های تدریس شده متفاوت هست. این مورد رو وقتی پر رنگ تر میبینیم که با دوستانمون در دو دانشکده دیگه صحبت میکنیم راجع به درس ها، و میگن اصلا چنین عنوانی رو در اون درس بهشون درس ندادن ولی واقعا حوصله شما در نوشتن این تاپیک شایسته تقدیره..
 

hamed.yas

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
547
امتیاز
6,500
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد1
شهر
مشد
سال فارغ التحصیلی
1345
مدال المپیاد
مدال تو مشتم بود.از چنگم درآور
رشته دانشگاه
پزشک. دکتر. طبیب
پاسخ : آشنایی با دروس داروسازی در نیم سال های مختلف

اینکه همش شیمیه!! :O :O
عصن عایا چیزی راجع به ساختار و عملکرد بدن میخونین؟؟ :-/ :-/
یا شیمی یا بیو :| :|
 
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,906
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : آشنایی با دروس داروسازی در نیم سال های مختلف

چهار چیز:

1- من شدیدا با بیومولی مشکل دارم :)) چون من از اول هم کلا زیست شناسی دبیرستان رو نخونده بودم[nb]ریاضی بودم :-" [/nb] برا همین استاد که میاد توضیح میده خوب متوجه نمیشم. بعضی جاهارو که "اصلا" متوجه نمیشم! :)) راه حل فوری ای وجود داره که بشه از این درس نمره ی "قابل قبول" گرفت؟

2- کتابی که استاد برا ریاضی معرفی کرده، همین کتابی هست که نوشتین منتها وجود نداره تو شهر که بخریم! :D برا همین جزوه میگه از روش. میگه فقط تهران دارن اونم بعضی جاهای خاص.[nb]ریاضی رو اگه کامل نگیرم خرم :-" [/nb]

3- در کل ما ترم یک 20 واحد داریم که 6 تاش شیمی عمومیه، 3 تاش ریاضی و 2 تاش بیولوژی.

4- تستی امتحان میگیرن؟! من نپرسیدم تا حالا که چطور میگیرن!
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,189
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : آشنایی با دروس داروسازی در نیم سال های مختلف

هر دانشکده و هر درس و هر استاد امتحانش فرق داره!
ما اساتید دانشکده خودمون اکثرا امتحانا تشریحیه..قبل علوم پایه که با اساتید پزشکی کلاس داشتیم، اونا تست بود.
این که چی بخونی ، جزوه و کتاب از کجا بیاری رو فقط فقط از سال بالاییات بپرس اونا بهترین منبع هستن برات.
بیو مولکولی هم باز نمیدونم استاد شما اصلا چی درس داده. ما جزوه خوندیم
 

ابوالفضل

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
373
امتیاز
1,544
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سبزوار
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : دروس ارائه شده در نیمسال های مختلف رشته پزشکی

بسیار ممنان :-"
چرا از ترم 2 شروع کردید؟ :D
این آزمون علوم پایه که فرمودید ارزش سوال هاش یکیه؟
مثلا ارزش درس های روانشناسی و فیزیک پزشکی یکیه توش؟ :)

اون قسمت تعداد واحد های مربوط به فیزیک پزشکی فک کنم اشتباه تایپ شده (;
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : دروس ارائه شده در نیمسال های مختلف نیم سال اول

نیم سال اول
1- بیوشیمی نظری 1(ساختمانی)(2 واحد نظری – 34 ساعت)
بیوشیمی1
1-1: اهداف کلی درس:
در پایان دوره باید با موارد زیر آشنا باشید.
- ساختمان قندها
- ساختمان چربیها
- ساختمان اسیدهای آمینه و پروتئینها
- ساختمان غشاء سلول
- ساختمان نوکلئوتیدها
- ساختمان ویتامینها
- ساختمان اسیدهای نوکلئیک
- ساختمان آنزیمها و کوآنزیمها
- خواص فیزیکوشیمیایی و روشهای جداسازی بیومولکولهای مزبور
(اطلاع از اهداف جزیی درس: مراجعه به طرح درس)
1-2: منابع:
Harper-s-Illustrated-Biochemistry-9780071461979.jpg

هارپر
1- Devin : Textbook of Biochemistry
2- Harper: Textbook of Biochemistry
3- Lehninger: Principals of Biochemistry
1-3: توصیه ها:
- تلاش کنید با استفاده از تکنیکهای و روشهای مطالعه ، قبل از حضور در هر کلاس درس ، مباحث آن جلسه رو مطالعه کنید.
- مباحث درس بیوشیمی چنانچه در طول نیمسال مطالعه نشوند ، قابل فراگیری نمی باشند . فرصتهای طول نیمسال را از دست ندهید.
- دورنمای پزشکی آینده ، مبتنی بر مباحث ساختاری و بنادین سلولی است. از هم اینک بر فراگیری مباحث ساختمانی تلاش کنید.
- تعداد سوال در آزمون جامع علوم پایه از این درس: تقریبا 6 سوال
2- بافت شناسی نظری(3 واحد-51 ساعت)
بافت
2-1: اهداف کلی درس:
در پایان دوره باید با موارد زیر آشنا باشید.
- مبانی بافت شناسی عمومی: شامل سلول ، بافتهای پوششی، همبند ، انواع بافت همبند، عضلانی، عصبی و استخوانی
- مبانی بافت شناسی اختصاصی: شامل دستگاههای گردش خون، دفاعی، پوست، گوارش، ادراری –تناسلی، تنفس، آندوکرین و عصبی
2-2:منابع:
shop.netshahr.com--Book-978-600-6040-38-7-31.jpg

کوئیرا
1-بافت شناسی: دکتر جعفر سلیمانی راد
2-بافت شناسی پایه جان کوئیرا
2-3: توصیه ها:
- بافت شناسی و مباحث مرتبط با سلول ، پایه دانش آسیب شناسی شما را تشکیل می دهد. این درس را به شکل جدی مطالعه کنید .
- مباحث بافت شناسی وسیع ، اما کاربردی می باشند. تلاش کنیدبا اهمیت بالینی آن مباحث نیز آشنا شوید.
- تلفیقی از مباحث بافت شناسی و بیوشیمی ، زمینه آشنایی آتی دانشجو با مباحث فیزیولوژی می باشد. از همین رو به دقت در فراگیری جزئیات این دو درس بکوشید.
- تعداد سوال در آزمون جامع علوم پایه از این درس : تقریبا 9 سوال
3- بافت شناسی عملی( 1 واحد-34 ساعت)
بافت عملی
3-1: اهداف کلی درس:
توسط اساتید محترم درس ارائه می شود.
در طول این دوره دانشجو با انواع نمونه های میکروسکوپی بافتها و سلولها آشنا می شود.
3-2: توصیه ها:
- شرکت فعال در آزمایشگاه نه تنها موجب فراگیری مباحث عملی درس که موجب فراگیری هر چه بهتر مباحث نظری می شود.
- شناخت انواع سلولها و بافتها ی طبیعی پایه و اساس شناخت نمونه های پاتولوژیک در نیمسالهای آتی است.
- در محیط آزمایشگاه ها بر حفظ نظم و رعایت شئونات دانشجویی بیش از پیش کوشا باشید.
4- آناتومی تنه نظری (5/2 واحد – 43 ساعت)
4-1: اهداف کلی درس:
در پایان دوره با آناتومی جدار شکم، صفاق، دستگاه گوارش، عروق احشایی، سیستم عصبی شکم، عضلات پشتی، کلیه ها و دستگاه ادراری –تناسلی و ستون مهره ای، دستگاه تنفس و قلب آشنا می شود.
4-2: منابع:
گری
1- Gray’s Anatomy
2- snell’s Anatomy
4-3: توصیه ها:
- آشنایی با آناتومی بدن انسان جزء ضروری دانش پزشکی است. حجم مطالب فراوان است و نیاز به تخصیص زمان کافی برای مطالعه این درس وجود دارد.
- حتما در طول نیمسال مطالب را مطالعه کنید . به هیچ وجه نمی توان آناتومی را در پایان ترم و در فرصت کوتاه امتحان داد و آن را گذراند.
- تعداد سوال در آزمون جامع علوم پایه از این درس:تقریبا 8-7 سوال
5- آناتومی تنه عملی(5/1 واحد-51 ساعت)
اناتومی عملی
5-1: توصیه ها:
- حضور فعال در تمامی جلسات درس عملی در آموزش مباحث لازم است و به فراگیری مطالب نظری هم کمک می کند.
- مباحث نظری هر مبحث را مطالعه کنید و بعد از آن با آمادگی در جلسات عملی حضور یابید.
6- بهداشت عمومی 1(2 واحد – 34 ساعت)
6-1: اهداف کلی درس:
در پایان دوره با کلیات، تعاریف، و مفاهیم بهداشت عمومی آشنا می شوید.همچنین با وضعیت بهداشت کشور و اهمیت مراقبتهای بهداشتی ، عوامل اساسی در بهداشت ، بهداشت محیط ، ایمنی سازی ، آموزش بهداشت، بهداشت مادران و نوزادان ، بهداشت حرفه ای و مدیریت برنامه ریزی خدمات بهداشتی در کشور آشنا می شوید.
6-2: منابع:
1- طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی : پارک ،جلدهای 1-2-3-4
2- شبکه مراقبتهای اولیه بهداشتی در ایران: دکتر شادپور
6-3: توصیه ها:
- درس بهداشت از جمله دروسی است که ارتباط مستقیم با وظایف آتی هر پزشکی دارد. تلاش کنید مفاهیم را به طور علمی و دقیق فرا گیرید.
- مطالب ارائه شده کاربردی می باشند . بیش از تعداد واحد این درس ، در فراگیری آن بکوشید.
- تعداد سوال از این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 6 سوال
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : دروس ارائه شده در نیمسال های مختلف رشته پزشکی


نیم سال سوم


1- آناتومی اندام نظری (5/1 واحد نظری-26 ساعت)
anatomy3
1-1: درس پیشنیاز: ندارد
1-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره باید با موارد زیر آشنا باشید.
- استخوان شناسی اندام فوقانی
- -استخوان شناسی اندام تحتانی
- مفاصل اندام فوقانی
- مفاصل اندام تحتانی
- جدار و محتویات حفره زیر بغل، نواحی قدامی و خلفی بازو، ناحیه اسکاپول، نواحی قدامی و خلفی ساعد و دست
- عروق و عضلات قدامی و خلقی ران ، ناحیه پوپلیته ، خلف و قدام ساق پا و پا
1-3: منابع:
grey
آخرین چاپ :
1- Snell Anatomy
2- Gray’s Anatomy
1-4:توصیه ها:
- مطالعه مباحث هر جلسه از قبل، شما را در فراگیری بهتر و سریعتر یاری می کند.
- شرکت فعال در جلسات عملی شما را در فراگیری مباحث نظری یاری می کند.
- آشنایی با استخوان شناسی اندامهای فوقانی و تحتانی اهمیت فراوانی دارد و نکات بالینی فراوانی را شامل می شود .
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 5-4 سوال

2- آناتومی اندام عملی ( 5/1 واحد عملی- 51 ساعت)


3- اصول کلی تغذیه ( 2 واحد نظری-34 ساعت)
taghzie
3-1: درس پیشنیاز: بیوشیمی 1 و 2
3-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره بایستی با موارد زیر آشنا باشید.
- نقش و اهمیت تغذیه
- مواد مغذی و منابع آنها
- شناخت غذا و گروه های غذایی
- تنظیم برنامه غذایی با توجه به عادات غذایی منطقه
- تغذیه گروه های آسیب پذیر
- روشهای ارزشیابی وضع تغذیه
- بیماریهای ناشی از سوء تغذیه
- بهداشت مواد غذایی
3-3: منابع:
craws
آخرین چاپ:
1- اصول علم تغذیه رابینسون
2- Robinson: Basic nutrition
3- Krause’s food nutrition and Diet therapy
3-4: توصیه ها:

- نقش و اهمیت تغذیه در پیشگیری و بهبود بیماریها بسیار مهم است . به موارد کاربردهای بالینی این درس توجه بسیار داشته باشید.
- مناسب است به انواع رژیمهای غذایی بیماران در بیمارستان آشنایی پیدا کنید زیرا دستور رژیم هر بیمار جزو وظایف هر پزشک است.
- به دلیل کاربرد فراوان رژیمهای غذایی برای کاهش وزن در جهان امروز ، لازم است با مضرات این روشها ، اگر علمی نباشند ، آشنا شوید.
- تعداد سوالات این درس درآزمون جامع علوم پایه : تقریبا 6 سوال

4- فیزیولوژی 1 ( 4 واحد نظری – 68 ساعت)
physio1
[color=teal4-1: دروس پیشنیاز: ][/color]بیوشیمی 1 و 2- بافت شناسی- آناتومی تنه
4-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره بایستی با موارد زیر آشنا باشید.
- فیزیولوژی سلول و محیط آن
- فیزیولوزی عضله قلب
- فیزیولوژی گردش خون
- فیزیولوژی تنفس
- فیزیولوژی دستگاه گوارش و متابولیزم
(اهداف جزیی در طرح درس)
4-3: منابع:
gayton
آخرین چاپ:
1- Guyton A, Hall E: Textbook of medical physiology
2- Ganong WF: Review of medical physiology
3- Berlle and Levy: Textbook of medical physiology
و اینم خود جناب گایتون!
4-4: توصیه ها:
- درس فیزیولوژی از جمله مهمترین و کاربردی ترین دروس علوم پایه است. آشنایی با مبانی فیزیولوژیک حاکم بر بدن انسان ، شامل ارگانها و سلولها ، و شناخت محیط داخلی بدن برای تمامی دانشجویان ضروری و لازم است. برای این درس اهمیت مضاعف قائل شوید.
- اساتید محترم این درس بر نکات بالینی تاکید می ورزند شما نیز در تمامی طول درس به این نکات توجه کافی داشته باشید.
- با توجه به روان بودن و سهولت و در عین حال اعتبار بسیار زیاد کتاب فیزیولوژی گایتون، خواندن این کتاب به زبان اصلی موکدا توصیه می شود . با این کارموجب بهبود وضعیت زبان انگلیسی خود نیز می شوید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: تقریبا 12 سوال

5-جنین شناسی (2 واحد نظری- 34 ساعت)
embryiology
5- 1: درس پیشنیاز: بافت شناسی
5-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره بایستی با موارد زیر آشنا باشید.
- تکامل سلولهای جنسی
- تکامل جنین در هفته های مختلف زندگی رویانی و مشخصات هر هفته
- ناهنجاریهای جنینی و مادرزادی
- تکامل دستگاه های مختلف بدن
- آشنایی با روشهای تهیه کاریوتایپ و تحقیقات به روز جهان
5-3: منابع:
آخرین چاپ:
1- Sadler: Langman’s medical embryology
2- Moore:The developing human
5-4: توصیه ها:
- حوزه مباحث جنین شناسی در دنیای امروز کاربرد فراوانی دارد و موضوع تحقیقات وسیعی می باشد. تلاش کنید در این خصوص اطلاعات کافی را به دست آورید. موضوعات جذابی نظیر Cloning یا تحقیقات بسیار کاربردی بر روی Stem Cells از آن جمله است.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #11

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : دروس ارائه شده در نیمسال های مختلف رشته پزشکی


نیم سال چهارم


1- ایمنی شناسی
( 5/2 واحد نظری معادل 43 ساعت و 5/0 واحد عملی معادل 17 ساعت)
1-1: درس پیشنیاز: فیزیولوژی 1
1-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو بایستی با موارد زیر آشنا باشد.
- کلیات ایمنی شناسی
- سلولهای ایمنی و اعضای بافت لنفاوی
- ایمنوگلوبولینها
- کمپلمان و اجزاء آن
- پاسخ های ایمنی بدن
- واکنشهای آنتی ژن و آنتی بادی
- ایمنو کمپلکسها
- انواع حساسیتها
- ایمنوژنتیکHLA
- ایمنوهماتولوژی
- ایمنی شناسی سرطان
- ایمنوساپرسیوها
- نقایص و کمبودهای ایمنی
همچنین در دوره عملی دانشجو با مباحثی مثل پرسیپیتاسیون-آگلوتیناسیون-فلوکولاسیون آشنا میشود و در خصوص بعضی مباحث مرتبط با گروهای خونی آشنایی پیدا می کند.
1-3: منابع:
آخرین چاپ از:
الف: ایمنولوژی: دکتر محمد وجگانی،انتشارات جهاد دانشگاهی
-Abul K Abbas: Basic Immunology
Stites D . et al: Medical Immunology
Benjamin , et al : A short course in immunology
1-4: توصیه ها:
- ایمنی شناسی یکی از جذاب ترین رشته های امروزی مرتبط با پزشکی است. شناخت مبانی ایمنولوژیک ، شما را در شناخت هر چه بهتر مکانیزمهای پاتولوژیک و روشهای درمان یاری می رساند.
- شرکت فعال در کلاسهای درس وآزمایشگاه موجب علاقمندی هر چه بیشتر و فراگیری راحت تر مباحثی می شود که در آینده با آنها ارتباط بسیار زیادی خواهید داشت.
- ایمنی شناسی کاملا جنبه کاربردی و کلینیکی دارد .تمامی مباحث آن به طور وسیع در بخشهای مختلف بالینی مورد استفاده می باشند.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: حدود 9 سوال

2- زبان اختصاصی 2 (3 واحد نظری 51 ساعت)
2-1: درس پیشنیاز: زبان اختصاصی 1
2-4: توصیه ها:
- در خصوص اهمیت زبان انگلیسی و نقش آن در استفاده از منابع علمی نیاز به تاکید بیشتر نیست.قطعا تا کنون به اهمیت آن پی برده اید و اگر در این زمینه نیاز به مطالعات جانبی داشته اید اقدام نموده اید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: حدود 9 سوال

3- فیزیولوژی2 ( 4 واحد نظری معدل 68 ساعت و 1 واحد عملی معادل 34 ساعت)
3-1: درس پیشنیاز: آناتومی سر و گردن- فیزیولوژی1
3-2: اهداف کلی درس:
در پایان دوره دانشجو بایستی با موارد زیر آشنا باشد.
- فیزیولوژی غد درون ریز
- فیزیولوژی دستگاه تناسلی
- فیزیولوژی کلیه
- تنظیم مایعات بدن
- تنظیم PH خون شریانی
- فیزیولوژی خون
- فیزیولوژی دستگاه عصبی
همچنین در طول دوره عملی دانشجو با مباحث گوناگون فیزیولوژیک خصوصا مباحث خون و تنفس و الکتروکاردیوگرافی آشنا می شود.
3-3: منابع:
آخرین چاپ :
1-Guyton A C & Hall E: Textbook of medical physiology, WB Saunders
2- Ganong W F,: Review of medical physiology, Appleton and Lange
3- Berlle & Levy: Textbook of medical physiology , Mosby
3-4: توصیه ها:
- همانند مباحث فیزیولوژی 1 در طول این دوره با یکی از کاربردی ترین دروس پزشکی آشنا خواهید شد. شناخت مبانی فیزیولوژیک بدن برای ارائه درمان و مراقبت از بیماران ضروری است و اصولا یکی از مهمترین اهداف رشته پزشکی ، توانایی شناخت حالات فیزیولوژیک و افتراق آن با حالات پاتولوژیک است.
- در جلسات درس عملی حضور فعال داشته باشید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: حدود 15-12 سوال

4- ژنتیک (2 واحد نظری 34 ساعت)
4-1:درس پشنیاز: بیوشیمی-بافت شناسی
4-2: اهداف درس:
در پایان دوره دانشجو بایستی با موارد زیر آشنا باشد.
- تعاریف و اصطلاحات
- قوانین ژنتیک
- اصول توارث
- انواع توارث
- آشنایی با ساختمان و عملکرد ژنها
- ساخنمان و عملکرد کروموزومها
- نواقص کروموزومی
- اختلالات ژنتیک
- ایمنوژنتیک
- ژنتیک مولکولی
4-3: منابع:
1- Conner J M : Essential medical Genetics
2- Emery A E H , Mueller R F : Elemnts of medical genetics
3- Thompson J S , Thomson R F : Genetics in medicine
4-4: توصیه ها:
- ژنتیک یکی از رشته های پر طرفدار برای تحصیلات تکمیلی می باشد . از هم اینک به این درس توجه کامل داشته باشید.
- در طول دوره پزشکی و در بخشها با مباحث ژنتیکی بیماریها و اختلالات ژنتیک مواجه خواهید شد . درس را به شکل عمیق مطالعه نمایید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: حدود 6 سوال

5- بهداشت عمومی 3 (2 واحد نظری 34 ساعت)
5-1: درس پیشنیاز: بهداشت 1
5-2: اهداف کلی درس :
در پایان دوره دانشجو بایستی با موارد زیر آشنا باشد.
- کلیات اکولوژی انسانی
- محیط اجتماعی انسان
- کلیات جمعیت شناسی
- تنظیم خانواده
- شاخصهای مهم بهداشت خانواده
- بهداشت قبل از ازدواج
- مراقبتهای دوران بارداری
- بارداریها و نوزادان آسیب پذیر
- ایمنی سازی نوزاد و کودک
5-4:توصیه ها:
- در طول دوره پزشکی با مباحث تنظیم خانواده باید آشنا شده باشید که اکثر سهم آن در این نیمسال و با درس مزبور است.
- مباخث بهداشتی و خصوصا شاخص ها را به خوبی فرا بگیرید. از جمله وظایف کاری آتی پزشکی آشنایی کامل با مباحثی است که در این درس فرا می گیرید.
- تعداد سوالات این درس در آزمون جامع علوم پایه: حدود 6 سوال
 
  • لایک
امتیازات: M.V
  • شروع کننده موضوع
  • #12

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : آشنایی با دروس داروسازی در نیم سال های مختلف


نام درس: فيزيك در داروسازي نظري


تعداد واحد : ۲واحد

نوع واحد: نظري

پيش نياز: -

هدف كلي درس:

آشنائي با كاربرد علمي فيزيك در داروسازي و نحوه كار دستگاههاي مختلف پرتوساز و ارتباط آن با علوم داروئي.

شرح درس:

باتوجه به دخالت مستقيم قوانين فيزيك در داروسازي و ساخت داروها، آموزش اين قوانين مستقيماً در افزايش سطح آگاهي دانش آموختگان دخالت دارد.
:Learning Outcomes

بايد كليات فيزيك نور روبدونید.

بايد انواع پرتوهاي يون‌ساز شامل اشعه راديواكتيو، ضايعات بيولوژيكي پرتوهاي يون‌ساز و نحوه حفاظت در برابر پرتوهاي يون‌ساز رو بدونید.

بايد اصول فيزيكي روش‌هاي تصويربرداري پزشكي رو بدونید.


محتوا:

-I فيزيك نور: ( )

الف) امواج الكترومغناطيسي و پلاريزاسيون نور

نظريه الكترومغناطيسي نور - نظريه جديد نور

قطبش Polarization

پلاريزاسيون به وسيله انعكاس و شكست دوگانه

منشور Nicol و قوانين بروسترو مالوس

پلارونيدها

تيغه نيم موج در پلاريزاسيون

قوانين Biot در پلاريمتري

ب) نورشناسي موجي

تداخل - آزمايش يانگ همدوسي - تداخل با لايه‌هاي نازك شفاف - تداخل سنج - مايكلسن - پراش بوسيله تك شكافي - روزنه گرد - دو شكافي - چند شكافي‌ها - توريها يا پراش.

ج) ليزر

مقدمه‌اي بر ليزر

توليد ليزر

كاربردهاي ليزر در علوم پزشكي

-II نور و فيزيك نوين: ( )

الف) خاصيت ذره‌اي نور

قانون تابش پلانك

پديده فوتو الكتريك

نظريه فوتون انيشتن

پديده كامپتون

بيناب‌هاي خطي

مدلهاي اتمي

اتم هيدروژن بوهر

ب) امواج و ذره‌ها

امواج مادي

ساختمان اتمي و امواج ايستاده

-III مايعات: ( )

كشش سطحي

اثر نيروهاي چسبندگي

جريان شاره

قانون برنول

قانون توريچلي

ويسكوزيته (چسبناكي)

عدد رينولدز

معادله پوآزوي

-IV پرتوهاي يونساز: (1)

الف) اشعه :X (X-Ray)

انواع پرتوهاي يونيزان و مقايسه آنها با يكديگر

واحدهاي مورد نياز در فيزيك تشعشع و راديولوژي

توليد اشعه X

طيف اشعه X

قانون عكس مجذور فاصله

جذب اشعه X و ضريب كاهش خطي (r)

لايه نيم جذب (HVL) و TVL

رابطه بين ضريب كاهش (r) خطي و لايه نيم جذب (HVL)

استفاده از اشعه X در تعيين خصوصيات ساختماني اجسام آلي (X-ray Crystallography)

ب) راديو اكتيو (Radioactivity)

نيمه عمر

ثابت تبديل يا ثابت تجزيه ( )

رابطه نيمه عمر و ثابت تبديل

نيمه عمر فيزيكي بيولوژيكي و مؤثر

اكتيويته (Activity) (A)

عمر متوسط (Mean Life)

مجموعه اشعه تابش شده (Total Emitted Radiation)

رابطه بين پروتونها و نوترونها در هسته‌هاي اتمي

پرتوهاي راديو اكتيو

تجزيه آلفا

تجزيه بتا و نوترينو

تجزيه بتا منفي


تجزيه بتا مثبت

جذب الكترون

تبديل داخلي

الكترونهاي اوژه

انتقالهاي هسته‌اي

شكست هسته‌اي

جوش يا ادغام هسته‌اي

كاربرد راديوايزوتوپ‌ها

روش رديابي

استفاده از راديوايزوتوپ‌ها بعنوان منبع توليد پرتوهاي يونساز در راديولوژي و راديوتراپي انتقال خطي انرژي (LET)

ج) ضايعات بيولوژيكي پرتوهاي يونساز (راديوبيولوژي)

تعريف و دامنه علم راديوبيولوژي

سلول و انواع آن

جذب اشعه

تأثيرات تشعشع بر روي سلول و بافت

انواع تغييرات بيولوژيكي بعد از برخورد و جذب اشعه با سلول

د) حفاظت در برابر پرتوهاي يونساز

مقدمه و تعريف

سازمانها

خطرات در برابر منافع

سه اصل اساسي در حفاظت

كميتها و واحدها در حفاظت

حداكثر دز مجاز (MPD)

اشعه X و بارداري

-V كليات اصول فيزيكي روشهاي تصويربرداري پزشكي: ( )

راديوگرافي X و CT

پزشكي هسته‌اي PET و SPECT

MRI

صوت و استفاده از آن در پزشكي و داروسازي (Ultrasound)

EEG & ECG & EMG


منابع:

فيزيك پزشكي آخرين چاپ

شيوه ارزيابي دانشجو در حيطه‌هاي مختلف:

ارزشيابي پايان ترم تستي و تشريحي

گزارش و ارائه سمينار
 
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,906
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : آشنایی با دروس داروسازی در نیم سال های مختلف

جدی ما تو فیزیک با این مطالب مواجه میشیم؟ من همش ذهنم درگیر فیزیک مکانیک بود که! :D با این اوصاف، فک کنم فیزیک درس نسبتا سختی باشه. به نظرم کاربرد فیزیک از ریاضی‌ای که دارن بهمون تدریس میکنن، بیشتره!
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,189
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : آشنایی با دروس داروسازی در نیم سال های مختلف

فیزیک در داروسازی زیاد به کار ما نمیاد، یه سری کلیات هست که بیشتر مربوط به پزشکی هاست تا ما،
دو درس فیزیکال فارماسی1 و فیزیکال فارماسی2 هست که اونا مربوط به داروسازیه، واقعا درس خوب و جالب و مفید و ،،،اصن یه وعضی،،
بعد ریاضیاتی که به دردتون میخوره رو در قالب دو درس امار زیستی و بیوفارماسی، دوباره میخونین.
 
بالا