• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آشنایی با وسایل جراحی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
برای استفاده درست از وسایل جراحی نیز مثل هرابزار دیگری باید ابتدا آنهارا شناخت و سپس نحوه بکارگیری هریک را آموخت.در این مبحث هدف ما آشنایی کلی با وسایل رایج جراحی سرپایی و پس از ذکر نام و توضیح کوتاهی درباره هریک نحوه استفاده از آنها را مرور می کنیم.
بیستوری(scalpel)تیغ برنده یک بار مصرفی است که در اندازه ها و با شکلهای مختلف وجود دارد . اشکال مختلف بیستوری برای مصارف خاص خود طراحی شده اند مثلا شماره 10 و20 برای برشهای بزرگ و شماره 15 برای برشهای ظریف و شماره11 برای برش عروث و شکافتن آبسه ها ست.
1
دسته بیستوری جهت راحتی کار با تیغ بیستوری ساخته شده است. هنگام وصل تیغ بیستوری به دسته باید همیشه توجه داشت که تیغ را نباید با دست به دسته متصل یا از آن جدا کرد زیرا خطر بریدگی انگشت جدی است.دسته بیستوری دو اندازه برای تیغهای کوچک و بزرگ دارد.
1
سوزن گیر (needle holder)با تیغه نسبتا کوتاه و نوک قوس دار علاوه بر قدرت کافی بای کار بدلیل طول بلند اهرم نخ را بخوبی میگیرد و برای گره زدن به کار می رود.
پنست یا فورسپس(pick up)برای کار با نسج یا گرفتن پوست به کار می رود و دو نوع با دندانه(toothed) و بدون دندانه (non toothed)دارد.نوع با دندانه برای گرفتن پوست و فاشیا مناسب است که مانع له شدن نسج بین تیغهای پنست میگردد و نوع بی دندانه برای نسوج دیگر مانند بافتهای داخل شکم به کار می رود.
1
کلامپ کلی با تیغه منحنی کاربردهای مختلفی دارد از جمله گرفتن لبه های نسوج و هموستاز عروق بزرگ.
کلامپ موسکیتو (mosquito)ماندد کلامپ کلی ولی با تیغه بسیار ظریفتر و برای گرفتن نسوج ظریف مانند عروق خونی کوچک به کار می رود.
1
کلامپ کوخر(kocher)با تیغه بلند و دندانه در انتهای آن برای گرفتن نسوج بزرگ که معمولا در حین عمل از بدن خارج میشوند به کار می رود.
1
کلامپ آلیس(allis)فقط با دندانه های انتهایی نسج را نگه میدارد و برای گرفتن نسوجی که بهتر است کمتر تروماتیزه شوند کاربرد
دارد
 
بالا